Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Franse Gemeenschapscommissie van 17 juli 1998
gepubliceerd op 20 februari 1999

Besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie houdende goedkeuring van het Reglement van de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de toegang tot promotie- en selectiefuncties in het onderwijs

bron
franse gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
1999031025
pub.
20/02/1999
prom.
17/07/1998
ELI
eli/besluit/1998/07/17/1999031025/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

17 JULI 1998. - Besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie houdende goedkeuring van het Reglement van de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de toegang tot promotie- en selectiefuncties in het onderwijs


Het College, Gelet op artikelen 136, 163 en 166 van de Grondwet;

Gelet op het decreet van de Franse Gemeenschapsraad van 6 juni 1994 tot vaststelling van het statuut van de leden van het gesubsidieerd personeel van het gesubsideerd officieel onderwijs, zoals gewijzigd bij de decreten van 10 april 1995 en 25 juli 1996, inzonderheid op artikel 86;

Gelet op het besluit van 24 maart 1997 van de Franse Gemeenschapsregering houdende de verplichting van de beslissing van 25 november 1996 van het paritair comité van het gesubsidieerd officieel middelbaar onderwijs betreffende de specifieke opleidingregeling zoals voorzien in het decreet van de Franse Gemeenschapsraad van 6 juni 1994 tot vaststelling van het statuut van de gesubsideerde personeelsleden van het gesubsideerd officieel onderwijs met het oog op de toegang tot de benoeming in een promotie- of selectiefunctie;

Gelet op het besluit van 29 februari 1997 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie tot goedkeuring van het huishoudeljik reglement van het plaatselijk paritair comité van het onderwijs ingericht door de Franse Gemeenschapscommissie;

Gelet op het besluit van 8 oktober 1997 van het Lid van het College van de Franse Gemeenschapscommissie houdende organisatie van opleidingseenheden ter voorbereiding op de promotie- en selectiefuncties in het Institut Roger Guilbert;

Gelet op het advies van het plaatselijk paritair comité van 17 oktober 1997;

Overwegende de vereisten bepaald in artikelen 40 (6e) en 49 (5e) van het decreet van 6 juni 1994 tot vaststelling van het statuut van de personeelsleden van het gesubsideerd officieel onderwijs;

Overwegende de toekenningsbevoegdheden van het plaatselijk paritair comité zoals bepaald in artikel 3 van het huishoudelijk reglement ervan;

Overwegende de bevoegdheden van de inrichtende machten voor de organisatie van opleidingen met het oog op de toegang tot promotie- en selectiefuncties;

Op voordracht van het Lid van het College bevoegd voor onderwijs, Besluit :

Artikel 1.Het Reglement van de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de toegang tot promotie- en selectiefuncties in het onderwijs, dat als bijlage bij dit besluit gaat, wordt aangenomen.

Art. 2.De aanneming van dit besluit doet geen afbreuk aan de erkenning van een opleiding die werd gevolgd door een kandidaat voor een promotie- of selectiefunctie en die beantwoordt aan het besluit van 24 maart 1997 betreffende de specifieke opleidingsregeling met het oog op de toegang tot de benoeming in de voornoemde functies.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking op de dag dat het wordt ondertekend.

Art. 4.Het Lid van het College bevoegd voor de in dit besluit bedoelde aangelegenheid is belast met de uitvoering ervan.

Brussel, op 17 juli 1998.

