Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 04 december 2002
gepubliceerd op 20 februari 2003

Koninklijk besluit waarbij de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap, administratief ingedeeld bij de administratie Ambtenarenzaken van het departement Algemene Zaken en Financiën van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap gemachtigd wordt om toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2003000013
pub.
20/02/2003
prom.
04/12/2002
ELI
eli/besluit/2002/12/04/2003000013/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

4 DECEMBER 2002. - Koninklijk besluit waarbij de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap, administratief ingedeeld bij de administratie Ambtenarenzaken van het departement Algemene Zaken en Financiën van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap gemachtigd wordt om toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het ontwerp van besluit dat wij de eer hebben aan Uwe Majesteit ter ondertekening voor te leggen, strekt ertoe aan de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap, administratief ingedeeld bij de administratie Ambtenarenzaken van het departement Algemene Zaken en Financiën van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, toegang te verlenen tot het Rijksregister van de natuurlijke personen. Deze vereniging dient beschouwd te worden als een instelling van Belgisch recht die opdrachten van algemeen belang vervult. In die hoedanigheid valt zij onder de toepassing van artikel 5, tweede lid, a, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

Deze vereniging werd op 20 december 1990 opgericht als een vereniging zonder winstgevend oogmerk onder de benaming Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap. Zij geniet rechtspersoonlijkheid sinds de bekendmaking van haar statuten in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad van 28 maart 1991.

Het maatschappelijk doel van de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap omvat het verschaffen onder elke passende vorm van materiële en niet-materiële hulp op individueel of collectief vlak aan zijn begunstigden, zonder enigerlei lidmaatschap van de vereniging of van een andere vereniging te mogen eisen.

Als begunstigden van de sociale dienst van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap worden beschouwd : - alle personeelsleden, in welke hoedanigheid ook, tewerkgesteld bij het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse wetenschappelijke instellingen, de Vlaamse ministeriële kabinetten en de aangesloten Vlaamse openbare instellingen (Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij voor het Vlaams Gewest, Vlaamse Milieumaatschappij, het Gemeenschapsonderwijs, Commissariaat-generaal voor de Bevordering van de Lichamelijke Ontwikkeling, de Sport en de Openluchtrecreatie, Dienst voor Infrastructuurwerken van het Gesubsidieerd Onderwijs. Instituut voor de aanmoediging van innovatie door Wetenschap en Technologie in Vlaanderen, Openbaar Psychiatrisch Ziekenhuis Geel, Openbaar Psychiatrisch Ziekenhuis Rekem, Toerisme Vlaanderen en Vlaamse Huisvestingsmaatschappij); - de gepensioneerde personeelsleden van de voornoemde diensten; - de echtgenoten of samenwonenden van de voornoemde (ook overleden) personeelsleden; - de personen ten laste van de voornoemde (ook overleden) personeelsleden.

In totaal gaat het om ruim 19 000 gerechtigde actieve/gepensioneerde personeelsleden en weduwen/weduwnaars.

In hoofde van artikel 87 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, gewijzigd door de bijzondere wet van 8 augustus 1988, werden aan elke Gemeenschaps- en Gewestregering eigen instellingen toegekend.

Bij het besluit van de Vlaamse Executieve van 21 november 1990 betreffende de sociale dienst van de Vlaamse Gemeenschap, gewijzigd bij de besluiten van 4 december 1991 en 21 mei 1997, werd door de Vlaamse Regering voor de diensten van de Vlaamse Executieve en de openbare instellingen die door haar worden beheerd, één sociale dienst opgericht (1). Met toepassing van artikel 4 van dit besluit kan de uitvoering van de taken van de sociale dienst worden opgedragen aan een door de Vlaamse Executieve erkende vereniging zonder winstoogmerk.

Bij het besluit van 23 januari 1991 heeft de Vlaamse regering de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap erkend voor de uitvoering van de taken van de sociale dienst van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Bij de concretisering van de nieuwe structuur van het Vlaams overheidsapparaat (beslissing d.d. 17 november 2000 van de Vlaamse Regering) die wordt voorzien voor begin 2003, zullen de taken die worden uitgevoerd door de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap, worden overgenomen door de entiteit Personeelswelzijn.

De toegang tot de informatiegegevens van het Rijksregister is voor de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap noodzakelijk : - voor een vlotte communicatie via gepersonaliseerde mailings naar alle rechthebbenden of welbepaalde doelgroepen en via individuele briefwisseling; - voor een efficiënte en correcte behandeling van alle ingediende aanvragen om individuele dienstverlening.

