Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 22 april 2004
gepubliceerd op 13 augustus 2004

Besluit van de **** **** houdende de definitieve goedkeuring van de herziening van het **** **** met het oog op de opneming van een gemengde bedrijfsruimte in Pont-****-**** (blad 46/3S)

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2004027112
pub.
13/08/2004
prom.
22/04/2004
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

22 APRIL 2004. - Besluit van de **** **** houdende de definitieve goedkeuring van de herziening van het **** **** met het oog op de opneming van een gemengde bedrijfsruimte in Pont-****-**** (**** en ****) (blad 46/3S)


**** **** ****, Gelet op het **** (**** **** van Ruimtelijke ****, **** en ****), meer bepaald de artikels 22, 23, 30, 35, 37, 41 tot 46 en 115;

Gelet op het **** (**** Ruimtelijk Ontwikkelingsplan - ****) goedgekeurd door de **** op 27 mei 1999;

Gelet op het besluit van de **** **** van 10 september 1979 tot invoering van het **** van ****, meer bepaald gewijzigd door het besluit van de **** **** van 6 mei 1993 en door het besluit van de **** **** van 1 april 1999;

Gelet op het besluit van de **** **** van 18 oktober 2002 tot herziening van het **** **** en houdende goedkeuring van het voorontwerp tot wijziging van plan met het oog op de opneming van een gemengde bedrijfsruimte in Pont-****-**** (**** en ****) (blad 46/3S);

Gelet op het besluit van de **** **** van 18 september 2003 houdende de goedkeuring van het ontwerp tot herziening van het **** **** met het oog op de opneming van een gemengde bedrijfsruimte in Pont-****-**** (**** en ****) (blad 46/3S);

Gelet op de klachten en opmerkingen die werden geuit tijdens het openbaar onderzoek dat plaatsvond in Pont-****-**** van 11 oktober 2003 tot 24 november 2003, met betrekking tot volgende thema's : - de raming van de behoeften; - de **** van de site en de alternatieven; - de bestemming tot gemengde bedrijfsruimte; - de invloed op de werkgelegenheid; - de bereikbaarheid van de site; - de invloed op de ****; - de informatie aan de burger; - de **** van afgedankte ****; - de geologische en **** dwingende voorwaarden; - de invloed op het landschap, het erfgoed en het toerisme; - de ****; - de invloed op de fauna en flora; - de hinder en de ****'s; - de aanwezigheid van een ****; - de uitvoering van het gebied, de kosten en de fasering;

Gelet op het gunstige advies, met strikte voorwaarden, van de gemeenteraad van Pont-****-**** van 15 december 2004;

Gelet op het ongunstige advies met betrekking tot de herziening van het **** van **** met het oog op de opneming van een gemengde bedrijfsruimte in Pont-****-****, uitgebracht door de **** (Gewestelijke **** voor **** ****) op 12 maart 2004;

Gelet op het ongunstige advies uitgebracht door de **** (**** **** voor duurzame ontwikkeling), op 4 maart 2004;

Validatie van de **** **** dat de ****, in haar besluit van 18 september 2003, van mening is dat de **** al de nodige elementen bevatte om te oordelen over de opportuniteit en de afstemming van het ontwerp en deze dan ook als volledig beschouwt;

**** dat de **** daarentegen van mening is dat de studie, hoewel ze de voorschriften van het bestek volgt, heel wat tekortkomingen en hiaten bevat; dat ze met name aan de kaak stelt dat er te weinig onderzoek gebeurde rond de invloed van de **** die noodzakelijkerwijze dient aangelegd om het gebied toegankelijk te maken, de invloed op het ****, de invloed van de midden- en ****, de invloed op de ****, de vereisten van de ****;

**** dat de **** het niet eens is met deze negatieve beoordeling; dat hij van mening is dat de auteur een studie van goede kwaliteit afleverde, die de vereiste elementen bevat, ook al betreurt hij anderzijds een gebrek aan duidelijkheid in de raming van de behoeften en een tekort aan uitleg inzake de keuze van een bestemming tot gemengde bedrijfsruimte, bezwaren die de **** niet aanhaalt;

**** dat, zoals hierna wordt uiteengezet, de **** over voldoende elementen beschikt om de opportuniteit van het ontwerp te beoordelen; dat de aanvullende studies die de **** **** te laten uitvoeren geen betrekking hebben op elementen die noodzakelijkerwijze in dit stadium opheldering moeten krijgen en dat ze zodoende kunnen gebeuren bij de uitvoering van het gebied;

**** dat de **** beantwoordt aan het bepaalde van artikel 42 van het **** en van het bestek, zoals de **** aangaf; dat de **** voldoende voorgelicht is om met kennis van zaken uitspraak te doen;

Afstemming van het ontwerp op de behoeften **** dat de **** zich tot doel stelde om, op korte termijn, te voldoen aan de behoeften aan benodigde ruimte voor de economische activiteit tegen 2010;

**** dat, op basis van een rapport dat het **** (**** Economie en Tewerkstelling) opstelde, en van de analyse die ze ervan maakte, de ****, met haar voornoemd besluit van 18 oktober 2002, van mening was dat het grondgebied van de **** **** la **** et la **** ****'**** **** et **** (****), dat het **** van huidig besluit vormt, globale behoeften aan ruimte voor de economische activiteit over tien jaren vertoont die geraamd werden op een netto oppervlakte van zowat 113 hectare, waaraan forfaitair 10% diende toegevoegd als nodige oppervlakte voor de technische voorzieningen van het gebied, hetzij een oppervlakte van ongeveer 125 hectare die dient opgenomen als bedrijfsruimte.