Namens het College : De voorzitter van het College, belast met Begroting, H. HASQUIN Het lid van het College, bevoegd voor Onderwijs, E. TOMAS

Bijlage REGLEMENT VAN DE FRANSE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE BETREFFENDE DE TOEGANG TOT DE PROMOTIE- EN SELECTIEFUNCTIES IN HET ONDERWIJS 1. Doel De promotie- en selectiefuncties zijn omschreven bij de koninklijke besluiten van 22 en 31 juli 1969. Om toegang te hebben tot deze functies dient de kandidaat te voldoen aan de voorschriften van de Franse Gemeenschap, met name die van het decreet van 6 juni 1994 tot vaststelling van het statuut van de leden van het gesubsidieerd personeel van het gesubsideerd officieel onderwijs, zoals gewijzigd. 2. Opleiding 2.1. Overeenkomstig artikelen 40, 6° en 49, 5° van het decreet van 6 juni 1994 alsook de beslissing van het plaatselijk paritair comité van 25 november 1996 dienen de kandidaten voor een promotie- of selectiefunctie actief een opleiding te volgen die is vastgesteld door de inrichtende macht. 2.2. De opleiding wordt georganiseerd in het Institut Roger Guilbert in het raam van het onderwijs voor sociale promotie en onder de voorwaarden die zijn vastgesteld bij het besluit van de Franse Gemeenschapsregering van 20 juli 1993 houdende algemene reglementering van de studies in het hoger onderwijs voor sociale promotie van het korte type en regeling 1 (Belgisch Staatsblad, 22 september 1993). 2.3. De opleiding wordt georganiseerd volgens 3 assen, namelijk een pedagogische, administratieve en relationele as. 2.4. Het lesprogramma van de kandidaten voor de functie van directeur en onderdirecteur omvat 100/lesuren. 2.5. De lesprogramma's van de kandidaten voor de functies van hoofd atelier, directiesecretaris en opvoeder-huismeester omvatten 50 lesuren. 2.6. De omstandige programma's voor elk van deze functies gaan als bijlage. Ze kunnen veranderen in functie van de behoeften van het beroep. De eventuele wijziging ervan gebeurt volgens de procedure welke is voorzien in het onderwijs voor sociale promotie zoals bepaald door het Ministerie van de Franse Gemeenschap. 2.7. De cursussen worden bekrachtigd door een getuigschrift. 2.8. De Studieraad van het Institut Roger GUILBERT kan bij een gemotiveerde beslissing een kandidaat vrijstellen van alle of een deel van de modules. 3. Selectie van de kandidaten 3.1. De kandidaat die in het bezit is van een getuigschrift dat stelt dat hij de opleidingsmodulen voor de te bekomen functie regelmatig heeft bezocht, kan zijn kandidatuur stellen volgens de vormvereisten voor een openstaande betrekking of een wervingsreserve opgemaakt door de inrichtende macht. 3.2. De inrichtende macht stelt een jury samen die wordt voorgezeten door het Lid van het College bevoegd voor Onderwijs, of door zijn vertegenwoordiger, en die bestaat uit 3 deskundigen. Deze personen kunnen personeelsleden zijn van de inrichtende macht of van een andere inrichtende macht van het officieel onderwijs. De representatieve vakbondsorganisaties van het personeel kunnen een vertegenwoordiger als waarnemer aanduiden. 3.3. De evaluatie van de kandidaten voor de functies van directeur, onderdirecteur, hoofd atelierwerkzaamheden en hoofd atelier bestaat in vier delen, namelijk : 3.3.1. het onderzoek van het individuele dossier; 3.3.2. de mondelinge evaluatie van een les die de kandidaat volgt; 3.3.3. de schriftelijke evaluatie van een les die de kandidaat volgt; 3.3.4. de mondelinge proef. 3.4. De evaluatie van de kandidaten voor de functies van opvoeder-huismeester en directiesecretaris bestaat in 3 delen, namelijk : 3.4.1. het onderzoek van het individuele dossier; 3.4.2. de schriftelijke proef in verband met de functie; 3.4.3. de mondelinge proef. 3.5. De selectiejury verklaart de kandidaten bekwaam of onbekwaam voor de welbepaalde functie indien ze minstens 60 % voor elk van de proeven en 70 % in totaal hebben behaald. Er wordt geen enkele rangschikking opgemaakt. Tegen de beslissingen van de jury kan geen beroep worden ingediend. 3.6. Elke als onbekwaam beoordeelde kandidaat kan zich presenteren bij een latere oproep.

Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 juli 1998 houdende goedkeuring van het Reglement van de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de toegang tot de promotie- en selectiefuncties in het onderwijs.

De voorzitter van het College, belast met Begroting, H. HASQUIN Het lid van het College, bevoegd voor Onderwijs, E. TOMAS

Bijlage LESPROGRAMMA SCHOOLBELEID TER ATTENTIE VAN DE SCHOOLHOOFDEN VAN HET GESUBSIDIEERD OFFICIEEL BASISONDERWIJS 100 lesuren Bij de aanvang van de opleiding maken de leerkrachten een analyse over het beschreven programma en vermelden zij daarbij de na te streven doelstellingen. Zij zullen samen met de studenten de cursusplanning uitwerken (aan te halen thema's), alsook de methodologie die zal worden gebruikt (groepsdiscussies, analyse van teksten of documenten, case-studies, uiteenzetting, praktijk,...) om deze doelstellingen te bereiken.

Ervaren mensen zullen hun praktische bevindingen toelichten.

Individualiseringsmethodes krijgen voorrang.

A. PEDAGOGISCHE METHODOLOGIE IN HET SCHOOLBELEID 16 lesuren Na deze cursus zullen de cursisten in staat zijn : - uitgaande van de analyse van de recente pedagogische onderzoeksresultaten, de wijzigingen en verbeteringen die dienen aangebracht in de pedagogische realiteit, naar voren te schuiven; - de officiële documenten van de "école de la réussite" te analyseren of deze situeren in hun filosofische, sociale en economische context; - actiepistes voorstellen om de "école de la réussite" concreet vorm te geven; - het pedagogisch werk van de leerkrachten te evalueren en deze te helpen om de kwaliteit van hun onderricht te verbeteren; - de nodige bekwaamheden te bezitten om een pedagogisch team te leiden; - de voorwaarden op te leggen voor een verhoging van de prestatiegraad van een school op basis van de criteria die zijn vastgelegd in de algemene doelstellingen van de Onderwijs- en Opleidingsraad van de Franse Gemeenschap.

B. SPECIFIEKE PEDAGOGISCHE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID (per vakgebied) : naar keuze : - Gewoon onderwijs 12 lesuren - Bijzonder onderwijs 12 lesuren Na deze cursus zullen de cursisten in staat zijn om, op basis van de specifieke eigenschappen van de gekozen onderwijsvorm : - de huidige methodologische, pedagogische tendenzen en richtingen te bepalen van het gekozen onderwijs; - een evaluatierooster van het werk van de leerkrachten op te stellen en toe te passen; - na het pedagogisch werk van de leerkracht, hulpmiddelen voor te stellen naargelang de ondervonden moeilijkheden.

C. WETTELIJKE, ADMINISTRATIEVE EN STATUTAIRE ASPECTEN VAN HET SCHOOLBELEID 26 lesuren Na deze cursus zullen de cursisten in staat zijn : - een structuurschema op te stellen van België als federale staat, van de verschillende machtsniveaus en de respectieve bevoegdheden op het vlak van het onderwijs en opleiding in detail weer te geven; - de organisatie van de verschillende onderwijsniveaus te omschrijven; - de basisbeginselen van het statuut van de personeelsleden uit het gesubsidieerd officieel onderwijs losmaken; - de geest van het schoolpact vatten en de verlenging ervan in de huidige wetgeving analyseren; - de rechten en plichten van de directeur duidelijk te omschrijven; - onderscheid te maken in de wetten, decreten, besluiten, ministeriële rondzendbrieven,... hun structuur te begrijpen en hun specifieke terminologie te verstaan; - administratieve documenten op te stellen in de functie van schoolhoofd; - praktische kennis hebben van : * de verschillende aspecten van de leidinggevende functie; * de wettelijke aspecten die de directeur hanteert; * de verantwoordelijken; * de verplichte tussenpersonen; * de paritaire commissies (centrale commissie, niveaucommissie, plaatselijke commissie); enz. - tekstverwerking te gebruiken en zich, in de praktijk, bewust te zijn van de winst die men krijgt bij een doeltreffend beheer van de administratieve documenten, de bibliotheek, de statistieken, ..., met behulp van de informatica.

