Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Vlaamse Regering van 02 maart 2012
gepubliceerd op 14 maart 2012

Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de artikelen 140quinquies en 140sexies van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten en de artikelen 60/4 en 60/5 van het Wetboek der Successierechten

bron
vlaamse overheid
numac
2012035290
pub.
14/03/2012
prom.
02/03/2012
ELI
eli/besluit/2012/03/02/2012035290/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

2 MAART 2012. - Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de artikelen 140quinquies en 140sexies van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten en de artikelen 60/4 en 60/5 van het Wetboek der Successierechten


De Vlaamse Regering, Gelet op het Wetboek der Successierechten, artikel 60/1 tot en met artikel 60/7, ingevoegd bij het decreet van 23 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/12/2011 pub. 30/12/2011 numac 2011036079 bron vlaamse overheid Decreet houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2012 sluiten;

Gelet op het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten, artikel 140bis tot en met artikel 140octies, vervangen bij het decreet van 23 december 2011Relevante gevonden documenten type decreet prom. 23/12/2011 pub. 30/12/2011 numac 2011036079 bron vlaamse overheid Decreet houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 2012 sluiten;

Gelet op het Kaderdecreet Bestuurlijk Beleid van 18 juli 2003, artikel 7, derde lid;

Gelet op het akkoord van de Vlaamse minister, bevoegd voor de begroting, gegeven op 23 januari 2012;

Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de omstandigheid dat de regeling waarvan voorliggend ontwerp van besluit een uitvoering is reeds in werking is getreden op 1 januari 2012. Het ontwerp van besluit is essentieel om de attestaanvragen die reeds door begunstigden of erfgenamen werden ingediend sinds 1 januari 2012 te kunnen behandelen.;

Gelet op advies 50.914/1 van de Raad van State, gegeven op 3 februari 2012 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op voorstel van de Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder : 1° activa van een familiale onderneming : activa als vermeld in artikel 140bis, § 1, 1°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten en artikel 60/1, § 1, 1°, van het Wetboek der Successierechten;2° familiale onderneming : een onderneming als vermeld in artikel 140bis, § 2, 1°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten en artikel 60/1, § 2, 1°, van het Wetboek der Successierechten;3° familiale vennootschap : een vennootschap als vermeld in artikel 140bis, § 2, 2°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten en artikel 60/1, § 2, 2°, van het Wetboek der Successierechten;4° aandelen in een familiale vennootschap : aandelen als vermeld in artikel 140bis, § 2, 3°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten en artikel 60/1, § 2, 3° van het Wetboek der Successierechten;5° begiftigden : diegenen die activa of aandelen geschonken krijgen als vermeld in artikel 140bis en volgende van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten;6° erfgenamen : diegenen die activa of aandelen erven als vermeld in artikel 60/1 en volgende van het Wetboek der Successierechten;7° sociale lasten, bezoldigingen en pensioenen : de waarde, opgenomen onder post 62 van de resultatenrekening van de jaarrekening of van de geconsolideerde jaarrekening als vermeld in artikel 140bis, § 2, 2°, derde lid van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten en artikel 60/1, § 2, 2°, derde lid van het Wetboek der Successierechten.Als een vennootschap geen jaarrekening volgens het standaardmodel naar Belgisch recht hoeft neer te leggen, wordt de waarde bedoeld die opgenomen is onder de post waaruit alle kosten blijken die naar hun aard als kosten kunnen worden beschouwd voor de tewerkstelling van personeel in dienstverband; 8° terreinen en gebouwen : de waarde, opgenomen onder balanspost 22 van de jaarrekening of van de geconsolideerde jaarrekening als vermeld in artikel 140bis, § 2, 2°, derde lid van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten en artikel 60/1, § 2, 2°, derde lid van het Wetboek der Successierechten.Als een vennootschap geen jaarrekening volgens het standaardmodel naar Belgisch recht hoeft neer te leggen, wordt een gelijkaardige post bedoeld die opgenomen is onder de post materiële vaste activa; 9° totaal actief : de waarde, opgenomen onder balanspost 20/58 of een gelijkaardige post van de jaarrekening of van de geconsolideerde jaarrekening als vermeld in artikel 140bis, § 2, 2°, derde lid van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten en artikel 60/1, § 2, 2°, derde lid van het Wetboek der Successierechten;10° attest : een attest als vermeld in artikel 140ter, 3°, en artikel 140quinquies van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten en artikel 60/2, 2°, en artikel 60/4 van het Wetboek der Successierechten;11° contactpersoon : de persoon die aangewezen is door de begiftigden of erfgenamen, aan wie de Vlaamse Belastingdienst alle mededelingen rechtsgeldig kan doen. HOOFDSTUK 2. - Bevoegdheden

Art. 2.De leidend ambtenaar van de Vlaamse Belastingdienst of de door de leidend ambtenaar gemachtigde ambtenaren worden gemachtigd om de vorm van de formulieren en attesten te bepalen en die formulieren en attesten aan te passen aan de decreet- en besluitwijzigingen met betrekking tot artikel 140bis tot en met 140octies van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten en op artikel 60/1 tot en met 60/7 van het Wetboek der Successierechten. HOOFDSTUK 3. - Het formulier en het attest inzake de vrijstelling van schenkingsrechten en het verminderd tarief inzake successierechten van de overdracht van familiale ondernemingen en vennootschappen

Art. 3.Het formulier met het verzoek om een attest te verkrijgen wordt door de begiftigden of erfgenamen gericht aan de Vlaamse Belastingdienst.

