Etaamb.openjustice.be
Arrest van 23 november 2017
gepubliceerd op 12 januari 2018

Besluit tot Oprichting van de raad voor Personen met een handicap

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2017032148
pub.
12/01/2018
prom.
23/11/2017
ELI
eli/besluit/2017/11/23/2017032148/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

23 NOVEMBER 2017. - Besluit tot Oprichting van de raad voor Personen met een handicap


Gelet op artikel 20 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, dat de Regering de algemene uitvoeringsbevoegdheid verleent;

Gelet op artikel 8 van de bijzondere wet van 12 januari 1989 met betrekking tot de Brusselse instellingen, dat de Regering de bevoegdheid verleent de besluiten te nemen ter uitvoering van de ordonnanties;

Gelet op de ordonnantie van 8 december 2016 betreffende de integratie van de handicapdimensie in de beleidslijnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, en meer bepaald het artikel 6 betreffende de oprichting van een Raad voor personen met een handicap ;

Gelet op het onderzoek van deze tekst van de rol afgevoerd werd, overeenkomstig artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op het advies van de Inspectie Financiën;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting;

Gelet op het advies van de Economische en Sociale Raad voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;

Gelet op het gelijktijdig aannemen van het « HandiPlan » door de uitvoerende organen van het Gewest, de Franse Gemeenschapscommissie en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, zodoende de opzet van handistreaming op alle gezagsniveaus van het gewestelijk grondgebied te verzekeren;

Op de voordracht van de Minister bevoegd voor het gelijkekansenbeleid, Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit huidige besluit wordt verstaan onder : 1 ° de ordonnantie : de ordonnantie van 8 december 2016 betreffende de integratie van de handicapdimensie in de beleidslijnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; 2° Raad voor personen met een handicap : de Raad zoals beoogd in artikel 6 van de ordonnantie. HOOFDSTUK II - Raad voor personen met een handicap

Art. 2.De Raad voor personen met een handicap wordt opgericht. § 1. De Raad voor personen met een handicap is gemachtigd om adviezen of voorstellen te formuleren met betrekking tot handistreaming. De Raad heeft als opdracht effectief bij te dragen tot de uitbanning van directe of indirecte discriminatie ten opzichte van personen met een handicap. § 2. De Raad formuleert adviezen met betrekking tot alle aspecten die een impact hebben van de integratie van de handicapdimensie in de beleidslijnen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunnen beïnvloeden. § 3. De Raad wordt verzocht een advies uit te brengen aan het begin, midden en einde van de legislatuur aangaande de strategische doelstellingen en resultaten van de Regering van het Brussels Hoofdstedelijk overeenkomstig artikel 3 van de ordonnantie. § 4. De Raad heeft onder meer als missies : 1° adviezen en aanbevelingen formuleren over alle aangelegenheden met betrekking tot de integratie van personen met een handicap in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;2° prioriteit geven aan adviezen betreffende regelgevende maatregelen die een impact hebben op de integratie van personen met een handicap in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;3° de thematiek te volgen, met inbegrip van andere bestuursniveaus, zolang deze een impact kunnen hebben op het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.4° Met het oog op de uitvoering van een genderperspectief, formuleert de Raad, desgevallend, de impact op vrouwen en mannen met een handicap.5° De Raad bevordert onderling overleg en samenwerking tussen alle belanghebbende actoren. HOOFDSTUK III - Samenstelling

Art. 3.De leden van de Raad voor personen met een handicap worden benoemd door de regering, op grond van artikel 6 van de ordonnantie.

De regering benoemt de raadsleden en hun plaatsvervangers zoals bedoeld in artikel 4.

Art. 4.De Raad is samengesteld als volgt: § 1. Drie leden voorgedragen door de adviesraad « Aide aux personnes et Santé » van de Franse Gemeenschapscommissie, § 2. drie leden voorgedragen door de adviesraad voor Gezondheids- en Welzijnszorg van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie § 3. drie leden voorgedragen door de adviesraad Welzijn van de Vlaamse Gemeenschapscommissie worden uitgenodigd om deel uit te maken van de Raad voor personen met een handicap. § 4. vijf leden met expertise op het gebied van handistreaming. § 5. Een afgevaardigde van UNIA wordt eveneens uitgenodigd om deel uit te maken van de Raad. § 6. Op dezelfde wijze worden de plaatsvervangende leden benoemd van bovenstaande leden. § 7. De effectieve leden of plaatsvervangende leden benoemd voor een mandaat van 5 jaar. § 8. De effectieve leden of plaatsvervangers kunnen door de minister ontslagen worden als ze niet langer representatief zijn of in geval van een overtreding van dit besluit. § 9. Als een effectief of plaatsvervangend lid voor het verstrijken van zijn mandaat ontslag uit de Raad neemt of ontslagen wordt, kan de minister een opvolger voor dat mandaat benoemen. HOOFDSTUK IV. - Werking

