Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 03 februari 2014
gepubliceerd op 10 februari 2014

Koninklijk besluit waarbij de Nationale Bank van België en de bank-, wissel-, krediet- en spaarinstellingen bedoeld in artikel 322 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, gemachtigd worden tijdelijk toegang te hebben tot het Rijksregister van de natuurlijke personen

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2014003030
pub.
10/02/2014
prom.
03/02/2014
ELI
eli/besluit/2014/02/03/2014003030/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

3 FEBRUARI 2014. - Koninklijk besluit waarbij de Nationale Bank van België en de bank-, wissel-, krediet- en spaarinstellingen bedoeld in artikel 322 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, gemachtigd worden tijdelijk toegang te hebben tot het Rijksregister van de natuurlijke personen


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het besluit dat de Regering de eer heeft U ter ondertekening voor te leggen, strekt ertoe een tijdelijke toegang tot de bestanden van het Rijksregister van de natuurlijke personen toe te laten in hoofde van de Nationale Bank van België (NBB) en van de bank-, wissel-, krediet- en spaarinstellingen (hierna de "informatieplichtigen" genoemd) bedoeld in artikel 322, § 2, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen ("WIB 92"), met het oog op de correcte registratie van informatie in het Centraal aanspreekpunt (CAP) bedoeld in § 3 van hetzelfde artikel, dat door de NBB wordt gehouden.

In ruil voor het behouden van het bankgeheim, bepaalt artikel 322, § 3, WIB 92 dat de informatieplichtigen voortaan verplicht zijn om de identiteit van hun cliënten en de nummers van hun rekeningen en contracten kenbaar te maken bij het CAP. Gelet op het gevoelig karakter van de in het CAP geregistreerde gegevens, is het van belang dat de cliënten zo veel mogelijk kunnen worden geïdentificeerd op een eenduidige manier, teneinde het risico op vergissingen en verwarringen maximaal te beperken, zoals de mededeling van gegevens met betrekking tot een naamgenoot van de betrokken belastingplichtige. Zulke eenduidige identificatie is enkel mogelijk wanneer een uniek identificatienummer aan elke belastingplichtige wordt toegekend en als dit nummer bovendien een controlecijfer bevat dat de juistheid van het nummer rekenkundig nagaat en zo elk risico op verwarring ingevolge een tikfout voorkomt.

Wat betreft de natuurlijke personen die in België verblijven of die in het wachtregister zijn ingeschreven, bestaat er een uniek identificatienummer dat aan die kenmerken beantwoordt, m.n. het inschrijvingsnummer in het Rijksregister van de natuurlijke personen.

De rechtszekerheid en de bescherming van de vertrouwelijke gegevens bijgehouden in het CAP vereisen dus dat dit uniek identificatienummer gebruikt wordt om dit type van cliënten te identificeren, zoals de fiscale administratie reeds doet. Deze administratie beschikt immers reeds lang over zo'n machtiging in het kader van het beheer van de individuele fiscale dossiers (cf. artikel 314 WIB 92). Artikel 322, § 3, 4de lid WIB 92 laat het gebruik van dit rijksregisternummer door de NBB en door de informatieplichtigen uitdrukkelijk toe, doch uiteraard enkel voor de doeleinden van het bijhouden van het CAP. Om deze reden blijkt het zeer wenselijk dat de informatieplichtigen van bij het begin de natuurlijke personen-rijksinwoners die in 2010, 2011, 2012 of 2013 houders waren van bankrekeningen en over wie ze dus gegevens aan het CAP moeten meedelen, zouden kunnen identificeren door middel van hun rijksregisternummer. Deze identificatie zal evenwel van de betrokken informatieplichtigen een zeer grote inspanning vragen om hun database "cliënten" op tijd te vervolledigen. In bepaalde gevallen bezitten de informatieplichtigen dit gegeven reeds onder een numerieke en gestructureerde vorm voor een deel van hun cliënteel in het kader van een andere door of krachtens de wet bepaalde finaliteit, maar zeker niet voor heel hun cliënteel. Om de administratieve overlast voor de informatieplichtigen te verlichten, dringt het zich dus allereerst op hen te machtigen het rijksregisternummer dat ze reeds in hun bestanden onder de vorm van een gestructureerd numeriek gegeven zouden hebben geregistreerd, bijvoorbeeld in het kader en voor de noden van de wetgevingen "antiwitwassen", "slapende rekeningen" en "centrale voor kredieten aan particulieren", te hergebruiken met het oog op de registratie van hun cliënten in het CAP. Dit vormt het voorwerp van artikel 4 van het besluit dat U wordt voorgelegd.

