Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 21 februari 2011
gepubliceerd op 22 maart 2011

Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, nodig voor de bouw van een derde en vierde spoor van de spoorlijn 124 en de aanleg van nieuwe wegenis, gelegen op het grondgebied van de gemeente Waterloo van algemeen nut wordt verklaard

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2011014074
pub.
22/03/2011
prom.
21/02/2011
ELI
eli/besluit/2011/02/21/2011014074/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 FEBRUARI 2011. - Koninklijk besluit waarbij de onmiddellijke inbezitneming van sommige percelen, nodig voor de bouw van een derde en vierde spoor van de spoorlijn 124 en de aanleg van nieuwe wegenis, gelegen op het grondgebied van de gemeente Waterloo van algemeen nut wordt verklaard


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte;

Gelet op de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, artikel 10, § 2, 2°;

Gelet op de wet van 22 maart 2002Relevante gevonden documenten type wet prom. 22/03/2002 pub. 26/03/2002 numac 2002014078 bron ministerie van verkeer en infrastructuur Wet houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 11 oktober 2001 tussen de federale Staat, het Vlaams, het Waals en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende het meerjarig investeringsplan 2001-2002 van de N.M.B.S. sluiten houdende instemming met het samenwerkingsakkoord van 11 oktober 2001 tussen de federale Staat, het Vlaamse, het Waalse en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest betreffende het meerjarig investeringsplan 2001-2012 van de N.M.B.S.;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 juni 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/06/2004 numac 2004014131 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 24/09/2004 numac 2004014193 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Addendum type koninklijk besluit prom. 14/06/2004 pub. 18/10/2004 numac 2004014207 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur . - Tweede addendum sluiten tot hervorming van de beheersstructuren van de spoorweginfrastructuur, artikel 4;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 oktober 2004Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 18/10/2004 pub. 20/10/2004 numac 2004014210 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Koninklijk besluit houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel sluiten houdende vaststelling van de statuten van de naamloze vennootschap van publiek recht Infrabel;

Overwegende dat de mobiliteit in en rond Brussel een groot probleem vormt dat dringend opgelost moet worden en dat, hoewel de middelen en aanpak om dit probleem op te lossen veelvoudig kunnen zijn, de verbetering van het netwerk voor openbaar vervoer hiervoor één van de belangrijkste oplossingen is;

Overwegende dat in dit kader de verwezenlijking van het Gewestelijk Expresnet (GEN), waarvan het op 4 sporen brengen van de spoorlijnen in en rond Brussel deel uitmaakt, ontegensprekelijk een belangrijke oplossing is, zodat het onontbeerlijk is dit zo snel mogelijk te realiseren om op korte termijn een totale verstikking van Brussel en zijn agglomeratie te vermijden;

Overwegende dat de realisatie van dit project omvangrijke werken aan de spoorweginfrastructuur vereist, dat deze werken beogen de realisatie van de hierboven vermelde doelstellingen mogelijk te maken en dat ze aldus van algemeen nut zijn;

Overwegende dat, in het kader van de verwezenlijking van dit Gewestelijk Expresnet, de spoorwegcapaciteit van het baanvak Ukkel-Nijvel van de spoorlijn 124 verhoogd moet worden;

Overwegende dat vergelijkende tracéstudies hebben aangetoond dat de beoogde capaciteitsuitbreiding optimaal tot stand komt door de aanleg van een derde en vierde spoor naast de bestaande sporen;

Overwegende dat het gehele project in het Waalse Gewest het voorwerp heeft uitgemaakt van een enkelvoudige vergunning afgeleverd op 1 september 2005 en van het ministerieel besluit van 9 februari 2006Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 09/02/2006 pub. 15/02/2006 numac 2006035264 bron ministerie van de vlaamse gemeenschap Ministerieel besluit tot vaststelling van uitvoeringsbepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 december 2005 tot de instelling van een visvergunning en houdende tijdelijke maatregelen voor de uitvoering van de communautaire regeling inzake de instandhouding en de duurzame exploitatie van de visbestanden met betrekking tot het kustvisserssegment, alsook tot de opheffing van drie ministeriële besluiten type ministerieel besluit prom. 09/02/2006 pub. 03/03/2006 numac 2006014033 bron federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer Wijziging van de normen en voorschriften inzake de veiligheid van de spoorweginfrastructuur en haar gebruik Bij ministerieel besluit van 9 februari 2006, worden de hierna genoemde reglementen goedgekeurd : het Algemeen Reglement voor het Deze wijzigingen liggen ter inzage op het Directoraat-generaal Vervoer te Land - Dienst Veiligheid (...) sluiten met referentie REC.PU/05.274;

