Etaamb.openjustice.be
Samenstelling Wervingsreserve
gepubliceerd op 03 juni 2019

Samenstelling van een **** van commissarissen-**** "toezicht" Het Vast Comité van Toezicht op de ****, opgericht bij de wet van 18 juli 1991 tot regeling van het toezicht op politie- en ****(...) Het **** **** wil aldus bijdragen tot de goede werking van een democratische, integere en ****(...)

bron
vast comite van toezicht op de politiediensten
numac
2019012680
pub.
03/06/2019
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode
<****> VAST COMITE VAN TOEZICHT OP DE ********><****>
**** van een **** van commissarissen-**** "toezicht" (****/****) Het **** **** van **** op de ****, opgericht bij de wet van 18 juli 1991 tot regeling van het toezicht op politie- en inlichtingendiensten en op het **** voor de ****, heeft als opdracht toezicht uit te oefenen op de ****. **** toezicht heeft in het bijzonder betrekking op de bescherming van de rechten die de **** en de wetten aan de personen waarborgen, op de coördinatie en de doeltreffendheid van de **** en van het **** voor de ****.****><****>Het **** **** wil aldus bijdragen tot de goede werking van een democratische, integere en **** politie en ziet in het bijzonder toe op de wijze waarop de doeltreffendheid, de doelmatigheid en de coördinatie van de **** worden verwezenlijkt.****><****>Het **** **** **** wil op basis van onderzoek en analyse, zowel op initiatief als op vraag: - de beeldvorming rond de **** en -werking permanent actualiseren; - de **** beoordelen en zich erover uitspreken; - aan de bevoegde (politie)overheden voorstellen en adviezen verstrekken.****><****>Daarnaast wordt ook voorzien in gespecialiseerde onderzoekers ten behoeve van de gerechtelijke overheden voor het voeren van **** die bij voorrang worden uitgevoerd in die domeinen die ook nuttige informatie opleveren voor de **** van het **** **** ****. Het **** **** **** is samengesteld uit een college van vijf werkende leden. Het **** **** **** wordt in zijn taken bijgestaan door de **** **** **** en kan rekenen op de ondersteuning van een administratieve dienst die onder leiding staat van een griffier.****><****>De **** **** **** wordt geleid door een directeur-generaal bijgestaan door twee adjunct-directeurs-generaal en is verder samengesteld uit een aantal leden, commissarissen-**** genoemd.****><****>**** aantal van die commissarissen-**** zijn in hoofdzaak belast met het uitvoeren van ****- en ****; anderen zijn in hoofdzaak belast met het voeren van ****.****><****>Het **** **** **** heeft besloten over te gaan tot de samenstelling van een **** van commissarissen-**** die in hoofdzaak zullen gelast worden met ****. ****_list">1. **** van de commissaris-auditor "toezicht" **** functie bestaat er hoofdzakelijk in om **** uit te voeren rond bepaalde thema's, korpsen of diensten.Tevens zal de commissaris-auditor onderzoeken instellen naar bij het **** **** ingediende klachten waarbij hij/zij de gedane vaststellingen zal moeten kunnen toetsen aan het geldende **** kader.****><****>Hij/zij zal dergelijke onderzoeken concipiëren en uitvoeren, zelfstandig dan wel in teamverband, onder het gezag van het **** **** ****. Er zal hem/haar ook gevraagd worden om **** te voeren ten laste van diensten en personen waartoe het **** **** en zijn **** Enquêtes bevoegd zijn.****><****>Tevens zal de commissaris-auditor belast kunnen worden om een bepaalde thematiek in verband met de **** van het **** **** **** op te volgen en daaromtrent een aanspreekpunt te vormen binnen de **** **** ****. Er zal hem/haar kunnen gevraagd worden interne vormingen te verstrekken en uiteenzettingen te geven.****><****>Hij/zij zal zijn/haar functies over het ganse land uitvoeren en daartoe geregeld verplaatsingen dienen te maken met een **** of het openbaar vervoer.****><****>De commissaris-auditor zal ook opgenomen worden in een ****, in principe een 24-uurs op weekdagen en een weekenddienst. **** **** kan inhouden dat de commissaris-auditor zich vrijwel onmiddellijk naar een bepaalde plaats moet begeven. 