Etaamb.openjustice.be
Samenstelling Wervingsreserve
gepubliceerd op 17 april 2013

Samenstelling van een **** van commissarissen-**** **** Vast Comité van Toezicht op de ****, opgericht bij de wet van 18 juli 1991 tot regeling van het toezicht op politie- en inlichtingendiensten en op het ****(...) Het Vast Comité **** wil hierdoor bijdragen tot de goede werking van een democratische, integere en ge(...)

bron
vast comite van toezicht op de politiediensten
numac
2013000207
pub.
17/04/2013
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode
<****> VAST COMITE VAN TOEZICHT OP DE ********><****>
**** van een **** van commissarissen-**** (****/****) **** Vast **** van **** op de ****, opgericht bij de wet van 18 juli 1991 tot regeling van het toezicht op politie- en inlichtingendiensten en op het **** voor de ****, heeft als opdracht toezicht uit te oefenen op de ****. Het toezicht heeft in het bijzonder betrekking op de bescherming van de rechten die de Grondwet en de wetten aan de personen waarborgen, op de coördinatie en de doeltreffendheid van de **** en van het **** voor de ****.****><****>**** Vast **** **** wil hierdoor bijdragen tot de goede werking van een democratische, integere en **** politie en ziet in het bijzonder toe op de wijze waarop de doeltreffendheid, de doelmatigheid en de coördinatie van de **** worden verwezenlijkt.****><****>**** Vast **** **** wil, als het observatorium van de ****, op basis van onderzoek en analyse, zowel op initiatief als op vraag : - de beeldvorming rond de **** en -werking permanent actualiseren; - de **** beoordelen en zich erover uitspreken; - aan de bevoegde (politie)overheden voorstellen en adviezen verstrekken.****><****>Daarnaast wordt ook voorzien in gespecialiseerde onderzoekers ten behoeve van de gerechtelijke overheden voor het voeren van **** die prioritair door de Dienst **** **** dienen behandeld te worden ingevolge de Ministeriële richtlijn van 22 september 2011 tot regeling van de taakverdeling inzake de opdrachten van gerechtelijke politie betreffende misdrijven waarbij **** betrokken zijn.****><****>**** Vast **** **** is samengesteld uit een college van vijf werkende leden. **** Vast **** **** wordt in zijn taken bijgestaan door de Dienst **** **** en ondersteund door een administratie die onder leiding staat van een griffier.****><****>De Dienst **** van het Vast **** **** wordt geleid door een directeur-generaal bijgestaan door twee adjunct-directeurs-generaal en is verder samengesteld uit een aantal leden, commissarissen-**** genoemd. **** aantal van die commissarissen-**** zijn in hoofdzaak belast met het uitvoeren van ****- en ****; anderen zijn in hoofdzaak belast met het voeren van ****.****><****>**** Vast **** **** heeft besloten over te gaan tot de samenstelling van een **** van commissarissen-**** die in hoofdzaak zullen werken in straf- en ****. ****_list">1. **** van de commissaris-auditor 'straf- en ****' **** functie bestaat er in hoofdzaak in om in de **** **** van de Dienst **** **** alsmede in de klachten die het Vast **** **** ontvangt de vereiste onderzoeken te voeren ten behoeve van respectievelijk de gerechtelijke overheden en de Vaste **** van het **** ****.Wat de **** betreft, is het wetgevend kader dat wat ook geldt voor de andere officieren van gerechtelijke politie.****><****>Van de commissaris-auditor wordt bijkomend verwacht dat hij/zij uit een **** de elementen kan distilleren die dienstig zijn voor de invulling van de ****.****><****>De klachten worden getoetst aan het **** kader zoals dit bestaat voor de diensten die onderworpen zijn aan het toezicht van het Vast **** **** (wet ****, **** code,...).****><****>Tevens zal de commissaris-auditor belast kunnen worden om een bepaalde thematiek in verband met de **** van het Vast **** **** op te volgen en daaromtrent een aanspreekpunt te vormen binnen de Dienst **** ****. Er zal hem/haar kunnen gevraagd worden interne vormingen en uiteenzettingen te geven.****><****>Hij/zij zal zijn/haar functies over het ganse land dienen uit te voeren en daartoe zelf geregeld verplaatsingen dienen te maken met een **** of het openbaar vervoer.