Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 10 mei 2007
gepubliceerd op 15 juni 2007

Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het tweede bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2007014203
pub.
15/06/2007
prom.
10/05/2007
ELI
eli/besluit/2007/05/10/2007014203/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

10 MEI 2007. - Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het tweede bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economisch overheidsbedrijven, inzonderheid op artikelen 3 tot 6;

Gelet op het koninklijk besluit van 5 juli 2005 houdende goedkeuring van het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 2006 houdende goedkeuring van het eerste bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting van 27 maart 2007;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 28 maart 2007;

Gelet op het advies van de Nationale paritaire Commissie, gegeven op 29 maart 2007;

Op de voordracht van Onze Vice-Eerste Minister en Minister van Begroting en Consumentenzaken en van Onze Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het als bijlage bij dit besluit gevoegde tweede bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 3.Onze Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 10 mei 2007.

ALBERT Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Begroting en Consumentenzaken, Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE De Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, B. TUYBENS

Bijqlage bij het koninklijk besluit houdende goedkeuring van het tweede bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel Tweede bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel Het beheerscontract gesloten tussen de Staat en Infrabel, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 5 juli 2005 (gewijzigd met een eerste bijvoegsel goedgekeurd bij koninklijk besluit van 16 november 2006), wordt gewijzigd door de volgende bepalingen : 1. In de inleiding wordt het derde lid aangevuld met volgende bepaling : « (vervangen door artikel 5 van de wet van 19 december 2006 betreffende de exploitatieveiligheid van de spoorwegen en de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur) ». De inleiding wordt aangevuld met een vierde streepje dat luidt als volgt : « - "Veiligheidsinstantie" : de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen opgericht bij het Directoraat-Generaal van het Vervoer te Land. » 2. Artikel 3, 3° wordt aangevuld met de volgende bepaling : « (vervangen door de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur) »; Bij 4° van hetzelfde artikel 3 worden de woorden "door de Koning zijn vastgelegd bij in de Ministerraad overlegd besluit" vervangen door de woorden "door de wet en zijn uitvoeringsbesluiten zijn vastgelegd";

Bij 5° van hetzelfde artikel 3 worden de woorden "door de Koning zijn vastgelegd bij in de Ministerraad overlegd besluit" vervangen door de woorden "door de wet en zijn uitvoeringsbesluiten zijn vastgelegd"; 6° van hetzelfde artikel 3 wordt geschrapt. Hetzelfde artikel 3 wordt aangevuld met de volgende bepaling : « Bij wijze van overgang, in toepassing van artikel 60 van de wet op de spoorwegveiligheid, blijft Infrabel instaan voor de certificatie van het personeel van de spoorwegondernemingen en van het rollend materieel dat op de Belgische spoorweginfrastructuur zal rijden. 3. Bij artikel 8, eerste lid, worden de woorden "(vervangen door artikel 5 van de wet van 19 december 2006 betreffende de veiligheid van de spoorwegexploitatie en de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur)" ingevoegd na de woorden "het koninklijk besluit van 12 maart 2003 aangaande de gebruiksvoorwaarden van de spoorweginfrastructuur ». Bij het tweede lid van datzelfde artikel 8 worden de woorden "(vervangen door de eerste sectie van hoofdstuk III van de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur)" ingevoegd na de woorden "koninklijk besluit van 12 maart 2003 betreffende de gebruiksvoorwaarden van de spoorweginfrastructuur". 4. Bij artikel 9, laatste lid, worden de woorden "31 december 2006" vervangen door de woorden "30 juni 2007" en de woorden "30 juni 2007" vervangen door de woorden "31 december 2007".5. Bij artikel 16, tweede lid, worden de woorden "en van de Exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal" ingevoegd na de woorden "Dienst Regulering van het Spoorvervoer". Het laatste lid van datzelfde artikel 16 wordt geschrapt. 6. Bij artikel 18, eerste lid, worden de woorden "punt 1.3.2 van het ARGSI 7.1.2" vervangen door de woorden "in de nationale veiligheidsregels," 7. Er worden een letter d) en een artikel 21bis ingevoegd, die luiden als volgt : d) Indienststelling van subsystemen « Art.21bis. In het geval van projecten van spoorweginvesteringen die de toelating tot indienststelling van subsystemen vergen van de veiligheidsinstantie, stelt Infrabel van bij het begin van de studie een indienststellingsdossier op dat wordt aangepast volgens de evolutie.

