Etaamb.openjustice.be
Besluit Van De Waalse Regering van 28 juni 2001
gepubliceerd op 21 augustus 2001

Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van de statuten van de « Société wallonne des Eaux »

bron
ministerie van het waalse gewest
numac
2001027464
pub.
21/08/2001
prom.
28/06/2001
ELI
eli/besluit/2001/06/28/2001027464/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

28 JUNI 2001. - Besluit van de Waalse Regering tot goedkeuring van de statuten van de « Société wallonne des Eaux » (Waalse Watermaatschappij)


De Waalse Regering, Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op artikel 6, § 1, V, 1°;

Gelet op het decreet van 7 maart 2001 houdende hervorming van de « Société wallonne des Distributions d'Eau » (Waalse Watervoorzieningsmaatschappij);

Gelet op de kennisgeving d.d. 1 juni 2001 van de beslissing tot goedkeuring van de statuten, aangenomen door de buitengewone algemene vergadering van de « Société wallonne des Eaux » van 29 mei 2001;

Op de voordracht van de Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, Besluit :

Artikel 1.De bijgaande statuten van de « Société wallonne des Eaux », zoals goedgekeurd door de buitengewone algemene vergadering van de « Société wallonne des Eaux » van 29 mei 2001, worden goedgekeurd.

Art. 2.De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu is belast met de uitvoering van dit besluit.

Namen, 28 juni 2001.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, M. FORET STATUTEN VAN DE « SOCIETE WALLONNE DES EAUX » Titel I :Benaming Zetel - Doel - Duur Artikel 1 : Vorm en benaming Artikel 2 : Zetel Artikel 3 : Doel Artikel 4 : Openbare opdrachten Artikel 5 : Duur Artikel 6 : Dwingende bepalingen Titel II : Vennoten Aandelen in de vennootschap - Aansprakelijkheid Artikel 7 : Hoedanigheid van vennoot Artikel 8 : Kapitaal Artikel 9 : Aandelen in de vennootschappen storting verplichtingen Artikel 10: Aansprakelijkheid Artikel 11 : Gemeentelijke meerderheid Artikel 12: Overdracht van aandelen Titel III : Register van de vennoten Toetreding Uittreding Uitsluiting Artikel 13 : Register van de vennoten Artikel 14 : Toetreding Artikel 15 : Verlies van de hoedanigheid van vennoot Artikel 16 : Uittreding Artikel 17 : Uitsluiting Artikel 18 : Terugneming van stortingen Titel IV : Bestuur Artikel 19 : Algemeen Artikel 20 : Raad van bestuur Artikel 21 : Evenredige aanwijzing van een deel van de raad van bestuur Artikel 22 : Vacature van een plaats van bestuurder Artikel 23 : Bevoegdheden van de raad van bestuur Artikel 24 : Overdrachten Artikel 25 : Werking van de raad van bestuur Artikel 26 : Directiecomité Artikel 27 : Bevoegdheden van het directiecomité Artikel 28 : Werking van het directiecomité Artikel 29 : Controle Artikel 30 : Controle op de rekeningen Titel V : Algemene vergadering Artikel 31 : Samenstelling en bevoegdheid Artikel 32 : Algemene vergadering Artikel 33 : Gewone algemene vergadering Artikel 34 : Buitengewone algemene vergadering Artikel 35 : Oproepingen Artikel 36 : Stemming Artikel 37 : Notulen Titel VI : De diensten, adviescomités en zonecomités ingesteld per hydrografisch onderbekken Artikel 38 : De diensten Artikel 39 : Samenstelling en werking van de adviescomités Artikel 40 : Bevoegdheden van de adviescomités Artikel 41 : Samenstelling en werking van de zonecomités Artikel 42 : Bevoegdheden van de zonecomités Artikel 43 : Informatie van de zonecomités Titel VII : Balans Verdeling Artikel 44 : Sociaal dienstjaar Artikel 45 : Boekhouding - Algemeen Artikel 46 : Begrotingsboekhouding Artikel 47 : Jaarrekeningen Artikel 48 : Boekhouding van de diensten Artikel 49 : Spreiding van het resultaat Artikel 50 : Deficitaire dienst Titel VIII : Diverse bepalingen Artikel 51 : Overdracht of stopzetting van de exploitatie van een distributiedienst Artikel 52 : Het nemen van participaties Artikel 53 : Terugkoop van bestaande installaties of van specifieke installaties van eerste vestiging : financiering TITEL I. - Benaming. - Zetel. - Doel. - Duur Vorm en benaming

Artikel 1.De maatschappij, die een burgerrechtelijk doel heeft, is opgericht in de vorm van een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid.

Ze heet « Société wallonne des Eaux », afgekort « SWDE ».

In alle akten, facturen en documenten wordt deze benaming onmiddellijk voorafgegaan of gevolgd door de woorden « burgerlijke vennootschap die de vorm van een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid heeft aangenomen ».

De « SWDE » is een publiekrechtelijke rechtspersoon en heeft geen commercieel doel.

Er wordt afgeweken van artikel 66 van het Wetboek van vennootschappen.

Zetel

Art. 2.De maatschappelijke zetel en de algemene diensten van de « SWDE » zijn gevestigd rue de la Concorde 41, te Verviers.

Doel

Art. 3.§ 1. De « SWDE » staat in voor : - de waterproductie; - de waterdistributie via leidingen; - de bescherming van de grondwaterbronnen; - elke handeling betreffende de waterkringloop. § 2. In dat kader vervult ze twee soorten opdrachten : - openbare opdrachten, zoals uitvoerig omschreven in artikel 4 van deze statuten, uitsluitend op het grondgebied van het Waalse Gewest; - de andere opdrachten, met name de uitvoering van alle handelingen betreffende haar doel die geen openbare opdrachten zijn in de zin van artikel 4 van deze statuten. Die activiteiten mogen slechts een aanvullend karakter hebben t.a.v. de gezamenlijke activiteiten van de « SWDE ». Hun ontwikkeling en de in dat kader verrichte investeringen mogen niet leiden tot een beperking van de rechten of tot een verzwaring van de verbintenissen van de vennoten die houder zijn van aandelen A en C. Openbare opdrachten

Art. 4.§ 1. De openbare opdrachten van de « SWDE » zijn de volgende : 1° de waterproductie;2° de waterdistributie via leidingen;3° de bescherming van het tot drinkwater verwerkbare water in het kader van de opdrachten die aan de « SPGE » (Openbare maatschappij voor waterbeheer) worden toevertrouwd bij artikel 6, § 2, 2°, van het decreet van 15 april 1999 betreffende de kringloop van het water en houdende oprichting van een « Société publique de Gestion de l'Eau »;4° de nakoming van alle verplichtingen opgelegd bij wettelijke en reglementaire voorschriften betreffende de waterkringloop;5° de uitvoering van elke opdracht die aan de verdelers toevertrouwd wordt in het kader van de reglementaire bepalingen betreffende de berekening, de heffing, de inning, de vrijstelling en de terugbetaling van de belasting op het lozen van industrieel en huishoudelijk afvalwater;6° de dienstverleningen van sociale of humanitaire aard inzake de drinkwatervoorziening. Om haar opdrachten te vervullen mag de « SWDE » de nodige infrastructuur kopen, bouwen, onderhouden, beheren en uitbaten. Onder infrastructuur wordt met name verstaan het geheel van de voorzieningen voor de winning, de aanvoer, de opslag (watertoren, reservoirs, . ), de stuwing, het oppompen, de behandeling, de distributie en de telling en hun aanhorigheden, alsmede de terreinen waar ze gelegen zijn, met inbegrip van de innemingen van de ondergrond en de erfdienstbaarheden die de « SWDE » in bezit heeft. § 2. De « SWDE » mag haar openbare opdrachten niet uitvoeren ten nadele van dienstverleners die dezelfde activiteit uitoefenen in het Waalse Gewest. § 3. De « SWDE » vervult de haar toevertrouwde openbare opdrachten met inachtneming van de voorschriften, modaliteiten en doelstellingen die vastliggen in het beheerscontract dat ze met het Waalse Gewest gesloten heeft.

