Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 26 januari 2016
gepubliceerd op 12 februari 2016

Koninklijk besluit tot wijziging van het Koninklijk besluit van 3 april 2006 betreffende de Hoge Raad van Financiën

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2016003059
pub.
12/02/2016
prom.
26/01/2016
ELI
eli/besluit/2016/01/26/2016003059/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

26 JANUARI 2016. - Koninklijk besluit tot wijziging van het Koninklijk besluit van 3 april 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2006 pub. 13/04/2006 numac 2006003239 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de Hoge Raad van Financiën sluiten betreffende de Hoge Raad van Financiën


VERSLAG AAN DE KONING Sire, Het besluit dat wij U aan Uwe Majesteit ter ondertekening voorleggen, strekt ertoe het koninklijk besluit van 3 april 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2006 pub. 13/04/2006 numac 2006003239 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de Hoge Raad van Financiën sluiten betreffende de Hoge Raad van Financiën te wijzigen om de noodzakelijke aanpassingen te verrichten met betrekking tot de werking van de Hoge Raad van Financiën ten einde beter haar actiedomein te weerspiegelen en om de permanente afdeling "Fiscaliteit en Parafiscaliteit" met een nieuwe rapporteringstaak inzake fraudebestrijding te belasten.

De Hoge Raad van Financiën vindt zijn oorsprong in het koninklijk besluit van 31 januari 1936 houdende instelling van een Hoge Raad van Financiën. Het doel was de talrijke adviserende commissies die bij het Ministerie van Financiën werkzaam waren in één enkel adviesorgaan samen te smelten. Deze Raad functioneerde na de tweede wereldoorlog nog nauwelijks en nadat in het Verslag van 31 maart 1962 van de Regeringscommissie voor de studie van de financiële problemen van de economische expansie een diepgaande hervorming van de Hoge Raad van Financiën werd geadviseerd, werd een reorganisatie doorgevoerd bij het koninklijk besluit nr. 17 van 23 mei 1967, waarna bij koninklijk besluit van 30 januari 1969 de leden ervan werden benoemd. Een nieuwe reorganisatie volgde bij het koninklijk besluit van 16 april 1981, dat de samenstelling van de Raad verruimde met nieuwe leden, uit vooral de academische kringen, die onderlegd en ervaren waren op fiscaal, economisch en financieel gebied. De adviesbevoegdheden van de Raad werden uitgebreid tot het begrotingsbeleid in ruime zin.

De Hoge Raad van Financiën werd het laatst gewijzigd bij Koninklijk besluit van 3 april 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2006 pub. 13/04/2006 numac 2006003239 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de Hoge Raad van Financiën sluiten om zijn taken uit te breiden met de controle op de overdracht van de federaal geïnde fiscale ontvangsten aan de lokale besturen en om deze lokale besturen nauwer te betrekken bij zijn werkzaamheden. Daarnaast werd ook voorzien in een logistieke uitbreiding van het secretariaat van de Raad en in de mogelijkheid om externe deskundigen te raadplegen.

Bespreking van de artikelen

Artikel 1.De bepalingen inzake het voorzitterschap van de permanente afdeling "Financieringsbehoeften van de overheid" van de Hoge Raad van Financiën bepaald in artikel 9 wordt gewijzigd. De voorzitter zal voortaan steeds afkomstig zijn van de Nationale Bank van België. Het zal één van de leden zijn bedoeld in artikel 5, 1°, a), of elk ander lid afkomstig van de Nationale Bank van België. Hij zal gezamenlijk worden voorgedragen door de Minister van Financiën en de Minister van Begroting na advies van de Gewest- en Gemeenschapsministers van Begroting en Financiën. Experten inzake financiën van de lokale overheden, wonen de vergadering van de afdeling "Financierings-behoeften van de overheid" bij voor de aangelegenheden die de lokale overheden aanbelangen.

