Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 10 mei 2007
gepubliceerd op 18 juni 2007

Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het tweede bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht NMBS-Holding

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2007014205
pub.
18/06/2007
prom.
10/05/2007
ELI
eli/besluit/2007/05/10/2007014205/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

10 MEI 2007. - Koninklijk besluit houdende goedkeuring van het tweede bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht NMBS-Holding


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 23 juli 1926 tot oprichting van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen, gewijzigd door de koninklijke besluiten van 14 januari 1927 en 15 januari 1954, de wetten van 2 augustus 1955, 1 augustus 1960, 4 juli 1962, 21 april 1965, 10 oktober 1967 en 24 juni 1970, het koninklijk besluit nr. 89 van 11 november 1967, het koninklijk besluit nr. 452 van 28 augustus 1988, de programmawet van 30 december 1988, de wet van 21 maart 1991 en het koninklijk besluit van 18 oktober 2004;

Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid op artikelen 3 tot 6;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004 houdende sommige maatregelen voor de reorganisatie van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen;

Gelet op het koninklijk besluit van 5 juli 2005 houdende goedkeuring van het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht NMBS-Holding;

Gelet op het koninklijk besluit van 16 november 2006 houdende goedkeuring van het eerste bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht NMBS- Holding;

Gelet op de akkoordbevinding van Onze Minister van Begroting van 27 maart 2007;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën, gegeven op 28 maart 2007;

Gelet op het advies van de Nationale Paritaire Commissie, gegeven op 29 maart 2007;

Op de voordracht van Onze Vice-Eerste Minister en Minister van Begroting en Consumentenzaken en van Onze Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het als bijlage bij dit besluit gevoegde tweede bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht NMBS-Holding wordt goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 3.Onze Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 10 mei 2007.

ALBERT Van Koningswege : De Vice-Eerste Minister en Minister van Begroting en Consumentenzaken, Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE De Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, B. TUYBENS

Bijlage bij het koninklijk besluit houdende goedkeuring van het tweede bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht NMBS-Holding Tweede bijvoegsel bij het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap van publiek recht NMBS-Holding Het beheerscontract gesloten tussen de Staat en de NMBS-Holding, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 5 juli 2005, (gewijzigd met een eerste bijvoegsel goedgekeurd bij koninklijk besluit van 16 november 2006), wordt gewijzigd door de volgende bepalingen : 1. De inleiding wordt als volgt aangevuld met een vierde streepje : « - "Veiligheidsinstantie" : de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen opgericht bij het Directoraat-generaal van het Vervoer te Land.2. bij artikel 14, tweede lid wordt het eerste streepje als volgt aangevuld : « uitgave 2007 (van toepassing vanaf 1 januari 2007) » 3.Bij artikel 16 worden de woorden "dat nog door de Koning moet worden opgericht" vervangen door de woorden "opgericht bij koninklijk besluit van 26 januari 2006". 4. Artikel 19 wordt vervangen door een nieuw artikel 19 dat luidt als volgt : « Art.19. De NMBS-Holding werkt actief mee met Infrabel en de NMBS aan het opstellen van hun actieplannen naar aanleiding van de bevindingen van de audit van de exploitatieveiligheid bij de NMBS, uitgevoerd in 2003-2004 in opdracht van de Minister van Mobiliteit. De actieplannen worden, via de NMBS-Holding, uiterlijk 31 maart 2005 aan het DGVL en de Minister van Mobiliteit voorgelegd. De NMBS-Holding verzekert de nodige ondersteuning aan Infrabel en de NMBS voor de implementatie van hun actieplannen en levert hierover een zesmaandelijkse reporting aan het DGVL en de Minister van Mobiliteit.

De NMBS-Holding staat in voor een optimale coherentie en coördinatie tussen de systeemontwerpen van Infrabel, de NMBS en de andere operatoren. Daartoe stelt ze alles in het werk om het advies te geven binnen de termijn die bepaald is in de wet van 19 december 2006 aangaande de exploitatieveiligheid van de spoorwegen en zijn uitvoeringsbesluiten.

Ze werkt actief mee, in samenwerking met de bevoegde overheidsinstanties, aan de beheersing van crisissituaties, ontstaan naar aanleiding van ongevallen die zich voordoen op of in de nabijheid van spoorweginstallaties en waarbij of de oorzaken of de gevolgen het kader van de spoorwegveiligheid overstijgen, doordat ze de beveiliging en/of de veiligheid van de bevolking betreffen.

