Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 27 december 2004
gepubliceerd op 31 december 2004

Koninklijk besluit tot herstructurering van de wettelijke pensioenverplichtingen van Belgocontrol

bron
federale overheidsdienst mobiliteit en vervoer
numac
2004014294
pub.
31/12/2004
prom.
27/12/2004
ELI
eli/besluit/2004/12/27/2004014294/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

27 DECEMBER 2004. - Koninklijk besluit tot herstructurering van de wettelijke pensioenverplichtingen van Belgocontrol


VERSLAG AAN DE KONING Sire, 1. INLEIDING De Koning beoogt, met dit besluit, de maatregelen te nemen, die nuttig zijn voor de herstructurering van de wettelijke pensioenverplichtingen van Belgocontrol, zoals Hij hiertoe werd gemachtigd door de wet van 5 december 2004 tot herstructurering van wettelijke pensioenverplichtingen van Brussels International Airport Company en Belgocontrol. Bij de oprichting van Belgocontrol in 1998 heeft de wetgever dit autonoom overheidsbedrijf voor haar rustpensioenen ondergebracht in de pool van parastatalen volgens de wet van 28 april 1958 betreffende het pensioen van het personeel van zekere organismen van openbaar nut alsmede van hun rechthebbenden, zij het met een bijzonder regime. Het systeem van vermelde pool is niet aangepast aan het specifiek karakter van dit autonoom overheidsbedrijf. In functie daarvan heeft artikel 176 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven dan ook enige correcties aangebracht aan de werking van de pool ten aanzien van Belgocontrol.

Met huidig koninklijk besluit wordt het systeem van de rustpensioenen bij Belgocontrol herzien. Daarvoor is een actuariële berekening uitgevoerd die, op grond van de bestaande data, weergeeft welke pensioenlasten Belgocontrol nog aan de Staat verschuldigd was voor opgebouwde rechten uit het verleden alsook zal zijn voor nog op te bouwen rechten.

Vanaf 1 januari 2005 zal de financiering door Belgocontrol van haar wettelijke rustpensioenverplichtingen voor haar personeelsleden en de personeelsleden van de voormalige Regie der luchtwegen die niet tewerkgesteld waren in de diensten belast met de grondactiviteiten, titularis van een vaste benoeming of een daarmee gelijkgestelde benoeming door of krachtens een wet (hierna « de personeelsleden » genoemd) gewijzigd worden. Belgocontrol zal niet meer bijdragen aan de pool van parastatalen volgens de wet van 28 april 1958 betreffende het pensioen van het personeel van zekere organismen van openbaar nut alsmede van hun rechthebbenden, zoals artikel 176 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven het voorzag. Het regime van de pensioenen van de rijksambtenaren zal op bovenvermelde personeelsleden van toepassing zijn.

Als tegenprestatie zal de Staat ten laatste op 31 december 2004 een bedrag in liquide middelen ontvangen van Belgocontrol dat overeenkomt met de verplichtingen voor de opgebouwde rustpensioenrechten tot en met 31 december 2004 van de op dat ogenblik gepensioneerden alsook van diegenen die het bedrijf verlaten hebben en uitgestelde pensioenrechten hebben opgebouwd en van de luchtverkeersleiders die in verplichte disponibiliteit voor functionele ongeschiktheid zijn, die werden gewaardeerd op 190.897.114 EUR zodat de rustpensioenverplichtingen worden overgenomen op een volledig gefinancierde basis (« fully funded »).

De pensioenrechten voor het verleden en toekomstige pensioenrechten die verworven zullen worden door de actieve personeelsleden van Belgocontrol zullen vanaf 1 januari 2005 gedekt worden door bijdragen die Belgocontrol zal storten aan de Staat en die bepaald worden in functie van de actuele waarde van deze pensioenrechten. Alzo blijft Belgocontrol vanuit economisch oogpunt de kost van de pensioenlast dragen zelfs al neemt de Staat de rustpensioenlast van de personeelsleden van Belgocontrol over.

