Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 17 juni 2004
gepubliceerd op 05 november 2004

Besluit van de Waalse regering tot goedkeuring van de wijzigingen aan de statuten van de "Société wallonne de Financement complémentaire des Infrastructures" .

bron
waals ministerie van uitrusting en vervoer
numac
2004203301
pub.
05/11/2004
prom.
17/06/2004
ELI
eli/besluit/2004/06/17/2004203301/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

17 JUNI 2004. - Besluit van de Waalse regering tot goedkeuring van de wijzigingen aan de statuten van de "Société wallonne de Financement complémentaire des Infrastructures" (Waalse maatschappij voor de Aanvullende Financiering van de Infrastructuren).


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 10 maart 1994 betreffende de oprichting van de "Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures" (Waalse Maatschappij voor de Aanvullende Financiering van de Infrastructuren), gewijzigd bij de decreten van 8 februari 1996, 2 februari 1999 en 27 november 2003;

Gelet op de statuten van de "Société wallonne de Financement complémentaire des Infrastructures" (Waalse Maatschappij voor de aanvullende Financiering van de Infrastructuren) en de wijzigingen hierin aangebracht bij de besluiten van de Waalse Regering van 16 maart 1996 en 4 maart 1999;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën;

Overwegende dat de raad van bestuur op 5 maart 2004 wijzigingen in het statuut voorgesteld heeft;

Gelet op de beslissing van de Waalse regering van 13 mei 2004;

Op de voordracht van de Minister van Begroting, Uitrusting en Openbare Werken, Besluit :

Artikel 1.De Waalse Regering keurt de wijzigingen in het statuut van de "Société wallonne de Financement complémentaire des infrastructures" (Waalse Maatschappij voor de Aanvullende Financiering van de Infrastructuren), geratificeerd door de algemene vergadering van 28 mei 2004 en waarvan tekst als bijlage, goed.

Art. 2.De Minister van Begroting, Uitrusting en Openbare Werken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Art. 3.Dit besluit heeft uitwerking op 1 juni 2004.

Namen, 17 juni 2004.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Begroting, Uitrusting en Openbare Werken, M. DAERDEN

Bijlage WIJZIGINGEN IN EN COÖRDINATIE VAN DE STATUTEN

Artikel 1.De "Société wallonne de Financement complémentaire des Infrastructures" (Waalse Maatschappij voor de Aanvullende Financiering van de Infrastructuren), afgekort SOFICO, is een publiekrechtelijke rechtspersoon.

De afgekorte benaming mag afzonderlijk worden gebruikt.

Diens maatschappelijke zetel is gevestigd te Luik op het door de raad van bestuur vastgestelde adres.

De raad van bestuur kan administratieve of bedrijfszetels overal in België waar hij dat nodig acht, vestigen.

DOEL

Art. 2.§ 1. De vennootschap heeft als doel de verwezenlijking van de opdracht die haar is toebedeeld bij artikel 2 van het decreet van 10 maart 1994 zoals gewijzigd bij de daaropvolgende decreten.

Het onderhoud van de infrastructuren bestaat erin, de instandhouding, de leefbaarheid en de goede staat ervan te vrijwaren.

De uitbating van de infrastructuren bestaat erin, ze ter beschikking van de gebruikers te stellen en te houden.

De vennootschap kan in eigen naam en in opdracht van het Waalse Gewest optreden als commissionair voor de uitvoering van inrichtingen en uitrustingen bepaald door de Waalse regering.

De vennootschap voert haar opdrachten uit met inachtneming van de beleidsprioriteiten en -oriëntaties bepaald in het beheerscontract dat ze met de Waalse regering gesloten heeft.

