Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 03 maart 2011
gepubliceerd op 11 april 2011

Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de bouw van het Gewestelijk Expresnet en gelegen op het grondgebied van de gemeente Rixensart en de stad Waver van algemeen nut wordt verklaard

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2011014090
pub.
11/04/2011
prom.
03/03/2011
ELI
eli/besluit/2011/03/03/2011014090/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

3 MAART 2011. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen nodig voor de bouw van het Gewestelijk Expresnet en gelegen op het grondgebied van de gemeente Rixensart en de stad Waver van algemeen nut wordt verklaard


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 10, § 2, 2°;

Gelet op de wet van 22 maart 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2002 pub. 26/03/2002 numac 2002014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 11 oktober 2001 tussen de federale Staat, het Vlaams, het Waals en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende het meerjarig investeringsplan 2001-2002 van de N.M.B.S. sluiten houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 11 oktober 2001 tussen de federale Staat, het Vlaams, het Waals en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende het meerjarig investeringsplan 2001-2012 van de N.M.B.S;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/06/2004 numac 2004014131 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/09/2004 numac 2004014193 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Addendum type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 18/10/2004 numac 2004014207 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Tweede addendum sluiten tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, artikel 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2004 pub. 20/10/2004 numac 2004014210 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel sluiten houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Overwegende dat de mobiliteit in en rond Brussel een groot probleem vormt dat dringend opgelost moet worden en dat, hoewel de middelen en de aanpak om dit probleem op te lossen veelvoudig kunnen zijn, de verbetering van het netwerk voor openbaar vervoer hiervoor één van de belangrijkste oplossingen is;

Overwegende dat in dit kader de verwezenlijking van het Gewestelijk Expresnet (GEN), waarvan het op 4 sporen brengen van de spoorlijnen in en rond Brussel deel uitmaakt, ontegensprekelijk een belangrijke oplossing is, zodat het onontbeerlijk is dit zo snel mogelijk te realiseren om op korte termijn een totale verstikking van Brussel en zijn agglomeratie te vermijden;

Overwegende dat de realisatie van dit project omvangrijke werken aan de spoorweginfrastructuur vereist, dat deze werken beogen de realisatie van de hierboven vermelde doelstellingen mogelijk te maken en dat ze aldus van algemeen nut zijn;

Overwegende dat de enkelvoudige vergunning betreffende het op 4 sporen brengen van de lijn 161, die Namen en Brussel verbindt, door de Regering van het Waals Gewest aan Infrabel werd afgeleverd op 22 november 2004, dat deze vergunning werd afgeleverd na onderzoek van verschillende alternatieven met het oog op de verbetering van de capaciteit van de spoorlijn 161 en dat in dat kader de keuze om de lijn op 4 sporen te brengen weerhouden en gevalideerd werd door het Waals Gewest;

Overwegende dat het voor de uitvoering van bovengenoemde werken vereist is te beschikken over de percelen aangeduid op de plannen 024.000KU1B, 024.000KU2C en 026.225KU1B en gelegen op het grondgebied van de gemeente Rixensart en de stad Waver;

Overwegende dat de hoogdringendheid gerechtvaardigd wordt door de verbintenis van de Belgische Staat in het kader van het samenwerkingsakkoord van 11 oktober 2001, om de administratieve procedures, noodzakelijk om de werken van het GEN te verwezenlijken, zo snel mogelijk af te ronden en dat al het nodige gedaan moet worden om de planning voor de realisatie van het GEN na te leven;

Overwegende dat de motieven aangehaald om het algemeen nut te rechtvaardigen en, in het bijzonder, de dringende noodzaak om de mobiliteitsproblemen in en rond Brussel op te lossen ook de hoogdringendheid van de onteigeningen rechtvaardigen;

Overwegende dat door het geheel van deze redenen het nodig is de grondinnames te machtigen volgens de procedure van inbezitneming bij hoogdringendheid, ingevoerd door de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten;

Overwegende dat de plannen, gevoegd aan dit besluit, ook goederen bevatten die tot het openbaar domein van de gemeente Rixensart en de stad Waver behoren en dat het hier heraanleg van wegenis betreft;

Overwegende dat, betreffende het principe van de onvervreemdbaarheid van goederen van het openbaar domein, thans erkend wordt dat het niet meer om een absoluut principe gaat en dat er omstandigheden zijn waarin, zoals in dit geval, het toegelaten is om goederen die tot het openbaar domein behoren te onteigenen om reden van algemeen nut;

Overwegende dat in de mate dat de daden en werken verricht door Infrabel, zoals toegelaten in de stedenbouwkundige vergunning, niet tot definitief gevolg hebben dat de openbare bestemming van de betreffende percelen wordt belemmerd of dat delen van de weg worden afgeschaft, ook de geplande onteigening niet tot gevolg zal hebben dat afbreuk wordt gedaan aan de openbare bestemming die de onvervreemdbaarheid van openbare domeingoederen rechtvaardigt;

Overwegende dat voor wat de gedeeltes van de gemeentelijke wegen betreft, deze wegenis zullen blijven omwille van de interceptie door de spoorweg, die conform de wet van 25 juli 1891, onder de grote wegenis valt;

Overwegende dat de van toepassing zijnde wetgeving geen enkele procedure voor onmiddellijke inbezitneming voorziet die aan een onteigende instantie toelaat tijdelijk een goed van het openbaar domein in bezit te nemen met het engagement om dit, na afloop van de werken, te herstellen en dat de onteigening, bij ontstentenis van een akkoord in der minne, bijgevolg de enige mogelijkheid is voor Infrabel om de noodzakelijke werken, die de bezetting van deze percelen vereisen, te kunnen uitvoeren;

Overwegende dat de te realiseren inrichtingen op andere gemeentelijke goederen die niet tot het openbaar domein behoren, gebiedend moeten gerespecteerd worden door Infrabel omdat zij opgelegd zijn door de stedenbouwkundige vergunning in het kader van de volledige uitvoering van de werken toegestaan door deze vergunning;

Overwegende dat er dus reden is om aan Infrabel toe te staan zich de goederen uit het openbaar of privaat domein van de gemeente Rixensart en de stad Waver toe te eigenen;

Op de voordracht van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de aanleg van een derde en een vierde spoor in het kader van het Gewestelijk Expresnet op het baanvak Rixensart-Profondsart van de spoorlijn 161 de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Rixensart en de stad Waver en opgenomen in de plannen 024.000KU1B, 024.000KU2C en 026.225KU1B, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de percelen, aangeduid op de in artikel 1 vermelde plannen en noodzakelijk voor de uitvoering van de werken, ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 3.De minister bevoegd voor Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 3 maart 2011.

ALBERT Van Koningswege : De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^