Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 10 april 2015
gepubliceerd op 12 juni 2015

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 13 februari 2014, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, tot vaststelling van de werkgeverstussenkomst voor het woon-werkverkeer van de werknemers tewerkgesteld in de ondernemingen van het goederenvervoer ten lande voor rekening van derden en de goederenbehandeling voor rekening van derden

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2015012056
pub.
12/06/2015
prom.
10/04/2015
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

10 APRIL 2015. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 13 februari 2014, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, tot vaststelling van de werkgeverstussenkomst voor het woon-werkverkeer van de werknemers tewerkgesteld in de ondernemingen van het goederenvervoer ten lande voor rekening van derden en de goederenbehandeling voor rekening van derden (1)


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 13 februari 2014, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, tot vaststelling van de werkgeverstussenkomst voor het woon-werkverkeer van de werknemers tewerkgesteld in de ondernemingen van het goederenvervoer ten lande voor rekening van derden en de goederenbehandeling voor rekening van derden.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 10 april 2015.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Werk, K. PEETERS _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek Collectieve arbeidsovereenkomst van 13 februari 2014 Vaststelling van de werkgeverstussenkomst voor het woon-werkverkeer van de werknemers tewerkgesteld in de ondernemingen van het goederenvervoer ten lande voor rekening van derden en de goederenbehandeling voor rekening van derden (Overeenkomst geregistreerd op 7 juli 2014 onder het nummer 122096/CO/140) HOOFDSTUK I. - Toepassingsgebied

Artikel 1.§ 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers ressorterend onder het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek en behorend tot de subsector voor het goederenvervoer ten lande voor rekening van derden en/of tot de subsector voor goederenbehandeling voor rekening van derden alsook op hun werknemers, conform het koninklijk besluit van 7 mei 2007Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/05/2007 pub. 31/05/2007 numac 2007201532 bron federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 maart 1973 tot oprichting en tot vaststelling van de benaming en van de bevoegdheid van het Paritair Comité voor het vervoer en van het koninklijk besluit van 6 april 1995 tot oprichting en tot vaststelling van de benaming en de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de aanverwante bedrijfstakken sluiten tot wijziging van het koninklijk besluit van 13 maart 1973 tot oprichting en tot vaststelling van de benaming van de bevoegdheid van het Paritair Comité voor het vervoer en van het koninklijk besluit van 6 april 1995 tot oprichting en tot vaststelling van de benaming en de bevoegdheid van het Paritair Comité voor de bedienden uit de internationale handel, het vervoer en de aanverwante bedrijfstakken (verschenen in het Belgisch Staatsblad van 31 mei 2007). § 2. Onder "subsector voor het goederenvervoer ten lande voor rekening van derden", wordt bedoeld de werkgevers die ressorteren onder het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek en die zich inlaten met : 1° Het goederenvervoer over de weg voor rekening van derden door middel van een voertuig met of zonder motor voor hetwelk een vervoervergunning vereist is welke door de bevoegde overheid afgeleverd werd;2° Het goederenvervoer over de weg voor rekening van derden door middel van een voertuig met of zonder motor voor hetwelk geen vervoervergunning vereist;3° Het verhuren met chauffeur van voertuigen met of zonder motor bestemd voor het goederenvervoer ten lande, voertuigen voor dewelke een verververgunning vereist is welke door de bevoegde overheid afgeleverd werd;4° Het verhuren met chauffeur van voertuigen met of zonder motor bestemd voor het goederenvervoer ten lande, voertuigen voor dewelke geen vervoervergunning vereist is. Voor de toepassing van deze collectieve arbeidsovereenkomst worden de taxibestelwagens, met name de voertuigen waarvan het laadvermogen gelijk is aan of kleiner is dan 500 kilogrammen en uitgerust met een taximeter, beschouwd als voertuigen voor dewelke geen vervoervergunning vereist is. § 3. Onder "subsector voor goederenbehandeling voor rekening van derden", wordt bedoeld de werkgevers die ressorteren onder het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek en die, buiten de havenzones, zich inlaten met : 1° alle behandeling van goederen voor rekening van derden ter voorbereiding van het vervoer en/of ter afwerking van het vervoer, ongeacht het gebruikt vervoermiddel;2° en/of alle logistieke diensten ter voorbereiding van het vervoer van goederen voor rekening van derden en/of ter afwerking van dit vervoer, ongeacht het gebruikte vervoermiddel. Onder logistieke activiteiten wordt verstaan : ontvangst, opslag, weging, verpakking, etikettering, voorbereiding van bestellingen, beheer van voorraden of verzending van grondstoffen, goederen of producten in de verschillende stadia van hun economische cyclus, zonder dat er nieuwe halfafgewerkte of afgewerkte producten worden voortgebracht.

