Etaamb.openjustice.be
Decreet van 22 december 2010
gepubliceerd op 25 januari 2011

Decreet betreffende de verkeersveiligheid en houdende diverse bepalingen inzake wegen en waterwegen

bron
waalse overheidsdienst
numac
2011027010
pub.
25/01/2011
prom.
22/12/2010
ELI
eli/decreet/2010/12/22/2011027010/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

22 DECEMBER 2010. - Decreet betreffende de verkeersveiligheid en houdende diverse bepalingen inzake wegen en waterwegen (1)


Het Waals Parlement heeft aangenomen en Wij, Regering, bekrachtigen hetgeen volgt : HOOFDSTUK I. - Omzetting van Richtlijn 2008/96/EG betreffende het beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur

Artikel 1.Richtlijn 2008/96/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2008 betreffende het beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur wordt bij dit decreet omgezet.

Art. 2.Bij dit decreet worden procedures vastgesteld en uitgevoerd met betrekking tot veiligheidseffectbeoordelingen, verkeersveiligheidsaudits, het beheer van de verkeersveiligheid van het wegennet en verkeersveiligheidsinspecties.

Het is van toepassing op wegen die deel uitmaken van het trans-Europese wegennet en heeft betrekking op zowel wegen in de ontwerp- of aanlegfase als wegen die reeds in gebruik zijn.

Het is niet van toepassing op tunnels die vallen onder het decreet van 19 december 2007Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/12/2007 pub. 18/02/2008 numac 2008200427 bron ministerie van het waalse gewest Decreet houdende minimumveiligheidseisen voor tunnels in het trans-Europese wegennet sluiten houdende minimumveiligheidseisen voor tunnels in het trans-Europese wegennet.

De Regering mag de bepalingen van dit decreet tevens toepassen op de infrastructuur voor wegvervoer die op het grondgebied van het Waalse Gewest aangelegd is maar die geen deel uitmaakt van het trans-Europese wegennet.

Art. 3.Voor de toepassing van dit decreet wordt verstaan onder : - trans-Europees wegennet : het wegennet beschreven in deel 2 van bijlage I bij Beschikking nr. 661/2010/EU van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2010 betreffende uniale richtsnoeren voor de ontwikkeling van een trans-Europees vervoersnet en geïllustreerd aan de hand van geografische kaarten of omschreven in bijlage II bij genoemde beschikking; - bevoegde instantie : alle publieke of private organisaties op regionaal of lokaal niveau die ingevolge hun bevoegdheden betrokken zijn bij de tenuitvoerlegging van dit decreet, met inbegrip van de als bevoegde instanties aangewezen instanties die reeds vóór de inwerkingtreding van dit decreet bestonden, mits zij voldoen aan de eisen van dit decreet, met name de wegenbeheerder of zijn afgevaardigde; - verkeersveiligheidseffectbeoordeling van een weg : een strategische vergelijkende beoordeling van het effect dat een nieuwe weg of een grondige wijziging van het bestaande weggenet hebben op het verkeersveiligheidsniveau van het wegennet; - verkeersveiligheidsaudit : een onafhankelijke, gedetailleerde, systematische en technische verkeersveiligheidscontrole van de ontwerpkenmerken van een infrastructuurproject, in alle fasen van het project, van planning tot eerste gebruik; - classificeren van gedeelten met een hoog aantal verkeersongevallen : methode voor het identificeren, analyseren en classificeren van in gebruik zijnde gedeelten van het wegennet naar gelang van het aantal verkeersongevallen; - classificatie van de verkeersveiligheid van het wegennet : methode voor het afbakenen, analyseren en indelen van gedeelten van het bestaande wegennet volgens hun potentieel voor de ontwikkeling van de verkeersveiligheid en het besparen van de kosten van ongevallen; - verkeersveiligheidsinspectie : een gewone periodieke beoordeling van de kenmerken en gebreken waarvoor onderhoudswerkzaamheden nodig zijn met het oog op de verkeersveiligheid; - richtsnoeren : maatregelen waarin is bepaald welke stappen moeten worden genomen en welke elementen in overweging moeten worden genomen bij de toepassing van de in dit decreet uiteengezette verkeersveiligheidsprocedures; - infrastructuurproject : een project voor de bouw van nieuwe weginfrastructuur of voor de grondige wijziging van het bestaande wegennet met gevolgen voor de hoeveelheid verkeersstroom.

