Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 12 juli 2012
gepubliceerd op 07 augustus 2012

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Samber en waarbij de voorgelegde wijzigingen niet aan een milieueffectbeoordeling onderworpen worden

bron
waalse overheidsdienst
numac
2012204369
pub.
07/08/2012
prom.
12/07/2012
ELI
eli/besluit/2012/07/12/2012204369/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

12 JULI 2012. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Samber (bladen 5/41, 6/41, 7/41, 8/41, 9/41, 10/41, 18/41, 19/41, 22/41, 23/41, 26/41, 31/41, 32/41, 33/41, 34/41, 38/41, 40/41, 41/41 en 33/52) en waarbij de voorgelegde wijzigingen niet aan een milieueffectbeoordeling onderworpen worden


De Waalse Regering, Gelet op Richtlijn 2000/60/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid;

Gelet op Richtlijn 91/271/EEG van de Raad van 21 mei 1991 inzake de behandeling van stedelijk afvalwater;

Gelet op Boek I van het Milieuwetboek, inzonderheid op de artikelen D.52 tot D.61 en D.79;

Gelet op Boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt, inzonderheid op de artikelen D.216 tot D.218 en de artikelen R.284 tot R.290;

Gelet op het saneringsplan per onderstroomgebied van de Samber dat op 10 november 2005 definitief is goedgekeurd door de Waalse Regering en dat op 2 december 2005 in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt.

WIJZIGING VAN HET SANERINGSPLAN PER ONDERSTROOMGEBIED Overwegende dat de "S.P.G.E." "Société publique de Gestion de l'Eau" (Openbare Maatschappij voor Waterbeheer) alle aanvragen verzamelt die sinds de goedkeuring van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Samber in ontvangst zijn genomen, om overeenkomstig artikel R.288 van het Waterwetboek één enkel voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied op te stellen;

Overwegende dat de "S.P.G.E." twintig aanvragen van de erkende saneringsinstellingen en/of de gemeenten heeft ontvangen;

Overwegende dat de aanvragen betrekking hebben op elke verandering van saneringsstelsel en meer bepaald op : - de overgang van het autonome saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel voor de "chemin Brûlé" in de gemeente Erquelinnes (wijziging nr. 11.02); - de overgang van het gemeenschappelijke saneringsstelsel naar het autonome saneringsstelsel voor een kadastraal perceel "rue Bois Hanolet" in de gemeente Sambreville (wijziging nr. 11.05); - de overgang van het autonome saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel voor het recreatiegebied van de campings "La Besace" en "La Couturelle" in de gemeente Cerfontaine (wijziging nr. 11.07); - de overgang van het gemeenschappelijke saneringsstelsel naar het autonome saneringsstelsel voor een hogerop gelegen deel van de "rue de Philippeville" te Villers-Deux-Eglises in de gemeente Cerfontaine (wijziging nr. 11.08); - de overgang van het gemeenschappelijke saneringsstelsel naar het autonome saneringsstelsel voor de "rue de Perwez" te Grand-Leez in de gemeente Gembloux (wijziging nr. 11.09); - de overgang van het autonome saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel voor de "rue Les Hayettes" in de gemeente Momignies (wijziging nr. 11.10); - de overgang van het autonome saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel voor het gebied "Lac de Bambois" in de gemeenten Fosses-la-Ville" en Mettet (wijziging nr. 11.11); - de overgang van het autonome saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel voor het gebied "Les Bonniers" in de gemeente Lobbes (wijziging nr. 11.12); - de overgang van het autonome saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel voor het stroomopwaarts gelegen zwemgebied "Lac de Féronval" in de gemeente Froidchapelle (wijziging nr. 11.13); - de overgang van het autonome saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel voor het gebied "Aquasambre" te Viesville en Thiméon in de gemeente Pont-à-Celles (wijziging nr. 11.14); - de overgang van het autonome saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel voor het gebied "Crèvecoeur" in de gemeente Walcourt (wijziging nr. 11.15); - de overgang van het tijdelijke saneringsstelsel naar het grotendeels gemeenschappelijke saneringsstelsel en voor een deel naar het autonome saneringsstelsel voor het gebied "Puits de Rognée" in de gemeente Walcourt (wijziging nr. 11.16); - de overgang van het autonome saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel voor het gebied "Puits de Spy" in de gemeente Jemeppe-sur-Sambre (wijziging nr. 11.18); - de overgang van het tijdelijke saneringsstelsel naar de autonome en gemeenschappelijke saneringsstelsels voor het dorp Silenrieux in de gemeente Cerfontaine (wijziging nr. 11.19); - de overgang van het tijdelijke saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel voor het gebied "Fléchère" in de gemeente Courcelles (wijziging nr. 11.20); - de overgang van het tijdelijke saneringsstelsel naar het grotendeels gemeenschappelijke saneringsstelsel en voor een deel naar het autonome saneringsstelsel voor het dorp "Salles" in de gemeente Chimay (wijziging nr. 11.21); - de overgang van het tijdelijke saneringsstelsel naar de autonome en gemeenschappelijke saneringsstelsels voor het gebied "Chapelle du Bon Dieu du Pitié" in de gemeente Fleurus (wijziging nr. 11.22); - de overgang van het tijdelijke saneringsstelsel naar het gemeenschappelijke saneringsstelsel voor het gebied "La Pieraille" in de gemeente Froidchapelle (wijziging nr. 11.23); - de overgang van het tijdelijke saneringsstelsel naar het grotendeels gemeenschappelijke saneringsstelsel en voor een deel naar het autonome saneringsstelsel voor het gehucht "Fromiée" in de gemeente Gerpinnes (wijziging nr. 11.24); - de overgang van het tijdelijke saneringsstelsel naar het autonome saneringsstelsel voor het dorp Barbençon in de gemeente Beaumont (wijziging nr. 11.25);

