Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 14 juni 2018
gepubliceerd op 28 juni 2018

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van de wijzigingen die in de statuten van de "Société publique de gestion de l'eau" zijn aangebracht

bron
waalse overheidsdienst
numac
2018203281
pub.
28/06/2018
prom.
14/06/2018
ELI
eli/besluit/2018/06/14/2018203281/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

14 JUNI 2018. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van de wijzigingen die in de statuten van de "Société publique de gestion de l'eau" (Openbare waterbeheersmaatschappij) zijn aangebracht


De Waalse Regering, Gelet op boek II van het Milieuwetboek, dat het Waterwetboek inhoudt;

Gelet op de artikelen D.331 en D.332 van het Waterwetboek;

Gelet op de laatste wijzigingen aangebracht in de statuten van de "Société publique de gestion de l'eau" aangenomen op 15 december 2016 en goedgekeurd door de Waalse Regering op 2 februari 2017 alsook de wijzigingen in de statuten aangenomen op 24 maart 2017 en goedgekeurd door de Waalse Regering op 20 juli 2017;

Gelet op het decreet van 29 maart 2018Relevante gevonden documenten type decreet prom. 29/03/2018 pub. 14/05/2018 numac 2018011985 bron waalse overheidsdienst Decreet tot wijziging van de decreten van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder en van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut, met het oog op een sterker bestuur en een sterkere ethiek binnen de Waalse instellingen sluiten tot wijziging van de decreten van 12 februari 2004 betreffende het statuut van de overheidsbestuurder en van 12 februari 2004 betreffende de Regeringscommissaris en de controleopdrachten van de revisoren binnen de instellingen van openbaar nut, met het oog op een sterker bestuur en een sterkere ethiek binnen de Waalse instellingen;

Gelet op de instemming van de raad van bestuur van de "Société publique de gestion de l'eau" van 18 mei 2018 betreffende de aan de algemene vergadering voor te stellen wijzigingen van statuten;

Gelet op het voorstel tot wijziging van de statuten voorgesteld aan de buitengewone algemene vergadering van de "Société publique de Gestion de l'Eau";

Op de voordracht van de Minister van Leefmilieu;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.De Regering keurt de wijzigingen aangebracht in de statuten van de "Société publique de gestion de l'eau" goed, namelijk : - Wijziging van artikel 15 van de statuten om het te vervangen door wat volgt : De algemene vergaderingen worden voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij diens verhindering, door de ondervoorzitter.

Bij verhindering van de voorzitter en van de ondervoorzitter wordt het voorzitterschap door de oudste bestuurder waargenomen. De voorzitter van de vergadering wijst de secretaris aan, die geen aandeelhouder mag zijn. De notulen van de algemene vergaderingen worden ondertekend door de leden van het bureau, twee stemopnemers, indien het aantal aanwezige aandeelhouders het toelaat, en de aandeelhouders die erom verzoeken. Deze notulen worden opgenomen in een bijzonder register dat op de zetel van de maatschappij bijgehouden wordt. - Wijziging van artikel 21 van de statuten om het te vervangen door wat volgt : De raad van bestuur bestaat uit : - hoogstens 5 bestuurders die aangewezen worden op de voordracht van het Gewest; - 1 bestuurder die aangewezen wordt op de voordracht van de "Société wallonne de distribution d'eau" (Waalse Watervoorzieningsmaatschappij), vennoot van de holdingvennootschap bedoeld in artikel D 331, § 2, 2°, van het Waterwetboek; - 2 bestuurders die aangewezen worden op de voordracht van de "Société régionale d'investissement de Wallonie" (Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Wallonië), vennoot van de holdingvennootschap bedoeld in artikel D 331, § 2, 2°, van het Waterwetboek; - 2 bestuurders die aangewezen worden op de voordracht van de producenten verenigd binnen de maatschappij bedoeld in artikel D 333, § 2, 4°, van het Waterwetboek; - hoogstens 3 bestuurders die aangewezen worden op de voordracht van de waterzuiveringsmaatschappijen verenigd binnen de maatschappij bedoeld in artikel D 333, § 2, 4°, van het Waterwetboek; - 1 bestuurder die aangewezen wordt op de voordracht van de financiële instanties bedoeld in artikel D 333, § 2, van het Waterwetboek; - 1 zelfstandige bestuurder.

Het mandaat van bestuurder is onverenigbaar met de hoedanigheid van lid van het directiecomité. De leden van het directiecomité wonen de vergaderingen van de raad van bestuur met raadgevende stem bij.

De bestuurders zijn natuurlijke personen, al dan niet aandeelhouders.

Ze worden voor een verlengbare duur van vijf jaar benoemd. De bestuurders mogen geen uitvoerende functies binnen de maatschappij uitoefenen.