**** dat de **** de deugdelijkheid van de afbakening van het **** heeft bevestigd, evenals het bestaan van de ****-economische behoeften op dit grondgebied, binnen het tijdsbestek dat de **** bepaalde; dat ze, gezien de omvang van deze behoeften, deze heeft verhoogd tot een bruto-oppervlakte van 145 **** 155 hectare;

**** dat de **** grotendeels deze analyse in vraag stelt; dat hij van mening is dat de studie een aantal ruimtes die reeds bestemd zijn voor economische activiteit of als gebied waarvan de bestemming nog niet vaststaat, heeft verwaarloosd, evenals een groot aantal verlaten industriële terreinen die een **** zouden kunnen krijgen;

**** dat tijdens het openbaar onderzoek een aantal reclamanten eveneens kritiek gaven op de methode die werd gehanteerd om de behoeften in te schatten;

**** dat de toegepaste **** nochtans klassiek is en algemeen wordt aanvaard; dat ze werd gebaseerd op een rapport van het **** (**** Economie en Tewerkstelling); dat de **** de behoeften valideerde en optrok; dat de **** deze niet in vraag stelt en het bestaan van de behoeften erkent;

**** dat dient rekening gehouden met het beleid inzake het herstel van de verlaten industriële terreinen en het **** die beschreven worden in het decreet inzake de sanering van vervuilde bodem en de te renoveren sites voor economische activiteiten en het beleid dat **** al jaren in de regio voert;

**** dat noch de gebieden waarvan de bestemming nog niet vaststaat, die trouwens kenmerken vertonen die niet overeenstemmen met de doelstellingen en de criteria voor de **** die de **** bepaalde, noch de bestaande **** van het **** alleen volstaan om de behoeften van het **** in te vullen;

Overwegende, bijgevolg, dat de kritiek van de **** en van de reclamanten niet gegrond lijkt;

Validatie van het ontwerp **** dat het besluit van 18 oktober 2002 gegrond is op het streven van de **** om voordeel te halen uit volgende geografische troeven : - nabijheid van het sterk ontwikkelde deel van **** ****; - nabijheid van de luchthaven **** **** **** ****; - nabijheid van de ****, de **** en de universitaire centra die gevestigd zijn op de **** van ****; - rechtstreekse ligging op één van de twee **** noord-zuid **** die vastgelegd werden in de ruimtelijke structuur van het ****, namelijk, **** - **** - **** - ****; - de voordelen die te halen zijn uit de **** **** **** (**** de **** en de **** as); - nabijheid van de **** van **** waarvan de oppervlakte alleen niet volstaat om de behoeften van het **** in te vullen;

**** dat de **** de optie van het voorontwerp van plan tot wijziging gegrond heeft bevonden, in die zin dat het doelt op de opneming van een gemengde bedrijfsruimte van 80 hectare, waarvan 10 ha ****, op het grondgebied van de stad ****-****-****, om niet-**** activiteiten te kunnen onthalen;

**** dat bijgevolg de **** haar optie in het besluit van 18 september 2003 heeft bevestigd;

Onderzoek van de **** **** dat, overeenkomstig artikel 42, lid 2, 5° van het **** ****, en het bijzonder bestek, de **** alternatieven heeft gezocht; dat deze alternatieven betrekking kunnen hebben op de ****, de afbakening of de uitvoering van het in het **** op te nemen gebied;

**** dat, rekening houdend met de doelstellingen van de ****, de studie betrekking had op het zoeken naar sites die gelegen zijn in het **** en volgende kenmerken vertonen : - nabijheid van het sterk ontwikkelde deel van **** ****; - nabijheid van de luchthaven **** **** **** ****; - nabijheid van de ****, de **** en de universitaire centra die gevestigd zijn op de **** van ****; - rechtstreekse ligging op één van de twee **** noord-zuid **** die vastgelegd werden in de ruimtelijke structuur van het ****, namelijk, **** - **** - **** - ****; - de voordelen die te halen zijn uit de **** **** **** (**** de **** en de **** as); - nabijheid van de **** van **** waarvan de oppervlakte alleen niet volstaat om de behoeften van het **** in te vullen; - partij trekken uit de ligging in een gemeente die opgenomen is in gebied dat in aanmerking komt voor de **** **** (2000-2006); - naleving van de artikels 1 en 46 van het **** ****; - uitsluiting van de zones Natura 2000; - naleving van de kwetsbare ****;

**** dat aldus een **** werd uitgelicht en bestudeerd; dat het **** om de opneming van een gemengde bedrijfsruimte in ****, gelegen op het gebied van de gemeentes Pont-****-**** en ****; dat het **** van de **** zich trouwens ten gunste van deze oplossing uitspreekt;

**** dat de **** de keuze van de kenmerken die in aanmerking werden genomen voor de keuze van de site en het zoeken naar **** in vraag stelt; dat ze aanklaagt dat deze keuze in strijd is met een fundamentele optie van het **** van ****, namelijk de beperking van het noordelijke deel van de **** van de stedelijke agglomeratie tot de **** de ****', die beschouwd wordt als een niet te overschrijden barrière; dat ze tevens wijst op de tegenstrijdigheid van het ontwerp met de principes die bepaald werden in de ruimtelijke structuur van het **** : het ontwerp is niet opgenomen in de ****-**** ****; het beantwoordt niet aan de criteria voor de ****;

Pont-****-**** is niet opgenomen als **** en is, integendeel, een landelijke gemeente die voor dit kenmerk opteerde door de keuze voor rurale ontwikkeling als instrument voor operationele inrichting;

**** dat de **** weliswaar akte neemt van de doelstellingen van de ****, maar vaststelt dat enkel de eerste van voornoemde doelstellingen pleit ten **** van een site ten noorden van de **** de **** en dat alle andere kunnen ingevuld worden met bestaande sites die ten zuiden van de snelweg liggen; dat ze daaruit besluit dat het onontbeerlijk is dat er nieuwe studies gebeuren die de mogelijkheden beoordelen die een aantal alternatieve sites ten zuiden van de snelweg bieden;

**** echter dat het weinig verantwoord lijkt om te beweren dat de site zich niet in de ****-**** **** zou bevinden, gezien deze op amper enkele kilometers van de ****42 gelegen is, of dus in de corridor waarvan deze de ruggengraat vormt : dat bovendien, zo de site niet precies langs deze snelweg gelegen is, ze zich bevindt op de kruising met de ****54, de **** **** - **** - **** - ****, die onlangs werd versterkt met het besluit voor een verbinding in de richting van **** in het **** **** met **** (driehoek **** - **** - Namen), vlakbij de luchthaven van **** - ****; dat het zodoende niet klopt dat dit in tegenstrijd is met de assen die het **** vastlegde; dat de **** bevestigt te willen steunen op de as die door de ****54 gevormd wordt om voordeel te halen uit de **** met **** ****; dat, zodoende, de selectiecriteria voor de keuze van de mogelijke sites gepast blijven en dat de **** niet betwist dat de alternatieven die de reclamanten aanhalen, er niet aan beantwoorden;

**** dat, ook al is de site niet rechtstreeks aangesloten op het spoor en op de waterloop, ze nuttig voordeel kan halen uit de rechtstreekse nabijheid van de luchthaven van **** en van de mogelijkheden van het **** platform van ****-****;