2. Voorwaarden 2.1. **** voorwaarden - **** zijn en in **** zijn woonplaats hebben; - van onberispelijk gedrag zijn en de politieke en burgerlijke rechten genieten; - minimum 35 jaar oud zijn; - houder zijn van een rijbewijs categorie **** of hoger; - bereid zijn de reglementaire wapens of andere verdedigingsmiddelen die ter beschikking worden gesteld, te dragen en **** te gebruiken; - bereid zijn zich te onderwerpen aan een onderzoek met het oog op het bekomen van een **** van het niveau "zeer geheim"; - in het bezit zijn van een universitair diploma en/of een functie uitoefenen van het niveau 1 of het niveau **** in een openbare dienst, of de graad van officier bij het leger of de politie dragen.****><****>**** algemene voorwaarden moeten vervuld zijn op het moment van de afsluiting van de kandidaturen. 2.2. **** 2.2.1. Algemene kennis Er wordt van de commissaris-auditor "toezicht" verwacht dat hij/zij: - een basiskennis bezit van statistiek; - een grondige kennis heeft van de wettelijke en reglementaire bepalingen in verband met het politiewezen en het ****; - een voldoende kennis heeft van **** (****, ****, ****, ...) en in staat is om ze praktisch toe te passen; - een goede kennis heeft van de **** bepalingen van het **** en het **** van strafvordering, inzonderheid wat de bevoegdheden van een officier van gerechtelijke politie betreft, alsook een kennis heeft van **** en een goede beheersing van de ****-wet en haar toepassing in de praktijk.****><****>**** voldoende kennis (lezen, begrijpen, spreken) hebben van een van de andere landstalen (****/****/****) is een meerwaarde evenals, in tweede orde, de kennis van het ****.****><****>Een goede kennis van de ministeriële richtlijnen (****.****. ****3, ****-3), zowel conceptueel als in hun dagelijkse toepassing, is eveneens een meerwaarde.****><****>Een specifieke kennis inzake inzonderheid moderne technologieën vormt ook een meerwaarde. 2.2.2. ****, -attitudes en -eigenschappen **** wordt van de commissaris-auditor verwacht dat hij/zij: - methodisch handelt bij de uitvoering van zijn/haar opdrachten: ****, kritische analyse, synthese, conclusies, aanbevelingen; - de bekwaamheid bezit tot zelfstandig plannen van zijn/haar taken binnen de gestelde termijnen; - de bekwaamheid bezit tot samenwerken met collega's: gericht zijn op overleg en kennisoverdracht alsook op constructieve deelname aan vergaderingen; - beschikt over goede mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden. De rapporten moeten relevant, onderbouwd, goed gestructureerd en vlot leesbaar zijn; - probleemoplossend ingesteld is; - analytisch en gestructureerd kan denken; - zin heeft voor synthese; - een kritische **** heeft, nauwkeurig is, aandacht heeft voor kwaliteit en objectiviteit; - stressbestendig is; - over een gepaste assertiviteit beschikt; - dynamisch en creatief is; - over een grote integriteit beschikt. **** dat verband wordt er zeer specifiek de nadruk op gelegd dat de lat inzake integriteit bij het **** **** zeer hoog gelegd wordt en zelfs de kleinste overschrijding van de norm aanleiding geeft tot hetzij het einde van de detachering, hetzij een ****; - op weldoordachte en gepaste wijze kan omgaan met de grote vrijheid van handelen waarover hij/zij beschikt tijdens de uitoefening van zijn/haar opdrachten en taken; - duidelijkheid en transparantie vertoont; - flexibel is; - een brede maatschappelijke interesse heeft voor diverse domeinen met betrekking tot mensenrechten en politie; - een cognitief en sociaal engagement vertoont; openstaat voor nieuwe taken, werkmethodes en technologieën; bereid is kennis te delen en **** over te dragen; - integer kan oordelen en zich onpartijdig kan opstellen; - over goede relationele en communicatieve vaardigheden beschikt gezien de vele contacten: goed kunnen interviewen, zich goed kunnen uitdrukken, doelgericht en diplomatisch kunnen omgaan met de personen die het voorwerp uitmaken van het toezicht van het **** **** ****, ongeacht hun graad of positie; - over een afdoend inlevingsvermogen beschikt in het dagelijks werk van personen met politionele bevoegdheden; - over een zeer grote mate van loyaliteit beschikt ten aanzien van het ****, het **** **** ****, zijn leden en de leiding van de **** **** ****. 