Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 24 april 2014
gepubliceerd op 12 september 2014

Koninklijk besluit tot vaststelling van de minimale inhoud en de structuur van het meerjarenbeleidsplan van de hulpverleningszones

bron
federale overheidsdienst binnenlandse zaken
numac
2014000436
pub.
12/09/2014
prom.
24/04/2014
ELI
eli/besluit/2014/04/24/2014000436/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

24 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de minimale inhoud en de structuur van het meerjarenbeleidsplan van de hulpverleningszones


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het koninklijk besluit dat ik de eer heb aan Uwe Majesteit voor te leggen, strekt ertoe de minimale inhoud en de structuur van het meerjarenbeleidsplan van de hulpverleningszones vast te leggen.

ALGEMENE BESCHOUWINGEN Elke hulpverleningszone stelt een meerjarenbeleidsplan van de hulpverleningszones op.

Het meerjarenbeleidsplan houdt rekening met de bestaande situatie en de risicoanalyse. Het laat toe om te bepalen en uit te werken wat de opdrachten, de visie en de waarden van de zone zijn, evenals de strategische doelstellingen, de niveaus van dienstverlening en de middelen die nodig zijn om deze doelstellingen en deze niveaus van dienstverlening te bereiken.

Het meerjarenbeleidsplan moet parallel gelezen worden met het operationeel organisatieschema bedoeld in artikel 22/1 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid. Het operationeel organisatieschema vermeldt immers alle elementen die verbonden zijn aan de operationele organisatie van de zone en beoogt als publiek de operationele en administratieve leden van de zone. Het meerjarenbeleidsplan is voornamelijk gebaseerd op de strategische doelstellingen van de zone en beoogt als hoofdpubliek de leden van de raad. Deze twee documenten zijn complementair om een goed overzicht op de zone te hebben.

De artikelen 1 tot 3, § 1, 2° van dit besluit behoeven geen bijzondere opmerkingen.

Het artikel 3, § 1, 3° van dit besluit betreft de dienstniveaus.

Behalve wanneer ze al zijn behaald, zijn de niveaus van dienstverlening doelstellingen die behaald moeten worden tijdens de looptijd van het meerjarenbeleidsplan.

De artikelen 3, § 1, 4° van dit besluit behoeven geen bijzondere opmerkingen.

In de bijlage betreft hoofdstuk 1 de missie, de visie en de waarden van de zone. De missie, de waarden en de visie zijn een efficiënt mobilisatie- en organisatiemiddel. Ze laten toe om de inspanningen van alle leden van de zone te richten op eenzelfde doel. Dit hoofdstuk drukt de bestaansreden van de zone uit en beschrijft wat ze doet en voor wie ze handelt (de missie), de manier waarop ze haar taken wil vervullen (de visie) en de individuele eigenschappen of waarden die elk personeelslid moet hebben om deze missie en deze visie te concretiseren.

In de bijlage betreft punt 1.1 de missie van de zone. De missie drukt de bestaansreden van de zone uit en beschrijft wat ze doet en voor wie ze handelt. De opdracht van de zone wordt geregeld door de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid. Bijvoorbeeld : de hulpverleningszone draagt onder het gezag en de verantwoordelijkheid van haar overheden, bij tot de veiligheid van de burger in de maatschappij.

In de bijlage betreft punt 1.2 de visie van de zone. De visie preciseert de manier waarop de zone de missie en de rol die de zone in de toekomst wil spelen, wil uitvoeren. De algemene richtlijnen zijn essentieel : hoe willen we op lange termijn gezien worden en hoe willen we deze doelstelling bereiken ? De visie is een ambitieus beeld van de toekomst en vereist de medewerking van alle personeelsleden van de zone, ongeacht hun graad. Bijvoorbeeld : de zone wil unaniem erkend/gezien worden als een professionele en betrouwbare verlener van hulpverleningsdiensten en dit door resoluut te kiezen voor transparantie, samenwerking, responsabilisering, enz. Daartoe wil ze het verschil maken en een echte meerwaarde bieden bij de benadering van de veiligheid en levenskwaliteit. Ze streeft ernaar haar organisatie flexibel te maken zodat ze tegemoet kan komen aan de nieuwe tendensen en de uitdagingen die zich aandienen.

