Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 18 december 2012
gepubliceerd op 27 december 2012

Koninklijk besluit houdende het opleggen van prijs- en leveringsvoorwaarden voor het leveren in 2013 van de primaire en secundaire regeling door verschillende producenten

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2012011508
pub.
27/12/2012
prom.
18/12/2012
ELI
eli/besluit/2012/12/18/2012011508/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

18 DECEMBER 2012. - Koninklijk besluit houdende het opleggen van prijs- en leveringsvoorwaarden voor het leveren in 2013 van de primaire en secundaire regeling door verschillende producenten


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het koninklijk besluit dat aan Uw handtekening wordt onderworpen heeft als voorwerp de uitvoering van het artikel 12 quinquies van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitswet (hierna « wet ») voor wat betreft het opleggen van een openbare dienstverplichting die het volume en de prijzen van de ondersteunende diensten dekken. Artikel 12 quinquies geeft de Koning de bevoegdheid om, na advies van de commissie en op voorstel van de minister, met het oog op de bevoorradingszekerheid, bij dwingende beslissing een openbare dienstverplichting op te leggen die het volume en de prijzen van de ondersteunende diensten dekken van de producenten in de Belgische regelzone.

Algemeenheden Dit koninklijk besluit beoogt bij dwingende beslissing een openbare dienstverplichting op te leggen aan de producenten uit de Belgische regelzone voor de prijs- en leveringsvoorwaarden voor het leveren in 2013 van de primaire en secundaire regeling opdat de transmissienetbeheerder, met het oog op de bevoorradingszekerheid, zijn kerntaak van systeembeheer adequaat kan uitvoeren. De openbare dienstverplichtingen worden aan de hand van tien artikels in dit besluit gedefinieerd.

In zijn advies 50.709/3 van 6 december 2011 heeft de Raad van State zich onbevoegd verklaard om een advies te geven inzake het project van ministerieel besluit voor de leveringsvoorwaarden in 2012 voor de primaire en de secondaire regeling.

In dit geval en verwijzend naar het bovenvermeld advies is een advies van de Raad van State niet vereist.

Artikel 1 definieert de van toepassing zijnde definities.

Artikel 2preciseert de partijen op wie dit besluit van toepassing is.

Artikel 3 bepaalt de via dit besluit ter beschikking te stellen volumes voor de NV Electrabel.

Artikel 4 bepaalt de via dit besluit ter beschikking te stellen volumes voor de NV EDF Luminus.

Artikel 5 bepaalt de vergoeding voor de via dit besluit ter beschikking te stellen volumes.

Artikel 6 bepaalt de voorwaarden en modaliteiten die van toepassing zijn op de levering van de primaire en secundaire regeling.

Artikel 7 bepaalt de duurtijd van dit besluit.

Artikel 8 bepaalt de verplichtingvoor de CREG om de prijzen van onderhavig besluit in rekening te nemen voor de bepaling van het totaal inkomen van de transmissienetbeheerder.

Artikel 9 bepaalt de datum van inwerkingtreding van dit besluit.

Artikel 10 belast de Minister bevoegd voor energie met de uitvoering van dit besluit.

Ik heb de eer te zijn, Sire, van Uwe Majesteit de zeer respectvolle en zeer trouwe dienaar, De Staatssecretaris voor Energie, M. WATHELET

18 DECEMBER 2012. - Koninklijk besluit houdende het opleggen van prijs- en leveringsvoorwaarden voor het leveren in 2013 van de primaire en secundaire regeling door verschillende producenten ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, gewijzigd bij de wet van 8 januari 2012, de artikelen 8, § 1, 2°, 11, 12 quinquies, § 1, en 21, eerste lid, 1° ;

Gelet op het koninklijk besluit van 11 oktober 2002 met betrekking tot de openbare dienstverplichtingen in de elektriciteitsmarkt, artikel 4, § 2;

Gelet op het koninklijk besluit van 19 december 2002 houdende een technisch reglement voor het beheer van het transmissienet van elektriciteit en de toegang ertoe, de artikelen 231 en volgende, alsook de regels en aanbevelingen die de interoperabiliteit van de Europese verbindingsnetten regelen bedoeld in artikelen 236, § 2, 244, § 2 en 250, § 2, van hetzelfde besluit;

Gelet op de Beslissing (B)111124-CDC-658E/18 van 24 november 2011 van de CREG betreffende het tarifaire voorstel van Elia System Operator NV voor de regulatoire periode 2012-2015;

Gelet op de Beslissing (B)111222-CDC-658E/19 van 22 december 2011 van de CREG betreffende de vraag tot goedkeuring van het aangepaste tariefvoorstel van NV Elia System Operator voor de regulatoire periode 2012-2015;

Gelet op het verslag (RA)121003-CDC-1192 van 3 oktober 2012 van de CREG betreffende het al dan niet manifest onredelijke karakter van de aan de NV Elia System Operator aangeboden prijzen voor de levering van ondersteunende diensten in het exploitatiejaar 2013, uitgevoerd in toepassing van artikel 12 quinquies § 1, tweede lid en artikel 23, § 2, 43°, van de elektriciteitswet;

Gelet op het advies van de Commissie voor de Regulering van Elektriciteit en Gas, gegeven op 13 december 2012;

Overwegende dat het noodzakelijk is een permanente beschikbaarheid van de ondersteunende diensten van de primaire en secundaire reserve in 2013 te verzekeren om de netbeheerder toe te laten in te staan voor de zekerheid, de efficiëntie en de betrouwbaarheid van het net, de economie van het land te laten functioneren alsook de werking van de andere Europese en onderling verbonden netten niet te verstoren; dat, rekening houdend met voormelde elementen en de marktstructuur, het essentieel is om onmiddellijk de voorwaarden vast te stellen die toelaten de beschikbaarheid en de levering van de ondersteunende diensten van primaire en secundaire regeling te verzekeren; dat er dringend moet worden tussengekomen, nu de netbeheerder maar tot 31 december 2012 de contractuele garantie heeft of door een ministerieel besluit de garantie heeft op de levering van die diensten; dat bij afwezigheid van dergelijke reserves, de transmissienetbeheerder niet in staat zou zijn om de veiligheid van het net te garanderen in overeenstemming met artikel 8, § 1, 2°, van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, en dat vanaf 1 januari 2013, om 00:00 uur;

Overwegende dat de wet van 8 januari 2012 de bepalingen van de elektriciteitswet heeft aangepast met betrekking tot de te volgen procedure voor de contractualisatie van de ondersteunende diensten waarover de netbeheerder dient te beschikken, en dit met behoud van de mogelijkheid tot interventie door de publieke overheden, en indien noodzakelijk, de Koning, die met het oog op de bevoorradingszekerheid, bij dwingende beslissing een openbare dienstverplichting kan opleggen die het volume en de prijzen van de ondersteunende diensten dekken van de producenten in de Belgische regelzone;

Overwegende dat deze mogelijkheid tot interventie is geïnspireerd op de marktsituatie waarbij de vraag van één enkele actor ten opzichte van een beperkt aantal aanbieders een bijzondere procedure vereist opdat de dienst aan een redelijke prijs kan bekomen worden;

Overwegende dat de netbeheerder, de NV Elia System Operator, op 3 mei 2012 een aankondiging van Europese aanbesteding heeft gelanceerd met referenties 2012/S 88-144574 en 2012/S 88-144577 voor de levering van primaire en secundaire regeling voor het jaar 2013, gevolgd door een offerteaanvraag van 26 mei tot en met 22 juni 2012;