Overwegende dat die aanvragen vergezeld gaan van een onderzoek dat door de betrokken erkende saneringsinrichting uitgevoerd is en dat een overzicht bevat van de bestaande leidingen, een raming van de dichtheid van de bebouwing en een analyse van de topografische toestand van het gebied om de aan te bevelen saneringswijze te objectiveren;

Overwegende dat de "S.P.G.E." een ongunstig advies uitbrengt m.b.t. de aanvraag nummer 11.5 tot wijziging van het gemeenschappelijke saneringsstelsel bestaande uit één perceel "rue Bois Hanolet" op het grondgebied van de gemeente Sambreville in een autonoom saneringsstelsel; dat het effectieve gebrek aan riolering immers niet volstaat om een overgang naar een autonome sanering te rechtvaardigen, dat een wijziging van de "PASH" overigens niet voor één perceel kan worden verricht zonder de geografische context te onderzoeken;

Overwegende bijgevolg dat het voorstel tot wijziging van het gemeenschappelijke saneringsstelsel van één perceel "rue Bois Hanolet" in Tamines op het grondgebied van de gemeente Sambreville niet aangehouden wordt, dat het saneringsstelsel van genoemd perceel derhalve gemeenschappelijk blijft;

Overwegende dat de "S.P.G.E." een gunstig advies heeft uitgebracht over de negentien andere aanvragen die haar gericht zijn;

Overwegende dat de uitvoering van de periodieke wijzigingen ook de nodige aanpassingen van de plannen met zich meebrengt naar gelang van de ontwikkeling van de beschikbare feitelijke gegevens, met name inzake de uitvoering van de netwerken van collectoren en rioleringen binnen de omtrek van de saneringsplannen per onderstroomgebied; dat die aanpassingen worden omschreven in het verslag bedoeld in bijlage I. VRIJSTELLING VAN DE MILIEUEFFECTBEOORDELING Gelet op de aanvraag tot vrijstelling van de milieueffectbeoordeling voor het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Samber die door de "S.P.G.E." aan de Waalse Regering gericht is overeenkomstig artikel D.53 van het Milieuwetboek;

Overwegende dat de analyse van de "S.P.G.E." besluit dat het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Samber het gebruik van kleine gebieden op plaatselijk niveau bepaalt en minder belangrijke wijzigingen inhoudt, met name ten opzichte van de bevolking en van de afvalwaterlozingen die het voorwerp zijn van het voorontwerp van wijziging zoals geanalyseerd in het verslag bedoeld in bijlage I;

Overwegende anderzijds dat de "S.P.G.E." acht dat dit voorontwerp wellicht geen aanzienlijke milieueffecten zal teweegbrengen; dat de aanvraag ervan gerechtvaardigd is ten opzichte van de in artikel D.54 van het Milieuwetboek bedoelde criteria op grond waarvan de vermoedelijke omvang van de effecten kan worden bepaald, zoals geanalyseerd in het verslag bedoeld in bijlage I;