In zijn advies 56.462/2 van 2 juli 2014 heeft de Raad van State gezegd : "Bovendien wordt in artikel 49, § 6, van de bijzondere wet van 16 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/01/1989 pub. 06/11/2008 numac 2008000907 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten `betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten' bepaald dat de Koning de samenstelling en werking regelt van de afdeling "Financieringsbehoeften van de overheid" binnen "de Hoge Raad van Financiën" "na advies van de regeringen". Bijgevolg mag de Koning niet eenzijdig in een besluit bepalen dat de voorzitter van de afdeling niet na advies van de regeringen, maar "met het akkoord van de Gewest- en Gemeenschapsministers van Begroting en Financiën" wordt benoemd, noch dat bij gebrek aan een akkoord de beslissing genomen wordt door het overlegcomité.". Het is inderdaad zo dat artikel 49, § 6, van de bijzondere wet van 16 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/01/1989 pub. 06/11/2008 numac 2008000907 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten, spreekt van "na advies" en niet van "na akkoord" en dat uit de aanhef van dit besluit met de opsomming van de adviezen blijkt dat binnen de contacten met de verschillende regeringen steeds is gehandeld in functie van een advies. De tekst van artikel 1 is derhalve op dat punt aan het advies aangepast.

Artikel 2.Daarnaast wordt in artikel 10 ook voorzien in een nieuwe taak voor de permanente afdeling "Fiscaliteit en Parafiscaliteit". De afdeling wordt belast met de inzameling, de centralisatie, het beheer, de overdracht en de analyse van de informatie betreffende de ondergrondse economie. De afdeling brengt jaarlijks een rapport uit in samenwerking met alle bij de fraudebestrijding betrokken actoren. Het jaarlijks rapport omvat minstens : 1° de omvang en evolutie van de informele economie in zijn geheel en opgesplitst per regio en per sector;2° de directe en indirecte opbrengst en de impact van fiscale en sociale fraudebestrijding;3° de evaluatie van het rendement van de investeringen in fraudebestrijding.

Artikel 3.Er wordt ook nog een wijziging aangebracht in artikel 12.

Er wordt namelijk bepaald dat voor de werkzaamheden van de afdeling "Financieringsbehoeften van de overheid" het secretariaat twaalf leden zal tellen. Zes leden daarvan worden gekozen uit de personeelsleden van de Stafdienst voor Beleidsexpertise- en ondersteuning van de Federale Overheidsdienst Financiën en uit personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Budget en Beheerscontrole. De andere zes leden worden gekozen uit de personeelsleden van de respectieve administraties van de Gewesten en de Gemeenschappen die in de Hoge Raad van Financiën vertegenwoordigd zijn. Het betreft twee ambtenaren van de Vlaamse Gemeenschap, één van het Waalse Gewest, één van de Franse Gemeenschap en twee van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest na overleg met het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie en het College van de Franse Gemeenschapscommissie. De taalpariteit tussen de leden van het secretariaat wordt gerespecteerd per groep van zes leden. Eventuele verschillen tussen de budgettaire projecties bij ongewijzigd beleid van het Federaal Planbureau en de projecties van de respectievelijke overheden van de entiteiten worden uitgeklaard in de schoot van het secretariaat.

De Raad van State stelt in zijn advies 56.462/2 van 2 juli 2014: "Hij mag evenmin bepalen dat het secretariaat van de afdeling samengesteld wordt uit vertegenwoordigers van de gemeenschappen en de gewesten die aangewezen worden door hun respectieve regeringen. ... De vertegenwoordiging van de gemeenschappen en de gewesten in het secretariaat zou eveneens, in voorkomend geval, geregeld kunnen worden in een koninklijk besluit uitgevaardigd "na akkoord van de bevoegde regeringen", overeenkomstig artikel 92ter, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten `tot hervorming der instellingen'.".

Bovendien stelt de Raad van State in datzelfde advies dat het gebruik van de terminologie "Entiteit I" en "Entiteit II" onjuist is.

Er wordt gevolg gegeven aan dit advies van de Raad van State door het ontwerp aan te passen conform de procedure van 92ter van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen.

Tot slot wordt in artikel 12 ook nog een technische correctie aangebracht aan de huidige benaming van de bevoegde dienst binnen de FOD Financiën waarvan de personeelsleden het secretariaat van de Raad waarnemen.