Om zo goed mogelijk te beantwoorden aan de bepalingen van Titel IV van het Koninklijk besluit betreffende de interoperabiliteit van het trans-Europese hogesnelheidsspoorwegsysteem en van het conventionele spoorwegsysteem, zal Infrabel overleggen met de veiligheidsinstantie om de efficiëntste procedures toe te passen. 8. Artikel 23 wordt vervangen door een nieuw artikel 23 dat luidt als volgt : § 1.In haar hoedanigheid van beheerder van de spoorweginfrastructuur, past Infrabel de veiligheidsregels toe van de spoorweginfrastructuur, met inbegrip van de TSI, om op het volledige net de grootste veiligheidsgraad te waarborgen, volgens de aard van de installaties en hun gebruik.

Infrabel zet haar veiligheidsbeheerssysteem op volgens de voornoemde wet van 19 december 2006 en zijn uitvoeringsbesluiten.

Bij gebrek aan TSI, neemt Infrabel de veiligheidsregels aan op het stuk van de exploitatie van de spoorweginfrastructuur. Die regels en hun wijzigingen worden onderworpen aan het eenvormig advies van de veiligheidsinstantie conform het koninklijk besluit van 13 maart 2007.

Om het uitvoerig advies bepaald bij de artikelen 12 en 15 van het koninklijk besluit van 16 januari 2007 houdende veiligheidsvereisten en -procedures van toepassing op de spoorweginfrastructuurbeheerder en de spoorwegondernemingen uit te brengen, werkt Infrabel actief mee met het DGVL bij de uitwerking van de veiligheidsregels bedoeld in artikel 6, § 2 van de voornoemde wet en, in het bijzonder, bij de opstelling van de bestekken inzake personeel, materieel, spoorweginfrastructuur enz. § 2. Zonder afbreuk te doen van haar voorrechten bepaald in artikel 27 van de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur, brengt Infrabel onmiddellijk de veiligheidsinstantie op de hoogte van inbreuken waarvan zij kennis heeft gekregen en waarvoor ze geen maatregelen heeft kunnen nemen.

Ze werkt samen met de ambtenaren en de bedienden van het DGVL alsook met elke door de veiligheidsinstantie behoorlijk gemachtigde deskundige, die belast zijn met de controle op het naleven van de reglementering.

Conform de bepalingen van het voornoemde koninklijk besluit van 12 maart 2003 (vervangen door de wet van 19 december 2006 betreffende de exploitatieveiligheid van de spoorwegen) wordt elk jaar, vóór 30 juni aan de veiligheidsinstantie een veiligheidsverslag over het voorgaande jaar overgelegd.

Als het veiligheidsniveau onder dat van 2004 ligt, zoekt Infrabel naar de redenen van die vermindering van het veiligheidsniveau. Als de oorzaken aan haar te wijten zijn, stelt ze in dit verslag de middelen voor om dit te verhelpen.

Zodra het koninklijk besluit verschijnt dat het nationale reglementaire kader vastlegt, zal het veiligheidsniveau gebaseerd zijn op de erin bepaalde veiligheidsdoelstellingen.

Infrabel werkt actief mee met de NMBS Holding aan het opstellen van een actieplan naar aanleiding van de bevindingen van de audit van de exploitatieveiligheid bij de NMBS, uitgevoerd in 2003-2004 in opdracht van de Minister van Mobiliteit. Het ontwerp van actieplan wordt uiterlijk tegen 31 maart 2005 aan het DGVL en de Minister van Mobiliteit voorgelegd. Infrabel stelt alles in het werk om dit actieplan te implementeren en zal hierover zesmaandelijks rapporteren aan het DGVL en de Minister van Mobiliteit. § 3. Infrabel werkt samen met de leden van het onderzoeksorgaan bedoeld in de wet van 19 december 2006 betreffende de exploitatieveiligheid van de spoorwegen alsook met elke door hem behoorlijk gemachtigde deskundige, belast met het voeren van de onderzoeken in geval van ongevallen of ernstige voorvallen die de exploitatieveiligheid in het gedrang hebben gebracht.