Zij kan meer bepaald : 1° een beroep doen op de diensten van derden en ze belasten met elke nuttige opdracht met inachtneming van de regels betreffende de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten;2° alle financiële verrichtingen uitvoeren in het kader van de verwezenlijking van haar maatschappelijk doel, wat het recht om contracten aan te gaan en leningen te onderschrijven inhoudt. § 2. De waarborg van het Gewest tegenover derden wordt aan de vennootschap verleend tegen de door de regering bepaalde voorwaarden voor de rentelast en de aflossing van obligaties die de vennootschappij zou uitgeven en voor de leningen die zij zou aangaan.

Mocht de opbrengst van de verrichtingen haar niet in staat stellen om obligaties of leningen terug te betalen, evenmin als de volledige terugbetaling van de daarop betrekking hebbende betalingen te waarborgen, verstrekt het Gewest de vennootschap de sommen die nodig zijn om het verschil bij te leggen.

DUUR

Art. 3.De vennootschap wordt opgericht zonder beperking in de tijd.

Ze kan enkel worden ontbonden bij een decreet dat de wijze en voorwaarden van de vereffening bepaalt.

KAPITAAL EN KAPITAALBEWIJZEN

Art. 4.§ 1. Het maatschappelijk kapitaal valt op volgende wijze uiteen : 1° de effecten van categorie A1, niet-overdraagbare effecten op naam die de inbreng in natura van het Gewest vertegenwoordigen.Het bedrag van het kapitaal van categorie A1 is onbeperkt. De waarde van elke inbreng in natura wordt vastgesteld volgens de regels bepaald in artikel 602 van het Wetboek van vennootschappen. Het kapitaal van categorie A1 is opgedeeld in effecten van 12.394,68 euro; 2° de effecten van categorie A2, voor een bedrag van 320.320.563,41 euro, deelbewijzen op naam waarop het Gewest volledig ingeschreven heeft en niet-overdraagbaar. Het kapitaal van categorie A2 is opgedeeld in 25.843 effecten van 12.394,68 euro; 3° de effecten op naam die de categorie B vertegenwoordigen, voor een bedrag van 6.817.071,93 euro, ingeschreven en volledig door het Gewest volgestort ten bedrage van 4.090.243,16 euro door het Gewest en 2.726.828,78 euro door de door de regering gemachtigde personen. Die effecten zijn enkel overdraagbaar met de instemming van de regering en aan door hem gemachtigde personen. Het kapitaal van de categorie B is opgedeeld in 550 effecten van 12.394,68 euro". § 2. Van de inschrijving op het kapitaal wordt bij regeringsbesluit akte genomen.

De kapitaalsverhogingen worden door de regering beslist op voorstel van de raad van bestuur.

Bij een verhoging van het B-kapitaal worden de uit te geven aandelen bij voorrang aangeboden aan de houders van de B-effecten in evenredigheid met hun deelname aan het kapitaal. § 3. Mocht één van de houders van effecten uit de B-categorie ander dan het Gewest wensen om zijn aandelen te verkopen na verstrijken van een termijn van vijf jaar, worden die aandelen bij voorrang aangeboden aan de andere aandeelhouders in evenredigheid met hun deelname in het kapitaal; wordt dat optierecht niet uitgeoefend, dan neemt het Gewest de plaats in.

De wederverkoopprijs van de effecten is gelijk aan hun inschrijvingsprijs. § 4. De houders van effecten zijn niet verder gehouden dan hun deelname in het kapitaal. § 4bis. De vennootschap heeft 47.911 winstbewijzen uitgebracht, die allen aan het Gewest zijn toebedeeld in ruil voor de meerwaarde geboekt op de voorheen door het Gewest ingebrachte activa die nodig zijn voor de verwezenlijking van het maatschappelijk doel". Die deelbewijzen zijn op naam en niet overdraagbaar. Zij verlenen geen stemrecht maar enkel een recht op dividend zoals bepaald in artikel 16.

BESTUUR

Art. 5.§ 1. De vennootschap wordt bestuurd door een raad bestaande uit vijftien leden benoemd door de regering, die door haar ontslagen worden. Ten minste elf vertegenwoordigen het Gewest, hoogstens vier zijn aangewezen op voordracht van de andere houders van de B-effecten.

