Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 23 mei 2013
gepubliceerd op 25 september 2013

Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 oktober 2012, gesloten in het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart, inzake invoeringsmogelijkheid van een regime van systeemvaart

bron
federale overheidsdienst werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg
numac
2013012175
pub.
25/09/2013
prom.
23/05/2013
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

23 MEI 2013. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 oktober 2012, gesloten in het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart, inzake invoeringsmogelijkheid van een regime van systeemvaart (1)


ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, inzonderheid op artikel 28;

Gelet op het verzoek van het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart;

Op de voordracht van de Minister van Werk, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.Algemeen verbindend wordt verklaard de als bijlage overgenomen collectieve arbeidsovereenkomst van 3 oktober 2012, gesloten in het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart, inzake invoeringsmogelijkheid van een regime van systeemvaart.

Art. 2.De minister bevoegd voor Werk is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 23 mei 2013.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK _______ Nota (1) Verwijzing naar het Belgisch Staatsblad : Wet van 5 december 1968Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/12/1968 pub. 22/05/2009 numac 2009000346 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten, Belgisch Staatsblad van 15 januari 1969. Bijlage Paritair Comité voor de binnenscheepvaart Collectieve arbeidsovereenkomst van 3 oktober 2012 Invoeringsmogelijkheid van een regime van systeemvaart (Overeenkomst geregistreerd op 22 november 2012 onder het nummer 112180/CO/139) Voorwoord De bepalingen van deze collectieve arbeidsovereenkomst worden genomen in toepassing van artikel 38ter van de wet van 16 maart 1971 en van de wet van 17 maart 1987 betreffende de invoering van nieuwe arbeidsregelingen in de ondernemingen.

Aangezien de regelingen van deze normen niet voldoende rekening houden met de bijzondere arbeids- en levenssituatie in de binnenvaart, zijn meer specifieke voorschriften overeenkomstig artikel 14 van Richtlijn 2003/88/EG noodzakelijk.

Tevens moeten deze meer specifieke voorschriften zorgen voor een hoog niveau van bescherming van de arbeid en de gezondheid van de arbeid en de gezondheid van de werknemers in de binnenvaart.

Binnen de sector varieert de organisatie van het werk. Het aantal werknemers en de arbeidstijd aan boord varieert afhankelijk van de arbeidsorganisatie, onderneming, vaargebied, lengte van het traject en de grootte van het vaartuig. Enerzijds worden schepen voor de continuvaart ingezet, dit wil zeggen 24 uur in ploegendienst.

Anderzijds zetten vooral de zelfstandige ondernemers hun schepen doorgaans 14 uur gedurende vijf of zes dagen per week in. De arbeidstijd van de werknemer aan boord is niet gelijk te stellen met de vaartijd van een vaartuig in de binnenvaart.

Een bijzonderheid van de binnenvaart is, dat de werknemers er aan boord niet allen hun arbeidsplaats, maar ook hun onderkomen of woning kunnen hebben. Het is daarom gebruikelijk dat zij ook hun rusttijden aan boord doorbrengen.

Veel werknemers in de binnenvaart, en vooral degenen die zich ver van hun woonplaats bevinden, werken meerdere dagen achtereen aan boord om reistijd uit te sparen en vervolgens meer dagen thuis of op een andere zelfgekozen verblijfplaats te kunnen doorbrengen.

Zo heeft de werknemer bij een ritme van 1op/1af even veel rustdagen als arbeidsdagen.

Daardoor kan het aantal achtereenvolgende arbeidsdagen aan boord en het aantal rustdagen ook hoger zijn dan bij een dienstverband aan land.

Artikel 1.Toepassingsgebied Deze collectieve arbeidsovereenkomst is van toepassing op de werkgevers en op de werknemers van de onderneming die onder het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart, met uitzondering van de ondernemingen voor wat betreft hun sleepdienstactiviteit.

Art. 2.Arbeidstijd en rusttijd Arbeidstijd is de tijd gedurende welke het bemanningslid, volgens de instructies van de werkgever of zijn vertegenwoordiger, arbeid op, aan en voor het schip verricht, is ingedeeld om te werken of zich gereed moet houden om te werken.