In de bijlage betreft punt 1.3 de waarden van de zone. De zone verwezenlijkt zich door haar overtuigingen en haar principes die haar waarden vormen, te bevestigen. Ze oriënteren de houding en het gedrag van de leden van de zone. De waarden zijn individuele eigenschappen die elk lid van de zone moet uitdragen. Het gaat om elementaire voorwaarden voor de uitvoering van de missie en de visie. Men moet zich de waarden eigen maken en ze toepassen. Bijvoorbeeld : om dit te verwezenlijken, en in de geest van de waarden van de civiele veiligheid, handelen we in het bijzonder met integriteit, respect, een open geest, flexibiliteit, zin voor dienstverlening, fierheid.

In de bijlage heeft punt 2.1 inzake de lessen die uit het vorige plan getrokken werden, bij de opstelling van het eerste programma, betrekking op de lessen die getrokken worden uit de werking van de prezone.

In de bijlage behoeven de punten 2.2 tot 2.2.3 geen bijzondere opmerkingen.

In de bijlage bestaat punt 2.3 inzake de risicoanalyse uit een samenvatting van de belangrijkste en relevante elementen van de risicoanalyse.

In de bijlage behoeft punt 2.4 geen bijzondere opmerkingen.

In de bijlage verstaat men onder operationaliteit in punt 2.4.1 bijvoorbeeld de wachtrol, het beschikbaar personeel, de zonale coördinatie, de optimalisering van het principe van de snelste adequate hulp, de operationele procedures, ...

In de bijlage behoeven de punten 2.4.2 tot 2.4.2.1 geen bijzondere opmerkingen.

In de bijlage heeft punt 2.4.2.2 betrekking op het materieel. Als voorbeeld dient men in dit punt het plan voor de verdeling van het materieel, het herstructureringsplan en aankoopplan voor het materieel, het onderhoudsbeleid, ..., terug te vinden.

In de bijlage behoeft punt 2.4.2.3 geen bijzondere opmerkingen.

In de bijlage heeft punt 2.4.3 betrekking op het personeel. In dit punt en in de volgende punten die betrekking hebben op het personeel, dient men de rekrutering, de basisopleiding, de voortgezette opleiding, de gespecialiseerde opleiding, de opvolging van de stage, de oefeningen,... terug te vinden.

In de bijlage behoeft punt 2.4.3.1 geen bijzondere opmerkingen.

In de bijlage heeft punt 2.4.3.2 betrekking op het operationeel personeel van de zone. De specificatie van dit personeel wordt gegeven per post van de zone. De specificatie van dit personeel wordt ook per graad gegeven.

In de bijlage heeft punt 2.4.3.3 betrekking op het administratief personeel. De specificatie van dit personeel wordt gegeven per post van de zone en voor de andere bestaande infrastructuren van de zone.

In de bijlage bestaat punt 2.5 inzake de partners/stakeholders uit de identificatie van de stakeholders van de opdrachten van de zone. Men kan bijvoorbeeld de burgers, de gemeentelijke overheden, de provinciale overheden, de federale overheid, de andere hulpverleningszones, bedrijven, een politiezone, enz., opnoemen. Voor elk van hen identificeert men de verwachtingen, de doelstellingen en de kritieke succesfactoren.

In de bijlage bestaat punt 2.6 inzake de bijzondere overeenkomsten uit de lijst van de samenwerkingsovereenkomsten die de zone afgesloten heeft met andere partners van de civiele veiligheid (andere hulpverleningszones, grensoverschrijdende akkoorden, operationele eenheid van de Civiele Bescherming, enz.) In de bijlage, hoofdstuk 3, worden de strategische doelstellingen, de niveaus van dienstverlening en de nodige middelen per categorie van opdrachten, bedoeld in artikel 11, §§ 1 tot 3 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten, uitdrukkelijk vermeld : proactie, preventie, preparatie, uitvoering en evaluatie.