Ze werkt samen met de NMBS Holding met het oog op de analyse voorgeschreven in artikel 20, tweede lid, van de voornoemde wet van 19 december 2006, in het kader van de onderzoeken waarvoor het onderzoeksorgaan aan de NMBS Holding zijn beslissing heeft meegedeeld om niet zelf het onderzoek te voeren.

In afwachting dat bij ministerieel besluit de modaliteit voor de opmaak van het dagelijkse relaas en de verslagen m.b.t. de ongevallen/incidenten worden vastgelegd bestaat de inhoud van genoemde documenten uit de volgende elementen : - relaas : het volgnummer van het op te maken ongevalsverslag, de algemene inlichtingen, het beknopt relaas van de feiten, de maatregelen voor het herstel van de dienst, de oorzaken en gevolgen; - ongevalsverslag : algemene gegevens, en relaas van de feiten, en indien mogelijk de oorzaken en gevolgen van het ongeval en de maatregelen die werden genomen om een herhaling te vermijden. § 4. Infrabel pleegt overleg met het DGVL en het onderzoeksorgaan over de modaliteiten van de in voorgaande paragrafen aangehaalde samenwerking. 9. De titel van hoofdstuk IV wordt aangevuld met volgende bepaling : « (vervangen door de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur).» 10. Artikel 27, tweede lid, wordt aangevuld met de volgende bepaling : « (vervangen door bijlage I van de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur) » Het vierde lid van datzelfde artikel 27 wordt aangevuld met de volgende bepaling : « (vervangen door artikel 51 van de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur) » 11.Bij artikel 28, eerste lid, worden de woorden "en van de Exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal" ingevoegd na de woorden "Dienst Regulering van het Spoorvervoer".

Het tweede lid van datzelfde artikel 28 wordt geschrapt. 12. Bij artikel 31, eerste lid, worden de woorden "en van de exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal" ingevoegd na de woorden "Dienst Regulering van het Spoorvervoer". Het tweede lid van datzelfde artikel 31 wordt geschrapt. 13. Bij artikel 32, tweede lid, worden de woorden "(vervangen door de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur en zijn uitvoeringsbesluiten)" ingevoegd na de woorden "koninklijk besluit van 12 maart 2003 en andere uitvoeringsreglementen". In het vijfde lid van datzelfde artikel 32 worden de woorden "(vervangen door de artikelen 49 tot 60 van de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur)" ingevoegd na de woorden "koninklijk besluit van 12 maart 2003". 14. Artikel 34 wordt vervangen door de volgende bepaling : « Art.34. Het DGVL en de Dienst Regulering van het Spoorvervoer en van de Exploitatie van de Luchthaven Brussel-Nationaal mogen alle elementen raadplegen die aan bod komen in de berekening van de heffing.

Op zijn verzoek heeft de Dienst Regulering inzagerecht op de facturen die Infrabel opstelt aangaande de heffing voor het gebruik van de infrastructuur. » 15. Hoofdstuk VII en artikel 35 worden vervangen door volgende bepaling : « VII.CERTIFICERING VAN HET PERSONEEL VAN DE SPOORWEGONDERNEMINGEN EN VAN HET ROLLEND MATERIEEL

Art. 35.Bij wijze van overgang : - Krachtens artikel 60 van de wet van 19 december 2006 betreffende de exploitatieveiligheid van de spoorwegen en de naleving van de bepalingen van het bestek van het personeel en van het bestek van het materieel, staat Infrabel in voor de certificering van het veiligheidspersoneel van de spoorwegondernemingen en hun hulpondernemingen alsook van het rollend materieel dat op de Belgische spoorweginfrastructuur zal rijden in het kader van de dossiers van de aanvragen van het veiligheidscertificaat ingediend vóór 2 februari 2007. - Tot 23 januari 2008 levert Infrabel de licenties af voor de bestuurders en de certificaten van de treinbegeleiders zoals bepaald in het eerste hoofdstuk van titel IV van het koninklijk besluit van 16 januari 2007 houdende veiligheidsvereisten en -procedures van toepassing op de spoorweginfrastructuurbeheerder en de spoorwegondernemingen.

