Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 07 juli 2011
gepubliceerd op 26 juli 2011

Besluit van de Waalse Regering tot invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart

bron
waalse overheidsdienst
numac
2011203836
pub.
26/07/2011
prom.
07/07/2011
ELI
eli/besluit/2011/07/07/2011203836/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

7 JULI 2011. - Besluit van de Waalse Regering tot invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart


De Waalse Regering, Gelet op de wet van 18 februari 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/02/1969 pub. 25/04/2012 numac 2012000279 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de maatregelen ter uitvoering van de internationale verdragen en akten inzake vervoer over zee, over de weg, de spoorweg of de waterweg. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de maatregelen ter uitvoering van de internationale verdragen en akten inzake vervoer over de weg, de spoorweg of de waterweg, artikel 1;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 1 juni 2006Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 01/06/2006 pub. 28/06/2006 numac 2006027098 bron waals ministerie van uitrusting en vervoer Besluit van de Waalse Regering tot omzetting van Richtlijn 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 juni 2002 betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot intrekking van Richtlijn 93/75/EEG van de Raad sluiten tot omzetting van Richtlijn 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 juni 2002 betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot intrekking van Richtlijn 93/75/EEG van de Raad;

Gelet op advies 49.498/4 van de Raad van State, gegeven op 9 mei 2011, overeenkomstig artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Openbare Werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed;

Na beraadslaging, Besluit : HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied en definities

Artikel 1.Doelstelling.

Richtlijn 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 juni 2002 betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot intrekking van Richtlijn 93/75/EG, zoals gewijzigd bij Richtlijn 2009/17/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 en bij Richtlijn 2011/15/EU van de Commissie van 23 februari 2011 wordt bij dit besluit omgezet.

Art. 2.Toepassingsgebied.

Dit besluit is van toepassing op schepen met een brutotonnenmaat van 300 of meer, behalve andersluidende bepaling.

Behalve andersluidende bepaling is dit besluit niet van toepassing op : a) oorlogsschepen, overige marineschepen of andere schepen die eigendom zijn van of in dienst zijn bij een lidstaat en die worden gebruikt voor een niet-commerciële openbare dienst;b) vissersschepen, traditionele schepen en pleziervaartuigen met een lengte van minder dan 45 meter;c) bunkers van schepen met een brutotonnenmaat van minder dan 1 000, scheepsvoorraden en scheepsuitrusting.

Art. 3.Definities.