Overwegende dat de CREG in zijn beslissing (B)120621-CDC-1162 van 21 juni 2012 de door de netbeheerder gebruikte methodologie voor de bepaling van het primaire, secundaire en tertiaire reservevermogen voor 2013, nodig om de veiligheid, de betrouwbaarheid en de doeltreffendheid van het net te garanderen, heeft goedgekeurd, en dat, in toepassing van deze methodologie, de behoefte voor het jaar 2013 aan primaire reserve indicatief werd bepaald op 95 MW, in afwachting van de definitieve voorschriften van ENTSO-E, aan secundaire reserve op 140 MW en aan tertiaire reserve op 661 MW;

Overwegende dat ENTSO-E op 28 november 2012 heeft bepaald dat Elia, als transmissienetbeheerder verantwoordelijk voor de Belgische regelzone, dient te beschikken over een volume van 91 MW aan primaire reserve voor 2013;

Overwegende dat de CREG door hun schrijven van 20 september 2012 de beslissing (B)120621-CDC-1162 interpreteerde in de zin dat voor 2013 een volume van 30 MW primaire regeling buiten de regelzone van Elia gecontracteerd kan worden en dat voor een volume van circa 32,5 MW asymmetrische primaire regeling gecontracteerd kan worden bij industriële klanten, mits aangevuld met het asymmetrische complement om het totaal pakket symmetrisch te houden;

Overwegende dat de netbeheerder op 13 juli 2012 een verslag over de ontvangen offertes voor de gezochte ondersteunende diensten heeft opgesteld in uitvoering van artikel 12 quinquies van de elektriciteitswet, in het bijzonder voor de primaire en de secundaire regeling, dat aan de CREG en de Staatssecretaris werd gericht en waarin werd vastgesteld dat de ontvangen offertes met betrekking tot deze twee ondersteunende diensten toereikend zijn op het vlak van de benodigde volumes, maar dat de ontvangen prijzen zeer hoog waren, waardoor het door de CREG goedgekeurde budget ter beschikking van de netbeheerder voor de reservatie van de primaire en secundaire regeling in belangrijke mate ontoereikend zou zijn indien de benodigde volumes aan de ontvangen prijzen zouden gecontracteerd worden;

Overwegende dat de CREG op 3 oktober 2012 een verslag betreffende het al of niet manifest onredelijke karakter van de aan de NV Elia System Operator aangeboden prijzen voor de levering van ondersteunende diensten in het exploitatiejaar 2013 heeft uitgebracht waarin de CREG enerzijds het manifest onredelijk karakter vaststelt van het merendeel van de uitgebrachte offertes en anderzijds expliciet bepaalde offertes, die samen niet genoeg zijn om de noodzakelijke volumes te kunnen contracteren, als niet manifest onredelijk beoordeelt;

Overwegende dat de CREG in het bovenvermelde verslag voorstelt om de kostprijs voor de levering van de primaire en secundaire regeling voor het exploitatiejaar 2013 te behouden binnen de grenzen van het budget voor 2013 dat door het Directiecomité van de CREG als een element van het aangepaste tariefvoorstel van de NV Elia System Operator voor de regulatoire periode 2012-2015 werd goedgekeurd;

Overwegende dat om milieuvriendelijke en technisch-economische redenen de producenten die slechts één centrale in hun portefeuille hebben die primaire en secundaire regeling kan leveren of die op basis van een pro rata verdeling gehouden zouden zijn tot het leveren van een zeer klein vermogen aan primaire en secundaire regeling worden vrijgesteld van de deelname aan deze dienst; hun deel wordt dan verdeeld onder de andere producenten, waarvoor de voorkeur wordt gegeven aan een deelname volgens volumes die technisch en economisch zinvol zijn;

Overwegende de noodzakelijkheid om aan de hand van een koninklijk besluit, een verdeling voor het volume en de prijzen voor de levering van de primaire en secundaire reserves op te leggen, meer bepaald tot de vaststelling is gekomen dat op basis van de recentste offertes die werden ingediend in het kader van gesprekken gehouden met de Algemene Directie Energie van de FOD Economie, de beste manier om de economische voorwaarden voor de levering van de vereiste volumes te optimaliseren erin bestaat, deze te verdelen over twee producenten volgens de volumes vastgesteld in dat besluit;

Overwegende dat het ministerieel besluit van 23 december 2011 houdende het opleggen van prijs- en leveringsvoorwaarden voor het leveren in 2012 van de primaire en secundaire levering door verschillende producenten een eenheidsprijs vastgesteld heeft van € 31,9 MW/h voor de producenten die gehouden zijn om de primaire en secundaire reserve ter beschikking te stellen tijdens de piek- en daluren en de weekends; overwegende dat deze eenheidsprijs toeliet om de leveringskosten van primaire en secundaire reserves voor het boekjaar 2012 binnen de grenzen van het budget te houden dat de CREG had goedgekeurd voor 2012 in beslissing (B)111222-CDC-658E/19 betreffende de vraag tot goedkeuring van het aangepaste tariefvoorstel van Elia System Operator NV voor de regulatoire periode 2012-2015;

Overwegende dat voormelde beslissing (B)111222-CDC-658E/19 redelijkerwijze geen rekening kon houden met de evolutie van de gas- en elektriciteitsmarkt die tot een stijging van het aantal uren gedurende dewelke de eenheden die bijdragen aan het leveren van primaire en secundaire reserves zich in een niet-economische situatie bevinden, heeft geleid, wat op zijn beurt een significante stijging van de must-run kosten in 2013 zal teweegbrengen;

Overwegende de impact van de verhoging van de federale bijdrage "gas" en van de introductie van de injectietarieven op de kosten voor het leveren van primaire en secundaire reserves in 2013;

Overwegende dat niet enkel de klassieke gascentrales als referentie gelden voor een correcte prijszetting maar de gemiddelde kost van het volledige beschikbare productiepark dat kan deelnemen aan de levering van de ondersteunende diensten, dus met inbegrip van in de producentportefeuille aanwezige WKK- en hydro- eenheden die aan competitieve omstandigheden flexibiliteit kunnen aanbieden;

Overwegende dat in het bijzonder de producenten in hun prijsoffertes noch rekening hebben gehouden met de uitgebreide activatievergoeding voor de secundaire regeling, complementair aan de reservatievergoeding vastgesteld in dit besluit, die het gevolg is van de product-ontkoppeling door de netbeheerder van op- en neerwaartse biedingen waardoor een veel aanzienlijkere activatievergoeding voor de secundaire regeling kan worden bekomen door de producenten, noch met een gelijkaardige splitsing in een opwaarts en neerwaarts deel voor de verrekening van de activatievergoeding van de geleverde reserves binnen eenzelfde kwartier;

Overwegende dat de producent wiens offerte voor neerwaartse asymmetrische primaire regeling door de CREG als niet-manifest onredelijk werd beoordeeld, deze offerte niet onafhankelijk wenst te contracteren van zijn andere offertes, die evenwel door de CREG als manifest onredelijk beoordeeld werden, wordt het volume van deze niet-manifest onredelijke offerte opgenomen in dit besluit;

Overwegende dat Elia System Operator in opvolging van het verslag (RA)121003-CDC-1192 van 3 oktober 2012 op de ene voornoemde na, alle als niet manifest onredelijk beoordeelde offertes heeft gecontracteerd waardoor onderhavig besluit slechts betrekking heeft op het resterende volume aan symmetrische primaire regeling, zijnde 30,5 MW, een neerwaartse asymmetrische primaire regeling van 30,5 MW en het resterende volume aan secundaire regeling, zijnde 120 MW;