Duur

Art. 5.De « SWDE » wordt opgericht voor een onbepaalde duur.

Ze kan slechts ontbonden worden op grond van een decreet waarin de modaliteiten van haar liquidatie en de toestand van de personeelsleden vastliggen.

Dwingende bepalingen

Art. 6.§ 1. De wettelijke en reglementaire bepalingen die van toepassing zijn op de coöperatieve vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid, gelden ook voor de « SWDE » voor zover het decreet van 7 maart 2001 houdende hervorming van de « Société wallonne des Distributions d'Eau » er niet van afwijkt op grond van haar publieke karakter. De voorziene afwijkingen worden vermeld in deze statuten. § 2. De « SWDE » is niet onderworpen aan de bepalingen van de Faillissementswet van 8 augustus 1997, noch aan de wet van 17 juli 1997 betreffende het gerechtelijk akkoord. § 3. De « SWDE » geniet vrijstelling van uitvoering voor de goederen die geheel of gedeeltelijk bestemd zijn voor de uitvoering van haar openbare opdrachten.

TITEL II. - Vennoten. - Aandelen in de vennootschap. - Aansprakelijkheid Hoedanigheid van vennoot

Art. 7.Het Waalse Gewest, de « Société publique de Gestion de l'Eau (SPGE) », de provincies, de gemeenten, de intercommunales, de publiek- of privaatrechtelijke personen, waarvan de lijst bij deze statuten gaat en er noodzakelijk deel van uitmaakt, alsmede elke persoon waarvan de toetreding door de raad van bestuur wordt uitgesproken volgens de modaliteiten bedoeld in artikel 14, hebben de hoedanigheid van vennoot.

Er wordt afgeweken van de artikelen 366 tot en met 376 van het Wetboek van vennootschappen.

Kapitaal

Art. 8.Het maatschappelijk kapitaal is onbeperkt.

Het bedraagt oorspronkelijk 380 307 214, 45 euro.

Het vaste deel van het kapitaal wordt vastgelegd op 250 000 000 euro.

Het kapitaal is wisselend, zonder wijziging van de statuten wat betreft de overschrijdingen van dat vaste bedrag.

De participaties van de « SPGE » in het kapitaal van de « SWDE » mogen niet hoger zijn dan 20 %.

Aandelen in de vennootschap storting verplichtingen

Art. 9.§ 1. Het maatschappelijk kapitaal bestaat uit drie soorten aandelen : - de aandelen A die participaties in het kapitaal van de productiedienst en de distributiedienst vertegenwoordigen en die elk een nominale waarde van 25 euro hebben; op die aandelen kan ingetekend worden door het Waalse Gewest, de « SPGE », de provincies, de intercommunales, de gemeenten en de publiek- of privaatrechtelijke personen; ze worden Ap aandelen genoemd wanneer ze de participaties in het kapitaal van de productiedienst vertegenwoordigen en Ad wanneer ze de participaties in het kapitaal van de distributiedienst vertegenwoordigen; - de aandelen B die de raad van bestuur mag uitgeven naar gelang van specifieke activiteiten in verband met het doel. Bij hun uitgifte bepaalt de raad van bestuur hun nominale waarde, die niet kleiner mag zijn dan 25 euro, en bepaalt hij de rechten die eraan gebonden zijn.

Ze zijn voorzien van een index waarmee deze rechten kunnen worden geïdentificeerd; - de aandelen C, of de aandelen tot kapitaalvorming, die elk een nominale waarde van 25 euro hebben.

Elk ogenblik moet ingetekend worden op een aantal maatschappelijke aandelen, die overeenstemmen met het vaste deel van het kapitaal. Die aandelen moeten volgestort worden. § 2. Op elk aandeel ter vertegenwoordiging van een inbreng in contanten moet 25 % gestort worden en op elk aandeel ter vertegenwoordiging van een inbreng in natura moet 100 % gestort worden.

Naast de aandelen die de inbrengen vertegenwoordigen mogen onder welke benaming ook geen effecten worden vrijgegeven die maatschappelijke rechten vertegenwoordigen of recht geven op een deel van de winsten. § 3. De inbrengen in natura, die van tevoren door een bedrijfsrevisor worden geschat, kunnen slechts vergoed worden door aandelen die het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen, als ze bestaan in vermogensbestanddelen die voor economische waardering vatbaar zijn, met uitzondering van activa voortvloeiend uit verplichtingen betreffende de uitvoering van werken of de verlening van diensten. Er wordt afgeweken van de artikelen 395, 398, 399, 422 en 423 van het Wetboek van vennootschappen.

Wat de aandelen A betreft, worden de stortingen mits opzegging van één maand op de door de raad van bestuur vastgestelde data verricht; het Gewest, de "SPGE", de provincies, de gemeenten en de intercommunales hebben de mogelijkheid hun inbrengen met jaarlijkse annuïteiten af te lossen.

De titels van de ingeschreven annuïteiten worden onmiddellijk overgedragen aan de « SWDE ». Ze zijn onvervreemdbaar. § 4. Elke achterstallige storting zal van rechtswege en zonder aanmaning interest opbrengen ten gunste van de « SWDE » tegen de op burgerlijk of commercieel niveau geldende wettelijke rentekoers.

Onder voorbehoud van de goedkeuring van de algemene vergadering en op advies van het betrokken adviescomité kan de raad van bestuur na een twee maanden later gegeven dubbele waarschuwing de uitsluiting uitspreken van de vennoten die hun stortingen nog niet hebben verricht. De uitgesloten vennoot mag in beroep gaan bij de Waalse Regering, die beslist na de uitleg van de raad van bestuur te hebben gehoord. § 5. Een vennoot mag geen gelden boven de gevraagde quotiteiten storten zonder de toestemming van de raad van bestuur.

Aansprakelijkheid

Art. 10.De vennoten staan in voor de vennootschappelijke schulden ten belope van hun inbreng. Er wordt afgeweken van de artikelen 401, 405 en 424 van het Wetboek van vennootschappen.

Ze zijn niet hoofdelijk verbonden en er is geen ondeelbaarheid tussen hen.

Gemeentelijke meerderheid

Art. 11.De gemeentelijke aandeelhouders vertegenwoordigen steeds minimum 50 % van het kapitaal, plus één aandeel.

Afgezien van de omvang van de inbreng van de verschillende partijen bij de kapitaalvorming, beschikken de gemeenten steeds over de meerderheid van stemmen in de verschillende beheersorganen van de « SWDE », behalve in het directiecomité.

Overdracht van aandelen De aandelen C mogen niet afgestaan worden

Art. 12.De andere aandelen van een publiekrechtelijke vennoot mogen slechts aan een andere publiekrechtelijke vennoot worden afgestaan.

TITEL III. - Register van de vennoten. - Toetreding. - Uittreding. - Uitsluiting Register van de vennoten

Art. 13.§ 1. De « SWDE » houdt op haar maatschappelijke zetel een register bij die ter plaatse ingezien mag worden door de vennoten en die voor ieder van hen de volgende gegevens bevat : 1. de naam, voornaam of handelsnaam en de woonplaats;2. de datum van toetreding, uittreding of uitsluiting;3. het aantal maatschappelijke aandelen waarvan hij houder is, alsmede de inschrijving op nieuwe aandelen, de terugbetalingen en de overdracht van aandelen met vermelding van de datum;4. het bedrag van de verrichte stortingen en de sommen die als terugbetaling van aandelen zijn opgenomen. § 2. De inschrijvingen in het register van de vennoten geschieden op grond van gedateerde en getekende bewijsstukken, in de volgorde van hun datum van overlegging.

