Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 10 februari 2006
gepubliceerd op 10 april 2006

Koninklijk besluit tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van het Kinderbijslagfonds VEV

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2006022251
pub.
10/04/2006
prom.
10/02/2006
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

10 FEBRUARI 2006. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van de wijziging van de statuten van het Kinderbijslagfonds VEV


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders, inzonderheid op artikel 26, derde lid;

Gelet op de beslissing van de algemene vergadering van 9 juni 2005 van het Kinderbijslagfonds VEV;

Op de voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.De wijziging van de statuten van het Kinderbijslagfonds VEV, zoals aangenomen bij beslissing van zijn algemene vergadering van 9 juni 2005 wordt goedgekeurd.

Art. 2.Onze Minister van Sociale Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 10 februari 2006.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken, R. DEMOTTE

Bijlage Statuten Kinderbijslagfonds VEV Vereniging zonder winstoogmerk TITEL I. - Stichting, benaming, duur Artikel 1.

Er werd op 6 december 1930 op initiatief van het Vlaams Economisch Verbond onder het voorzitterschap van Lieven Gevaert een vereniging zonder winstoogmerk opgericht onder de benaming Compensatiekas V.E.V. De vereniging werd erkend bij Koninklijk Besluit van 27 oktober 1931.

De Statuten werden gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 13 juni 1960 tot wijzigingen in de statuten van de Compensatiekas van het Vlaams Economisch Verbond te Antwerpen (Belgisch Staatsblad d.d. 13 september 1960).

Bij beslissing van de Buitengewone Algemene Vergadering d.d. 3 februari 1989 werd de benaming gewijzigd in « Kinderbijslagfonds V.E.V. », vereniging zonder winstoogmerk. De wijziging van de benaming werd goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 12 mei 1989.

Bij beslissing van de Algemene Vergadering d.d. 12 mei 1995 is de Franstalige benaming « Caisse d'Allocations Familiales ASD », association sans but lucratif. De Duitstalige benaming luidt « Familienzulagenkasse VEV », Verein ohne Erwerbszweck. De vereniging is opgericht voor onbepaalde duur.

TITEL II. - Zetel Art. 2.

De zetel van de vereniging is gevestigd te 2000 Antwerpen, Brouwersvliet 4 bus 3 in het gerechtelijke arrondissement Antwerpen.

TITEL III. - Doel Art. 3.

De vereniging heeft tot doel de gezinsbijslagen overeenkomstig de wetgeving betreffende de kinderbijslag voor werknemers uit te keren.

TITEL IV. - Lidmaatschap - Bijdragen

Art. 4.- Aanvaarding Kan lid worden elke werkgever, natuurlijke of rechtspersoon die valt onder de toepassing van de gecoördineerde wetten betreffende de kinderbijslag voor werknemers. Het toepassingsgebied strekt zich over het gehele land uit.

De aansluiting mag niet geweigerd worden aan een werkgever die zich er toe verbindt alle bepalingen van de statuten en reglementen na te leven, op voorwaarde dat hij behoort tot de categorie van werkgevers waarvan in het voorgaande lid sprake is en hij bij geen ander kinderbijslagfonds uitgesloten werd wegens tekortkoming aan zijn verplichtingen.

Het kinderbijslagfonds mag zichzelf op zijn ledenlijst inschrijven voor zijn personeelsleden.

Art. 5.

Het aantal leden is onbeperkt. Het mag evenwel niet lager zijn dan de minima bepaald bij of krachtens de gecoördineerde wetten.

Art. 6.

De aanvraag tot aansluiting houdt de verbintenis in alle bepalingen van de statuten en reglementen van de vereniging na te leven.

Art. 7.- Einde lidmaatschap Het lidmaatschap vervalt ingevolge ontslag of uitsluiting. Het ontslag wordt, per ter post aangetekend schrijven, ingediend bij de raad van bestuur; geen enkel lid kan evenwel ontslag nemen voor het verstrijken van een eerste termijn van vier jaar zoals voorzien in de wet van 1 augustus 1985. Het moet ingediend worden met inachtneming van een opzeggingstermijn van ten minste dertig dagen; het wordt van kracht op het einde van het kwartaal tijdens hetwelk de opzeggingstermijn verstrijkt.