Overwegende dat de door de netbeheerder bekendgemaakte offerteaanvraag, die tot een toewijzing van de gevraagde diensten aan de beste bieders had moeten leiden, door de afwezigheid van voldoende offertes met een redelijke prijs niet tot een goed einde kan worden gebracht, met als gevolg dat de afwezigheid van het bestaan van een markt voor de levering van de diensten van primaire en secundaire regeling dient te worden vastgesteld;

Overwegende dat er geen bijzondere indicatie werd opgenomen in het verslag van de CREG voor de verdeling van de volumes voor 2013 voor het geval waarin de deelname aan de primaire en secundaire regeling niet op een vrijwillige wijze zou gebeuren;

Overwegende dat alle bij onderhavig besluit betrokken producenten individueel door de Algemene Directie Energie van de FOD Economie zijn gehoord en de mogelijkheid hebben gehad, maar niet of nauwelijks hebben benut, om verbeterde offertes in te dienen voor de door de CREG als manifest onredelijk beoordeelde offertes;

Overwegende de recentste offertes ingediend door de individuele producenten, met name in het kader van gesprekken die gehouden werden met de Algemene Directie Energie van de FOD Economie, met name de bijkomende offerte van EDF Luminus voor een secundair reservevolume van 23 MW die minder interessant is dan hun vorige offertes;

Overwegende dat een optimaal beheer van het productiepark van Electrabel logischerwijze zou moeten leiden tot een prijs voor het leveren van deze bijkomende 23 MW secundaire reserve die lager zou moeten liggen dan deze welke wordt voorgesteld door EDF Luminus;

Overwegende dat elke producent betrokken bij onderhavig besluit beschikt over meerdere productie-eenheden, aangesloten op het transmissienet, zij het krachtens een zakelijk recht, zij het krachtens enige vorm van gebruiksrecht, dat toelaat alle of een deel van de diensten geviseerd in artikelen 243 en volgende van het koninklijk besluit van 19 december 2002 houdende een technisch reglement voor het beheer van het transmissienet van elektriciteit en de toegang ertoe, te leveren;

Op de voordracht van de Staatssecretaris voor Energie, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.§ 1. De in artikel 2 van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt en artikel 1, § 2, van het koninklijke besluit van 19 december 2002 houdende opmaak van een technisch reglement voor het beheer van het elektriciteits-transmissienet en de toegang hiertoe, opgenomen definities zijn op onderhavig besluit van toepassing. § 2. Voor de toepassing van dit besluit wordt begrepen onder: 1° « piekuren » : de uren tussen 8 uur en 20 uur gedurende weekdagen (van maandag tot vrijdag, feestdagen in begrepen);2° « daluren » : de uren tussen 20 uur en 8 uur (alle dagen van de week), en de uren tussen 8 uur en 20 uur op zaterdag en zondag;

Art. 2.Dit besluit is op volgende vennootschappen van toepassing: ? de NV Electrabel, met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Simon Bolivarlaan 34, ingeschreven in het ondernemingsregister onder het nummer 0403.170.701; ? de NV EDF Luminus, met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Markiesstraat 1, ingeschreven in het ondernemingsregister onder het nummer 0471.811.661,

Art. 3.De NV Electrabel is ertoe gehouden om vanaf één januari 2013 tot en met 31 december 2013 ter beschikking te stellen van de netbeheerder, NV Elia System Operator: ? een primaire reserve gelijk aan een volume van 20 MW voor de piek- en daluren voor alle weken; ? een asymmetrische neerwaartse primaire reserve gelijk aan een volume van 30,5 MW voor de piek- en daluren voor alle weken; ? een secundaire reserve gelijk aan een volume van 69,5 MW voor de piek- en daluren voor alle weken.

Art. 4.De NV EDF Luminus is ertoe gehouden om vanaf 1 januari 2013 tot en met 31 december 2013 ter beschikking te stellen van de netbeheerder, NV Elia System Operator: ? een primaire reserve gelijk aan een volume van 10,5 MW voor de piek- en daluren voor alle weken; ? een secundaire reserve gelijk aan een volume van 50,5 MW voor de piek- en daluren voor alle weken.

Art. 5.Voor 2013 worden de aangeleverde volumes tegen de volgende prijzen vergoed: 1°. Voor de symmetrische primaire reserve aan de eenheidsprijs van € 45 MW/h; 2°. Voor de asymmetrische primaire reserve aan de eenheidsprijs van € 2,3 MW/h; 3°. Voor de secundaire reserve aan de eenheidsprijs van € 45 MW/h;

Art. 6.Op de in artikel 2 tot en met 5 van dit besluit bedoelde levering zijn de voorwaarden bepaald in het modelcontract voor primaire en secundaire regeling en de algemene voorwaarden voor de contracten voor ondersteunende diensten gevoegd bij de offerteaanvraag, die de netbeheerder, de NV Elia System Operator op 3 mei 2012 aankondigde met referentie 2012/S 88-144574 en 2012/S 88-144577, voor de levering van de primaire en secundaire regeling voor 2013, van toepassing. De voornoemde documenten zijn als bijlage aan dit besluit aangehecht.

Art. 7.De in de artikelen 2 tot en met 6 van dit besluit bedoelde maatregelen worden vastgesteld voor een duurtijd van één jaar, van 1 januari 2013 tot en met 31 december 2013.

Art. 8.De Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas houdt rekening met de prijzen bedoeld in artikel 5 van dit Besluit voor de bepaling van het totaal inkomen dat nodig is voor de uitvoering van de wettelijke en reglementaire verplichtingen die rusten op de netbeheerder met toepassing van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt.

Art. 9.Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2013.

Art. 10.De minister bevoegd voor Energie is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 18 december 2012.

ALBERT Van Koningswege : De Staatssecretaris voor Energie, M. WATHELET

Bijlage van het koninklijk besluit houdende het opleggen van prijs- en leveringsvoorwaarden voor het leveren in 2013 van de primaire en secundaire regeling door verschillende producenten VOORWAARDEN BEPAALD IN DE MODELCONTRACTEN VOOR PRIMAIRE EN SECUNDAIRE REGELING EN DE ALGEMENE VOORWAARDEN GEVOEGD BIJ DE AANKONDIGING VAN EUROPESE AANBESTEDING 2012/S 88-144574 EN 2012/S 88-144577-UITGESCHREVEN DOOR DE NETBEHEERDER, DE NV ELIA SYSTEM OPERATOR VOOR DE LEVERING VAN DE PRIMAIRE EN SECUNDAIRE REGELING

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DE CONTRACTEN VOOR ONDERSTEUNENDE DIENSTEN 1. ALGEMEENHEDEN 1.1. Toepassingsdomein Voorliggende algemene voorwaarden zijn toepasbaar op alle contracten voor de zogenaamde Ondersteunende Diensten (hierna « Contracten » genoemd). Deze contracten zijn: - Contract voor de coördinatie van de Inschakeling van de productie- - eenheden Contrat ( « CIPU » ); - Contract van primaire regeling; - Contract van secundaire regeling; - Contract van tertiaire reserve; - Contract Black Start - Contract van de regeling van de spanning en van het Reactief - Vermogen.

Geen enkele afwijking op de onderhavige algemene voorwaarden wordt toegestaan, behoudens uitdrukkelijke afwijking in de wezenlijke documenten van de Overeenkomst. Een dergelijke afwijking is in ieder geval alleen van toepassing voor de Overeenkomst in het kader waarvan ze werd overeengekomen. 1.2. Definities Behoudens een verdere specificatie met oog op toepassing voor doeleinden van het Contract, zonder daarbij evenwel de bepalingen van openbare orde te miskennen, worden de begrippen gedefinieerd in de Elektriciteitswet, het Technisch Reglement en andere uitvoeringsbepalingen van de Elektriciteitswet ook voor doeleinden van het Contract begrepen in de zin van deze wettelijke of reglementaire definities.