De identificatiegegevens van de rechthebbenden van de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap zijn sinds begin 2000 opgenomen in een geïnformatiseerd centraal begunstigdenbestand. De unieke sleutel, toegekend aan elke begunstigde, is samengesteld uit de officiële familienaam, de officiële voornaam en de geboortedatum van het personeelslid. Voor de persoonsgegevens van de personeelsleden van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap stelt het probleem zich minder : deze gegevens worden immers automatisch ingeladen vanuit het personeelssysteem van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.

Daarentegen worden de persoonsgegevens van de personeelsleden van de Vlaamse Openbare Instellingen manueel ingevoerd op basis van de informatie die wordt verstrekt door de Vlaamse Openbare Instellingen.

De persoonsgegevens van de leden van het gezin van de personeelsleden en de gegevens van de gepensioneerde personeelsleden, eveneens essentiële elementen, zijn vaak moeilijk te achterhalen. Zij dienen opgevraagd te worden. De correctheid van de gegevens is bijgevolg afhankelijk van zowel interne als externe factoren. Het toenemend aantal echtscheidingen en de hieruit voortvloeiende adresveranderingen en wijzigingen in de samenstelling van het gezin bemoeilijken bijvoorbeeld het up-to-date houden van het begunstigdenbestand.

Momenteel dient in twijfelgevallen (samenwonenden, echtscheidingen) de aanvrager bijkomend te worden verzocht een bewijs van gezinssamenstelling voor te leggen.

De mogelijkheid voor de V.Z.W. Sociale Dienst om de noodzakelijke informatiegegevens met betrekking tot de rechthebbenden rechtstreeks te raadplegen in het Rijksregister, zal niet alleen een efficiënte interne werking bevorderen maar zal bovendien leiden tot een administratieve vereenvoudiging en een correctere en snellere dossierbehandeling.

De V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap wil de best mogelijke dienstverlening verzekeren aan de rechthebbenden en daarbij tijd en middelen efficiënt en doelmatig inzetten. Vermits de toegang tot het Rijksregister daarbij een belangrijk hulpmiddel vormt, is het voor de V.Z.W. Sociale Dienst noodzakelijk om deze toegang te verkrijgen.

Daarom vraagt deze vereniging de machtiging om toegang te krijgen tot de informatiegegevens vermeld in artikel 3, eerste lid, 1°, 2°, 5° en 6° (naam en voornamen, geboorteplaats en datum, hoofdverblijfplaats, plaats en datum van overlijden) die worden beschouwd als de minimaal vereiste basisgegevens om een persoon te identificeren. Daarnaast zijn de gegevens bedoeld in 8° en 9° (burgerlijke staat, samenstelling van het gezin) noodzakelijk om de identificatie van personen mogelijk te maken en een controle uit te oefenen op de informatie die wordt aangeleverd door de aanvragers.

De toegang tot het informatiegegeven betreffende het beroep (7°) wordt niet toegelaten. Dit informatiegegeven is immers weinig betrouwbaar aangezien er geen enkele wettelijke verplichting bestaat om de beroepsveranderingen te melden bij de gemeenten.

Ook de toegang tot de opeenvolgende bijwerkingen van de gegevens (opeenvolgende wijzigingen van de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de voormelde wet van 8 augustus 1983) is noodzakelijk voor de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap.

De uitbreiding in de tijd van de toegang tot de opeenvolgende bijwerkingen van deze informatiegegevens wordt echter beperkt tot een periode van twee jaar.

De te behandelen aanvragen voor een tegemoetkoming in medische kosten hebben immers steeds betrekking op een voorbije periode van één jaar.

In uitzonderlijke omstandigheden kan alsnog van deze maximumtermijn worden afgeweken. Daarbij kunnen ook de aanvragen voor speelpleinwerking en de jeugd- en (gezins) vakanties worden ingediend tot uiterlijk 31 januari van het jaar volgend op de vakantieperiode.

Het koninklijk besluit werd zodanig opgesteld dat de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen op wie de informatiegegevens betrekking hebben gewaarborgd is.

In naleving van de voorschriften van artikel 11 van de voornoemde wet van 8 augustus 1983, wordt in dit besluit enkel toegang verleend tot het Rijksregister aan de leidinggevend ambtenaar van de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap en aan de personeelsleden die daartoe door deze ambtenaar, wegens hun functies en binnen de perken van hun respectieve bevoegdheden bij naam en schriftelijk worden aangewezen.