In de bijlage heeft punt 3.1 betrekking op de proactie. Men dient in dit punt bijvoorbeeld de strategische doelstellingen, de niveaus van dienstverlening en de nodige middelen op het vlak van de noodplanning (opstelling van de plannen, organisatie van de oefeningen, ...), de voorafgaande interventieplannen, de risicoanalyse, enz., terug te vinden.

In de bijlage heeft punt 3.2 betrekking op de preventie. In dit punt dient men bijvoorbeeld de strategische doelstellingen, de niveaus van dienstverlening en de nodige middelen op het vlak van de behandeling van de preventiedossiers, de sensibiliseringsacties, enz., terug te vinden.

In de bijlage behoeft punt 3.3 geen bijzondere opmerkingen.

In de bijlage heeft punt 3.4 betrekking op de uitvoering. De niveaus van dienstverlening worden gepreciseerd per type of groep opdrachten voor bepaalde grondgebieden.

In de bijlage behoeft punt 3.5 geen bijzondere opmerkingen.

In de bijlage heeft punt 3.5.1 betrekking op een managementinstrument voor de kwaliteit. Het gaat bijvoorbeeld om het principe in het CAF, Common Assessment Framework, dat een instrument is inzake de totale kwaliteit van het management, speciaal uitgewerkt voor de overheidssector. Het is een benaderingsmethodiek om een organisatie te evalueren en om deze te helpen om zich de managementtechnieken door kwaliteit eigen te maken om de prestaties te verbeteren. Als overheidsdienst en moderne organisatie, moeten de zones zichzelf voortdurend evalueren om te evolueren naar een goed presterende organisatie die gericht is op de kwaliteit van de dienstverlening aan de burgers.

In de bijlage behoeven de punten 3.5.2, 4.1 en 5.1 tot 5.3 geen bijzondere opmerkingen.

In de bijlage, hoofdstuk 6, moeten de 3 sleutelelementen toegepast worden (1. strategische doelstellingen, 2. de niveaus van dienstverlening die met name vastgelegd zijn op basis van de risicoanalyse (cf. 2.4.), 3. de middelen die nodig zijn om de vastgelegde doelstellingen te bereiken) op gemeentelijk niveau. Het plan omvat enkel een gemeentelijk luik als de projecten/het beleid van de zone een bijzondere impact hebben op een gemeente ten opzichte van de andere gemeenten van de zone. Bijvoorbeeld de bouw of de schrapping van een kazerne, de verandering van het niveau van dienstverlening, enz.

Ik heb de eer te zijn, Sire, van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Binnenlandse Zaken, Mevr. J. MILQUET

Raad van State afdeling Wetgeving Advies 55.197/2 van 24 februari 2014 over een ontwerp van koninklijk besluit `tot vaststelling van de minimale inhoud en de structuur van het meerjarenbeleidsplan van de hulpverleningszones' Op 29 januari 2014 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit `tot vaststelling van de minimale inhoud en de structuur van het meerjarenbeleidsplan van de hulpverleningszones'.

Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 24 februari 2014. De kamer was samengesteld uit Pierre Vandernoot, staatsraad, voorzitter, Martine Baguet en Luc Detroux, staatsraden, Yves De Cordt en Marianne Dony, assessoren, en Anne-Catherine Van Geersdaele, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Benoît Jadot, eerste auditeur-afdelingshoofd.

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 24 februari 2014.

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Wat deze drie punten betreft, geeft het ontwerp aanleiding tot de volgende opmerkingen.

Algemene opmerking Het ontwerpbesluit beoogt uitvoering te verlenen aan artikel 23, § 1, vijfde lid, van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten `betreffende de civiele veiligheid', dat de Koning ermee belast de minimale inhoud en de structuur te bepalen van het meerjarenbeleidsplan dat de hulpverleningszones moeten opstellen.