**** dat het **** van **** dat in 1979 werd opgesteld, geen rekening kon houden met de huidige ****-economische context, dat niemand kan eisen dat zijn vertrouwde omgeving in dezelfde staat bewaard blijft; dat de procedures voor de herziening van de plannen van ruimtelijke ordening net tot doel hebben om de wet van de verandering die eigen is aan elke openbare dienst op deze tak van het bestuur toe te passen, door het mogelijk te maken om de stedenbouwkundige voorschriften toe te snijden op de evolutie van de verschillende behoeften die voorkomen in het gedeelte van het grondgebied waarop het plan betrekking heeft;

**** dat, inzake het alternatief van ****, een minderheid van de **** van mening is, en zich daarmee onderscheidt van de meerderheid die zich eenvoudigweg tegen het ontwerp kant, dat het een betere keuze zou zijn, **** dat de site van **** meer bijdraagt tot de ****; dat ze dichter gelegen is bij de **** en beter beantwoordt aan de behoeften (oppervlakte van 94,7 hectare); dat de site enkel betrokken is, trouwens slechts op een kwart van haar oppervlakte, bij één **** tegen vijf, die ingrijpen op de helft van de oppervlakte voor het ontwerp van ****; dat de site van **** de aanleg van een nieuwe **** niet noodzaakt, dat ze niet in de buurt ligt van gebieden van hoge biologische waarde ligt, en evenmin van een natuurreservaat, noch van een landschappelijk gebied, terwijl deze van **** paalt aan een natuurreservaat, een archeologische site en een perimeter van landschappelijk belang;

**** dat dit alternatief echter werd afgewezen door de **** in haar besluit van 18 september 2003 vooral om volgende redenen : de aanleg van de bedrijfsruimte op deze alternatieve site zou wat **** inhouden; de hoeve van ****, die beschermd is, zou een ingrijpende landschappelijke invloed ondergaan : de problemen in verband met de bescherming van de **** zijn dezelfde als in het voorontwerp, ook al zijn er iets minder; de toename van het verkeer zou het onveiliger maken op de ****5, te meer daar deze as omrand is door handelszaken en woongelegenheid ter hoogte van de site; het westelijk deel van de site is gevoelig voor ****; de site is ook opgenomen in een herverkaveling die sinds 1986 loopt; de uitvoering van de variante zou de onteigening van een hoeve in exploitatie meebrengen; door de zone loopt een gasleiding;

**** dat de **** geen antwoord gaf op de meeste bezwaren die in de ogen van de **** bepalend blijven, te meer daar de geuite bezwaren in verband met de site van **** kunnen weggewerkt worden in het stadium van de uitvoering van de zone, zoals hierna wordt uiteengezet;

**** dat de site van ****, ook al draagt deze meer bij tot de ****, naast de landschappelijke invloed, ook de landelijk gelegen beschermde hoeve van **** zou aantasten, daar de **** aantoonde dat 91% van de oppervlakte uit goede **** bestond; dat de site van **** geen enkele rechtstreekse toegang heeft, wat nieuwe inrichtingen noodzaakt, daar de **** aantoonde dat de **** het onveiliger zou maken op de ****5, die omrand is door handelszaken en woningen ter hoogte van de site;

Overwegende tot slot dat ****, in tegenstelling tot het ontwerp van ****, niet het voordeel heeft zowel aangesloten te zijn op de ****-**** **** en gelegen te zijn op de **** ****-****-****-****;

Onderzoek van de alternatieven voor afbakening en uitvoering **** dat de **** duidelijk aantoonde dat de nadelen die het **** vertoont, op grote schaal kunnen ingedijkt worden, als de afbakening zodanig wordt gewijzigd, zonder de oppervlakte aanzienlijk in te krimpen, om het een compactere configuratie te verlenen, zodat er een geringere invloed is op het landschap ten oosten en ten zuiden; dat het al evenmin de **** meer zal aantasten, ook al zal het naar alle waarschijnlijkheid tot gevolg hebben dat een aantal **** verstoord worden;

**** dat de ****, in haar besluit van 18 september 2003, meende dat uit deze vergelijkende studie bleek dat de beste oplossing om aan deze doelstellingen te beantwoorden, erin bestond het oorspronkelijk ontwerp in aanmerking te nemen, met aanpassing van de omtrek volgens de suggesties van de auteur van de **** en zodoende de opneming van deze zone met een gewijzigde afbakening aan te merken als ontwerp van ****;

**** dat er op deze optie geen zware kritiek kwam, noch tijdens het onderzoek, noch in de adviezen van de **** of van de ****; dat een reclamant echter de aandacht vestigt op het feit dat de zone, zoals ze nu is uitgetekend, de tuinen van een aantal woningen overlapt; dat de afbakening zodoende dient aangepast om deze fout recht te trekken;

Overwegende bovendien dat het besluit van erkenning van het openbaar belang zal gepaard gaan met een kadastraal plan dat de omtrek van het ontwerp nauwkeurig afbakent, uiteraard met uitsluiting van de tuinen;

**** met betrekking tot de algemene aanbevelingen van de **** **** dat de **** in zijn verschillende adviezen, een reeks algemene aanbevelingen heeft gedaan met betrekking tot de **** en algemene aanbevelingen met betrekking tot de eventuele uitvoering van de ontwerpen;

**** dat hij, allereerst, meent dat de evaluatie inzake de uitvoering van het **** plan enkel relevant zal zijn als de uitbouw van de infrastructuren gekoppeld wordt aan de voorwaarde van een nieuwe beoordeling van de gevolgen die eigen zijn aan de groepering van bedrijven; dat hij vraagt om, bij de vestiging van de vestigingen, een **** uit te voeren, per fase van **** van het ****, met het oog op een algemeen overzicht;

**** dat het **** (**** en ****), waarvan de opstelling wordt opgelegd door het artikel 31bis van het ****, maximaal tien jaar geldig zal zijn; dat de hernieuwing noodzakelijkerwijze een nieuw onderzoek van de situatie zal inhouden en het mogelijk zal maken om de bepalingen aan te passen aan de evolutie die op het terrein zal vastgesteld worden en aan de bijkomende gegevens die in tussentijd werden verzameld; dat ****, dit vernieuwd onderzoek de gelegenheid zal zijn om de procedures voor **** of **** die aangewezen lijken, in te zetten; dat deze procedure het dus mogelijk zal maken om ruimschoots tegemoet te komen aan de suggestie van de ****;