In het formulier met het verzoek om een attest te verkrijgen wordt opgave gedaan van : 1° de melding of het attest wordt aangevraagd overeenkomstig artikel 140quinquies van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten, dan wel artikel 60/4 van het Wetboek der Successierechten;2° de voornaam, achternaam en het rijksregisternummer van de schenker of erflater;3° de voornaam, achternaam en de woonplaats van de contactpersoon;4° het volledige adres van het ontvangkantoor der registratierechten waar de authentieke schenkingsakte overeenkomstig artikel 39 van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten is of zal worden geregistreerd of waar de aangifte van nalatenschap overeenkomstig artikel 38 van het Wetboek der Successierechten is of zal worden neergelegd;5° de voornaam, achternaam en de woonplaats van de begiftigden of erfgenamen, alsook hun graad van verwantschap met de schenker of erflater;6° de voornaam en achternaam van de mede-aandeelhouders van de schenker of erflater;7° de benaming en het ondernemingsnummer van de familiale onderneming of familiale vennootschap waarvoor het voordeel, vermeld in artikel 140bis tot en met artikel 140octies van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten of artikel 60/1 tot en met artikel 60/7 van het Wetboek der Successierechten, gevraagd wordt;8° hetzij de activa van een familiale onderneming met een duidelijke omschrijving en verwijzing naar de boekhouding en, als het onroerende goederen betreft, de vermelding of ze al dan niet hoofdzakelijk voor bewoning worden aangewend of zijn bestemd, hetzij het aantal aandelen en de precieze aard van alle aandelen van een familiale vennootschap met enerzijds de vermelding van het aantal aandelen dat in het bezit is van de schenker of in het bezit was van de erflater en van andere bij naam te noemen mede-aandeelhouders en anderzijds de aard van het zakelijk recht dat de schenker of erflater en andere bij naam te noemen personen bezitten. Bij het formulier met het verzoek om een attest te verkrijgen moeten kopieën van de volgende bescheiden worden gevoegd : 1° als de onderneming of vennootschap haar maatschappelijke zetel niet in België gelegen is, de jaarrekeningen van de drie boekjaren die voorafgaan aan de authentieke akte van schenking of het overlijden van de erflater, opgemaakt overeenkomstig de vigerende boekhoudwetgeving van de plaats waar de maatschappelijke zetel gevestigd is;2° het rechtsgeldig aandelenregister dat ondertekend is door alle aandeelhouders of, bij gebreke daaraan, de notulen van de laatste algemene vergadering die voorafgaat aan de authentieke akte van schenking of het overlijden van de erflater, waaruit op ondubbelzinnige wijze de participaties blijken als vermeld in artikel 140bis, § 1, 2° van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten of artikel 60/1, § 1, 2° van het Wetboek der Successierechten;3° het huwelijkscontract als dat afwijkt van het wettelijk stelsel, of het samenlevingscontract.4° voor familiale ondernemingen : de laatst door de schenker of erflater ingediende fiscale aangifte (inclusief deel 2) voor de personenbelasting voor de schenking of het overlijden. Het formulier met het verzoek om een attest te verkrijgen is gedateerd en door de begunstigden of erfgenamen ondertekend. De begunstigden of erfgenamen verklaren op erewoord dat de vermelde gegevens en de bijgevoegde bewijsstukken correct en volledig zijn.

Art. 4.§ 1. De Vlaamse Belastingdienst neemt een beslissing binnen zestig dagen na de ontvangst van het verzoek.

Als het formulier met het verzoek niet alle gegevens als vermeld in artikel 3, § 2 of de bewijsstukken vermeld in artikel 3, § 3 bevat, meldt de Vlaamse Belastingdienst dat aan de contactpersoon binnen twintig dagen na de ontvangst van het verzoek, met opgave van de gegevens of bewijsstukken die ontbreken. In dat geval zal de termijn vermeld in het eerste lid, geschorst worden vanaf de datum van verzending van die melding tot de datum van ontvangst door de Vlaamse Belastingdienst van de ontbrekende gegevens of stukken.