2.2.3. **** De kandidaat moet zijn ervaring met betrekking tot de **** aantonen. 3. Solliciteren **** dienen hun kandidatuur, per mail, binnen de dertig dagen vanaf deze publicatie in het **** ****, te sturen aan het **** ****, ter attentie van de griffier via info@****.****.**** kandidaturen dienen vergezeld te zijn van de volgende documenten: - een gedetailleerd curriculum **** waarin de kandidaat duidelijk maakt dat hij/zij beantwoordt aan de gestelde vereisten; - de motivering voor de kandidaatstelling. **** feit een kandidatuur in te dienen geldt niet als motivering; - een uittreksel uit het strafregister van ten hoogste drie maanden oud; - een kopie van de relevant geachte diploma's, getuigschriften, deelname-attesten; - de uitdrukkelijke instemming zich te onderwerpen aan een **** en aan een onderzoek met het oog op het bekomen van een **** "zeer geheim", daarin begrepen de raadpleging van het persoonlijk dossier indien voorhanden; - indien voorhanden, een kopie van de gedurende de laatste vijf jaar opgestelde evaluaties; - indien voorhanden, een kopie van het document met betrekking tot de gerechtelijke en disciplinaire antecedenten met betrekking tot de uitgeoefende functies van de laatste tien jaar, dan wel een verklaring ad hoc vanwege de werkgever. **** de ****(****)****(****) vertrouwelijkheid vraagt ten opzichte van zijn/haar huidige werkgever, zal dit opgevraagd worden bij de oproep tot de stage; - een verklaring van de werkgever, voor zover niet vermeld in de evaluatie, inzake de loyaliteit, discretie en integriteit van de kandidaat. **** de kandidaat vertrouwelijkheid vraagt ten opzichte van zijn huidige werkgever, zal dit opgevraagd worden bij de oproep tot de stage ; - een verklaring waarbij de kandidaat zich bereid verklaart in geval van benoeming de door het **** **** **** nodig geachte vormingen en opleidingen te volgen.****><****>Het ingediende dossier dient zodanig te zijn dat de leden van de selectie- en examencommissie kunnen overgaan tot de "****" waarvan hierna sprake.****><****>**** volledigheid en de voorstelling van het dossier ingediend ter ondersteuning van de kandidatuur zijn tevens criteria die in aanmerking genomen zullen worden. 4. Selectieprocedure 4.1. Examencommissie **** examencommissie wordt voorgezeten door de directeur-generaal van de **** **** **** en bestaat uit de adjunct-directeurs-generaal. 4.2. Procedure **** selectieprocedure bestaat uit de volgende stappen: ****_list">1. een onderzoek naar de ontvankelijkheid van de ontvangen kandidaturen;****_list">2. een selectie van de ontvankelijk verklaarde kandidaturen, op basis van de conformiteit van voornoemde voorwaarden en profiel met de inhoud van het curriculum ****, het onderzoek van de geformuleerde motivering en het ingediende dossier.**** de kandidaten die op basis van het ingediende dossier volledig aan de **** beantwoorden, zullen worden opgeroepen voor de schriftelijke proeven; ****_list">3. een schriftelijke proef om te kunnen beoordelen of de kandidaten beschikken over algemene kennis in materies die rechtstreeks verband houden met de te begeven functie;****_list">4. de kandidaten die op de schriftelijke proeven 60% behaalden, worden uitgenodigd voor de mondelinge proef voor de examencommissie.**** peilt naar (een aantal van) de gevraagde punten van algemene kennis, de ****, -attitudes en -eigenschappen, het mondelinge uitdrukkingsvermogen, de relevante actualiteit met betrekking tot de te begeven functie. **** deze mondelinge proef kan een rollenspel voorzien worden.****><****>**** kandidaten die geen 60% behaalden op de schriftelijke proeven of op de mondelinge proef worden hierover door de directeur-generaal ingelicht.