Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013
gepubliceerd op 24 april 2013

Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaats aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen

bron
brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2013031242
pub.
24/04/2013
prom.
21/03/2013
ELI
eli/besluit/2013/03/21/2013031242/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

21 MAART 2013. - Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaats aan operatoren van gedeelde motorvoertuigen


De Brusselse Hoofdstedelijke Regering Gelet op de ordonnantie van 22 januari 2009 houdende de organisatie van het parkeerbeleid en de oprichting van het Brussels Hoofdstedelijk Parkeeragentschap, in het bijzonder de artikelen 8, 14, § 3 en 30;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 18 juli 2000Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 18/07/2000 pub. 04/08/2000 numac 2000031263 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering sluiten tot regeling van haar werkwijze en tot regeling van de ondertekening van de akten van de Regering;

Gelet op het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 19 juli 2004Relevante gevonden documenten type besluit van de brusselse hoofdstedelijke regering prom. 19/07/2004 pub. 20/08/2004 numac 2004031406 bron ministerie van het brussels hoofdstedelijk gewest Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot vaststelling van de bevoegdheden van de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering sluiten tot vaststelling van de bevoegdheden van de ministers van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering;

Gelet op het advies 52.222/4 van de Raad van State, verstrekt op 7 november 2012, met toepassing van artikel 84, § 1, 1e lid, 1, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat de Regering de nadere regels vaststelt voor het gebruik van de voorbehouden parkeerplaatsen op de weg in uitvoering van de ordonnantie van 22 januari 2009 houdende de organisatie van het parkeerbeleid en de oprichting van het Brussels Hoofdstedelijk Parkeeragentschap;

Overwegende dat artikel 2 van de ordonnantie van 22 januari 2009 de voorbehouden parkeerplaatsen op de weg omschrijft als « een parkeerplaats uitsluitend bestemd voor voertuigen gebruikt door gehandicapte personen, taxi's, fietsers, gemotoriseerde tweewielers, motorvoertuigen gebruikt voor het autodelen, vrachtwagens, motorvoertuigen die mensen in en uit laten stappen en goederen laden en lossen en voor elke categorie voertuigen aangeduid door de Regering ».

Overwegende dat, ongeacht het type van gebruikt voertuig, de dienst voor gemengde motorvoertuigen tot doel heeft de intermodaliteit te bevorderen en de autodruk in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te verminderen.

Overwegende dat het gewestelijk parkeerbeleid tot doel heeft de gemeentelijke reglementeringen te harmoniseren om samenhang en leesbaarheid te brengen in de organisatie van het parkeren op gewestelijk niveau;

Overwegende dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het Plan Iris II onder meer als doel stelt om de dienst voor gedeelde motorvoertuigen te ontwikkelen en streeft naar 15 000 klanten in 2020;

Met inachtneming van de demografische prognoses alsook de huidige ontwikkeling van de dienst voor gedeelde motorvoertuigen, wordt de groeidoelstelling naar boven toe aangepast : er wordt gestreefd naar 2% van de bevolking, d.i. 25 000 klanten.