Rusttijd is de tijd buiten de arbeidstijd; dit begrip omvat zowel de rusttijden op het varende schip als rusttijden buiten de vaart. Korte rustpauzes (maximum 15 minuten) vallen er buiten.

Art. 3.Arbeidsregime systeemvaart De arbeidstijd wordt bepaald op 1976 uur jaarlijks, inclusief verlofdagen, wat een gemiddelde van 38 uren per week betekent.

De jaarlijkse arbeid wordt verricht op basis van gelijke periodes van arbeid en rust.

De maximale periode aan boord mag de 30 dagen niet overschrijden.

In deze arbeidsorganisatie geeft elke dag arbeid recht op een dag vakantie, recuperatie arbeidstijd of wettelijke feestdag. Op deze wijze voldoet de werkgever aan alle wettelijke bepalingen omtrent jaarlijks verlof, arbeidsduur en feestdagen.

De concrete toepassing zal per onderneming in het arbeidsreglement worden opgenomen.

Art. 4.Dag- en weekgrenzen arbeidstijd in systeemvaart De arbeidstijd wordt vastgelegd op maximaal 12 uur per dag met een maximum van 84 uur per week, en dit in afwijking van de normaal geldende regels inzake het maximum aantal achtereenvolgende gepresteerde overuren zonder recuperatie, en inzake de verplichte effectieve inhaalrust bij arbeid op zon- of feestdagen.

Commentaar bij dit artikel 4 Vanuit deze specifieke situatie bestaat er dus ook een losser verband tussen betaalde arbeidstijd en effectieve gepresteerde arbeid.

Door het invoeren van een forfaitaire betaling per maand, niet rechtstreeks gekoppeld aan het aantal effectieve uren prestatie, komt men tegemoet aan de noden van de sector. In die optiek mag er afgeweken worden van het maximaal aantal achtereenvolgende gepresteerde overuren zonder recuperatie en wordt arbeid op zondag en/of feestdag toegestaan zonder effectieve inhaalrust hiervan.

Art. 5.Verloning systeemvaart De verloning voor systeemvaart wordt bepaald volgens de loonschaal systeemvaart opgenomen als bijlage 2 bij deze collectieve arbeidsovereenkomst.

Dit loon incorporeert de volgende elementen : a) het basisloon;b) een premie die een vergoeding is voor de gepresteerde overuren, prestaties op feestdagen en nachtarbeid in de systeemvaart. Bij het instappen in deze collectieve arbeidsovereenkomst systeemvaart, mag het basisloon van de werknemer waarvan sprake in punt a), niet lager zijn dan het basisloon dat voor hem in dezelfde functie van toepassing was bij dezelfde werkgever voordat deze de toetredingsakte in de zin van artikel 11 van deze collectieve arbeidsovereenkomst ondertekend heeft.

Art. 6.Uitbetaling maandloon Het verwacht jaarinkomen van voltijdse effectieve prestaties wordt gedeeld door 12.

Dit maandloon wordt elke maand van het jaar betaald.

Art. 7.Eindejaarspremie Voor de uitvoering van de collectieve arbeidsovereenkomst van 29 november 2002 betreffende de eindejaarspremie wordt rekening gehouden met het maandloon dat 12 keer per jaar wordt uitbetaald aan 100 pct.

Art. 8.Gewaarborgd week- en maandloon De werknemers hebben recht op gewaarborgd week- en/of maandloon zoals bepaald in de betreffende wetgeving.

Art. 9.Vakantiedagen en feestdagen De jaarlijkse wettelijke vakantiedagen zijn in het systeem van de afwisselende periodes van arbeid en rust ingeroosterd en worden volledig inbegrepen in de periodes van rust.

De wettelijke feestdagen zijn in het systeem van de afwisselende periodes van arbeid en rust ingeroosterd en worden volledig begrepen in de periodes van rust.

Klein verlet is niet inbegrepen.