In dit besluit wordt verstaan onder : a) "IMO", Internationale Maritieme Organisatie;b) "relevante internationale instrumenten" : de volgende instrumenten, in hun bijgewerkte versie : - "MARPOL", het Internationaal Verdrag van 1973 ter voorkoming van verontreiniging door schepen en het bijbehorende protocol van 1978; - "SOLAS", het Internationaal Verdrag voor de beveiliging van mensenlevens op zee, en bijbehorende protocollen en wijzigingen, het internationaal verdrag van 1969 betreffende de tonnenmaat van de schepen; - het internationaal verdrag van 1969 betreffende de tonnenmaat van de schepen; - het Internationaal Verdrag van 1969 inzake optreden in volle zee bij ongevallen die verontreiniging door olie kunnen veroorzaken, en het bijhorende protocol van 1973 inzake het optreden in volle zee in gevallen van verontreiniging door andere stoffen dan olie; - "SAR-verdrag", het Internationaal Verdrag van 1979 inzake opsporing en redding op zee; - "ISM-code", de internationale veiligheidscode; - "IMDG-code", de internationale IMO-code voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over zee; - "IBC-code", de internationale IMO-code voor de bouw en de uitrusting van schepen die gevaarlijke chemicaliën in bulk vervoeren; - "IGC-code", de internationale IMO-code voor de bouw en de uitrusting van schepen die vloeibaar gas in bulk vervoeren; - "BC-code", de IMO-code met praktische voorschriften voor de veiligheid van het vervoer van lading; - "INF-code", de IMO-code van veiligheidsvoorschriften voor het vervoer van bestraalde splijtstoffen, plutonium en hoogradioactieve afval in vaten aan boord van een schip; - "Resolutie A.851 (20) van de IMO", Resolutie 851 (20) van de Internationale Maritieme Organisatie, met als opschrift : "General principles for ship reporting systems and ship reporting requirements, including guidelines for reporting incidents involving dangerous goods, harmful substances and/or marine pollutants"; - "Resolutie A.917 (22) van de IMO", Resolutie 917 (22) van de Internationale Maritieme Organisatie, met als opschrift : "Guidelines for the onboard use of AIS", zoals gewijzigd bij Resolutie A.956 (23) van de IMO; - "resolutie A.949 (23) van de IMO", resolutie A.949 (23) van de Internationale Maritieme Organisatie, met als opschrift : "Guidelines on places of refuge for ships in need of assistance"; - "resolutie A.950 (23) van de IMO", resolutie A.950 (23) van de Internationale Maritieme Organisatie, met als opschrift : "Maritime assistance services (MAS)"; - "IMO-richtsnoeren betreffende de billijke behandeling van zeelieden bij een ongeval op zee" (IMO guidelines on the fair treatment of seafarers in the event of a maritime accident), de richtsnoeren in bijlage bij Resolutie LEG.3 (91) van de juridische commissie van de IMO van 27 april 2006 en goedgekeurd door de raad van bestuur van de Internationale Arbeidsorganisatie op haar 296e zitting van 12 tot 16 juni 2006; c) "exploitant", de reder of beheerder van een schip;d) "agent", elke persoon die opdracht of toestemming heeft om namens de exploitant van een schip informatie te verstrekken;e) "verlader", elke persoon door wie, namens wie of ten behoeve van wie een overeenkomst voor het vervoer van goederen over zee is gesloten met een vervoerder;f) "maatschappij", maatschappij als bedoeld in voorschrift 1, paragraaf 2, van hoofdstuk IX van het SOLAS-verdrag;g) "schip", elk zeeschip of -vaartuig;h) "gevaarlijke stoffen" : - stoffen als omschreven in de IMDG-code; - gevaarlijke vloeistoffen opgenomen in hoofdstuk 17 van de IBC-code; - vloeibare gassen opgenomen in hoofdstuk 19 van de IGC-code; - vaste stoffen als bedoeld in aanhangsel B van de BC-code.