De uitsluiting kan onverwijld door de raad van bestuur uitgesproken worden tegen de leden die ernstig tekortkomen bij het naleven van hun statutaire of wettelijke verplichtingen. Het betrokken lid wordt voorafgaandelijk uitgenodigd om gehoord te worden door de raad van bestuur. Zij wordt, per ter post aangetekend schrijven, ter kennis van het lid gebracht, zij wordt van kracht op het einde van het kwartaal tijdens hetwelk de kennisgeving ontvangen werd.

Art. 8.- Verplichtingen De ontslagnemende leden zijn ertoe gehouden hun verplichtingen te vervullen voor gans de duur van hun aansluiting en onder meer de bijdragen te betalen die betrekking hebben op de periode van hun aansluiting.

De ontslagnemende of uitgesloten leden, de gewezen leden of erfgenamen ervan hebben geen recht op het maatschappelijk vermogen en kunnen de terugbetaling van de gestorte bijdragen niet eisen.

Art. 9.- Bijdragen Bij beslissing van de Raad van Bestuur kan een aanvullende bijdrage worden gevraagd aan de leden ingeval de inkomsten onvoldoende zijn om de normale werking van de vereniging te financieren.

In dat geval moet deze bijdrage het gehele tekort dekken dat zou ontstaan zijn door de ontoereikendheid van de administratieve reserve.

Indien hiertoe wordt beslist, betaalt elke aangesloten werkgever per rechthebbende, uit wiens hoofde op 31 december van het afgesloten boekjaar effectief kinderbijslag verschuldigd was, eenzelfde aandeel in het totale bedrag van het tekort.

Art. 10.- Register Op de zetel van de vereniging wordt door de raad van bestuur een register van de leden gehouden. Dit register vermeldt de naam, voornaam en woonplaats van de leden of ingeval het een rechtspersoon betreft, de naam, de rechtsvorm en het adres van de zetel.

Bovendien moeten alle beslissingen betreffende de toetreding, uittreding of uitsluiting van leden in dat register worden ingeschreven door toedoen van de raad van bestuur binnen 30 dagen nadat de raad in kennis is gesteld van deze beslissing.

Alle leden kunnen op de zetel van de vereniging het register van de leden raadplegen, alsmede alle notulen en beslissingen van de Algemene Vergadering, van de raad van bestuur en van de personen, al dan niet met een bestuursfunctie, die bij de vereniging of voor rekening ervan een mandaat bekleden, evenals alle boekhoudkundige stukken van de vereniging.

Art. 11.- Verantwoordelijkheid De leden gaan in die hoedanigheid geen enkele persoonlijke verplichting aan inzake de verbintenissen die de vereniging aangaat.

TITEL V. - Algemene vergadering Art. 12.

De Algemene Vergadering is samengesteld uit al de leden.

Art. 13.

De Algemene Vergadering is geldig samengesteld welk ook het aantal aanwezige of vertegenwoordigde leden zij en de beslissingen worden bij meerderheid van de stemmen genomen.

De Algemene Vergadering der leden is alleen bevoegd om over de volgende onderwerpen te beraadslagen : 1° de wijziging in de statuten;2° de benoeming en de afzetting van de bestuurders;3° de goedkeuring van de begrotingen en de rekeningen;4° de ontbinding van de vereniging of haar samensmelting met een andere vereniging;5° de goedkeuring van de bijzondere reglementen bedoeld bij de gecoördineerde wetten betreffende de kinderbijslag;6° de benoeming elk jaar van de commissaris-revisor en eventueel zijn afzetting. Wanneer de vereniging niet meer dan vijfhonderd leden telt, kan de Algemene Vergadering slechts geldig over de wijzigingen in de statuten beraadslagen indien het voorwerp van deze wijzigingen speciaal in de oproeping vermeld is en indien de vergadering de tweederden van de leden verenigt.

