Etaamb.openjustice.be
Document van 13 juli 2011
gepubliceerd op 14 september 2011

Besluit van de Regering betreffende de schoolmediatheken in het gewoon secundair onderwijs

bron
ministerie van de duitstalige gemeenschap
numac
2011204436
pub.
14/09/2011
prom.
13/07/2011
ELI
eli/besluit/2011/07/13/2011204436/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

13 JULI 2011. - Besluit van de Regering betreffende de schoolmediatheken in het gewoon secundair onderwijs


De Regering van de Duitstalige Gemeenschap, Gelet op de wet van 31 december 1983Relevante gevonden documenten type wet prom. 31/12/1983 pub. 11/12/2007 numac 2007000934 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet tot hervorming der instellingen voor de Duitstalige Gemeenschap. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen voor de Duitstalige Gemeenschap, artikel 7;

Gelet op het decreet van 25 mei 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/05/2009 pub. 08/09/2009 numac 2009203925 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet over maatregelen inzake onderwijs en opleiding 2009 sluiten over maatregelen inzake onderwijs en opleiding 2009, artikel 15, § 1, eerste en tweede lid, § 2, tweede lid, en § 3, tweede lid;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 11 januari 2011;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister-President, bevoegd voor Begroting, d.d. 19 mei 2011;

Gelet op advies 49.765/2 van de Raad van State, gegeven op 22 juni 2011, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Onderwijs;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Erkenning en opheffing van de erkenning van een schoolmediatheek

Artikel 1.In opdracht van de inrichtende macht dient het schoolhoofd de aanvraag tot erkenning van een schoolmediatheek in tegen uiterlijk 31 januari van het schooljaar dat aan dat van de erkenning voorafgaat.

De aanvraag wordt per aangetekende brief bij de Regering ingediend.

In de aanvraag wordt aangetoond dat de te erkennen schoolmediatheek voldoet aan de vereisten vermeld in de artikelen 3 tot 21 inzake organisatie, lokalen en inrichting, technische uitrusting en media-uitrusting. Bij de aanvraag gaat ook een eerste pakket van mediapedagogische maatregelen.

De persoon die door de Regering als gemachtigde voor de schoolmediatheken is aangewezen, verstrekt een gemotiveerd advies over die aanvraag en zendt dat advies binnen 60 dagen na ontvangst van de aanvraag over aan de Regering. Na de ontvangst van dat advies deelt de Regering haar beslissing per aangetekende brief mee aan de inrichtende macht en dit tegen uiterlijk 31 mei vóór het begin van het schooljaar waarin de schoolmediatheek voor het eerst zou moeten worden erkend.

Art. 2.Indien de gemachtigde voor de schoolmediatheken vaststelt dat een schoolmediatheek niet meer voldoet aan één of meer vereisten vermeld in artikel 15, § 1, van het decreet van 25 mei 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 25/05/2009 pub. 08/09/2009 numac 2009203925 bron ministerie van de duitstalige gemeenschap Decreet over maatregelen inzake onderwijs en opleiding 2009 sluiten over maatregelen inzake onderwijs en opleiding 2009 of de opdracht vermeld in artikel 14 van dat decreet niet meer vervult, brengt hij de Regering daarvan op de hoogte. De Regering belast hem onmiddellijk met het opstellen van een gemotiveerd advies overeenkomstig artikel 15, § 3, eerste lid, van hetzelfde decreet.

Nadat de Regering het advies ontvangen heeft, bezorgt ze het aan de leraar-mediathecaris en aan de mediatheekcommissie van de betrokken school en nodigt de Minister bevoegd voor Onderwijs de leraar-mediathecaris en een door de mediatheekcommissie aan te wijzen vertegenwoordiger uit op een hoorzitting. Tussen de uitnodiging en de hoorzitting liggen op zijn minst zeven kalenderdagen, waarbij de stempel van de post als bewijs geldt.

Na de hoorzitting wordt onder het toezicht van de Minister bevoegd voor Onderwijs een samenvattend verslag van de hoorzitting opgemaakt dat ter ondertekening wordt voorgelegd aan de aanwezigen. De ondertekening bewijst dat de ondertekenaar instemt met het verslag.