Bijgevolg gelden volgende definities voor doeleinden van het Contract: « * » : wanneer in een formule gebruikt, het wiskundig symbool voor « vermenigvuldigd »; « / » : wanneer in een formule gebruikt, het wiskundig symbool voor « gedeeld ». « Actief vermogen » : het elektrisch vermogen dat kan worden omgezet naar andere vormen van vermogen, zoals mechanisch, thermisch, akoestisch; « Algemene Voorwaarden (AV) » : de onderhavige algemene voorwaarden die de contracten voor de ondersteunende diensten regelen. « ARP belast met de injectie » : een marktpartij die de status van toegangsverantwoordelijke door middel van een Contract van Toegangsverantwoordelijke afgesloten tussen deze marktpartij en ELIA verkregen heeft en die aangeduid is als ARP belast met de injectie van een bepaalde toegangspunt in een toegangscontract; « Bijlage » : betekent alle bijlagen aan de Contracten; « Black-out » : een storing waarbij het Transmissienet geheel of gedeeltelijk spanningsloos komt te staan; « Centrale spanningsregeling » : ondersteuning van de Netspanning door inzet van alle middelen die bijdragen tot de stabiliteit van de spanning (batterijen, transformatoren en Productie-eenheden) en door het al dan niet manueel aanpassen van de Stelwaarde voor levering en/of absorptie van Reactief vermogen op die middelen op aanvraag van ELIA; « Consigne » : een stelwaarde voor het te produceren vermogen van een Productie-eenheid; « Contract » : betekent één van de Contracten voor ondersteunende diensten zoals nader uiteengezet in artikel 1.1.; « Contracten » : algemene term die de contracten voor ondersteunende diensten aanduidt, zoals nader uiteengezet in artikel 1.1.; « CIPU » of « CIPU contract » : Contract voor de coördinatie van de inschakeling van de productie-eenheden. « D » of « Dag D » : een kalenderdag, ook genoemd "de dag van de exploitatie"; « D-1 » of « Dag D-1 » : de kalenderdag voor de dag D, ook genoemd "de dag voor exploitatie"; « D » of « Decremental » : Een door ELIA aanvaarde D bid. ELIA bepaalt de omvang (in MW) van deze « D » en zijn duur. De prijs van een « D » (€ ) is gelijk aan de vermenigvuldiging van de « D bid » prijs met de omvang (in MW) en de duur. Indien de omvang of de « D bid » prijs variëren (per kwartuur) doorheen de door ELIA bepaalde duur, dan wordt de berekening gemaakt voor elk kwartuur apart en de prijs van de "D" (€ ) is dan gelijk aan de som van de individuele berekeningen per kwartuur; « Dagelijks coördinatieprogramma » : het dagelijkse programma dat al de mogelijke I/D's, en de hoeveelheid geproduceerd vermogen van elke Productie-eenheid en per Tijdseenheid voor dag D bevat, dit rekening houdend met de karakteristieken van de Productie-eenheid (mogelijke brandstoffen, starttijd, mogelijke op- en afregelsnelheden, minimum uptime, minimum down-time, maximaal produceerbaar vermogen voor dag D, technisch minimum voor dag D), en rekening houdend met het vermogensgebied bestemd voor de primaire regeling en de secundaire regeling, etc.; « Dagelijks toegangsprogramma » : het dagelijkse programma dat de nodige informatie bevat over de toegang tot het Transmissienet voor een bepaalde dag. Deze informatie bevat onder andere de hoeveelheden energie te injecteren en/of af te nemen per kwartuur door de Toegangsverantwoordelijke; « D bid » of « Decremental bid » : een door de Producent aan ELIA voorgesteld object met drie kenmerken (per Productie-eenheid, en per brandstof) : ? de maximale omvang, namelijk de maximale hoeveelheid vermogen, dat op dag D, op vraag van ELIA kan uitgevoerd worden door de Producent om aanleiding te geven tot verlagingen in de hoeveelheid geproduceerd vermogen van de door ELIA gekozen Productie-eenheden. ? de prijs (in € per MWh), te betalen door de Producent aan ELIAde duur, vastgelegd op één kwartuur « Elektriciteitswet » : de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt zoals aangepast van tijd tot tijd; « ELIA » : Elia System Operator, de beheerder van het hoogspanningsnet. « Forced Outage » : een onvoorziene en onvoorzienbare uitschakeling van een Productie-eenheid, waardoor deze Productie-eenheid geen elektriciteit kan produceren; « Gecontracteerd primair reservevermogen » : de door ELIA bij de Leverancier gecontracteerde hoeveelheid (opregelbaar of afregelbaar) reservevermogen (in MW) in het kader van het Contract van Primaire Regeling; « I » of "Incremental » : Een door ELIA aanvaarde I bid. ELIA bepaalt de omvang (in MW) van deze « I » en zijn duur. De prijs van een « I » (€ ) is gelijk aan de vermenigvuldiging van de « I bid » prijs met de omvang (in MW) en de duur. Indien de omvang of de « I bid » prijs variëren (per kwartuur) doorheen de door ELIA bepaalde duur, dan wordt de berekening gemaakt voor elk kwartuur apart en de prijs van de « I » (€ ) is dan gelijk aan de som van de individuele berekeningen per kwartuur; « I bid » of « Incremental bid » : een door de Producent aan ELIA voorgesteld object met drie kenmerken (per Productie-eenheid, en per brandstof) : ? de maximale omvang, namelijk de maximale hoeveelheid vermogen (in MW), dat op dag D, op vraag van ELIA kan uitgevoerd worden door de Producent om aanleiding te geven tot verhogingen in de hoeveelheid geproduceerd vermogen van de door ELIA gekozen Productie-eenheden. ? de prijs (in € per MWh), te betalen door ELIA aan de Producent ? de duur, vastgelegd op één kwartuur « Injectiepunt » : een Toegangspunt waar het vermogen in het Transmissienet wordt geïnjecteerd; « Klasse van Productie-eenheid » : een geheel van Productie-eenheden met gelijkwaardige technische en economische karakteristieken; "Leverancier" : slaat op de fysieke of morele persoon met wie ELIA SYSTEM OPERATOR een Overeenkomst heeft afgesloten. « Maand M » : een kalendermaand; « Maand M-1 » : de kalendermaand voor de maand M; « MVAr » : Mega Volt Ampère reactief, de eenheid waarin het Reactief vermogen uitgedrukt wordt; « MW » : Megawatt; « Netspanning » of « Unet » : de spanning van het Transmissienet op het Injectiepunt (dus hoogspanningszijde van de opvoertransformator); « Netto injectie » : injectie (vermogen of energie) van de alternator van een Productie-eenheid verminderd met het verbruik (vermogen of energie) van de hulpdiensten van deze Productie-eenheid. Voor sites bestemd voor de productie van elektriciteit komt dit overeen met de netto van de site, maar voor sites met een lokale Productie-eenheid niet. « Niet-Regelende Productie-eenheid » : alle Productie-eenheden die geen Regelende Productie-eenheden zijn; « Nominale vermogen » of « Pnom » : het actief vermogen van een Productie-eenheid dat het maximaal continu leverbare vermogen bij gestandardiseerde weersomstandigheden in het Transmissienet bepaalt; « Normale exploitatiespanning » of « U norm exp » : de gewone spanning waar-rond het Transmissienet op het Injectiepunt geëxploiteerd wordt; « Nulprogramma » : een Dagelijks toegangsprogramma dat voorziet dat een Productie-eenheid (opgegeven door de Producent of na aanpassing door ELIA) geen elektriciteit zal injecteren in het Transmissienet op het tijdstip opgegeven respectievelijk door de Producent of ELIA; « Off-line communicatie » : de communicatie tussen de Partijen die niet in real-time gebeurt; « Overeenkomst » : duidt het akkoord aan tussen ELIA SYSTEM OPERATOR NV (hierna « ELIA » genoemd) en de Leverancier, waardoor deze laatste zich ertoe verbindt aan ELIA SYSTEM OPERATOR NV de overeengekomen dienst(en) te leveren, die materieel gezien uit de onderdelen opgesomd in artikel 2.1 bestaat. « Partij » : respectievelijk ELIA of de Leverancier, samen de « Partijen » genoemd; « Periode » : piekuren, daluren of het weekend