De vertegenwoordigers van het personeel zijn geïnformeerd door de directie over de wijzigingen die het voorwerp zijn van onderhavig koninklijk besluit. Er wordt opgemerkt dat in de toekomst de vakorganisaties ook de belangen van de contractuele personeelsleden zullen verdedigen. 2. ARTIKELSGEWIJZE COMMENTAAR HOOFDSTUK I.- Herstructurering van de wettelijke pensioenverplichtingen van Belgocontrol Artikel 1 Artikel 1 heft artikel 176, § 2, van voormelde wet van 21 maart 1991 op daar deze paragraaf het regime van de pensioenen ingericht door de wet van 28 april 1958 van toepassing maakte op Belgocontrol.

Artikel 1 voegt een nieuwe paragraaf 2 in artikel 176 van de wet van 21 maart 1991 in, die preciseert dat de personeelsleden, vanaf 1 januari 2005 een rustpensioen zullen genieten lastens de Staatskas volgens dezelfde voorwaarden en volgens dezelfde regels als de rijksambtenaren.

Deze nieuwe § 2 van artikel 176 van de wet van 21 maart 1991 brengt geen wijzigingen met zich wat betreft de overlevingspensioenen van de rechthebbenden van de personeelsleden. Deze blijven immers ingevolge de herstructurering van de wettelijke pensioenverplichtingen van Belgocontrol, zoals reeds het geval was onder de toepassing van de wet van 28 april 1958, onder het toepassingsgebied van de wet van 15 mei 1984 houdende maatregelen tot harmonisering in de pensioenregelingen vallen. Deze wijziging, heeft evenmin gevolgen voor de begrafenisvergoeding die ten laste blijft van de Staatskas, zoals reeds het geval is. HOOFDSTUK II. - Financiële en andere verplichtingen van Belgocontrol Artikel 2 Ter financiering van de huidige en toekomstige pensioenverplichtingen van de niet actieven zal Belgocontrol, op 31 december 2004 om middernacht of voor die datum, een totaal bedrag van 190.897.114 euro, berekend op basis van de huidige waarde van deze pensioenverplichtingen op 31 december 2004, aan de Staat overmaken.

Desgevallend kan de Koning de betaling of een gedeelte ervan uitstellen voor een periode van veertien dagen.

Het totale bedrag wordt in principe overgemaakt in contanten, maar de Koning kan beslissen dat de betaling eveneens kan gebeuren in een door de Koning aan te wijzen type van financiële instrumenten. De financiële instrumenten zullen worden aangewezen op basis van een voorstel van de Administratie Thesaurie van de Federale Overheidsdienst Financiën.

Artikel 3 Artikel 3 wijzigt § 4 van artikel 176 van de wet van 21 maart 1991.

Artikel 3 verplicht Belgocontrol met het oog op de financiering van de rustpensioenen waarvan de last vanaf 1 januari 2005 gedragen wordt door de Staatskas, een patronale bijdrage van 35 % te betalen op de wedden die in aanmerking genomen worden voor de berekening van de persoonlijke bijdrage zoals bepaald in artikel 60 van de wet van 15 mei 1984. De patronale bijdrage is enkel verschuldigd op bovenvermelde wedden voorzover die effectief betaald zijn.

Met eventuele weddenbijslagen zal slechts rekening worden gehouden met inachtneming van de bepalingen van de wet van 21 juli 1844 op de burgerlijke en kerkelijke pensioenen.

Dit artikel bevestigt dat, alhoewel de last van de pensioenverplichtingen van huidige en toekomstige statutaire van Belgocontrol wordt gedragen door de Staat, Belgocontrol de globale economische kost blijft dragen van de last van deze pensioenen.

Deze bijdragen zijn gewone socialezekerheidsbijdragen. Deze bepaling wil er op wijzen dat deze bijdragen fiscaal aftrekbaar zijn.

Het bijdragepercentage is bepaald rekening houdend met de huidige pensioenregelgeving. Enkel als deze in de toekomst zou wijzigen, kan het percentage worden aangepast.

Het bijdragepercentage is tevens berekend in functie van een welbepaalde statutaire tewerkstelling. Het derde lid van § 4 bepaalt onder welke voorwaarden het percentage kan worden aangepast aan de evolutie van de statutaire tewerkstelling bij Belgocontrol.

Belgocontrol zou in de toekomst enkel nog luchtverkeersleiders statutair aanwerven.