Overwegende dat het voor de aanleg van bewuste sporen nodig is om de spoorwegzate te verbreden tussen kilometer 13,590 en kilometer 15,900 van de spoorlijn 124 op het grondgebied van de gemeente Waterloo;

Overwegende dat het voor de uitvoering van bovengenoemde werken vereist is te beschikken over de percelen aangeduid op de plannen nr. 013.625KU1B en nr. 013.625KU2, gelegen op het grondgebied van de gemeente Waterloo;

Overwegende dat de inbezitneming van de percelen aangeduid op het plan nr. 013.625KU1B nodig is voor de realisatie van de taluds tussen kilometer 13,590 en kilometer 14,640 van dezelfde spoorlijn en voor de bouw van een fietspad tussen de « Drève des Cochons » en de « Drève du Garde », zoals opgelegd door de enkelvoudige vergunning;

Overwegende dat de inbezitneming van de percelen aangeduid op het plan nr. 013.625KU2 nodig is voor de realisatie van diverse wegenis, van de daarbij horende kunstwerken, van mitigerende maatregelen en van een werftoegang;

Overwegende dat de plannen, bijgevoegd aan dit besluit, ook goederen bevatten die tot het openbaar domein van de gemeente Waterloo behoren en dat het wegenis betreft;

Overwegende dat, betreffende het principe van de onvervreemdbaarheid van goederen van het openbaar domein, thans erkend wordt dat het niet meer om een absoluut principe gaat en dat er omstandigheden zijn waarin, zoals in dit geval, het toegelaten is om goederen die tot het openbaar domein behoren te onteigenen om reden van algemeen nut;

Overwegende dat, in de mate dat de daden en werken verricht door Infrabel, zoals toegelaten in de stedenbouwkundige vergunning, niet tot definitief gevolg hebben dat de openbare bestemming van de betreffende percelen wordt belemmerd of dat delen van de wegenis worden afgeschaft, ook de geplande onteigening niet tot gevolg zal hebben dat afbreuk wordt gedaan aan de openbare bestemming die de onvervreemdbaarheid van openbare domeingoederen rechtvaardigt;

Overwegende dat voor wat de gedeeltes van de gemeentelijke wegen betreft, deze wegenis zullen blijven omwille van de interceptie door de spoorweg, die conform de wet van 25 juli 1891, onder de grote wegenis valt;

Overwegende dat de hoogdringendheid gerechtvaardigd wordt door de verbintenis van de Belgische Staat in het kader van het samenwerkingsakkoord van 11 oktober 2001, om de administratieve procedures, noodzakelijk om de werken van het GEN te verwezenlijken, zo snel mogelijk af te ronden en dat al het nodige gedaan moet worden om de planning voor de realisatie van het GEN na te leven;

Overwegende dat de motieven aangehaald om het algemeen nut te rechtvaardigen en, in het bijzonder, de dringende noodzaak om de mobiliteitsproblemen in en rond Brussel op te lossen ook de hoogdringendheid van de onteigeningen rechtvaardigen;

Overwegende dat door het geheel van deze redenen het nodig is de grondinnames te machtigen volgens de procedure van inbezitneming bij hoogdringendheid, ingevoerd door de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten;

Op de voordracht van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Het algemeen nut vordert voor de aanleg van een derde en vierde spoor op het baanvak Ukkel-Nijvel van de spoorlijn 124 en de aanleg van nieuwe wegenis, de onmiddellijke inbezitneming van de percelen gelegen op het grondgebied van de gemeente Waterloo en opgenomen in de plannen nr. 013.625KU1B en nr. 013.625KU2, gevoegd bij dit besluit.

Art. 2.Bij gebrek aan afstand in der minne, worden de voor de werken benodigde en op de in artikel 1 vermelde plannen aangewezen percelen ingenomen en bezet overeenkomstig de wet van 26 juli 1962Relevante gevonden documenten type wet prom. 26/07/1962 pub. 26/02/2010 numac 2010000080 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, gewijzigd bij de wet van 6 april 2000, betreffende de rechtspleging bij hoogdringende omstandigheden inzake onteigening ten algemenen nutte.

Art. 3.De Minister bevoegd voor Mobiliteit is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 21 februari 2011.

ALBERT Van Koningswege : De Staatssecretaris voor Mobiliteit, E. SCHOUPPE

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^