Day

Hour

Peak hours

Off peak hours

Weekend

Monday-Friday

0 to 7 hour

V


Monday-Fruday

7 ti 22 hour

V


Monday-Friday

22 to 24 hour

V


Saturday

0 to 7 hour

V


Saturday

7 ti 24 hour

V

Sunday

0 ti 22 hour

V

Sunday

22 to 24 hour

V


« Primaire regeling » : automatische regeling die toelaat om frequentieafwijkingen te beperken. Per uitbreiding omvat de dienst van Primaire regeling met name : - de terbeschikkingstelling van het toegestemd primaire reservevermogen; - de activering van dit reservevermogen (regeling naar boven of regeling naar beneden) overeenkomstig de modaliteiten die in het Contract van de Primaire Regeling van de Frequentie vastgelegd worden; « Primaire spanningsregeling » : de ogenblikkelijke ondersteuning van de Netspanning door automatische werking van de spanningsregelaar na een al dan niet lokale variatie van de Netspanning; « Pomp/Turbine eenheid » : hydraulische Productie-eenheid die een generator omvat die elektrische energie kan ofwel produceren ofwel absorberen. « Productie-eenheid » : een fysische eenheid die een generator omvat die elektriciteit produceert; « Real-time communicatie » : de communicatie tussen de Partijen volgens middelen die een ogenblikkelijke communicatie uitwisseling verzekeren; « Reactief vermogen » : het elektrische vermogen dat nodig is voor de opbouw van magnetische velden (bijvoorbeeld in motoren en transformatoren) of elektrische velden (bijvoorbeeld in condensatoren). De waarde is gelijk aan 3 U I sinus(phi), waarbij U en I de effectieve waarden zijn van de fundamentele componenten van de spanning (tussen een fase en de aarde) en de stroom (in die fase) en waarbij phi het faseverschil voorstelt tussen de fundamentele componenten van de spanning en de stroom; « Regelende Productie-eenheid » : elke Productie-eenheid die zowel aan de Primaire spanningsregeling als aan de Centrale spanningsregeling kan deelnemen; « Regelfrequentie » : een dagwaarde die dagelijks wordt bepaald door ENTSO-E en die 50 Hz bedraagt of ligt tussen 49.99 en 50.01 Hz; « Regelzone » : is de door ELIA gecoördineerd regelzone zoals die bepaald wordt door de regels en aanbevelingen van de ENTSO-E in het kader van de coördinatie van de afhandeling van de energie-uitwisselingen tussen de ENTSO-E regelzones; « Secundaire Reserve » of « Secundaire Regeling » : betekent de reserve van het vermogen dat ter beschikking wordt gesteld van Elia waarmee de energie-uitwisselingen tussen de regelzone en de overige regelzones automatisch kunnen worden teruggebracht tot hun geprogrammeerde waarde. « Snelle reserve » : de productiemiddelen, of gelijkwaardige middelen (afschakelbare klanten, etc.) in bezit van de Producent, of waarvan hij over een gebruiksrecht beschikt, en die de Producent gebruikt om zijn evenwichtsverantwoordelijkheid als Toegangsverantwoordelijke tengevolge van de individuele uitschakeling van één van zijn Productie-eenheden binnen de vijftien (15) minuten na die uitschakeling te verzekeren; « Stelwaarde » : een consigne voor het te produceren (leveren) of te absorberen Reactief vermogen door een Productie-eenheid; « Synchronoscoop » : toestel dat een koppeling realiseert tussen netdelen indien voldaan is aan bepaalde voorwaarden. Deze voorwaarden betreffen de frequentieverschillen (slip), spannings- en faseamplitude tussen de spanningsvectoren in die netdelen; « Technisch Reglement » : Het Koninklijk Besluit van 19 december 2002, dat een technisch reglement voor het beheer van en de toegang tot transportnetwerk van elektriciteit omschrijft; « Tertiaire Reserve » : vermogensreserve zoals vermeld in artikel 157 van het Technisch Reglement, die Elia in de mogelijkheid stelt het evenwicht te herstellen tussen het aanbod en de vraag van actief vermogen binnen de Regelzone. Men onderscheidt de Tertiaire Reserve waarvoor Elia voor de duur van de Overeenkomst een contract afsluit bij een bepaalde leverancier en de Tertiaire Reserve die op ieder ogenblik ter beschikking wordt gesteld door deze leverancier. « Toegangspunt » : de fysische plaats en het spanningsniveau van het punt waar de toegang tot het Transmissienet plaatsvindt; « Toegangsverantwoordelijke » : een marktpartij die de status van toegangsverantwoordelijke door middel van een Contract van Toegangsverantwoordelijke afgesloten tussen deze marktpartij en ELIA verkregen heeft (=ARP Contract); « ENTSO-E » : de « European Network of Transmission System Operators for Electricity » (Ex-UCTE) (wanneer uitdrukkelijk bepaald in dit Contract, de ENTSO-E/UCTE regels en aanbevelingen die van kracht zijn gelden voor de Partijen, eventueel op uitgedrukte wijzigingen na); « Verbonden vennootschap » : een vennootschap zoals gedefinieerd in artikel 11 van het Vennootschappenwetboek; « W » : de kalenderweek, die de dag D bevat, beginnend op maandagmorgen 00.00 uur en eindigend op zondagavond 24.00 uur; « W-1 » : de kalenderweek die één (1) week voorafgaat aan Week W; « W-10 » : de kalenderweek die tien (10) weken voorafgaat aan Week W; « Wi » : de kalenderweek i, (1 < = i < = 53) in een kalenderjaar, beginnend op maandagmorgen 00.00 uur en eindigend op zondagavond 24.00 uur; de kalenderweek W1 bevat de eerste donderdag van het jaar; « W-n » : de kalenderweek die n weken voorafgaat aan Week W; « Werkdag » : elke kalenderdag, met uitzondering van de zaterdag, de zondag en Belgische wettelijke feestdagen; « Wet van 2 augustus 2002 » : de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (B.S. 7 augustus 2002, p. 34281); « Y » : het kalenderjaar, die dag D bevat, beginnend op 1 januari om 00.00 uur en eindigend op 31 december om 24.00 uur; « Y-1 » : het kalenderjaar voorafgaand aan Y; 1.3. Interpretatie De titels en hoofdingen in de Overeenkomsten worden enkel opgenomen voor de eenvoud van verwijzing en drukken op geen enkele wijze de bedoeling van Partijen uit. Zij zullen niet in overweging worden genomen bij de interpretatie van de bepalingen van de Overeenkomsten.

