Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 19 april 2014
gepubliceerd op 13 augustus 2014

Koninklijk besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van het Fonds voor de medische ongevallen

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2014022366
pub.
13/08/2014
prom.
19/04/2014
ELI
eli/besluit/2014/04/19/2014022366/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

19 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van het Fonds voor de medische ongevallen


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, in het bijzonder artikel 137quinquies, 6° ;

Gelet op de beslissing van het Beheerscomité van het Fonds voor de medische ongevallen, gegeven op 20 september 2013 en op 11 oktober 2013;

Op voordracht van Onze Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het hierbij gevoegde huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van het Fonds voor de medische ongevallen is goedgekeurd.

Art. 2.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 3.Onze Minister van Sociale Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 19 april 2014.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen, Mevr. L. ONKELINX

Bijlage Huishoudelijk reglement van het Beheerscomité van het Fonds voor de medische ongevallen

Artikel 1.Het Beheerscomité van het Fonds voor de medische ongevallen (FMO), vergadert ofwel op initiatief van de voorzitter, ofwel op verzoek van de Minister tot wiens bevoegdheid de Sociale zaken of de Volksgezondheid behoort, ofwel op verzoek van ten minste drie effectieve leden.

Indien minstens drie effectieve leden een vergadering willen bijeenroepen, richten zij hun verzoek per e-mail of per gewone brief aan de voorzitter met vermelding van het onderwerp van de vergadering.

Het Beheerscomité wordt bijeengeroepen door de voorzitter of, in geval deze verhinderd is, door de ondervoorzitter. De voorzitter mag zijn bevoegdheid tot bijeenroepen overdragen aan de directeur-generaal van het FMO. De uitnodigingen met vermelding van de agenda en alle documenten die hiermee verband houden worden per e-mail of schriftelijk verzonden ten minste acht dagen vóór de datum van de vergadering. In spoedeisende gevallen mag die termijn worden verkort. De documenten die pas beschikbaar zijn na de verzendingsdatum en tot de dag vóór de vergadering, worden elektronisch bezorgd. In dat geval worden de leden daarvan op de hoogte gebracht via een elektronisch bericht.

Onverminderd de bepalingen van het 4e lid, worden vanaf een door het Beheerscomité bepaalde datum alle documenten die verband houden met de agenda en met de verschillende punten op de agenda van de vergaderingen elektronisch ter beschikking gesteld van de leden van het Beheerscomité en de personen die door laatstgenoemden gemachtigd zijn. De leden die er uitdrukkelijk om vragen, krijgen de documenten samen met de oproeping op papier.

Art. 2.Alleen de aangelegenheden opgenomen in de agenda worden besproken.

Het Beheerscomité kan van deze bepaling afwijken indien de meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden dat beslist, overeenkomstig artikel 6 van dit huishoudelijk reglement.

Art. 3.De plaatsvervangende leden mogen altijd met adviserende stem deelnemen aan de vergaderingen van het Beheerscomité. Zij hebben enkel stemrecht indien de effectieve leden, die zij vervangen, afwezig of verhinderd zijn.

Iedere representatieve groep in het Beheerscomité mag maximum twee leden aanduiden om te zetelen in de werkgroepen. Deze leden moeten bij voorrang zetelen teneinde de continuïteit van de werken te verzekeren.

Art. 4.De vergaderingen van het Beheerscomité zijn niet openbaar. De leden van het Beheerscomité en het personeel van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering die de vergaderingen bijwonen zijn ertoe gehouden het vertrouwelijk karakter van de besproken bescheiden en van de beraadslagingen alsmede het geheim van de stemmingen te eerbiedigen.

Overeenkomstig artikel 137ter, lid 5, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, zijn de leden van het Beheerscomité, de personeelsleden evenals alle permanente of occasionele medewerkers van de dienst gebonden door het beroepsgeheim.

Art. 5.Ingeval de voorzitter verhinderd is, wordt de vergadering voorgezeten door de ondervoorzitter en in zijn afwezigheid door het oudste lid.

Art. 6.De stemmingen geschieden bij handopheffing. Zij hebben plaats bij geheime stemming wanneer ten minste drie leden erom verzoeken.

De beslissingen van het beheerscomité worden genomen en de adviezen worden uitgebracht bij meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden. De onthoudingen komen niet in aanmerking voor het berekenen van die meerderheid.

Bij staking van stemmen, is het voorstel afgewezen.

Art. 7.Het Beheerscomité kan voor de behandeling van bijzondere aangelegenheden personeelsleden van het FMO en van andere diensten van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering alsmede andere bijzonder bevoegde personen ter raadpleging oproepen.

Ieder lid mag zich, met de instemming van de voorzitter, door een deskundige laten bijstaan voor de behandeling van bijzondere punten die op de agenda zijn vermeld.

De bepalingen van artikel 4 zijn eveneens van toepassing op de in het 1e en 2e lid bedoelde personen.

Art. 8.De notulen van de vergaderingen van het Beheerscomité die de besprekingen bondig samenvatten en de genomen beslissingen vermelden, worden in het Frans en het Nederlands opgesteld door toedoen van de directeur-generaal van het FMO bijgestaan door een personeelslid van de dienst aangewezen door de directeur-generaal.

De notulen worden uiterlijk acht dagen vóór de datum van de volgende vergadering naar de leden verzonden.