Indien de gehoorde personen het niet eens zijn met het verslag, kunnen ze een tegenverslag opmaken dat bij het verslag wordt gevoegd. Indien de gehoorde personen, binnen een termijn van tien kalenderdagen, het verslag niet hebben ondertekend of geen tegenverslag hebben ingediend, wordt ervan uitgegaan dat ze instemmen met het verslag.

Op grond van het advies van de gemachtigde voor de schoolmediatheken en van het verslag van de hoorzitting alsook, in voorkomend geval, op grond van het tegenverslag beslist de Regering of de erkenning al dan niet wordt opgeheven; zij deelt haar beslissing per aangetekende brief mee aan de inrichtende macht. HOOFDSTUK 2. - Vereisten inzake de organisatie van de schoolmediatheek

Art. 3.De schoolmediatheek is op schooldagen onder de schooltijd doorlopend open en is toegankelijk voor alle leden van de schoolgemeenschap.

Art. 4.Op basis van het algemeen reglement voor de schoolmediatheken dat van toepassing is op de schoolmediatheken die aangesloten zijn bij het verbond MEDIADG, vaardigt de schoolleiding, op voorstel van de mediatheekcommissie vermeld in artikel 17 van hetzelfde decreet, een reglement voor de schoolmediatheek uit, waarin de huisregels voor het gebruik van de schoolmediatheek zijn vastgelegd.

Art. 5.De mediatheekcommissie, opgericht overeenkomstig artikel 17 van hetzelfde decreet, heeft tot taak de leraar-mediathecaris bij zijn taken te ondersteunen en te adviseren, de aan te schaffen media te kiezen, het schoolcurriculum voor het aanleren van de informatie- en mediavaardigheden uit te werken in overeenstemming met de referentiekaders of de richtsnoeren voor het aanleren van informatie- en mediavaardigheden in de scholen, alsook in samenspraak met de vakleerkrachten en de pedagogische raad, een jaarlijks actieplan voor de uitvoering van dat curriculum op te stellen en jaarlijks een interne evaluatie te maken van hetgeen bereikt is.

Art. 6.Binnen het verbond MEDIADG vormt de schoolmediatheek een netwerk met de openbare bibliotheken, de andere schoolmediatheken van het gewoon secundair onderwijs van de Duitstalige Gemeenschap en de mediatheek van de autonome hogeschool (pedagogische mediatheken). De schoolleiding, de mediatheekcommissie en de leraar-mediathecaris erkennen het algemene gebruikersreglement van het verbond en verklaren zich inzonderheid in het kader van dat reglement akkoord om de media uit de collectie van de schoolmediatheek online uit te lenen aan alle gerechtigde gebruikers binnen het verbond. HOOFDSTUK 3. - Vereisten inzake de inrichting van de lokalen en de uitrusting van de schoolmediatheek

Art. 7.De schoolmediatheek, leercentrum van de school, is goed zichtbaar, makkelijk bereikbaar en, indien mogelijk, centraal gelegen in het schoolgebouw, op een plaats waar de leerlingen vaak voorbijkomen.

Art. 8.De minimale grootte van de lokalen van de schoolmediatheek is evenredig met het totale aantal leerlingen, de daarmee overeenstemmende streefomvang van de collectie (15 media per leerling en leerkracht) en de functies die in en met de schoolmediatheek moeten worden vervuld. Als richtwaarde geldt - ook rekening houdend met de noodzakelijke ruimte voor de te integreren multimediaklas(sen) - 0,5 m2 per leerling en leerkracht van de school of minstens 30 m2 per 1 000 media van de streefcollectie.

Art. 9.De ruimtelijke indeling beantwoordt aan de functiezones van een multimediale schoolmediatheek. Het gaat om de volgende zones : 1. ingang met garderobe en tassenrek voor twee klassen van 24 leerlingen;2. uitleenruimte met uitleenbalie en aangrenzende afzonderlijke kantoor- en vergaderruimte voor de leraar-mediathecaris en de mediatheekcommissie;3. informatieruimte met ten minste 2 plaatsen om te zoeken met een OPAC (open public access catalog);4. werkruimte voor de leerlingen en leerkrachten met individuele en collectieve werkplekken voor ten minste 1 klas van 25 leerlingen;5. technische ruimte om onder meer te kopiëren, te scannen, te printen, media te produceren of te bewerken;6. mediaruimte met open rekken voor boeken, tijdschriften en kranten;7. rustige leeshoek (minimum : 1 plaats per 100 leerlingen/leerkrachten);8. presentatieruimte met folderrekken en displaywanden, onder meer voor thematische tentoonstellingen;9. een multimediale, in de schoolmediatheek geïntegreerde klasruimte, uitgerust met de projectietechniek die voor presentaties noodzakelijk is, voor ten minste 24 leerlingen in scholen met minder dan 500 leerlingen en twee zulke klasruimten voor ten minste 24 leerlingen in scholen met meer dan 500 leerlingen.Indien verbouwd wordt, kan de Minister bevoegd voor Onderwijs die scholen een afwijking verlenen wat het aantal te integreren multimediaklassen betreft.