De bijlagen van de Contracten maken integraal deel uit van de Contracten.

Elke verwijzing naar de Contracten omvat de Bijlagen en vice versa.

Indien er een interpretatieconflict is tussen een Bijlage van een Contract en één of meerdere bepalingen van dit Contract, zullen de bepalingen van dit Contract voorrang hebben.

De concretisering in een Overeenkomst van een specifieke verplichting of bepaling opgenomen in het Technische Reglement, zal op geen enkele wijze worden geacht afbreuk te doen aan de verplichtingen of bepalingen die, krachtens het Technisch Reglement toepassing dienen te vinden op de relevante situatie. 2. OVEREENKOMST 2.1. Bestanddelen De Overeenkomst wordt op zijn minst samengesteld door de volgende documenten, in het bezit van de Leverancier: ? het contract ondertekend door ELIA en de Leverancier, met inbegrip van alle bijlagen; ? de Algemene Voorwaarden.

In geval van interpretatiemoeilijkheid of tegenspraak tussen de bestanddelen van de Overeenkomst, heeft ieder document voorrang op het volgende in de volgorde waarin zij opgesomd worden in het contract of in de bestelling, en bij gebreke aan een dergelijke opsomming, in de volgorde waarin ze hierboven worden vermeld.

In geval van interpretatiemoeilijkheid of tegenspraak tussen een bestanddeel van de Overeenkomst en zijn aanvullingen en bijlagen, heeft het hoofddocument voorrang. De documenten uitgewisseld tussen ELIA en de Leverancier voorafgaand aan de Datum van Afsluiting van de Overeenkomst kunnen nooit voorrang hebben op de bepalingen van deze Overeenkomst, noch zich met deze bepalingen samenvoegen. Ze kunnen slechts ingeroepen worden voor het verduidelijken van bepalingen van de Overeenkomst die voor meerdere interpretaties vatbaar zijn. 2.2. Afsluiting van de Overeenkomst Indien niet vermeld in het Contract, gaat de Overeenkomst elk jaar in op 1 januari en eindigt zij op 31 december van datzelfde jaar, op voorwaarde dat alle hieronder vermelde contracten door ELIA en de Leverancier werden ondertekend en zij van kracht blijven tijdens de volledige geldigheidsduur van bovenvermelde Overeenkomst: ? een « Contract van Toegangsverantwoordelijke »; ? een « Toegangscontract »; ? een « Contract voor de coördinatie van de inschakeling van de Productie-eenheden » (CIPU).

De uitvoering van de Overeenkomst wordt geschorst in geval en voor zolang bovengenoemde contracten worden geschorst of beëindigd. 3. FACTURATIE EN BETALING 3.1. Facturatiemodaliteiten - Algemene voorschriften 3.2. De afwezigheid van één van de voorgeschreven wettelijke of contractuele vermeldingen maakt de factuur van nul en generlei waarde.

In dit geval behoudt ELIA zich het recht voor om de factuur terug te zenden aan de Leverancier binnen een termijn van vijftien (15) Werkdagen. Deze terugbezorging geldt als verzet tegen de factuur zonder dat enige andere reactie van ELIA noodzakelijk is. De niet-naleving van de instructies van ELIA inzake de facturatie, in het bezit van de Leverancier, leidt tot een onjuiste factuur die het voorwerp uitmaakt van een creditnota aan ELIA. 3.3. Betalingsmodaliteiten De betalingen worden uitgevoerd binnen de vijftien (15) Werkdagen die volgen op de ontvangst van de maandelijkse factuur. ELIA betaalt aan de Leverancier het totaal dat werd gefactureerd via overschrijving op de bankrekening die werd opgegeven. Binnen de toepassing van dit artikel wordt een factuur als ontvangen beschouwd indien zij ontvangen wordt op de derde Werkdag die volgt op de verzendingsdatum van de factuur (afhankelijk van de postdatum). Wanneer een bedrag op een factuur wordt betwist, worden de niet betwiste bedragen vereffend. 3.4. Verwijlinterest Niet-tijdige betaling geeft van rechtswege en zonder verdere ingebrekestelling aanleiding tot een interest op het totaal gefactureerd bedrag zoals bepaald in artikel 5 van de wet van 2 augustus 2002 vanaf de dag volgend op de vervaldag tot en met de dag van de volledige betaling. 4. AANSPRAKELIJKHEID 4.1. Onverminderd de verplichting tot het betalen van penaliteiten zoals voorzien in het Contract, is het permanent ter beschikking stellen van de diensten, in hoofde van de Leverancier, een middelenverbintenis. 4.2. Partijen zullen gedurende de looptijd van het Contract in de mate van het praktisch mogelijke alles in het werk stellen om eventuele schade van de ene Partij aan de andere te voorkomen en, in voorkomend geval, te beperken. 4.3. De Partijen zijn tegenover elkaar niet aansprakelijk voor onrechtstreekse of onvoorzienbare schade, waaronder, maar niet beperkt tot winstderving en/of onderbreking van activiteiten. 4.4. De Leverancier zal ELIA evenwel vrijwaren en schadeloos stellen inzake elke aanspraak en vordering van een derde uit hoofde van alle directe en/of indirecte, materiële en/of immateriële schade voortvloeiend uit of verband houdend met de fout van de Leverancier in uitvoering van het Contract, die in geen geval in de betrokken omstandigheden zou zijn gepleegd door een ervaren, professionele producent, handelend volgens de regels van de kunst en met inachtneming van alle redelijke voorzorgsmaatregelen. 4.5. Het geheel van de vergoedingen die de Leverancier desgevallend zal verschuldigd zijn, is in elk geval beperkt tot maximaal twaalf en een half [12,5] miljoen EUR per jaar. 4.6. Zodra een Partij weet heeft van enige aanspraak op schadevergoeding (met inbegrip van een aanspraak op schadevergoeding voortvloeiend uit een claim van een derde) waarvoor deze mogelijks verhaal kan hebben op de andere Partij, zal die Partij de andere Partij daarvan onverwijld in kennis stellen. De kennisgeving zal geschieden door middel van een aangetekend schrijven, waarin de aard van de aanspraak, het bedrag ervan (indien gekend) en de berekeningswijze worden vermeld, dit alles in redelijk detail en met verwijzing naar wettelijke, reglementaire of contractuele bepalingen waarop de aanspraak gegrond zou zijn) 5. OVERMACHT 5.1. Onverminderd de rechten en plichten van Partijen in de gevallen van noodsituatie, zoals gedefinieerd in de toepasselijke wettelijke en/of reglementaire bepalingen en onverminderd de toepassing van de redding- en heropbouwcode vastgesteld in uitvoering van artikels 312 e.v. van het Technisch Reglement, worden Partijen, in het geval van overmacht die de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk verhindert en zolang deze toestand duurt, ontheven van respectieve verplichtingen in verband met de onmogelijk geworden prestatie, met uitzondering van de vóór de overmacht ontstane geldelijke verplichtingen. 5.2. Onder overmacht dient te worden begrepen alle redelijkerwijs niet te voorziene voorvallen, voorgekomen na de afsluiting van de Overeenkomst en niet te wijten aan een fout van één van de Partijen, die de uitvoering van de Overeenkomst tijdelijk, of definitief, onmogelijk maken.