**** dat, vervolgens, de **** herinnert aan zijn aanbevelingen betreffende de relaties tussen mobiliteit, vervoer en ruimtelijke ordening; dat hij verheugd is over de verplichting, door middel van het ****, om **** op te maken die het mogelijk zullen maken om het gebruik van zachte **** en van het openbaar vervoer te bevorderen; dat hij aandringt op een beveiligd verkeer van voetgangers en fietsers in de nieuwe ****;

**** dat deze suggestie gepast lijkt; dat dient opgelegd dat deze beveiliging deel uitmaakt van de verplichtingen die het **** zal moeten bevatten;

**** dat, voor het overige, de wens dat de nieuwe **** worden bediend door het openbaar vervoer niet in tegenspraak is met het beleid dat de **** voert; dat het net van de **** ****-maatschappijen zodanig georganiseerd is dat de belangrijkste plaatsen van het grondgebied die verkeer in de hand werken, worden aangedaan en dat, gezien dit voornamelijk over de weg gebeurt, het vlot aan te passen is naargelang van de evolutie van de **** die verkeersstromen in de hand werken, zonder investeringen van betekenis; dat, anderzijds, gezien de structurele kosten, de spoorweg enkel voor lange afstanden en grote volumes een pertinente oplossing biedt voor de ****; dat, zodoende, voor de meeste individuele **** van de ****'s, die zich zullen vestigen in de nieuwe aangelegde ****, de spoorweg enkel kan gebruikt worden in combinatie met andere vervoermiddelen, die voornamelijk over de weg gaan; dat het dus aan de hand van een **** spoor-wegvervoer is, dat wordt opgenomen in de door de ****'s opgelegde ****, dat de doelstellingen van duurzame mobiliteit die de **** vastlegde, zullen gehaald kunnen worden;

Bijzondere overwegingen **** dat dient rekening gehouden met volgende bijzondere elementen : - Bestemming tot gemengde bedrijfsruimte **** verbaast reclamanten dat de zone niet voorbehouden wordt voor **** activiteiten of althans, met hoge toegevoegde waarde.

**** ****, die op deze bekommernissen ingaat, vraagt dat een voorschrift zou worden opgelegd dat deze doelstelling nastreeft, en als volgt verwoord is : «*****».

De **** meent deze suggestie niet te kunnen volgen. De gehanteerde termen zijn te vatbaar voor interpretatie om nuttig te kunnen zijn en kunnen zodoende leiden tot volkomen overbodige geschillen. Bovendien kunnen ze enkel maar moeilijkheden veroorzaken in de toekomst, door te verhinderen dat het gebied beantwoordt aan de behoeften die later zullen ontstaan. De operator moet het vertrouwen krijgen om, aan de hand van het ****, de vestigingen in de zone te regelen met naleving van de **** van de ****.

Het blijft echter opportuun, kwestie van het **** van Pont-****-**** en van **** niet te verzwakken, om de uitsluiting van **** en diensten aan de bevolking te handhaven. - Invloed op de werkgelegenheid **** menen dat de raming van de arbeidsplaatsen die op de site kunnen gecreëerd worden, te optimistisch is.

**** de **** vaststelde, is deze kritiek niet gegrond. **** ramingen zijn naar behoren gebaseerd op de gegevens die op de **** werden ingezameld, die met het **** vergelijkbare kenmerken vertoont. Ze houden rekening met de concrete gegevens van de arbeidsmarkt in de agglomeratie van ****. - Bereikbaarheid van de zone en **** **** klagen allereerst aan dat er geen sprake is van **** in het gebied en dat het niet zal aangedaan worden door het openbaar vervoer, dat de toegang voor voetgangers een illusie lijkt en dat het niet is aangesloten op het spoor, noch op de waterloop.

**** **** antwoordt pertinent dat vier **** het geografisch gebied van de zone bedienen en dat, hoewel de site betrekkelijk moeilijk te voet te bereiken is, gezien ze op 3,5 kilometer van het station van **** gelegen is, er wel een aantal **** zijn voor de fietsers uit de omliggende dorpen die er heen kunnen.

**** reclamanten en de **** benadrukken anderzijds de negatieve gevolgen van de aanleg van een nieuwe oprit van de snelweg, die nodig is om de zone naar behoren bereikbaar te maken. **** **** is van mening dat het **** in het **** had opgenomen moeten zijn. **** merkt op dat de auteur van de studie in zijn evaluatie van de gevolgen van het ontwerp voor het leefmilieu, geen rekening heeft gehouden met de gevolgen die deze nieuwe toegang zou hebben, voornamelijk op de ****-vallei en op de ****. Tevens wordt beklemtoond dat de aanleg van deze wisselaar tegenstrijdig is met het gemeentelijk **** en het gemeentelijk stedenbouwkundig reglement van Pont-****-****, gezien de **** noodzakelijkerwijze een zone van het natuurreservaat zal overlappen en dan trouwens in het meest kritieke gedeelte, namelijk dit van de ****-bron.

**** de **** aanstipte, zal de definitieve goedkeuring van de wijziging van het **** leiden tot de intrekking van de tegenstrijdige voorschriften van het Gemeentelijk **** Reglement (****) en van het **** **** (****) en dat het de gemeente ****-****-**** zal toekomen om haar **** en reglementaire documenten aan te passen. **** **** beveelt de aanleg van een oprit naar de ****54 aan, om de overlast van het **** te beperken, teneinde rechtstreeks toegang tot de site te verlenen zonder langs de omliggende dorpen te moeten gaan. De toegang via de snelweg zou een openbare **** zijn, de aanleg kan toegestaan worden aan de hand van een afwijkende vergunning, overeenkomstig artikel 110 van het ****, gezien de noodzaak om het **** bereikbaar te maken, duidelijk de uitzonderlijke omstandigheid is waarop het artikel 114 van het **** doelt, die zowel een afwijking van het **** zelf als van het **** **** (****) en het Gemeentelijk **** Reglement (****) toelaat. Gezien het **** om de aanvraag van een vergunning, zal de bevolking zich kunnen uitspreken in het kader van het bijhorend openbaar onderzoek. De nodige voorschriften voor de bescherming van de ****-vallei en de handhaving van de **** worden opgelegd in het kader van deze procedure. **** **** die getroffen zijn door de aanleg van deze toegang zullen vergoed worden in het kader van de ****.

Niettemin blijft het voor de bereikbaarheid van de site, zoals de auteur van de studie en de **** beklemtoonden, noodzakelijk dat deze toegang vooraf wordt aangelegd, alvorens zich een bedrijf in het **** vestigt. **** aanleg moet dus opgelegd worden.