Artikel 3 van het ontwerpbesluit strekt ertoe de elementen die in het meerjarenbeleidsplan moeten worden bepaald beknopt weer te geven.

Voorts wordt in de bijlage bij het ontwerpbesluit, waarvan gewag gemaakt wordt in artikel 4, het model vastgesteld waaraan de structuur van dat meerjarenbeleidsplan moet beantwoorden.

Het model van de structuur van het meerjarenbeleidsplan dat in de bijlage wordt vastgesteld, zou logischerwijs de inhoud van de verschillende elementen die in artikel 3 worden opgesomd moeten weergeven en preciseren.

Het is de Raad van State echter niet altijd geheel duidelijk hoe de elementen die in artikel 3 worden opgesomd, weerspiegeld worden in het structuurmodel van het meerjarenbeleidsplan dat als bijlage gaat.

In de bijlage is de betekenis van bepaalde elementen die in het meerjarenbeleidsplan moeten voorkomen bovendien niet voldoende duidelijk. Dat geldt inzonderheid voor de elementen die worden vermeld in de hoofdstukken 1 en 3 van het structuurmodel van het programma.

Tevens valt op te merken dat de precieze inhoud van het meerjarenbeleidsplan vollediger en nauwkeuriger wordt weergegeven in het verslag aan de Koning dan in het ontwerpbesluit. Die inhoud moet evenwel in het besluit zelf, en niet alleen in het verslag aan de Koning, worden bepaald.

Tot slot moet nog worden opgemerkt dat noch in artikel 3, noch in de bijlage elementen vermeld worden waaruit blijkt dat het meerjarenbeleidsplan een investeringsplan is met zowel een "gemeentelijk" als een "zonaal" karakter, zoals voorgeschreven in artikel 2, § 1, 10°, van de voornoemde wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten.

Het ontwerpbesluit moet worden herzien teneinde met deze opmerking rekening te houden.

Bijzondere opmerkingen Dispositief Artikel 2 Artikel 23, § 1, vierde lid, van de voornoemde wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten bepaalt dat de raad van de zone het meerjarenbeleidsplan goedkeurt.

Daarenboven belast artikel 111, eerste lid, van dezelfde wet de zonecommandant met de inhoudelijke voorbereiding van de dossiers die aan de raad worden voorgelegd.

Door te bepalen dat "de raad [...] het meerjarenbeleidsplan vast[legt], op voorstel van de zonecommandant", doet het voorliggende artikel wezenlijk niets anders dan de vermelde bepalingen van de voornoemde wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten herhalen.

Een dergelijke herhaling is overbodig. Wanneer in een besluit een wettelijke bepaling wordt herhaald, heeft dat daarenboven het nadeel dat verwarring kan ontstaan omtrent het ware rechtskarakter van die bepaling.

Artikel 2 moet dus worden weggelaten.

Artikel 6 Door voor te schrijven dat artikel 23 van de voornoemde wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten en het ontworpen besluit in werking treden "op hetzelfde ogenblik als het koninklijk besluit waarin wordt vastgesteld dat de voorwaarden bedoeld in artikel 220 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten zijn vervuld", bevat het voorliggende artikel een bepaling die niet kan worden toegepast op de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp. Zoals artikel 17, § 1, 12°, van de voornoemde wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten immers uitdrukkelijk aangeeft, is artikel 220 van die wet niet van toepassing op de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp.

Het is evenwel de bedoeling dat artikel 23 van de voornoemde wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten toepassing op die instelling vindt. (1) Hetzelfde geldt voor het ontworpen besluit. (2) De tekst moet dus worden aangevuld teneinde de datum van inwerkingtreding vast te stellen van artikel 23 van de voornoemde wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten en van het ontworpen besluit wat betreft de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp.