****><****>De commissaris-auditor zal ook opgenomen worden in een ****, in principe een 24-uurs op weekdagen en weekenddienst. **** **** kan inhouden dat de commissaris-auditor zich quasi onmiddellijk naar een bepaalde plaats moet begeven. 2. Voorwaarden 2.1. **** voorwaarden - **** zijn en in **** zijn woonplaats hebben; - van onberispelijk gedrag zijn en de politieke en burgerlijke rechten genieten; - minimum 35 jaar oud zijn; - houder van een rijbewijs categorie **** of hoger; - bereid zijn de reglementaire wapens of andere verdedigingsmiddelen die ter beschikking worden gesteld, te dragen en **** te gebruiken; - bereid zijn zich te onderwerpen aan een onderzoek met het oog op het bekomen van een **** van het niveau "zeer geheim".****><****>**** niet bekomen van deze machtiging betekent automatisch het einde van de stage.****><****>**** voorwaarden gelden op het moment van de afsluiting van de kandidaturen. 2.2. **** voorwaarden **** functie van commissaris-auditor-**** is voorbehouden aan ****, benoemd minstens als hoofdinspecteur. 2.3. **** 2.3.1. Algemene kennis Er wordt van de commissaris-auditor-**** verwacht dat hij/zij : - een praktische kennis bezit van **** **** (****, ****, ****Point); - een grondige kennis heeft van de wettelijke en reglementaire bepalingen in verband met het politiewezen en het ****; - een goede kennis heeft van de **** bepalingen van het strafwetboek en het wetboek van strafvordering onder meer wat de bevoegdheden van een officier van gerechtelijke politie betreft, de bijzondere **** en de regels inzake verhoor, inclusief de ****; - een grondige kennis heeft van de wettelijke bepalingen en van de praktische toepassing ervan inzake het gebruik van ****, inclusief ****, in het ****.****><****>Een goede kennis van het **** (****.****. ****-3), zowel conceptueel als in zijn dagelijkse toepassing, is een meerwaarde.****><****>Een specifieke **** inzake terrorisme en inzake georganiseerde criminaliteit vormt ook een meerwaarde. 2.3.2. ****, -attitudes en -eigenschappen **** wordt van de commissaris-auditor verwacht dat hij/zij : - in staat is een **** in al zijn aspecten te voeren, een **** en een confrontatie te organiseren; - een excellente verhoorder is; - methodisch handelt bij de uitvoering van zijn opdrachten : ****, kritische analyse, synthese, conclusies, aanbevelingen; - de bekwaamheid bezit tot zelfstandig plannen van zijn taken binnen de gestelde termijnen; - de bekwaamheid bezit tot samenwerken met collega's : gericht zijn op overleg en kennisoverdracht, constructief deelnemen aan vergaderingen; - beschikt over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden. De rapporten moeten relevant, onderbouwd, goed gestructureerd en vlot leesbaar zijn; - probleemoplossend ingesteld is; - analytisch en gestructureerd kan denken; - zin heeft voor synthese; - een kritische **** heeft, nauwkeurig is, aandacht heeft voor kwaliteit en objectiviteit; - stressbestendig is; - over een gepaste assertiviteit beschikt; - dynamisch en creatief is; - over een grote integriteit beschikt; in dat verband wordt er zeer specifiek de nadruk op gelegd dat de lat inzake integriteit bij het Vast **** **** zeer hoog gelegd wordt en zelfs de kleinste overschrijding van de norm aanleiding geeft tot hetzij het einde van de detachering, hetzij een aangepaste ****; - op volwassen en gepaste wijze kan omgaan met de grote vrijheid van handelen waarover hij/zij beschikt tijdens de ****; - duidelijkheid en transparantie vertoont; - flexibel is; - een brede maatschappelijke interesse heeft voor diverse domeinen met betrekking tot mensenrechten en politie; - een cognitief engagement en een sociaal engagement vertoont; open staan voor nieuwe taken, werkmethodes en technologieën; bereidheid tot delen van kennis en overdracht van ****; - onpartijdig kan oordelen en zich onpartijdig kan opstellen; - over goede contact- en **** beschikt gezien de vele contacten : goed kunnen interviewen, zich goed kunnen uitdrukken, doelgericht en diplomatisch kunnen omgaan met de personen die het voorwerp uitmaken van het toezicht van het Vast **** ****, ongeacht hun graad of positie; - over een afdoend inlevingsvermogen beschikt in het dagelijks werk van personen met politionele bevoegdheden; - over een zeer grote mate van loyaliteit beschikt ten aanzien van het Parlement, het Vast **** ****, zijn leden en het management van de Dienst **** ****. 