**** de kwesties in verband met de concrete aanleg van de toegang tot de site, de nooduitgangen, de toegankelijkheid van de velden en de ****, door het **** zullen geregeld worden. - Invloed op de **** **** aantal reclamanten klaagt de invloed van het ontwerp op de **** aan, omdat er landbouwgrond van uitstekende kwaliteit zou ingenomen worden in een gemeente die noch een **** noch een **** is en die duidelijk koos voor een ontwikkeling die op landbouw en landelijkheid is geënt. **** dient opgemerkt dat het gebied in een **** gelegen is, wat de auteur van de studie nochtans betwistte; dat de **** het standpunt van de reclamanten steunt en zich achter hun opmerkingen schaart.

De **** van Pont-****-**** sprak zich gunstig uit over het ontwerp, maar op voorwaarde dat de betrokken landbouwers de garantie van een coherente en aanvaardbare herstructurering van hun exploitatie krijgen.

In haar besluit van 18 oktober 2002 stelde de ****, die zich bewust is van deze gevolgen voor de ****, reeds dat dit werd verantwoord, onder meer door het marginale karakter, ten opzichte van de nuttige **** in het ****, ten aanzien van het aantal gecreëerde banen en van de economische ontwikkeling die door de ligging en de voornoemde troeven wordt aangezwengeld. De verzamelde gegevens veranderen niets aan de gegevens waarop de **** zich baseerde om tot deze beslissing te komen.

**** **** wijst op de goede **** van de aangemerkte gronden. Ze laat echter ook blijken dat deze kwaliteit geldt voor het grootste deel van de bodem in de regio. De betrokken oppervlaktes beslaan een heel klein deel van alle bewerkte gronden in de entiteit van Pont-****-****.

In het algemeen zal het hele **** plan voor een bedrijfsruimte (****) leiden tot de bestemming, als bedrijfsruimte, van maximaal 1200 hectare, waarvan een beduidend gedeelte momenteel als landbouwgebied ingekleurd is, of ongeveer 1,5 per duizend van de nuttige **** in het **** **** (volgens de gegevens die het **** (Directoraat-Generaal Landbouw) publiceerde, 756.567 hectare in 2002, het laatste jaar waarvoor de cijfers beschikbaar zijn). Rekening houdend met de benodigde tijd voor de uitvoering van deze nieuwe bestemmingen en met de fasering die de ****'s opleggen, kan worden geraamd dat dit proces voor de **** zich over een tiental jaren zal spreiden.

Het verlies van deze oppervlaktes kan dus slechts een zeer marginale invloed hebben op de ****, op regionaal niveau gezien.

**** en vooral, rekening houdend met de verhoging van de ****, zal het verlies aan **** ruim gecompenseerd worden : ****-**** en de **** geven wel aan dat het verlies aan **** de graanproductie met ongeveer 7.800 ton zou verminderen, maar anderzijds blijkt dat de **** (volgens het **** een gemiddelde **** van 100 KG/ha/jaar) zodanig is dat, gezien het aantal hectare dat voor deze teelt in het Gewest bestemd is (190.000), de **** (190.000 ton op tien jaar) zowat 2,5 keer het aangeklaagde verlies zou moeten bedragen.

Vervolgens, zo een negatieve invloed van bepaalde wijzigingen van het **** op **** exploitaties te vrezen valt, dient een parallel getrokken te worden tussen het verlies aan gronden dat ze zullen lijden, en de oppervlakte aan **** die elk jaar onroerend goed worden, namelijk 9.000 hectare.

Zoals voormeld, zou de uitvoering van het **** ****-plan gedurende 10 jaar ongeveer 120 hectare per jaar moeten onttrekken aan de ****. De compensatie van deze verliezen voor de betrokken landbouwers zal dus slechts 1,3 % van alle jaarlijkse **** van **** vertegenwoordigen, wat trouwens **** in een algemene context van groepering van de geëxploiteerde gronden tot grotere gehelen.

Bijgevolg kan gesteld worden dat de landbouwers die nadelen ondervinden van de ****, gronden zullen kunnen vinden om te voldoen aan de behoeften van hun exploitaties.

**** al zullen deze, misschien, niet dezelfde kenmerken vertonen, inzake **** met name, toch zouden ze mogelijk moeten maken dat een groot aantal exploitaties, in aanvaardbare omstandigheden, kunnen overleven. Het saldo van de geleden schade zal gecompenseerd worden door de ****.

**** artikels 58 en volgende van het **** organiseren de vergoeding van de personen die nadeel ondervinden door de waardevermindering van een goed naar aanleiding van een ****. Bij onteigening leggen deze bepalingen, in combinatie met het artikel 16 van de **** en de wetgeving die in zijn uitvoering voorziet, de betaling aan de benadeelden op van een billijke en voorafgaande schadevergoeding. Deze vergoeding moet alle geleden schade dekken, ook **** de ontwaarding van de percelen die niet onder de onteigening vallen.

**** **** zal echter, met name aan de hand van een fasering van de **** van de zone, de gepaste maatregelen bepalen om deze gevolgen zoveel mogelijk te beperken. Als gunstige maatregel voor het natuurlijke en menselijke leefmilieu, zal het een nota moeten bevatten die een uitvoerig overzicht geeft van de middelen die ter beschikking staan van de landbouwers van wie het voortbestaan van de exploitatie door het ontwerp wordt bedreigd.

En tot slot is de lopende herverkaveling geen hinderpaal voor het ontwerp. **** artikel 46, § 1, lid 2, 4°, werd gewijzigd door het decreet van 18 juli 2002 om alle **** tegen de opneming van een **** in een **** te verhinderen. **** artikels 9 en 25 van de wet van 12 juli 1976 met betrekking tot de wettelijke herverkaveling van de **** zijn in dit geval niet van toepassing gezien het, enerzijds, geenszins **** om de hypothese van een opzegging aan een exploitant en het hier anderzijds de normale uitvoering betreft van de bestemming die wettelijk door het **** werd vastgelegd.

Natuurlijk kan betreurd worden dat huidig ontwerp deels in tegenspraak is met de doelstellingen in het kader van de herverkaveling, maar de **** doeleinden die huidig besluit nastreeft moeten de overhand hebben op de nadelen die zullen voortvloeien uit de onteigening van een deel van de herverkavelde gronden. - **** aan de burger **** klagen over het totaal gebrek aan informatie over het ontwerp.

**** de **** aanmerkte, werd de procedure nochtans gevoerd overeenkomstig de bepalingen van de artikels 42 en 43 van het Wetboek. - **** van afgedankte **** en milieuvriendelijke maatregelen Het verbaast bepaalde reclamanten dat er in het ontwerp geen sprake is van **** van afgedankte ****, noch van milieuvriendelijke maatregelen.

