Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 27 maart 2003
gepubliceerd op 16 april 2003

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Waalse Energiecommissie

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2003027214
pub.
16/04/2003
prom.
27/03/2003
ELI
eli/besluit/2003/03/27/2003027214/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

27 MAART 2003. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Waalse Energiecommissie


De Waalse Regering, Gelet op het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt, inzonderheid op de artikelen 44, § 1, en 63;

Gelet op het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt, inzonderheid op hoofdstuk XIV;

Gelet op het voorstel van de Waalse Energiecommissie, CD-3b10-CWaPE-011, gegeven op 10 februari 2003;

Op de voordracht van de Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie;

Na beraadslaging, Besluit :

Artikel 1.Het bij dit besluit gevoegde huishoudelijk reglement van de Waalse Energiecommissie wordt door de Waalse Regering goedgekeurd.

Art. 2.Het besluit van de Waalse Regering van 28 november 2002 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Waalse Energiecommissie wordt opgeheven.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 4.De Minister van Energie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 27 maart 2003.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, J. DARAS

Bijlage HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE WAALSE ENERGIECOMMISSIE Afdeling 1. - Definities

Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder : 1° "elektriciteitsdecreet" : het decreet van 12 april 2001 betreffende de organisatie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt;2° "gasdecreet" : het decreet van 19 december 2002 betreffende de organisatie van de gewestelijke gasmarkt;3° "Commissie" : de Waalse Energiecommissie;4° "werkdag" : iedere kalenderdag, met uitzondering van zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen;5° "Minister" : de Waalse Minister bevoegd voor Energie. Afdeling 2. - Directiecomité

Voorzitterschap

Art. 2.De voorzitter opent en besluit de vergaderingen van het directiecomité. Hij leidt de debatten en beschikt daartoe over alle nodige macht.

De voorzitter ziet inzonderheid toe op : a) de voorbereiding en het onderzoek van de dossiers en de vragen die aan het directiecomité worden gericht evenals op hun uiteenzetting voor het directiecomité;b) het notuleren van de vergaderingen van het directiecomité;c) de externe relaties met de Belgische autoriteiten en de buitenlandse of internationale instellingen, en de andere regulatoren van de elektriciteits- en gasmarkt;d) de informatie-uitwisseling of relatie tussen het directiecomité en het Comité voor Energie. Wanneer de voorzitter verhinderd is, wordt het voorzitterschap waargenomen door de langst benoemde bestuurder die aanwezig is.

Wanneer meerdere bestuurders dezelfde anciënniteit hebben, neemt de oudste bestuurder die aanwezig is het voorzitterschap waar. De bestuurder die het voorzitterschap waarneemt, heeft dezelfde rechten en plichten als de voorzitter.

Vergaderingen en agenda

Art. 3.§ 1. Het directiecomité vergadert in het administratief arrondissement Namen; de voorzitter kan evenwel een andere vergaderplaats aanduiden. § 2. De vergaderingen van het directiecomité zijn niet openbaar. Het directiecomité kan evenwel personeelsleden of deskundigen die het in beraadslagingen kunnen bijstaan, verzoeken om een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen. § 3. Het directiecomité vergadert op uitnodiging van de voorzitter, op eigen initiatief of op verzoek van ten minste twee personen onder de bestuurders en commissarissen, zo dikwijls als het belang van de commissie het vereist, en minstens eenmaal per maand, behalve tijdens juli en augustus.

Op verzoek van minstens twee leden van het directiecomité wordt de vergadering van het directiecomité binnen tien werkdagen na de datum van het verzoek gehouden.

De oproeping kan ofwel per elektronische of gewone post ofwel per fax of per drager minstens vijf werkdagen vóór de vergadering worden verstuurd.

In geval van hoogdringendheid kan de vergadering door de voorzitter vastgesteld worden op de dag zelf van de oproeping.