Zonder afbreuk te doen aan de certificeringsbevoegdheid die totaal wordt overgeheveld naar de veiligheidsinstantie op basis van de wet van 19 december 2006, betreffende de exploitatieveiligheid van de spoorwegen : - om het uitvoerig advies te kunnen uitbrengen, bepaald bij artikel 25 van het koninklijk besluit van 16 januari 2007 betreffende de veiligheidserkenning en het veiligheidscertificaat, wordt Infrabel verzocht de documenten te analyseren van bijlage 4, 1°, 2° en 3° van de voornoemde wet, in het bijzonder over de conformiteit van het personeel met het veiligheidsbeheerssysteem en de gelijkwaardigheid van het rollend materieel op haar infrastructuur. - Algemeen, krachtens artikel 14, derde lid van de voornoemde wet van 19 december 2006, brengt Infrabel haar technische bijstand in bij de veiligheidsinstantie bij de vervulling van haar taken en in het bijzonder bij de indienststelling of het in verkeer brengen van rollend materieel, bij de controle van de licentie van treinbestuurder, het certificaat van treinbegeleider of het rollend materieel. » 16. Bij artikel 39, laatste lid, worden de woorden "31 oktober 2006" vervangen door de woorden "31 oktober 2007".17. Bij artikel 41, tweede lid, eerste streepje, worden de woorden "uitgave 2007 vanaf 1 januari 2007" bijgevoegd. In het zesde lid van datzelfde artikel 41, worden de woorden "dat nog door de Koning moet worden opgericht" vervangen door "opgericht bij koninklijk besluit van 26 januari 2006". 18. Artikel 48.7 wordt aangevuld met de volgende bepaling : « Wanneer het contractuele indexeringsmechanisme van bijlage 3, punt II, een verschil vertoont van meer dan 3% voor de berekening van de toelage van het jaar t+1, plegen Infrabel en de NMBS overleg met de NMBS Holding, opdat deze laatste een verslag overlegt over de evolutie van de eenheidsprijzen van de spoorwegaanbestedingen voor werken, alsook het resultaat van de laatste formules voor prijsherziening, die betrekking hebben op dezelfde parameters. Dit verslag wordt opgesteld tegen 15 april van het jaar t ». 19. Bij artikel 57 wordt het eerste lid aangevuld met de volgende bepaling : « Uitzonderlijk in 2007 wordt die toelage vermeerderd met 1.300 duizend euro 2007 die onmiddellijk door Infrabel worden doorgestort aan de N.V. Astrid opdat die de Astrid- radiodekking zou uitvoeren en onderhouden van de "Noord-Zuid tunnel Antwerpen" en de "tunnel van Soumagne ».

Bij hetzelfde artikel 57 worden de laatste twee zinnen van het derde lid vervangen door de volgende bepaling : « Het DGVL zal in overleg met Infrabel, de NMBS Holding, en de NMBS, uiterlijk tegen 30 juni 2007, de taken van de DVIS en zijn behoeften nader bepalen : de compensatie op de toelage van Infrabel zal zo beter worden afgebakend in het kader van het volgende beheerscontract. Op die basis kan het in bijlage 9 beschreven maximumeffectief, in voorkomend geval, worden herzien voor het volgende beheerscontract wordt gesloten. » 20. Artikel 58 wordt vervangen door een nieuw artikel 58 dat luidt als volgt : « Art.58. Naast de toelage bepaald in artikel 57, verbindt de Staat zich ertoe vanaf 2007 een specifieke toelage te storten om het exploitatietekort voortvloeiend uit de indienststelling van het GEN, te dekken.