De aandeelhouders die er schriftelijk om verzoeken, kunnen een afschrift verkrijgen van de hen betreffende gegevens die in het register van de vennoten vermeld staan.

Die afschriften mogen niet als bewijs gebruikt worden tegen de gegevens die in het register van de vennoten staan.

De uittreding van een vennoot wordt vastgesteld door het te melden in het register van de vennoten.

Toetreding

Art. 14.§ 1. De toetreding van nieuwe vennoten wordt uitgesproken door de raad van bestuur, die de voorwaarden daarvoor bepaalt.

Privaatrechtelijke personen die vennoot wensen te worden, moeten de toelating van de Waalse Regering krijgen. § 2. Als de nieuwe vennoten deel moeten uitmaken van een bestaande dienst, mag de raad van bestuur zich pas uitspreken na het adviescomité van die dienst te hebben gehoord.

Als de toetreding van een nieuwe vennoot tot een dienst een verhoging van het kapitaal van die dienst vereist, mag de Raad de toetreding pas na advies van het adviescomité van bedoelde dienst uitspreken.

Als de raad van bestuur de toetreding weigert, kan de gegadigde-vennoot een beroep indienen bij de Waalse Regering, die beslist na de uitleg van de raad te hebben gehoord. § 3. Elke nieuwe vennoot moet, bij zijn toetreding, op het bedrag van zijn participatie in aandelen A een bedrag storten dat verhoudingsgewijs gelijk is aan de gevraagde stortingen op het deel in het kapitaal A van de andere vennoten van de dienst waarvan hij deel zal uitmaken.

De volstortingsvoorwaarden voor de andere soorten aandelen waarop ingetekend is door een nieuwe vennoot, worden door de raad van bestuur bepaald.

Verlies van de hoedanigheid van vennoot

Art. 15.De vennoten houden op deel uit te maken van de « SWDE » na hun uittreding, uitsluiting, overlijden, faillissement of bankroet, of na een verbod.

Uittreding

Art. 16.Elke uittredingsaanvraag van een vennoot wordt gericht aan de raad van bestuur, die een verslag daarover opmaakt.

Het verslag van de raad wordt voor advies overgemaakt aan het adviescomité van de dienst(en) waarvan betrokkene deel uitmaakt.

De raad van bestuur onderwerpt de aanvraag van de vennoot, samen met zijn verslag en het advies van het (de) adviescomité(s), aan de volgende algemene vergadering die over de aanvraag beslist.

De uittreding wordt pas aangenomen als twee derde van de leden van de algemene vergadering ermee instemt.

Als de algemene vergadering de uittreding weigert, kan de vennoot een beroep instellen bij de Waalse Regering. Het beroep moet binnen dertig dagen na de kennisgeving van de weigering bij aangetekend schrijven gericht worden aan de Minister die bevoegd is voor het waterbeleid.

In afwijking van de artikelen 374 en 376 van het Wetboek van vennootschappen wordt het bedrag van het aan de uitgetreden vennoot terug te betalen aandeel bepaald door de raad van bestuur, na advies van het adviescomité van de dienst.

Uitsluiting

Art. 17.Wanneer een vennoot de verplichtingen niet nakomt die hij t.o.v. de « SWDE » heeft aangegaan, mag de algemene vergadering van de vennoten hem uitsluiten, na een gemotiveerd voorstel van de raad van bestuur en na advies van het adviescomité van de dienst(en) waarvan hij deel uitmaakt.

In geval van onenigheid kan de uitgesloten vennoot een beroep instellen bij de Waalse Regering. Het beroep moet binnen dertig dagen na de kennisgeving van de beslissing tot uitsluiting bij aangetekend schrijven gericht worden aan de Minister die bevoegd is voor het waterbeleid.

In afwijking van de artikelen 374 en 376 van het Wetboek van vennootschappen wordt het bedrag van het aan de uitgesloten vennoot terug te betalen aandeel bepaald door de raad van bestuur, na advies van het adviescomité van de dienst.

Er wordt afgeweken van artikel 370 van het Wetboek van vennootschappen.

Terugneming van stortingen

Art. 18.§ 1. Er mag geen terugneming van storting worden verricht zonder de toestemming van de raad van bestuur, behoudens beroep bij de algemene vergadering. § 2. Het beroep bij de algemene vergadering moet worden meegedeeld aan de voorzitter van de raad van bestuur binnen een maand na diens beslissing tot weigering. De voorzitter moet dat punt vermelden in de agenda van de volgende algemene vergadering.

TITEL IV. - Bestuur Algemeen

Art. 19.§ 1. De maatschappij wordt bestuurd door een raad van bestuur. Een directiecomité ziet toe op het dagelijkse beheer, de vertegenwoordiging van de « SWDE » en de uitvoering van de beslissingen van de raad van bestuur.

Raad van bestuur

Art. 20.§ 1. De raad van bestuur bestaat uit 17 leden, onder wie een voorzitter en twee ondervoorzitters. § 2. De algemene vergadering regelt de bevoegdheden en de bezoldiging van de voorzitter, de twee ondervoorzitters en de bestuurders. § 3. De voorzitter, de ondervoorzitters en de andere bestuurders worden benoemd voor zes jaar; hun mandaat kan één keer verlengd worden met dezelfde termijn. Het mandaat eindigt van rechtswege de dag waarop de betrokkene de leeftijd van 65 jaar bereikt. § 4. De raad wordt vernieuwd bij de eerste gewone algemene vergadering na de provincieraads- en gemeenteraadsverkiezingen. § 5. Negen bestuurders worden door de algemene vergadering gekozen.

Acht bestuurders worden door de Regering benoemd, van wie twee op de voordracht van de « SPGE ».

De door de algemene vergadering gekozen bestuurders moeten burgemeester, schepen of gemeenteraadslid van een verenigde gemeente zijn.

Elke kandidatuur voor een mandaat van bestuurder bij de benoeming van de algemene vergadering moet bij aangetekend schrijven aan de voorzitter gestuurd worden uiterlijk drie werkdagen vóór de bijeenkomst van de algemene vergadering.

De bestuurder die lid van een gemeenteraad of burgemeester is en die hoedanigheid verliest, wordt van rechtswege geacht ontslag te nemen en wordt vervangen bij de eerste algemene vergadering na het verlies van die hoedanigheid. § 6. De Regering benoemt de voorzitter van de raad van bestuur. De eerste ondervoorzitter en de tweede ondervoorzitter worden door de raad van bestuur aangewezen onder zijn vertegenwoordigers. Minstens één van die drie functies is voorbehouden aan één van de leden van de raad van bestuur uit de algemene vergadering. § 7. Bij afwezigheid of verhindering wordt de voorzitter vervangen door de eerste ondervoorzitter.

Bij afwezigheid of verhindering wordt de eerste ondervoorzitter vervangen door de tweede ondervoorzitter.

Bij afwezigheid of verhindering van de tweede ondervoorzitter wordt de raad voorgezeten door het lid met de meeste anciënniteit. Bij gelijke anciënniteit wordt de raad voorgezeten door het oudste lid. § 8. De voorzitter kan elk ogenblik ter plaatse inzage nemen van de boeken, de briefwisseling, de notulen en doorgaans van alle documenten en geschriften van de « SWDE ». Hij kan het directiecomité en de personeelsleden van de « SWDE » verzoeken om uitleg of om nuttige gegevens en alle onderzoeken instellen die hij nuttig acht voor de uitvoering van zijn mandaat. § 9. De raad van bestuur kan zich laten bijstaan door waarnemers, die de vergaderingen met raadgevende stem bijwonen.