De rijksregisternummers van natuurlijke personen staan overigens geregeld vermeld op de fotokopie van de identiteitskaart van de cliënten van de informatieplichtigen die nog niet over een elektronische identiteitskaart beschikken. Ze staan altijd vermeld op de elektronische identiteitskaarten van de cliënten die over een dergelijke kaart beschikken, maar zij worden dan in de informatica-infrastructuur van de informatieplichtigen opgeladen onder de vorm van een beeld en niet onder de vorm van een gestructureerd numeriek gegeven. De informatieplichtigen kunnen van dit nummer geen systematisch gebruik maken, vertrekkende van dit beeld van de identiteitskaart, zonder voorafgaande invoer van dit nummer in een gestructureerde database. Zo'n manuele behandeling, die zeer log en tijdrovend is, zou duidelijk niet tot een goed einde kunnen gebracht worden in de uiterst korte tijdspanne die is toegekend door het besluit tot uitvoering van artikel 322, § 3, WIB 92. De enige manier om aan de informatieplichtigen de kans te bieden om het rijksregisternummer te gebruiken voor de identificatie van hun cliënten voor wie ze niet reeds over dit nummer beschikken in de vorm van een gestructureerd numeriek gegeven, bestaat er dus in de informatieplichtigen tijdelijk toegang te geven tot de informatie van het Rijksregister van natuurlijke personen. Een dergelijke toegang moet het hen mogelijk maken om er het rijksregisternummer van ieder van hun cliënten op te zoeken op basis van diens naam, diens voornaam, diens geboortedatum alsook diens geboorteplaats of, bij ontstentenis hiervan, diens geboorteland (met name de identificatiegegevens bedoeld in artikel 2, 1° van het koninklijk besluit van 17 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 17/07/2013 pub. 26/07/2013 numac 2013003233 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt bedoeld in artikel 322, § 3, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 sluiten en in artikel 3, 1° en 2°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen) waarover zij beschikken, minstens aan de hand van het beeld van de identiteitskaart van de cliënt die zij moet bewaren in het kader van de anti-witwaswetgeving. Zulke toegang zou enkel uitgevoerd kunnen worden tijdens een beperkte periode, met name vanaf de eerste dag volgend op de bekendmaking van onderhavig KB in het Belgisch Staatsblad tot en met 31 december 2014, en uiteraard enkel voor de noden van de mededeling aan het CAP van de identiteit van cliënten aangaande wie gegevens aan het CAP moeten worden meegedeeld. Zo'n begrensde en tijdelijke mogelijkheid van consultatie door de informatieplichtigen van de gegevens van het Rijksregister van natuurlijke personen is echt een sleutelfactor voor het succes van het CAP. In de praktijk zou deze raadpleging zoveel mogelijk door gegroepeerde en asynchrone opzoekingen ("batch") moeten plaatsvinden om zowel de kosten voor de financiële sector als de overbezetting van de telecommunicatielijnen voor het Rijksregister van natuurlijke personen te verminderen.

Bovendien, en om aan de uitdrukkelijke wens van het Sectoraal comité voor het Rijksregister tegemoet te komen, werd de tekst vervolledigd om te vermelden dat er geen opzoeking mag geschieden wanneer een informatieplichtige niet minstens over de naam, de voornamen en de geboortedatum beschikt. Een opzoeking die niet op voormelde minimale parameters gestoeld is, dreigt tot een foutief resultaat te leiden omdat er dan geen "one-to-one" overeenstemming gegarandeerd kan worden. In dat geval zou de opzoeking niet bijdragen tot de realisatie van het beoogde doeleinde en zou ze bijgevolg als niet ter zake dienend en overmatig moeten worden bestempeld (artikel 4, § 1, 3°, WVP).