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder : 1° « Administratie » : Administratie Uitrusting en Vervoer - Mobiel Brussel - Directie Beleid;2° « Agentschap » : het Brussels Hoofdstedelijk Parkeeragentschap, zoals bepaald in hoofdstuk VI van de ordonnantie van 22 januari 2009 houdende de organisatie van het parkeerbeleid en de oprichting van het Brussels Hoofdstedelijk Parkeeragentschap;3° « Ordonnantie » : de ordonnantie van 22 januari 2009 houdende de organisatie van het parkeerbeleid en de oprichting van het Brussels Hoofdstedelijk Parkeeragentschap; 4° « Dienst voor gedeelde motorvoertuigen » of « carsharing » : dienst waarbij motorvoertuigen in de zin van artikel 2.16 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg ter beschikking worden gesteld van geabonneerde gebruikers voor occasionele verplaatsingen; 5° « Operator » : verstrekker van de dienst voor gedeelde motorvoertuigen;6° « Erkenning » : door het Agentschap verleende toelating aan de operator van het gedeelde motorvoertuigen om de voorbehouden parkeerplaatsen op de weg in de zin van artikel 2,2° van de ordonnantie te gebruiken;7° « Parkeerplaats voor carsharing » : voorbehouden parkeerplaats in de zin van artikel 2, 2° van de ordonnantie op de openbare weg voor een motorvoertuig voor gedeelde motorvoertuigen dat toebehoort aan een erkende operator en dat wordt gebruikt in een dienst voor gedeelde motorvoertuigen;8° « Carsharingstandplaats » : geheel van één of meer parkeerplaatsen voor carsharing;9° « Uitrusting van de carsharingstandplaatsen » : al het materiaal dat nodig is voor het gebruik van de parkeerplaatsen die voorbehouden zijn voor het systeem van gedeelde motorvoertuigen en voor de werking van de carsharingstandplaatsen, dat geen betrekking heeft op de fysieke inrichting van de standplaatsen, noch op hun reglementaire signalisatie;10° « Fysieke aanleg van de carsharingstandplaatsen » : grondmarkeringen zoals voorzien door het Reglement van de Wegbeheerder in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;11° « Onderhoud van de carsharingstandplaatsen » : in goede staat behouden van de fysieke aanleg van de carsharingstandplaatsen door de wegbeheerder;12° « Ecoscore » : in de zin van artikel 1, 6° van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 28 mei 2009 betreffende de invoering van schone voertuigen in het wagenpark van de gewestelijke instanties, globale score voor een voertuig ter kenmerking van de milieuschade die de uitstoot in de lucht veroorzaakt voor de verschillende componenten van de natuurlijke, menselijke en bebouwde omgeving;13° « voertuig van het type stadswagen » : voertuig van categorie M1 met maximaal vijf zitplaatsen, met inbegrip van de chauffeur, met uitzondering van voertuigen van het type monovolume;14° « voertuig van het type gezinswagen » : voertuig van het type mono-volume of voertuig van categorie M1 met meer dan 5 zitplaatsen, met inbegrip van de bestuurder;15° « voertuig van het type bedrijfsvoertuig » : voertuig geschikt voor goederenvervoer met een minimum volume van 2,5 m3.16° Sponsor : fysieke of rechtspersoon die een samenwerkingsakkoord heeft afgesloten met een operator van gedeelde voertuigen met het oog op het gebruik van de dienst voor carsharing.

Art. 2.§ 1. Dit besluit stelt de nadere regels vast voor het gebruik van de voorbehouden parkeerplaatsen voor het systeem van gedeelde motorvoertuigen, in de zin van artikel 2,2° van de ordonnantie, die gelegen zijn op de weg op het grondgebied van de 19 gemeenten. § 2. Alleen de operatoren die overeenkomstig dit besluit zijn erkend, beschikken over het recht om de voorbehouden parkeerplaatsen voor gedeelde motorvoertuigen te gebruiken.

Art. 3.De aanvraag tot erkenning voor het gebruik van de voorbehouden parkeerplaatsen op de weg moet worden ingediend bij het Agentschap

Art. 4.§ 1. Om te worden erkend, moet de operator van gedeelde motorvoertuigen aan de volgende voorwaarden voldoen : 1° de gebruikers beschikken over een abonnement dat hen een wagenpark voor gedeelde motorvoertuigen ter beschikking stelt, dat alternerend en systematisch verspreid is over het volledige grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;2° in het tarief zijn alle kosten van de dienst inbegrepen : brandstof, onderhoud, herstellingen, verzekeringen, en andere kosten;3° de dienst wordt opengesteld voor alle gebruikers met inachtneming van het principe van gelijke toegang onverminderd de voorwaarden opgelegd door de operatoren betreffende het bezit en de duur van het rijbewijs. De voorwaarden opgelegd door de operatoren betreffende het bezit van het rijbewijs van categorie B mogen de 2 jaar niet overschrijden. 4° elk gedeeld motorvoertuig beschikt over een vaste standplaats waar de gebruiker het voertuig dat hij heeft gereserveerd ophaalt en terugbrengt na elk gebruik;5° de gedeelde motorvoertuigen zijn beschikbaar voor gelijk welke gebruiksduur met een minimumtarificatie van een uur;6° de gebruikskost is strikt evenredig met de afstand en de gebruiksduur; Hij kan variëren in functie van het type van voertuig en van de periode van de dag. 7° a) het ontwikkelingsplan van het aanbod van de operator beoogt de dekking van het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;b) De territoriale dekking omvat de verspreiding van de standplaatsen op het grondgebied van elk van de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest; Het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bestaat uit drie zones : zone 1 (laag) zone 2 (gemiddeld) zone 3 (goed) De Regering bepaalt de grootte van de zones, aan de hand van een kaart opgenomen in bijlage 2, gebaseerd op de toegankelijkheidszones met het openbaar vervoer van de GSV. Voor elke carsharingstandplaats wordt een score vastgelegd op basis van haar ligging : - Een carsharingstandplaats in zone 1 komt overeen met een score 0; - Een carsharingstandplaats in zone 2 komt overeen met een score 2; - Een carsharingstandplaats in zone 3 komt overeen met een score 3.