Ik heb de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer getrouwe dienaar, De Minister van Financiën, J. VAN OVERTVELDT

ADVIES 56.462/2 VAN 2 JULI 2014 OVER EEN ONTWERP VAN KONINKLIJK BESLUIT "TOT WIJZIGING VAN HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 3 APRIL 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2006 pub. 13/04/2006 numac 2006003239 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de Hoge Raad van Financiën sluiten BETREFFENDE DE HOGE RAAD VAN FINANCIEN" Op 6 juni 2014 is de Raad van State, afdeling Wetgeving, door de Minister van Financiën verzocht binnen een termijn van dertig dagen een advies te verstrekken over een ontwerp van koninklijk besluit "tot wijziging van het koninklijk besluit van 3 april 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2006 pub. 13/04/2006 numac 2006003239 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de Hoge Raad van Financiën sluiten betreffende de Hoge Raad van Financiën" .

Het ontwerp is door de tweede kamer onderzocht op 2 juli 2014 .

De kamer was samengesteld uit Jacques Jaumotte, staatsraad, voorzitter, Martine Baguet en Luc Detroux, staatsraden, Sébastien Van Drooghenbroeck, assessor, en Bernadette Vigneron, griffier.

Het verslag is uitgebracht door Raphaël Born, auditeur .

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst van het advies is nagezien onder toezicht van Jacques Jaumotte .

Het advies, waarvan de tekst hierna volgt, is gegeven op 2 juli 2014 .

Rekening houdend met het tijdstip waarop dit advies gegeven wordt, vestigt de Raad van State de aandacht op het feit dat, wegens het ontslag van de Regering, de bevoegdheid van deze laatste beperkt is tot het afhandelen van de lopende zaken. Dit advies wordt evenwel gegeven zonder dat wordt nagegaan of dit ontwerp in die beperkte bevoegdheid kan worden ingepast, aangezien de afdeling Wetgeving geen kennis heeft van het geheel van de feitelijke gegevens welke de Regering in aanmerking kan nemen als zij te oordelen heeft of het vaststellen of wijzigen van een verordening noodzakelijk is.

Aangezien de adviesaanvraag ingediend is op basis van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, beperkt de afdeling Wetgeving overeenkomstig artikel 84, § 3, van de voornoemde gecoördineerde wetten haar onderzoek tot de rechtsgrond van het ontwerp, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Onderzoek van het ontwerp Aanhef 1. In het eerste en het tweede lid dient het woord "inzonderheid" te vervallen (1).2. Het derde lid moet worden geschrapt.Artikel 10 van de wet van 5 september 2001Relevante gevonden documenten type wet prom. 05/09/2001 pub. 14/09/2001 numac 2001003420 bron ministerie van financien Wet tot waarborging van een voortdurende vermindering van de overheidsschuld en tot oprichting van een Zilverfonds sluiten "tot waarborging van een voortdurende vermindering van de overheidsschuld en tot oprichting van een Zilverfonds" levert immers rechtsgrond op voor artikel 4 van het koninklijk besluit van 3 april 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2006 pub. 13/04/2006 numac 2006003239 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de Hoge Raad van Financiën sluiten "betreffende de Hoge Raad van Financiën", dat niet bij het ontwerpbesluit wordt gewijzigd. Voorts levert geen enkel ander artikel van die wet rechtsgrond op voor een artikel van dat koninklijk besluit dat bij het ontworpen besluit zou worden gewijzigd. 3. De datum van het samenwerkingsakkoord moet als volgt worden vermeld : "13 december 2013". Voorts is het beter dat samenwerkingsakkoord in de aanhef te vermelden in de vorm van een overweging, aangezien het voor het ontworpen besluit geen rechtsgrond oplevert. 4. In de aanhefverwijzingen moet de akkoordbevinding van de minister van Begroting van 26 februari 2014 worden vermeld.5. Tevens is het zo dat - zoals de gemachtigde van de minister heeft aangegeven - de steller van het ontwerp kon nalaten om voor de regelgeving een impactanalyse uit te voeren, met toepassing van artikel 8, § 1, 4°, van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten "houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging".Dit neemt echter niet weg dat, met toepassing van artikel 10 van het koninklijk besluit van 21 december 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 21/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021141 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Koninklijk besluit houdende uitvoering van titel 2, hoofdstuk 2 van de wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten "houdende uitvoering van titel 2, hoofdstuk 2 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging", de vrijstellingsgrond, bedoeld in artikel 8 van die wet, eveneens in de aanhef van het ontworpen besluit moet worden vermeld. De aanhef dient in die zin te worden aangevuld. 6. Het is aangewezen om de verplichte vormvereisten weer te geven in chronologische volgorde, te beginnen met het oudste (2). Dispositief Artikelen 1 en 3, 2° Krachtens de artikelen 39, 127 en 128 van de Grondwet komt het de bijzondere wetgever toe om de samenwerking te regelen tussen de Federale Staat, de gemeenschappen en de gewesten.