Evenredige aanwijzing van een deel van de raad van bestuur

Art. 21.§ 1. De door de algemene vergadering gekozen bestuurders worden aangewezen naar evenredigheid van de gezamenlijke gemeenteraden van de verenigde gemeenten, rekening houdende met de eventuele individuele verklaringen van politieke verwantschap of hergroepering § 2. Bij de berekening van de evenredigheid wordt de waarde van elke gemeentelijke vennoot gewogen naar gelang van het aantaal sociale aandelen die hij bezit. Die waarde wordt vastgelegd op 31 december van het jaar vóór de hernieuwing van de raad van bestuur. § 3. Voor de berekening van de verdeling van de mandaten wordt een tabel opgemaakt. De tabel vermeldt voor elke verenigde gemeente het aantal aandelen die ze in de vennootschap bezit, het aantal leden van de gemeenteraad, het wegingscoëfficiënt (aantal aandelen in de vennootschap/aantal leden van de gemeenteraad), alsmede de verspreiding van de gemeenteraadsleden per politieke partij met een nationaal volgnummer, rekening houdende met de eventuele individuele verklaringen van politieke verwantschap en, in voorkomend geval per groepering, waarbij eveneens de eventuele zelfstandige raadsleden in aanmerking worden genomen.

De coëfficiënt wordt vervolgens voor elke verenigde gemeente toegepast op het aantal gemeenteraadsleden of aanverwanten per politieke partij.

Dezelfde berekening wordt uitgevoerd voor de groeperingen van raadsleden en voor de zelfstandigen.

Voor elke lijst of groepering wordt een totaal bepaald.

Deze totalen worden gedeeld door 1, 2, 3, 4, enz. De aldus bereikte quotiënten worden in dalende volgorde ingedeeld ten belope van een aantal quotiënten gelijk aan het aantal mandaten. Het laatste quotiënt dient als kiesdeler.

Het aantal zetels dat aan elke lijst of groepering wordt toegekend is gelijk aan het aantal keren dat het totaal de kiesdeler bevat.

De verdeling, aldus bepaald vóór elke gehele vernieuwing van de raad van bestuur, blijft van toepassing tijdens de hele duur van het mandaat van de op grond van bedoelde verdeling gekozen bestuurders. § 4. De verdeling van de mandaten wordt aan de vennoten gestuurd, samen met de oproep tot de kandidaten ter gelegenheid van de bijeenroeping van de algemene vergadering die tot de vernieuwing moet overgaan.

Vacature van een plaats van bestuurder

Art. 22.Als een plaats van bestuurder vacant is bij de benoeming van de algemene vergadering, hebben de overblijvende bestuurders het recht om ze overeenkomstig de evenredige regel bedoeld in artikel 21 van deze statuten in te vullen totdat de volgende algemene vergadering een definitieve benoeming uitspreekt.

De persoon die aangewezen wordt om een voorzitter, een ondervoorzitter of een bestuurder te vervangen vóór het verstrijken van diens mandaat, voleindigt het onderbroken mandaat.

Bevoegdheden van de raad van bestuur

Art. 23.De raad van bestuur mag alle handelingen verrichten die nodig of nuttig zijn voor de uitvoering van het doel van de « SWDE », met uitzondering van degene die worden toegewezen krachtens de wet, de statuten of het decreet van 7 maart 2001 houdende hervorming van de « Société wallonne des Distributions d'Eau » aan de algemene vergadering.

De raad van bestuur ziet toe op het dagelijkse beheer waargenomen door het directiecomité, dat daarover regelmatig verslag uitbrengt aan de raad. De raad van bestuur of zijn voorzitter kan het directiecomité elk ogenblik verzoeken om een verslag over de activiteiten van de maatschappij of over een deel ervan.

Naast de bevoegdheden die hem uitdrukkelijk worden toegekend krachtens het decreet van 7 maart 2001 houdende hervorming van de « Société wallonne des Distributions d'Eau » of door de statuten, voorziet de raad in de volgende maatschappelijke zaken : Hij bepaalt het kapitaal voor elke dienst;

Hij beslist over de uitgifte van nieuwe categorieën aandelen; bij de uitgifte van nieuwe categorieën aandelen bepaalt hij welke voordelen deze laatste zullen genieten;

Hij legt de gedecentraliseerde structuren vast en beslist over de oprichting, de overname en de uitbreiding van waterdistributiediensten alsmede, na eensluidend advies van de betrokken adviescomités, over de fusie van hun diensten;

Hij bepaalt en wijzigt de tarieven;

Hij keurt het administratief en geldelijk statuut van het personeel goed, alsook de personeelsformatie en het huishoudelijk reglement;

Hij benoemt de personeelsleden en neemt de personeelsleden van niveau 1 in dienst;

Hij kent de beroepsmogelijkheden inzake schorsing of ontslag van personeelsleden en werknemers;

Hij beslist over de vervreemding van alle roerende en onroerende goederen;

Hij bepaalt welke minnelijk aangekochte onroerende goederen ten algemene nutte verworven worden en gaat namens de « SWDE » over tot de onteigeningen, met de voorafgaande toestemming van de Waalse Regering;

Hij maakt jaarlijks een inventaris, de jaarrekeningen en een beheerverslag op overeenkomstig de wettelijke voorschriften en bezorgt de Waalse Regering of het lid dat ze daartoe afvaardigt, een verslag over de verrichtingen en de toestand van de « SWDE »; de laatste balans wordt erbij gevoegd;

Hij bepaalt het bedrag van het eventuele presentiegeld van de afgevaardigden van de vennoten binnen de adviescomités en bij de algemene vergadering;

Hij beslist bij tweederde meerderheid over elke oprichting van een dochtermaatschappij of over elke rechtstreekse of onrechtstreekse participatie in Belgische of buitenlandse vennootschappen, verenigingen of publiek- of privaatrechtelijke instellingen waarvan het doel overeenstemt met het doel van de « SWDE »;

Hij legt jaarlijks een verslag over aan de algemene vergadering van de vennoten over bovenbedoelde participaties;

Hij wijst de vertegenwoordigers van de « SWDE » aan onder de bestuurders, de leden van het directiecomité en de personeelsleden van de « SWDE »;

Hij keurt de met het Waalse Gewest te sluiten beheerscontracten goed bij een tweederde meerderheid;

Hij laat de leningen en uitgiften van verplichtingen toe;

Hij keurt het investeringsprogamma goed.

Overdrachten

Art. 24.De raad van bestuur kan zijn bevoegdheden geheel of gedeeltelijk overdragen aan het directiecomité, behalve : 1° het uitstippelen van het algemeen beleid van de « SWDE »;2° alle bevoegdheden die uitdrukkelijk aan de raad van bestuur worden toegewezen krachtens de wet, het decreet van 7 maart 2001 houdende hervorming van de « Société wallonne des Distributions d'Eau » of deze statuten. Elke machtigingsakte moet duidelijk aangeven op welke bevoegdheden de machtiging slaat.

Elke machtiging mag niet langer lopen dan één jaar en is hernieuwbaar.

De modaliteiten voor deze verlenging worden bepaald door de raad van bestuur.

Werking van de raad van bestuur

Art. 25.§ 1. De raad van bestuur vergadert zo vaak als het belang van de « SWDE » het vergt, na bijeenroeping van zijn voorzitter of van diens plaatsvervanger; hij moet bijeenkomen op verzoek van minstens een derde van de bestuurders. § 2 De raad van bestuur kan pas beraadslagen en beslissen als de meerderheid van de leden aanwezig is. De beslissingen worden genomen bij meerderheid van stemmen, behoudens de uitzonderingen bedoeld in deze statuten, in het Wetboek van vennootschappen of in het decreet van 7 maart 2001 houdende hervorming van de « Société wallonne des Distributions d'Eau ».

Behoudens dwingende redenen mag de raad van bestuur niet beslissen over een punt dat niet op de agenda staat.