2.3.3. Ervaring De kandidaat moet een aantoonbare ervaring hebben in het verrichten van **** met betrekking tot **** en/of terroristische misdrijven en/of omkoping, en/of misdrijven in het kader van operaties met toepassing van bijzondere **** onder meer onwettig afluisteren en/of racisme. ****_list">3. Solliciteren **** dienen hun kandidatuur, per aangetekend schrijven, binnen de maand vanaf deze publicatie in het Belgisch Staatsblad, te sturen aan het Vast **** ****, **** 35/1, 1000 ****, ter attentie van de griffier. De kandidaturen dienen vergezeld te zijn van de volgende documenten : - een gedetailleerd curriculum **** waarin de kandidaat duidelijk maakt dat hij beantwoordt aan de gestelde vereisten; - de motivering voor de kandidaatstelling. **** feit een kandidatuur in te dienen geldt niet als motivering; - een uittreksel van het strafregister van ten hoogste drie maanden oud; - een kopie van de relevant geachte diploma's, getuigschriften, deelname-attesten; - de uitdrukkelijke instemming zich te onderwerpen aan een **** en aan een onderzoek met het oog op het bekomen van een **** "zeer geheim", daarin begrepen de raadpleging van het persoonlijk dossier zo voorhanden; - indien voorhanden een kopie van de gedurende de laatste vijf jaar opgestelde evaluaties; - indien voorhanden, een kopie van het document met betrekking tot de gerechtelijke en disciplinaire antecedenten met betrekking tot de uitgeoefende functies van de laatste tien jaar, dan wel een verklaring ad hoc vanwege de werkgever. Ingeval de kandidaat vertrouwelijkheid vraagt ten opzichte van zijn huidige werkgever, zal dit opgevraagd worden indien de kandidaat opgeroepen wordt tot de stage; - een verklaring van de werkgever, voor zover niet vermeld in de evaluatie, inzake de loyaliteit, discretie en integriteit van de kandidaat. Ingeval de kandidaat vertrouwelijkheid vraagt ten opzichte van zijn huidige werkgever, zal dit opgevraagd worden indien de kandidaat opgeroepen wordt tot de stage; - een verklaring waarbij de kandidaat zich bereid verklaart in geval van benoeming de door het Vast **** **** nodig geachte vormingen en opleidingen te volgen.****><****>Het ingediende dossier dient zodanig te zijn dat de leden van de selectie- en examencommissie kunnen overgaan tot de '****' waarvan hierna sprake.****><****>**** volledigheid en de voorstelling van het dossier ingediend ter ondersteuning van de kandidatuur zijn tevens criteria die in aanmerking genomen zullen worden. 4. Selectieprocedure 4.1. Examencommissie De examencommissie wordt voorgezeten door de directeur-generaal van de Dienst **** **** en bestaat uit twee vaste leden van het Vast **** **** (per **** ****/****) en de adjunct-directeurs-generaal. 4.2. Procedure De selectieprocedure bestaat uit de volgende stappen : ****_list">1. een onderzoek naar de ontvankelijkheid van de ontvangen kandidaturen;****_list">2. een selectie van de ontvankelijk verklaarde kandidaturen, op basis van de conformiteit van voornoemde voorwaarden en profiel met de inhoud van het curriculum vitae, het onderzoek van de geformuleerde motivering en het ingediende dossier.Enkel de kandidaten die op basis van het ingediende dossier volledig aan de **** beantwoorden, zullen worden opgeroepen voor de schriftelijke proef; ****_list">3. een schriftelijke proef die peilt naar (een aantal van) de gevraagde punten van algemene kennis, de ****, -attitudes en -eigenschappen, het schriftelijke uitdrukkingsvermogen, de relevante actualiteit met betrekking tot de te begeven functie;****_list">4. de kandidaten die op de schriftelijke proef 60% behaalden, worden uitgenodigd voor de mondelinge proef voor de examencommissie.