Zo bepaalt ook artikel 3 van het koninklijk besluit dat deze personen een verklaring dienen te ondertekenen waarin zij zich ertoe verbinden de veiligheid en de vertrouwelijkheid van de uit het Rijksregister verkregen informatiegegevens te eerbiedigen.

Op aanbeveling van de Raad van State, wordt er voorzien dat de lijst van de personeelsleden die gemachtigd zijn om toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister, jaarlijks opgesteld zal worden en volgens dezelfde periodiciteit bezorgd zal worden aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer verleende advies op 24 januari 2002 en de Raad van State op 27 augustus 2002.

Wij hebben de eer te zijn, Sire, van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaars, De Minister van Binnenlandse Zaken, A. DUQUESNE De Minister van Justitie, M. VERWILGHEN _______ Nota (1) Belgisch Staatsblad van 13.12.1990, 14.3.1992 en 1.7.1997.

ADVIES NR. 04/2002 VAN 24 JANUARI 2002 VAN DE COMMISSIE VOOR DE BESCHERMING VAN DE PERSOONLIJKE LEVENSSFEER BETREFT : Ontwerp van koninklijk besluit waarbij de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap, administratief ingedeeld bij de administratie Ambtenarenzaken van het departement Algemene Zaken en Financiën van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap gemachtigd wordt om toegang te hebben tot het Rijksregister van de natuurlijke personen De Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, Gelet op de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, inzonderheid artikel 29, Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, inzonderheid artikel 5, tweede lid, en artikel 8, Gelet op de adviesaanvraag van de Minister van Binnenlandse Zaken, d.d. 27 november 2001;

Gelet op het verslag van Mevr. Diane Mintjens, Brengt op 24 januari 2002 volgend advies uit : l. VOORWERP VAN DE ADVIESAANVRAAG Het aan de Commissie ter advies voorgelegde ontwerp van koninklijk besluit strekt ertoe om de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap te machtigen toegang te hebben tot de informatiegegevens van het Rijksregister van de natuurlijke personen, in het kader van de haar toevertrouwde taken.

De Sociale Dienst en de V.Z.W. werden opgericht bij besluiten van de Vlaamse regering van 21 november 1990 en van 23 januari 1991. In de toekomst zal deze dienst worden overgenomen door de entiteit Personeelswelzijn.

De V.Z.W. Sociale Dienst heeft tot doel een bijdrage te leveren tot het algemeen welzijn als mens, binnen een veelheid van sociale verhoudingen, van alle rechthebbenden, ten einde hun globaal functioneren als individu en hun sociaal functioneren zowel binnen als buiten de werkomgeving te bevorderen.

De rechthebbenden zijn het personeel van de Vlaamse Gemeenschap en van een aantal Openbare Instellingen, de gepensioneerden, de echtgenoten en samenwonende partners van de personeelsleden en de gepensioneerden, alsmede de personen ten hunnen laste.

De taken van deze dienst bestaan vooral uit verschillende vormen van financiële tegemoetkoming, het verlenen van kortingen en subsidies, het organiseren van cursussen, enz....

II. INHOUD VAN HET ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT De toegang wordt gevraagd tot de gegevens vermeld in artikel 3, eerste lid, 1, 2, 5, 6, 7, 8 en 9 en tweede lid van de wet van 8 augustus 1983.

De toegang wordt gevraagd enkel voor het verlenen van individuele en collectieve hulpverlening, zowel op niet-materieel, als op materieel vlak, aan de rechthebbenden van de V.Z.W. De toegang wordt voorbehouden aan de leidinggevende ambtenaar en de door hem aangeduide personeelsleden.

Er wordt tevens toegang gevraagd tot de opeenvolgende wijzigingen en dit over een periode van 2 jaar.

Artikel 2 bepaalt dat de gegevens enkel in het kader van de vermelde doeleinden kunnen gebruikt worden en niet kunnen meegedeeld worden aan derden.

Ze kunnen wel meegedeeld worden aan : - de betrokkene zelf, - aan andere openbare overheden die zelf toegang hebben tot de gegevens van het Rijksregister, en dit in het kader van de vermelde doeleinden.

Artikel 3 bepaalt dat de betrokken personeelsleden een schriftelijke verklaring m.b.t. de vertrouwelijkheid dienen te ondertekenen.

Tenslotte bepaalt artikel 4 dat een lijst met personeelsleden aan wie toegang wordt verleend jaarlijks aan de Commissie wordt toegestuurd.