Het is tevens van belang om een indirecte toegang van de informatieplichtigen tot het Rijksregister van de natuurlijke personen via de tussenkomst van de vereniging zonder winstoogmerk IDENTIFIN (ondernemingsnummer 0808.911.704) te bevoorrechten. Een dergelijke indirecte toegang is goedgekeurd, zo niet aangemoedigd door het Sectoraal comité van het Rijksregister (zie beraadslagingen 22/2009 van 25 maart 2009 en 02/2010 van 26 januari 2011) en is reeds voorzien in de wet van 24 juli 2008Relevante gevonden documenten type wet prom. 24/07/2008 pub. 07/08/2008 numac 2008202687 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen (1) sluiten houdende diverse bepalingen, die de opsporing van de houders van "slapende rekeningen, safes en verzekeringsovereenkomsten" beoogt te vergemakkelijken, en in de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld en de financiering van terrorisme.

Een indirecte toegang via de tussenkomst van de vereniging zonder winstoogmerk IDENTIFIN is bijgevolg bepaald in artikel 2 van het besluit dat U voorgelegd wordt, wanneer zij hiertoe gemachtigd is door een informatieplichtige. In dit kader wordt aan voormelde vereniging de toelating verleend om : - toegang te hebben tot de gegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen voor rekening van de instelling die haar te dien einde heeft gevolmachtigd, met het oog op het verrichten van de opzoeking bedoeld in artikel 1; - de rijksregisternummers van de cliënten-rijksinwoners van haar volmachtgever die zij door middel van deze opzoeking heeft ingezameld te gebruiken om ze aan deze volmachtgever mee te delen.

De vereniging zonder winstoogmerk IDENTIFIN is ertoe gehouden de rijksregisternummers die zij bij het Rijksregister van de natuurlijke personen heeft opgehaald onverwijld te vernietigen nadat zij deze nummers aan haar volmachtgever heeft meegedeeld.

Tot slot zijn informatieplichtigen die in het kader van andere wettelijke of reglementaire verplichtingen reeds informatieveiligheids-formulieren hebben ingediend bij de vereniging zonder winstoogmerk IDENTIFIN en waarvan de consulent inzake informatieveiligheid en de informatieveiligheidsvoorzieningen reeds zijn goedgekeurd door het Sectoraal comité van het Rijksregister, vrijgesteld van deze formaliteiten in het kader van opzoekingen bedoeld in artikel 1 voor zover ze naar aanleiding van hun gemotiveerde aanvraag aan IDENTIFIN zouden bevestigen dat de informatie m.b.t. de consulent inzake informatiebeveiliging en het informatiebeveiligingsbeleid nog steeds actueel is en ze strikt dezelfde informatieveiligheidsregels zouden toepassen. Deze vrijstelling heeft tot doel een tijdrovende administratieve last voor alle belanghebbenden te voorkomen, die hoe dan ook geen enkel praktisch nut zou hebben doordat het hier enkel om de herhaling zou gaan van absoluut identieke formaliteiten die eerder al zijn verricht.

Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer trouwe dienaars De Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken, Mevr. J. MILQUET De Minister van Justitie, Mevr. A. TURTELBOOM De Minister van Financiën, K. GEENS

ADVIES 54.928/3 VAN 14 JANUARI 2014 VAN DE RAAD VAN STATE, AFDELING WETGEVING, OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT `WAARBIJ DE NATIONALE BANK VAN BELGI" EN DE BANK-, WISSEL-, KREDIET- EN SPAARINSTELLINGEN BEDOELD IN ARTIKEL 322 VAN HET WETBOEK VAN DE INKOMSTENBELASTINGEN 1992, GEMACHTIGD WORDEN TIJDELIJK TOEGANG TE HEBBEN TOT HET RIJKSREGISTER VAN DE NATUURLIJKE PERSONEN' Op 23 december 2013 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Financiën verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `waarbij de Nationale Bank van België en de bank-, wissel-, krediet- en spaarinstellingen bedoeld in artikel 322 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, gemachtigd worden tijdelijk toegang te hebben tot het Rijksregister van de natuurlijke personen'.