Op het domein van het vervoer van gevaarlijke goederen zorgt de NMBS-Holding voor : - de coördinatie, in samenwerking met Infrabel en de NMBS, van het versiebeheer, de verspreiding, de toepassing (en de controle hierop) van de regelgeving met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke goederen (RID); - assistentie aan de NMBS voor de opstelling van het jaarverslag van de RID-veiligheidsadviseur van de NMBS; - op aanvraag van het DGVL, technisch advies met betrekking tot de totstandkoming en de evolutie van de internationale regelgeving (RID) en ondersteuning wat betreft de vertaling van bepaalde gedeelten van deze regelgeving naar het Nederlands.

Ze antwoordt zo snel mogelijk op elke vraag van de veiligheidsinstantie en in het algemeen levert ze de nodige bijstand en expertise.

In het kader van artikel 20, 2e lid, van de voornoemde wet van 19 december 2006, gaat de NMBS-Holding over tot de studie van de voor- en ongevallen die verband houden met de exploitatieveiligheid, de uitvoering van de tendensanalyse inzake de oorzaken, de formulering van voorstellen die voor- en ongevallen moeten voorkomen, die ze aan de veiligheidsinstantie overlegt en aan het onderzoeksorgaan bedoeld in de voornoemde wet van 19 december 2006, om de opvolging van de uitvoering van die voorstellen te waarborgen.

Telkenmale het onderzoeksorgaan van ongevallen op het spoor erom vraagt verleent de NMBS-Holding dit organisme bijstand door het ter beschikking stellen van de nodige expertise m.b.t. het onderzoek van spoorwegongevallen. » 5. Een artikel 39bis , luidend als volgt, wordt ingevoegd : « Art.39bis . Selectief sorteren van afval.

NMBS-Holding zal, tegen eind 2007, de stations, Antwerpen-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Centraal, Brussel-Zuid, Charleroi, Gent-Sint-Pieters, Leuven, Luik-Guillemins, Namen, Oostende en Ottignies uitrusten met trieervuilbakken voor de selectieve inzameling van respectievelijk PMD-verpakkingen, papier/karton, glas en restafval. Dit project zal in het eerste kwartaal 2008 geëvalueerd worden met het oog op een verdere uitbreiding. » 6. Artikel 43.7 wordt aangevuld met de volgende bepaling : « Wanneer het contractueel indexeringsmechanisme van bijlage 6, punt II een verschil vertoont van meer dan 3 % voor de berekening van de toelage van het jaar t+1, legt de NMBS-Holding na overleg met de NMBS en Infrabel een rapport over van de evolutie van de eenheidsprijzen van de spoorwegaanbestedingen voor werken, alsook het resultaat van hun laatste prijsherzieningsformules, die betrekking hebben op dezelfde parameters. Dit rapport wordt opgesteld tegen 15 april van het jaar t ». 7. Bij artikel 45, 1e lid, worden de woorden « De berekeningswijze en het tijdspad van de verdere stortingen zullen in september 2006 in overleg vastgesteld worden » vervangen door volgende bepaling : « Van 2008 tot 2013 gaat de Staat over tot een jaarlijkse betaling van 210,7 miljoen euro (constante euro) per jaar, in februari van elk jaar.De eerste betaling vindt plaats in februari 2008.

Het op 28 februari 2013 resterende saldo dat moet worden betaald om het Fonds te spijzen ten belope van een bedrag van 1.612 mio euro (prijzen 2001) wordt bepaald in de loop van het eerste kwartaal 2013 door enerzijds het bedrag van 1.612 mio euro (prijzen 2001) te actualiseren in euro (prijzen 2012) op basis van de index zoals bepaald in bijlage 11bis, en anderzijds, de bedragen die effectief werden gestort.

In september 2007 zal de NMBS-Holding, in overleg met Infrabel en de NMBS, een rapport overleggen over de werkelijke toestand van de in het GEN-Fonds beschikbare middelen. De regering zal de toestand van het GEN-Fonds evalueren en, in voorkomend geval, beslissen over een bijkomende betaling in 2007 waarmee het normale verloop van de fysieke werken tegen het geplande tempo kan worden gegarandeerd alsook de continuïteit van de aanbestedings- en bestelprocedures.