Artikel 4 Artikel 4 vervangt § 5 van artikel 176, van de wet van 21 maart 1991.

Deze nieuwe paragraaf bepaalt dat Belgocontrol een compensatievergoeding verschuldigd is aan het Fonds voor Overlevingspensioenen indien Belgocontrol na 1 januari 2005 op eigen initiatief bepaalde maatregelen neemt die de last van de rustpensioenen doen stijgen. Omgekeerd moet het Fonds voor Overlevingspensioenen in bepaalde gevallen een vergoeding betalen indien de pensioenlast zou dalen door bepaalde maatregelen genomen op initiatief van Belgocontrol.

In dit kader zal Belgocontrol de kost van de perequaties van de rustpensioenen moeten dragen. Deze compensatiebetaling betreft enkel de lopende rustpensioenen op het ogenblik dat de perequatie effectief gevolgen heeft op het pensioenbedrag. De rustpensioenen die nog niet zijn ingegaan, worden niet in rekening gebracht voor deze compensatiebetaling, maar komen desgevallend in aanmerking voor de compensatiebetaling onder § 5.2.b.

Ook zal Belgocontrol een compensatiebetaling verschuldigd zijn wanneer de vanaf 1 januari 2005 toegekende nieuwe rustpensioenen in reële termen hoger zouden zijn dan de rustpensioenen die voortvloeien uit de normale baremische evolutie van een statutair personeelslid, rekening houdend met de op 1 januari 2005 gekende promoties. De verhogingen ingevolge inflatie mogen de berekening niet beïnvloeden. Als referentiebarema's zullen die van kracht op 1 januari 2005 gelden.

Wanneer Belgocontrol in de toekomst nog nieuwe soorten van verlof voorafgaand aan de opruststelling zou invoeren, zal in bepaalde omstandigheden een patronale bijdrage verschuldigd zijn op het verschil tussen het wachtgeld en de volle wedde waarop het pensioen berekend wordt.

Voor de periodes die ingevolge de toepassing van het koninklijk besluit nr. 442 van 14 augustus 1986 betreffende de weerslag van sommige administratieve toestanden op de pensioenen van de personeelsleden van de overheidsdiensten of ingevolge andere soortgelijke regelingen geheel of gedeeltelijk buiten de pensioenberekening vallen, is geen of slechts een pro rata patronale bijdrage verschuldigd.

De aflopende regeling (CAO van 31 maart 2004) waarbij personeelsleden op 55 jaar loopbaanonderbreking nemen en daarna op 60 jaar hun pensioen opnemen, is geen nieuw sociaal plan in de zin van onderhavig artikel. Ook de verplichte disponibiliteit voor functionele ongeschiktheid van de luchtverkeersleiders die diensten van directe en effectieve verkeersleiding uitoefenen zoals bepaald in het koninklijk besluit van 14 september 1997, valt niet onder compensatiebetalingen bepaald in onderhavig artikel, aangezien de regeling geen nieuwe regeling is.

Artikel 4 bepaalt verder dat de compensatiebetalingen verricht in uitvoering van artikel 4, gewone sociale zekerheidsbijdragen zijn. Dit artikel wil er op wijzen dat deze bijdragen fiscaal aftrekbaar zijn.

Artikel 5 Dit artikel voegt in artikel 176 van de wet van 21 maart 1991 een paragraaf in.

Belgocontrol valt niet meer onder de toepassing van voormelde wet van 28 april 1958. Aangezien onderhavig besluit reeds een financiële regeling omvat wat betreft de reeds oprustgestelde personeelsleden, dient de toepassing van artikel 12bis van voormelde wet uitgesloten worden. Deze bepaling voorziet er inderdaad in dat bijdragen verder worden gestort voor het personeel dat voor de herstructurering van de wettelijke pensioenverplichtingen op grond van de wet van 28 april 1958 op rust werd gesteld. HOOFDSTUK III. - Inwerkingtreding Artikel 6 Dit artikel regelt de datum van inwerkingtreding van de verschillende bepalingen van het ontwerp.