Alle bestuurders zetelen als vertegenwoordigers van de categorie B-effecten.

Het mandaat van bestuurder duurt vijf jaar. Het is hernieuwbaar maar eindigt van rechtswege op de leeftijd van 65 jaar.

Bij een in de loop van een mandaat openvallend bestuurdersambt ten gevolge van meer bepaald een overlijden of een ontslag of het zich voordoen van een onverenigbaarheid, vult de regering dat ambt in op de voordracht, in voorkomend geval, van de houder van effecten die de bestuurder waarvan het ambt openstaat voorgedragen had. De aangewezen bestuurder voltooit het mandaat van degene die hij vervangt of zetelt tijdens de periode van de onverenigbaarheid.

De regering benoemt de voorzitter van de raad van bestuur, evenals de afgevaardigd bestuurder onder de bestuurders die het Gewest vertegenwoordigen en de ondervoorzitter onder de andere bestuurders.

De raad van bestuurders kan deskundigen uitnodigen om vergaderingen geheel of gedeeltelijk bij te wonen. Zij zetelen dan met raadgevende stem.

De ondervoorzitter vervangt de voorzitter bij afwezigheid van laatstgenoemde.

De raad wordt bekleed met de meest uitgestrekte bevoegdheden om alle handelingen te voltooien die nodig of nuttig zijn voor de verwezenlijking van het maatschappelijk doel.

Hij oefent het toezicht op het directiecomité uit. In dat raam wordt de afgevaardigd bestuurder ermee belast verslag uit te brengen aan elke raad van bestuur over de activiteit van het directiecomité. Hij kan van het directiecomité elke inlichting of informatie verkrijgen, zich elk document laten voorleggen, elk lid van het directiecomité of elk personeelslid ondervragen : hij kan een beroep doen op de diensten van deskundigen. Elke bestuurder kan elk punt op de agenda van het comité te berde brengen. § 2. De raad van bestuur kan daarnaast bijzondere volmachten overdragen op de personen die in zijn midden of daarbuiten worden gekozen.

Die delegaties en bevoegdheden zijn te allen tijde herroepbaar.

De eventuele emolumenten die verbonden zijn aan de uitoefening van het ambt van bestuurder en de bijzondere bevoegdheidsoverdrachten, evenals de wijze van terugbetaling van die kosten, worden door de regering vastgesteld.

Art. 6.§ 1. De raad van bestuur vergadert na bijeenroeping door diens voorzitter of ondervoorzitter elke keer als het belang van de vennootschap het vereist of als twee bestuurders het eisen.

De bijeenroeping geschiedt bij brief, telegram, fax of elk ander communicatiemiddel dat gebaseerd is op een schriftelijk document, zij bevat de agenda, datum, uur, plaats van de vergadering en de documenten met betrekking tot de agenda, zij wordt verstuurd vijf dagen minstens voor de datum van de vergadering.

Bij hoogdringendheid, beoordeeld door de voorzitter na raadpleging van de afgevaardigd bestuurder, dienen de oproepingen uiterlijk daags voor de dag vastgesteld voor de vergaderingen toe te komen.

De raad kan enkel rechtsgeldig beraadslagen of beslissen indien de meerderheid van de leden tegenwoordig of vertegenwoordigd is.

Evenwel zal een raad die minstens vijftien dagen na een vergadering die het vereiste quorum niet heeft bereikt, rechtsgeldig beraadslagen ongeacht het aantal aanwezige bestuurders voor zover hij verantwoordt dat de oproepingen voor de tweede vergadering geschieden bij aangetekend schrijven of gewoon schrijven maar met bericht van ontvangst door de geadresseerde in persoon.

Elke verhinderde bestuurder kan zelfs bij eenvoudig schrijven, fax of e-mail een ander lid van de raad afvaardigen om hem te vertegenwoordigen en in zijn plaats te stemmen. Geen enkele bestuurder kan evenwel meer dan één lid van de raad vertegenwoordigen.