D. SPECIFIEKE WETTELIJKE, ADMINISTRATIEVE EN STATUTAIRE ASPECTEN VAN DE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID (per vakgebied) : naar keuze : - Gewoon onderwijs 12 lesuren - Buitengewoon onderwijs 12 lesuren Na deze cursurs zullen de cursisten in staat zijn om, op basis van de specifieke eigenschappen van de gekozen onderwijsvorm : - de structuur en de karakteristieke eigenschappen van het gekozen onderwijs te verstaan; - de onderwijsinstelling zowel op organisatorisch als administratief vlak te beheren.

E. RELATIONELE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID 28 lesuren Na deze cursus zullen de cursisten in staat zijn om : - een monografie van de directiefunctie op te stellen en zich bewust te zijn van zowel de verantwoordelijkheden en plichten die zij meebrengt als van de nodige capaciteiten om zich ervan te kwijten; - de relaties met de verschillende schoolpartners doeltreffend te beheren (identificatie, respectieve rol, verhouding met elk onder hen); - die capaciteiten te hebben en te ontwikkelen die nodig zijn om een team te stimuleren en zich meester te maken van de technieken op het vlak van de relaties en de besluitvorming die nodig zijn om hun functie uit te oefenen (bijvoorbeeld : leiden van vergaderingen, oplossen van problemen, onderhandelen, beslissingen nemen); - opdat de culturele verscheidenheid een rijkdom zou zijn veeleer dan een handicap, specifieke methodologieën voor te stellen die de leerlingen van vreemde herkomst beter doen integreren.

F. KENNIS VAN DE INRICHTENDE OVERHEID EN VAN DE SPECIFIEKE KENMERKEN ERVAN 6 lesuren Na deze cursus zullen de cursisten in staat zijn om : - de structuur van de inrichtende macht, waarvan zij afhangen, te omschrijven; - hun pedagogische handeling te doen passen in het educatief project dat eigen is aan de inrichtende macht; - de juiste communicatiekanalen te gebruiken en de problematiek van de humain ressources indachtig te zijn.

SCHOOLBELEID VOOR DE DIRECTIESECRETARISSEN(-ESSEN) EN OPVOEDERS-HUISMEESTERS IN HET GESUBSIDIEERD OFFICIEEL ONDERWIJS 50 lesuren Bij de aanvang van de opleiding maken de leerkrachten een analyse over het beschreven programma en vermelden zij daarbij de na te streven doelstellingen. Zij zullen samen met de studenten de cursusplanning uitwerken (aan te halen thema's), alsook de methodologie die zal worden gebruikt (groepsdiscussies, analyse van teksten of documenten, case-studies, uiteenzetting, praktijk,...) om deze doelstellingen te bereiken.

A. METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID 30 lesuren Na deze cursus zullen de cursisten in staat zijn : - hun actie te situeren in de algemene structuur van het onderwijssysteem; - de monografie van elk van de functies van het administratief en onderwijzend hulppersoneel te omschrijven; - de structuur te kennen van de inrichtende macht en de juiste communicatiekanalen te gebruiken; - positieve relaties aan te knopen met de andere personeelsleden, de leerlingen en de externe partners; - de wettelijke en reglementaire teksten voor het beheer van een secundaire of hogere onderwijsinstelling te raadplegen, te begrijpen en toe te passen; - de administratieve documenten op te stellen in het raam van het schoolbeleid; - een programma te gebruiken met tekstverwerking, alsook een spreadsheet, een gegevensbankbeheerder alsook andere communicatiemiddelen (telefoon, fax,...); - deel te nemen aan het informaticabeheer van de onderwijsinstelling.