Bij staking van stemmen binnen de raad van bestuur is de stem van de voorzitter van de vergadering doorslaggevend. Bij stemonthouding van de voorzitter van de vergadering en bij staking van stemmen wordt het voorstel verworpen. § 3. Als de raad na regelmatige bijeenroepingen tweemaal niet het vereiste aantal leden telt, beraadslaagt hij op geldige wijze op de vergadering na de derde bijeenroeping over de punten die drie keer achtereen op de agenda komen te staan, ongeacht het aantal aanwezige leden. § 4. De beraadslagingen van de raad van bestuur worden genotuleerd in een speciaal register dat op de zetel van de « SWDE » wordt bijgehouden. De notulen worden ondertekend door de leden die aan de beraadslaging hebben deel genomen. § 5. De raad van bestuur bepaalt zijn huishoudelijk reglement, waarin met name de oproeptermijnen voor de vergaderingen en de oproepmodaliteiten vastliggen.

Directiecomité

Art. 26.§ 1. Het directiecomité bestaat uit drie leden : een directeur-generaal, die er voorzitter van is, en twee adjunct-directeurs-generaal. Het vergadert pas op geldige wijze als minstens twee leden aanwezig zijn. § 2. De Regering benoemt de leden van het directiecomité voor een hernieuwbaar mandaat van zes jaar.

Als één van de leden bij zijn benoeming ouder is dan negenenvijftig jaar, verkort de Regering de duur van zijn mandaat om het te laten eindigen de dag waarop bedoeld lid de leeftijd van 65 jaar bereikt. § 3. De leden van het directiecomité kunnen slechts door de Regering ontslagen worden : 1° ofwel op voorstel van de raad van bestuur;2° ofwel op initiatief van de Regering, na advies van de raad van bestuur. § 4. De bezoldiging van de leden van het directiecomité is voor rekening van de « SWDE ».

Bevoegdheden van het directiecomité

Art. 27.§ 1. Overeenkomstig het princiep « corporate governance » is het directiecomité het managementorgaan van de « SWDE ». § 2. Het dagelijkse beheer omvat met name : De aanwerving van de personeelsleden, met uitzondering van de personeelsleden van niveau 1, de schorsing, het ontslag van alle personeelsleden en werknemers en de bepaling van hun opdrachten en aanstellingen;

De verwerving van alle roerende en onroerende goederen; het sluiten van alle verdragen, aankopen en opdrachten voor de exploitatie van diensten naar gelang van de volmachten verleend door de raad van bestuur;

Het sluiten van leningen en de uitgifte van obligaties; het verstrekken van waarborgen als zekerheidstelling voor de door de « SWDE » aangegane verbintenissen en de aanneming van de waarborgen als zekerheidstelling voor de tegenover haar genomen verbintenissen;

De belegging van de beschikbare gelden en de beschikking over de in deposito of op een rekening-courant gegeven gelden;

De interne organisatie;

De oprichting van de technische comités en andere comités die als nodig worden beschouwd;

De voortzetting van de rechtsvorderingen;

De bevoegdheid om daging en compromissen aan te gaan naar gelang van de door de raad van bestuur verleende volmachten;

De boeking van alle sommen en waarden die aan de « SWDE » toekomen; de overdracht van alle zakelijke rechten, voorrechten en rechtsvorderingen tot ontbinding naar gelang van de door de raad van bestuur verleende volmachten en de verlening van de opheffing van alle bevoorrechte of hypothecaire inschrijvingen, overdrachten, inbeslagnemingen, verzetten en andere belemmeringen zonder enige betaling te moeten rechtvaardigen;

Het sluiten, overeenkomstig de beslissingen van de raad van bestuur, van alle overeenkomsten en akten zonder enige volmacht te moeten voorleggen;

De inschrijvingen in het register van de vennoten en de afgifte van de uittreksels van dat register;

De vakbondsonderhandelingen en de vertegenwoordiging van de « SWDE » binnen de overleg- en onderhandelingscomités. § 3. De leden van het directiecomité wonen de vergaderingen van de raad van bestuur bij met raadgevende stem.

Werking van het directiecomité

Art. 28.§ 1. De beraadslagingen van het directiecomité zijn collegiaal. § 2. Een huishoudelijk reglement, waarin de werking van het directiecomité vastligt, wordt goedgekeurd door de raad van bestuur. § 3. Het directiecomité wordt op geldige wijze vertegenwoordigd door de directeur-generaal, die bovendien belast is met de uitvoering van de beslissingen van het comité. § 4. Bij afwezigheid of verhindering van de directeur-generaal worden zijn functies uitgeoefend door een adjunct-directeur-generaal.

Bij afwezigheid of verhindering van de directeur-generaal en van de twee adjunct-directeurs-generaal, wijst de raad van bestuur één van zijn leden aan om hun functies tijdelijk uit te oefenen.

Controle

Art. 29.§ 1. De « SWDE » staat onder de controle van de Regering. De controle op haar openbare opdrachten wordt uitgeoefend door twee Regeringscommissarissen die benoemd en ontslagen worden door de Regering. § 2. De commissarissen, die individueel of gezamenlijk handelen, zien toe op de naleving van de wet, het decreet, de statuten, het beheerscontract en, in voorkomend geval, het voorlopige beheersplan.

De Regeringscommissarissen worden uitgenodigd op alle vergaderingen van de raad van bestuur. Ze beschikken over de ruimste bevoegdheden om hun opdracht te vervullen.

De Regeringscommissarissen kunnen binnen een termijn van vier vrije dagen een beroep instellen bij de Regering tegen elke beslissing die ze strijdig achten met de wet, het decreet, de statuten, het beheerscontract of, in voorkomend geval, het voorlopige beheersplan.

Die termijn loopt vanaf de dag van de vergadering waarop de beslissing is genomen, voor zover de Regeringscommissarissen er regelmatig op uitgenodigd werden, en, in de andere gevallen, vanaf de dag waarop ze kennis hebben genomen van de beslissing. Het beroep is opschortend.

De beslissing wordt definitief als de Regering de nietigverklaring niet uitspreekt binnen een termijn van twintig vrije dagen, die ingaat op dezelfde dag als de termijn bedoeld in het vierde lid. De Regering betekent de nietigverklaring aan het bestuursorgaan. § 3. Als de wet, het decreet, de statuten of het beheerscontract het eisen, kan de Regering de raad van bestuur door bemiddeling van een Regeringscommissaris verzoeken om binnen de door hem gestelde termijn te beraadslagen over iedere aangelegenheid die hij bepaalt. § 4. De bezoldigingen, vergoedingen en reiskosten die aan de Regeringscommissarissen worden toegekend, stemmen overeen met die van de gewone leden van de raad van bestuur.

Die bedragen zijn voor rekening van de « SWDE ».

Controle op de rekeningen

Art. 30.§ 1. De controle op de financiële toestand, de jaarrekeningen en de regelmatigheid, ten aanzien van de wetgeving en de statuten, van de verrichtingen i.v.m. de jaarrekeningen, wordt opgedragen aan een college van commissarissen dat uit drie leden bestaat.

Hun beraadslagingen zijn collegiaal. Hun verslagen en opmerkingen worden overgemaakt aan de Regering en aan de algemene vergadering. § 2. De voorzitter van het college wordt aangewezen door de algemene vergadering onder de leden van het Instituut der Bedrijfsrevisoren, overeenkomstig de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen. Hij heeft de hoedanigheid van bedrijfsrevisor.

De twee andere leden worden benoemd door de Waalse Regering, één door het Instituut der Bedrijfsrevisoren, het andere op de voordracht van het Rekenhof.

De commissarissen worden benoemd voor een verlengbare termijn van drie jaar. Tijdens hun mandaat mogen ze alleen om ernstige redenen worden ontslagen. § 3. De algemene vergadering bepaalt de bezoldiging van de bedrijfsrevisor, die voor rekening van de « SWDE » is.