Voor de aanvragen, ontvangen door de Vlaamse Belastingdienst vóór de publicatie van dit besluit in het Belgisch Staatsblad, zullen de aanvragers worden aangeschreven om zich te conformeren aan de richtlijnen van dit besluit. § 2. Het attest wordt afgeleverd om gevoegd te worden bij de authentieke akte van schenking of de aangifte van nalatenschap en bevat de volgende vermeldingen : 1° of het attest betrekking heeft op artikel 140quinquies van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten, dan wel op artikel 60/4 van het Wetboek der Successierechten;2° de voornaam, achternaam en de woonplaats van de schenker of erflater;3° de voornaam, achternaam en de woonplaats van de begiftigden of erfgenamen, alsook hun graad van verwantschap met de schenker of erflater;4° de benaming en het ondernemingsnummer van de familiale onderneming of familiale vennootschap waarvoor het voordeel van artikel 140bis Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten of artikel 60/1 van het Wetboek der Successierechten gevraagd wordt;5° hetzij activa van een familiale onderneming met een duidelijke omschrijving en verwijzing naar de boekhouding en, als het onroerende goederen betreft, de vermelding of deze al dan niet hoofdzakelijk tot bewoning worden aangewend of zijn bestemd, hetzij het aantal aandelen en de precieze aard van alle aandelen van een familiale vennootschap, met enerzijds de vermelding van het aantal aandelen dat in het bezit was van de schenker of de erflater en van andere bij naam te noemen personen en anderzijds de aard van het zakelijk recht dat de schenker of erflater en andere bij naam te noemen personen bezitten;6° de vermelding of een familiale vennootschap een reële economische activiteit heeft met verwijzing naar de verhouding tussen de posten bezoldigingen, sociale lasten en pensioenen (post 62 resultatenrekening) en het totaal actief (balanspost 20/58) enerzijds en de posten terreinen en gebouwen (balanspost 22) en het totaal actief (balanspost 20/58) anderzijds;7° de beslissing van de Vlaamse Belastingdienst dat op grond van de gegevens verstrekt door de aanvragers in punt 1° tot en met 6° en de bijgevoegde bewijsstukken al dan niet gedeeltelijk of volledig voldaan is aan de door artikel 140bis en volgende van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten of artikel 60/1 en volgende van het Wetboek der Successierechten gestelde voorwaarden om de vrijstelling of het verminderd tarief te verkrijgen. § 3. Het attest wordt afgeleverd in twee originele exemplaren die gedateerd, genummerd en ondertekend zijn door de leidend ambtenaar van de Vlaamse Belastingdienst of door de leidend ambtenaar gemachtigde ambtenaren.

Het eerste originele exemplaar is bestemd om gevoegd te worden bij de authentieke schenkingsakte of aangifte van nalatenschap, het tweede originele exemplaar wordt rechtstreeks naar de bevoegde ontvanger der registratie- of successierechten gestuurd. § 4. Het attest blijft geldig gedurende een termijn van vier maanden te rekenen vanaf de datum vermeld op het attest overeenkomstig paragraaf 3. HOOFDSTUK 4. - De melding

Art. 5.De begiftigden of de erfgenamen moeten, om een melding te doen overeenkomstig artikel 140sexies, § 2 van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten of artikel 60/5, § 2, van het Wetboek der Successierechten, de Vlaamse Belastingdienst met het daarvoor bestemde formulier op de hoogte brengen van wijzigingen inzake de voorwaarden die gesteld worden om de vrijstelling of het verminderd tarief te behouden.

In die kennisgeving moet het nummer van het verleende attest vermeld in artikel 4 worden opgenomen. Een afschrift van het rechtsgeldig aandelenregister dat ondertekend is door alle aandeelhouders of, bij gebreke daaraan, van de notulen van de algemene vergaderingen vanaf de datum van de authentieke akte van schenking of vanaf de datum van het overlijden van de erflater, alsook een afschrift van de stukken waaruit de wijziging blijkt, moeten bij de kennisgeving worden gevoegd.

De Vlaamse Belastingdienst levert binnen de termijnen, vermeld in artikel 4, § 1, een wijzigend attest af.

Het wijzigend attest wordt afgeleverd in twee originele exemplaren die gedateerd en ondertekend zijn door de leidend ambtenaar van de Vlaamse Belastingdienst of door de leidend ambtenaar gemachtigde ambtenaren.

Het eerste originele exemplaar is bestemd om gevoegd te worden bij de authentieke schenkingsakte of aangifte van nalatenschap, het tweede originele exemplaar wordt rechtstreeks naar de bevoegde ontvanger der registratie- of successierechten gestuurd. HOOFDSTUK 5. - Slotbepalingen

Art. 6.Dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2012.

Art. 7.De Vlaamse minister, bevoegd voor de financiën en begrotingen, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Brussel, 2 maart 2012.

De minister-president van de Vlaamse Regering, K. PEETERS De Vlaamse minister van Financiën, Begroting, Werk, Ruimtelijke Ordening en Sport, Ph. MUYTERS

^