B. SCHOOLBELEID EIGEN AAN DE FUNCTIE (per vakgebied) naar keuze : - Directiesecretaris(-esse) 20 lesuren - Opvoeder-huismeester 20 lesuren 1. DIRECTIE-SECRETARISSEN (-ESSEN) Na deze cursus zullen de cursisten in staat zijn : - uitgaande van de huidige grote pedagogische richtingen en educatieve, pedagogische projecten en onderwijsprojecten, actiepistes voor te stellen voor de integratie en realisatie ervan; - de specifieke rol van de onderwijsinstelling te verduidelijken ten aanzien van de inschakeling van de leerlingen op de arbeidsmarkt, in de maatschappij; - het statuut van het gesubsidieerd personeel van het gesubsidieerd officieel onderwijs toe te passen op de beheerproblemen van desbetreffend personeel; - de administratieve en wettelijke documenten te beheren (registers, dossiers,...); - de basisprincipes te kennen van de materiële en menselijke organisatie van een secretariaat; - de human ressources van het onderwijzend hulppersoneel zo goed mogelijk te beheren. 2. OPVOEDERS-HUISMEESTERS Na deze cursus zullen de cursisten in staat zijn : - de grote principes van de opmaak en het beheer van de begroting van een onderwijs-instelling te begrijpen door rekening te houden met de specifieke kenmerken van de inrichtende machten; - marktstudies te voeren, offerte-aanvragen te lanceren, dossiers op te stellen met voorstellen aangaande de aankoop bij de inrichtende macht; - bestelbonnen op te maken, het materiaal te ontvangen en de facturen te controleren; - de inventarissen bij te houden; - toe te zien op de naleving van de regels inzake hygiëne en veiligheid; - een balans van de voornaamste risico's op te maken, zoals : * brand; * ongevallen van leerlingen; * ongevallen van het personeel; * diefstal; * beschadiging; * enz. - en te controleren dat deze gedekt zijn door een verzekering en onder welke voorwaarden; - de boekhouding van de school bij te houden aan de hand van een speciaal computerprogramma.

SCHOOLBELEID VOOR DIRECTEURS UIT HET GESUBSIDIEERD OFFICIEEL SECUNDAIR ONDERWIJS 100 lesuren Bij de aanvang van de opleiding maken de leerkrachten een analyse over het beschreven programma en vermelden zij daarbij de na te streven doelstellingen. Zij zullen samen met de studenten de cursusplanning uitwerken (aan te halen thema's), alsook de methodologie die zal worden gebruikt (groepsdiscussies, analyse van teksten of documenten, case-studies, uiteenzetting, praktijk,...) om deze doelstellingen te bereiken.

A. PEDAGOGISCHE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID 18 lesuren Na deze cursus zullen de cursisten in staat zijn : - de huidige grote pedagogische richtingen te verduidelijken; - nieuwe pedagogische richtingen in het schoolmilieu te integreren; - in eenvoudig taal, dat een lekenpubliek verstaat, een pedagogische theorie uiteen te zetten; - een tekst over een ervaring waarachter een pedagogische theorie schuilgaat, te analyseren en te bekritiseren; - de evaluatiecriteria uit te werken; - een evaluatierooster uit te werken, zowel voor het werk van de leerlingen als van de leerkrachten, aangepast naargelang de betrokken onderwijsvorm; - een leersequentie of cursuspakket te analyseren en te bekritiseren door eventuele verbeteringen voor te stellen en ervoor te zorgen dat het personeel deze voorstellen volgt; - een pedagogisch of administratief verslag op te stellen over een leerkracht; - ingevolge de problemen dat een leerkracht ondervindt, een plan voor te stellen met oplossingen die kunnen passen in het raam van de voortgezette opleiding van een leerkracht; - een schoolproject uit te werken waarin alle krachten en bevoegdheden verenigd zijn en dat democratisch is samengesteld; - een strategie voor te stellen voor de gezamenlijke uitwerking en concrete invoering van het schoolproject; de specifieke rol van de instelling duidelijk te maken ten aanzien van de inschakeling van de leerlingen op de arbeidsmarkt en in de maatschappij; - de mogelijke samenwerking met de bedrijven duidelijk te maken met steeds de educatieve functie voor ogen.