Een wijziging kan slechts aangenomen worden met een meerderheid van de tweederden der stemmen. Indien de tweederden der leden niet aanwezig of vertegenwoordigd zijn op de eerste vergadering, mag een tweede vergadering samengeroepen worden die kan beraadslagen welk ook het aantal aanwezige leden zijn. De tweede vergadering mag niet binnen 15 dagen volgend op de eerste vergadering worden gehouden.

Wanneer de vereniging meer dan vijfhonderd leden telt, beraadslaagt de Algemene Vergadering geldig over de wijzigingen in de statuten in dezelfde voorwaarden, maar ze moet niet de tweederden van de leden verenigen.

Art. 14.- Bijeenroeping Elk jaar wordt een statutaire Algemene Vergadering gehouden. De raad van bestuur brengt er verslag uit over de verrichtingen van de vereniging, de rekening van het voorbije dienstjaar en legt er de begroting van het volgend dienstjaar voor.

Buitengewone Algemene Vergaderingen worden door de raad van bestuur samengeroepen telkens als hij het nuttig acht voor de belangen van de vereniging; zij zullen eveneens samengeroepen moeten worden op uitdrukkelijk verzoek van een vijfde der leden schriftelijk gericht tot de voorzitter van de raad. Elk voorstel ondertekend door ten minste een twintigste van de leden wordt op de agenda gebracht.

De oproepingen die de agenda bevatten worden aan de leden gezonden per gewone brief die ten minste acht dagen voor de vergadering aan de post toevertrouwd wordt. Er is geen verplichting al de leden individueel voor de Algemene Vergaderingen op te roepen indien hun aantal meer dan tweeduizend bedraagt. Wanneer van deze vrijstelling gebruik gemaakt wordt, gebeurt de oproeping ten minste veertien dagen op voorhand via het Belgisch Staatsblad en via ten minste twee dagbladen die verschijnen in de provincie waar de zetel van de vereniging zich bevindt.

Art. 15.- Stemming, vertegenwoordiging Zowel op de gewone Algemene Vergadering als op de buitengewone Algemene Vergadering bezit elk lid één stem. De werkgevers kunnen zich nochtans laten vertegenwoordigen door een ander schriftelijk gemandateerd lid. De werkgevers die de rechtspersoonlijkheid bezitten kunnen zich eveneens laten vertegenwoordigen door een lid van hun raad van bestuur, door een vennoot of door een schriftelijk gemandateerd lid van hun kaderpersoneel.

Geen mandataris mag meer dan één lid vertegenwoordigen.

De raad van bestuur kan de vorm van de volmachten bepalen en eisen dat deze op de maatschappelijke zetel ingediend worden ten minste drie dagen vóór de vergadering.

Art. 16.

De Algemene Vergadering wordt voorgezeten door de voorzitter van de raad van bestuur of bij ontstentenis door een ondervoorzitter.

Art. 17.

De beslissingen van de Algemene Vergadering worden in een bijzonder register opgetekend dat ten zetel van de vereniging bewaard wordt; al de leden mogen hiervan kennis nemen.

Afschriften of uittreksels, voor echt verklaard door de voorzitter of twee bestuurders, kunnen aan belanghebbende derden bezorgd worden.

TITEL VI. - Raad van bestuur Art. 18.

De raad van bestuur bestaat uit ten minste 5 en maximum 12 personen die door de Algemene Vergadering benoemd worden en eventueel afgezet worden.

Het mandaat van de leden van de raad van bestuur is onbezoldigd. De bestuurders hebben evenwel recht op de terugbetaling van hun reiskosten alsmede op presentiegeld waarvan het bedrag door de Algemene Vergadering vestgesteld wordt.

Art. 19.

De leden van de raad worden gekozen voor een termijn van drie jaar. De verkiesbaarheid eindigt op de dag dat zij de leeftijd van 70 jaar hebben bereikt.