Onder voor "rekening van derden" wordt verstaan : het uitvoeren van logistieke activiteiten voor andere natuurlijke of rechtspersonen en onder voorwaarde dat de ondernemingen die voor rekening van derden logistieke activiteiten uitoefenen op geen enkel ogenblik eigenaar van de betrokken grondstoffen, goederen of producten worden.

Met ondernemingen die voor rekening van derden logistieke activiteiten uitoefenen worden gelijkgesteld de ondernemingen die bij verbonden vennootschappen van de groep grondstoffen, goederen of producten aankopen en deze grondstoffen, goederen of producten verkopen aan verbonden vennootschappen van de groep en in zoverre deze grondstoffen, goederen of producten tevens het voorwerp zijn van logistieke activiteiten.

Onder "een groep van verbonden vennootschappen" wordt verstaan : de verbonden vennootschappen die tevens voldoen aan de voorwaarden gesteld in artikel 11, 1° van de wet van 7 mei 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 07/05/1999 pub. 20/08/1999 numac 1999021323 bron diensten van de eerste minister Wet houdende oprichting van het Paleis voor Schone Kunsten in de vorm van een naamloze vennootschap van publiek recht met sociale doeleinden en tot wijziging van de wet van 30 maart 1995 betreffende de netten voor distributie voor omroepuitzendingen en de uitoefening van televisie-omroepactiviteiten in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad type wet prom. 07/05/1999 pub. 29/06/1999 numac 1999009706 bron ministerie van justitie Wet tot wijziging van sommige bepalingen van het Strafwetboek, van het Wetboek van Strafvordering, van de wet van 17 april 1878 houdende de voorafgaande titel van het Wetboek van Strafvordering, van de wet van 9 april 1930 tot bescherming van de maatschappij tegen de abnormalen en de gewoontemisdadigers, vervangen door de wet van 1 juli 1964, van de wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie, van de wet van 20 juli 1990 betreffende de voorlopige hechtenis, van de wet van 5 maart 1998 betreffende de voorwaardelijke invrijheidsstelling en tot wijziging van de wet van 9 april 1930 tot bescherming van de maatschappij tegen de abnormalen en de gewoontemisdadigers, vervangen door de wet van 1 juli 1964 sluiten betreffende het Wetboek van vennootsschappen.

Het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek is niet bevoegd voor de ondernemingen die voor rekening van derden uitsluitend logistieke activiteiten uitoefenen en de daarmee gelijkgestelde ondernemingen wanneer deze logistieke activiteiten een onlosmakelijk onderdeel vormen van een productie- of handelsactiviteit waarbij deze logistieke activiteiten opgenomen zijn in de bevoegdheid van een specifiek paritair comité. § 4. Onder "werknemers" wordt verstaan : de arbeiders en arbeidsters, aangegeven in de RSZ-categorie 083. HOOFDSTUK II. - Openbaar vervoer

Art. 2.§ 1. Voor de werknemers die gebruik maken van het door de NMBS georganiseerd openbaar vervoer, wordt de tussenkomst van de werkgever in de prijs van het gebruikte vervoerbewijs opgetrokken tot 80 pct. van de prijs van de treinkaart in 2de klasse voor de overeenstemmende afstand en vanaf de 1ste kilometer. § 2. Aan de ondernemingen wordt aanbevolen om een derde-betalersregeling voor het treinvervoer af te sluiten, waarbij de overige 20 pct. door de overheid ten laste wordt genomen, zodat hun werknemers kunnen genieten van kosteloos woon-werkverkeer, dat door de werkgevers kan aangeboden worden zonder bijkomende kosten en via een vereenvoudigde administratieve procedure.

Op basis van deze derdebetalersovereenkomst verbindt de NMBS zich er immers toe om aan de werknemers van de overeenkomstsluitende onderneming gratis valideringsbiljetten te verstrekken. De kosten hiervan worden door de NMBS onmiddellijk ten belope van 80 pct. bij de werkgevers gerecupereerd en voor de overige 20 pct. bij de overheid.