Art. 5.De Raad benoemt een voorzitter en een ondervoorzitter uit de leden als bedoeld in artikel 4. De Raad stelt tijdens de eerste vergadering van de Raad het huishoudelijk reglement vast. Dit reglement omvat onder meer regels inzake de taken van de voorzitter en ondervoorzitter, vergaderfrequentie, vergaderdata, uitnodigingen voor de vergaderingen, verslaggeving, agenda, goedkeuring van agenda en verslag alsook een gedetailleerde definiëring van de te volgen procedures. De ondervoorzitter vervangt de voorzitter indien deze afwezig of verhinderd is.

Art. 6.§ 1. De Raad komt bijeen op eigen initiatief of op vraag van een minister of staatssecretaris. § 2. De adviezen worden verstrekt binnen een maand na het verzoek van een minister of staatssecretaris. De adviezen van de Raad worden voorgelegd aan de minister of staatssecretaris bevoegd voor Gelijke Kansen. De minister of staatssecretaris kan beslissen over een andere termijn. § 3. De Raad beraadslaagt op geldige wijze als de meerderheid van zijn leden aanwezig is. Is die meerderheid niet aanwezig, dan kan de Raad na een nieuwe bijeenroeping op geldige wijze over hetzelfde onderwerp beraadslagen, ongeacht het aantal aanwezige leden. § 4. De Raad maakt zijn adviezen per consensus op. Bij gebreke daarvan wordt het advies van de Raad aangevuld met een vermelding van de afwijkende mening van de leden die zich verzetten tegen het advies uitgebracht door de meerderheid. § 5. Maximum twee derde van de effectieve en plaatsvervangende leden van de Raad behoren tot hetzelfde geslacht. § 6. De plaatsvervanger mag het lid gedurende zijn afwezigheid vervangen en heeft dezelfde bevoegdheden. § 7. Wanneer een lid niet aanwezig kan zijn, kan hij zijn advies elektronisch overmaken aan een lid die het zal overbrengen aan de Raad tijdens de bijeenkomst. § 8. Alle leden worden gemandateerd door de organisaties die zij vertegenwoordigen. § 9. De leden worden vergoed. De minister of staatssecretaris bepaalt de bedragen van de zitpenningen. De leden van de Raad hebben recht op terugbetaling van hun reiskosten, conform de modaliteiten voorzien voor de personeelsleden van de Gewestelijke Overheidsdienst van het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest.

Art. 7.§ 1. De Raad kan deskundigen, die geen lid zijn en in een specifiek onderwerp onderlegd zijn, uitnodigen om deel te nemen aan de vergaderingen. Zij worden geacht de vertrouwelijkheid van de debatten te respecteren. De reiskosten van de uitgenodigde deskundigen worden terugbetaald conform de modaliteiten voor de leden van de Raad. § 2. Bij het vervullen van haar missie, kan de Raad rapporten schrijven, onderzoek doen, voorstellen doen inzake wettelijke of reglementaire maatregelen, voorziet in de ter beschikking stellen en verspreiden van informatie en gegevens.

Artikel 8.Het secretariaat van de Raad wordt verzorgd door agenten van de Gewestelijke Overheidsdienst van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De zetel van de Raad is bij de Gewestelijke Overheidsdienst van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gevestigd. HOOFDSTUK V - Slotbepalingen

Art. 8.De Minister bevoegd voor gelijke kansen is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 23 november 2017.

Voor de het Brussels Hoofdstedelijk Gewest : De Minister-President van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Territoriale Ontwikkeling, Stedelijk Beleid, Monumenten en Landschappen, Studentenaangelegenheden, Toerisme, Openbaar Ambt, Wetenschappelijk Onderzoek en Openbare Netheid, R. VERVOORT De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Mobiliteit en Openbare Werken bevoegd voor het Gelijkekansenbeleid, P. SMET

^