Art. 20.

Ingeval een raadslid tijdens zijn mandaat overlijdt of zijn ontslag indient, kan de raad, zo hij dit wenst, in zijn vervanging voorzien door de voorlopige aanstelling van een nieuw lid om dit mandaat te voleinden. Deze voorlopige aanstelling moet op de eerstvolgende Algemene Vergadering worden bekrachtigd.

Art. 21.- Voorzitterschap De raad van bestuur kiest in zijn midden een voorzitter en eventueel, één of meer ondervoorzitters.

Art. 22.- Bijeenroeping De raad van bestuur wordt door de voorzitter samengeroepen zo dikwijls als de belangen van de vereniging het vergen. Hij moet samengeroepen worden wanneer een derde der bestuurders of een vijfde der leden hierom vraagt. Elke beslissing van de raad van bestuur wordt genomen bij volstrekte meerderheid der stemmende leden. Bij staking van stemmen, is de stem van de voorzitter beslissend.

Art. 23.

De notulen van de vergadering van de raad worden door de voorzitter of, ingeval deze belet is, door twee bestuurders getekend.

De uittreksels uit of afschriften van deze notulen worden onder dezelfde voorwaarden waarachtig en eensluidend verklaard.

Art. 24.- Bevoegdheden De raad van bestuur bestuurt de vereniging en vertegenwoordigt haar in en buiten rechte. Tot de bevoegdheid van de raad behoort alles wat niet uitdrukkelijk door de wetgeving ter zake of door de statuten in principe voorbehouden is aan de Algemene Vergadering.

Zonder dat onderstaande opsomming beperkend is, kan de raad van bestuur onder meer de vereniging geldig verbinden in alle gerechtelijke en buitengerechtelijke akten, alle roerende en onroerende goederen verkrijgen of vervreemden, huren of verhuren.

De raad van bestuur kan alle rekeningen openen bij bankinstellingen op spaarkassen alle bewerkingen op deze rekeningen verrichten, alle aangetekende stukken of postwissels, assignaties of andere waarden ontvangen.

De raad van bestuur zendt alle inlichtingen door aan de bevoegde overheden die door de wetgeving en reglementering worden geëist en verricht alle handelingen met het oog op de verdediging van de belangen van de vereniging en de inning van de sommen die aan de vereniging zijn verschuldigd.

De raad van bestuur kan, bij hoogdringendheid en conservatoir, om het even welke maatregel treffen met het oog op de goede werking en het vrijwaren der rechten en belangen van de vereniging of van de openbare dienst die ze verricht.

Art. 25.- Verantwoordelijkheid Onverminderd artikel 26septies van de wet waarbij aan de verenigingen zonder winstgevend doel en aan de instellingen van openbaar nut, rechtspersoonlijkheid wordt verleend (wet van 2 mei 2002, Belgisch Staatsblad 11 december 2002), gaan de bestuurders geen enkele persoonlijke verplichting aan inzake de verbintenissen die de vereniging aangaat.

Zij hebben zich slechts voor de uitvoering van hun mandaat en voor de fouten begaan in hun beheer te verantwoorden.

Art. 26.- Leiding en organisatie De raad van bestuur duidt een directeur aan. Hij kan onder zijn leden een afgevaardigd bestuurder aanduiden.

De raad van bestuur kan delegatie geven aan verantwoordelijken die hij aanstelt om in het algemeen alle financiële verrichtingen tot stand te brengen, betalingsverrichtingen uit te voeren, gestorte bijdragen in ontvangst te nemen en alle nuttige maatregelen te nemen in geval van beleggingen van geldmiddelen. Deze verantwoordelijken dienen daartoe steeds per twee te handtekenen.

De personen die met het dagelijks bestuur zijn belast en/of bevoegdheden van de raad van bestuur gedelegeerd krijgen, gaan geen persoonlijke verplichtingen aan inzake verbintenissen die de vereniging aangaan.