**** peilt naar (een aantal van) de gevraagde punten van algemene kennis, de ****, -attitudes en -eigenschappen, het mondelinge uitdrukkingsvermogen, de relevante actualiteit met betrekking tot de te begeven functie. In deze mondelinge proef kan een rollenspel voorzien worden; ****_list">5. de kandidaten die op de mondelinge proef minstens 60 % behaalden, worden uitgenodigd voor een selectie-interview met het Vast **** ****, in aanwezigheid van de directeur-generaal en de adjunct-directeurs-generaal. De kandidaten die geen 60% behaalden op de schriftelijke proef of op de mondelinge proef worden hierover door de directeur-generaal ingelicht in de algemene bewoordingen dat het vereiste **** niet werd bereikt. Hieromtrent wordt geen verdere briefwisseling of communicatie gevoerd.****><****>**** afloop van die proeven, zal de directeur-generaal van de Dienst **** ****, in een gemotiveerde nota, de kandidaten voorstellen die kunnen worden opgenomen in de ****.****><****>**** Vast **** **** behoudt zich tevens het recht voor om niet over te gaan tot aanwerving indien zou blijken dat geen enkele geschikte kandidaat weerhouden kan worden.****><****>De door het **** vastgestelde **** zijn geldig voor een periode van twee jaar en kunnen eenmaal worden verlengd 4.3. Stage **** functie van de behoeften wordt één of meerdere kandidaten die in de **** zijn opgeroepen tot een stage voor een periode van zes maanden, waarna het Vast **** ****, bij positieve beoordeling, tot benoeming kan overgaan.****><****>**** benoeming volgt aansluitend op het einde van de stage.****><****>**** Vast **** **** is er niet toe gehouden de opgeroepen kandidaat zijn stage te laten aanvatten indien deze laatste niet beschikbaar kan zijn binnen een maximale termijn van drie maanden volgend op de oproeping tot stage.****><****>**** persoon opgenomen in de **** en die wordt opgeroepen om zijn stage aan te vatten kan, om persoonlijke redenen vragen de aanvang van de stage uit te stellen. **** aanvraag wordt beoordeeld door het Vast **** ****, op advies van de directeur-generaal van de dienst enquêtes ****. Voor dezelfde betrekking kan hoogstens tweemaal een uitstel gevraagd worden.****><****>**** motivering van het verzoek tot uitstel van de aanvang van de stage, buiten de noodzaak een wettelijke **** te eerbiedigen en die door het Vast **** **** niet als wettig wordt erkend, zal worden beschouwd als persoonlijke reden in de betekenis van het voorgaande lid. ****_list">5. Statuut De commissaris-auditor van de Dienst **** **** wordt benoemd door het Vast **** **** voor een **** termijn van vijf jaar. Hij/zij wordt benoemd door terbeschikkingstelling door een politiedienst.****><****>Gedurende de tijd dat de commissaris-auditor bij de Dienst **** **** werkzaam is, blijft betrokkene de wedde ontvangen die hem/haar in zijn/haar dienst van oorsprong zou worden uitbetaald.****><****>Deze wedde wordt aangevuld met : - een **** voor een jaarlijks bedrag van 5.933,55 **** bruto, op basis van de index 100 (index 1,5460 : jaarlijks bedrag 9.173,27 **** - maandelijks bedrag 764,44 ****); - in voorkomend geval, een **** waarvan het bedrag is vastgelegd, afhankelijk van het kennisniveau van de betrokkene, in bijlage 8 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de ****; - een toelage vastgesteld in toepassing van het artikel ****.****.28 van het voornoemd koninklijk besluit van 30 maart 2001 omdat betrokkene is aangewezen voor een betrekking op het grondgebied van het **** **** Gewest.****><****>Gedurende de tijd dat de commissaris-auditor bij de Dienst **** **** werkzaam is, behoudt betrokkene zijn/haar rechten op bevordering en op **** in zijn/haar dienst van oorsprong.****><****>De rechten en plichten van de leden van de Dienst **** **** zijn opgenomen in het statuut van de directeur-generaal en van de leden van de Dienst **** van het Vast **** van **** op de **** dat door de **** van volksvertegenwoordigers goedgekeurd werd en in het Belgisch **** van 28 februari 2007 gepubliceerd werd. 6. Bijkomende inlichtingen **** inlichtingen kunnen worden verkregen bij de directeur-generaal van de Dienst **** ****, op volgend telefoonnummer : 02-286 28 11.
^