De NMBS-Holding, Infrabel en de NMBS verbinden zich ertoe de in het GEN-Fonds gestorte bedragen alsook de interesten opgebracht door het GEN-Fonds exclusief te besteden aan de verwezenlijking van het GEN-project.

Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat eventuele meerkosten, ongeacht hun oorzaken, in het kader van het investeringsprogramma worden geboekt op de investeringstoelage. In dit kader, zodra blijkt dat de enveloppe niet kan worden gerespecteerd, gaat de NMBS-Holding in akkoord met de NMBS en Infrabel, over tot een nieuwe aanpassing van de kosten voor het volledige project en legt zij ter goedkeuring van het Ministerie van Overheidsbedrijven, via het DGVL, de vereiste rechtvaardigingen over aangaande de meerkosten alsook het bedrag van de bijkomende enveloppe die zal worden geboekt op de investeringstoelage ». 8. Bij artikel 48 worden de twee laatste zinnen van het derde lid vervangen door volgende bepaling : « Het DGVL zal in overleg met de NMBS-Holding, Infrabel en de NMBS, uiterlijk tegen 30 juni 2007, de taken van de DVIS en zijn behoeften nader bepalen : de compensatie op de toelage van de NMBS-Holding zal zo beter worden afgebakend in het kader van het volgende beheerscontract.Op die basis kan het in bijlage 12 beschreven maximumeffectief, in voorkomend geval, worden herzien voor het volgende beheerscontract wordt gesloten. » 9. Artikel 49 wordt vervangen door een nieuw artikel 49 dat luidt als volgt : « Art.49. Exploitatie van het GEN. De toelage onder artikel 48 dekt eveneens de kosten voor het onderhoudspersoneel en de andere kosten in verband met de stations voor de exploitatie van het GEN die niet aan de NMBS zijn vergund. 10. en artikel 49bis , luidend als volgt, wordt ingevoegd : « Artikel 49bis .Bijzondere exploitatietoelage e-ticketing.

Om de promotie van het openbaar vervoer te bevorderen, kent de Staat aan de NMBS-Holding het beheer toe van een bijzondere toelage bestemd voor het opzetten van een gemeenschappelijk platform dat nodig is voor de technische en operationele verwezenlijking van e-ticketing.

E-ticketing bestaat uit een enige, intermodale en interoperabele pinkaart, die geldig is bij de verschillende operatoren van het openbaar vervoer.

De daartoe uitgetrokken toelage bedraagt 2.045 m euro .

Ze wordt gestort ten belope van 1.000 k euro tegen uiterlijk 30 september 2007. Het saldo wordt aan de NMBS-Holding gestort vanaf 2008, op basis van een rapport dat de taken en de kosten in verband met de invoering van het gemeenschappelijk platform rechtvaardigt. De rechtvaardiging bij die kosten toont de inspanningen aan die de werkgroep levert om te waarborgen dat er gezocht wordt naar potentiële besparingen.

Een deel van de toelage kan dienen als fonds in mindering te brengen op het gedeelte ten laste van de federale Staat bij de oprichting en de werking ervan". 11. Een artikel 51bis , luidend als volgt, wordt ingevoegd : « Art.51bis . Krachtens artikel 9, derde lid van dit beheerscontract, neemt de Staat de annuïteit van de financiering van 380 M euro (euro 2005) voor zijn rekening die onderschreven is door de NMBS-Holding bij EUROFIMA met het oog op de aankoop van 95 elektrische motorstellen die volkomen bestemd zijn voor de GEN-lijnen. De annuïteit wordt berekend over 30 jaar en vastgelegd volgens de interestvoet die geldt op de dag van de ondertekening van die financiering. Ze is beperkt tot 4.500 m constante euro in 2006, 2007 en 2008, en op 10.000 m constante euro in 2009. De bedragen van de volgende jaren worden berekend volgens de vanaf eind 2009 geplande leveringen, naar rato van 30 motorstellen per jaar en in het bijzonder : - loopt de annuïteit in totaal over 30 jaar; - mag het percentage dat de NMBS-Holding bij EUROFIMA verkrijgt niet hoger zijn dan 10 basispunten boven het risicoloos percentage; - houdt de annuïteit die de Staat moet betalen, een risicopremie in voor de NMBS-Holding van 2 basispunten.

De NMBS-Holding is gemachtigd binnen de perken van de bedragen opgenomen in de beslissing van de Ministerraad, de rentevoet van de lening te bepalen volgens de opportuniteiten van de markt.