De procedures van betrokkenheid, van overleg, van akkoordbevinding, van advies, enz., tussen de Federale Staat en de gewesten en de gemeenschappen zijn samenwerkingsvormen waarin door de bijzondere wetgever moet worden voorzien.

Bovendien wordt in artikel 49, § 6, van de bijzondere wet van 16 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/01/1989 pub. 06/11/2008 numac 2008000907 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten "betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten" bepaald dat de Koning de samenstelling en werking regelt van de afdeling "Financieringsbehoeften van de overheid" binnen "de Hoge Raad van Financiën" "na advies van de regeringen".

Bijgevolg mag de Koning niet eenzijdig in een besluit bepalen dat de voorzitter van de afdeling niet na advies van de regeringen, maar "met het akkoord van de Gewest- en Gemeenschapsministers van Begroting en Financiën" wordt benoemd, noch dat bij gebrek aan een akkoord de beslissing genomen wordt door het overlegcomité. Hij mag evenmin bepalen dat het secretariaat van de afdeling samengesteld wordt uit vertegenwoordigers van de gemeenschappen en de gewesten die aangewezen worden door hun respectieve regeringen (3).

Zulke bepalingen zouden evenwel kunnen worden vastgesteld in een samenwerkings-akkoord, daar, zoals de Raad van State reeds gesteld heeft in voorgaande adviezen (4), de afdeling Financieringsbehoeften van de overheid van de Hoge Raad van Financiën kan worden beschouwd als een instelling die voor die verschillende bevoegdheidsniveaus gemeenschappelijk is.

De vertegenwoordiging van de gemeenschappen en de gewesten in het secretariaat zou eveneens, in voorkomend geval, geregeld kunnen worden in een koninklijk besluit uitgevaardigd "na akkoord van de bevoegde regeringen", overeenkomstig artikel 92ter, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten "tot hervorming der instellingen".

De griffier, B. Vigneron.