Het bedrag houdt in het bijzonder rekening met de heffingen die voortkomen uit een groter aantal treinkilometer, de uitgaven betreffende de personeelskosten en de onderhoudskosten van de installaties.

Voor de jaren 2007 tot 2010 wordt dit bedrag in euro 2007 geraamd als volgt : 2007 : 2.384 duizend euro; 2008 : 2.246 duizend euro; 2009 : 1.262 duizend euro; 2010 : 1.262 duizend euro.

De terbeschikkingstelling van die bedragen is verbonden aan de uitvoering van de GEN-bediening. Infrabel verbindt zich ertoe bij te dragen tot de uitvoering van het GEN-aanbod zoals beschreven in bijlage 4. Infrabel geeft jaarlijks een actualisering van de extra kosten en baten met betrekking tot het nieuwe aanbod. Die actualisering geeft ten minste de details weer die werden meegedeeld bij de evaluatie van de hierboven vermelde bedragen. Deze actualisering zal indien nodig leiden tot een aanpassing van de bovenstaande bedragen.

Die toelagen zijn geïndexeerd volgens het principe van bijlage 3, punt 1 ». 21. Bij artikel 59wordt het eerste streepje aangevuld met de volgende bepaling : « (vervangen door de wet van 4 december 2006 betreffende het gebruik van de spoorweginfrastructuur) » 22.Een artikel 60 bis, luidend als volgt, wordt ingevoegd : « Art. 60 bis. Infrabel zal uiterlijk op 15 december van elk jaar het niet aangewende deel van de investeringstoelage storten in het "Fonds voor Spoorweginvesteringen" volgens de bepalingen van de programmawet van 27 december 2006 en van het koninklijk besluit van 28 december 2006. " 23.1. Bij artikel 69, tweede en zesde lid, worden de woorden "aan de NV Sopima" vervangen door de woorden "aan derden". In het zevende lid worden de woorden "aan de NV Sopima" vervangen door "aan het Fonds voor Spoorweginfrastructuur". 23.2. Hetzelfde artikel 69 wordt aangevuld met de volgende bepaling : « In het raam van artikel 18 van dit beheerscontract (procedure voor de buitendienststelling van lijnen), informeert Infrabel het FSI over de impact van haar voorstel over de waarde van de activa van deze laatste. Die informatie wordt bezorgd aan het Ministerie van Overheidsbedrijven. 24. Artikel 71 wordt aangevuld met de volgende bepaling : « Infrabel verleent vrije toegang tot haar domein aan de leden van het onderzoeksorgaan of aan elke gemachtigde deskundige waarop dit laatste een beroep doet vanwege zijn operationele bevoegdheden en de voor het onderzoek vereiste technieken. Ze verleent vrije toegang op haar domein aan de NMBS Holding met het oog op de analyse voorgeschreven in artikel 20, tweede lid, van de voornoemde wet van 19 december 2006, in het kader van de onderzoeken waarvoor het onderzoeksorgaan aan de NMBS Holding zijn beslissing heeft meegedeeld om niet zelf het onderzoek te voeren. » 25.1. Bij artikel 74, vierde lid, wordt het vijfde streepje "Met betrekking tot energieverbruik " aangevuld in het tweede lid met volgende bepaling : « De resultaten van die marktraadpleging worden meegedeeld aan het DGVL tegen 30 juni 2007. » 25.2. Bij hetzelfde artikel 74 wordt een zevende streepje toegevoegd dat luidt als volgt : - "Met betrekking tot het selectief sorteren van afval : In samenwerking met NMBS Holding zal Infrabel tegen eind 2007, de perrons van de stations, Antwerpen-Centraal, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Charleroi, Gent-St. Pieters, Leuven, Luik-Guillemins, Namen, Oostende en Ottignies uitrusten met trieervuilbakken voor de selectieve inzameling van respectievelijk PMD-verpakkingen, papier/karton, glas en restafval. Dit project zal in het eerste kwartaal 2008 geëvalueerd worden met het oog op een verdere uitbreiding." Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^