Die financiering zal het voorwerp vormen van een overeenkomst die moet worden gesloten tussen de Staat, de NMBS-Holding en de NMBS. » 12. Een artikel 54bis , luidend als volgt, wordt ingevoegd : « Art.54bis . NMBS-Holding zal uiterlijk op 15 december van elk jaar het niet aangewende deel van de investeringstoelage storten in het « Fonds voor Spoorweginvesteringen » volgens de bepalingen van de programmawet van 27 december 2006 en van het koninklijk besluit van 28 december 2006. » 13. Bij artikel 55, eerste lid, worden de woorden "in de loop van 2005" vervangen door de woorden "ten laatste op 31 december 2006".14. Bij artikel 57, wordt het eerste lid als volgt aangevuld : « Bij uitzondering wordt de storting van de schijf van december 2006 uitgesteld tot de tiende werkdag van 2008.» 15. Bij artikel 59 wordt een nieuw lid tussen het eerste en het tweede lid ingevoegd, dat luidt als volgt : « De financiële compensatie bepaald in artikel 51 bis wordt gestort vóór 30 april 2007 voor de schijf 2006 en vóór 31 oktober 2007 voor de schijf 2007.De volgende schijven worden ten laatste op 30 juni van elk jaar gestort. » 16. Bij artikel 65 : Bij punt 1 worden de woorden "aan de NV Sopima" vervangen door de woorden "aan een derde". Bij punt 5, - bij het eerste lid, worden de woorden "en Sopima" vervangen door de woorden "en de derde die instaat voor het beheer en de valorisatie van de bij koninklijk besluit van 30 december 2004 overgedragen terreinen," - bij het tweede lid worden de woorden "aan Sopima" vervangen door de woorden "aan die derde".

Bij punt 6, - bij het eerste lid worden de woorden "aan de NV Sopima" vervangen door de woorden "aan de derde". - bij het derde lid worden de woorden "aan de N.V. Sopima" vervangen door de woorden "aan die derde". 17. Bij artikel 67, eerste lid, worden de woorden "(vervangen door artikel 11 van de wet van 19 december 2006 betreffende de exploitatieveiligheid van de spoorwegen)" ingevoegd na "het voornoemde koninklijk besluit van 12 maart 2003". Bij datzelfde artikel 67 wordt een tweede lid toegevoegd, opgesteld als volgt : « De NMBS-Holding stelt alles in het werk opdat het aangeduide personeel binnen een redelijke termijn ter beschikking zou kunnen worden gesteld. » 18. Artikel 69 wordt aangevuld met de volgende bepalingen : « De NMBS-Holding verleent vrije toegang tot haar domein aan de leden van het onderzoeksorgaan alsook aan elke door hem gemachtigde deskundige. Ze verleent vrije toegang op haar domein aan Infrabel en aan de NMBS in het raam van de opdrachten die hen op het stuk van exploitatieveiligheid zijn toevertrouwd. 19. Een bijlage 11 bis, luidend als volgt, wordt ingevoegd : BIJLAGE 11bis De index die wordt gebruikt voor de actualisering van de sommen die in het GEN-fonds worden gestort, is gebaseerd op de prijzen van de grondstoffen (I) en de uurlonen (S) en wel ten belope van respectievelijk 40 % en 60 %.De indexcijfers zijn die van het voorlaatste voorafgaande jaar (bijvoorbeeld de jaargemiddelden van de indexcijfers van 1999 om de geïndexeerde waarde van 2001 te bepalen).

Die factoren worden officieel medegedeeld door de dienst Erkenning der aannemers van het DG Kwaliteit en Veiligheid bij de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie. Ze dienen als referentie in de formules voor herziening van de prijzen van de opdrachten voor aanneming van werken en leveringen.

De prijsindex die gebruikt wordt voor de aanpassing van de bedragen die in het GEN-Fonds worden gestort, is als volgt opgesteld : - evolutie van de prijzen van de grondstoffen (I) ten belope van 40 % - evolutie van het uurloon (S) ten belope van 60 %.

De indexcijfers voor een welbepaald jaar zijn de prijzen die gemiddeld worden vastgesteld twee jaar tevoren (bijvoorbeeld, de jaargemiddelden van de prijzen in 1999 om de indexwaarde te berekenen in 2001).

Ter informatie en verduidelijking - huidige toestand GEN-FONDS Toe te passen prijsindex

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Formule : 40 % index I en 60 % index S Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^