De voorzitter, J. Jaumotte. _______ Nota's (1) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevings-techniek", aanbeveling 27. (2) Beginselen van de wetgevingstechniek - Handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten, www.raadvst-consetat.be, tab "Wetgevings-techniek", aanbeveling 34 en formules F 3-4-1 tot F 3-4-7. (3) Als men afgaat op het verslag aan de Koning waarin bepaald wordt dat de ambtenaren aangewezen worden door de Regering van de Vlaamse Gemeenschap, door de Regering van de Franse Gemeenschap, door de Regering van het Waals Gewest, en door de Regering van het Brussel Hoofdstedelijk Gewest, is de tekst van het dispositief van het ontworpen artikel 12, tweede lid (artikel 3, 2°, van het ontwerp), waarin sprake is van "zes vertegenwoordigers van Entiteit II, elke vertegenwoordiger toegewezen door zijn voogdijoverheid (sic)", in dat verband zowel onduidelijk als onjuist : enerzijds wordt met "Entiteit II", een begrip dat in het gewijzigde besluit niet wordt gedefinieerd, gewoonlijk niet alleen de gemeenschappen en de gewesten bedoeld, maar eveneens de plaatselijke overheden (zie de omzendbrief van 23 juli 2013 "betreffende de maatregelen door de Europese Unie getroffen, in het kader van de controle en de publiciteit van budgetaire en boekhoudkundige gegevens.- Vertaling van de budgetaire en boekhoudkundige gegevens van de plaatselijke besturen in SEC 95", Belgisch Staatsblad, 16 september 2013, blz. 65495); anderzijds, vallen de ambtenaren niet onder de "voogdij", maar onder het hiërarchische toezicht van de regeringen waaronder ze ressorteren. (4) Advies 55.331/4 gegeven op 17 februari 2014 over een voorontwerp dat geleid heeft tot de wet van 10 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/04/2014 pub. 25/04/2014 numac 2014003159 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Wet tot wijziging, met het oog op de gedeeltelijke omzetting van de richtlijn 2011/85/EU, van de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de Federale Staat en houdende diverse bepalingen betreffende de begrotingsfondsen type wet prom. 10/04/2014 pub. 25/04/2014 numac 2014003160 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Wet tot wijziging, met het oog op de gedeeltelijke omzetting van de richtlijn 2011/85/EU, van de wet van 16 mei 2003 tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof sluiten "tot wijziging, met het oog op de gedeeltelijke omzetting van de richtlijn 2011/85/EU, van de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de Federale Staat en houdende diverse bepalingen betreffende de begrotingsfondsen" (Parl.St. Kamer 2013-14, nr. 3408/1, 25-29) (Opmerking onder artikel 11). Zie eveneens, in dezelfde zin, advies 55.332/4 gegeven op 17 februari 2014 over een voorontwerp dat geleid heeft tot de wet van 10 april 2014Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/04/2014 pub. 25/04/2014 numac 2014003159 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Wet tot wijziging, met het oog op de gedeeltelijke omzetting van de richtlijn 2011/85/EU, van de wet van 22 mei 2003 houdende organisatie van de begroting en van de comptabiliteit van de Federale Staat en houdende diverse bepalingen betreffende de begrotingsfondsen type wet prom. 10/04/2014 pub. 25/04/2014 numac 2014003160 bron federale overheidsdienst budget en beheerscontrole Wet tot wijziging, met het oog op de gedeeltelijke omzetting van de richtlijn 2011/85/EU, van de wet van 16 mei 2003 tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof sluiten "tot wijziging, met het oog op de gedeeltelijke omzetting van de richtlijn 2011/85/EU, van de wet van 16 mei 2003 tot vaststelling van de algemene bepalingen die gelden voor de begrotingen, de controle op de subsidies en voor de boekhouding van de gemeenschappen en de gewesten, alsook voor de organisatie van de controle door het Rekenhof" (Parl.St. Kamer 2013-14, nr. 3409/1, 34-36) (Opmerking onder artikel 9).

26 JANUARI 2016. - Koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 3 april 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2006 pub. 13/04/2006 numac 2006003239 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de Hoge Raad van Financiën sluiten betreffende de Hoge Raad van Financiën FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980Relevante gevonden documenten type wet prom. 08/08/1980 pub. 11/12/2007 numac 2007000980 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet tot hervorming der instellingen. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten tot hervorming der instellingen, artikel 92ter;

Gelet op de herstel wet van 10 februari 1981Relevante gevonden documenten type wet prom. 10/02/1981 pub. 30/01/2014 numac 2014000049 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Herstelwet inzake de pensioenen van de sociale sector. - Officieuze coördinatie in het Duits van uittreksels sluiten inzake de fiscale en financiële bepalingen, artikel 28;

Gelet op de bijzondere wet van 16 januari 1989Relevante gevonden documenten type wet prom. 16/01/1989 pub. 06/11/2008 numac 2008000907 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Bijzondere wet betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten. - Officieuze coördinatie in het Duits sluiten betreffende de financiering van de Gemeenschappen en de Gewesten, artikel 49, § 6;

Gelet op het koninklijk besluit van 3 april 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2006 pub. 13/04/2006 numac 2006003239 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de Hoge Raad van Financiën sluiten betreffende de Hoge Raad van Financiën;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 februari 2014;

Gelet op de akkoordbevinding van de minister van Begroting, gegeven op 26 februari 2014;

Gelet op het advies van 16 juli 2015 van het College van de Franse Gemeenschapscommissie;

Gelet op het advies van 17 juli 2015 van de Vlaamse Regering;

Gelet op het advies van 29 juli 2015 van de Regering van het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest;

Gelet op het advies van 26 augustus 2015 van de Regering van de Franstalige Gemeenschap;

Gelet op het advies van 27 augustus 2015 van de Waalse Regering;

Gelet op het advies van 3 september 2015 van de Regering van de Duitstalige Gemeenschap ;

Gelet op het advies van 29 oktober 2015 van het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie;