Art. 4.Voor alle infrastructuurprojecten wordt een verkeersveiligheidseffectbeoordeling uitgevoerd.

Deze beoordeling wordt uitgevoerd in de planningsfase voordat het infrastructuurproject is goedgekeurd, rekening houdend met de criteria die in bijlage I vastliggen.

In de beoordeling van een weg wordt een toelichting gegeven bij de verkeersveiligheidsoverwegingen die geleid hebben tot de keuze voor de voorgestelde oplossing. De beoordeling bevat voorts ook alle relevante informatie die nodig is voor een kosten-batenanalyse van de verschillende beoordeelde opties.

De modaliteiten voor de toepassing van dit artikel kunnen nader bepaald worden door de Regering.

Art. 5.Voor alle infrastructuurprojecten worden verkeersveiligheidsaudits uitgevoerd, rekening houdend met de criteria die in bijlage 2 vastliggen. Een auditeur wordt aangewezen overeenkomstig artikel 9 om de audit te verrichten met de kenmerken van de opvatting van een infrastructuurproject.

De audits kunnen aan auditorenteams opgedragen worden.

Verkeersveiligheidsaudits van wegen zijn een integrerend onderdeel van het ontwerpproces van het infrastructuurproject in de fasen van het voorontwerp, het gedetailleerde ontwerp, voor de ingebruikneming en in het eerste gebruik.

De auditor vermeldt in zijn auditverslag voor elke fase van het infrastructuurproject de verkeersveiligheidskritieke ontwerpelementen.

Wanneer tijdens de uitvoering van de audit onveilige kenmerken worden vastgesteld maar het ontwerp niet wordt verbeterd vóór het einde van de geschikte fase, zoals vermeld in bijlage 2, vermeldt de bevoegde instantie de redenen hiervoor in een bijlage bij het auditverslag.

Het in lid 4 bedoelde verslag mondt uit in toepasselijke aanbevelingen op het gebied van veiligheid.

De modaliteiten voor de toepassing van dit artikel kunnen nader bepaald worden door de Regering.

Art. 6.De classificatie van weggedeelten met een hoog aantal ongevallen en van de verkeersveiligheid van het wegennet wordt ten minste om de drie jaar beoordeeld in het kader van de beoordelingen van de exploitatie van het wegennet, rekening houdend met de criteria die in bijlage 3 bij dit decreet vastliggen.

Weggedeelten met een hogere prioriteit op grond van de resultaten van de classificatie van weggedeelten met een hoog aantal verkeersongevallen en van de verkeersveiligheid van het wegennet worden door deskundigenteams geïnspecteerd door middel van bezoeken ter plaatse uitgevoerd aan de hand van de in bijlage 3, punt 3, bedoelde elementen. Ten minste één lid van het deskundigenteam moet aan de in artikel 9 vastgestelde eisen voldoen.

De verbeteringsmaatregelen worden gericht op de in lid 2 bedoelde weggedeelten. Daarbij wordt prioriteit gegeven aan de in bijlage 3, punt 3, onder e), bedoelde maatregelen, en wordt aandacht geschonken aan de maatregelen met de beste kosten-batenverhouding.

Passende verkeerstekens worden aangebracht om weggebruikers te waarschuwen dat weggedeelten worden hersteld en dat dus de veiligheid van de weggebruikers gevaar kan lopen. Deze borden omvatten borden die zowel overdag als 's nachts goed zichtbaar zijn en op een veilige afstand zijn geplaatst, en voldoen aan de bepalingen van het Verdrag van Wenen inzake verkeerstekens van 1968.