Art. 3.§ 1. Ook wanneer de werknemer gebruik maakt van een ander gemeenschappelijk openbaar vervoer dan het treinvervoer, wordt de werkgeversbijdrage in de prijs van de abonnementen tot 80 pct. van de reële kosten opgetrokken. § 2. Deze bepaling geldt zowel wanneer de prijs in verhouding staat tot de afstand als wanneer de prijs een eenheidsprijs is.

Art. 4.§ 1. Indien de werknemer gebruik maakt van een combinatie van de trein (2de klasse) en één of meer andere gemeenschappelijke vervoermiddelen, wordt de bijdrage van de werkgever eveneens vastgesteld op 80 pct. van de reële kostprijs. § 2. Deze bepaling geldt zowel wanneer één vervoerbewijs wordt afgeleverd voor het geheel van de afstand (dus zonder dat in dit vervoerbewijs een onderverdeling wordt opgemaakt per gemeenschappelijk openbaar vervoermiddel) als wanneer meerdere vervoerbewijzen voor het geheel van de afstand worden afgeleverd. In dit laatste geval wordt een opsomming gemaakt van de patronale bijdragen voor elk apart vervoersbewijs. § 3. Indien een treinkaart gecombineerd wordt met een vervoersbewijs van de MIVB is het voor de ondernemingen bedoeld in artikel 1 eveneens mogelijk om een derdebetalersovereenkomst aan te gaan met de NMBS, zonder dat deze ondernemingen ook in dit geval bijkomende kosten moeten betalen en eveneens mits een vereenvoudigde administratieve procedure. De 20 pct. tegemoetkoming van de overheid heeft bijgevolg betrekking op het gedeelte "trein" in 2de klasse en het gedeelte MIVB. Voor de trajecten van De Lijn of TEC is geen extra tegemoetkoming voorzien door de overheid.

Art. 5.De bepalingen opgenomen in artikelen 7 tot en met 10 van de Nationale Arbeidsraad-collectieve arbeidsovereenkomst nr. 19octies betreffende de financiële bijdrage van de werkgevers in de prijs van het vervoer van de werknemers blijven onverminderd gelden. HOOFDSTUK III. - Privé vervoer

Art. 6.Ook de werknemers die gebruik maken van een privé vervoermiddel om zich te verplaatsen over een afstand van minimum 5 kilometer, hebben ten laste van de werkgever recht op een tussenkomst in het woon-werkverkeer.

Deze tussenkomst, oorspronkelijk voorzien in de collectieve arbeids overeenkomst van 4 mei 2009Relevante gevonden documenten type overeenkomst prom. 04/05/2009 pub. 30/09/2009 numac 2009022446 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Verordening tot wijziging van de verordening van 28 juli 2003 tot uitvoering van artikel 22, 11°, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 sluiten, wordt aangepast aan de levensduurte door de bedragen die in de tabel die als bijlage aan bovengenoemde collectieve arbeids overeenkomst van 4 mei 2009Relevante gevonden documenten type overeenkomst prom. 04/05/2009 pub. 30/09/2009 numac 2009022446 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Verordening tot wijziging van de verordening van 28 juli 2003 tot uitvoering van artikel 22, 11°, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 sluiten werd opgenomen, te verhogen met 9 pct..

De resultaten van deze berekening worden in de tabel als bijlage aan deze collectieve arbeidsovereenkomst opgenomen.

Art. 7.Voor werknemers die het traject woonplaats-werk met een eigen vervoermiddel maken kan de maandvergoeding zoals opgenomen in de tabel in bijlage, afhankelijk van het aantal kilometers die moeten afgelegd worden, omgezet worden naar een dagbedrag op basis van volgende formule : - maandbedrag voor de corresponderende afstand te vermenigvuldigen met 3 en te delen door 65 (5-dagenweek); - maandbedrag voor de corresponderende afstand te vermenigvuldigen met 3 en te delen door 78 (6-dagenweek).

Voor de goede orde wordt ook het resultaat van deze berekening per kilometerschijf opgenomen in de tabel in bijlage.

Voor andere voltijdse arbeidsregimes dan de 5- of 6-dagenweek wordt een analoge berekening van het dagbedrag gemaakt door het maandbedrag te vermenigvuldigen met 3 en te delen door het normaal aantal te presteren arbeidsdagen in een periode van 3 maanden.