Wij hebben de eer te zijn, Sire, Van Uwe Majesteit, de zeer eerbiedige en zeer trouwe dienaar, De Minister van Mobiliteit, R. LANDUYT De Minister van Pensioenen, B. TOBBACK

ADVIES 37.918/4 VAN DE AFDELING WETGEVING VAN DE RAAD VAN STATE De Raad van State, afdeling wetgeving, vierde kamer, op 13 december 2004 door de Minister van Mobiliteit verzocht hem, binnen een termijn van vijf werkdagen, van advies te dienen over een ontwerp van koninklijk besluit « tot herstructurering van de wettelijke pensioenverplichtingen van Belgocontrol », heeft op 20 december 2004 het volgende advies gegeven : Volgens artikel 84, § 1, eerste lid, 2/, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996 en vervangen bij de wet van 2 april 2003, moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan.

In het onderhavige geval luidt de motivering in de brief met de adviesaanvraag als volgt : « En effet, un nouveau contrat de gestion a été conclu par Belgocontrol et l'Etat belge en date du 26 novembre 2004. Il comporte des objectifs ambitieux en terme de qualité des services à fournir et du prix demandé aux usagers, etc. Ces objectifs tendent à répondre de manière adéquate aux nouveaux défis posés par le paquet dit "Ciel unique européen". Celui-ci est composé du Règlement 549/2004/CE du Parlement européen et du Conseil du 10 mars 2004 fixant le cadre pour la réalisation du ciel unique européen, du Règlement 550/2004/CE du Parlement européen et du Conseil du 10 mars 2004 relatif à la fourniture de services de navigation aérienne dans le ciel unique européen, du Règlement 551/2004/CE du Parlement européen et du Conseil du 10 mars 2004 relatif à l'organisation et l'utilisation de l'espace aérien dans le ciel unique européen et du Règlement 552/2004/CE du Parlement européen et du Conseil du 10 mars 2004 concernant l'interopérabilité du réseau européen de gestion du trafic aérien. Ils ont tous effet direct en droit belge.

Afin d'atteindre les objectifs précités, Belgocontrol doit pouvoir disposer d'un cadre financier stable. Etant donné que le système introduit par la loi du 28 avril 1958 relative à la pension des membres du personnel de certains organismes d'intérêt public et de leurs ayants droit contient un risque en terme d'obligation de financement difficilement évaluable, Belgocontrol doit le plus vite possible être retiré du champ d'application de la loi précitée du 28 avril 1958. » Overeenkomstig artikel 84, § 3, eerste lid, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, beperkt de Raad van State, afdeling wetgeving, zijn onderzoek tot de rechtsgrond, de bevoegdheid van de steller van de handeling en de te vervullen voorafgaande vormvereisten.

Het aldus onderzochte ontwerp geeft aanleiding tot de volgende opmerking.

Aanhef In het eerste lid van de aanhef behoort nauwkeurig te worden verwezen naar de rechtsgrond van het ontwerp, namelijk artikel 3 van de wet van 5 december 2004 tot herstructurering van wettelijke pensioenverplichtingen van Brussels International Airport Compagny in Belgocontrol.

De kamer was samengesteld uit : Mevr. M.-L. Willot-Thomas, kamervoorzitter;

De heren P. Liénardy en P. Vandernoot, staatsraden;

Mevr. C. Gigot, griffier.

Het verslag werd uitgebracht door de heer Y. Chauffoureaux, auditeur.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd nagezien onder toezicht van de heer P. Liénardy.

De griffier, C. Gigot.

De voorzitter, M.-L. Willot-Thomas.

7 DECEMBER 2004. - Koninklijk besluit tot herstructurering van de wettelijke pensioenverplichtingen van Belgocontrol ALBERT II, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de wet van 5 december 2004 tot herstructurering van wettelijke pensioenverplichtingen van « Brussels International Airport Company » en Belgocontrol, inzonderheid op artikel 3;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 9 december 2004;

Gelet op de akkoordbevinding van de Minister van Begroting van 9 december 2004;