De weggebruikers worden in kennis gesteld van het bestaan van een weggedeelte met een hoog aantal verkeersongevallen. Indien de Regering besluit verkeersborden te gebruiken, voldoen deze aan de bepalingen van het Verdrag van Wenen inzake verkeerstekens van 1968.

De modaliteiten voor de toepassing van dit artikel kunnen nader bepaald worden door de Regering.

Art. 7.Verkeersveiligheidsinspecties van in gebruik zijnde wegen worden uitgevoerd teneinde de veiligheidskenmerken van de wegen te identificeren en ongevallen te voorkomen.

Deze inspecties bestaan uit periodieke inspecties van het wegennet en onderzoek naar mogelijke gevolgen van verkeersveiligheidseffecten van wegwerkzaamheden in relatie tot de verkeersstroom.

De periodieke inspecties worden door de bevoegde instantie uitgevoerd.

Deze inspecties moeten voldoende regelmatig plaatsvinden zodat een toereikend verkeersveiligheidsniveau voor de desbetreffende weginfrastructuur verzekerd is.

De Regering neemt een passend inspectieschema aan om zeker te stellen dat de tijdelijke veiligheidsmaatregelen die op de wegwerkzaamheden toepasselijk zijn worden nageleefd.

De modaliteiten voor de toepassing van dit artikel kunnen nader bepaald worden door de Regering.

Art. 8.De Regering neemt uiterlijk 19 december 2011 richtsnoeren aan voor de veiligheidsaudits, de wegennetinspecties en de inspecties betreffende de tijdelijke veiligheidsmaatregelen die toepasselijk zijn op de wegwerkzaamheden.

Art. 9.De Regering neemt uiterlijk 19 december 2011 opleidingscurricula voor verkeersveiligheidsdeskundigen aan.

Wanneer verkeersveiligheidsauditoren taken uitvoeren die in dit decreet zijn vastgesteld, moeten zij een eerste opleiding volgen, waarna zij een bekwaamheidscertificaat ontvangen. Vervolgens moeten zij regelmatig verdere opleidingscursussen volgen.

Verkeersveiligheidsauditoren zijn houder van een bekwaamheidscertificaat. Certificaten die vóór 19 december 2008 zijn afgegeven, worden erkend.

De auditoren worden aangesteld om de bij dit decreet bepaalde opdrachten te vervullen indien ze voldoen aan de volgende vereisten : a) ze beschikken over een bekwaamheidscertificaat en hebben relevante ervaring of opleiding op het gebied van wegenontwerp, wegenverkeersveiligheidstechnieken en ongevalsanalyse;b) voldoen aan de eisen bedoeld in de leden 2 en 3 binnen twee jaar na de aanneming van de richtsnoeren bedoeld in artikel 8 en uiterlijk vanaf 19 december 2013;c) gedurende de audit niet betrokken zijn bij het ontwerp of de exploitatie van het infrastructuurproject waarop de door hen uitgevoerde audit betrekking heeft. De modaliteiten voor de toepassing van dit artikel kunnen nader bepaald worden door de Regering. HOOFDSTUK II. - « Conseil supérieur wallon de la Sécurité routière » (Waalse hoge raad voor Verkeersveiligheid)

Art. 10.Er wordt een « Conseil supérieur wallon de la Sécurité routière » opgericht, hierna de Raad genoemd.

Art. 11.De Raad heeft de volgende opdrachten : - iedere nuttige reflectie in goede banen leiden en voorstellen voorleggen om het aantal en de ernst van verkeersongevallen terug te dringen; - het beleid van het Waalse Gewest inbedden in een overlegde, multidisciplinaire aanpak die gecoördineerd wordt met de meest representatieve actoren van de verkeersveiligheid; - een actieprogramma voorstellen in het kader van een gewestelijk plan voor verkeersveiligheid en er de opvolging van garanderen; - advies uitbrengen over alle vragen en onderwerpen voorgelegd door een regeringslid.

De Raad kan op eigen initiatief advies uitbrengen over elke vraag in verband met verkeersveiligheid.

