Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Regering Van De Franse Gemeenschap van 11 juli 2008
gepubliceerd op 16 oktober 2008

Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering van de Franse Gemeenschap

bron
ministerie van de franse gemeenschap
numac
2008029490
pub.
16/10/2008
prom.
11/07/2008
ELI
eli/besluit/2008/07/11/2008029490/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

11 JULI 2008. - Besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap tot wijziging van het besluit van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering van de Franse Gemeenschap


De Regering van de Franse Gemeenschap, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, gewijzigd bij de bijzondere wetten van 8 augustus 1988 en 16 juli 1993 tot vervollediging van de federale staatsstructuur, inzonderheid op artikel 68;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het besluit van de Regering van de Franse Gemeenschap van 20 maart 2008 tot vaststelling van de verdeling van de bevoegdheden onder de Ministers van de Regering van de Franse Gemeenschap;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 10 juli 2008;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 11 juli 2008;

Gelet op de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, inzonderheid op artikel 3, § 1, gewijzigd bij de wet van 4 augustus 1996, zoals later gewijzigd;

Overwegende dat de continuïteit van de werking van de ministeriële Kabinetten van de Regering van de Franse Gemeenschap dient te worden verzekerd;

Op de voordracht van de Minister-President, Besluit :

Artikel 1.Artikel 6 van het besluit van 13 oktober 2006 betreffende de Kabinetten van de Ministers van de Regering van de Franse Gemeenschap wordt gewijzigd als volgt : «

Art. 6.De Secretaris van de Regering wordt door de Regering benoemd.

De Secretaris van de Regering bekleedt de rang van Kabinetsdirecteur ingeval het ambt niet door de Kabinetsdirecteur van de Minister-President wordt uitgeoefend.

Hij wordt bijgestaan in zijn opdrachten door twee adviseurs en twee uitvoerende personeelsleden die een weddeschaal in niveau 2+ kunnen genieten. Ze worden door de Minister-President aangesteld. »

Art. 2.Artikel 7 van het bovenvermelde besluit wordt vervangen als volgt : «

Art. 7.De leden van de Regering beschikken over een specifieke cel, met als doel bepaalde opdrachten te mutualiseren die gemeen zijn aan alle secretariaten van het Kabinet, het « Secrétariat particulier d'audit et de contrôle des Cabinets (SePAC) » (Bijzonder Secretariaat audit en controle voor Kabinetten) genoemd. De Minister-President voert het functioneel gezag ervan.

Die opdrachten zijn de volgende : - de interne controle en interne audit van de kabinetten, in verband met het Rekenhof; - de centralisatie en de controle van de overeenstemming van de besluiten en de dossiers van het personeel van de Kabinetten voordat ze aan de Administratie en aan het Rekenhof worden bezorgd; - elke andere opdracht die hem toevertrouwd wordt door de Regering.

Deze cel is samengesteld uit vijf leden, aangesteld door de Minister-President : - 1 adviseur; - 1 attaché; - 3 uitvoerende personeelsleden onder wie 1 lid een als wedde geldende toelage geniet die wordt vastgesteld in een schaal van niveau 2+.

Binnen de perken van de begrotingskredieten toegestaan aan het SePAC, kan de Minister-President, buiten de toegelaten personeelslformatie, hoogstens 6 personen per maand en per jaar aanstellen, verdeeld over één of meer experts voor punctuele of specifieke opdrachten.

Een buitengewone Rekenplichtige wordt aangesteld onder het personeel bedoeld in dit artikel. De toelagen en vergoedingen die hij geniet, zijn dezelfde als die toegekend aan de buitengewone rekenplichtigen van de Kabinetten. »

Art. 3.Artikel 8 van het bovenvermelde besluit wordt vervangen als volgt : «

Art. 8.§ 1. Er wordt een cel bij het kabinet van de Minister-President opgericht, met één adviseur en één uitvoerend personeelslid per uittredend lid van de Regering van de Franse Gemeenschap dat geen ministerieel ambt meer uitoefent, voor een periode ingaand op de datum van zijn ontslag, berekend naar rata van de duur van het ministerieel mandaat uitgeoefend door de betrokkene, zonder minder dan één jaar en meer dan vijf jaar te mogen bedragen. Er wordt rekening gehouden met de ononderbroken uitoefening van ministeriële mandaten binnen één of meerdere Regeringen voor de bepaling van de periode. De leden van deze cel worden niet in aanmerking genomen voor de berekening van het aantal personeelsleden waarover de Minister-President beschikt overeenkomstig Afdeling 2 van dit besluit. § 2. De verdeling van de ambten bepaald in § 1 kan mits de toestemming van de Minister-President gewijzigd worden, waarbij het maximum aantal, berekend in voltijds equivalent, en het niveau van de ambtenaren niet mogen worden overschreden ».

Art. 4.Artikel 26, § 3 van het bovenvermelde besluit wordt vervangen als volgt : « § 3. De individuele dossiers van de personeelsleden die de Kabinetten verlaten, worden overgezonden naar de Algemene Directie Personeel en Ambtenarenzaken van het Ministerie van de Franse Gemeenschap, die belast wordt met het administratief en geldelijk beheer ervan.

Onder individueel dossier wordt verstaan, alle documenten met betrekking tot de akten die genomen worden ter uitvoering van het administratief en geldelijk beheer van het personeelslid van het Kabinet ».

Art. 5.Artikel 30 van het bovenvermelde besluit wordt vervangen als volgt : «

Art. 30.De Secretaris van de Regering wordt belast met het toezicht op de samenstelling van de ministeriële Kabinetten. De betrokken Kabinetten zenden een voor eensluidend verklaard afschrift van elk behoorlijk gedateerd besluit betreffende de leden van hun personeel aan het Bijzonder Secretariaat audit en controle voor Kabinetten (SePAC), dat het visum van de Secretaris van de Regering moet aanvragen. Deze zal de besluiten viseren en stempelen en zal die aan het SePAC terugzenden, dat na de geviseerde besluiten te hebben ontvangen, het dossier aan de Algemene Directie Personeel en Ambtenarenzaken van het Ministerie van de Franse Gemeenschap zal terugzenden met het oog op de uitbetaling van de bezoldigingen. »

Art. 6.Dit besluit treedt in werking op de door de Regering te bepalen datum.

Art. 7.De Minister-President wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 11 juli 2008.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Vice-Presidente, Minister van Hoger Onderwijs, Wetenschappelijk Onderzoek en Internationale Betrekkingen, Mevr. M.-D. SIMONET De Vice-President, Minister van Begroting, Financiën, Ambtenarenzaken en Sport, M. DAERDEN De Minister van Leerplichtonderwijs, C. DUPONT De Minister van Cultuur en de Audiovisuele Sector, Mevr. F. LAANAN De Minister van Kinderwelzijn, Hulpverlening aan de Jeugd en Gezondheid, Mevr. C. FONCK De Minister van Jeugd en Onderwijs voor sociale promotie, M. TARABELLA

^