Gelet op het verzoek om spoedbehandeling, gemotiveerd door de omstandigheid dat een nieuwe beheerscontract werd afgesloten tussen Belgocontrol en de Belgische Staat op datum van 26 november 2004. Dit laatste bevat ambitieuze doelstellingen wat betreft de kwaliteit van de te leveren diensten en de prijs die wordt gevraagd aan de gebruikers, enz. Deze doelstellingen willen op een doeltreffende manier beantwoorden aan het zgn. pakket « Single European Sky ». Dit laatste is samengesteld uit Verordening 549/2004/CE van het Europees Parlement en de Raad van 10 maart 2004 tot vaststelling van het kader voor de totstandbrenging van het gemeenschappelijke Europese luchtruim, Verordening 550/2004/ van het Europees Parlement en de Raad van 10 maart 2004 betreffende de verlening van luchtvaartnavigatiediensten in het gemeenschappelijk Europees luchtruim, Verordening 551/2004/CE van het Europees Parlement en de Raad van 10 maart 2004 betreffende de organisatie en het gebruik van het gemeenschappelijk Europees luchtruim en Verordening 552/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 10 maart 2004 betreffende de interoperabiliteit van het Europese netwerk voor luchtverkeersbeveiliging. Deze hebben alle directe werking in het Belgische recht. Om voormelde doelstellingen te kunnen bereiken, moet Belgocontrol over een stabiel financieel kader kunnen beschikken.

Aangezien het stelsel ingesteld door de wet van 28 april 1958 betreffende het pensioen van het personeel van zekere organismen van openbaar nut alsmede hun rechthebbenden, een moeilijk inschatbaar risico inzake financieringsverplichting inhoudt, dient Belgocontrol zo vlug mogelijk uit het toepassingsgebied van voormelde wet van 28 april 1958 te worden gehaald;

Gelet op het advies 37.918/4 van de Raad van State, gegeven op 20 december 2004, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State;

Op de voordracht van Onze Minister van Mobiliteit en Onze Minister van Pensioenen, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK I. - Herstructurering van de wettelijke pensioenverplichtingen van Belgocontrol

Artikel 1.In artikel 176 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven wordt paragraaf 2 vervangen door de volgende bepaling : « § 2.1. Voor de toepassing van deze paragraaf en de volgende paragrafen wordt verstaan onder : 1° « de personeelsleden » : de personeelsleden van Belgocontrol en de personeelsleden van de voormalige Regie der Luchtwegen die niet tewerkgesteld waren in de diensten belast met grondactiviteiten, titularis van een vaste benoeming of een daarmee gelijkgestelde benoeming door of krachtens een wet.2° « het Fonds voor Overlevingspensioenen » : het organiek fonds van de Begroting van pensioenen, genaamd « Fonds voor Overlevingspensioenen ». § 2.2. De personeelsleden genieten, met ingang van 1 januari 2005, een rustpensioen ten laste van de Staatskas onder dezelfde voorwaarden en volgens dezelfde regels als de rijksambtenaren. » HOOFDSTUK II. - Financiële en andere verplichtingen van Belgocontrol

Art. 2.In artikel 176 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven wordt paragraaf 3 vervangen door de volgende bepaling : « § 3. Belgocontrol zal een totaal bedrag van 190.897.114 euro overmaken ten gunste van de Staat, op of voor 31 december 2004, om middernacht. Deze eenmalige patronale bijdrage is een gewone sociale zekerheidsbijdrage ter compensatie van de opgebouwde rustpensioenrechten tot en met 31 december 2004 van de op dat ogenblik gepensioneerden alsook van diegenen die het bedrijf verlaten hebben en uitgestelde pensioenrechten hebben opgebouwd en van de luchtverkeersleiders die in verplichte disponibiliteit voor functionele ongeschiktheid zijn. In voorkomend geval kan de Koning voor het geheel of een gedeelte van de betalingen deze vervaldag uitstellen met een maximale periode van veertien dagen en de nadere regels bepalen die gepaard gaan met deze verlenging.

Belgocontrol wordt gemachtigd om onder staatswaarborg een lening af te sluiten overeenstemmend met het verschil tussen het bedrag bedoeld in lid 1 en het bedrag van de door Belgocontrol aangelegde voorzieningen.