De bezoldiging van de twee commissarissen die door de Waalse Regering worden benoemd, ligt vast in het beheerscontract en is voor rekening van de « SWDE ».

TITEL V. - Algemene vergadering Samenstelling en bevoegdheid

Art. 31.§ 1. De algemene vergadering bestaat uit de vertegenwoordigers van de vennoten, de leden van de raad van bestuur en de leden van het directiecomité. § 2. Elke vennoot mag zich bij schriftelijke volmacht slechts door één afgevaardigde laten vertegenwoordigen bij de algemene vergadering. De vennoten hebben zoveel stemmen als ze aandelen bezitten, met uitzondering van de uitdrukkelijke bepalingen bedoeld in het decreet van 7 maart 2001 houdende hervorming van de « Société wallonne des Distributions d'Eau », de wet of de statuten.

Niemand mag echter aan de stemming deelnemen voor een aantal aandelen dat groter is dan het vijfde deel van de in de vergadering vertegenwoordigde aandelen. § 3. Voor de benoeming van de bestuurders wordt die grens berekend zonder rekening te houden met de aandelen van het Gewest, de "SPGE", de provincies en de intercommunales. § 4. De algemene vergadering oefent de bevoegdheden uit die haar worden toegekend krachtens de wet, het decreet van 7 maart 2001 houdende hervorming van de « Société wallonne des Distributions d'Eau » en deze statuten.

Algemene vergadering

Art. 32.Het bureau van de algemene vergadering bestaat uit de voorzitter en de ondervoorzitters van de raad van bestuur, alsmede uit de directeur-generaal.

De vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur. Bij afwezigheid of verhindering wordt de voorzitter vervangen door de eerste ondervoorzitter.

Bij afwezigheid of verhindering wordt de eerste ondervoorzitter vervangen door de tweede ondervoorzitter.

Bij afwezigheid of verhindering van de tweede ondervoorzitter wordt de algemene vergadering voorgezeten door het lid met de meeste anciënniteit. Bij gelijke anciënniteit wordt de raad voorgezeten door het oudste lid.

Het secretariaat wordt waargenomen door de directeur-generaal.

In geval van stemming neemt het bureau twee afgevaardigden van de vennoten als stemopnemers erbij.

Een presentielijst met de namen van de vennoten en het aantal aandelen die ze vertegenwoordigen, wordt door ieder van hen vóór de aanvang van de vergadering getekend.

Gewone algemene vergadering

Art. 33.§ 1. Op de laatste dinsdag van de maand mei, om vijftien uur, wordt jaarlijks een gewone algemene vergadering van de vennoten gehouden in Verviers. § 2. De jaarlijkse algemene vergadering neemt kennis van de beheersverslagen van de bestuurders, de commissaris(sen)-revisoren en het college van de commissarissen en beslist over de goedkeuring van de jaarrekeningen.

Na de goedkeuring van de jaarrekeningen spreekt de vergadering zich uit over de ontlasting van de bestuurders, de commissaris(sen)-revisoren en het college van de commissarissen.

De jaarrekeningen worden binnen dertig dagen na hun goedkeuring neergelegd bij de griffie van de handelsrechtbank van de zetel van de « SWDE ». § 3. De algemene vergadering kiest en benoemt de bestuurders, de commissaris-revisor ter vervanging van de uittredende, ontslagnemende of overleden titularissen.

De vertegenwoordigers van het Waalse Gewest, de "SPGE", de provincies en de intercommunales mogen niet deelnemen aan de aanwijzing van de bestuurders.

Buitengewone algemene vergadering

Art. 34.De raad van bestuur kan op eigen initiatief buitengewone algemene vergaderingen bijeenroepen.

Hij moet ze binnen dertig dagen bijeenroepen, op verzoek van de commissaris-revisor of van vennoten die één vijfde van het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen.

Dat verzoek gaat vergezeld van een agenda met de door de vergadering te behandelen punten.

Oproepingen

Art. 35.De oproepingen voor elke algemene vergadering bevatten de agenda en worden minstens twintig dagen vóór de algemene vergadering bij aangetekend schrijven verstuurd en via een bericht in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. De algemene vergadering mag niet beslissen over een punt dat niet op de agenda staat.

Stemming

Art. 36.§ 1. De algemene vergadering wordt regelmatig samengesteld, ongeacht het aantal vertegenwoordigde aandelen. De beslissingen worden bij meerderheid van de uitgebrachte stemmen genomen. Bij staking van stemmen wordt het voorstel verworpen. § 2. Wanneer evenwel beraadslaagd moet worden over wijzigingen in de statuten, de uitsluiting van een vennoot, de stopzetting van de uitbating of de overdracht van het geheel of een gedeelte van een distributiedienst, is de samenstelling van de vergadering pas geldig als de leden die de vergadering bijwonen minstens de helft van het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen.

Als deze voorwaarde niet vervuld is, is een nieuwe bijeenroeping nodig en beraadslaagt de nieuwe vergadering op geldige wijze, ongeacht het door de aanwezige vennoten vertegenwoordigde deel van het kapitaal.

In elk geval komt geen enkel voorstel in aanmerking zonder de volstrekte meerderheid van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden, onverminderd de andere meerderheidsvoorwaarden waarin het Wetboek der vennootschappen voorziet, meer bepaald inzake de wijziging van het doel.

Elke wijziging in de staturen moet goedgekeurd worden door de Waalse Regering. § 3. Wat betreft de procedure voor de verkiezing van de bestuurders bij de benoeming van de algemene vergadering, moet elke afgevaardigde stemmen voor een aantal kandidaten gelijk aan het aantal in te vullen mandaten, met inachtneming van de evenredige vertegenwoordiging die van tevoren is bepaald, overeenkomstig artikel 21 van de statuten.

Stemonthoudingen zijn toegelaten. Elke andere stemming is nietig. Elke kandidaat behaalt evenveel stemmen als de afgevaardigde. Gekozen worden de kandidaten die op elke lijst de meeste stemmen hebben behaald, ten belope van het aantal mandaten behaald door de lijst bij de berekening van de evenredige vertegenwoordiging en van het aantal in te vullen mandaten. Bij staking van stemmen wordt (worden) de kandidaat (kandidaten) aangewezen die reeds zitting had (hadden) of, in voorkomend geval, de jongste(n). § 4. De geheime stemming is naar recht als ze door tien vennoten wordt gevraagd en is verplicht voor benoemingen en afzettingen.

Het bureau moet de nodige maatregelen treffen om het volstrekte geheim van de stemming te verzekeren. § 5. De wijze waarop de algemene vergadering beraadslaagt en de deelnemingsvoorwaarden worden door de raad van bestuur vastgelegd in een reglement dat hij aan de algemene vergadering voorlegt.

Notulen

Art. 37.De notulen van de algemene vergadering wordt ondertekend door de leden van het bureau en door de vennoten die erom verzoeken.

TITEL VI. - De diensten, adviescomités en zonecomités ingesteld per hydrografisch onderbekken De diensten

Art. 38.§ 1. De « SWDE » wordt ingedeeld in productie- en distributiediensten. § 2. De openbare opdracht i.v.m. waterproductie wordt vervuld door een productiedienst. Die dienst beschikt over de nodige infrastructuur voor de uitvoering van die opdracht. § 3. De openbare opdracht i.v.m. waterdistributie wordt vervuld door distributiediensten. Elke distributiedienst beschikt over de nodige infrastructuur voor de uitvoering van die opdracht op het grondgebied van de gemeenten die hij bedient of ten minste op het gedeelte van het grondgebied bediend door de « SWDE".