Het ontwerp is door de derde kamer onderzocht op 14 januari 2014.

De kamer was samengesteld uit Jo Baert, kamervoorzitter, Jan Smets en Kaat Leus, staatsraden, Lieven Denys, assessor, en Annemie Goossens, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Frédéric Vanneste, auditeur.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 14 januari 2014.

Met toepassing van artikel 84, § 3, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, heeft de afdeling Wetgeving zich beperkt tot het onderzoek van de bevoegdheid van de steller van de handeling, van de rechtsgrond, alsmede van de vraag of aan de te vervullen vormvereisten is voldaan.

Dat onderzoek geeft geen aanleiding tot opmerkingen.

De griffier, A. Goossens.

De voorzitter, J. Baert.

3 FEBRUARI 2014. - Koninklijk besluit waarbij de Nationale Bank van België en de bank-, wissel-, krediet- en spaarinstellingen bedoeld in artikel 322 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, gemachtigd worden tijdelijk toegang te hebben tot het Rijksregister van de natuurlijke personen FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, inzonderheid op artikel 5, vijfde lid, en artikel 8, tweede lid, ingevoerd bij de wet van 25 maart 2003;

Gelet op het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, artikel 322, § 3, derde lid, ingevoegd bij de wet van 14 april 2011Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/04/2011 pub. 06/05/2011 numac 2011201824 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen sluiten en vervangen bij de programmawet van 29 maart 2012, en vierde lid, ingevoegd bij de wet van 29 december 2011;

Gelet op het Koninklijk besluit van 17 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 17/07/2013 pub. 26/07/2013 numac 2013003233 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt bedoeld in artikel 322, § 3, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 sluiten betreffende de werking van het centraal aanspreekpunt bedoeld in artikel 322, § 3, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992;

Gelet op het Koninklijk besluit van 2 april 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 02/04/2003 pub. 19/05/2003 numac 2003000311 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Koninklijk besluit betreffende de vergoedingen waartoe de prestaties van het Rijksregister van de natuurlijke personen aanleiding geven sluiten betreffende de vergoedingen waartoe de prestaties van het Rijksregister van de natuurlijke personen aanleiding geven;

Gelet op het advies RR nr. 01/2013 van het Sectoraal comité van het Rijksregister, gegeven op 11 december 2013;

Gelet op het advies van de Inspecteur van financiën van de federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, gegeven op 28 november 2013, en van de Inspecteur van financiën van de federale Overheidsdienst Financiën, gegeven op 20 november 2013;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting, gegeven op 17 december 2013;

Gelet op advies 54.928/3 van de Raad van State, gegeven op 14 januari 2014, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Gelet op de artikelen 19/1 tot 19/3 van de wet van 5 mei 1997Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/05/1997 pub. 18/06/1997 numac 1997021155 bron diensten van de eerste minister 5 MEI 1997 Wet betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling sluiten betreffende de coördinatie van het federale beleid inzake duurzame ontwikkeling, ingevoegd bij de wet van 30 juli 2010; gezien dat op grond van het voorafgaand onderzoek of de uitvoering van een effectbeoordeling van het ontworpen besluit zich al dan niet opdrong, is geoordeeld dat een dergelijke effectbeoordeling in casu niet noodzakelijk was;

Op de voordracht van Onze Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Tijdens de periode vanaf de eerste dag volgend op de datum van de bekendmaking van dit besluit in het Belgisch Staatsblad tot en met 31 december 2014 hebben de Nationale Bank van België en de bank-, wissel-, krediet- en spaarinstellingen bedoeld in artikel 322 van het Wetboek van inkomstenbelastingen 1992 toegang tot de gegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen bedoeld in artikel 3, 1° (naam en voornamen) en 2° (geboorteplaats en -datum) van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen om er het rijksregisternummer van de cliënten-rijksinwoners op te zoeken, doch slechts indien ze dit nummer niet eerder onder een numerieke en gestructureerde vorm zouden hebben geregistreerd in het kader van een andere wetgeving. Geen opzoeking mag worden uitgevoerd door de Nationale Bank van België of door een bank-, wissel-, krediet- of spaarinstelling wanneer ze nog niet minstens over de naam, de voornamen en de geboortedatum beschikken wanneer ze de opzoeking opstarten.