Het aldus bekomen dagbedrag wordt daarna per uitbetalingsperiode vermenigvuldigd met het aantal effectief gewerkte dagen waarvoor het traject woonplaats-werk met een eigen vervoermiddel werd afgelegd. HOOFDSTUK IV. - Gemeenschappelijke bepalingen

Art. 8.Onverminderd de bepalingen van hoofdstuk II en hoofdstuk III van deze collectieve arbeidsovereenkomst, blijven gunstigere bepalingen van de verplaatsingskosten woon-werkverkeer op ondernemingsvlak behouden.

Art. 9.Wanneer de werkgever met eigen middelen of door zijn tussenkomst het vervoer van zijn werknemers op een andere wijze kosteloos verzekert, kunnen de werknemers geen aanspraak maken op betaling van de vervoerskosten.

Art. 10.De tussenkomst woon-werkverkeer wordt minstens om de maand betaald. HOOFDSTUK V. - Geldigheidsduur

Art. 11.§ 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van onbepaalde duur, gaat in op 1 maart 2014 en vervangt per 1 maart 2014 de collectieve arbeids overeenkomst van 4 mei 2009Relevante gevonden documenten type overeenkomst prom. 04/05/2009 pub. 30/09/2009 numac 2009022446 bron federale overheidsdienst sociale zekerheid Verordening tot wijziging van de verordening van 28 juli 2003 tot uitvoering van artikel 22, 11°, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 sluiten (geregistreerd onder het nummer 95499/CO/140), gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, betreffende de vaststelling van de werknemerstussenkomst in de vervoerskosten van de werklieden tewerkgesteld in de ondernemingen van goederenvervoer ten lande voor rekening van derden en/of van goederenbehandeling voor rekening van derden. § 2. Zij kan door elk van de contracterende partijen worden opgezegd.

Deze opzegging moet minstens drie maanden op voorhand geschieden bij een ter post aangetekende brief, gericht aan de voorzitter van het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, die zonder verwijl de betrokken partijen in kennis zal stellen. De termijn van drie maanden begint te lopen vanaf de datum van verzending van bovengenoemde aangetekende brief.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 10 april 2015.

De Minister van Werk, K. PEETERS

Bijlage aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 13 februari 2014, gesloten in het Paritair Comité voor het vervoer en de logistiek, tot vaststelling van de werkgeverstussenkomst voor het woon-werkverkeer van de werknemers tewerkgesteld in de ondernemingen van het goederenvervoer ten lande voor rekening van derden en de goederenbehandeling voor rekening van derden

Km

Cotisation employeur hebdomadaire - Wekelijkse bijdrage werkgever

Montant journalier semaine de 5 jours - Dagbedrag 5-dagenweek

Montant journalier semaine de 6 jours - Dagbedrag 6-dagenweek

Cotisation employeur mensuelle - Maandelijkse bijdrage werkgever

Cotisation employeur trimensuelle - 3-maandelijkse bijdrage werkgever

Cotisation employeur annuelle - Jaarlijkse bijdrage werkgever

Cotisation employeur personnes à temps partiel - Werkgevers bijdragen deeltijdsen