Voor de dringende aangelegenheden, indien de notulen werden verzonden voor de termijn van acht dagen zoals bedoeld in voorafgaande alinea, moeten de opmerkingen met betrekking tot deze notulen meegedeeld worden per e-mail of per brief aan de directeur-generaal binnen een redelijke termijn vastgesteld in overleg met de Voorzitter van het Beheerscomité, bij gebrek hieraan, kunnen de beslissingen uitgevoerd worden.

De notulen worden ondertekend door de voorzitter van de vergadering en door de directeur-generaal; ze worden op de eerstvolgende vergadering ter definitieve goedkeuring voorgelegd.

Art. 9.Voor de dringende aangelegenheden van minder belang mag de voorzitter de leden per e-mail of per brief raadplegen.

Indien een effectief of een plaatsvervangend lid, die deze vervangt in geval van verhindering, geraadpleegd overeenkomstig voorgaand lid, niet reageert binnen een termijn van 7 kalenderdagen per elektronische post, wordt hij verondersteld in te stemmen met het voorstel.

Wanneer ten gevolge van een schriftelijke raadpleging een voorstel niet is verworpen, wordt dit genotuleerd in de notulen van het eerstvolgend Beheerscomité.

Art. 10.De leden van het Beheerscomité gaan geen enkele persoonlijke verplichting aan ten aanzien van de verbintenissen van het Rijksinstituut voor zorg en invaliditeitsverzekering.

Art. 11.De leden van het Beheerscomité mogen niet deelnemen aan de deliberatie en aan de stemming betreffende de agendapunten waarbij zijzelf, een ouder of aanverwant tot de derde graad een rechtstreeks belang hebben of van zodra er een belangenconflict ontstaat. In dit geval, zijn zij verplicht de zitting te verlaten tijdens de behandeling van de punten in kwestie.

De leden van het Beheerscomité die op de hoogte zijn van een belangenconflict in de zin van het eerste lid, moeten de voorzitter hiervan spontaan op de hoogte brengen.

In geval van een betwisting betreffende de toepassing van het eerste lid, zal het Beheerscomité op initiatief van de voorzitter de stemming voeren volgens de voorwaarden zoals voorzien in artikel 6. De leden die betrokken zijn bij het voorval mogen deelnemen aan het debat, maar niet aan de stemming.

Art. 12.Overeenkomstig de bepalingen van artikel 181, eerste lid van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 worden de bevoegdheden inzake dagelijks beheer van de administrateur-generaal van het Instituut als volgt omschreven : 1° uitvoering van de beslissingen van het Beheerscomité;2° in overeenstemming met de technische richtlijnen vastgesteld door het Beheerscomité, uitvoering van de opdrachten aan de dienst toevertrouwd door de gecoördineerde wet van 14 juli 1994Relevante gevonden documenten type wet prom. 14/07/1994 pub. 08/10/2010 numac 2010000581 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het eerste semester van het jaar 2010 type wet prom. 14/07/1994 pub. 20/11/2008 numac 2008000938 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen van het jaar 2007 type wet prom. 14/07/1994 pub. 19/12/2008 numac 2008001027 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 08/10/2010 numac 2010000576 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 04/03/2011 numac 2011000117 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 25/01/2012 numac 2012000022 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 14/07/1994 pub. 25/02/2009 numac 2009000104 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten, de wet van 31 maart 2010 betreffende de vergoeding van schade als gevolg van gezondheidszorg, de koninklijke en ministeriële uitvoeringsbesluiten en de uitwerkingsverordeningen van bedoelde wetten;3° inwendige organisatie van de dienst;4° de leiding van het personeel;5° ontvangst en ondertekening van de briefwisseling met betrekking tot de dienst; 6° ondertekening van de berichten van ontvangst en van de vrijstellingen welke met name aan het Bestuur der posterijen en der Spoorwegen moeten worden gegeven voor telegrammen, aangetekende brieven, colli's, enz...; 7° aangaan van de door een begrotingskrediet gedekte uitgaven met betrekking tot : a) de dienstreizen van de personeelsleden van het FMO;b) het presentiegeld, de verblijfsvergoedingen en reiskosten in verband met de vergaderingen van het Beheerscomité;c) de representatiekosten.8° ondertekening van de ordonnanties van betaling van kredietopening, van voorschotten, fondsen, garanties of waarborgen of van regularisaties, evenals van cheques en overschrijvingen;9° ondertekening van kwijtingen en ontlasting van alle sommen betaald of gestort aan het Instituut om gelijk welke reden;10° in rechte optreden;11° ondertekening van de algemene en interpretatieve omzendbrieven en onderrichtingen uitgaande van het Instituut;12° verlenen van gewoon en omstandigheidsverlof aan het personeel van het FMO;

Art. 13.De administrateur-generaal is ertoe gemachtigd, met instemming van het Beheerscomité, de uitoefening van bepaalde bevoegdheden inzake dagelijks beheer over te dragen aan de directeur-generaal van het FMO.

Art. 14.De administratie van het FMO en de leden, geven voorrang aan het gebruik van de elektronische post of indien nodig bij gewone brief, in hun contact met elkaar.

Gezien om gevoegd te worden bij ons besluit van 19 april 2014 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het beheerscomité van het Fonds voor de medische ongevallen.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen, Mevr. L. ONKELINX

^