B. SPECIFIEKE PEDAGOGISCHE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID (per vakgebied) : naar keuze : - Secundair voltijds onderwijs 12 lesuren - Bijzonder onderwijs 12 lesuren - Onderwijs voor sociale promotie 12 lesuren - Onderwijs voor sociaal-culturele promotie 12 lesuren Na de cursus zullen de cursisten in staat zijn : - de huidige specifieke methodologische tendenzen en richtingen van de gekozen onderwijsvorm te bepalen (bijvoorbeeld : gedifferentieerde pedagogie, pedagogie van volwassenen,... ); - een evaluatierooster uit te werken van het pedagogisch werk van de leerkrachten dat typisch is voor de gekozen onderwijsvorm en de juiste raad te geven; - een schoolproject uit te werken dat eigen is aan de gekozen onderwijsvorm; - de specifieke rol van de school naar duidelijk te maken met het oog op een betere inschakeling van de leerlingen op de arbeidsmarkt, in de maatschappij.

C. WETTELIJKE, ADMINISTRATIEVE EN STATUTAIRE ASPECTEN VAN HET SCHOOLBELEID 28 lesuren Na deze cursus zullen de cursisten in staat zijn : - een structuurschema uit te werken van België als federale staat, van de verschillende machtsniveaus en de respectieve bevoegdheden op het vlak van het onderwijs en opleiding in detail weer te geven; - onderscheid te maken in de wetten, decreten, besluiten, ministeriële rondzendbrieven,... hun structuur te begrijpen en specifieke terminologie te verstaan; - een monografie van de directiefunctie op te stellen en zijn plaats in de algemene structuur van het onderwijssysteem te situeren; - de wettelijke en reglementaire teksten die nodig zijn voor het beheer van een secundaire of hogere onderwijsinstelling te raadplegen, te begrijpen en toe te passen; - een eigen documentatie aan te leggen op basis van een rationeel classificatiesysteem; - de rol van alle partners bij het schoolbeleid te situeren, hun complementariteit : Bijvoorbeeld : - het Netwerk (CPEONS); - het Bestuur van het Ministerie voor Onderwijs; - de Inspectie; - de inrichtende macht; - de pycho-medische-sociale centra; - de politieke overheid; - de paritaire commissies (centrale commissie, per niveau, plaatselijke commissies); - enz. - de structuur van de inrichtende macht duidelijk te maken alsook de verplichte tussenpersonen, de interne regels; - het schoolleven te organiseren op grond van een aantal lesuren of van een begrotingsenveloppe en daarbij de afdelingen en richtingen te bepalen alsook de begeleiding, de bevoegdheden, de lessenroosters, enz.; - de administratieve documenten op te stellen in het raam van het schoolbeleid; - het statuut van het gesubsidieerd personeel van het officieel gesubsidieerd personeel toe te passen op de problemen inzake het betrokken personeelsbeheer; - die maatregelen te treffen die toelaten de toevlucht tot justitie vanwege leerlingen of ouders van leerlingen door onvoldoende objectief genomen beslissingen te beperken; - de grote richtlijnen voor de opmaak en het beheer van een budget van een onderwijsinstelling te begrijpen alsook de reglementering inzake overheidsopdrachten; - een pedagogisch uitrustingsplan op te stellen net als het verantwoordingsverslag; - preventief op te treden tegen de meest frequente risico's op het vlak van onderwijs en nagaan in welke mate deze gedekt zijn door de verzekeringen; - het administratief werk te organiseren en het te verdelen onder de personeelsleden van het secretariaat; - tekstverwerking te gebruiken en zich, in de praktijk, bewust zijn van de winst die men krijgt bij een doeltreffend beheer van de administratieve documenten, de bibliotheek, de statistieken, ..., met behulp van de informatica.

