Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 29 maart 2012
gepubliceerd op 02 mei 2012

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van het onteigeningsplan van de stad Brussel

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2012031212
pub.
02/05/2012
prom.
29/03/2012
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

29 MAART 2012. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van het onteigeningsplan van de stad Brussel


Gelet op de ordonnantie van 22 februari 1990 betreffende de onteigeningen voor openbaar nut doorgevoerd en toegestaan door de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;

Gelet op de ordonnantie van 28 januari 2010 houdende organisatie van de stedelijke herwaardering, inzonderheid op het artikel 7;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 16 december 2010Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 16/12/2010 pub. 10/01/2011 numac 2010031611 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van de beslissing van de gemeente Evere tot totale opheffing van het bijzonder bestemmingsplan nr. 14 « Hauwaerts », goedgekeurd bij koninklijk besluit van 28 februari 1963 type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 16/12/2010 pub. 10/01/2011 numac 2010031618 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende eervol ontslag van de adjunct-directeur-generaal van de Haven van Brussel type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 16/12/2010 pub. 10/01/2011 numac 2010031610 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende goedkeuring van de beslissing van de gemeente Evere tot totale opheffing van het bijzonder bestemmingsplan nr. 8 « Van Ruusbroeck », goedgekeurd bij koninklijk besluit van 18 december 1961 type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 16/12/2010 pub. 10/01/2011 numac 2010031609 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de tenuitvoerbrenging, via een bijzonder bestemmingsplan, van het project tot definiëring van een stadsvorm voor de Wetstraat en naaste omgeving in de Europese Wijk type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 16/12/2010 pub. 12/07/2011 numac 2011031344 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende hernieuwing van mandaten van door het Parlement voorgedragen leden van de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen sluiten waarbij een subsidie wordt verleend aan de stad Brussel voor de verwezenlijking van het programma voor de duurzame herwaardering van de Masuiwijk;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 4 juli 2011 houdende voorlopige aanneming van het onteigeningsplan nr. 7023 voor de herwaardering van de Masuiwijk;

Gelet op het openbaar onderzoek dat plaatsvond van 13 oktober 2011 tot 11 november 2011;

Gelet op de beraadslaging van 19 december 2011 waarbij de gemeenteraad van de Stad Brussel het onteigeningsplan betreffende de als volgt gekadastreerde panden en terreinen definitief heeft aangenomen : - 13e Afdeling Sectie D perceel nr. 524E19, gelegen Sluismeester Coggestraat 29/31, - 13e Afdeling, Sectie D, perceel nr. 524R18, gelegen Antwerpsesteenweg 413, - 13e Afdeling, Sectie D, perceel nr. 524S18, gelegen Antwerpsesteenweg 417, - 14e Afdeling, Sectie P, perceel nr. 430S5, gelegen Antwerpsesteenweg, - 13e Afdeling, Sectie D, perceel nr. 523/02E, gelegen Masuistraat 96/96A, - 13e Afdeling, Sectie D, perceel nr. 523S18, gelegen Masuistraat 116/118, - 13e Afdeling, Sectie D, perceel nr. 526Y12, gelegen Koninginnelaan 178/182, - 13e Afdeling, Sectie E, perceel nr. 101G2, gelegen François-Joseph Navezstraat 66/68;

Overwegende dat de Raadsman van de eigenaar van het goed gelegen Masuistraat, 116-118 staande houd (door middel van facturen en huurcontracten) dat het gebouw niet leegstaat, terwijl het bureau belast met de studie tijdens de opmaak van het basisdossier van het wijkcontract Masui het geheel van het gebouw wel degelijk aanschouwt als een onbewoond gebouw; dat het heel duidelijk is dat, vanaf de Masuistraat en vanaf de Zenne, de verdiepingen van de gebouwen onbezet zijn, dat de vermeldingen « Brico Alma » pas in april 2011 werden geplaatst en dat het niet commerciële beroepshuurcontract, overhandigd door Meester d'Aoust, verschaft werd voor een termijn van negen opeenvolgende jaren, beginnend op 1 januari 1997 en zonder stilzwijgende verlenging van rechtswege eindigend op 31 december 2005;

Overwegende dat de eigenaar van dit gebouw bevestigt dat zijn gebouw niet overeenstemt met de beschrijving van de gebouwen, beschreven in het wijkcontract, terwijl het basisdossier wel degelijk een stedenbouwkundige beschrijving bevat van de plaatsen, evenals een foto van de achterkant van het betrokken gebouw, dat het industriële karakter van het gebouw duidelijk zichtbaar is en dat bij de goedkeuring van het basisdossier door de verschillende instellingen het gebouw duidelijk onbewoond bleek te zijn;

Overwegende dat de eigenaar van dit gebouw bevestigt dat het complete programma niet in het wijkcontract is vermeld terwijl het basisdossier drie projectbestanden bevat die deze transactie beschrijven, namelijk de bestanden 1.6.A, 1.6.B, 1.6.C., evenals een algemene uitleg aangaande het gebruik van het alternatieve toegangsysteem voor de voorgestelde eigendom (pagina 29 van dit basisdossier);

Overwegende dat de eigenaar van dit goed wijst op de moeilijkheden om een goed van dezelfde kwaliteit te verwerven, zelfs met de vergoedingen, terwijl er nog geen onderhandelingen zijn geweest omtrent deze vergoedingen;

Overwegende dat de raadgever van de eigenaar van dit goed bevestigt dat het herwaarderingsproject van het gebouw vertraagd werd door de herstelling van de wegen voor zijn gebouwen en dat het perfect compatibel is met de uitvoering van een wijkcontract, terwijl de herstelling van de weg geen obstakel was voor de uitvoering van zijn project, waarover bovendien nooit werd gecommuniceerd;