De beslissingen worden bij meerderheid van stemmen getroffen; bij staking van stemmen weegt de voorzittersstem door. De beslissingen waarbij de raad van bestuur zich uitspreekt over het beheerscontract en de wijzigingen ervan worden goedgekeurd bij een meerderheid van 80 % van de uitgebrachte stemmen.

De geheime stemming kan aangevraagd worden door één derde van de bestuurders. Deze is verplicht indien de raad van bestuur beraadslaagt over personenkwesties.

Elke bestuurder die een vermogensbelang heeft dat afzonderlijk is van de vennootschap bij een beslissing licht daar zijn collega's over in, en mag niet aan de stemming deelnemen en verlaat de vergadering wanneer dat punt aan bod komt. § 2. De beraadslagingen van de raad van bestuur worden vastgesteld bij proces-verbaal ondertekend door minstens de meerderheid van de tegenwoordige leden. Die processen-verbaal worden ingeschreven of ingebonden in een bijzonder register dat op de maatschappelijke zetel gehouden wordt, de volmachten worden daarbij gevoegd. De uittreksels uit de processen-verbaal worden door twee bestuurders ondertekend.

Alle handelingen die de vennootschap verbinden ander dan die van het dagelijks bestuur en alle bevoegdheden en volmachten worden samen ondertekend door de voorzitter van de raad van bestuur en een bestuurder of door twee bestuurders.

De handelingen van dagelijks bestuur worden ondertekend door de afgevaardigd bestuurder en de voorzitter.

De raad van bestuur kan bij een reglement van orde de wijze nader bepalen waarop die bevoegdheden worden uitgeoefend.

Art. 7.De afgevaardigd bestuurder voert het algemeen beleid uitgestippeld door de raad van bestuur uit krachtens de bevoegdheden die hem overgedragen zijn. Hij neemt eveneens het dagelijks bestuur van de vennootschap waar.

Meer bepaald zorgt hij voor : - de uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur en van het directiecomité; - de behandeling van de dossiers die hen voorgelegd dienen te worden; - het beantwoorden van alle informatieaanvragen van de beheersorganen; - het regelmatig inlichten van de beheersorganen over de werking van de vennootschap; - het voorbereiden van het ontwerp voor de financiële programmering van de werken vast te stellen door de raad van bestuur overeenkomstig artikel 2, § 1, zesde lid, van het decreet van 10 maart 1994, ingevoegd bij decreet van 27 november 2003.

Naar gelang van de specificiteit van de te treffen beslissingen kan hij zich laten bijstaan door de één of andere der bestuurders en hij raadpleegt in voorkomend geval de diensten van het gewestelijk bestuur.

Art. 8.De voorzitter en de afgevaardigd bestuurder zijn belast met de betrekkingen met de financiële partners, de controle- en de toezichtsorganen. In dat raam : - leggen ze de regering het jaarverslag bedoeld in artikel 15 voor; - beantwoorden ze alle informatieaanvragen van de controle- en toezichtsorganen; - nemen ze de inning van de inkomsten bedoeld in artikel 11 van het decreet van 10 maart 1994, zoals gewijzigd bij decreet van 2 februari 1999, op zich.

De voorzitter licht de Waalse regering in over inzet en gevolgen van elke beleidsbeslissing.

Art. 8bis.§ 1. Er wordt een directiecomité ingesteld, bestaande uit : 1° de voorzitter van de raad van bestuur;2° de afgevaardigd bestuurder;3° twee andere daartoe aangewezen bestuurders;4° de regeringscommissarissen, die met raadgevende stem zetelen. Het directiecomité wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur; bij afwezigheid van laatstgenoemde wordt hij vervangen door de bestuurder die ouderdomsdeken is. Het comité stelt zijn reglement van orde op.