Overwegende dat artikel R.288, § 4, van het Waterwetboek bepaalt dat de Regering, indien ze beslist de vrijstelling toe te staan, het voorontwerp van saneringsplan per onderstroomgebied gelijktijdig goedkeurt en de redenen vermeldt waarom er beslist werd dat plan van een milieueffectbeoordeling vrij te stellen;

Overwegende dat de "CWEDD" "Conseil wallon de l'Environnement pour le Développement durable" (Waalse Milieuraad voor Duurzame Ontwikkeling) en de betrokken gemeenten in die context en vóór de aanneming van het voorontwerp van saneringsplan per onderstroomgebied van de Samber geraadpleegd moet worden over de aanvraag tot vrijstelling van de milieueffectbeoordeling;

Gelet op het verzoek om advies over de aanvraag tot vrijstelling van milieueffectbeoordeling voor het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Samber dat op 19 maart 2012 overeenkomstig artikel D.53 van het Milieuwetboek aan de "CWEDD" en aan de betrokken gemeenten is gericht;

Gelet op artikel D.53 van het Milieuwetboek waarin bepaald wordt dat de adviezen binnen dertig dagen na de aanvraag van de Regering toegezonden moeten worden, hetzij uiterlijk 18 april 2012; dat de adviezen na afloop van die termijn geacht worden gunstig te zijn;

Overwegende dat de "CWEDD" op 23 maart 2012 een schrijven heeft toegezonden waarin hij geen stelling neemt over de aanvraag tot vrijstelling van milieueffectbeoordeling; dat zijn advies bij gebrek aan advies geacht wordt gunstig te zijn;

Gelet op de gunstige adviezen over de aanvraag tot vrijstelling van milieueffectbeoordeling ingediend binnen de voorgeschreven termijnen door de gemeentelijke overheden van Cerfontaine, Chimay, Courcelles, Fosses-la-Ville, Gembloux, Momignies en Walcourt;

Gelet op het gunstig advies over de aanvraag tot vrijstelling van milieueffectbeoordeling ingediend buiten de voorgeschreven termijnen door de gemeentelijke overheid van Pont-à-celles op 19 april 2012, dat dit advies bijgevolg gunstig geacht wordt;

Overwegende dat de gemeentelijke overheden van Beaumont, Erquelinnes, Fleurus, Froidchapelle, Gerpinnes, Jemeppe-sur-Sambre, Lobbes en Mettet geen advies binnen de voorgeschreven termijn hebben uitgebracht, dat hun advies bijgevolg gunstig geacht wordt;

Overwegende dat een vrijstelling van de milieueffectbeoordeling bedoeld in de artikelen D. 52 tot D.61 van Boek I van het Milieuwetboek dan ook kan worden verleend voor de wijzigingen vermeld in het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Samber;

Gelet op het in bijlage I bedoelde verslag betreffende het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Samber;

Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Samber, bedoeld in bijlage I, is door de Regering goedgekeurd.

Art. 2.De Regering beslist een vrijstelling van milieueffectbeoordeling te verlenen voor de wijzigingen vermeld in het voorontwerp bedoeld in artikel 1 om de redenen opgegeven in het verslag bedoeld in bijlage I.

Art. 3.De Regering belast de "S.P.G.E." ermee het ontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Samber binnen dertig dagen te onderwerpen aan de raadpleging van de bij het in aanmerking genomen onderstroomgebied betrokken gemeenten, van de betrokken houders van grondwaterwinningen en van de bevoegde Directoraten-generaal van de Waalse Overheidsdienst en het haar vervolgens ter goedkeuring voor te leggen.

Art. 4.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 12 juli 2012.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY

Bijlage I - Voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Samber Het voorontwerp van wijziging van het saneringsplan per onderstroomgebied van de Samber bestaat uit een verslag over de wijzigingen van het "PASH" van de Amel en uit de kaarten i.v.m. elke wijziging.

Dat verslag vermeldt de redenen waarom er beslist werd een vrijstelling van milieueffectbeoordeling te verlenen voor de wijzigingen van het voorontwerp. Het bevat ook de nodige aanpassingen van de plannen naar gelang van de ontwikkeling van de beschikbare feitelijke gegevens, met name inzake de aanleg van de netwerken van collectoren en rioleringen binnen de omtrek van de saneringsplannen per onderstroomgebied.

Deze gegevens liggen ter inzage bij de "Société publique de Gestion de l'Eau", avenue de Stassart 14-16, 5000 Namur, alsook op de website van de "S.P.G.E." : http://www.spge.be (rubriek "Les PASH", onderrubriek "Modifications des PASH").

^