De agenda voor de vergadering en alle stukken in verband met de agendapunten worden bij de oproeping gevoegd. § 4. Elk lid van het directiecomité kan een verzoek om punten op de agenda te plaatsen samen met de bijhorende documenten overmaken aan de voorzitter. § 5. Bij begin van de vergadering keurt het directiecomité de agenda goed. Het directiecomité kan bij consensus beslissen om een bijkomend punt op de agenda op te nemen. § 6. Indien één of meerdere agendapunten niet behandeld kunnen worden op de vergadering van het directiecomité, worden zij : - ofwel met voorrang ingeschreven op de agenda van de volgende vergadering; - ofwel uitgesteld naar een latere vergadering, indien het directiecomité het punt niet kon behandelen wegens een gebrek aan informatie, om procedureredenen of omdat het directiecomité bijkomend onderzoek nodig acht.

Beraadslaging en stemming

Art. 4.§ 1. Het directiecomité kan alleen geldig beraadslagen als het bestaat uit de voorzitter en ten minste twee bestuurders of, wanneer de voorzitter niet aanwezig is, ten minste drie bestuurders.

Indien het quorum niet is bereikt, kan het directiecomité alsnog geldig beraadslagen, met tenminste drie aanwezige leden waaronder de bevoegde bestuurder, nadat zij opnieuw wordt bijeengeroepen met dezelfde agenda, zonder rekening te houden met de termijn bepaald in artikel 3, § 3, tweede lid, voor een tweede vergadering die plaatsvindt de tweede werkdag volgend op de eerste vergadering, tenzij in geval van hoogdringendheid.

In dit laatste geval wordt het directiecomité onmiddellijk een tweede maal bijeengeroepen met dezelfde agenda en kan geldig beraadslaagd worden ongeacht het aantal aanwezige leden. De hoogdringendheid moet echter steeds gemotiveerd worden in het proces-verbaal van de vergadering. § 2. Het directiecomité beslist bij consensus. Indien geen consensus wordt bereikt, komen de beslissingen tot stand bij gewone meerderheid van uitgebrachte stemmen, met dien verstande dat de stem van de voorzitter doorweegt bij staking der stemmen. § 3. Het directiecomité kan slechts over een agendapunt beraadslagen wanneer de bevoegde bestuurder aanwezig is. Indien het punt wordt uitgesteld naar een latere vergadering om reden van afwezigheid van de bevoegde bestuurder en deze opnieuw afwezig is, kan het directiecomité beslissen bij consensus te beraadslagen in afwezigheid van de bevoegde bestuurder. § 4. De stemming kan slechts plaatsvinden, nadat de personen, die desgevallend het directiecomité op uitnodiging bijwonen, zich hebben teruggetrokken. § 5. De stemming gebeurt door het opsteken van de hand, doch op verzoek van één lid van het directiecomité gebeurt de stemming geheim. § 6. Een bestuurder die zich onthoudt of die tegen een bij meerderheid van stemmen genomen beslissing stemt, kan vragen dat zijn onthouding of verzet met naam in de vorm van een minderheidsnota geacteerd wordt in de notulen, met eventueel de door hem aangehaalde motieven. § 7. Het directiecomité stelt vast welke deontologische regels bij de beraadslagingen en stemmingen van het directiecomité gelden.

Processen-verbaal

Art. 5.§ 1. De vergaderingen worden duidelijk genotuleerd.

Zij geven de beslissingen en de redenen ervoor weer, alsook de verwijzingen naar de basisdocumenten. § 2. Op de agenda van de eerstvolgende vergadering van het directiecomité staat de goedkeuring van de notulen van de vorige vergadering. § 3. De definitieve versie van de notulen wordt na goedkeuring door het directiecomité, ondertekend door de voorzitter en de bestuurder bevoegd voor bestuurszaken.

De oorspronkelijke notulen worden bewaard door de administratieve directie.

Elk uittreksel uit de notulen wordt door de voorzitter of de bestuurder bevoegd voor bestuurszaken ondertekend.

De notulen en uittreksels zijn vertrouwelijk behoudens andersluidende beslissing van het directiecomité.