D. WETTELIJKE, ADMINISTRATIEVE EN STATUTAIRE ASPECTEN VAN DE SPECIFIEKE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID (per vakgebied) : naar keuze : - Secundair voltijds onderwijs 12 lesuren - Bijzonder onderwijs 12 lesuren - Onderwijs voor sociale promotie 12 lesuren - Onderwijs voor sociaal-culturele promotie 12 lesuren Na de cursus zullen de cursisten in staat zijn : - de structuur en de finaliteiten eigen aan de gekozen onderwijsvorm te begrijpen; - de wettelijke bases die eigen zijn aan de gekozen onderwijsvorm duidelijk te maken; - de onderwijsinstelling organisatorisch en administratief te beheren;

Ervaren mensen zullen hun praktische bevindingen toelichten.

Individualiseringsmethodes krijgen voorrang.

E. RELATIONELE ASPECTEN VAN DE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID 30 lesuren Na deze cursus zullen de cursisten in staat zijn : - de human ressources zo goed mogelijk te beheren en een schoolcultuur uit te bouwen; - de vergaderingen die passen in het schoolbeleid te organiseren en te leiden; - te luisteren naar anderen, hen helpen te zoeken naar oplossingen voor hun problemen, persoonlijke keuzes te maken; - beslissingen te nemen rekening houdend met het advies van de leden van de schoolgemeenschap; - een externe communicatiestrategie uit te werken die een positief beeld ophangt van de instelling door te wijzen op het belang dat gehecht wordt aan de leerlingen, op de kwaliteit van het onderricht, het dynamisme van het personeel; - te wijzen op de manieren om positief te reageren op probleemsituaties waarmee het personeel kan worden geconfronteerd (geweld, drugs, absenteïsme,...); - opdat de culturele verscheidenheid een rijkdom zou zijn veeleer dan een handicap, specifieke methodologieën voor te stellen die de leerlingen van vreemde herkomst beter doen integreren; - positieve relaties aan te gaan met de inrichtende macht en de externe partners van de onderwijsinstelling.

SCHOOLBELEID VOOR DE HOOFD ATELIER EN DE HOOFD ATELIERWERKZAAMHEDEN IN HET GESUBSIDIEERD OFFICIEEL ONDERWIJS 50 lesuren Bij de aanvang van de opleiding maken de leerkrachten een analyse over het beschreven programma en vermelden zij daarbij de na te streven doelstellingen. Zij zullen samen met de studenten de cursusplanning uitwerken (aan te halen thema's), alsook de methodologie die zal worden gebruikt (groepsdiscussies, analyse van teksten of documenten, case-studies, uiteenzetting, praktijk,...) om deze doelstellingen te bereiken.

A. PEDAGOGISCHE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID 18 lesuren Na deze cursus zullen de cursisten in staat zijn : - de huidige grote pedagogische richtingen te verduidelijken; - nieuwe pedagogische richtingen in het schoolmilieu te integreren; - in eenvoudig taal, dat een lekenpubliek verstaat, een pedagogische theorie uiteen te zetten; - een tekst over een ervaring waarachter een pedagogische theorie op technisch vlak schuilgaat, te analyseren en te bekritiseren; - de evaluatiecriteria uit te werken; - een evaluatierooster uit te werken, zowel voor het werk van de leerlingen als van de leerkracht, aangepast naargelang de betrokken onderwijsvorm; - een leersequentie of beroepsgericht cursuspakket te analyseren en te bekritiseren door eventuele verbeteringen voor te stellen en ervoor te zorgen dat het personeel deze voorstellen volgt; - een pedagogisch of administratief verslag op te stellen over een leerkracht; - ingevolge de problemen dat een leerkracht die praktijklessen geeft ondervindt, een plan voor te stellen met oplossingen die kunnen passen in het raam van de voortgezette opleiding van een leerkracht; - mee te werken aan een schoolproject waarin alle krachten en bevoegdheden verenigd zijn en dat democratisch is samengesteld; - de specifieke rol van de instelling duidelijk te maken ten aanzien van de inschakeling van de leerlingen op de arbeidsmarkt en in de maatschappij; - de mogelijke samenwerking met de bedrijven duidelijk maken met steeds de educatieve functie voor ogen.