Art. 12.De Raad bestaat uit dertig gewone en dertig plaatsvervangende leden, benoemd door de Regering, w.o. : - één vertegenwoordiger van de gewestelijke administratie die de wegen beheert; - één vertegenwoordiger van de gewestelijke administratie die mobiliteit beheert; - een vertegenwoordiger van de « Sofico »; - één vertegenwoordiger van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid; - één vertegenwoordiger van het « Centre de Recherche routière » (Centrum voor Onderzoek inzake Verkeersveiligheid); - één vertegenwoordiger van de permanente commissie van de lokale politie; - één vertegenwoordiger van de federale politie; - één vertegenwoordiger van het College der Procureurs-generaal; - één vertegenwoordiger van de « Union des Villes et des Communes de Wallonie » (Vereniging van de Waalse Steden en Gemeenten); - één vertegenwoordiger van het verplicht onderwijs, voorgedragen door de Franse Gemeenschap; - één vertegenwoordiger van het verplicht onderwijs, voorgedragen door de Duitstalige Gemeenschap; - een vertegenwoordiger van de « Ligue des Familles »; - één vertegenwoordiger van de verenigingen die een verantwoordelijk rijgedrag voorstaan, onder de representatieve verenigingen; - drie vertegenwoordigers van de verenigingen van de slachtoffers van het wegverkeer onder de representatieve verenigingen; - één vertegenwoordiger van de Beroepsverening van de Verzekeringsondernemingen; - één vertegenwoordiger van de rijopleidingen, onder de representatieve verenigingen; - twee vertegenwoordigers van het personenvervoer over de weg, voorgedragen door hun federatie; - één vertegenwoordiger van de automobilisten, onder de representatieve verenigingen; - één vertegenwoordiger van de autobedrijven, voorgedragen door de CESRW; - één vertegenwoordiger van de motorrijders, onder de representatieve verenigingen; - één vertegenwoordiger van de fietsers, onder de representatieve verenigingen; - twee vertegenwoordigers van de voetgangers en van de personen met een verminderde beweeglijkheid, onder de representatieve verenigingen; - één vertegenwoordiger van de taxi's; - één vertegenwoordiger van de autokeuringsbedrijven; - twee vertegenwoordigers van het vrachtvervoer over de weg, voorgedragen door de CESRW. De benoeming van de vertegenwoordigers voorgedragen door de representatieve verenigingen wordt verricht op grond van een oproep tot de kandidaten gericht aan die verenigingen, via de wegenwebsite van het Waalse Gewest.

De Regering wijst de voorzitter en de ondervoorzitter van de Raad aan onder de leden van die raad.

Het uitblijven van voordrachten van vertegenwoordigers door andere entiteiten van de federale overheid dan het Waalse Gewest of het feit dat laatstgenoemden de vergaderingen van de Raad niet bijwonen tasten de werking van die Raad niet aan en beïnvloeden de geldigheid van diens daden niet.

Art. 13.De zetel van de Raad is gevestigd in de lokalen van de Waalse Overheidsdienst, boulevard du Nord 8, te 5000 Namen.

Het secretariaat van de Raad wordt waargenomen door het Departement Veiligheid, Verkeer, Telematica van het Operationeel Directoraat-generaal Wegen en Gebouwen van de Waalse Overheidsdienst.

Art. 14.Artikel 1, 2°, van het decreet van 6 november 2008Relevante gevonden documenten type decreet prom. 06/11/2008 pub. 18/12/2008 numac 2008204571 bron waalse overheidsdienst Decreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie type decreet prom. 06/11/2008 pub. 19/12/2008 numac 2008204572 bron waalse overheidsdienst Kaderdecreet houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie voor de aangelegenheden geregeld krachtens artikel 138 van de Grondwet sluiten houdende rationalisatie van de adviesverlenende functie, wordt aangevuld met volgend streepje : - de « Conseil supérieur wallon de la Sécurité routière » (Waalse Hoge Raad voor Verkeersveiligheid). HOOFDSTUK III. - Wijzigingen in het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein

Art. 15.In het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein wordt een artikel 4bis ingevoegd, luidend als volgt : «

Art. 4bis.De Regering is gemachtigd om het verkeer op het gewestelijk openbaar wegen- of waterwegendomein of op een deel ervan om één of meerdere redenen bedoeld in artikel 1 te beperken of te verbieden.