Het comité kan deskundigen uitnodigen om de vergaderingen geheel of gedeeltelijk bij te wonen. Zij zetelen dan met raadgevende stem. § 2. Het directiecomité vergadert voor elke vergadering van de raad van bestuur, behalve bij hoogdringendheid, waarover geoordeeld wordt door de afgevaardigd bestuurder en de voorzitter van de raad van bestuur. Daarnaast kan hij door hem worden bijeengeroepen telkens als het belang van de vennootschap dat vereist.

Het directiecomité is belast met de voorbereiding van de dossiers die bestemd zijn voor het directiecomité op grond van de dossiers die verstrekt zijn door de afgevaardigd bestuurder. § 3. De raad van bestuur kan op eigen verantwoordelijkheid bepaalde taken, waarvan hij jaarlijks de perken vaststelt, toevertrouwen aan het directiecomité : - het verlijden van onroerende transacties die in een op voorhand opgesteld programma kaderen; - de wijze van gunning van overheidsopdrachten, hun toewijzing en opvolging; - de beslissingen van handelsaard die met een bijzondere vertrouwelijkheid omgeven dienen te worden en die dienen te kaderen in de beleidslijnen van de raad van bestuur.

De beslissingen die krachtens wet- of regelgevende bepalingen onder de bevoegdheid van de Waalse regering of de bevoegde minister vallen, mogen evenwel niet overgedragen worden.

In die gevallen spreekt het comité zich bij gewone meerderheid van stemmen uit. Bij staking van stemmen wordt de beslissing toegewezen aan de bevoegdheid van de raad van bestuur.

De afgevaardigd bestuurder zal aan elke raad van bestuur verslag uitbrengen over de beslissingen en adviezen goedgekeurd door het directiecomité.

TECHNISCHE BIJSTAND

Art. 9.De vennootschap komt in aanmerking voor technische bijstand van de diensten van de regering die op eigen verantwoordelijkheid handelen.

Het directiecomité kan bijgestaan worden door een technisch coördinatiecomité. Hij bepaalt er de samenstelling van, het doel en het reglement van orde.

Dat coördinatiecomité zal in ieder geval de secretaris-generaal van het Waalse ministerie van Uitrusting en Vervoer, de directeurs-generaal van de Wegen, de Waterwegen, de Technische diensten en de Nieuwe technologieën omvatten evenals de voorzitter van het "Agence wallonne des télécommunications" (Waals Telecommunicatieagentschap) en een vertegenwoordiger van de Inspectie van Financiën die bij het Waalse Gewest geaccrediteerd is.

Het directiecomité kan andere deskundigen op het coördinatiecomité uitnodigen om de rol van deskundige zoals bepaald in artikel 8 bis, § 1, vierde lid, van de statuten, op zich te nemen.

PERSONEEL

Art. 10.Op de voordracht van de raad van bestuur stelt de regering personeelsleden uit zijn diensten waarvan het profiel aan de in te vullen ambten beantwoordt, ter beschikking bij toepassing van de regels inzake de opdrachten.

De vennootschap kan eveneens contractueel personeel in dienst nemen om : 1° aan uitzonderlijke en tijdelijke behoeften aan personeel te voldoen ongeacht of het de implementering van in de tijd beperkte acties of een buitengewone werklastverhoging betreft;2° taken uit te voeren die een hooggekwalificeerde kennis en ervaring vereisen;3° hulp- en specifieke taken uit te voeren;4° taken uit te voeren die bijzondere kennis of een brede ervaring van hoog niveau vereisen die pertinent zijn voor de uit te voeren taken. INKOMSTEN

Art. 11.§ 1. De inkomsten van de vennootschap bestaan uit : 1° alle eigen inkomsten uit de activiteit van de vennootschap, meer bepaald de inkomsten voortvloeiend uit de bepalingen van artikel 8bis van het decreet van 10 maart 1994 zoals gewijzigd bij het decreet van 2 februari 1999;2° de opbrengst van de financiële verrichtingen bedoeld in artikel 3 van hetzelfde decreet. § 2. De vennootschap int ontvangsten als tegenprestatie voor het verlenen van toegang tot de verkeerswegen die zij gefinancierd heeft en tot de kunstwerken die daarmee verbonden zijn, en het recht om ze te gebruiken.