III. TOEPASSELIJKE WETGEVING 1. wet van 8 augustus 1983 De wet van 8 augustus 1983 legt vast aan welke overheden en instellingen de toegang tot de gegevens van het Rijksregister kan worden verleend. De toegang is immers voorbehouden tot de instellingen vermeld in artikel 5. Het tweede lid bepaalt dat : "De Koning, na advies van de Commissie..., kan bij in Ministerraad overlegd besluit : a) de toegang uitbreiden tot de instellingen van Belgisch recht die opdrachten van algemeen belang vervullen;de Koning wijst deze instellingen nominatief aan; ... » .

De V.Z.W. Sociale Dienst is een instelling van Belgisch recht en de Commissie meent dat de toevertrouwde taken, zoals hoger omschreven, opdrachten van algemeen belang inhouden die de toegang tot de gegevens van het Rijksregister kunnen rechtvaardigen. 2. wet van 8 december 1992 De gegevens uit het Rijksregister mogen slechts worden verwerkt volgens de bepalingen van artikel 4 van vermelde wet, d.w.z. voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden.

De gegevens dienen toereikend, ter zake dienend en niet overmatig te zijn in het kader van de omschreven doeleinden. lV. ONDERZOEK VAN DE AANVRAAG 1. Toegang tot de gegevens Om haar doel te verwezenlijken dient de V.Z.W. in contact te blijven met de rechthebbenden. Voor de personeelsleden van de Vlaamse gemeenschap worden de gegevens automatisch ingeladen vanuit het personeelssysteem van het Ministerie. Voor de andere instellingen worden de gegevens op niet geautomatiseerde wijze ontvangen.

Voor leden van het gezin en gepensioneerden dienen ze vaak opgevraagd te worden bij de betrokkenen zelf.

De toegang tot het Rijksregister is bijgevolg essentieel voor een vlotte communicatie en een efficiënte en correcte behandeling van de aanvragen.

De raadpleging van het Rijksregister met het oog op het hoger omschreven doeleinde is, naar het oordeel van de Commissie, en rekening houdend met de redelijke verwachtingen van de rechthebbenden, verenigbaar met de doeleinden van het Rijksregister.

Met betrekking tot de gegevens waarvoor de toegang wordt gevraagd, verwijst de Commissie naar het Verslag aan de Koning, waarin de toegang wordt gemotiveerd.

De Commissie heeft geen bezwaar tegen de toegang tot de naam en voornaam (1), geboortedatum en plaats (2), de hoofdverblijfplaats (5), de plaats en datum van overlijden (6), de burgerlijke staat (8) en de samenstelling van het gezin (9).

Met betrekking tot het gegeven beroep (7) wenst de Commissie op te merken dat dit gegeven niet systematisch wordt bijgewerkt, zodat dit in vele gevallen als niet pertinent dient te worden beschouwd.

Daarenboven kent de V.Z.W. het beroep van alle personeelsleden. Van echtgenoten, partners, personen ten laste en gepensioneerden wordt de relevantie van het (al dan niet hebben van een) beroep niet voldoende gemotiveerd in de aanvraag. 2. Personen aan wie de toegang wordt verleend De Commissie heeft geen bemerkingen m.b.t. deze bepaling.

Ze wenst evenwel de aandacht te vestigen op het feit dat de lijst met personeelsleden, voorzien in artikel 4 van het ontwerp, niet dient overgemaakt te worden aan de Commissie, doch wel ter beschikking van de Commissie dient te worden gehouden. Deze lijst dient permanent te worden bijgewerkt.

OM DEZE REDENEN, Rekening houdend met de voornoemde opmerkingen, brengt de Commissie een gunstig advies uit.

De secretaris, (get.) B. HAVELANGE. De voorzitter, (get.) P. THOMAS

ADVIES 33.634/2/V VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE De Raad van State, afdeling wetgeving, tweede vakantiekamer, op 13 juni 2002 door de Minister van Binnenlandse Zaken verzocht hem, binnen een termijn van ten hoogste een maand, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit "waarbij de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap, administratief ingedeeld bij de administratie Ambtenarenzaken van het departement Algemene Zaken en Financiën van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap gemachtigd wordt om toegang te hebben tot het Rijksregister van de natuurlijke personen", heeft op 27 augustus 2002 het volgende advies gegeven : Bij het ontwerp zijn geen opmerkingen te maken.

De kamer was samengesteld uit : de heren : R. Andersen,voorzitter van de Raad van State;

P. Hanse, P. Vandernoot, staatsraden;

Mevr. C. Gigot, griffier.