Deze score zal om de 5 jaar geëvalueerd worden bij de vernieuwing van de erkenning van de operator.

Deze score zal enkel worden toegepast voor de open standplaatsen nadat de operator erkend werd.

De gemiddelde scores van de verschillende carsharingstandplaatsen moet minder of gelijk zijn aan 2.

Het Parkeeragentschap houdt toezicht op de naleving van de territoriale dekking door de erkende operatoren. c) De territoriale dekking moet eveneens weerspiegeld worden in de diversiteit van de types gedeelde motorvoertuigen in functie van de bevolkingsdichtheid en van de vraag;8° de dienst biedt een minimumaantal van 10 gedeelde motorvoertuigen op de weg aan;9° binnen de vijf jaar die volgen op de toekenning van de erkenning, moet de operator het aantal van 30 standplaatsen en 75 gedeelde motorvoertuigen hebben bereikt;10° Teneinde de dienst voor gedeelde motorvoertuigen een alternatieve oplossing voor elke gebruikelijke verplaatsing met een privéwagen aanbiedt, moet,de vloot aan voertuigen verschillende types voertuigen bevatten : stadswagens, gezinswagens en bedrijfswagens;11° de ecoscore-drempel wordt vastgelegd op : - 62 voor de voertuigen van het type stadswagen; - 60 voor de voertuigen van het type gezinswagen; - 60 voor de voertuigen van het type bedrijfswagen;

De minimumecoscore die voor deze voertuigen wordt opgelegd, zal verhoudingsgewijs worden aangepast aan de evolutie van de gemiddelde ecoscore voor nieuw ingeschreven nieuwe auto's in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest volgens de door de Regering te bepalen modaliteiten. De Regering zal deze evolutiemethodologie na vijf jaar evalueren. 12° de gebruiker heeft autonoom toegang tot de gedeelde motorvoertuigen;13° reclame aan de buitenkant van de gedeelde motorvoertuigen en op de carsharingstandplaatsen is verboden.Alleen vermeldingen met betrekking tot de gedeelde motorvoertuigen, de naam van de operator en de sponsor(s) zijn toegelaten.

De vermeldingen m.b.t. de naam van de sponsor(s) zullen de maximale afmeting van 1500 cm2 per voertuig moeten respecteren. 14° de gedeelde motorvoertuigen zijn uitsluitend na reservatie beschikbaar;15° de reservatie, het gebruik en de telefonische bijstand zijn 24u/24, 7d/7 ter beschikking;16° reservatie is mogelijk via telefoon of het internet;17° de dienst biedt een hoog niveau van beschikbaarheid aan, waarbij aan ten minste 90 % van de reservatieaanvragen die 24u vooraf gebeuren kan worden voldaan;18° de klanten beschikken over een volledige en duidelijke handleiding, waarin de procedures voor het melden van problemen en klachten worden omschreven.De operator zal een verplichte informatiesessie geven aan de gebruikers. § 2. De in § 1 bedoelde voorwaarden zijn cumulatief. Het niet naleven van één van deze voorwaarden leidt tot het weigeren of het intrekken van de door het Agentschap verleende erkenning.

Art. 5.De operatoren van gedeelde motorvoertuigen en de MIVB ontwikkelen een gecombineerd aanbod « carsharing + MIVB ».

De operatoren van gedeelde motorvoertuigen, spelers van de Brusselse mobiliteit en de Brusselse overheid promoten eveneens een gecombineerd gebruik van de verschillende aangeboden carsharingdiensten onderling en van de andere diensten van vervoer.