Het bedrag van de inkomsten bedoeld in § 2, eerste lid, wordt bepaald door de raad van bestuur van de vennootschap in functie van elk criterium van economische aard vastgesteld volgens de aard van de aan de vennootschap toevertrouwde infrastructuren, meer bepaald de verkeersdrukte, de categorie van het gebruikte vervoersmiddel en de afgelegde afstand. Die beslissing wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Waalse regering.

Die kan beslissen dat voornoemde rechten geïnd worden in de vorm van tolrechten ten laste van het Gewest voor rekening van de gebruikers.

In dat geval wordt de wijze van inning van de tolrechten bepaald door een overeenkomst, gesloten tussen de regering en de vennootschap.

ALGEMENE VERGADERING

Art. 12.De algemene vergadering bestaat uit het geheel van de houders van effecten van de B-categorie.

Zij vergadert jaarlijks tussen 1 maart en 30 april om de jaarrekeningen goed te keuren. Zij vergadert daarnaast zodra de statuten gewijzigd dienen te worden.

Zij wordt door de voorzitter van de raad van bestuur minstens vijftien dagen op voorhand bij aangetekend schrijven bijeengeroepen.

De oproepingen bevatten de agenda.

Elk B-effect geeft recht op één stem.

De houders van effecten kunnen zich laten vertegenwoordigen door een volmachtdrager.

De beslissingen worden bij meerderheid van drie vierde van de uitgebrachte stemmen getroffen.

De beslissingen betreffende de statuutswijzigingen treden pas in werking na goedkeuring ervan bij regeringsbesluit.

TOEZICHT

Art. 13.De vennootschap wordt onderworpen aan de controlebevoegdheid van de regering. Die controle wordt uitgeoefend door twee regeringscommissarissen die door laatstgenoemde benoemd en ontslagen worden.

Er wordt een commissaris aangesteld op de voordracht van de minister van Begroting, een tweede op de voordracht van de minister van Openbare Werken.

De regeringscommissarissen waken over de inachtneming van de vigerende regelgeving, van het beheerscontract en het algemeen en gewestelijk belang.

Zij nemen aan de vergaderingen van de raad van bestuur deel met raadgevende stem.

Zij kunnen binnen een termijn van vier volle dagen een beroep indienen bij de regering tegen elke beslissing die zij strijdig achten met de regelgeving en met het beheerscontract en met de inachtneming van het gewestelijk en het algemeen belang.

Die termijn loopt vanaf de dag van de vergadering waarop de beslissing is getroffen voor zover de commissarissen regelmatig daartoe zijn opgeroepen of vanaf de dag waarop ze daarvan kennis hebben genomen.

Het beroep is opschortend.

Indien binnen een termijn van één maand van het beroep de regering zich niet heeft uitgesproken, wordt de beslissing definitief. De commissarissen kunnen te allen tijde ter plaatse kennis nemen van de boeken, de briefwisseling, de processen-verbaal en over het algemeen alle stukken en geschriften van de vennootschap.

Zij kunnen van alle bestuurders, personeelsleden en beambten alle uitleg en inlichtingen eisen en alle verificaties uitvoeren die hen nodig lijken voor de uitvoering van hun mandaat.

Zij kunnen elk vraagstuk in verband met de naleving van het decreet houdende oprichting van de vennootschap, diens statuten, de verplichtingen voor de openbare bestuurders krachtens hun statuut, het decreet betreffende het beheerscontract of het beheerscontract op de agenda van de raad van bestuur laten plaatsen.

Zij kunnen van het directiecomité elke inlichting en informatie verkrijgen, zich elk document laten overmaken, elk lid van het directiecomité of elk personeelslid ondervragen.