Regels van toepassing op de totstandkoming van voorstellen, adviezen, beslissingen, aanbevelingen, onderzoeken en studies

Art. 6.§ 1. Wanneer het directiecomité een voorstel, een advies, een beslissing, een aanbeveling, een onderzoek of een studie wenst of verzocht wordt uit te brengen, maakt de voorzitter het dossier over aan elke bevoegde bestuurder. § 2. Elke bevoegde bestuurder legt onmiddellijk de nodige contacten en vraagt alle informatie op die hij nuttig acht.

Bij het opstellen van een voorstel, een advies, een beslissing, een aanbeveling, een onderzoek of een studie mag de bestuurder steeds een beroep doen op experten van buitenaf, op voorwaarde dat de onafhankelijkheid van de commissie gegarandeerd kan worden. Dit beroep gebeurt in het financieel kader en volgens de procedures beschreven in artikel 9 van dit reglement. § 3. Wanneer het directiecomité om een voorstel, advies, beslissing, aanbeveling, onderzoek of studie wordt verzocht, verstuurt de voorzitter onmiddellijk een ontvangstmelding aan de verzoekende instantie.

Elke bevoegde bestuurder stelt alles in het werk om de door de verzoekende instantie vooropgestelde uitvoeringstermijn te respecteren.

Indien de door de verzoekende instantie vooropgestelde uitvoeringstermijn niet haalbaar is, bijvoorbeeld gelet op de graad van complexiteit, deelt het directiecomité de verzoekende instantie onverwijld mee welke termijn ze wel redelijk acht.

De uitvoeringstermijn neemt in elk geval slechts een aanvang na de ontvangst van het volledige dossier.

In de gevallen waarin het decreet of diens uitvoeringsbesluiten in een verplichte termijn voorzien, respecteert het directiecomité nauwgezet de door de Minister vooropgestelde termijn. § 4. Belangrijke briefwisseling die het directiecomité engageert wordt op de agenda geplaatst van het directiecomité, doch de handtekening van elke bevoegde bestuurder volstaat. § 5. Wanneer de voorzitter en elke bevoegde bestuurder het nodig achten, wordt de goedkeuring van de voorstellen, adviezen, beslissingen, aanbevelingen, onderzoeken of studies via een schriftelijke procedure bekomen.

In dit geval wordt het ontwerp van voorstel, advies, beslissing, aanbeveling, onderzoek of studie per brief meegedeeld aan alle leden van het directiecomité. Deze mededeling kan ook per fax of via e-mail geschieden; in dit geval geldt het verzendingsbewijs als ontvangstbewijs.

De mededeling vermeldt de termijn waarover de leden beschikken om hun goedkeuring dan wel de redenen waarom zij hun goedkeuring niet kunnen verlenen, mee te delen. Deze termijn gaat in vanaf de verzending en kan niet korter zijn dan 24 uur.

De leden die na het verstrijken van de termijn vermeld in de mededeling geen bericht overmaakten, worden geacht het ontwerp te hebben goedgekeurd.

Indien geen consensus wordt bereikt, wordt over het ontwerp gestemd op de eerstvolgende vergadering van het directiecomité. § 6. De definitieve versie van een voorstel, een advies, een beslissing, een aanbeveling, een onderzoek of een studie wordt ondertekend door elke bevoegde directeur, en door de voorzitter.

Wanneer de voorzitter de bevoegde directeur is, is het de administratieve directeur die mede ondertekent.

Hetzelfde geldt voor de briefwisseling die gepaard gaat met het overmaken van het definitief voorstel, advies, beslissing, aanbeveling, onderzoek of studie aan de verzoekende instantie. § 7. De voorstellen, adviezen, beslissingen, aanbevelingen, onderzoeken en studies van het directiecomité worden uitgebracht in de vastgestelde opmaak. § 8. De definitieve versies van de voorstellen, adviezen, beslissingen, aanbevelingen, onderzoeken en studies zijn openbaar en worden bekendgemaakt op de website van de commissie, www.cwape.be behoudens andersluidende beslissing van het directiecomité.De adviezen worden bekendgemaakt na mededeling aan de Regering.