Samenstelling en werking van de adviescomités

Art. 39.§ 1. Elke in exploitatie zijnde dienst heeft een adviescomité. § 2. Het adviescomité van de productiedienst bestaat uit zijn gemeentelijke, intergemeentelijke en provinciale vennoten en uit de « S.P.G.E. ». § 3. Het adviescomité van elke distributiedienst bestaat uit de vennoten, met uitzondering van het Waalse Gewest, uit de « S.P.G.E. » en de provincies. § 4. Elk adviescomité wordt voorgezeten door een lid van de raad van bestuur, dat door deze laatste wordt aangewezen. De aldus aangewezen bestuurder kan deze functie overdragen aan een vertegenwoordiger van een vennoot van de betrokken dienst. § 5. Elk comité vergadert minstens twee keer per jaar en onderzoekt de jaarrekeningen bij elke vergadering. § 6. Elke vennoot beschikt over een stem binnen de adviescomités waarvan hij deel uitmaakt. § 7. De raad van bestuur bepaalt de regels voor de werking van de adviescomités onder voorbehoud van de goedkeuring van de algemene vergadering. § 8. Wanneer de dienst bevoegd is voor de hele vennootschap, wordt de gewone algemene vergadering op dezelfde plaats voorafgegaan door één van beide verplichte jaarlijkse vergaderingen.

Bevoegdheden van de adviescomités

Art. 40.Het advies van de adviescomités wordt vereist voor : 1. ieder project tot fusie van de dienst met één of verschillende diensten;2. ieder project tot wijziging van de watertarieven;3. ieder project tot uitbreiding, inkrimping of wijziging van de dienst;4. ieder voorstel tot toetreding van een nieuw lid dat eventueel deel zou uitmaken van de dienst;5. ieder voorstel tot uittreding of uitsluiting van een vennoot die deel uitmaakt van de dienst;6. ieder voorstel tot gedeeltelijke of gehele overdracht van een distributiedienst aan een gemeente of een intercommunale;7. ieder werkprogramma waarvoor de dienst interesse heeft. Samenstelling en werking van de zonecomités

Art. 41.§ 1. Er worden zonecomités opgericht waarin de distributiediensten per hydrografisch onderbekken ingedeeld zijn. § 2. Elk zonecomité vergadert minstens één keer per jaar. § 3. De samenstelling en de werkingsmodaliteiten van de zonecomités worden bepaald door de raad van bestuur. § 4. De bevoegdheden van een adviescomité mogen bij unanieme beslissing overgedragen worden aan het betrokken zonecomité.

Bevoegdheden van de zonecomités

Art. 42.Het advies van de zonecomités wordt vereist voor actieprojecten die de « SWDE » moet uitvoeren in het kader van een geïntegreerd beheer van de waterkringloop en van een betere waterkwaliteit.

Informatie van de zonecomités

Art. 43.De voorzitters van de zonecomités worden minstens één keer per jaar uitgenodigd op een vergadering van de raad van bestuur.

Tijdens die vergadering wordt informatie verstrekt over de strategische opties van de « SWDE ».

TITEL VII. - Balans. - Verdeling Sociaal dienstjaar

Art. 44.Het sociaal dienstjaar begint op 1 januari en eindigt op 31 december van elk jaar.

Boekhouding. - Algemeen

Art. 45.§ 1. De « SWDE » voert haar boekhouding per kalenderjaar. § 2. Ze voert een aparte boekhouding voor de activiteiten in verband met haar openbare opdrachten en voor de overige activiteiten.

Begrotingsboekhouding

Art. 46.Naast haar algemene boekhouding voert de « SWDE » ook een analytische en een begrotingsboekhouding.

Jaarrekeningen

Art. 47.§ 1. De inventaris, de jaarrekeningen, de balans alsmede de resultatenrekeningen en de bijlage erbij worden aan het einde van elk sociaal dienstjaar opgemaakt door de raad van bestuur. De resultatenrekeningen en de bijlage worden onderworpen aan de goedkeuring van de algemene vergadering.

De bijlage bij de jaarrekeningen bevat een samenvattende staat van de rekeningen betreffende de openbare opdrachten en een commentaar daarover. § 2. De jaarrekeningen, met de balans, en de resultatenrekening, met de bijlage, de verslagen van de raad van bestuur, van de bedrijfsrevisor en van het college van de commissarissen worden vijftien dagen voor de vergadering neergelegd op de maatschappelijke zetel en ter beschikking gesteld van de vennoten. De verslagen worden overeenkomstig het Wetboek van vennootschappen opgemaakt. § 3. De raad van bestuur bezorgt de Waalse Regering de jaarrekeningen vóór 30 juni van het jaar na het bedoelde boekjaar, alsmede het beheersverslag, het verslag van de bedrijfsrevisor(en) en het verslag van het college van commissarissen.

Boekhouding van de diensten

Art. 48.§ 1. Elke waterproductie- of waterdistributiedienst en elke dienst in het kader waarvan een openbare opdracht wordt uitgevoerd, maakt het voorwerp uit van een aparte rekening in de analytische boekhouding. § 2. De structuur- en werkingskosten die niet rechtstreeks gedragen worden door de diensten, worden onder deze laatste verdeeld op grond van objectieve criteria bepaald door de raad van bestuur. § 3. De financiële lasten van de gemeentelijke en intergemeentelijke vennoten voor de investeringen in de diensten worden in de boeken opgenomen vóór elke spreiding van het resultaat.

Spreiding van het resultaat

Art. 49.Na vaststelling van het resultaat van de productiedienst en van elke distributiedienst : wordt 1/20e ervan aangewend om een gemeenschappelijk reservefonds voor alle diensten aan te leggen. Om de gemeenschappelijke wettelijke reserve te berekenen worden de winstgevende en de deficitaire resultaten van alle diensten opgeteld. De aanleg van de gemeenschappelijke wettelijke reserve is niet meer verplicht wanneer het reservefonds gelijk is aan 1/10e van het maatschappelijke kapitaal; wordt na aanleg van die reserve, wat de distributiediensten betreft : - 50 % toegekend aan de gemeentelijke en intergemeentelijke vennoten als bijdrage tot een reserve voor de bouw, de verbetering, de vernieuwing en de verbouwing van de infrastructuren. Die spreiding wordt berekend op grond van het aantal aansluitingen van elke vennoot.

Het gebruik van de reserve behoort tot de bevoegdheid van de algemene vergadering op grond van het programma van de uit te voeren werken dat door de raad van bestuur wordt overgelegd. Bij de afsluiting van de jaarrekeningen mag elke vennoot vragen dat zijn deel in de reserve tegen de volgende algemene vergadering omgezet wordt in aandelen A; - 50 %, na advies van het adviescomité van de dienst waarvan ze deel uitmaken, mogelijkerwijs gestort aan de gemeentelijke en intergemeentelijke vennoten die bouw-, verbeterings-, vernieuwings- en verbouwingswerken hebben uitgevoerd, met name ten gevolge van wegeniswerken en werken in de openbare gebouwen. Die werken worden uitgevoerd om zuinig watergebruik en de kwaliteit van het water te bevorderen. Het voor bovenbedoelde werken ongebruikte saldo wordt toegevoegd aan de beschikbare reserves. 2.2. Wat de productiedienst betreft, wordt het saldo toegevoegd aan de reserve bestemd voor de bouw, de verbetering, de vernieuwing en de verbouwing van de productieïnfrastructuren.

Deficitaire dienst

Art. 50.§ 1. Als de rekening van een distributiedienst met een debetsaldo wordt afgesloten, moet dit laatste in speciën aangezuiverd worden door de inschrijvers op aandelen A van die dienst, met uitzondering van het Waalse Gewest, de provincies en de "SPGE".

Het aan te zuiveren bedrag wordt verdeeld onder de gemeentelijke en intergemeentelijke vennoten naar verhouding van de waterhoeveelheden verbruikt op hun grondgebied. Het moet betaald worden binnen twee maanden nadat de « SWDE » de rekening heeft overgelegd. § 2. De rekeningen van de productiedienst moeten steeds in evenwicht zijn.