De griffier, Anne-Catherine Van Geersdaele De voorzitter, Pierre Vandernoot _______ Nota's (1) Het staat niet in de lijst bepalingen die krachtens artikel 17, § 1, van de voornoemde wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten niet gelden voor de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp.(2) Dat wordt door artikel 5 van het ontwerp bevestigd. 24 APRIL 2014. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de minimale inhoud en de structuur van het meerjarenbeleidsplan van de hulpverleningszones FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid op artikel 23 en artikel 224, al 2;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 4 oktober 2013;

Gelet op het akkoord van de minister van Begroting, gegeven op 21 januari 2014;

Gelet op het advies n° 55.197/2 van de Raad van State, gegeven op 24 februari 2014, op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 1°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State van 12 januari 1973;

Op voordracht van de Minister van Binnenlandse Zaken, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit moet verstaan worden onder : wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten : de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid;2° zone : de hulpverleningszone bedoeld in artikel 14 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten;3° raad : de zoneraad bedoeld in artikel 24 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten;4° college : het zonecollege bedoeld in artikel 55 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten;5° zonecommandant : de zonecommandant bedoeld in artikel 109 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten;6° meerjarenbeleidsplan : het meerjarenbeleidsplan bedoeld in artikel 23 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten;7° jaaractieplan : het jaaractieplan bedoeld in artikel 23, § 3 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten;8° operationeel organisatieschema : het operationeel organisatieschema bedoeld in artikel 22/1 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten;9° niveau van dienstverlening : de dekkingsgraad voor een gegeven grondgebied, namelijk de interventietermijn voor een bepaalde opdracht op een bepaald grondgebied en het adequate reactiepercentage binnen deze termijn. HOOFDSTUK II. - Het meerjarenbeleidsplan

Art. 2.Het meerjarenbeleidsplan bepaalt, wat de operationele, administratieve en logistieke opdrachten betreft, het volgende : 1° de analyse van de huidige situatie;2° de strategische doelstellingen die gerealiseerd moeten worden tijdens de looptijd van het plan, met name om de opdrachten vastgelegd in artikel 11, § 1 tot § 3 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten, te realiseren. Deze doelstellingen gaan gepaard met een financiële evaluatie; 3° de dienstniveaus, met name op basis van de risicoanalyse zoals bedoeld in artikel 5 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten;4° de nodige middelen om de vastgelegde doelstellingen en de niveaus van dienstverlening die vastgelegd zijn door de raad te bereiken.

Art. 3.De structuur van het meerjarenbeleidsplan wordt vastgesteld volgens het als bijlage bij dit besluit gevoegde model. HOOFDSTUK III. - Slotbepalingen

Art. 4.Voor de toepassing van dit besluit, wanneer de term "zone" wordt gebruikt, beoogt deze eveneens de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp. De bevoegdheden die door dit besluit toegekend zijn aan de raad, het college en de zonecommandant worden in dit geval uitgeoefend door de bevoegde organen van de Brusselse Hoofdstedelijke Dienst voor Brandbestrijding en Dringende Medische Hulp.

Art. 5.Treden in werking op 1 januari 2015 : 1° artikel 23 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid;2° dit besluit. In afwijking van het eerste lid treedt dit besluit, voor de prezones vermeld in artikel 220, § 1, tweede lid, van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten, in werking op de datum bepaald door de raad waarop de brandweerdienst in de zone geïntegreerd wordt, en ten laatste op 1 januari 2016.

Art. 6.Onze Minister van Binnenlandse Zaken is belast met de uitvoering van dit besluit.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, Mevr. J. MILQUET

Bijlage - Structuur van het meerjarenbeleidsplan 0. Inleiding 0.1 Samenvatting HOOFDSTUK 1 : OPDRACHT - VISIE - WAARDEN Dit hoofdstuk drukt de bestaansreden van de zone uit en beschrijft wat ze doet en voor wie ze handelt (de missie), de manier waarop ze haar taken wil vervullen (de visie) en de individuele eigenschappen of waarden die elk personeelslid moet hebben om deze opdracht en deze visie te concretiseren. 1.1 Missie De missie drukt de bestaansreden van de zone uit en beschrijft wat ze doet en voor wie ze handelt. De missie van de zone wordt geregeld door de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten betreffende de civiele veiligheid.