Er wordt een thematisch en chronologisch klassement van de voorstellen, adviezen, beslissingen, aanbevelingen, onderzoeken en studies van het directiecomité bijgehouden.

Regels van toepassing bij de uitoefening van een aantal bijzondere bevoegdheden

Art. 7.§ 1. Elektriciteit - Plan voor de aanpassing van het net De bestuurder bevoegd voor de directie voor de technische werking van de elektriciteitsmarkt zorgt samen met de netwerkbeheerders bedoeld in artikel 2, 12°, van het elektriciteitsdecreet voor het overleg om de plannen voor de aanpassing van het net bedoeld in artikel 15, § 1, van het elektriciteitsdecreet.

Minstens twee maanden voor het verstrijken van de termijn bedoeld in artikel 15, § 1, tweede lid, van het elektriciteitsdecreet zoals gewijzigd bij artikel 53 van het gasdecreet wordt het ontwerp-advies ter goedkeuring in eerste lezing voorgelegd aan het directiecomité.

Het directiecomité maakt de verschillende plannen voor de aanpassing van het net binnen de vereiste termijn over aan de Minister.

De termijn bedoeld in het tweede lid is niet van toepassing bij de eerste opstelling van het aanpassingsplan. § 2. Gas - Plan voor de aanpassing van het net De bestuurder bevoegd voor de directie voor de technische werking van de gasmarkt en voor de mechanismen ter bevordering van gas zorgt samen met de netwerkbeheerders bedoeld in artikel 16, §§ 1 en 3 van het gasdecreet voor het overleg om de plannen voor de aanpassing van het net bedoeld in artikel 16, §§ 1 en 3, van het gasdecreet.

Minstens twee maanden vóór het verstrijken van de termijn bedoeld in artikel 16, § 1 en § 3, van het gasdecreet zoals gewijzigd bij artikel 53 van het gasdecreet wordt het ontwerp-advies ter goedkeuring in eerste lezing voorgelegd aan het directiecomité.

Het directiecomité maakt de verschillende plannen voor de aanpassing van het net binnen de vereiste termijn over aan de Minister.

De termijn bedoeld in het tweede lid is niet van toepassing bij de eerste opstelling van het aanpassingsplan. § 3. Jaarverslag over de evolutie van de markt voor groene certificaten De bestuurder bevoegd voor de directie voor de controle van de verplichtingen van openbare dienstverlening en van de mechanismen voor de bevordering van de groene elektriciteit stelt een ontwerp van jaarverslag op over de evolutie van de markt voor groene certificaten, overeenkomstig artikel 22 van het besluit van de Regering van 4 juli 2002 betreffende de bevordering van de milieuvriendelijke elektriciteit.

Het jaarverslag wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het directiecomité, dat het aan de Minister overmaakt vóór 15 oktober van elk jaar met het oog op overmaking ervan door de Waalse Regering aan het Comité « Energie » ingesteld bij artikel 51 en aan de Waalse Gewestraad. § 4. Jaarlijks activiteitenverslag De bestuurder bevoegd vóór bestuurszaken coördineert het opstellen van het jaarlijks activiteitenverslag over de evolutie van de gewestelijke elektriciteitsmarkt, alsmede over de uitvoering van de taken van de commissie, in uitvoering van artikel 43, § 3, van het elektriciteitsdecreet en 36, § 2, van het gasdecreet. In het jaarverslag worden de rekeningen van de Commissie opgenomen.

Elk kalenderjaar wordt het ontwerp van het activiteitenverslag ter goedkeuring aan het directiecomité voorgelegd voor het einde van het eerste kwartaal.

Na overmaking aan de Minister, wordt het jaarverslag op de Website geplaatst.

Regels van toepassing inzake administratieve geldboetes

Art. 8.De bestuurder bevoegd voor de directie voor de controle van de verplichtingen inzake openbare dienstverlening en mechanismen voor de bevordering van de groene elektriciteit stelt na overleg met de bestuurder bevoegd voor bestuurszaken het bedrag van de administratieve geldboete voor die vastgesteld dient te worden door het directiecomité in toepassing van artikel 53 van het elektriciteitsdecreet en 48 van het gasdecreet.