Inbegrepen zijn ook de stoffen voor het vervoer waarvan passende voorwaarden zijn neergelegd overeenkomstig paragraaf 1.1.3 van de IBC-code of paragraaf 1.1.6 van de IGC-code; i) "verontreinigende stoffen" : - oliesoorten als omschreven in bijlage I bij het MARPOL-verdrag; - schadelijke vloeistoffen als omschreven in bijlage II bij het MARPOL-verdrag; - schadelijke stoffen als omschreven in bijlage III bij het MARPOL-verdrag; j) "laadeenheid", een vrachtwagen, een goederenwagon, een container, een tankwagen, een spoorwagen of een mobiele tank;k) "adres", naam en communicatieverbindingen via welke, indien nodig, contact kan worden gelegd met de exploitant, de agent, de havenautoriteit, de bevoegde instantie of iedere andere gemachtigde persoon of organisatie die beschikt over gedetailleerde gegevens betreffende de lading van het schip;l) "bevoegde instantie", de instantie of organisaties die door de Belgische federale overheid is aangewezen om de functies uit te oefenen die voorgeschreven zijn bij Richtlijn 2002/59/EG;m) "havenautoriteit", de bevoegde autoriteit of het bevoegde orgaan die/dat voor elke haven door de Minister bevoegd voor Waterwegen is aangewezen om de uit hoofde van dit besluit meegedeelde informatie in ontvangst te nemen en door te geleiden;n) "toevluchtsoord", een door het Waalse Gewest voor de opvang van schepen in nood aangewezen haven, deel van een haven of andere beschutte aanleg- of ankerplaats dan wel veilig gebied;o) "verkeersbegeleidingssysteem" (VBS), een dienst die opgezet is om de veiligheid en de efficiëntie van het scheepsverkeer te verbeteren en het milieu te beschermen en dus in het verkeer kan interveniëren en op verkeerssituaties die zich in het VBS-gebied voordoen, kan reageren;p) "scheepsrouteringssysteem", een systeem van één of meer routes of routeringsmaatregelen om het risico van scheepsongevallen te verkleinen dat bestaat uit verkeersscheidingsstelsels, vaarwegen voor tweerichtingsverkeer, aanbevolen koerslijnen, gebieden die dienen te worden gemeden, zones voor kustverkeer, rotondes, voorzorgsgebieden en diepwaterroutes;q) "traditionele schepen", historische schepen en replica's daarvan, met inbegrip van schepen die ontworpen zijn om traditionele vaardigheden en zeemanschap aan te moedigen en te bevorderen, die als levende cultuurmonumenten volgens de traditionele beginselen van zeemanschap en techniek worden bestuurd;r) "ongeval", een ongeval in de zin van de IMO-code voor het onderzoek naar ongevallen en incidenten en ongevallen op zee;s) "SafeSeaNet", het communautaire systeem voor de uitwisseling van maritieme informatie, dat door de Europese Commissie in samenwerking met de lidstaten is ontwikkeld ter uitvoering van de communautaire regelgeving;t) "lijndienst", een reeks overtochten door vaartuigen waarmee de verbinding tussen dezelfde twee of meer havens wordt onderhouden, hetzij volgens een gepubliceerde dienstregeling, hetzij met een zodanige regelmaat of frequentie dat zij een herkenbare systematische reeks vormen;u) "vissersvaartuig", elk vaartuig dat is uitgerust voor commerciële exploitatie van levende aquatische hulpbronnen;v) "vaartuig dat bijstand behoeft", een vaartuig in omstandigheden die gevaar voor verlies van het vaartuig, voor het milieu of voor de scheepvaart kunnen opleveren, onverminderd de bepalingen van het SAR-verdrag inzake opsporing en redding op zee;w) "LRIT", een systeem voor het op lange afstand identificeren en volgen van vaartuigen in overeenstemming met Voorschrift 19-1 van hoofdstuk V van het SOLAS-verdrag;x) "lidstaat", een lidstaat van de Europese Unie. HOOFDSUK II. - Aanmelding en monitoring van de schepen

Art. 4.Aanmelding vóór het binnenlopen van de havens gelegen in het Waalse Gewest.

De exploitant, agent of kapitein van een schip dat op weg is naar een in het Waalse Gewest gelegen haven geeft de havenautoriteit kennis van de gegevens bedoeld in bijlage I, punt 1 : a) minstens vierentwintig uren op voorhand, of b) uiterlijk wanneer het schip de vorige haven verlaat als de reisduur minder dan vierentwintig uren bedraagt, of c) zodra de aanloophaven gekend is, indien zij nog niet gekend zou zijn of tijdens de reis wordt gewijzigd. Ten aanzien van schepen komende van een haven buiten de Gemeenschap, die op weg zijn naar een in het Waalse Gewest gelegen haven en gevaarlijke of verontreinigende stoffen vervoeren, gelden de aanmeldingsvoorschriften van artikel 6. HOOFDSTUK III. - Aanmelding van gevaarlijke of verontreinigende stoffen aan boord (HAZMAT)

Art. 5.Verplichte aanmelding betreffende het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Gevaarlijke of verontreinigende stoffen mogen in een in het Waalse Gewest gelegen haven niet voor vervoer worden aangeboden noch aan boord van een schip worden genomen, ongeacht de grootte van het schip, dan nadat, vóór het laden van de stoffen, aan de kapitein of de exploitant een verklaring met de volgende informatie is overhandigd : a) de gegevens bedoeld in bijlage I, punt 2; b) voor de in bijlage I bij het Marpol-verdrag genoemde stoffen, het veiligheidsinformatieblad waarop de fysisch-chemische eigenschappen van de producten zijn vermeld, waar van toepassing, met inbegrip van hun viscositeit, uitgedrukt in cSt bij 50 °C en hun dichtheid bij 15 °C, alsook de andere gegevens die conform Resolutie MSC.286 (86) van de IMO op het veiligheidsinformatieblad staan; c) de alarmnummers van de verlader of enige andere persoon of organisatie die beschikt over informatie over de fysisch-chemische eigenschappen van de producten en over de bij een calamiteit te nemen maatregelen. Schepen komende van een haven buiten de Gemeenschap die een in het Waalse Gewest gelegen haven aandoen en gevaarlijke of verontreinigende stoffen aan boord hebben, beschikken over een verklaring van de verlader met de informatie vereist volgens bijlage I, punt 1, leden a), b) en c).