Onder meer volgende situaties zijn als overmacht te beschouwen voor zover zij beantwoorden aan de in de vorige zin gegeven omschrijving: 1. natuurrampen, voortvloeiende uit aardbevingen, overstromingen, stormen, cyclonen of andere klimatologisch uitzonderlijke situaties;2. een nucleaire of chemische explosie en zijn gevolgen;3. een computervirus, een computercrash om redenen andere dan ouderdom of gebrek aan onderhoud van dit systeem;4. de tijdelijke of voortdurende technische onmogelijkheid voor het Net om elektriciteit uit te wisselen omwille van storingen binnen de regelzone veroorzaakt door elektriciteitsstromen die het resultaat zijn van energie-uitwisselingen binnen een andere regelzone of tussen twee of meerdere andere regelzones en waarvan de identiteit van de marktdeelnemers betrokken bij deze energie-uitwisselingen niet gekend is en redelijkerwijze niet gekend kan zijn door ELIA;5. een collectief geschil dat aanleiding geeft tot een eenzijdige maatregel van de werknemers (of groepen van werknemers) of elk ander arbeidsgeschil;6. brand, explosie, sabotage, terroristische daden, daden van vandalisme, schade veroorzaakt door criminele daden, criminele dwang en bedreigingen van dezelfde aard;7. al dan niet verklaarde staat van oorlog, een oorlogsdreiging, een invasie, een gewapend conflict, blokkade, revolutie of opstand;8. een maatregel van hogerhand. 5.3. De Partij die een situatie van overmacht inroept, zal zo snel mogelijk de andere Partij op de hoogte brengen van de reden waarom zij haar verplichtingen geheel of gedeeltelijk niet kan uitvoeren en welke de redelijkerwijze voorzienbare termijn van de niet-uitvoering zal zijn en welke de maatregelen zijn die zij neemt. 5.4. De Partij die een situatie van overmacht inroept, stelt niettemin alles in het werk om de gevolgen van de niet-uitvoering van zijn verplichtingen te beperken en zijn verplichtingen opnieuw te vervullen. 5.5. Indien de periode van overmacht een duur heeft van dertig (30) opeenvolgende dagen of meer en dat een Partij, als gevolg van de situatie van overmacht, niet in staat is om de essentiële verplichtingen van de Overeenkomst na te komen, mag een Partij de Overeenkomst opzeggen met onmiddellijke ingang via een gemotiveerd aangetekend schrijven. 6. VERTROUWELIJKHEID 6.1. Partijen verbinden zich ertoe om de informatie die zij, in het kader en naar aanleiding van de Overeenkomst met elkaar uitwisselen en van elkaar bekomen, vertrouwelijk te behandelen en niet mee te delen aan derden behoudens wanneer aan minstens één van de volgende voorwaarden voldaan is: 1. indien ELIA en/of de Leverancier werd opgeroepen om in rechte te getuigen of in hun verhouding met de controle-autoriteiten voor de elektriciteitsmarkt of andere administratieve overheden;2. in het geval van een voorafgaand schriftelijk akkoord van diegene van wie de vertrouwelijke informatie uitgaat;3. wat betreft ELIA, in overleg met beheerders van andere netten of in het kader van contracten en/of regels met de buitenlandse netbeheerders, voor zover noodzakelijk voor de veiligheid, de betrouwbaarheid of de efficiëntie van het transmissienet en/of de daarmee verbonden netten en voor zover de bestemmeling van deze informatie er zich toe verbindt aan deze informatie dezelfde graad van vertrouwelijkheid te geven als deze gegeven door ELIA;4. indien deze informatie gemakkelijk en gewoonlijk toegankelijk is of voor het publiek beschikbaar is;5. wanneer de mededeling door ELIA en/of de Leverancier onmisbaar is om technische of veiligheidsredenen, onder meer aan de onderaannemers en/of hun werknemers en/of hun vertegenwoordigers, voor zover deze bestemmeling(en) gebonden zijn door regels van vertrouwelijkheid die op gepaste wijze de bescherming van de vertrouwelijkheid van de informatie waarborgen. 6.2. Partijen aanvaarden dat de vertrouwelijkheid van gegevens niet tussen hen kan worden ingeroepen, noch ten aanzien van andere personen betrokken bij de uitvoering van de Overeenkomst. 6.3. Een Partij kan niet, op grond van vertrouwelijkheidsredenen, weigeren gegevens mee te delen die essentieel en pertinent zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst. De andere Partij aan wie deze gegevens worden medegedeeld garandeert het vertrouwelijk karakter hiervan te bewaren. 6.4. Elk der Partijen neemt de noodzakelijke maatregelen opdat deze verbintenis tot vertrouwelijkheid ook strikt zou worden nageleefd door haar werknemers, alsook door elke persoon die, zonder evenwel een werknemer te zijn van één der Partijen maar waarvoor deze Partij wel verantwoordelijk is, deze vertrouwelijke informatie op geldige wijze zou ontvangen. Evenwel zal vertrouwelijke informatie enkel worden meegedeeld op "need to know" basis, en zal daarbij steeds worden gewezen op de vertrouwelijke aard van de informatie. 6.5. Elke inbreuk op onderhavige verbintenis tot vertrouwelijkheid zal worden beschouwd als een zware fout in hoofde van de Partij die haar verbintenis aldus schendt. Deze inbreuk geeft aanleiding tot vergoeding van alle rechtstreekse en onrechtstreekse, materiële en immateriële schade (in afwijking van artikel 4.3.) die de andere Partij naar redelijkheidsmaatstaven aantoont. 6.6. Elk der Partijen behoudt volledig eigendom van deze vertrouwelijke informatie, ook als deze werd meegedeeld aan andere Partijen. 6.7. Onverminderd de toepasselijke wettelijke en reglementaire bepalingen, Blijven de voornoemde vertrouwelijkheidsverplichtingen van kracht voor een duur van vijf (5) jaar na de beëindiging van de Overeenkomst. 7. GEWIJZIGDE OMSTANDIGHEDEN - HARDSHIP 7.1. Een Partij blijft verplicht tot nakoming van haar verbintenissen, ook indien deze zwaarder zijn geworden, hetzij doordat de kosten van nakoming zijn vermeerderd, hetzij doordat de waarde van de tegenprestatie die zij ontvangt is verminderd. 7.2. Indien er zich echter een omstandigheid voordoet : 1. die plaatsvindt na het sluiten van de Overeenkomst; 2. die niet van dergelijke aard is dat er bij het sluiten van onderhavig Contract redelijkerwijs rekening mee kon worden gehouden;3 3 waarvoor de Partij die dit inroept niet krachtens onderhavig Contract het risico dient te dragen; 4. die niet te wijten is aan een fout van de Partij die deze omstandigheid inroept;en 5. waardoor het evenwicht van het Contract aanzienlijk wordt verstoord;dan zijn de Partijen verplicht in onderhandeling te treden overeenkomstig de procedure zoals bepaald in artikels 8.2. - 8.4. hieronder, met het oog op een aanpassing of ontbinding van de Overeenkomst. 8. HERZIENING 8.1. De Partijen komen overeen samen de mogelijkheden en/of modaliteiten te bestuderen voor een herziening van onderhavig Contract op verzoek van de meest gerede Partij, in de volgende omstandigheden: 1. In het geval zoals beschreven in artikel 7.2.; 2. In geval van maatregelen van de overheid onafhankelijk van de wil van de Leverancier en/of ELIA waardoor de Leverancier en/of ELIA ernstig en blijvend worden benadeeld bij de uitvoering van hun contractuele verbintenissen;3. In geval van wijziging van een of meer ENTSO-E-regels, aanbevelingen en/of -procedures met betrekking tot het voorwerp van het Contract, om het Contract aan te passen in de zin van de gewijzigde ENTSO-E-regels, aanbevelingen en procedures; 4. Bij wijziging, om welke reden ook, van één of meerdere contracten vermeld onder artikel 2.2., in zoverre een herziening dan vereist is om de samenhang en het economisch en technisch evenwicht tussen deze contracten te behouden; 5. Indien de wettelijke of reglementaire vereisten een herziening van het Contract onontbeerlijk maken. 8.2. De Partij die het Contract op deze manier wil laten wijzigen of herzien zal de andere Partij op de hoogte brengen van: 1. de bepalingen van het Contract die het voorwerp uitmaken van de vraag tot wijziging of herziening;2. de redenen waarom deze wijziging of herziening wordt gevraagd;en 3. een concreet voorstel tot wijziging of herziening, met inbegrip van een clausulevoorstel. 8.3. De Partijen verbinden zich ertoe binnen de kortste termijn maar ten laatste binnen de tien (10) Werkdagen nadat de andere Partij de vraag tot wijziging of herziening van het Contract heeft ontvangen, samen te overleggen en alles in het werk te stellen om in voorkomend geval de bepalingen van het Contract die het voorwerp vormen van de vraag tot wijziging of herziening aan te vullen, te wijzigen, te herzien of te vervangen door gepaste wijzigingen. Daarbij hebben de Partijen beide tot doel de principes van samenwerking zoals bepaald door het Contract bij de ondertekening ervan, te behouden en te respecteren. 8.4. Indien binnen de dertig (30) werkdagen na de eerste vergadering betreffende de wijziging of herziening van alle of een deel van de bepalingen van onderhavig Contract, de Partijen geen overeenkomst hebben bereikt, is de geschillenprocedure zoals bepaald in artikel 11 van toepassing. 8.5. De bevoegde rechter kan, op verzoek van de meest gerede partij: 1. het Contract ontbinden op de datum en onder de voorwaarden die hij bepaalt, of;2. het Contract wijzigen ten einde de uit de wijziging van omstandigheden voortvloeiende winst en verlies billijk over de Partijen te verdelen; In beide gevallen kan de rechter een vergoeding toekennen voor het verlies dat geleden wordt doordat een partij weigert te onderhandelen of de onderhandelingen in strijd met de eisen van de goede trouw afbreekt. 9. VOORTIJDIGE ONTBINDING De Overeenkomst mag eenzijdig worden verbroken door een van de partijen zonder gerechtelijke tussenkomst indien de andere partij (de 'in gebreke blijvende partij') de fout niet herstelt binnen een termijn van vijftien (15) Werkdagen nadat de in gebreke blijvende partij een aangetekend schrijven met ontvangstbewijs zal hebben ontvangen waarin de fout wordt gemeld en waarin zij ervan wordt verwittigd dat de Overeenkomst zonder enige andere vorm van betekening zal worden verbroken indien de genoemde fout niet volledig wordt hersteld binnen de vastgestelde termijn.De verbreking geschiedt onder voorbehoud van alle rechtsmiddelen waarover de partij die niet in gebreke blijft beschikt ten opzichte van de in gebreke blijvende partij, inclusief schadevergoedingen. 10. ANDERE BEPALINGEN 10.1. Het feit dat een der Partijen blijvend of tijdelijk afziet van de toepassing van een of meerdere bepalingen van een Overeenkomst, kan in geen geval worden beschouwd als een verzaking aan de rechten van bedoelde Partij die voortvloeien uit de bewuste bepaling of bepalingen. 10.2. 10.2. Onverminderd de toepassing van de relevante wetten en reglementen houdt de Overeenkomst, samen met de Bijlagen, het volledige akkoord in tussen Partijen en omvat alle afspraken die tussen Partijen in het kader van de Overeenkomst overeengekomen werden. 10.3. 10.3. Elke kennisgeving, vereist volgens de Overeenkomst, wordt uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van Bijlage 2. Elke wijziging betreffende informatie in deze Bijlage moet aan de andere Partij worden meegedeeld ten laatste binnen de zeven (7) werkdagen voor de datum waarop bedoelde wijziging van kracht wordt. 10.4. Behalve indien overgedragen aan een Verbonden vennootschap, kunnen de rechten en verplichtingen zoals bepaald in de Overeenkomst, op geen enkele wijze noch geheel noch gedeeltelijk worden overgedragen zonder schriftelijke en voorafgaande toestemming van de andere Partij.