Zij kunnen elk agendapunt te berde brengen.

De regering stelt de emolumenten van de commissarissen en de voorwaarden voor de terugbetaling hunner kosten vast.

CONTROLE

Art. 14.§ 1. De controle over de financiële toestand, de jaarrekeningen en de regelmatigheid ten opzichte van de regelgeving en de statuten, de verrichtingen die in de jaarrekeningen vast te stellen zijn, wordt toevertrouwd aan een college van commissarissen-revisoren die twee door de regering aangewezen leden zal omvatten, waaronder minstens één uitgekozen zal worden onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren.

De bepalingen van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen met betrekking tot de commissarissen zijn van toepassing op de leden van het college. Hun verslag naast hun eventuele opmerkingen omvat meer bepaald een specifiek deel betreffende de controle van de verrichtingen van de markten.

Het verslag wordt medegedeeld aan de raad van bestuur en aan de regering. § 2. De commissarissen-revisoren worden benoemd voor een hernieuwbare termijn van zes jaar. Zij kunnen in de loop van hun mandaat enkel wegens gegronde redenen ontslagen worden.

De regering stelt de emolumenten van de commissarissen-revisoren vast, alsook de voorwaarden voor de terugbetaling hunner kosten.

BOEKHOUDING EN JAARREKENINGEN

Art. 15.De vennootschap is onderworpen aan de wet van 17 juli 1975 inzake de boekhouding en de jaarrekeningen van de ondernemingen. Zij stelt haar boekhouding per kalenderjaar op en voegt er een commentaar bij.

Het maatschappelijk jaar begint op 1 januari en wordt op 31 december van elk jaar afgesloten, met uitzondering van het eerste werkjaar dat die dag begint en afgesloten wordt per 31 december 1995.

De vennootschap verricht de controle over de verbintenissen ten gevolge van de overheidopdrachten van aanneming van werken, leveringen en diensten die gesloten zijn in het raam van de verwezenlijking van haar maatschappelijk doel.

Zij stel eveneens een beheersverslag op dat alle informatie bedoeld in artikel 77, vierde lid, van de gecoördineerde wetten op de handelsvennootschappen bevat en in artikel 20 van het decreet betreffende het beheerscontract en de verplichtingen tot informatieverstrekking.

De raad van bestuur deelt de jaarrekeningen samen met het beheersverslag en het verslag van de regeringscommissarissen mee aan de regering voor 30 april van het jaar volgend op het betrokken werkjaar, goedgekeurd door de algemene vergadering.

De regering maakt de jaarrekeningen samen met het beheersverslag en het verslag van de commissarissen aan het Rekenhof over uiterlijk op 31 mei van het jaar volgend op het betrokken werkjaar.

BESTEMMING VAN DE RESULTATEN

Art. 16.Het batig overschot van de resultatenrekening, na aftrek van de algemene kosten, sociale lasten en aflossingen, voortvloeiend uit de balans goedgekeurd door de regering, vormt de netto jaarwinst. Op die winst wordt er eerst 5 % voor de wettelijke reserve ingehouden.

Die inhouding houdt op verplicht te zijn indien de reservefondsen het tiende van het maatschappelijk kapitaal bereiken, de categorieën A en B samengeteld. Hij dient te worden hervat indien de wettelijke reserve aangesproken wordt. Het overblijvend saldo krijgt op voorstel van de raad van bestuur de bestemming die door de regering beslist wordt, die zich eveneens uitspreekt over de kwijting te geven aan de bestuurders.

Bij winstverdeling wordt aan elke maatschappelijk en elk winstdeelbewijs eenzelfde bruto bedrag toegewezen in verhouding tot de volstorting van die deelbewijzen.

Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Waalse regering van 17 juni 2004 tot goedkeuring van de wijzigingen van de statuten van de "Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures" (SOFICO).

Namen, 17 juni 2004.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Begroting, Uitrusting en Openbare Werken, M. DAERDEN

^