Art. 2.Op voorwaarde dat zij een gemotiveerd verzoek in die zin heeft ontvangen van een bank-, wissel-, krediet- en spaarinstelling bedoeld in artikel 1, wordt tijdens de periode vanaf de eerste dag volgend op de datum van de bekendmaking van dit besluit in het Belgisch Staatsblad tot en met 31 december 2014 aan de vereniging zonder winstoogmerk IDENTIFIN toelating verleend om : - toegang te hebben tot de gegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen voor rekening van de voornoemde instelling die haar te dien eind heeft gevolmachtigd, met het oog op het verrichten van de opzoeking bedoeld in artikel 1, - de rijksregisternummers van de cliënten-rijksinwoners van haar volmachtgever die zij door middel van deze opzoeking heeft ingezameld te gebruiken om ze aan deze volmachtgever mee te delen.

De vereniging zonder winstoogmerk IDENTIFIN heeft toegang tot de gegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen bedoeld in artikel 3, 1° (naam en voornamen) en 2° (geboorteplaats en -datum) van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen om er het rijksregisternummer van de cliënten-rijksinwoners van zijn lastgevers op te zoeken. Geen opzoeking mag worden uitgevoerd door de vereniging zonder winstoogmerk IDENTIFIN wanneer ze nog niet minstens over de naam, de voornamen en de geboortedatum beschikt wanneer ze deze opzoeking opstart.

De vereniging zonder winstoogmerk IDENTIFIN vernietigt onverwijld de rijksregisternummers die zij bij het Rijksregister van de natuurlijke personen heeft opgehaald nadat zij deze nummers aan haar volmachtgever heeft meegedeeld.

Bank-, wissel-, krediet- en spaarinstellingen die in het kader van andere wettelijke of reglementaire verplichtingen reeds informatieveiligheidsformulieren bij de vereniging zonder winstoogmerk IDENTIFIN hebben ingediend en waarvan de consulent inzake informatieveiligheid en de informatieveiligheidsvoorzieningen door het Sectoraal comité van het Rijksregister reeds zijn goedgekeurd, zijn vrijgesteld van deze formaliteiten in het kader van de opzoeking bedoeld in artikel 1 voor zover ze naar aanleiding van de gemotiveerde aanvraag bedoeld in het eerste lid bevestigen dat de informatie m.b.t. de consulent inzake informatiebeveiliging en het informatiebeveiligingsbeleid nog steeds actueel is en ze strikt dezelfde informatieveiligheidsregels toepassen.

Art. 3.De in dit besluit bepaalde toegang is enkel toegelaten in het kader en voor de noden van de correcte registratie in het centraal aanspreekpunt bedoeld in artikel 322, § 3, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, van het rijksregisternummer van de natuurlijke personen-rijksinwoners voor wie gegevens eraan moeten worden meegedeeld.

Art. 4.Indien de in artikel 1 bedoelde instellingen reeds beschikken over het rijksregisternummer van hun cliënten met het oog op een andere door of krachtens de wet bepaalde finaliteit, dan zijn ze gemachtigd dit rijksregisternummer te hergebruiken in het kader en voor de noden van de correcte registratie in voormeld centraal aanspreekpunt van het rijksregisternummer van de natuurlijke personen-rijksinwoners.

Art. 5.Dit besluit treedt in werking op de datum van zijn bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.

Art. 6.De ministers die bevoegd zijn voor respectievelijk Binnenlandse zaken, Justitie en Financiën zijn belast met de uitvoering van dit besluit, ieder voor wat hem of haar aanbelangt.

Gegeven te Brussel, 3 februari 2014.

FILIP Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken, Mevr. J. MILQUET De Minister van Justitie, Mevr. A. TURTELBOOM De Minister van Financiën, K. GEENS

^