Dat verschil tussen het bedrag bedoeld in lid 1 en het bedrag van de door Belgocontrol aangelegde voorzieningen voor de pensioenverplichtingen zijn voor Belgocontrol te beschouwen als herstuctureringskosten die overeenkomstig artikel 58 van het koninklijk besluit van 30 januari 2001 tot uitvoering van het wetboek van vennootschappen, onder de activa kunnen worden opgenomen. In afwijking van artikel 59 van voormeld koninklijk besluit, kan Belgocontrol deze geactiveerde kosten afschrijven per jaarlijkse tranches van ten minste 10 %.

In afwijking van artikel 12, § 2, 2°, is Belgocontrol niet onderworpen aan het koninklijk besluit nr. 517 van 31 maart 1987 ter invoering van een jaarlijkse premie op de door de Staat gewaarborgde nieuwe verbintenissen van bepaalde instellingen van de openbare sector voor elke lening aangegaan in het kader van de betalingsverplichtingen bedoeld in het eerste lid aan de Staat.

De Koning kan bepalen dat de in het eerste lid bedoelde betaling geheel of gedeeltelijk kan worden uitgevoerd door overdracht aan de Staat van door de Koning op voorstel van de Minister van Financiën aan te duiden financiële instrumenten. »

Art. 3.In artikel 176 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven wordt paragraaf 4 vervangen door de volgende bepaling : « § 4. Belgocontrol is vanaf de voor januari 2005 verschuldigde bezoldiging een patronale bijdrage verschuldigd gelijk aan 35 %. Deze patronale bijdrage wordt vastgesteld op basis van de wedden evenals de andere bezoldigingselementen die in aanmerking genomen worden voor de berekening van het rustpensioen. De bepalingen van de artikelen 61 en 61bis van voormelde wet van 15 mei 1984 houdende maatregelen tot harmonisering in de pensioenregelingen zijn toepasselijk op de bovenvermelde patronale bijdrage.

Het percentage voorzien in het eerste lid kan worden herzien in overleg met Belgocontrol indien de pensioenregelgeving toepasselijk op 31 december 2004 op basis waarvan dit percentage werd vastgesteld, zou worden gewijzigd of indien het aantal en de samenstelling van de statutaire aanwervingen afwijken van de hypothese aangenomen voor de berekeningsbasis.

De patronale bijdrage bedoeld in lid 1 is een gewone sociale zekerheidsbijdrage. »

Art. 4.In artikel 176 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven wordt § 5 vervangen door de volgende bepaling : « § 5.1. Indien op enig tijdstip na 1 januari 2005 de pensioenverplichtingen toenemen of verminderen tengevolge van een initiatief van Belgocontrol, dan zal Belgocontrol aan het Fonds voor Overlevingspensioenen of zal het Fonds voor Overlevingspensioenen aan Belgocontrol, een compensatiebetaling moeten verrichten. § 5.2. De situaties bedoeld in § 5.1 zijn : a) Elke wijziging aangebracht vanaf 1 januari 2005 op initiatief van Belgocontrol aan het geldelijk statuut die een verhoging van de rustpensioenen tot gevolg heeft ingevolge de toepassing van artikel 12 van de wet van 9 juli 1969 tot wijziging en aanvulling van de wetgeving betreffende de rust- en overlevingspensioenen van het personeel van de openbare sector;b) Individuele reële weddeverhogingen bovenop de individuele baremieke weddeëvolutie die gebruikt is voor de actuariële berekeningen per 31 december 2004 en bovenop de inflatie;c) Sociale plannen. § 5.3. De compensatiebetalingen waarvan sprake in § 5.1 die verschuldigd zijn in de gevallen opgesomd onder § 5.2 worden berekend en beperkt als volgt : A. In het geval bedoeld in § 5.2, a, betaalt Belgocontrol voor de onmiddellijke en uitgestelde rustpensioenen van de gewezen personeelsleden aan het Fonds voor Overlevingspensioenen de actuele waarde van de verhoging van de rustpensioenen. Deze compensatiebetaling is verschuldigd op het ogenblik dat de verhoging effectief voor het eerst wordt uitbetaald aan de begunstigden en alleen op de dan lopende rustpensioenen.

