Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 24 april 2003
gepubliceerd op 07 juli 2003

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de "Commission consultative wallonne de l'aide sociale aux justiciables"

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2003027554
pub.
07/07/2003
prom.
24/04/2003
ELI
eli/besluit/2003/04/24/2003027554/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

24 APRIL 2003. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de "Commission consultative wallonne de l'aide sociale aux justiciables" (Waalse Adviescommissie voor hulpverlening aan rechtsonderhorigen)


De Waalse Regering, Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 27 augustus 2001 tot regeling van haar werking;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 27 augustus 2001 tot vaststelling van de verdeling van de ministeriële bevoegdheden en tot regeling van de ondertekening van haar akten;

Gelet op het decreet van 18 juli 2001 betreffende de hulpverlening aan rechtsonderhorigen, inzonderheid op hoofdstuk VI;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 20 december 2001 houdende uitvoering van het decreet van 18 juli 2001 betreffende de hulpverlening aan rechtsonderhorigen, inzonderheid op artikel 31, § 4;

Gelet op het besluit van de Waalse Regering van 24 oktober 2002 tot aanwijzing van de voorzitter, de ondervoorzitter en de leden van de "Commission consultative wallonne de l'aide sociale aux justiciables";

Overwegende dat de "Commission consultative wallonne de l'aide sociale aux justiciables" een huishoudelijk reglement tijdens de zitting van 24 maart 2003 heeft opgemaakt;

Overwegende dat de Waalse Regering tot taak heeft het huishoudelijk reglement van de "Commission consultative wallonne de l'aide sociale aux justiciables" goed te keuren;

Op de voordracht van de Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Dit besluit regelt, overeenkomstig artikel 138 van de Grondwet, een aangelegenheid bedoeld in artikel 128 van de Grondwet.

Art. 2.Het bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van de "Commission consultative wallonne de l'aide sociale aux justiciables" wordt door de Waalse Regering goedgekeurd.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het door de Regering wordt aangenomen.

Art. 4.De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen 24 april 2003.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Sociale Aangelegenheden en Gezondheid, Th. DETIENNE

BIJLAGE "COMMISSION CONSULTATIVE DE L'AIDE SOCIALE AUX JUSTICIABLES" (opgericht krachtens artikel 15 van het decreet van 18 juli 2001 betreffende de hulpverlening aan rechtsonderhorigen) HUISHOUDELIJK REGLEMENT

Artikel 1.De vergaderingen van de Commissie worden gehouden op verzoek van de Minister, van de bevoegde administratie of van de voorzitter, na een oproeping van de voorzitter die door de secretaris van de Commissie wordt overgemaakt.

Wanneer minstens drie leden van de Commissie de voorzitter erom verzoeken dat een vergadering van de Commissie plaatsvindt, wordt een vergadering van het Bureau binnen veertien dagen door de voorzitter en met de steun van het secretariaat gehouden om de aanvraag te onderzoeken.

Het Bureau is belast met de organisatie en de coördinatie van de werkzaamheden van de Commissie. Het Bureau bereidt de vergaderingen van de Commissie voor, maakt de agenda op en zorgt voor de toezending van de adviezen.

Het bestaat uit de voorzitter, de ondervoorzitter en twee door de Commissie verkozen leden. Het Bureau vergadert onder dezelfde voorwaarden als de Commissie.

De vertegenwoordigers van de Regering en van de administratie worden uitgenodigd om met raadgevende stem aan de vergaderingen deel te nemen.

Art. 2.Minstens vijftien dagen vóór de vergadering worden de oproepingen aan alle gewone en plaatsvervangende leden verstuurd naar het door hen gekozen adres. Ze omvatten de agenda en de notulen van de vorige vergadering samen met alle voor deze vergadering nodige werkdocumenten.

Art. 3.Het gewoon lid dat voor een vergadering van de Commissie verhinderd is, dient zijn plaatsvervanger hiervan in kennis te stellen om zich te laten vervangen.

Indien het gewoon lid noch zijn plaatsvervanger de vergadering kunnen bijwonen, wordt de secretaris van de Commissie hiervan in kennis gesteld.

Art. 4.Aan het begin van elke vergadering ondertekenen de leden een presentielijst. De aldus ingevulde presentielijsten vormen de officiële referentie voor de toekenning van presentiegeld en de betaling van reiskosten, zoals bepaald in artikel 17 van het decreet van 18 juli 2001 en in de artikelen 32 en 33 van het besluit van de Waalse Regering van 20 december 2001.