**** deze opmerking wordt verder in dit besluit ingegaan. - **** en **** dwingende voorwaarden Reclamanten vestigen de aandacht op de vereisten van de **** die op de zone wegen.

Sommige wijzen op risico's van vervuiling van het oppervlaktewater door de lozing van schadelijke en giftige stoffen in de beken **** en ****. **** dringen aan op de noodzaak om de bron en de vallei van de **** te beschermen.

**** melden het **** in de valleien van deze twee beken.

Inzake het grondwater herinneren de reclamanten eraan dat het ontwerp gelegen is in een beschermd **** dat een groot deel van de regio voorziet.

Ze stellen aan de kaak dat de **** deze verschillende aspecten te weinig behandelt. **** **** sluit zich bij deze beoordeling aan, maar somt tegelijk de belangrijkste lessen uit deze studie op, zonder de tekortkomingen die ze betreurt aan te geven.

**** **** meent niettemin dat de studie voldoende volledig is. De **** stelt vast dat, hoewel bepaalde klachten bijkomend onderzoek vragen teneinde de gepaste **** te bepalen, deze niet van die aard zijn dat ze het ontwerp in vraag stellen.

**** **** zal, in ieder geval, alle maatregelen moeten vastleggen die het mogelijk zullen maken om rekening te houden met deze moeilijkheden. - Invloed op de fauna en flora **** beklemtonen de invloed van het ontwerp op de fauna (fazanten, roeken, reigers, kraaien, steenuilen, buizerds) en op de flora. Ze herinneren aan de nabijheid van het **** van ****.

**** **** vestigt de aandacht op de bijkomende gevolgen van de aanleg van de ****, vooral voor de ****-vallei, die in de **** niet onder de loep werden genomen.

**** **** toont aan dat deze invloed gering zal zijn, gezien de lage biologische kwaliteit van de betrokken gronden. Het zijn namelijk vooral akkers en sterk **** weiden. Ze toont ook aan dat de verstoringen voor de flora beperkt zullen blijven, gezien deze al geluidshinder van de snelweg ondervindt. **** aanleg van de **** met een oppervlakte van 10 ha zal gebeuren, om de biodiversiteit te bevorderen en eventueel weer natuurlijke **** te creëren. **** **** zal in dat opzicht de nodige voorzorgen bepalen voor de bescherming van de fauna en flora.

**** eventuele gevolgen van de aanleg van de ****, zullen behandeld worden in het kader van de procedure voor de beoordeling van de gevolgen die zal voorafgaan aan de aflevering van de vergunning voor deze aanleg. - Invloed op het landschap, het erfgoed en het toerisme **** klagen de landschappelijke gevolgen van het ontwerp aan, en halen hierbij de nabijheid van het landschappelijk waardevol gebied aan, dat ten zuidoosten van het ontwerp gelegen is.

Andere betreuren het verlies van het landelijk karakter van het dorp ****, of benadrukken het gevaar voor bepaalde toeristische en ****, zoals het **** de ****, de **** of een ****-circuit in ontwerp, terwijl de gemeente al sinds tien jaar een actief beleid voert om deze troeven in de schijnwerper te plaatsen.

**** **** merkt op dat de **** de landschappelijke gevolgen van het ontwerp al uitlichtte en een bijkomend voorschrift suggereerde dat, voorafgaand aan de vestiging van bedrijven op de site, verplicht tot een wijziging van het Gemeentelijk **** Reglement (****) van Pont-****-**** die slaat op de landschappelijke integratie van de zone in een landelijke context. Ze betreurt dat te weinig rekening werd gehouden met de inspanningen die de **** **** de **** leverde en meent dat de bescherming tegen de greep op de **** had moeten voorgesteld worden.

**** de **** betreft, klaagt de **** het gebrek aan samenhang in de afbakening aan, deze is beperkter in het ontwerp dan in het voorontwerp, terwijl eerder was voorgesteld om deze uit te breiden.

De kritiek in verband met de **** van de **** lijkt weinig gegrond. Deze werd **** op advies van de auteur van de ****, met het oog op een betere bescherming van de omwonenden. De strook die de zone van het dorp **** scheidt, werd verbreed. **** een gedeelte ten noorden van het dorp werd geschrapt, in die zin dat het vervangen werd door een verlengstuk voor een doeltreffender scherm tussen de vestigingen die zich in de zone zullen komen vestigen en de woningen die gelegen zijn in het woongebied met landelijk karakter.

**** de **** voorziet het ontwerp in een archeologische beoordeling die het mogelijk zal maken om, in de mate interessante elementen dit zouden verantwoorden, de baan te beschermen door toepassing van de bepalingen van het **** die de bescherming van het historisch en archeologisch erfgoed regelen.

Betreffende het Land van **** liggen de ontwerpen, sites en acties van de **** niet op de ****, maar op alle entiteiten van Pont-****-**** en Les **** ****. De bescherming van de landelijke ontwikkeling kan niet tot gevolg hebben dat enige economische ontwikkeling van een dergelijk uitgestrekt gebied wordt afgeremd. **** actie in het kader van het programma voor de landelijke ontwikkeling bestaat trouwens in de aanleg van een **** voor de ****'s, die volkomen spoort met de bestemming van de geplande zone.

Voor het overige zal het **** alle maatregelen vastleggen die de instandhouding van het landschap en van het erfgoed mogelijk zullen maken, binnen de **** limieten van de uitvoering van het ontwerp. - **** en ****'s Reclamanten stellen ook een toename van de geur- en geluidshinder aan de kaak, evenals de risico's van clandestiene vervuiling. De vrees voor toenemende onveiligheid wordt ook naar voren gebracht.

De geplande zone is een gemengde bedrijfsruimte waarin enkel ambachtelijke, diensten-, distributie- en onderzoeksactiviteiten en kleine industrie toegelaten zijn. **** activiteiten zijn niet van die aard dat ze, op het gebied van vervuiling van de atmosfeer, ondraaglijke hinder kunnen veroorzaken. **** de **** blijkt overigens dat het ontwerp geen factor vormt die de **** ingrijpend kan wijzigen. **** de **** aanstipte, zullen de overheidsdiensten die de vereiste vergunningen afleveren, waken over de naleving van deze voorzorgen.