Gelet op artikel 8 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging, is dit besluit vrijgesteld van een regelgevingsimpactanalyse omdat het bepalingen van autoregulering betreft;

Gelet op het advies nr. 56.462/2 van de Raad van State, gegeven op 2 juli 2014 met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Overwegende het Samenwerkingsakkoord van 13 december 2013Relevante gevonden documenten type samenwerkingsakkoord prom. 13/12/2013 pub. 18/12/2013 numac 2013206878 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister, federale overheidsdienst budget en beheerscontrole en federale overheidsdienst financien Samenwerkingsakkoord tussen de Federale Overheid, de Gemeenschappen, de Gewesten en de Gemeenschapscommissies betreffende de uitvoering van artikel 3, § 1, van het Verdrag inzake stabiliteit, coördinatie en bestuur in de Economische en Monetaire Unie sluiten tussen de Federale Overheid, de Gemeenschappen, de Gewesten en de Gemeenschapscommissies betreffende de uitvoering van artikel 3, § 1, van het verdrag inzake stabiliteit, coördinatie en bestuur in de Economische en Monetaire Unie;

Op de voordracht van de minister van Financiën en op het advies van de in Raad vergaderde ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1.In artikel 9 van het koninklijk besluit van 3 april 2006Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 03/04/2006 pub. 13/04/2006 numac 2006003239 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit betreffende de Hoge Raad van Financiën sluiten betreffende de Hoge Raad van Financiën, wordt § 1 vervangen als volgt : " § 1. De permanente afdeling `Financieringsbehoeften van de overheid' is samengesteld uit twaalf leden waarvan één voorzitter, door Ons op voordracht van de Ministers van Financiën en van Begroting benoemd.

De twaalf leden bedoeld in deze paragraaf zijn de leden bedoeld in artikel 5, 1° en 2°.

De helft van de in deze paragraaf bedoelde leden zijn Franstalig, de andere helft Nederlandstalig.

De voorzitter wordt gezamenlijk voorgedragen door de Minister van Financiën en de Minister van Begroting, na advies van de Gewest- en Gemeenschapsministers van Begroting en Financiën, uit de leden van de Hoge Raad van Financiën afkomstig van de Nationale Bank van België.".

Art. 2.In artikel 10 van hetzelfde koninklijk besluit wordt een § 4/1 ingevoegd, luidende : " § 4/1. De afdeling wordt belast met de inzameling, de centralisatie, het beheer, de overdracht en de analyse van de informatie betreffende de ondergrondse economie. De afdeling brengt jaarlijks een rapport uit in samenwerking met alle bij de fraudebestrijding betrokken actoren.

Het jaarlijks rapport omvat minstens : 1° de omvang en evolutie van de informele economie in zijn geheel en opgesplitst per regio en per sector;2° de directe en indirecte opbrengst en de impact van fiscale en sociale fraudebestrijding; 3° de evaluatie van het rendement van de investeringen in fraudebestrijding.".

Art. 3.In artikel 12 van hetzelfde koninklijk besluit worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de woorden "Studie- en Documentatiedienst" worden vervangen door de woorden "Stafdienst voor Beleidsexpertise- en ondersteuning" en de woorden "Directeur-generaal van de Studie- en Documentatiedienst van het Algemeen Secretariaat" worden vervangen door de woorden "Directeur van de Stafdienst voor Beleidsexpertise- en ondersteuning";2° de tekst wordt aangevuld met het volgende lid : "In afwijking van het eerste lid omvat het secretariaat voor de werkzaamheden van de afdeling "Financieringsbehoeften van de overheid" twaalf leden.Zes leden worden gekozen uit de personeelsleden van de Stafdienst voor Beleidsexpertise- en ondersteuning van de Federale Overheidsdienst Financiën en uit de personeelsleden van de Federale Overheidsdienst Budget en Beheerscontrole. De andere zes leden worden gekozen uit de ambtenaren van de administraties van de Gewesten en de Gemeenschappen die in de Raad vertegenwoordigd zijn. De taalpariteit tussen de leden van het secretariaat wordt gerespecteerd in de twee groepen van zes leden.".

Art. 4.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Art. 5.De minister die bevoegd is voor Financiën, is belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel 26 januari 2016.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Financiën, J. VAN OVERTVELDT

^