Art. 6.§ 1. De operator voor gedeelde motorvoertuigen die voldoet aan de voorwaarden van § 1 van artikel 4 bezorgt aan het Agentschap één maal per jaar gegevens over de exploitatie, in totaal en per standplaats, over het aantal gedeelde motorvoertuigen, het aantal klanten, het aantal reservaties en de kenmerken van afgelegd traject en de dekkingsgraad van de vraag (percentage tussen vraag en aanbod) De erkende operator verstrekt eenmaal per jaar een statistische verwerking van de exploitatiegegevens over de kenmerken van afgelegde trajecten (afstand, duur), het type van klanten (gebruiksfrequentie, afstanden en gebruiksduur), en het gebruik van de gedeelde motorvoertuigen (gebruiksaantal, afstand en gebruiksduur per dag).

Voor elk gegeven verstrekt de operator een opsplitsing per categorie alsook de gemiddelden. § 2. Het Agentschap verstrekt de operator een bestand waarin andere gegevens kunnen worden gespecificeerd.

Art. 7.§ 1. De erkende operator werkt eenmaal per jaar mee aan de enquête bij de gebruikers, die wordt gestandaardiseerd en georganiseerd door het Agentschap. De enquête peilt naar de evolutie van het bezit van de wagen, de evolutie van het gebruik van de wagen en de andere vervoerswijzen en de tevredenheidgraad van de gebruikers. § 2. Een standaarddocument wordt door het Agentschap bezorgd aan de operator die andere gegevens zal kunnen specifiëren.

Art. 8.Het Agentschap bezorgt de Administratie, de gemeenten en de erkende operatoren jaarlijks samenvattende follow-upverslagen die toelaten de gewestelijke dekking te evalueren, alsook resultaten die per gemeente zijn opgesplitst, en dit op basis van de exploitatiegegevens die door de erkende operatoren werden verstrekt.

Art. 9.Aan elke operator voor gedeelde motorvoertuigen wordt een erkenning verleend voor een duur van vijf jaar, die hernieuwbaar is voor dezelfde periode bij naleving van de voorwaarden voorzien in artikel 4 van dit besluit door de operatoren.

Art. 10.§ 1. Bij niet-naleving van één van de voorwaarden voor erkenning en follow-up die worden beschreven in de artikelen 4 tot 7, brengt het Agentschap dit ter kennis aan de erkende operator.

Laatstgenoemde beschikt over een termijn van drie maanden om zijn situatie te regulariseren. § 2. Wanneer de situatie niet binnen de drie maanden werd geregulariseerd, kan het Agentschap de erkenning intrekken, nadat de operator vooraf werd gehoord.

Art. 11.§ 1er. Binnen de zes maanden na de inwerkingtreding van dit besluit stelt elke gemeente zijn Actieplan Carsharing tegen het jaar 2020 op overeenkomstig de gewestelijke doelstelling van groei van carsharing opgenomen in bijlage 1 van dit besluit. § 2. Dit plan wordt opgesteld in 3 fasen : 1) stand van zaken en diagnose van de bestaande situatie 2) opstelling van een scenario waarbij het principe van verspreiding van de standplaatsen wordt nageleefd en rekening wordt gehouden met de gewestelijke doelstelling van groei van carsharing opgenomen in bijlage 1 van dit besluit 3) opstelling van de kaart met lokalisering van de standplaatsen De kaart zal de lokalisering aanduiden van de carsharingstations op de gewestwegen en gemeentewegen, alsook het aantal parkeerplaatsen voorbehouden per standplaats en de agenda voor de indienststelling van de voorziene carsharingstandplaatsen. § 3. Het in het Actieplan Carsharing opgenomen tijdschema onderscheidt de verschillende fasen in de ontwikkeling van het systeem van autodelen binnen elke gemeente en geeft de voorkeur aan de opening van elke nieuwe carsharingstandplaats dicht bij een bestaande standplaats.

Art. 12.§ 1. De gemeente stelt haar Actieplan Carsharing op in samenwerking met het Agentschap en in het licht van de groeidoelstelling van de dienst voor gedeelde motorvoertuigen die overeenstemt met 2% van de bevolking, d.i. 25 000 klanten. Dit Plan wordt vervolgens ter bekrachtiging voorgelegd aan het Agentschap.