**** de bestemming van de zone, zullen de activiteiten die er worden toegelaten, ook evenmin van die aard zijn dat ze, op het gebied van lawaai, ondraaglijke hinder kunnen veroorzaken. **** **** van ongeveer 6 hectare zal worden aangelegd tussen de geplande zone en het woongebied.

De geluidshinder door het verkeer zal worden beperkt door de aanleg van een toegang via de snelweg, die wordt opgelegd als voorwaarde voor de vestiging van bedrijven in de zone, omdat deze rechtstreeks toegang zal bieden tot de site, zonder langs de omliggende dorpen te komen.

Bovendien zullen de betrokken vestigingen de wetgeving inzake de **** moeten naleven, die de **** bepaalt, om zo de belangen van de omwonenden te behartigen.

**** risico's van onveiligheid vallen, zoals de **** aanvoert, onder de politiemaatregelen. - Aanwezigheid van een **** **** herinneren eraan dat er een **** met zeer hoge spanning door de site loopt, wat **** kan blijken met de doelstelling om in de zone **** activiteiten of nieuwe technologieën te vestigen.

**** **** stipt aan dat de **** geen beschrijving geeft van de hinderlijke interacties die deze nabijheid zou kunnen veroorzaken.

De nodige voorzorgen om deze eventuele interacties in goede banen te leiden, worden bepaald door het ****. Oorspronkelijk legt het koninklijk besluit van 10 maart 1981 (****) de minimale afstanden vast die dienen in acht genomen ten opzichte van de ****, evenals de bijzondere bepalingen voor werken in de nabijheid van de ****. - Uitvoering van de zone, kosten en fasering Reclamanten stellen de hoge kosten voor de uitrusting van de zone aan de kaak, met name omdat dit de aanleg van een nieuwe ****, de bouw van een **** en van **** inhoudt.

De **** is zich bewust van de kosten die gepaard zullen gaan met deze uitrusting, maar beklemtoont dat deze verantwoord worden door de verhoopte ontwikkeling van de economische activiteit en door de nieuwe arbeidsplaatsen die er zullen komen. - Invloed op het vastgoed **** zijn van mening dat de aanleg van de zone de waarde van hun vastgoed zal verminderen.

**** ****, die hiertoe steunt op de ****, antwoordt passend dat deze opmerkingen weinig gegrond zijn, rekening houdend met de verplichting van een ****.

**** maatregelen **** dat artikel 46, § 1, lid. 2, 3° van het **** voorziet dat de opneming van een nieuwe bedrijfsruimte gepaard **** met de **** van afgedankte ****, of de invoering van andere maatregelen om het milieu te beschermen, of een combinatie van deze twee begeleidende vormen;

**** dat de begeleidende maatregelen, enerzijds moeten geënt zijn op de intrinsieke **** van de perimeter die voor bebouwing bestemd is, en anderzijds, op de objectieve inbreng van deze begeleidende maatregelen;

**** dat het herstel van afgedankte **** een groot deel blijft innemen van deze **** begeleidende maatregelen;

**** dat de ****, in het kader van de begeleidende maatregelen bij huidige ****, de **** van een aantal afgedankte **** in aanmerking neemt;

**** dat, in de beoordeling van de verhouding tussen de begeleidende maatregelen en de ontwerpen voor de opneming van nieuwe ****, het redelijk is om rekening te houden met, enerzijds de verschillende impact van het herstel van de afgedankte **** naargelang van hun ligging en hun vervuiling, en anderzijds met de invloed op het milieu van de aanleg van een nieuwe bedrijfsruimte, die wisselt naargelang van de kenmerken en van de ligging; dat aldus blijkt dat, met naleving van het ****, een ingrijpende renovatie zwaarder moet wegen dan het herstel van een minder vervuilde site, dat de invloed van milieuvriendelijke maatregelen moet beoordeeld worden op basis van het effect dat er redelijkerwijze kan van verwacht worden en dat deze maatregelen van meer of minder belang moeten zijn naarmate de aanleg van de nieuwe zone aanzienlijke of minder aanzienlijke gevolgen heeft voor zijn omgeving;

**** dat in dit geval, bij gebrek aan de elementen die het mogelijk maken om objectief inzicht te bieden in de factoren die het mogelijk maken om dit gewicht en deze invloed volledig te beoordelen, de **** het opportuun acht, zowel om zeker de voorschriften van het artikel 46, § 1, lid 2, 3° van het **** na te leven als in het raam van haar bekommernis om zoveel als redelijk mogelijk is, de voorkeur te geven aan de **** van afgedankte ****, om deze tekst strikt te interpreteren en een sleutel te hanteren die bij benadering overeenkomt met een ****2 **** van een afgedankte bedrijfsruimte (****) voor een ****2 niet voor bewoning bestemde ruimte, die voortaan bestemd wordt voor economische activiteiten (evenwel met aftrek van de vroeger voor de economische activiteit bestemde oppervlaktes en die opnieuw geklasseerd zijn als niet voor bewoning bestemde gebieden );

**** dat de begeleiding die voorzien is door artikel 46, § 1, lid 2, 3° van de **** op regionaal niveau kan beoordeeld worden; dat daar huidig ontwerp **** in een prioritair plan om het hele **** te voorzien van nieuwe ruimtes voor economische activiteiten, voornoemde sleutel dus globaal toegepast kan worden, waarbij de compensatie kan gebeuren tussen alle oppervlaktes die onttrokken zijn aan gebieden die niet voor bewoning bestemd zijn om voor de economische activiteit bestemd te worden (evenwel met aftrek van de vroeger voor de economische activiteit bestemde zones die opnieuw werden geklasseerd als gebieden die niet voor bebouwing bestemd zijn), enerzijds, en het geheel van de **** ****, anderzijds;

**** echter dat, in een streven naar billijke geografische spreiding, het opportuun lijkt, gezien de nieuwe ruimtes die het prioritair plan bestemt voor de economische activiteit over het grondgebied van het hele **** gespreid zijn, om erover te waken dat de **** ook evenwichtig gespreid zijn;

**** dat, om deze doelstelling in te vullen, het Gewest ingedeeld werd in vijf evenwichtige en geografisch homogene sectoren; dat huidig ontwerp dus in een geheel van ontwerpen werd opgenomen (**** - **** - ****, ****, ****, **** - ****-****, **** **** - **** **** en **** - s ****);

**** dat, als begeleidende maatregel, de **** beslist om rekening te houden met de **** van volgende sites : **** de raadpleging van de tabel, zie beeld die een minstens gelijkaardige oppervlakte beslaan;