De verlader bezorgt deze verklaring aan de kapitein of de exploitant en zorgt ervoor dat de voor vervoer aangeboden vracht werkelijk die is waarover overeenkomstig bijlage I, punt 1 een verklaring werd afgelegd.

Art. 6.Aanmelding van gevaarlijke of verontreinigende stoffen aan boord. § 1. De exploitant, de agent of de kapitein van een schip, ongeacht de grootte ervan, dat gevaarlijke of verontreinigende stoffen vervoert en een in het Waalse Gewest gelegen haven verlaat of er naar toe vaart, geeft de havenautoriteit kennis van de gegevens bedoeld in bijlage I, punt 3, uiterlijk bij de afvaart of zodra de haven van bestemming of de ankerplaats gekend is, indien deze informatie niet beschikbaar is op het ogenblik van het vertrek. § 2. De havenautoriteit bewaart de gegevens bedoeld in bijlage I, punt 3, lang genoeg opdat zij in geval van incident of ongeval op zee gebruikt kunnen worden.

De havenautoriteit neemt de nodige maatregelen opdat deze informatie onverwijld 24 uur per dag langs elektronische weg aan de bevoegde instantie op haar verzoek kan worden meegedeeld. § 3. De exploitant, de agent of de kapitein van het schip deelt de in bijlage I, punt 3, bedoelde informatie mee aan de havenautoriteit.

De informatie wordt waar mogelijk langs elektronische weg doorgestuurd.

Het elektronische berichtenverkeer maakt gebruik van de syntax en de procedures als bedoeld in bijlage II. HOOFDSTUK IV. - Monitoring van risicoschepen en interventie in geval van incidenten en ongevallen op zee

Art. 7.Informatie van de betrokken partijen.

De havenautoriteit die over de overeenkomstig artikel 6 meegedeelde informatie beschikt, zal ze om veiligheidsredenen op verzoek van de bevoegde instantie mededelen.

De havenautoriteit die krachtens dit besluit of anderszins in kennis wordt gesteld van feiten die een risico of een verhoogd risico vormen voor bepaalde zee- en kustgebieden van een andere lidstaat, neemt passende maatregelen om de bevoegde instantie hiervan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen en haar te raadplegen over de te ondernemen acties. Eventueel werken de havenautoriteit en de bevoegde instantie samen bij de planning van een gezamenlijke actie. HOOFDSTUK V. - Begeleidingsmaatregelen

Art. 8.Vertrouwelijkheid van de informatie.

De havenautoriteit treft de nodige maatregelen om de vertrouwelijkheid te waarborgen van de informatie die haar krachtens dit besluit wordt toegezonden en gebruikt deze informatie alleen maar in overeenstemming met dit besluit.

Art. 9.Monitoring van de tenuitvoerlegging van dit besluit en sancties.

De ambtenaren bedoeld in artikel 6 van het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein, houdende instelling van een politie voor de bescherming van het gewestelijk openbaar wegendomein en houdende regeling van de voorwaarden voor de uitoefening van dat ambt worden belast met de opsporing en de vaststelling van overtredingen van dit besluit.

Overtredingen van de bij dit besluit opgelegde verplichtingen worden bestraft met de sancties bepaald bij de wet van 18 februari 1969Relevante gevonden documenten type wet prom. 18/02/1969 pub. 25/04/2012 numac 2012000279 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de maatregelen ter uitvoering van de internationale verdragen en akten inzake vervoer over zee, over de weg, de spoorweg of de waterweg. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de maatregelen ter uitvoering van de internationale verdragen en akten inzake vervoer over zee, over de weg, de spoorweg of de waterweg.

Art. 10.Evaluatie.

De havenautoriteit brengt op verzoek van de bevoegde instantie verslag uit over de stand van vordering van de uitvoering van dit besluit. HOOFDSTUK VI. - Slotbepalingen

Art. 11.Opheffing.