Art. 10.De rekken bieden de mogelijkheid om het minimumaantal media, dat overeenkomstig artikel 19 in verhouding tot het aantal leerlingen en leerkrachten van de school wordt berekend, overzichtelijk en open op te stellen.

Art. 11.Alle ruimten van de schoolmediatheek zijn toegankelijk voor gehandicapten.

Art. 12.De verlichting van de ruimten beantwoordt aan de normen voor de klaslokalen in scholen, de ruimten van de schoolmediatheek zijn doeltreffend beschermd tegen rechtstreekse zonnestraling en de multimediale klasruimten kunnen voor presentaties verduisterd worden.

Art. 13.De warmtetoevoer en de warmteisolatie voldoen aan de normen voor schoolgebouwen in de Duitstalige Gemeenschap. HOOFDSTUK 3. - Vereisten inzake technische uitrusting

Art. 14.De schoolmediatheek heeft in de uitleenruimte twee uitleenbalies met afzonderlijke internetaansluiting die verbonden zijn met het beveiligde VPN-netwerk van het verbond MEDIADG en die een onlinecatalogisering en online-uitlening van de media, alsook het centrale beheer van de gebruikersgegevens binnen het verbond mogelijk maken.

Art. 15.Naast twee plaatsen om te zoeken met een OPAC telt de schoolmediatheek minstens 10 computerwerkplekken met internetaansluiting voor leerlingen en leerkrachten die verbonden zijn met de server van de mediatheek en/of de schoolserver. De servers zijn op hun beurt verbonden met de klasruimten in de schoolmediatheek, zodat de leerlingen toegang hebben tot opgeslagen gegevens voor de presentatie van hun taken.

Art. 16.De schoolmediatheek beschikt over de nodige apparatuur om de leerkrachten en leerlingen vertrouwd te kunnen maken met de relevante mediatechnieken. HOOFDSTUK 4. - Vereisten inzake media-uitrusting

Art. 17.De minimale mediacollectie wordt berekend in verhouding tot het aantal leerlingen en leerkrachten van de school, waarbij 15 media per leerling en leerkracht als richtwaarde geldt.

Art. 18.De mediacollectie voldoet aan de behoeften van de leerlingen en leerkrachten van de betrokken school; ze biedt de school de mogelijkheid om in alle afdelingen en vakken te voldoen aan de vereisten die in de referentiekaders of richtsnoeren voor het aanleren van informatie- en mediavaardigheden worden gesteld en is een vast bestanddeel van het onderwijzen en leren. Daarom worden de nieuw aan te schaffen of de te vervangen media uitgekozen in nauwe samenwerking tussen de leraar-mediathecaris, de mediatheekcommissie en de vakleerkrachten en - zo mogelijk - met medewerking van de leerlingen.

Art. 19.De mediacollectie van de schoolmediatheek is multimediaal; de mediatheekcommissie bepaalt, naargelang van de filosofie van het schoolproject, het aandeel van de verschillende soorten media en de verhouding tussen informatieve media en literatuur.

Art. 20.De mediacollectie wordt regelmatig vernieuwd, waarbij een jaarlijks verwijderings- en vervangingspercentage van 10 % berekend over een periode van tien jaar als richtwaarde geldt.

Art. 21.De catalogus met de mediacollectie van de schoolmediatheek is opgenomen in de centrale databank van het verbond MEDIADG met behulp van bibliotheeksoftware die door het Ministerie van de Duitstalige Gemeenschap is gekozen. Via een webopac kunnen de werken online worden opgezocht en, met uitzondering van de niet-uitleenbare werken, online worden uitgeleend. HOOFDSTUK 5. - Vereisten inzake effectiviteits- en kwaliteitscontrole

Art. 22.Het schoolhoofd en de leraar-mediathecaris bezorgen de gemachtigde voor de schoolmediatheken op diens verzoek alle inlichtingen, alsook alle stukken die hij voor de controle van de schoolmediatheken noodzakelijk acht.