In dat geval voorziet de Regering in de eventueel noodzakelijke wegomleidingen. »

Art. 16.In artikel 5, § 1, van hetzelfde decreet wordt een punt 4° toegevoegd, luidend als volgt : « 4° diegenen die het gewestelijk openbaar domein gebruiken in overtreding van een besluit getroffen krachtens artikel 4bis. » In hetzelfde artikel van het decreet wordt een een § 3 toegevoegd, luidend als volgt : « § 3. Met een geldboete worden bestraft degenen die een voertuig besturen waarvan de massa op de grond onder één van de assen het toegelaten maximum met meer dan vijf procent overschrijdt. Die geldboete bedraagt : 1° 50 euro tot 5.000 euro bij een overlading met minder dan 500 kg; 2° 100 euro tot 10.000 euro bij een overlading met 500 kg tot minder dan 1 000 kg; 3° 200 euro tot 20.000 euro bij een overlading met 1 000 kg tot minder dan 1 500 kg; 4° 300 euro tot 30.000 euro bij een overlading met 1 500 kg tot minder dan 2 000 kg; 5° 500 euro tot 50.000 euro bij een overlading met 2 000 kg tot minder dan 3 000 kg; 6° 750 euro tot 75.000 euro bij een overlading met 3 000 kg en meer. »

Art. 17.In artikel 6, § 1, lid 1, van hetzelfde decreet worden de woorden « statutaire of contractuele » ingevoegd tussen de woorden « aan » en « gewestelijke ».

Art. 18.In artikel 8, lid 1, van hetzelfde decreet worden de woorden « of in geval van schade die het gewestelijk openbaar weggennet wordt toegebracht ten gevolge van een overtreding bedoeld in artikel 5, § 1, 4°, of § 3 » ingevoegd tussen de woorden « artikel 5, § 1, 1°, en § 2, 2° en 3°, » en « kan ».

Art. 19.In hetzelfde decreet worden, tussen de hoofdstukken V en VI, een hoofdstuk Vbis en een artikel 8bis ingevoegd luidend als volgt : « HOOFDSTUK Vbis. - Onmiddellijke inning

Art. 8bis.De domaniaal politieagent die een inbreuk op artikel 5 vaststelt kan, met de instemming van de overtreder, overgaan tot de onmiddellijke inning van een geldsom.

Het onmiddellijke inningsbedrag is 150 euro voor de inbreuken bedoeld in artikel 5, § 1, en 50 euro voor de inbreuken bedoeld in artikel 5, § 2.

Bij een inbreuk op artikel 5, § 3, bedraagt de onmiddellijke inningssom : 1° 150 euro bij een overlading van minder dan 500 kg;2° 100 euro bij een overlading van 500 kg tot minder dan 1000 kg;3° 200 euro bij een overlading van 1 000 kg tot minder dan 1 500 kg;4° 300 euro bij een overlading van 1 500 kg tot minder dan 2 000 kg;5° 500 euro bij een overlading van 2 000 kg tot minder dan 3 000 kg;6° 750 euro bij een overlading van 3 000 kg en meer. De domaniaal politieagent deelt zijn beslissing aan de procureur des Konings mee.

De Regering bepaalt de nadere regels voor de inning en de indexering van de som.

De onmiddellijke betaling van de som dooft de mogelijkheid uit om de overtreder een administratieve geldboete op te leggen voor het beoogde feit.

De onmiddellijke betaling van de geheven som belet de procureur des Konings niet om de artikelen 216bis of 126ter van het Wetboek van strafvordering toe te passen of strafrechtelijke vervolgingen in te stellen. Bij toepassing van de artikelen 216bis of 216ter van het Wetboek van strafvordering wordt de onmiddellijk geïnde som toegerekend op de som bepaald door het openbaar ministerie en het eventuele overschot wordt terugbetaald.