Het besluit van de Waalse Regering van 1 juni 2006Relevante gevonden documenten type besluit van de waalse regering prom. 01/06/2006 pub. 28/06/2006 numac 2006027098 bron waals ministerie van uitrusting en vervoer Besluit van de Waalse Regering tot omzetting van Richtlijn 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 juni 2002 betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot intrekking van Richtlijn 93/75/EEG van de Raad sluiten tot omzetting van Richtlijn 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27 juni 2002 betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot intrekking van Richtlijn 93/75/EEG van de Raad wordt opgeheven.

Art. 12.Inwerkingtreding.

Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 13.Uitvoering.

De Minister tot wiens bevoegdheden de Waterwegen behoren, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 7 juli 2011.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Openbare Werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed, B. LUTGEN

BIJLAGE I OVERZICHT VAN DE TE VERSTREKKEN INFORMATIE 1) In overeenstemming met artikel 4 te verstrekken informatie - Algemene informatie : a) Identificatie van het schip (naam, roepnaam, IMO-identificatienummer of MMSI-nummer). b ) Haven van bestemming. c) Verwachte tijd van aankomst in de haven van bestemming of bij het loodsstation, zoals verlangd door de bevoegde instantie, en verwachte tijd van afvaart uit die haven.d) Totaalaantal opvarenden. 2) In overeenstemming met artikel 5 te verstrekken informatie - Informatie over de lading : a) Correcte technische benaming van de gevaarlijke of verontreinigende stoffen, VN-nummers waar deze bestaan, IMO-risicoklassen overeenkomstig de IMDG-, IBC- en IGC-code en in voorkomend geval de klasse van het schip die voor INF-ladingen als bedoeld in voorschrift VII/14.2 vereist is, de hoeveelheden van dergelijke stoffen en, indien zij worden vervoerd in voor vrachtvervoer bestemde laadeenheden, behalve tanks, de identificatie-nummers daarvan. b) Adres waar uitgebreide informatie over de lading kan worden verkregen.3) In overeenstemming met artikel 6 te verstrekken informatie. A. Algemene informatie : a) Identificatie van het schip (naam, roepnaam, IMO-identificatienummer of MMSI-nummer).b) Haven van bestemming.c) Voor een schip dat een in een lidstaat gelegen haven verlaat : verwachte tijd van afvaart uit de haven van vertrek of uit het loodsstation, zoals verlangd door de bevoegde instantie, en verwachte tijd van aankomst in de haven van bestemming.d) Voor een schip dat vanuit een buiten de Gemeenschap gelegen haven komt en naar een in een lidstaat gelegen haven vaart : verwachte tijd van aankomst in de haven van bestemming of bij het loodsstation, zoals verlangd door de bevoegde instantie.e) Totaalaantal opvarenden. B. Informatie over de lading : a) Correcte technische benaming van de gevaarlijke of verontreinigende stoffen, VN-nummers waar deze bestaan, IMO-risicoklassen overeenkomstig de IMDG-, IBC- en IGC-code en in voorkomend geval de klasse van het schip volgens de INF-code, de hoeveelheden van dergelijke stoffen en de plaats waar zij zich aan boord bevinden, alsmede, indien zij worden vervoerd in voor vrachtvervoer bestemde transporteenheden, behalve tanks, de identificatienummers daarvan.b) Bevestiging dat aan boord een lijst, manifest of passend laadplan aanwezig is dat gedetailleerde gegevens bevat over de gevaarlijke of verontreinigende stoffen die worden vervoerd en over de plaats waar deze zich aan boord bevinden.c) Adres waar uitgebreide informatie over de lading kan worden verkregen. Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2011 tot invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart.

Namen, 7 juli 2011.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Openbare Werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed, B. LUTGEN

BIJLAGE II ELEKTRONISCHE BERICHTEN 1) Bij de transmissie, de ontvangst en de conversie van gegevens tussen de systemen via het internet wordt de XML syntax gebruikt. Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 7 juli 2011 tot invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart.

Namen, 7 juli 2011.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Openbare Werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed, B. LUTGEN

^