Art. 23.De leraar-mediathecaris is ertoe verplicht om deel te nemen aan de bijscholingsmaatregelen die op initiatief van de gemachtigde voor de schoolmediatheken en in samenwerking met de autonome hogeschool worden georganiseerd.

Art. 24.De gemachtigde voor de schoolmediatheken organiseert om de zes jaar een externe evaluatie van de schoolmediatheken, waaraan de school verplicht moet deelnemen. HOOFDSTUK 6. - Financiering van de schoolmediatheken in gewone secundaire scholen

Art. 25.De eerste inrichting en de eerste uitrusting van een schoolmediatheek in een gewone secundaire school is - ongeacht de inrichtende macht van de school - volledig ten laste van de begroting van de Duitstalige Gemeenschap, indien uit de ingediende bouw- en inrichtingsplannen blijkt dat kan worden voldaan aan de vereisten inzake inrichting en uitrusting van de lokalen, technische uitrusting en mediacollectie die in dit uitvoeringsbesluit worden opgelegd.

Art. 26.De kosten voor de centrale eenheden van het verbond MEDIADG, waarbij de schoolmediatheek aangesloten moet zijn, alsook de kosten voor de afzonderlijke internetverbinding en voor de hard- en software in de schoolmediatheek die voor de catalogisering en uitleendienst noodzakelijk is, worden volledig via de begroting de Duitstalige Gemeenschap gefinancierd.

Art. 27.Op initiatief van de leraar-mediathecaris en op aanvraag van de schoolleiding kunnen de aankopen om de inrichting of uitrusting van de schoolmediatheek te vernieuwen of aan te vullen, gesubsidieerd worden door het Ministerie, overeenkomstig de gebruikelijke criteria inzake inrichting en uitrusting in het onderwijs.

Art. 28.Binnen de perken van de beschikbare begrotingsmiddelen ontvangt elke gewone secundaire school, voor haar erkende schoolmediatheek, een toegewezen jaarlijkse dotatie uit de begroting van de Duitstalige Gemeenschap : 1. ten belope van 6.000 euro voor de jaarlijkse vernieuwing van de mediacollectie; 2. ten belope van 4.000 euro voor het beheer van de schoolmediatheek, waarbij de middelen voor verwarming, elektriciteit en onderhoud van de ruimten via de algemene begroting van de school moeten worden gefinancierd.

De vermelde bedragen worden jaarlijks aangepast aan het indexcijfer van de consumptieprijzen.

Art. 29.Samen met de mediatheekcommissie stelt de leraar-mediathecaris vóór 30 september een begroting voor de schoolmediatheek op waarin de ontvangsten en uitgaven voor het lopende schooljaar worden vermeld, alsook een overeenkomstige balans voor het vorige schooljaar waarin de subsidies die de school overeenkomstig artikel 26 van dit besluit ontvangen heeft, afzonderlijk moeten worden vermeld en de uitgaven moeten worden gewettigd. Elk jaar wordt vóór 31 oktober een kopie van de begroting en van de balans aan de gemachtigde voor de schoolmediatheken bezorgd en op diens verzoek worden hem alle stukken bezorgd die hij voor de controle van de balans noodzakelijk acht. HOOFDSTUK 8. - Slotbepalingen

Art. 30.In afwijking van artikel 1 worden de aanvragen voor het schooljaar 2011-2012 uiterlijk 20 juli 2011 ingediend en wordt de beslissing van de Regering uiterlijk 31 augustus 2011 meegedeeld.

Art. 31.Dit besluit heeft uitwerking op 1 juli 2011.

Art. 32.De Minister bevoegd voor Onderwijs is belast met de uitvoering van dit besluit.

Eupen, 13 juli 2011.

Voor de Regering van de Duitstalige Gemeenschap, De Minister-President, Minister van Lokale Besturen, K.-H. LAMBERTZ De Minister van Onderwijs, Opleiding en Werkgelegenheid, O. PAASCH

^