Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 18 november 2005
gepubliceerd op 14 december 2005

Koninklijk besluit betreffende het typecontract voor huwelijksbemiddeling

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2005011468
pub.
14/12/2005
prom.
18/11/2005
ELI
eli/besluit/2005/11/18/2005011468/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

18 NOVEMBER 2005. - Koninklijk besluit betreffende het typecontract voor huwelijksbemiddeling


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument, inzonderheid op artikel 34;

Gelet op het advies van de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de K.M.O., gegeven op 24 juni 2004;

Gelet op het advies van de Commissie voor Onrechtmatige Bedingen, gegeven op 25 juni 2004;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 9 december 2004;

Gelet op het advies 06/2005 van de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer, gegeven op 4 mei 2005;

Gelet op het advies 38.041/1 van de Raad van State, gegeven op 3 februari 2005, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Minister van Middenstand en van Onze Minister van Consumentenzaken, en op het advies van Onze in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Dit besluit is van toepassing op de overeenkomsten van huwelijksbemiddeling bedoeld in artikel 1 van de wet van 9 maart 1993 ertoe strekkende de exploitatie van huwelijksbureaus te regelen en te controleren.

Art. 2.Het huwelijksbureau gebruikt het typecontract dat in bijlage van dit besluit is opgenomen, zonder de volgorde, de vorm of de inhoud ervan te wijzigen.

Art. 3.Elke bepaling die wordt toegevoegd na de « Algemeen verplichte bepalingen » van het typecontract, bedoeld in artikel 2, die van aard is om, rechtstreeks of onrechtstreeks, de rechten op te heffen of te beperken die de consument haalt uit wettelijke bepalingen of bepalingen van het typecontract, is verboden en nietig.

Art. 4.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de tweede maand na die waarin het is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Het is van toepassing op de overeenkomsten gesloten na de datum van zijn inwerkingtreding.

Art. 5.Onze minister bevoegd voor Middenstand en Onze minister bevoegd voor Consumentenzaken zijn, ieder wat haar betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 18 november 2005.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Middenstand, Mevr. S. LARUELLE De Minister van Consumentenzaken, Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE

Bijlage Overeenkomst huwelijksbemiddeling De klant heeft gedurende zeven werkdagen (1) te rekenen van de dag volgend op die van de ondertekening van de overeenkomst, het recht om deze op te zeggen, kosteloos en zonder schadevergoeding, mits hij het huwelijksbureau daarvan bij ter post aangetekende brief in kennis stelt. Van de klant mag generlei voorschot noch betaling worden geëist of aanvaard vóór het verstrijken van de bedenktijd.

Tussen ......... ......... (naam, voornaam, geboorteplaats en -datum, woonplaats ), hierna "de klant" genoemd, en, ......... ......... (naam en voornaam of maatschappelijke benaming en eventueel commerciële benaming van het huwelijksbureau, woonplaats of maatschappelijke zetel van het huwelijksbureau, ondernemingsnummer en desgevallend het vestigingsnummer) vertegenwoordigd door . . . . . (naam, voornaam, functie), hierna "het bureau" genoemd, wordt het volgende overeengekomen : HOOFDSTUK I. - Algemeen verplichte bepalingen

Artikel 1.Voorwerp van de overeenkomst Het bureau verbindt er zich toe tegen vergoeding ontmoetingen te regelen voor de klant, met het oog op een huwelijk of een vaste relatie, volgens de voorwaarden bepaald in dit contract.

Juiste beschrijving van de diensten die worden aangeboden door het bureau : . . . . . . . . . . . . . . .

Art. 2.Facultatieve dienstverlening Het bureau kan bijkomend aan de klant de in artikel 4, 2° opgenomen facultatieve diensten verlenen. Dit kan enkel gebeuren op uitdrukkelijke vraag van de klant.

Art. 3.Duur van de overeenkomst De overeenkomst wordt aangegaan voor een termijn van drie/zes/negen/twaalf (schrappen wat niet van toepassing is) maanden.