B. WETTELIJKE, ADMINISTRATIEVE EN STATUTAIRE ASPECTEN VAN HET SCHOOLBELEID VOOR DE HOOFD ATELIER EN HOOFD ATELIERWERKZAAMHEDEN 20 lesuren Na deze cursus zullen de cursisten in staat zijn : - een structuurschema uit te werken van België als federale staat, van de verschillende machtsniveaus en de respectieve bevoegdheden op het vlak van het onderwijs en opleiding in detail weer te geven; - onderscheid te maken in de wetten, decreten, besluiten, ministeriële rondzendbrieven,... hun structuur te begrijpen en specifieke terminologie te verstaan; - een monografie van de functie van hoofd atelier en hoofd atelierwerkzaamheden op te stellen en zijn plaats in de algemene structuur van het onderwijssysteem te situeren; - de wettelijke en reglementaire teksten die nodig zijn voor de uitoefening van de functie van hoofd atelier en hoofd atelierwerkzaamheden te raadplegen, te begrijpen en te toepassen; - een eigen documentatie aan te leggen op basis van een rationeel classificatiesysteem; - de rol van alle partners bij het schoolbeleid te situeren, hun complementariteit : Bijvoorbeeld : - Het Netwerk (CPEONS); - Het Bestuur van het Ministerie voor Onderwijs; - de Inspectie; - de inrichtende macht; - de pycho-medische-sociale centra; - de politieke overheid; - de paritaire commissies (centrale commissie, per niveau, plaatselijke commissies); - enz. - de structuur van de inrichtende macht duidelijk te maken alsook de verplichte tussenpersonen, de interne regels; - de administratieve documenten op te stellen in het raam van het schoolbeleid; - een boekhouding bij te houden over de verkoop van producten en voorwerpen die zijn gemaakt op school; - een uitrustingsplan op te stellen net als het verantwoordingsverslag; - preventief op te treden tegen de meest frequente risico's op het vlak van praktijklessen en nagaan in welke mate deze gedekt zijn door de verzekeringen; - de veiligheids- en hygiënemaatregelen toe te passen die zijn voorzien in het Algemeen Reglement op de Arbeidsbescherming; - de basisprincipes aan te duiden van een geïnformatiseerd beheer van de boekhouding, van de voorraden.

C. RELATIONELE ASPECTEN VAN DE METHODOLOGIE VAN HET SCHOOLBELEID 12 lesuren Na deze cursus zullen de cursisten in staat zijn : - de human ressources zo goed mogelijk te beheren; - de vergaderingen die passen in het schoolbeleid te organiseren en te leiden; - te luisteren naar anderen, hen helpen te zoeken naar oplossingen voor hun problemen, persoonlijke keuzes te maken; - beslissingen te nemen rekening houdend met het advies van de leden van de schoolgemeenschap; - te wijzen op de manieren om positief te reageren op probleemsituaties waarmee het personeel kan worden geconfronteerd (geweld, drugs, absenteïsme,...); - positieve relaties aan te gaan met de inrichtende macht en de externe partners van de onderwijsinstelling.

Gezien om te worden gevoegd bij het Reglement van de Franse Gemeenschapscommissie betreffende de toegang tot de promotie- en selectiefuncties in het Onderwijs, goedgekeurd bij besluit van het College van de Franse Gemeenschapscommissie van 17 juli 1998.

De voorzitter van het College, belast met Begroting, H. HASQUIN. Het lid van het College, bevoegd voor Onderwijs, E. TOMAS

^