De Regering kan dit objectief aanpassen in functie van de ontwikkelen van het systeem van carsharing. § 2. De gemeente moet de erkende operatoren raadplegen om zich ervan te vergewissen dat de geplande standplaatsen overeenstemmen met de operationele en commerciële realiteit van de operatoren.

Art. 13.§ 1. De geplande standplaatsen op de gewestwegen in het Actieplan Carsharing zal ter validering worden voorgelegd aan het Agentschap. § 2. De Administratie beschikt over 45 dagen om te antwoorden, bij gebreke wordt het antwoord als gunstig beschouwd.

Art. 14.§ 1. Dit plan zal ter validering worden voorgelegd aan het Agentschap. § 2. Het Agentschap beschikt over 45 dagen om te antwoorden, bij gebreke wordt het antwoord als gunstig beschouwd. § 3. In geval van niet-validering van het Plan door het Agentschap, is de toe te passen procedure die welke bedoeld wordt in artikel 12 van dit besluit.

Art. 15.In het kader van de opstelling van haar Actieplan Carsharing evalueert de gemeente haar Plan om het jaar en stelt het bij, in overleg met het Agentschap en in samenwerking met de erkende operatoren.

Art. 16.§ 1. Elke operator dient bij elke gemeente een aanvraag tot terbeschikkingstelling van voorbehouden parkeerplaatsen die zich op haar grondgebied bevinden, zoals voorzien in het Actieplan Carsharing. § 2. Voor elke carsharingstandplaats verdeelt de gemeente, volgens het tijdschema en binnen de grenzen die door het Actieplan Carsharing worden vastgesteld, de parkeerplaatsen op een billijke manier tussen de erkende operatoren door een gemotiveerde beslissing.

Elke carsharingoperator kan aanspraak maken op de toekenning van minstens 2 parkeerplaatsen per standplaats. § 3. De gemeente, het Gewest en elke operator ondertekenen een modelovereenkomst tot vastlegging van de ter beschikking gestelde parkeerplaatsen voor carsharing, alsook de rechten en plichten van de partijen.

Deze driepartijenovereenkomst wordt opgesteld door het Agentschap. De geldigheidsduur van de overeenkomst bedraagt vijf jaar. § 4. De gemeenten kennen de voorbehouden parkeerplaatsen enerzijds gelegen op de gemeentewegen en anderzijds op de gewestwegen toe aan de operatoren nadat ze hiervoor toestemming hebben gekregen van het Gewest. § 5. De operator is verplicht om de voorbehouden parkeerplaatsen in dienst te stellen binnen de zes maanden volgend op de inwerkingtreding van deze driepartijenovereenkomst.

Art. 17.Wanneer de wegbeheerder een parkeerplaats die is voorbehouden voor een operator definitief verwijdert vóór het einde van de periode van vijf jaar, moet de wegbeheerder hem een vervangende parkeerplaats aanbieden.

Art. 18.§ 1er. De wegbeheerder staat in voor de fysieke inrichting en het onderhoud van de standplaatsen. § 2. Hij staat eveneens in voor de kosten van de reglementaire signalisatie, met name het reglementair bord en de markering.

Art. 19.De erkende operator neemt de uitrustingskosten van de carsharingstandplaatsen ten laste, met name de installatie, het onderhoud en de vervanging van de uitrustingen indien nodig.

Art. 20.Dit besluit doet geen afbreuk aan de parkeerplaatsen voor carsharing toegekend aan de operatoren van gedeelde motorvoertuigen voor haar inwerkingtreding.

Art. 21.Dit besluit treedt in werking binnen de tien dagen volgend op de datum van bekendmaking ervan in het Belgisch Staatsblad, met uitzondering van de artikels 16 en 17 die in werking treden op hetzelfde moment als de ordonnantie tot vaststelling van een kader inzake mobiliteitsplanning en tot wijziging van sommige bepalingen die een impact hebben op het vlak van mobiliteit.