Art. 5.De werkzittingen van de Commissie vinden met gesloten deuren plaats. De Commissie kan iedere persoon horen die voor de beraadslagingen nuttige informatie zou kunnen verstrekken. Zodra deze personen verhoord zijn, kunnen ze de vergaderzaal verlaten behalve op verzoek van de Commissie.

Art. 6.De Commissie kan werkgroepen voor bijzondere aangelegenheden in haar midden oprichten. Deze groepen waarvan het werkkader door de Commissie is vastgesteld, brengen geregeld verslag uit over de vorderingsstaat van hun werkzaamheden aan de Commissie en kunnen resource-personen uitnodigen.

De deelnemers van de groepen krijgen in geen geval vergoedingen.

Art. 7.Bij ontstentenis van de voorzitter wordt het voorzitterschap van de Commissie door de ondervoorzitter waargenomen.

Indien zowel de voorzitter als de ondervoorzitter afwezig zijn, wordt het voorzitterschap van de vergadering door het oudste lid van het Bureau waargenomen.

De voorzitter verzoekt de leden om hun mening te uiten, leidt de debatten en beslist in voorkomend geval op welk ogenblik gestemd wordt.

Art. 8.Er wordt mondeling gestemd behalve indien een lid om de geheime stemming verzoekt of indien de stemming een natuurlijke persoon betreft. In deze gevallen geeft de secretaris een stembiljet aan ieder lid en zorgt de ondervoorzitter, bijgestaan door een lid, voor de stemopneming.

Over een advies van de Commissie inzake de toekenning, de niet-verlenging of de intrekking van de erkenning wordt gestemd bij afwezigheid van het lid dat de dienst vertegenwoordigt, waarover de Commissie een advies moet uitbrengen. De plaatsvervanger van het lid dat afwezig moet zijn, kan hem voor de stemming vervangen.

De door de Commissie uitgebrachte adviezen zijn slechts geldig indien minstens de helft van de leden aanwezig is.

Indien het quorum niet bereikt is, worden de leden uiterlijk binnen vijftien daaropvolgende dagen opnieuw opgeroepen. Indien het quorum op deze vergadering nog niet bereikt is, kan de Commissie geldig zitting hebben ongeacht het aantal aanwezige leden. De beslissingen worden bij meerderheid van stemmen genomen. Bij staking van stemmen beslist de stem van de voorzitter. Iedere beslissing moet met redenen omkleed zijn.

Art. 9.De secretaris stelt de notulen van de vergaderingen van de Commissie op. Hij vermeldt de behandelde agendapunten en in voorkomend geval de stemmingsuitslag.

De secretaris verstuurt een ontwerp van notulen aan de voorzitter die het medeondertekent. De notulen van de vergadering worden bij naam aan alle gewone en plaatsvervangende leden van de Commissie doorgezonden.

Op de volgende vergadering worden de notulen aan de Commissie ter goedkeuring voorgelegd. Bij de notulen worden de aan de Minister door de Commissie uitgebrachte adviezen gevoegd samen met de verslagen van de werkgroepen die op de agenda van de vergadering vermeld staan.

Art. 10.Het register van de notulen, de dossiers en alle documenten worden bijgehouden op het secretariaat van de Commissie waar ze door de leden geraadpleegd kunnen worden.

Art. 11.De leden hebben een discretieplicht in het bijzonder ten opzichte van personen die op beroepsgebied niet betrokken zijn bij de sector hulpverlening aan rechtsonderhorigen, wat betreft de debatten die tijdens de vergaderingen worden gevoerd over de algemene problematiek van de sector.

De beslissingen van de vergaderingen kunnen medegedeeld worden in de sector, aan de beroepsleden van de Diensten en aan hun inrichtende macht nadat ze door de Commissie goedgekeurd zijn. De leden die de Diensten vertegenwoordigen kunnen evenwel deze beslissingen, naar hun oordeel, mededelen aan de beroepsleden van hun Dienst alsmede aan hun inrichtende macht.

De debatten over de door de Commissie uit te brengen adviezen inzake de toekenning, de niet-verlenging of de intrekking van de erkenning zijn geheim. Ze mogen niet verspreid noch bekendgemaakt worden behalve d.m.v. het officieel verslag of de vermeldingen ervan in de notulen van de vergadering.

^