Op het moment van zijn benoeming mag de bestuurder de leeftijd van 70 jaar niet hebben bereikt. - Wijziging van artikel 22 van de statuten om het te vervangen door wat volgt : Artikel 22.- Voorzitter, ondervoorzitter en bureau Onder voorbehoud van de goedkeuring door de Waalse Regering zoals bedoeld in artikel D.331, § 2, van het Waterwetboek benoemt de raad van bestuur de voorzitter en de ondervoorzitter van de raad van bestuur onder zijn leden.

Ze worden in hun ambt voor een verlengbare duur van vijf jaar benoemd.

De voorzitter van de raad van bestuur stelt de agenda van de raad van bestuur vast en leidt de debatten. - Wijziging van artikel 24, § 1, van de statuten om het te vervangen door wat volgt : § 1. De Raad komt bijeen na oproeping door zijn voorzitter of, bij diens verhindering, na oproeping van de ondervoorzitter of van de oudste bestuurder telkens als het belang van de maatschappij het vereist of telkens als minstens zes(6) bestuurders daarom verzoeken.

De oproepingsbrief bevat de agenda en wordt minstens vier (4) dagen vóór de vergadering gezonden behalve in spoedgevallen waarin de oproeping onmiddellijk en via het meest gepaste middel geschiedt. - Wijziging van artikel 24, § 2, eerste lid, van de statuten om het te vervangen door wat volgt : § 2. De raad van bestuur kan pas geldig beraadslagen en beslissen als de meerderheid van zijn leden aanwezig is of vertegenwoordigd is. - Wijziging van artikel 24, § 5, van de statuten om het te vervangen door wat volgt : § 5. De secretaris van de raad van bestuur of zijn plaatsvervanger kan binnen de raad van bestuur of van het directiecomité gekozen worden en wordt op voorstel van de voorzitter door de raad van bestuur aangewezen.

De secretaris kan bijgestaan worden door een persoon die binnen de maatschappij door de raad van bestuur wordt aangewezen.

De beraadslagingen van de raad van bestuur worden in notulen vastgesteld, die door de voorzitter van de raad van bestuur of de ondervoorzitter en de secretaris worden ondertekend. Deze notulen worden in een bijzonder register opgenomen of ingeschreven.

De afschriften en uittreksels die aan rechtbanken of andere voorgelegd moeten worden, worden ondertekend door een bestuurder en door de secretaris van de raad van bestuur. - Wijziging van artikel 25, §§ 5 en 6, van de statuten om het te vervangen door wat volgt : § 5. Het auditcomité heeft als opdracht : - de mededeling aan de raad van bestuur van inlichtingen over de resultaten van de wettelijke controle op de jaarrekeningen en van uitleg over de wijze waarop de wettelijke controle op de jaarrekeningen en, in voorkomend geval, van de geconsolideerde rekeningen bijgedragen hebben tot de integriteit van de financiële informatie en over de rol die het auditcomité in dit proces heeft gespeeld; - de opvolging van het proces voor de uitwerking van de financiële informatie en aanbevelingen of voorstellen om er de integriteit van te waarborgen; - de opvolging van de doeltreffendheid van de systemen voor interne controle en beheer van de risico's van de maatschappij; - de opvolging van het audit en de doeltreffendheid ervan; - de opvolging van de wettelijke controle van de jaarrekeningen en van de geconsolideerde jaarrekeningen, met inbegrip van de vragen en aanbevelingen geformuleerd door de commissaris der rekeningen en, in voorkomend geval, door de bedrijfsrevisor belast met de controle van de geconsolideerde rekeningen alsook de opvolging van de vragen een aanbevelingen geformuleerd door de Regeringscommissaris; - het onderzoek en de opvolging van de onafhankelijkheid van de commissaris en, in voorkomend geval, van de bedrijfsrevisor belast met de controle van de geconsolideerde rekeningen, in het bijzonder wat betreft het verlenen van bijkomende diensten aan de instelling.

Het auditcomité brengt regelmatig verslag uit aan de raad van bestuur over de uitoefening van zijn opdrachten, en dit, minstens bij de vaststelling door laatstgenoemde van de jaarrekeningen.