Overwegende dat de raadgever van de eigenaar van dit goed verbaasd is dat de Community Land Trust niet vermeld is in de voorlopige aanneming van het onteigeningsplan nr. 7023, terwijl zij al vermeld is in het basisdossier van het Wijkcontract;

Overwegende dat de vertegenwoordiger van de handelaars zich verzet tegen deze onteigening omdat deze geen rekening houdt met de gevolgen van de sluiting van een handelszaak en dat dit bijgevolg indruist tegen de doelstelling van de herwaardering van de wijk, terwijl er in feite een handelszaak is die, tenzij anders wordt bewezen, momenteel geen geldige vergunning heeft (noch een geregistreerd huurcontract, noch een stedenbouwkundige vergunning, noch een milieuvergunning,...);

Overwegende dat de eigenaar van het goed gelegen Koninginnelaan, 178-182 zich afvraagt op welke manier zijn gebouw betrokken is door het wijkcontract terwijl het basisdossier duidelijk een beschrijving bevat van de toekomst van dit goed;

Overwegende dat de eigenaar zich afvraagt waaruit de motivatie bestaat voor de verplaatsing van de kinderkribbe naar een braakliggend terrein (Masuistraat, 178) terwijl de keuze van het terrein het gevolg is van een analyse, uitgevoerd door het studiebureau en ingevolge een geheel van overlegvergaderingen met de bevolking gedurende het jaar 2010;

Overwegende dat de raadgever van de eigenaars van de eigendom gelegen Koninginnelaan, 178-182 de dringende noodzaak om hun eigendom te onteigenen betwist omdat deze situatie al jaren bestaat zonder dat er ooit een initiatief werd genomen, terwijl de dringende noodzaak gerechtvaardigd is door de beperkte geldigheidsduur van het wijkcontract;

Overwegende dat de raadgever van de eigenaars van deze eigendom het algemeen nut betwist omdat zijn klanten eveneens projecten hebben voor de bouw van een woning op deze plaats, terwijl het algemeen nut zich enerzijds, rechtvaardigt door het eenvoudige feit dat het goed hernomen zou worden in de perimeter van het Wijkcontract en anderzijds, door het feit dat het Wijkcontract een openbare kinderkribbe voorziet;

Overwegende dat de raadgever van de eigenaars van het goed gelegen Sluismeester Coggestraat 29-31, de onteigenende overheid verwijt geen alternatieve locatie te voorzien terwijl er uitdrukkelijk voorzien is door de wet dat de onteigenende overheid vergoedingen stort zodat een eventuele wachttermijn, nodig door de eigenaar om een gelijkwaardig goed te vinden, gedekt wordt;

Overwegende dat de eigenaar van de goederen gelegen Antwerpsesteenweg, gekadastreerd 14e Afdeling, Sectie P, perceel nr. 430S5, het verlies aanvoerend door de afschaffing van zijn publiciteitspaneel, een alternatief wenst voor het behoud van hun paneel, terwijl nog onderhandeld wordt over verschillende mogelijkheden;

Overwegende de noodzakelijkheid, voor openbaar nut, om tot de inbezitneming over te gaan van de percelen, aangegeven op het onteigeningsplan, om de vastgoedprojecten van de herwaardering van de duurzame wijk « Masui » mogelijk te maken;

Overwegende dat de termijn van de herwaardering van de duurzame Masuiwijk afloopt op 23 december 2014, is de onmiddellijke inbezitneming van de panden en terreinen noodzakelijk;

Overwegende dat het daarom noodzakelijk is om, omwille van openbaar nut, tot de inbezitneming over te gaan van de percelen die voorkomen op het onteigeningsplan omwille van openbaar nut en dit in overeenkomst met de bepalingen van de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de rechtspleging bij dringende omstandigheden inzake onteigening voor openbaar nut, Besluit :

Artikel 1.Goedgekeurd wordt het onteigeningsplan nr. 7023 betreffende de onbebouwde en bebouwde onroerende goederen gekadastreerd : - 13e Afdeling, Sectie D, perceel nr. 524E19, gelegen Sluismeester Coggestraat 29/31; - 13e Afdeling, Sectie D, perceel nr. 524R18, gelegen Antwerpsesteenweg 413; - 13e Afdeling, Sectie D, perceel nr. 524S18, gelegen Antwerpsesteenweg 417; - 14e Afdeling, Sectie P, perceel nr. 430S5, gelegen Antwerpsesteenweg, - 13e Afdeling, Sectie D, perceel nr. 523/02E, gelegen Masuistraat 96/96A;, - 13e Afdeling, Sectie D, perceel nr. 523S18, gelegen Masuistraat 116/118; - 13e Afdeling, Sectie D, perceel nr. 526Y12, gelegen Koninginnelaan 178/182; - 13e Afdeling, Sectie E, perceel nr. 101G2, gelegen François-Joseph Navezstraat, 66/68.

Art. 2.Het is noodzakelijk om, omwille van openbaar nut, de onmiddellijke inbezitneming van de panden en terreinen aangegeven op artikel 1 en die op het onteigeningsplan vermeld zijn te vorderen.

Art. 3.De stad Brussel wordt gemachtigd om over te gaan tot de onteigening.

Art. 4.De rechtspleging bij dringende omstandigheden, bepaald bij de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, kan op de onteigening worden toegepast.

Brussel, 29 maart 2012.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Ch. PICQUE De minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast met Leefmilieu, Energie en Stadsvernieuwing, Mevr. E. HUYTEBROECK

^