5

6,76

1,0263

0,8552

22,24

63,22

224,54

8,07

6

7,19

1,0967

0,9139

23,76

66,49

237,62

8,72

7

7,52

1,1671

0,9726

25,29

70,85

252,88

9,37

8

7,96

1,2275

1,0229

26,60

74,12

267,05

9,81

9

8,39

1,3080

1,0900

28,34

78,48

281,22

10,25

10

8,83

1,3583

1,1319

29,43

82,84

295,39

10,68

11

9,37

1,4589

1,2158

31,61

87,20

311,74

11,23

12

9,81

1,5092

1,2577

32,70

91,56

325,91

11,55

13

10,25

1,5595

1,2996

33,79

95,92

343,35

12,10

14

10,68

1,6602

1,3835

35,97

100,28

357,52

12,43

15

11,12

1,7105

1,4254

37,06

103,55

371,69

12,86

16

11,66

1,7859

1,4883

38,70

109,00

388,04

13,19

17

12,10

1,8614

1,5512

40,33

112,27

402,21

13,63

18

12,54

1,9117

1,5931

41,42

116,63

417,47

13,95

19

13,08

2,0123

1,6769

43,60

122,08

433,82

14,39

20

13,52

2,0626

1,7188

44,69

125,35

447,99

14,52

21

13,95

2,1381

1,7817

46,33

129,71

462,16

15,15

22

14,39

2,2135

1,8445

47,96

134,07

478,51

15,59

23

14,93

2,2890

1,9075

49,60

138,43

494,86

16,02

24

15,37

2,3393

1,9494

50,69

142,79

510,12

16,35

25

15,70

2,4399

2,0333

52,87

147,15

525,38

16,68

26

16,35

2,4902

2,0752

53,96

151,51

541,73

17,33

27

16,68

2,5657

2,1381

55,59

155,87

555,90

17,66

28

17,00

2,6663

2,2219

57,77

160,23

571,16

17,99

29

17,66

2,7166

2,2638

58,86

163,50

586,42

18,31

30

17,99

2,7669

2,3058

59,95

167,86

600,59

18,64

31-33

18,75

2,9178

2,4315

63,22

175,58

628,93

19,40

34-36

20,27

3,1191

2,5992

67,58

188,57

674,71

20,93

37-39

21,47

3,3203

2,7669

71,94

201,65

718,31

22,13

40-42

22,89

3,5215

2,9346

76,30

213,64

763,00

23,54

43-45

24,20

3,7228

3,1023

80,66

226,72

809,87

24,85

46-48

25,72

3,9240

3,2700

85,02

238,71

853,47

26,05

49-51

26,92

4,1755

3,4796

90,47

232,17

899,25

27,80

52-54

27,80

4,3265

3,6054

93,74

260,51

930,86

28,89

55-57

28,89

4,4271

3,6892

95,92

268,14

959,20

29,98

58-60

29,98

4,5780

3,8150

99,19

277,95

992,99

31,07

61-65

31,07

4,7289

3,9408

102,46

288,85

1030,05

32,16

66-70

32,70

4,9805

4,1504

107,91

303,02

1082,37

34,34

71-75

33,79

5,2320

4,3600

113,36

317,19

1131,42

36,52

76-80

35,97

5,4332

4,5277

117,72

330,27

1180,47

37,61

81-85

37,06

5,6848

4,7373

123,17

345,53

1232,79

39,79

86-90

38,70

5,9363

4,9469

128,62

359,70

1282,93

41,42

91-95

40,33

6,1375

5,1146

132,98

373,87

1336,34

43,06

96-100

41,42

6,3891

5,3242

138,43

386,95

1383,21

45,24

101-105

43,06

6,6406

5,5338

143,88

402,21

1435,53

46,87

106-110

44,69

6,8922

5,7435

149,23

357,52

1487,85

47,96

111-115

46,33

7,0934

5,9112

153,69

430,55

1536,90

49,60

116-120

47,96

7,3449

6,1208

159,14

445,81

1593,58

51,23

121-125

49,05

7,5462

6,2885

163,50

439,98

1640,45

53,41

126-130

50,69

7,7977

6,4981

168,95

474,15

1691,68

54,50

131-135

52,32

8,0492

6,7077

174,40

488,32

1745,09

56,68

136-140

19,62

8,3008

6,9173

179,85

502,49

1793,05

56,68

141-145

55,59

8,5020

7,0850

184,21

515,57

1841,01

58,86

146-150

57,77

8,8038

7,3365

190,75

535,19

2020,86

61,04

151-155

57,77

8,9548

7,4623

194,02

542,82

1941,29

-

156-160

59,95

9,1560

7,6300

198,38

556,99

1989,25

-

161-165

61,04

9,4075

7,8396

203,83

571,16

2037,21

-

166-170

62,13

9,6088

8,0073

208,19

584,24

2086,26

-

171-175

64,31

9,8603

8,2169

213,64

597,32

2134,22

-

176-180

65,40

10,1118

8,4265

219,09

611,49

2182,18

-

181-185

67,58

10,2628

8,5523

222,36

624,57

2231,23

-

186-190

68,67

10,5143

8,7619

227,81

637,65

2279,19

-

191-195

69,76

10,7658

8,9715

233,26

651,82

2327,15

-

196-200

71,94

10,9671

9,1392

237,62

664,90

2376,20

-


Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 10 april 2015.

De Minister van Werk, K. PEETERS

^