Het verslag werd uitgebracht door de heer J. Regnier, eerste auditeur-afdelingshoofd. De nota van het Coördinatiebureau werd opgesteld en toegelicht door de heer M. Joassart, adjunct-referendaris.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd nagezien onder toezicht van de heer R. Andersen.

De griffier, C. Gigot.

De voorzitter, R. Andersen.

4 DECEMBER 2002. - Koninklijk besluit waarbij de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap, administratief ingedeeld bij de administratie Ambtenarenzaken van het departement Algemene Zaken en Financiën van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap gemachtigd wordt om toegang te hebben tot het Rijksregister van de natuurlijke personen ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, inzonderheid op artikel 5, tweede lid, a. vervangen bij de wet van 19 juli 1991;

Overwegende de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, inzonderheid artikel 87, gewijzigd bij de bijzondere wet van 8 augustus 1988;

Overwegende dat de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, inzonderheid artikel 4, vervangen bij de wet van 11 december 1998, van toepassing is;

Overwegende dat het besluit van de Vlaamse regering van 21 november 1990 betreffende de sociale dienst van de Vlaamse Gemeenschap, gewijzigd bij de besluiten van de Vlaamse Regering van 4 december 1991 en 21 mei 1997, inzonderheid de artikelen 2, 4 en 5, van toepassing is;

Overwegende dat het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 1991 houdende erkenning van de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap van toepassing is;

Gelet op het advies nr. 04/2002 van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, uitgebracht op 24 januari 2002;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 17 april 2002;

Gelet op het besluit van de Ministerraad over het verzoek aan de Raad van State om advies te geven binnen een termijn van ten hoogste één maand;

Gelet op advies 33.634/2 van de Raad van State, gegeven op 27 augustus 2002, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Onze Minister van Justitie, en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Aan de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap, administratief ingedeeld bij de administratie Ambtenarenzaken van het departement Algemene Zaken en Financiën van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, wordt toegang verleend tot de informatiegegevens bedoeld in artikel 3, eerste lid, 1° 2°, 5°, 6°, 8° en 9°, en tweede lid, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.

De in het eerste lid bedoelde toegang geldt uitsluitend voor het verlenen van individuele en collectieve hulpverlening, zowel op niet-materieel als op materieel vlak, aan de rechthebbenden van de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap.

De in het eerste lid bedoelde toegang tot de informatiegegevens is voorbehouden : 1° aan de leidinggevend ambtenaar van de V.Z.W. Sociale Dienst; 2° aan de personeelsleden die deze leidinggevend ambtenaar daartoe binnen de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap, wegens hun functies en binnen de perken van hun respectieve bevoegdheden, bij naam en schriftelijk aanwijst.

De toegang tot de opeenvolgende wijzigingen van de in het eerste lid bedoelde informatiegegevens wordt beperkt tot een periode van twee jaar die aan de mededeling van die informatiegegevens voorafgaat.

Art. 2.De met toepassing van artikel 1, eerste lid, verkregen informatiegegevens mogen slechts worden gebruikt voor de in artikel 1, tweede lid, vermelde doeleinden. Zij mogen niet worden meegedeeld aan derden.

Worden niet als derden beschouwd voor de toepassing van het eerste lid : 1° de natuurlijke personen waarop die informatiegegevens betrekking hebben, alsook hun wettelijke vertegenwoordigers; 2° de openbare overheden en de instellingen aangewezen krachtens artikel 5 van de voormelde wet van 8 augustus 1983, in het kader van de betrekkingen die zij onderhouden voor de in artikel 1, tweede lid, vermelde doeleinden met de V.Z.W. Sociale Dienst van de Vlaamse Gemeenschap, administratief ingedeeld bij de administratie Ambtenarenzaken van het departement Algemene Zaken en Financiën van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.

Art. 3.De personeelsleden bedoeld in artikel 1, derde lid, ondertekenen een verklaring waarin zij zich ertoe verbinden de veiligheid en de vertrouwelijkheid van de uit het Rijksregister verkregen informatiegegevens te eerbiedigen.

Art. 4.De lijst van de overeenkomstig artikel 1. derde lid, aangewezen personeelsleden wordt, met vermelding van hun graad en van hun ambt, jaarlijks opgesteld en met dezelfde regelmaat aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer toegezonden.

Art. 5.Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Onze Minister van Justitie zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 4 december 2002.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, A. DUQUESNE De Minister van Justitie, M. VERWILGHEN

^