Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 12 mei 2011
gepubliceerd op 15 juni 2011

Koninklijk besluit dat de afschaffing van de overwegen nr. 94 en nr. 95 op spoorlijn 162 te Haversin machtigt mits de bouw van een onderbrugging en van twee onderdoorgangen voor voetgangers en fietsers en de onmiddellijke inbezitneming van de hiervoor nodige percelen van algemeen nut verklaart

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2011014145
pub.
15/06/2011
prom.
12/05/2011
ELI
eli/besluit/2011/05/12/2011014145/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

12 MEI 2011. - Koninklijk besluit dat de afschaffing van de overwegen nr. 94 en nr. 95 op spoorlijn 162 te Haversin (Ciney) machtigt mits de bouw van een onderbrugging en van twee onderdoorgangen voor voetgangers en fietsers en de onmiddellijke inbezitneming van de hiervoor nodige percelen van algemeen nut verklaart


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 12 april 1835 betreffende het tolgeld en de reglementen van de spoorwegpolitie, artikel 2;

Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemene nutte;

Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 10, § 2, 2°;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/06/2004 numac 2004014131 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/09/2004 numac 2004014193 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Addendum type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 18/10/2004 numac 2004014207 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Tweede addendum sluiten tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, artikel 4;

Overwegende dat de afschaffing van overwegen, meer bepaald op reizigerslijnen, de veiligheid van het wegverkeer en het spoorverkeer bevordert;

Overwegende dat overwegen bovendien potentiële hindernissen vormen voor de spoorwegexploitatie en hun afschaffing het vlotte verloop van de uitbating van de spoorlijnen ten goede komt;

Overwegende dat derhalve de afschaffing van de overwegen, meer bepaald op de reizigerslijnen, maximaal dient nagestreefd te worden;

Overwegende dat de overwegen nr. 94 en nr. 95 op de spoorlijn 162 te Haversin (Ciney), beiden op een reizigerslijn gelegen zijn en dat derhalve hun afschaffing bijdraagt tot het gestelde doel;

Overwegende dat de bouw van een onderbrugging en van twee onderdoorgangen voor voetgangers en fietsers, zoals aangeduid op het plan met nr. DV-1620-101.115-001, vanuit technisch en financieel oogpunt en op vlak van ruimtelijke ordening de meest geschikte oplossing vormt voor eventuele verkeersproblemen, veroorzaakt door de afschaffing van deze overwegen;

Overwegende dat de stedenbouwkundige vergunning voor dit project door de Waalse Overheidsdienst aan Infrabel werd afgeleverd op 11 oktober 2010;

Overwegende dat de uitvoering van de bovengenoemde werken vereist te beschikken over de percelen aangeduid op het plan met nr.

DV-1620-101.115-002 en gelegen op het grondgebied van de gemeente Haversin;

Overwegende dat de hoogdringendheid gerechtvaardigd wordt door het feit dat deze overwegen zich bevinden op de lijn 162 Namen-Sterpenich, dat deze lijn deel uitmaakt van het project EuroCapRail - dat de verbinding beoogt van drie Europese steden, (Brussel, Luxemburg en Straatsburg) aan een snelheid van 160 km/u - en dat dit project een prioritair project is van het Trans-Europees Netwerk voor Transport waarvoor Infrabel financiële steun krijgt van de Europese Unie;

Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen van de stad Ciney geen bezwaar heeft tegen de afschaffing van de overwegen nr. 94 en nr. 95 te Haversin;

Overwegende dat het openbaar onderzoek, waaraan voornoemde plannen onderworpen werden, aanleiding heeft gegeven tot twee bezwaarschriften waarvoor Infrabel de nodige maatregelen heeft voorzien;

Overwegende dat, omwille van de situatie ter plaatse, Infrabel niet kan tegemoetkomen aan de vraag om de toegang tot de onderdoorgang voor voetgangers en fietsers, ter hoogte van de overweg nr. 95, aan de andere kant van de weg N929 te bouwen;

Op de voordracht van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Infrabel is gemachtigd de overwegen nr. 94 en nr. 95, op de spoorlijn 162, te Haversin (Ciney), af te schaffen mits de bouw van een onderbrugging en van twee onderdoorgangen voor voetgangers en fietsers, zoals aangeduid op het plan met nr. DV-1620-101.115-001, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Het algemeen nut vordert voor de uitvoering van deze werken de onmiddellijke, bijkomende inbezitneming van de percelen opgenomen in het plan nr. DV-1620-101.115-002, gevoegd bij dit besluit.

Art. 3.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op het in artikel 2 vermelde plan aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 4.De Minister bevoegd voor Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 12 mei 2011.

ALBERT Van Koningswege : De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^