Mag in geen geval of op generlei wijze voorkomen in het dagelijks bestuur, het onderzoek van de opmerkingen door de Rijksdienst gericht tot de vereniging betreffende haar administratief en financieel beheer, alsmede het antwoord op die opmerkingen.

Art. 27.

Bij afwezigheid of belet kan de voorzitter al zijn machten overdragen aan een door hem aan te duiden bestuurder.

TITEL VII. - Geldmiddelen, Rekeningen Art. 28.

De inkomsten van de vereniging bestaan uit : 1° bedragen die haar toekomen bij toepassing van de wetgeving op de sociale zekerheid;2° toelagen, giften of alle andere bedragen die zij zou kunnen genieten hetzij krachtens deze wetgeving, hetzij uit hoofde van om het even welke andere titel;3° aanvullende bijdragen die de vereniging, eventueel, bij beslissing van de raad van bestuur van haar leden zou kunnen vragen om de administratiekosten te dekken. Art. 29.

Het fonds stelt een reservefonds, een thesauriefonds voor de betaling van de gezinsbijslag, een fonds voor Administratiekosten en een administratieve reserve samen, overeenkomstig de gecoördineerde wetten betreffende de kinderbijslag en hun uitvoeringsbesluiten.

Art. 30.

Het boekjaar en sociaal jaar begint op 1 januari om te eindigen op 31 december van ieder jaar.

Art. 31.- Rekeningen Ieder jaar en ten laatste binnen zes maanden na afsluitingsdatum van het boekjaar, legt de raad van bestuur de jaarrekening van het voorbije boekjaar, alsook de begroting van het volgend boekjaar, ter goedkeuring voor aan de Algemene Vergadering. 1) De vereniging houdt haar boekhouding en maakt haar jaarrekening op overeenkomstig de bepalingen van de wet van 17 juli 1975 met betrekking tot de boekhouding van de ondernemingen.2) De vereniging belast een revisor van het Instituut van de Bedrijfsrevisoren met de controle van de financiële toestand, van de jaarrekening en van de regelmatigheid in het licht van de wet en van de statuten.3) Binnen dertig dagen na de goedkeuring ervan door de Algemene Vergadering wordt de jaarrekening van de vereniging door de bestuurders neergelegd bij de Nationale Bank van België. Overeenkomstig het voorgaande lid worden gelijktijdig neergelegd : 1° een stuk met de naam en voornaam van de bestuurders en van de revisor die in functie zijn;2° het verslag van de revisor. TITEL VIII. - Ontbinding, vereffening, samenstelling Art. 32.

De Algemene Vergadering kan de ontbinding van de vereniging alleen uitspreken onder dezelfde voorwaarden als die welke betrekking hebben op de wijziging van het doel of de doeleinden van de vereniging.

Art. 33.

In geval van ontbinding van een vereniging door de Algemene Vergadering, wordt de bestemming van het netto actief vastgelegd door de Algemene Vergadering.

De Algemene Vergadering bepaalt terzelfdertijd de vereffening die onder de controle van de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers moet gebeuren. Zij benoemt een of meer vereffenaars die hun opdracht in bestendige samenwerking met genoemde Rijksdienst uitvoeren, zij stelt hun bevoegdheden vast en bepaalt eventueel hun bezoldigingen.

Het actief kan slechts worden aangewend na aanzuivering van het passief. Het eventueel batig saldo (netto actief) wordt steeds overgedragen aan een door de Algemene Vergadering aangeduide vereniging die een gelijkwaardig doel nastreeft.

Art. 34.

Tot de samensmelting met een ander fonds kan door de Algemene Vergadering besloten worden onder dezelfde voorwaarden als die gesteld voor de ontbinding.

TITEL IX. - Reglement van inwendige orde Art. 35.

De raad van bestuur kan een reglement van inwendige orde opstellen waarbij alles kan worden geregeld wat niet in de statuten is voorzien.

Het reglement kan door de raad van bestuur steeds gewijzigd worden.

Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 10 februari 2006.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken, R. DEMOTTE

^