Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 17 maart 2019
gepubliceerd op 04 april 2019

Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs voor havenvoertuigen

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2019011472
pub.
04/04/2019
prom.
17/03/2019
ELI
eli/besluit/2019/03/17/2019011472/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

17 MAART 2019. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs voor havenvoertuigen


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Dit koninklijk besluit beoogt een oplossing in te voeren voor de problematiek aangaande voertuigen die door havenarbeiders worden bestuurd in een havengebied.

Overeenkomstig artikel 2, § 2, van het koninklijk besluit van 23 maart 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 14/07/2014 numac 2014000538 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014079 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende de voorwaarden voor de erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen sluiten betreffende het rijbewijs moet, in overeenstemming met richtlijn 2006/126/EG, elk motorvoertuig dat niet wordt benut voor land- of bosbouw ingedeeld worden in de categorieën B, C1 of C. Dat betekent dat een voertuig gebruikt in de havens (hierna "havenvoertuig" genoemd), wanneer het op de openbare weg rijdt, in de categorie C of C1 thuishoort, al naargelang de maximale toegelaten massa van het voertuig. Deze zware machines zijn, gezien hun hoge maximale toegelaten massa, meestal voertuigen van categorie C. Hoewel havenvoertuigen volgens richtlijn 2006/126 niet tot de motorvoertuigen worden gerekend en dus buiten het toepassingsgebied van de richtlijn vallen, worden zij volgens de Belgische reglementering wel ingedeeld in de Europese voertuigcategorieën C1 en C. Dit koninklijk besluit betreft havenvoertuigen die voornamelijk worden gebruikt in de terminal van een havenbedrijf en uitzonderlijk op de openbare weg, waarvan de maximumsnelheid door hun constructie beperkt is tot 40 km/u of minder.

Afhankelijk van de inrichting van het havengebied en de terreinen van de havenbedrijven, moet een dergelijk havenvoertuig soms de terminal, die overigens niet tot de openbare weg behoort, verlaten om via de openbare weg de terminal elders opnieuw binnen te rijden. Deze havenvoertuigen moeten soms ook over de openbare weg om hersteld te worden of om brandstof te tanken.

De impact van deze voertuigen op de verkeersveiligheid is te verwaarlozen, aangezien zij zich enkel binnen het door verkeersborden afgebakende havengebied verplaatsen.

Artikel 4, 12°, van het koninklijk besluit van 23 maart 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 14/07/2014 numac 2014000538 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014079 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende de voorwaarden voor de erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen sluiten voorziet heden in een uitzondering voor bestuurders van voertuigen voor traag vervoer die vóór 1 oktober 1982 geboren zijn; deze bestuurders hoeven dus geen rijbewijs voor havenvoertuigen met een maximumsnelheid van hoogstens 40 km/u.

Maar jongere bestuurders zijn verplicht houder te zijn van een rijbewijs C. De scholing en het bekomen van een rijbewijs C (of C1) hebben nochtans betrekking op geheel andere voertuigen dan havenvoertuigen: een vrachtwagen heeft als klassiek voertuig van categorie C weinig gemeen met een havenvoertuig, zoals bvb. een "reach stacker". Bovendien garandeert een rijbewijs C niet dat de bestuurder een havenvoertuig daadwerkelijk op een veilige manier kan besturen, aangezien de risico's voor dergelijke voertuigen uit andere elementen voortvloeien. Daarom voorziet de Belgische arbeidsregelgeving reeds dat werknemers moeten opgeleid worden voor de bediening van dergelijke machines.

Dit koninklijk besluit laat toe dergelijke havenvoertuigen binnen een havengebied te besturen met een rijbewijs B. De uitzondering voorzien in artikel 4, 12°, van het koninklijk besluit van 23 maart 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 14/07/2014 numac 2014000538 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014079 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende de voorwaarden voor de erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen sluiten blijft bovendien gelden voor bestuurders geboren vóór 1 oktober 1982.

Naar aanleiding van het advies van de Vlaamse regering van 23 november 2018, moet verduidelijkt worden dat de havengebieden in het Vlaams gewest gedefinieerd zijn bij het decreet van 2 maart 1999Relevante gevonden documenten type decreet prom. 02/03/1999 pub. 08/04/1999 numac 1999035415 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Decreet houdende het beleid en het beheer van de zeehavens sluiten houdende het beleid en het beheer van de zeehavens, waarvan artikel 14bis de Vlaamse regering toelaat om bij verordening de grenzen van het havengebied te bepalen voor het verkeer van havenvoertuigen. (1) Voorts worden het begin en het einde van de Vlaamse havengebieden aangeduid door verkeersborden, bepaald bij besluit van de Vlaamse regering van 13 februari 2015 tot vaststelling van de aanwijzingsborden voor de afbakening van het toepassingsgebied van de verordeningen voor het verkeer van havenvoertuigen tussen de laad- en loskaaien, de opslagplaatsen, de hangars en de magazijnen die binnen het havengebied liggen.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Mobiliteit, Fr. BELLOT _______ Nota (1) Zie ook artikel 57 van het koninklijk besluit van 1 december 1975Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 01/12/1975 pub. 14/07/2014 numac 2014000537 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. 17 MAART 2019. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs voor havenvoertuigen FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, artikel 1, eerste lid, en artikel 26, vervangen bij de wet van 9 juli 1976;

Gelet op het koninklijk besluit van 23 maart 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 14/07/2014 numac 2014000538 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014079 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende de voorwaarden voor de erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen sluiten betreffende het rijbewijs;

Gelet op de betrokkenheid van de gewestregeringen;

Gelet op de adviesaanvraag binnen 30 dagen, die op 3 januari 2019 bij de Raad van State is ingediend, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende dat het advies niet is meegedeeld binnen die termijn;

Gelet op artikel 84, § 4, tweede lid, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 20, § 7, van het koninklijk besluit van 23 maart 1998Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 14/07/2014 numac 2014000538 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs type koninklijk besluit prom. 23/03/1998 pub. 30/04/1998 numac 1998014079 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Koninklijk besluit betreffende de voorwaarden voor de erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen sluiten betreffende het rijbewijs, ingevoegd bij het koninklijk besluit van 19 november 2017, worden de woorden "voor een reis tussen bouwplaatsen liggend op een afstand van minder dan 5 km." vervangen door de woorden "in één van de volgende gevallen: 1° voor een reis tussen bouwplaatsen liggend op een afstand van minder dan 5 km; 2° binnen een havengebied.".

Art. 2.De minister bevoegd voor het Wegverkeer is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel op 17 maart 2019.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, Fr. BELLOT

^