Bijvoorbeeld : de hulpverleningszone draagt onder het gezag en de verantwoordelijkheid van haar overheden, bij tot de veiligheid van de burger in de maatschappij. Ze voert gespecialiseerde hulpverleningsopdrachten uit. 1.2 Visie De visie preciseert de manier waarop de zone de missie en de rol die de zone in de toekomst wil spelen, wil uitvoeren. De algemene richtlijnen, zijn essentieel : hoe willen we op lange termijn gezien worden en hoe willen we deze doelstelling bereiken? De visie is een ambitieus beeld van de toekomst en vereist de medewerking van alle personeelsleden van de zone, ongeacht hun graad.

Bijvoorbeeld : de zone wil unaniem erkend/gezien worden als een professionele en betrouwbare verlener van hulpverleningsdiensten en dit door resoluut te kiezen voor transparantie, samenwerking, responsabilisering, ...

Daartoe wil ze het verschil maken en een echte meerwaarde bieden bij de benadering van de veiligheid en levenskwaliteit.

Ze streeft ernaar haar organisatie flexibel te maken zodat ze tegemoet kan komen aan de nieuwe tendensen en de uitdagingen die zich aandienen. 1.3 Waarden De zone verwezenlijkt zich door haar overtuigingen en haar principes die haar waarden vormen, te bevestigen. Ze oriënteren de houding en het gedrag van de leden van de zone. De waarden zijn individuele eigenschappen die elk lid van de zone moet uitdragen.

Bijvoorbeeld : om dit te verwezenlijken, en in de geest van de waarden van de civiele veiligheid, handelen we in het bijzonder met : integriteit; respect; een open geest; flexibiliteit; zin voor dienstverlening; fierheid. HOOFDSTUK 2 : Analyse van de huidige situatie van de hulpverleningszone 2.1 Lessen getrokken uit het vorige programma 2.2 Administratieve organisatie 2.2.1 Samenstelling van de Zoneraad 2.2.2 Samenstelling van het Zonecollege 2.2.3 Organogram van de zone (operationele en administratieve diensten) 2.3 Risicoanalyse Samenvatting van de belangrijkste en relevante elementen van de risicoanalyse van de zone. 2.4 Operationele organisatie 2.4.1 Operationaliteit Bijvoorbeeld : de wachtrol, het beschikbaar personeel, de zonale coördinatie, de optimalisering van het principe van de snelste adequate hulp, de operationele procedures, ... 2.4.2 Logistieke organisatie 2.4.2.1 Spreidingsplan voor de posten en andere infrastructuren. 2.4.2.2. Materieel.

Als voorbeeld dient men in dit punt het plan voor de verdeling van het materieel, het herstructureringsplan en het aankoopplan voor het materieel, het onderhoudsbeleid, enz., terug te vinden. 2.4.2.3. Kazernering 2.4.3 Personeel Als voorbeeld dient men in dit punt de rekrutering, de basisopleiding, de voortgezette opleiding, de gespecialiseerde opleiding, de opvolging van de stage, de oefeningen, enz., terug te vinden. 2.4.3.1 Directies en diensten 2.4.3.2 Operationeel personeel van de zone De specificatie van dit personeel wordt gegeven per post van de zone.