**** dat, inzake de **** maatregelen, zoals de **** beklemtoonde, het artikel 46, § 1, lid 2, 3° van het **** niet mogelijk maakt om de beschermende maatregelen op te nemen die opgelegd zijn in toepassing van het ****, of van een andere vigerende reglementering; dat de **** er niettemin op staat om te benadrukken dat, in een streven om het milieu te beschermen, ze, gelijklopend met de uitvoering van het **** plan waarin huidig besluit ****, een nieuw artikel 31bis van het **** heeft goedgekeurd, dat oplegt dat elke nieuwe bedrijfsruimte gepaard moet gaan met een **** dat instaat voor de compatibiliteit van het gebied met zijn omgeving;

**** dat, in huidig geval, het **** zal aangevuld worden met specifieke maatregelen, die verder gaan dan het bepaalde van het artikel 31bis van het **** en haar omzendbrief van 29 januari 2004, om borg te staan voor een betere bescherming van het milieu : dat deze specifieke maatregelen beschouwd moeten worden als milieuvriendelijke maatregelen, die de maatregelen voor de **** van afgedankte **** aanvullen, in toepassing van artikel 46, § 1, lid 2, 3°, van het ****;

**** dat aldus ruimschoots is voldaan aan de verplichting die dit artikel oplegt;

**** **** dat in uitvoering van artikel 31bis van het ****, een **** zal opgemaakt worden voorafgaand aan de uitvoering van het gebied, volgens de richtlijnen van de ministeriële omzendbrief van 29 januari 2004;

**** dat de **** in zijn verschillende adviezen, een reeks algemene aanbevelingen heeft gedaan inzake de eventuele uitvoering van de ontwerpen, op het gebied van het beheer van het water, van de lucht, van het afval, van het ****, van de opvolging van de **** die bij deze ontwerpen betrokken zijn, van de mobiliteit en de toegankelijkheid, van de landschappelijke integratie en van de integratie van de beplanting;

**** dat de **** ruim vooruitliep op deze aanbevelingen, eerst met het voorstel aan het Parlement om het artikel 31bis van het **** goed te keuren, dat voorziet dat de nieuwe **** het voorwerp van een **** uitmaken, en vervolgens met de bepaling van de inhoud van dit **** met de omzendbrief die ze op 29 januari 2004 goedkeurde;

**** dat bepaalde aanbevelingen die de **** deed, verdere details aanbrengt die relevant lijken, ofwel algemeen, ofwel voor huidig ontwerp, naargelang van de net beschreven kenmerken; dat de opsteller van het **** ze er in zal moeten verwerken;

**** dat, bijgevolg, het **** in elk geval alle hierna vernoemde elementen zal moeten bevatten : - de maatregelen voor de bescherming van de ****- en van de ****-vallei, - een nota die de middelen uiteenzet die ter beschikking kunnen gesteld worden van de landbouwers, van wie het voortbestaan van de exploitatie door dit ontwerp wordt bedreigd; - de maatregelen voor de afzondering van de zone in het zuid-westen, ten opzichte van het dorp ****; de controle van de **** capaciteit van de bodem en van de ondergrond; - een plan voor de geleidelijke **** van het gebied, sector per sector, rekening houdend met de huidige bezetting van de site door de exploitanten; - een grondige **** studie die het mogelijk maakt om de zones uit te lichten die het meest bloot staan aan ****'s en de bepaling van de maatregelen om een gepaste behandeling van het **** mogelijk te maken, in het bijzonder het afvalwater; - de maatregelen in verband met de mobiliteit, in en buiten de zone, van de goederen en personen, waaronder de beveiliging van de ruimtes die voorbehouden zijn voor het fiets- en ****;

Conclusie **** dat uit al deze ontwikkelingen blijkt dat huidig ontwerp het best geschikt is om, in naleving van de doelstellingen van artikel 1 van het **** **** Ruimtelijke ****, **** en Patrimonium, te voldoen aan de behoeften aan ruimtes voor de economische activiteit, in het betrokken ****;

Na beraadslaging;

Op voorstel van de **** van Ruimtelijke ****, **** en Milieu, Besluit :

Artikel 1.De **** keurt definitief de herziening van het **** **** goed, die bestaat uit de opneming, op het grondgebied van de gemeente ****-****-**** (blad 463/S) : - van een gemengde bedrijfsruimte.

Art. 2.Het volgend bijkomend voorschrift, onder ***** 1.1, is van toepassing in de gemengde bedrijfsruimte die bij huidig besluit in het **** opgenomen is : «*****».

Art. 3.Volgend bijkomend voorschrift, onder ***** 1.5 is van toepassing in de gemengde bedrijfsruimte, die bij huidig besluit in het **** opgenomen is : «*****».

Art. 4.Volgend bijkomend voorschrift is van toepassing in de gemengde bedrijfsruimte die bij huidig besluit in het **** opgenomen is : «*****».

Art. 5.De herziening wordt goedgekeurd overeenkomstig het plan in bijlage.

Art. 6.**** ****, opgesteld volgens artikel 31bis van het ****, omvat in elk geval volgende elementen : - de maatregelen voor de bescherming van de ****- en van de ****-vallei; - een nota die de middelen uiteenzet die ter beschikking kunnen gesteld worden van de landbouwers, van wie het voortbestaan van de exploitatie door dit ontwerp wordt bedreigd; - de maatregelen voor de afzondering van de zone in het zuid-westen, ten opzichte van het dorp ****; de controle van de **** capaciteit van de bodem en van de ondergrond; - een plan voor de geleidelijke **** van het gebied, sector per sector, rekening houdend met de huidige bezetting van de site door de exploitanten; - een grondige **** studie die het mogelijk maakt om de zones uit te lichten die het meest bloot staan aan ****'s en de bepaling van de maatregelen om een gepaste behandeling van het **** mogelijk te maken, in het bijzonder het afvalwater; - de maatregelen in verband met de mobiliteit, in en buiten de zone, van de goederen en personen, waaronder de beveiliging van de ruimtes die voorbehouden zijn voor het fiets- en ****.

Art. 7.De **** van Ruimtelijke **** wordt belast met de uitvoering van voorliggend besluit.

Namen, 22 april 2004.

De ****- ****, ****.-****. VAN **** **** Minister van Ruimtelijke ****, **** en ****, ****. **** **** plan ligt ter inzage bij het ****-generaal Ruimtelijke ****, **** en ****, **** des **** ****'**** 1, te 5100 ****, en bij het betrokken gemeentebestuur.

**** advies van de **** wordt hieronder bekend gemaakt.

^