Art. 10.Bijzondere bepalingen Volgende bepalingen van hieronder opgesomde collectieve arbeidsovereenkomsten zijn niet van toepassing op de werkgevers en werknemers die het arbeidsregime van deze collectieve arbeidsovereenkomst toepassen : - de artikelen 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 20, 35 en 36 van de collectieve arbeidsovereenkomst van 26 november 2007 (registratienummer 86234) houdende vaststelling van de lonen, vergoedingen en arbeidsvoorwaarden en tot koppeling van de lonen aan het indexcijfer van de consumptieprijzen in de binnenscheepvaart; - de collectieve arbeidsovereenkomst van 26 november 2007 (registratienummer 86235) houdende vaststelling van de loon- en arbeidsvoorwaarden in de duw en/of continuvaart; - de collectieve arbeidsovereenkomst van 23 juni 2003 (registratienummer 67605) betreffende de arbeidsduur.

Art. 11.Toetreding werkgever De werkgever kan voor één of meer van zijn schepen toetreden tot deze collectieve arbeidsovereenkomst, via een toetredingsakte volgens het model in bijlage 1 van deze overeenkomst.

Deze toetredingsakte, alsook een kopie van het arbeidsreglement, dient per aangetekend schrijven overgemaakt te worden aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart en gaat in op datum van het éénparig gunstig advies van het paritair comité. Bij gebrek aan advies van het Paritair Comité van de binnenscheepvaart binnen de 30 dagen na ontvangt van de toetredingsakte wordt deze geacht goedgekeurd te zijn.

Elke wijziging of stopzetting wordt eveneens per aangetekend schrijven aan de voorzitter gemeld.

Iedere werknemer tewerkgesteld in de systeemvaart, bekomt een bijvoegsel aan zijn arbeidsovereenkomst van deze collectieve arbeidsovereenkomst van zodra zijn werkgever de toetredingsakte tot deze collectieve arbeidsovereenkomst tekent.

Art. 12.Geldigheidsduur en opzeggingsmodaliteiten Deze collectieve arbeidsovereenkomst treedt in werking op 3 oktober 2012 en is gesloten voor onbepaalde tijd.

Elk van de ondertekenende partijen kan ze opzeggen mits een opzeggingstermijn van zes maanden in acht wordt genomen. Deze opzegging wordt bij een ter post aangetekende brief aan de voorzitter van het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart en aan elk van de ondertekende partijen betekend, en heeft uitwerking de derde werkdag na de datum van de verzending.

Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 23 mei 2013.

De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

Bijlage 1 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 oktober 2012, gesloten in het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart, inzake invoeringsmogelijkheid van een regime van systeemvaart FEDERALE OVERHEIDSDIENST WERKGELEGENHEID, ARBEID EN SOCIAAL OVERLEG Administratie van de Collectieve Arbeidsbetrekkingen Paritair Comité voor de binnenscheepvaart Toetredingsakte bij de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 oktober 2012 betreffende de vaststelling van de loon- en arbeidsvoorwaarden voor de werknemers in de binnenscheepvaart, tewerkgesteld op basis van "systeemvaart" De onderneming : Gevestigd te : Ondernemingsnummer : Ingeschreven bij de Bijzondere Verrekenkas voor gezinsvergoedingen ten bate van de arbeiders der ondernemingen voor binnenscheepvaart, Treedt hiermee toe tot de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 oktober 2012 betreffende de vaststelling van de loon- en arbeidsvoorwaarden voor de werknemers in de binnenscheepvaart, tewerkgesteld op basis van "systeemvaart" voor : alle werknemers* / een deel van de werknemers* tewerkgesteld op basis van "systeemvaart" voor volgende schepen en vanaf : . . . . .

De onderneming verbindt er zich toe alle bepalingen van deze overeenkomst strikt na te leven.

Opgesteld te . . . . .

Datum . . . . .

Handtekening . . . . .

Naam, voornaam en functie ondertekenaar Vak voorbehouden voor de administratie

Het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart heeft kennis genomen van de toetredingsaanvraag hierboven vermeld en heeft tijdens zijn vergadering van ....... een éénparig gunstig advies gegeven.

Voorzitter van het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart


*schrappen wat niet past Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 23 mei 2013.

De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

Bijlage 2 aan de collectieve arbeidsovereenkomst van 3 oktober 2012, gesloten in het Paritair Comité voor de binnenscheepvaart, inzake invoeringsmogelijkheid van een regime van systeemvaart

Systeemvaart bijlage bij artikel 5 van de collectieve arbeidsovereenkomst

Lonen binnen-, Rijn- en tankvaart systeemvaart (1op/1af) geldig vanaf 1 april 2012 - indexsnede 118,36 - 120,72

Schippers op ieder schip in binnen-, Rijn- en tankvaart systeemvaart (1op/1af)

Maandloon

100 pct.