****><****>**** afloop van die proeven, zal de directeur-generaal van de **** **** ****, in een gemotiveerde nota, de kandidaten, die 60% behaalden, voorstellen die kunnen worden opgenomen in de **** met vermelding van hun rangschikking in **** orde.****><****>Het **** **** **** behoudt zich echter het recht voor om niet over te gaan tot een **** indien zou blijken dat geen enkele geschikte kandidaat weerhouden kan worden.****><****>**** kandidaten die opgenomen zijn in deze **** zullen hierover door de directeur-generaal van de **** **** **** worden ingelicht; alsook over hun rangschikking.****><****>**** door het **** **** **** vastgestelde **** zijn geldig voor een periode van twee jaar.****><****>**** afloop van die periode zullen alle dossiers van de kandidaten worden vernietigd. 4.3. Stage **** functie van de behoeften wordt, na een eventueel interview met het **** **** ****, in aanwezigheid van de directeur-generaal en de adjunct-directeurs-generaal, één of meerdere kandidaten die in de **** zijn opgeroepen tot een stage voor een periode van zes maanden, waarna het **** **** ****, bij positieve beoordeling, tot benoeming kan overgaan.****><****>**** benoeming volgt aansluitend op het einde van de stage.****><****>Het **** **** **** is er niet toe gehouden de opgeroepen kandidaat zijn/haar stage te laten aanvatten indien hij/zij niet beschikbaar kan zijn binnen een maximale termijn van drie maanden volgend op de oproeping tot stage.****><****>**** persoon opgenomen in de **** die wordt opgeroepen om zijn stage aan te vatten kan, om persoonlijke redenen, vragen de aanvang van de stage uit te stellen. **** aanvraag wordt beoordeeld door het **** **** ****, op advies van de directeur-generaal van de **** **** ****. **** dezelfde betrekking kan tweemaal een uitstel gevraagd worden.****><****>**** motivering van het verzoek tot uitstel van de aanvang van de stage, buiten de noodzaak een wettelijke **** te eerbiedigen en die door het **** **** **** niet als wettig wordt erkend, zal worden beschouwd als persoonlijke reden in de betekenis van het voorgaande lid. ****_list">5. **** De commissaris-auditor van de **** **** **** wordt benoemd door het **** **** **** voor een **** termijn van vijf jaar die retroactief ingaat op de datum waarop de stage wordt aangevat. Hij/zij wordt benoemd door terbeschikkingstelling door een politiedienst of andere overheidsdienst.****><****>**** de tijd dat de commissaris-auditor bij de **** **** **** werkzaam is, blijft betrokkene de wedde ontvangen die hem/haar in zijn/haar dienst van oorsprong zou worden uitbetaald.****><****>Deze wedde wordt aangevuld met: - een **** voor een jaarlijks bedrag van 5.933,55 **** bruto, op basis van de index 100 (index 1,7069: jaarlijks bedrag 10.127,98 **** - maandelijks bedrag 843,99 ****); - in voorkomend geval, een **** waarvan het bedrag is vastgelegd, afhankelijk van het kennisniveau van de betrokkene, in bijlage 8 van het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de ****; - een toelage vastgesteld in toepassing van het artikel ****.****.28 van het voornoemd koninklijk besluit van 30 maart 2001 omdat betrokkene is aangewezen voor een betrekking op het grondgebied van het **** **** Gewest.****><****>**** de tijd dat de commissaris-auditor bij de **** **** **** werkzaam is, behoudt betrokkene zijn/haar rechten op bevordering en op **** in zijn/haar dienst van oorsprong.****><****>De rechten en plichten van de leden van de **** **** **** zijn opgenomen in het statuut van de directeur-generaal en van de leden van de **** **** van het **** **** van **** op de **** dat door de **** van volksvertegenwoordigers goedgekeurd werd en in het **** **** van 28 februari 2007 gepubliceerd werd. 6. Bijkomende inlichtingen **** inlichtingen kunnen worden verkregen bij de (adjunct-) directeur-generaal van de **** **** ****, op volgend telefoonnummer: 02/286.28.11.
^