Regels van toepassing op het operationeel bestuur

Art. 9.§ 1. De bestuurder bevoegd voor bestuurszaken neemt alle organisatiemaatregelen die nodig zijn om de goede werking van de Commissie en de goede uitvoering van de hem toevertrouwde opdrachten te verzekeren.

Organisatiemaatregelen die betrekking hebben op meerdere directies worden ter goedkeuring voorgelegd aan het directiecomité.

Wanneer een bestuurder verhinderd is, wijst hij een andere bestuurder aan, om het operationeel bestuur van de Commissie waar te nemen. Hij brengt de voorzitter daarvan op de hoogte. Indien de verhinderde bestuurder niet in staat is een andere directeur of een lid van zijn directie aan te duiden, zal het directiecomité de beslissing nemen iemand van de Commissie aan te duiden. § 2. Het directiecomité kan de voorzitter of een directeur machtigen om alle spoedeisende beslissingen te nemen, met uitzondering van beslissingen van reglementaire aard of in aangelegenheden bedoeld in artikel 6 van dit reglement. Deze spoedeisende beslissingen zijn onderworpen aan de goedkeuring van het directiecomité op de eerstvolgende vergadering. § 3. Inzake bevoegdheidsdelegatie en ondertekeningsbevoegdheid gelden de volgende regels : 1. inzake bestellingen en het aangaan van verplichtingen : Het directiecomité beslist over de bestellingen en het aangaan van andere verplichtingen met naleving van de wetgeving op de overheidsopdrachten.Behoudens gemotiveerde uitzondering of beneden door het directiecomité bepaalde bedragen, neemt het directiecomité deze beslissing op basis van drie verschillende offertes wanneer de overeenkomst (geding ten behoeve van een derde inzake leveringen) tussen het Ministerie van Uitrusting en Vervoer en de Commissie niet toegepast dient te worden.

Het directiecomité kan deze beslissingsbevoegdheid delegeren aan alle bestuurders, of voorzien in een ondertekening door twee bestuurders beneden door het directiecomité bepaalde bedragen. 2. inzake betalingen en bankverrichtingen : De bankverrichtingen en betalingsopdrachten worden ondertekend door twee leden van het directiecomité, waaronder de bestuurder bevoegd voor bestuurszaken indien hij beschikbaar is. Het directiecomité kan uitzonderingen op dit principe formuleren voor interne verrichtingen van de commissie of voor verrichtingen beneden een bepaald bedrag. 3. inzake facturen en bewijsstukken van uitgaven : Alle facturen en andere bewijsstukken van uitgaven worden geparafeerd door de bestuurder bevoegd voor bestuurszaken of de persoon die hij daartoe aanduidt vóór hun betaling door de administratieve directie. § 4. De commissie treedt in rechtsvorderingen op als eiseres of verweerster, op vraag of op vordering van de voorzitter in toepassing van artikel 45, § 4, van het elektriciteitsdecreet.

Personeel

Art. 10.Het personeel van de commissie wordt aangeworven en tewerkgesteld krachtens arbeidsovereenkomsten beheerst door de wet van 3 juli 1978 in toepassing van artikel 46, § 2, van het elektriciteitsdecreet.

Het directiecomité stelt hun bezoldiging en aanvullende voordelen vast.

Het directiecomité beslist over de aanwervingen, bevorderingen en ontslagen op voorstel van de bevoegde directeur. Het tewerkgestelde personeel kan pas aangeworven worden na een kandidatenoproep met bekendmaking in het Belgisch Staatsblad en in de Franstalige pers die door het directiecomité uitgekozen is en met de tussenkomst van een gespecialiseerd aanwervingskantoor.