De specificatie van dit personeel wordt ook per graad gegeven. Er wordt een vergelijkend overzicht gemaakt ten opzichte van het personeelsplan. 2.4.3.3 Administratief personeel De specificatie van dit personeel wordt gegeven per post van de zone en voor de andere bestaande infrastructuren van de zone. Er wordt een vergelijkend overzicht gemaakt ten opzichte van het personeelsplan. 2.5 Partners - Stakeholders Dit deel bestaat uit de identificatie van de stakeholders van de opdrachten van de zone. Men kan bijvoorbeeld de burgers, de gemeentelijke overheden, de provinciale overheden, de federale overheid, de andere hulpverleningszones, bedrijven, een politiezone, enz., opnoemen. Voor elk van hen identificeert men de verwachtingen, de doelstellingen en de kritieke succesfactoren. 2.6 Bijzondere overeenkomsten Dit deel bestaat uit de lijst van de samenwerkingsovereenkomsten die de zone afgesloten heeft met andere partners van de civiele veiligheid (andere hulpverleningszones, grensoverschrijdende akkoorden, operationele eenheid van de Civiele Bescherming, enz.) HOOFDSTUK 3 : Strategische doelstellingen - de niveaus van dienstverlening die met name vastgelegd zijn op basis van de risicoanalyse (cf. 2.4) - Middelen die nodig zijn om de vastgelegde doelstellingen te bereiken De strategische doelstellingen, de niveaus van dienstverlening en de nodige middelen worden per categorie van opdrachten, bedoeld in artikel 11, §§ 1 tot 3 van de wet van 15 mei 2007Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/05/2007 pub. 31/07/2007 numac 2007000663 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de civiele veiligheid sluiten, uitdrukkelijk vermeld. 3.1 Proactie Men dient in dit punt bijvoorbeeld de strategische doelstellingen, de niveaus van dienstverlening en de nodige middelen op het vlak van de noodplanning (opstelling van de plannen, organisatie van de oefeningen, ...), de voorafgaande interventieplannen, de risicoanalyse, enz., terug te vinden. 3.2 Preventie In dit punt dient men bijvoorbeeld de strategische doelstellingen, de niveaus van dienstverlening en de nodige middelen op het vlak van de behandeling van de preventiedossiers, de sensibiliseringsacties, enz., terug te vinden. 3.3 Preparatie 3.4 Uitvoering De niveaus van dienstverlening worden gepreciseerd per type of groep opdrachten voor bepaalde grondgebieden. 3.5 Evaluatie 3.5.1. Instrument inzake de kwaliteit van het management Het gaat bijvoorbeeld om het principe in het CAF, Common Assessment Framework, dat een instrument is inzake de totale kwaliteit van het management, speciaal uitgewerkt voor de overheidssector. Het is een benaderingsmethodiek om een organisatie te evalueren en om deze te helpen om zich de managementtechnieken door kwaliteit eigen te maken om de prestaties te verbeteren. Als overheidsdienst en moderne organisatie, evalueren de zones zichzelf voortdurend om te evolueren naar een goed presterende organisatie die gericht is op de kwaliteit van de dienstverlening aan de burgers. 3.5.2 Lessen getrokken uit het vorige programma HOOFDSTUK 4 : Financiële meerjarenplanning 4.1 Begroting HOOFDSTUK 5 : Communicatiebeleid 5.1 Lessen getrokken uit het vorige plan 5.2 Interne communicatie 5.3 Externe communicatie HOOFDSTUK 6 : Toepassing van de zonale doelstellingen op gemeentelijk niveau De drie sleutelelementen moeten toegepast worden ( 1. strategische doelstellingen, 2. de niveaus van dienstverlening die met name vastgelegd zijn op basis van de risicoanalyse (cf. 2.4.), 3. de middelen die nodig zijn om de vastgelegde doelstellingen te bereiken) op gemeentelijk niveau. Het plan omvat enkel een gemeentelijk luik als de projecten/het beleid van de zone een bijzondere impact hebben op een gemeente ten opzichte van de andere gemeenten van de zone.

Bijvoorbeeld de bouw of de schrapping van een kazerne, de verandering van het niveau van dienstverlening, enz.

Datum van de zitting ter goedkeuring van het programma door de Raad.

Gezien om gevoegd te worden bij Ons besluit van 24 april 2014 tot vaststelling van de minimale inhoud en de structuur van het meerjarenbeleidsplan van de hulpverleningszones.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Binnenlandse Zaken, Mevr. J. MILQUET

^