Deze toestemming zal niet op onredelijke gronden geweigerd of uitgesteld worden. 10.5. Op voorwaarde dat dit geen weerslag heeft op het eigenlijke voorwerp van de Overeenkomst zal de ongeldigheid van een of meer bepalingen van de Overeenkomst geen invloed hebben op de geldigheid, interpretatie en/of uitvoering van de andere bepalingen van de Overeenkomst. 10.6. Indien een of meer bepalingen van de Overeenkomst ongeldig of niet uitvoerbaar verklaard moeten worden, zullen de Partijen op verzoek van de meest gerede Partij overleg plegen om de ongeldig of niet-uitvoerbaar verklaarde bepaling of bepalingen te wijzigen. Dit gebeurt volgens de procedure zoals voorzien in artikel 8 van onderhavige Algemene Voorwaarden. 10.7. De Partijen verbinden zich er voor de duur van de Overeenkomst toe elkaar zo snel als mogelijk op de hoogte te stellen van elke gebeurtenis of informatie die de Partij die er kennis van heeft redelijkerwijs moet beschouwen als een gebeurtenis of informatie die mogelijk een ongunstige invloed heeft op de Overeenkomst/of op de uitvoering van de verplichtingen bepaald in de Overeenkomst ten opzichte van de andere Partij. 10.8. In de mate van het mogelijke moet elke Partij bij de uitvoering van haar verplichtingen volgens de Overeenkomst rekening houden met het belang van de andere Partij en haar verplichtingen naleven op een wijze die niet nadelig is voor de andere Partij. 11. TOEPASSELIJK RECHT - REGELEN VAN GESCHILLEN 11.1. De Overeenkomsten worden beheerst en geïnterpreteerd overeenkomstig het Belgisch recht. 11.2. De Partijen zullen, in geval van een geschil of interpretatieconflict tussen de Partijen met betrekking tot een of andere bepaling van een Overeenkomst, of met betrekking tot de uitvoering ervan, voor ze alle rechtsmiddelen gebruiken maar met voorbehoud van alle middelen vereist vanwege hoogdringendheid, met inbegrip van in voorkomend geval kort geding, proberen hun geschil of interpretatieconflict op minnelijke wijze te regelen. Partijen verbinden zich ertoe binnen de 10 dagen na de ontvangst van een aangetekend schrijven waarin het geschil wordt aangekaart door een Partij, een overlegvergadering te organiseren. Indien Partijen niet tot een akkoord komen binnen de 30 dagen na deze eerste vergadering, laat de meest gerede Partij het geschil voorleggen aan de rechter zoals bepaald in artikel 11.3. 11.3. Elk geschil met betrekking tot het afsluiten, de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van een Overeenkomst of van latere overeenkomsten of operaties die er zouden kunnen uit voortvloeien, alsook elk ander geschil betreffende of verband houdend met de Overeenkomst zal worden voorgelegd aan de rechtbanken van Brussel.

Gezien om toegevoegd te worden aan Ons besluit van 18 december 2012. houdende het opleggen van prijs- en leveringsvoorwaarden voor het leveren in 2013 van de primaire en secundaire regeling door verschillende producenten.

ALBERT Van Koningswege : De Staatssecretaris voor Energie, M. WATHELET

^