TITEL VIII. - Diverse bepalingen Overdracht of stopzetting van de exploitatie van een distributiedienst

Art. 51.De Regering kan de « SWDE » onder de haar bepaalde voorwaarden machtigen om : 1° één van haar waterdistributiediensten geheel of gedeeltelijk af te staan aan een gemeente of een intercommunale;2° de exploitatie van één van haar diensten stop te zetten op voorstel van de meerderheid van de gemeentelijke vennoten die houder zijn van sociale aandelen waarop in bedoelde dienst is ingetekend, voor zover de vennoten ook nog de meerderheid van het kapitaal van die dienst in handen hebben. Bij gedeeltelijke of gehele overdracht of bij stopzetting van een dienst maken de vennoten die houder zijn van sociale aandelen in die dienst niet langer deel uit van de « SWDE », tenzij ze houder zijn van aandelen in andere diensten.

Er wordt overgegaan tot de vereffening van het maatschappelijk bezit van de afgestane of stopgezette dienst.

Als de verdeelsleutel van het bezit niet is vastgelegd bij de oprichting van de dienst, wordt het bedrag van het aan elke vennoot terug te betalen aandeel na advies van het adviescomité van de betrokken dienst bepaald door de raad van bestuur, onverminderd alle aan de « SWDE » verschuldigde schadeloosstellingen en -vergoedingen.

Het nemen van participaties

Art. 52.§ 1. De raad van bestuur beslist bij tweederde meerderheid van de stemmen over elke oprichting van een dochtermaatschappij of over alle rechtstreekse of onrechtstreekse participaties in de Belgische of buitenlandse publiek- of privaatrechtelijke maatschappijen, verenigingen of instellingen waarvan het doel overeenstemt met haar eigen doel. § 2. De « SWDE » informeert de Regering als ze beslist participaties te nemen of af te staan. De Waalse Regering beschikt over dertig dagen, te rekenen van de dag waarop ze kennis neemt van de beslissing, om elke opmerking te formuleren die ze nuttig acht of om zich eventueel tegen de beslissing te verzetten. § 3. De vertegenwoordigers van de « SWDE » binnen de maatschappijen waarin ze een participatie heeft genomen, worden door de raad van bestuur aangewezen onder de bestuurders, de leden van het directiecomité en de personeelsleden. § 4. In dat kader moet elke vertegenwoordiger van de Maatschappij : 1. minstens jaarlijks verslag uitbrengen voor de raad van bestuur over de uitoefening van zijn mandaat en in ieder geval als de raad van bestuur hem daarom verzoekt; 2. voor de raad van bestuur steeds de informatie verstrekken die hem door een Regeringscommissaris wordt gevraagd i.v.m. zijn mandaat of met de toestand van de maatschappij waar hij aangewezen is als vertegenwoordiger van de « SWDE ». Het mandaat van de vertegenwoordiger van de « SWDE » binnen de maatschappij(en) waarvoor hij aangewezen is, verstrijkt van rechtswege wanneer hij de hoedanigheid van bestuurder, van lid van het directiecomité of van personeelslid verliest. § 5. De voorwaarden waaronder de « SWDE » een maatschappij waarin ze participaties heeft tot vennoot zou kunnen nemen voor de uitvoering van haar openbare opdrachten, worden omschreven in artikel 18 van het decreet van 7 maart 2001 houdende hervorming van de « Société wallonne des Distributions d'Eau ».

Terugkoop van bestaande installaties of van specifieke installaties van eerste vestiging : financiering

Art. 53.In afwijking van artikel 430, § 1, van het Wetboek van vennootschappen mag de « SWDE » met de goedkeuring van de Waalse Regering leningen aangaan of obligaties uitgeven ter vertegenwoordiging van de annuïteiten die de gemeenten, de intercommunales, de provincies, het Waalse Gewest en de "SPGE" haar verschuldigd zijn voor de financiering van de terugkoop van bestaande installaties of van specifieke installaties van eerste vestiging.

Die leningen en obligaties moeten binnen maximum negentig jaar afgelost worden.

BIJLAGE BIJ DE STATUTEN VAN DE « SOCIETE WALLONNE DES EAUX » Lijst van de vennoten bepaald op 29 mei 2001 1. Gemeenten Amay Andenne Anderlues Anthisnes Antoing Aarlen Assesse Aat Aubange Aubel Aywaille Baelen Bitsingen Beaumont Beauraing Bevekom Beloeil Berloz Bernissart Bertogne Bertrix Binche Blégny Bouillon Boussu Eigenbrakel Kasteelbrakel `s-Gravenbrakel Braives Brugelette Brunehaut Büllingen Burdinne Celles Cerfontaine Chapelle-lez-Herlaimont Charleroi Chastre Chaumont-Gistoux Chièvres Chimay Ciney Colfontaine Komen Courcelles Couvin Crisnée Dalhem Dinant Doische Donceel Dour Durbuy Ecaussinnes Eghezée Elzele Edingen Engis Erquelinnes Estaimpuis Estinnes Eupen Faimes Farciennes Fernelmont Ferrières Flémalle Fléron Fleurus Vloesberg Floreffe Fontaine-l'Evêque Frameries Frasnes-lez-Anvaing Froidchapelle Geer Gembloux Gerpinnes Gesves Grâce-Hollogne Grez-Doiceau Ham-sur-Heure-Nalinnes Hamois Hannuit Hastière Havelange Hélécine Hensies Herbeumont Héron Herstal Herve Honnelles Houyet Hoei Incourt Itter Jalhay Jemeppe-sur-Sambre Geldenaken Juprelle Jurbeke La Bruyère La Hulpe La Louvière La Roche-en-Ardenne Léglise Lens Le Roeulx Les Bons Villers Lessen Leuze-en-Hainaut Luik Lierneux Limburg Lijsem Lobbes Lontzen Manage Manhay Marche-en-Famenne Martelange Merbes-le-Château Messancy Modave Momignies Bergen Mont-de-l'Enclus Montigny-le-Tilleul Morlanwelz Moeskroen Namen Nassogne Neufchâteau Neupré Nijvel Ohey Olne Oerle Orp-Jauche Ouffet Oupeye Pecq Pepinster Péruwelz Perwijs Plombières Pont-à-Celles Profondeville Quaregnon Quévy Quiévrain Raeren Ramillies Rebecq Remicourt Rixensart Rochefort Rumes Sainte-Ode Saint-Georges-sur-Meuse Saint-Ghislain Sambreville Sankt Vith Seneffe Seraing Opzullik Sivry-Rance Zinnik Sombreffe Soumagne Spa Sprimont Stavelot Tenneville Theux Thimister-Clermont Thuin Doornik Trooz Tubeke Verlaine Verviers Vielsalm Villers-le-Bouillet Viroinval Wezet Weismes Walcourt Walhain Wanze Waremme Wasseiges Welkenraedt Wellin Yvoir 2.Provincies Provincie Waals-Brabant Provincie Henegouwen Provincie Luik Provincie Luxemburg Provincie Namen 3. Waals Gewest 4.Intercommunales en andere instellingen « Aquasambre » « A.I.E. » « A.I.V.E. » « C.I.L.E. » « I.D.E.L.U.X. » « I.D.E.M.L.S. » « I.G.R.E.T.E.C. » « I.N.A.S.E.P. » « I.O.S. » « S.L.F. » « S.P.G.E. » « S.P.I. » Gezien om te worden gevoegd bij het besluit van de Waalse Regering van 28 juni 2001 tot goedkeuring van de statuten van de « Société wallonne des Eaux » Namen, 28 juni 2001.

De Minister-President, J.-Cl. VAN CAUWENBERGHE De Minister van Ruimtelijke Ordening, Stedenbouw en Leefmilieu, M. FORET

^