Financiën

Art. 11.§ 1. Het directiecomité stelt een externe bedrijfsrevisor aan die geen functie uitoefent bij een onderneming die aan zijn toezicht is onderworpen. De revisor controleert en certificeert de rekeningen opgesteld door het directiecomité, onverminderd artikel 50, § 5, van het decreet.

Het directiecomité beslist erover een einde te stellen aan het mandaat van de bedrijfsrevisor. § 2. Elke drie maanden legt de bestuurder bevoegd voor bestuurszaken de resultatenrekeningen aan het directiecomité voor.

Het directiecomité sluit jaarlijks de balans en rekeningen af en beslist over de overdracht van het eventuele saldo naar het volgende boekjaar. § 3. De bestuurder bevoegd voor bestuurszaken maakt het voorstel van begroting op en legt dit ter goedkeuring aan het directiecomité voor.

De begroting bevat een raming van de opbrengsten en kosten die een verdeling van de kosten op jaarbasis.

Het voorstel van begroting voor het jaar n wordt aan de minister overgemaakt vóór 31 oktober van het jaar n-1. § 4. De boekhouding van de commissie wordt opgemaakt overeenkomstig de algemene regels van de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding en de jaarrekening van de ondernemingen.

Op voorstel van de bestuurder bevoegd voor bestuurszaken stelt het directiecomité de waarderingsregels voor de resultatenrekening en de balans op.

De rekeningen van de commissie boeken afzonderlijk de kosten en opbrengsten van de bemiddelings- en arbitragedienst enerzijds en anderzijds van de kamer van beroeps, die in evenwicht dienen te zijn.

De Commissie verrekent niet het Fonds « Energie » bedoeld in artikel 37 van het gasdecreet. Afdeling 3. - Betrekkingen tussen de Commissie en de regulatoren van

de elektriciteitsmarkt, het controlecomité van gas en elektriciteit en het comité Energie Samenwerking met de regulatoren van de elektriciteitsmarkt.

Art. 12.De samenwerking met de regulatoren van de elektriciteitsmarkt, bedoeld in artikel 43, § 2, 16°, van het elektriciteitsdecreet en 36, § 1, 11°, van het gasdecreet wordt verzorgd door het directiecomité, waar het vertegenwoordigd is door de voorzitter behalve indien het directiecomité een andere delegatie aanwijst.

Samenwerking met het controlecomité van gas en elektriciteit

Art. 13.De samenwerking met het controlecomité van gas en elektriciteit, bedoeld in artikel 43, § 2, 17°, van het elektriciteitsdecreet en 36, § 1, 11°, van het gasdecreet wordt verzorgd door het directiecomité, waar het vertegenwoordigd is door de voorzitter behalve indien het directiecomité een andere delegatie aanwijst.

Samenwerking met het Comité Energie

Art. 14.De samenwerking met het Comité Energie, bedoeld in artikel 51, § 1, van het elektriciteitsdecreet wordt verzorgd door het directiecomité, waar het vertegenwoordigd is door de voorzitter behalve indien het directiecomité een andere delegatie aanwijst.

Informatie-uitwisseling

Art. 15.§ 1. Onverminderd artikelen 7, 10 en 11 van dit reglement voert het directiecomité de handelingen uit die noodzakelijk of nuttig zijn voor enerzijds de uitvoering van de opdrachten van de Commissie bedoeld in artikel 43, § 2, van het elektriciteitsdecreet en 36, § 1, van het gasdecreeten, anderzijds, met naleving van de bepalingen van de controleverrichtingen bedoeld in artikel 50 van het elektriciteitsdecreet. § 2. Over de voorstellen, de adviezen, de beslissingen, de aanbevelingen, het onderzoek en de studies wordt uitgewisseld met de andere regulatoren, behalve behoorlijk gemotiveerde uitzonderingen.

Gezien om gevoegd te worden bij het besluit van de Waalse Regering van 28 november 2002 tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de Waalse Energiecommissie.

Namen, 28 november 2002.

De Minister-President, J.-Cl VAN CAUWENBERGHE De Minister van Vervoer, Mobiliteit en Energie, J. DARAS

^