Deze termijn gaat in op ................................... (datum invullen, ten vroegste de achtste werkdag te rekenen van de dag volgend op die van de ondertekening van de overeenkomst. Als deze achtste werkdag een zaterdag is, begint de termijn pas te lopen vanaf de eerstvolgende werkdag.) De overeenkomst neemt automatisch een einde na het verstrijken van deze termijn en wordt niet stilzwijgend verlengd.

Art. 4.Prijs 1° De overeengekomen totale vergoeding, voor de dienstverlening zoals bepaald in artikel 1, bedraagt euro ..............................., inclusief B.T.W. en alle verplicht te betalen kosten.

De betaling van deze som wordt gespreid over de hele duur van de overeenkomst en gebeurt in gelijke schijven, meer bepaald als volgt : - voor een overeenkomst gesloten voor een termijn van drie maanden : in maandelijkse schijven van euro ......... - voor een overeenkomst gesloten voor een termijn van zes maanden : in maandelijkse/tweemaandelijkse (schrappen wat niet van toepassing is) schijven van euro ......... - voor een overeenkomst gesloten voor een termijn van negen of twaalf maanden : in maandelijkse/driemaandelijkse (schrappen wat niet van toepassing is) schijven van euro .........

De eerste betaling is verschuldigd tegen ............... (datum invullen, ten vroegste de achtste werkdag die volgt op het sluiten van de overeenkomst). De volgende betalingen zijn verschuldigd tegen .................. (data invullen). 2° De klant kan de hieronder opgenomen bijkomende dienstverlening aanvragen tegen de volgende tarieven (inclusief B.T.W.) : ........... euro ........ ........... euro ........ ........... euro ........

Art. 5.Informatie aan de klant Het bureau informeert de klant over : - het aantal lopende overeenkomsten van huwelijksbemiddeling met een opsplitsing van de klanten naar leeftijd, geslacht, verblijfplaats, aard van het beroep en gezinstoestand; - de werkwijze van relatiebemiddeling.

Deze informatie wordt als bijlage aan dit contract toegevoegd.

Art. 6.Het profiel van de klant Het profiel van de klant wordt in nauw overleg tussen klant en bureau opgesteld en ziet er minimaal uit als volgt : - geslacht : ......... - leeftijd : ......... gezinstoestand : ......... aard van het beroep : .......... verblijfplaats : .........

Op vraag van de klant wordt dit profiel aangevuld met de volgende gegevens : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Art. 7.Het profiel van de door de klant gezochte persoon Het profiel van de door de klant gezochte persoon ziet er als volgt uit : - geslacht : ......... - leeftijd : ......... - gezinstoestand : ......... - aard van het beroep : ......... - verblijfplaats : .........

Op vraag van de klant wordt dit profiel aangevuld met de volgende gegevens : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

De profielbeschrijving kan steeds in onderling overleg en schriftelijk gewijzigd worden. Deze wijziging kan gevolgen hebben voor het bepaalde onder artikel 8 met betrekking tot het aantal ontmoetingen.

Art. 8.Aantal ontmoetingen Het bureau verbindt zich ertoe minstens ......... individuele ontmoetingen in een periode van ......... maanden te regelen (dit aantal vormt een middelenverbintenis en geen resultaatsverbintenis).

Het gaat over ontmoetingen met een door het bureau voorgestelde potentiële partner, die ingeschreven is in het klantenbestand, en die tegemoet komt aan het profiel zoals bepaald in artikel 7.

Het aantal en de modaliteiten van de ontmoetingen zijn afhankelijk van het profiel van de klant en van de potentiële partner, en wordt na onderling overleg tussen het bureau en de klant vastgelegd. Dit aantal kan later in onderling overleg worden gewijzigd.

Het bureau is niet verantwoordelijk voor de wijze waarop persoonlijke ontmoetingen effectief verlopen of voor de afloop ervan.