Bij een veroordeling van belanghebbende wordt de onmiddellijk geïnde som toegerekend op de aan de Staat verschuldigde gerechtskosten en de uitgesproken geldboete, en het eventuele overschot wordt terugbetaald.

Bij een vrijspraak wordt de onmiddellijk geïnde som teruggegeven.

Bij een voorwaardelijke veroordeling wordt de onmiddellijk geïnde som teruggegeven na aftrek van de gerechtskosten. »

Art. 20.§ 1. In artikel 9, § 1, van hetzelfde decreet wordt een lid 3 toegevoegd, luidend als volgt : « Voor de inbreuken bedoeld in artikel 5, § 3, bedraagt de administratieve geldboete : 1° 50 euro tot 5.000 euro bij een overlading van minder dan 500 kg; 2° 100 euro tot 10.000 euro bij een overlading van 500 kg tot minder dan 10.000 kg; 3° 200 euro tot 20.000 euro bij een overlading van 1 000 kg tot minder dan 1 500 kg; 4° 300 euro tot 30.000 euro bij een overlading van 1 500 kg tot minder dan 2 000 kg; 5° 500 euro tot 50.000 euro bij een overlading van 2 000 kg tot minder dan 3 000 kg; 6° 750 euro tot 75.000 euro bij een overlading van 3 000 kg en meer. » § 2. In hetzelfde artikel 9, § 2, lid 1, wordt het woord « negentig » vervangen door het woord « zestig ». § 3. Het tweede lid van § 3 en het derde lid van § 8 van hetzelfde artikel 9 worden opgeheven.

Art. 21.In artikel 2 van het decreet van 17 december 1992 tot oprichting van de begrotingsgrondsen inzake openbare werken wordt lid 2 aangevuld met een punt d) luidend als volgt : « d) de administratieve geldboetes geïnd krachtens artikel 9 van het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein en de onmiddellijke inningen gestort op grond van artikel 8bis van hetzelfde decreet indien de overtreding begaan werd op het gewestelijk openbaar wegennet. » In artikel 3 van hetzelfde decreet wordt lid 2 aangevuld met een punt d), luidend als volgt : « d) de administratieve geldboetes geïnd krachtens artikel 9 van het decreet van 19 maart 2009Relevante gevonden documenten type decreet prom. 19/03/2009 pub. 08/05/2009 numac 2009202017 bron waalse overheidsdienst Decreet betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein sluiten betreffende de instandhouding van het gewestelijke openbaar wegen- en waterwegendomein en de onmiddellijke inningen gestort op grond van artikel 8bis van hetzelfde decreet indien de overtreding begaan werd op het gewestelijk openbaar wegennet. » Kondigen dit decreet af, bevelen dat het in het Belgisch Staatsblad zal worden bekendgemaakt.

Namen, op 22 december 2010.

De Minister-President, R. DEMOTTE De Minister van Binnenlandse Aangelegenheden en Ambtenarenzaken, J.-M. NOLLET De Minister van Begroting, Financiën, Tewerkstelling, Vorming en Sport, A. ANTOINE De Minister van Economie, Tewerkstelling, Buitenlandse Handel en Nieuwe Technologieën, J.-C. MARCOURT De Minister van de Plaatselijke Besturen en de Stad, P. FURLAN De Minister van Gezondheid, Sociale Actie en Gelijke Kansen, Mevr. E. TILLIEUX De Minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit, Ph. HENRY De Minister van Openbare Werken, Landbouw, Landelijke Aangelegenheden, Natuur, Bossen en Erfgoed, B. LUTGEN _______ Nota (1) Zitting 2010-2011. Stukken van het Waals Parlement 299 (2010-2011). - Nrs. 1 en 12.

Volledig verslag. Openbare vergadering van 21 december 2010.

Bespreking.

Volledig verslag. Openbare vergadering van 22 december 2010.

Stemming.

^