Brussel, 21 maart 2013.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, Ch. PICQUE De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering belast voor Openbare Werken en Vervoer, Mevr. B. GROUWELS

Bijlage 1 bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013 houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaatsen voor operators van autodelen Groeipad per gemeente Doelstelling klanten In IRIS 2, heeft het gewest zich als doel gesteld tegen 2020 15.000 klanten te halen.

Door de verwachte evolutie van de carsharingdienst alsook de tendensen inde bevolkingsgroei, werd de groeidoelstelling verhoogd en streeft ze nu naar 2 % van de bevolking in 2020 hetzij 25 000 klanten.

Doelstelling voertuigen en standplaatsen Aangezien het gebruikelijk referentiecijfer voor de rendabiliteit van een carsharingvoertuig30 klanten per voertuig bedraagt, wordt de vooropgestelde 25 000 klanten vertaald in een doelstelling van 800 voertuigen (hetzij 800 standplaatsen).

De verdeling per gemeente Teneinde tegelijkertijd te beantwoorden aan de doelstelling met betrekking tot de territoriale dekking (een mogelijke standplaats bieden in de nabijheid van elke inwoner) en de logica van het groeipotentieel van de dienst, steunt de verdeling van doelstelling van 800 voertuigen op één indicator, namelijk de bevolking.

Objectif carsharing 2020 par commune

Commune

% population (2011)

Véhicules carsharing fin 2011

Objectif 800 selon population

Croissance 2012-2020

Anderlecht

10 %

6

77

71

Auderghem

3 %

6

23

17

Berchem-Sainte-Agathe

2 %

2

16

14

Bruxelles

14 %

65

116

51

Etterbeek

4 %

24

33

9

Evere

3 %

3

26

23

Forest

5 %

7

37

30

Ganshoren

2 %

2

17

15

Ixelles

7 %

19

59

40

Jette

4 %

4

34

30

Koekelberg

2 %

5

15

10

Molenbeek-Saint-Jean

8 %

4

65

61

Saint-Gilles

4 %

23

34

11

Saint-Josse-ten-Noode

2 %

16

19

3

Schaerbeek

11 %

32

89

57

Uccle

7 %

14

57

43

Watermael-Boitsfort

2 %

5

18

13

Woluwe-Saint-Lambert

5 %

5

37

32

Woluwe-Saint-Pierre

4 %

6

29

23

RBC

100 %

248

800

552


Carsharingdoelstelling 2020 per gemeente

Gemeente

% bevolking (2011)

Carsharingdoelstellingen eind 2011

Doelstelling 800 volgens bevolking

Groei 2012-2020

Anderlecht

10 %

6

77

71

Oudergem

3 %

6

23

17

Sint-Agatha-Berchem

2 %

2

16

14

Brussel

14 %

65

116

51

Etterbeek

4 %

24

33

9

Evere

3 %

3

26

23

Vorst

5 %

7

37

30

Ganshoren

2 %

2

17

15

Elsene

7 %

19

59

40

Jette

4 %

4

34

30

Koekelberg

2 %

5

15

10

Sint-Jans-Molenbeek

8 %

4

65

61

Sint-Gillis

4 %

23

34

11

Sint-Joost-ten-Noode

2 %

16

19

3

Schaarbeek

11 %

32

89

57

Ukkel

7 %

14

57

43

Watermaal-Bosvoorde

2 %

5

18

13

Sint-Lambrechts-Woluwe

5 %

5

37

32

Sint-Pieters-Woluwe

4 %

6

29

23

BHG

100 %

248

800

552


Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013 houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaatsen voor operators van autodelen.

Brussel, 21 maart 2013.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, Ch. PICQUE De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Openbare Werken en Vervoer, Mevr. B. GROUWELS

Bijlage 2 bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013 houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaatsen voor operators van autodelen

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering tot wijziging van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 21 maart 2013 houdende de voorwaarden voor het gebruik van voorbehouden parkeerplaatsen voor operators van autodelen.

Brussel, 21 maart 2013.

Voor de Brusselse Hoofdstedelijke Regering : De Minister-Voorzitter van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Plaatselijke Besturen, Ruimtelijke Ordening, Monumenten en Landschappen, Openbare Netheid en Ontwikkelingssamenwerking, Ch. PICQUE De Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Openbare Werken en Vervoer, Mevr. B. GROUWELS

^