150 pct.

200 pct.

Bruto per maand, 12 maand per jaar

18,50 pct.

1/12de

jaar

Schipper

2 614,37 EUR

15,88 EUR

23,81 EUR

31,75 EUR

3 098,03 EUR

2 839,86 EUR

34 078,31 EUR

Stuurlieden op ieder schip in binnen-, Rijn- en tankvaart systeemvaart (1op/1af)

Maandloon

100 pct.

150 pct.

200 pct.

Met patent

2 224,87 EUR

13,51 EUR

20,27 EUR

27,02 EUR

2 636,47 EUR

2 416,77 EUR

29 001,18 EUR

Zonder patent

1 969,87 EUR

11,96 EUR

17,94 EUR

23,93 EUR

2 334,30 EUR

2 139,77 EUR

25 677,26 EUR

Matrozen op ieder schip in binnen-, Rijn- en tankvaart systeemvaart (1op/1af)

Maandloon

100 pct.

150 pct.

200 pct.

Matrozen -1 jaar

1 867,87 EUR

11,34 EUR

17,01 EUR

22,69 EUR

2 213,43 EUR

2 028, 97 EUR

24 347,69 EUR

Matrozen + 1 - 2 jaar

1 918,87 EUR

11,65 EUR

17,48 EUR

23,31 EUR

2 273,86 EUR

2 084,37 EUR

25 012,47 EUR

Matrozen + 2 - 3 jaar

1 969,87 EUR

11,96 EUR

17,94 EUR

23,93 EUR

2 334,30 EUR

2 139,77 EUR

25 677,26 EUR

Matrozen + 3 - 4 jaar

2 020,87 EUR

12,27 EUR

18,41 EUR

24,54 EUR

2 394,73 EUR

2 195,17 EUR

26 342,04 EUR


Mat. -motordr. - 1 jaar

1 981,72 EUR

12,03 EUR

18,05 EU

24,07 EUR

2 348,34 EUR

2 152,64 EUR

25 831,72 EUR

Mat.-moterdr. + 1 - 2 jaar

2 033,72 EUR

12,03 EUR

18,05 EUR

24,70 EUR

2 409,98 EUR

2 209,64 EUR

26 509,80 EUR

Mat.-moterdr. + 2 - 3 jaar

2 085,76 EUR

12,67 EUR

19,00 EUR

25,33 EUR

2 471,63 EUR

2 265,66 EUR

27 187,88 EUR

Mat-moterdr. + 3 - 4 jaar

2 137,78 EUR

12,98 EUR

19,47 EUR

25,96 EUR

2 533,27 EUR

2 322,16 EUR

27 865,96 EUR

Minimum maandinkomen voor 21 jarigen (zowel mannen als vrouwen) :

1 867,87 EUR

2 213,43 EUR

2 028,97 EUR

24 347,69 EUR


Als het loon van de functie dit bedrag niet bereikt, dient de 21-jarige toch het loon te krijgen.

Om het basis dagloon te bekomen wordt het maandloon gedeeld door 8/164,67. Om het uurloon te bekomen wordt het maandloon gedeeld door 164,67.

Om de overuren (150 pct. en 200 pct.) te bekomen wordt het maandloon door 164,67 en vermenigvuldigd met respectievelijk 150 pct. en 200 pct.

Vergoedingen


Opkuisen tanks

per uur/man


Mondingsvaart

per maand

Gasolie en cement

5,65 EUR

Kapitein

403,35 EUR

Dieselolie en chemicaliën

7,12 EUR

Stuurman

290,25 EUR

Stookolie

7,47 EUR

Matroos-Motor.

233,71 EUR

Matroos

177,21 EUR


Voorverwarmen lading

forfaitaire vergoeding


zomermaanden

52,80 EUR

Radarticket

42,60 EUR

wintermaanden

62,22 EUR


Gezien om te worden gevoegd bij het koninklijk besluit van 23 mei 2013.

De Minister van Werk, Mevr. M. DE CONINCK

^