Art. 9.Verplichtingen van de klant De klant verplicht zich tot medewerking aan de dienstverlening van het bureau.

De klant verplicht zich tot correct gedrag tegenover het bureau, tegenover andere klanten van het bureau en tegenover voorgestelde personen.

De klant mag de bekomen gegevens m.b.t. een andere klant niet bekendmaken aan een derde of verspreiden.

Art. 10.Gebruik van de persoonlijke gegevens De klant geeft hierbij toestemming aan het bureau om zijn persoonsgegevens, zoals bepaald in artikel 6, te gebruiken en aan derden mee te delen ten behoeve van de relatiebemiddeling.

Deze mededeling kan gebeuren op volgende manier(en) (schrappen wat niet van toepassing is) : - rechtstreeks aan potentiële partners die ingeschreven zijn bij het bureau : (2) - schriftelijk - telefonisch - via e-mail - mondeling - op gecodeerde wijze via advertenties : - in kranten en bladen - in tijdschriften - op internet - ......... (eventueel aan te vullen met andere vormen van gebruik van de persoonsgegevens).

Het bureau mag de hierna volgende persoonsgegevens niet meedelen aan derden : - ... ... ... ... ... ... - ... ... ... ... ... ...

Art. 11.Onderbreking van de dienstverlening Als de dienstverlening met wederzijdse schriftelijke toestemming wordt onderbroken, mag de maximale duur van de overeenkomst, inclusief de periode van onderbreking, het dubbele van de in artikel 3 overeengekomen termijn niet overschrijden. In dit geval wordt de betaling van de schijven overeenkomstig artikel 4 eveneens onderbroken gedurende deze periode.

Art. 12.Opzegging van de overeenkomst Elke partij kan de overeenkomst opzeggen : - bij het verstrijken van de eerste of de tweede maand, wanneer de overeenkomst werd gesloten voor een termijn van drie maanden; - bij het verstrijken van de tweede of de vierde maand, wanneer de overeenkomst werd gesloten voor een termijn van zes maanden; - bij het verstrijken van elk trimester, wanneer de overeenkomst werd gesloten voor een termijn van negen of twaalf maanden.

Wanneer het gaat om een eerste overeenkomst tussen de partijen, moet de partij die de overeenkomst in toepassing van het eerste lid opzegt, aan de andere partij een vergoeding van .... % van het saldo van het totale bedrag, dat niet werd betaald ten gevolge van de opzegging, betalen. Deze vergoeding mag niet hoger zijn dan 15 % van het saldo van het totaal overeengekomen bedrag.

Deze opzegging moet minstens 15 dagen op voorhand gebeuren bij een ter post aangetekende brief. Wat betreft het in acht nemen van de termijn, is het voldoende dat de kennisgeving verstuurd wordt vóór het verstrijken van deze termijn.

HOOFDSTUK II. - Aanvullende bepalingen ......... .........

Deze overeenkomst is opgemaakt te ......... (plaats invullen) op datum van ......... (datum invullen) in zoveel originele exemplaren als er partijen zijn. Elke partij verklaart hierbij een origineel exemplaar te hebben ontvangen.

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Bijlage : Schriftelijke informatie cf. art. 5 Gezien om te worden gevoegd bij Ons besluit van 18 november 2005 betreffende het typecontract voor huwelijksbemiddeling.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Middenstand, Mevr. S. LARUELLE De Minister van Consumentenzaken, Mevr. F. VAN DEN BOSSCHE _______ Nota's (1) Onder werkdagen wordt verstaan alle kalenderdagen met uitsluiting van de zondagen en de wettelijke feestdagen.Wat betreft het in acht nemen van de termijn, is het voldoende dat de kennisgeving verstuurd wordt vóór het verstrijken van deze termijn. (2) Op straffe van nietigheid van deze overeenkomst moet uitdrukkelijk worden aangegeven op welke wijze de persoonsgegevens van de klant mogen meegedeeld worden aan derden.

^