B. In het geval bedoeld in § 5.2, b, is een compensatiebetaling verschuldigd voor elk nieuw onmiddellijk rustpensioen toegekend vanaf 1 januari 2005, op het verschil tussen het effectief toegekende rustpensioen uitgedrukt aan index 138,01 en het rustpensioen vastgesteld op identiek dezelfde basis, maar met een gemiddelde wedde die het resultaat is van de normale evolutie van het statutair personeelslid doorheen de weddenschalen aan index 138,01 toepasselijk bij Belgocontrol op 1 januari 2005 en rekening houdend met de gekende promoties op die datum. De gekapitaliseerde waarde van de bijdragen die betaald zijn ingevolge § 4 op het verschil tussen de wedde die bij normale evolutie was toepasselijk geweest en de reëel uitbetaalde verhoogde wedde, wordt voor de berekening van de compensatiebetalingen desgevallend verschuldigd door Belgocontrol in mindering gebracht.

Indien de referteperiode voor de berekening van het rustpensioen zich geheel of gedeeltelijk bevindt vóór 1 januari 2005, dan zal het theoretisch pensioen voor dit deel van de referteperiode berekend worden op de reële wedden voor die periode.

Indien het personeelslid in dienst is getreden ten vroegste op 1 januari 2005 dan wordt voor de bepaling van de gemiddelde wedde die het resultaat is van de normale evolutie van het personeelslid doorheen de weddenschalen aan index 138,01 toepasselijk bij Belgocontrol op 1 januari 2005, ervan uitgegaan dat op hem deze weddenschalen en deze normale evolutie toepasselijk waren op het moment van zijn aanwerving.

Indien het effectief toegekende rustpensioen hoger is dan het theoretisch pensioen zoals hierboven omschreven, is Belgocontrol de actuele waarde van het verschil verschuldigd na toepassing van hoger vermelde aftrek. Deze actuele waarde, waarvan de berekeningswijze wordt vastgesteld door de Koning, bij een in Ministerraad overlegd besluit, dient te worden betaald aan het Fonds voor Overlevingspensioenen.

Indien het effectief toegekende rustpensioen lager is dan het theoretisch pensioen, zal het Fonds voor Overlevingspensioenen de actuele waarde van het verschil verschuldigd zijn aan Belgocontrol.

C. In het geval bedoeld in § 5.2, c, zal, indien Belgocontrol vanaf 1 januari 2005 een nieuwe vorm van verlof voorafgaandelijk aan de pensionering toestaat, Belgocontrol de patronale bijdrage zoals omschreven in § 4 dienen te betalen op het onverminderd bedrag van de wedde dat dient voor de berekening van het pensioenbedrag. Voor de periodes die ingevolge de toepassing van het koninklijk besluit nr. 442 van 14 augustus 1986 betreffende de weerslag van sommige administratieve toestanden op de pensioenen van de personeelsleden van de overheidsdiensten of ingevolge andere soortgelijke regelingen geheel of gedeeltelijk buiten de pensioenberekening vallen, is geen of slechts een pro rata patronale bijdrage verschuldigd. § 5.4. De compensatiebetalingen waarvan sprake in §§ 5.1 tot en met 5.3 dienen te worden beschouwd als gewone sociale zekerheidsbijdragen. § 5.5. De actuariële factoren op grond waarvan de actuele waarde en de gekapitaliseerde waarde worden berekend zullen bij koninklijk besluit overlegd in Ministerraad. § 5.6. De nadere regels van betaling worden in uitvoering van dit besluit bij koninklijk besluit bepaald. »

Art. 5.In artikel 176 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven wordt de volgende paragraaf ingevoegd : « § 6. Artikel 12bis van de wet van 28 april 1958 betreffende het pensioen van het personeel van zekere organismen van openbaar nut alsmede van hun rechthebbenden is niet van toepassing op de herstructurering van de pensioenverplichtingen van Belgocontrol. » HOOFDSTUK III. - Inwerkingtreding

Art. 6.Dit koninklijk besluit treedt in werking op de datum van bekendmaking in het Belgisch Staatsblad, met uitzondering van de artikelen 3, 4 en 5 die in werking treden op 1 januari 2005.

Gegeven te Châteauneuf-de-Grasse, 27 december 2004.

ALBERT Van Koningswege : De Minister van Mobiliteit, R. LANDUYT De Minister van Pensioenen, B. TOBBACK

^