Het maximumaantal leden van het auditcomité mag niet hoger zijn dan 25 % van het aantal leden van de raad van bestuur. § 6. Het Bezoldigingscomité : - brengt aanbevelingen aan de raad van bestuur uit over de individuele bezoldiging en van de leden van het directiecomité. - bereidt een bezoldigingsverslag voor, dat door de raad van bestuur in de bestuursverklaring opgenomen wordt in geval van verandering van het bezoldigingsbeleid; - maakt opmerkingen over het bezoldigingsverslag tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van de aandeelhouders; - neemt minstens één keer per jaar kennis van het door de directie en onder haar verantwoordelijkheid opgesteld verslag over het beheer van human resources inzake met name aanwervingsbeleid, bezoldiging, prestatiebeoordeling en de vaststelling van de doelstellingen van de personeelsleden. - Wijziging van artikel 26, § 1, vierde lid, van de statuten om het te vervangen door wat volgt : Bij verhindering van één onder hen kan de raad van bestuur op eensluidend advies van de Waalse Regering voorzien in zijn vervanging, die naar gelang het geval, tijdelijk of definitief is. - Wijziging van artikel 26 door de toevoeging van een § 4, luidend als volgt : § 4. Het directiecomité wordt op geldige wijze door de voorzitter vertegenwoordigd en de beslissingen van bedoeld Comité worden op geldige wijze uitgevoerd door elk van zijn leden die alleen optreden.

Het directiecomité kan zijn macht overdragen aan een personeelslid, waarbij het voorwerp, het bedrag en de duur bepaald moeten worden.

Het dagelijkse en operationele beheer omvat met name : - de uitvoering van het beheerscontract; - de aankoop of de vervreemding van alle roerende en onroerende goederen en de verklaring van openbaar nut; - het sluiten van alle verdragen, aankopen en opdrachten voor de exploitatie van diensten naar gelang van de volmachten verleend door de raad van bestuur; - het sluiten van leningen en de uitgifte van obligaties; het verstrekken van waarborgen als zekerheidstelling voor de door de " S.P.G.E. " aangegane verbintenissen en de aanneming van de waarborgen als zekerheidstelling voor de tegenover haar genomen verbintenissen; - de belegging van de beschikbare gelden en de beschikking over de in deposito of op een rekening-courant gegeven gelden; - de interne organisatie; - de oprichting van de technische comités en andere comités die als nodig worden beschouwd; - het instellen van rechtsvorderingen naar gelang van de door de raad van bestuur verleende volmachten; - de bevoegdheid om daging en compromissen aan te gaan; - de boeking van alle sommen en waarden die aan de "SPGE" toekomen; - de overdracht van alle zakelijke rechten, voorrechten en rechtsvorderingen tot ontbinding en de verlening van de opheffing van alle bevoorrechte of hypothecaire inschrijvingen, overdrachten, inbeslagnemingen, verzetten en andere belemmeringen zonder enige betaling te moeten rechtvaardigen; - het sluiten, overeenkomstig de beslissingen van de raad van bestuur, van alle overeenkomsten en akten zonder enige volmacht te moeten voorleggen. - Wijziging van artikel 27 om het te vervangen door wat volgt : Wanneer een bestuurder of een lid van het directiecomité in een toestand van onverenigbaarheid bepaald krachtens de wet of het Waterwetboek verkeert, moet hij binnen een termijn van drie maanden de betrokken mandaten of functies neerleggen. Indien hij nalaat dit te doen, wordt hij na verloop van deze termijn van rechtswege geacht zijn mandaat van bestuurder of lid van het directiecomité van de maatschappij te hebben neergelegd, zonder dat dit afbreuk doet aan de rechtsgeldigheid van de handelingen die hij heeft gesteld, of van de beraadslagingen waaraan hij in de termijn van drie maanden heeft deelgenomen.

De hoedanigheid van lid van de raad van bestuur van de maatschappij is onverenigbaar met het mandaat van parlementslid. - Wijziging van artikel 28 om het te vervangen door wat volgt : Onverminderd de algemene vertegenwoordigingsbevoegdheid van de raad van bestuur als college, wordt de maatschappij in rechte en in alle akten, hierin begrepen deze waarvoor het optreden van een ministerieel ambtenaar of een notaris is vereist, geldig vertegenwoordigd door de voorzitter van de raad van bestuur of, bij diens afwezigheid, door een bestuurder en een bestuurder of een lid van het directiecomité.

Binnen de perken van het dagelijkse en operationele beheer wordt de maatschappij volgens de door de raad van bestuur bepaalde modaliteiten geldig vertegenwoordigd door twee leden van het directiecomité of een lid van het directiecomité voor de bedragen betreffende de overheidsopdrachten met een gering bedrag. - Wijziging van artikel 30, § 5, tweede lid, om het te vervangen door wat volgt : Indien ze niet door de Regering wordt vastgelegd, wordt ze door de algemene vergadering bepaald.".

Art. 2.De Minister van Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit besluit.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het ondertekend wordt.

Namen, 14 juni 2018.

De Regering : De Minister-President, W. BORSUS De Minister van Leefmilieu, Ecologische Overgang, Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken, Mobiliteit, Vervoer, Dierenwelzijn en Industriezones, C. DI ANTONIO

^