Etaamb.openjustice.be
Koninklijk Besluit van 01 maart 2018
gepubliceerd op 08 maart 2018

Koninklijk besluit betreffende de voorwaarden en de procedure voor de toekenning van domeinconcessies aan de netbeheerder voor de bouw en de exploitatie van installaties voor de transmissie van elektriciteit, in de zeegebieden waarin België rechtsmacht kan uitoefenen overeenkomstig het internationaal zeerecht

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2018011134
pub.
08/03/2018
prom.
01/03/2018
ELI
eli/besluit/2018/03/01/2018011134/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

1 MAART 2018. - Koninklijk besluit betreffende de voorwaarden en de procedure voor de toekenning van domeinconcessies aan de netbeheerder voor de bouw en de exploitatie van installaties voor de transmissie van elektriciteit, in de zeegebieden waarin België rechtsmacht kan uitoefenen overeenkomstig het internationaal zeerecht


FILIP, Koning der Belgen, Aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, Onze Groet.

Gelet op de Grondwet, artikel 108;

Gelet op de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, artikel 13/1, § 2, gewijzigd bij de wet van 13 juli 2017, artikel 30, § 2 en artikel 30bis, gewijzigd bij de wet van 8 mei 2014;

Gelet op het advies van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas gegeven op 7 juli 2016;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 30 mei 2017;

Gelet op het bijkomend advies van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas gegeven op 7 september 2017;

Gelet op de regelgevingsimpactanalyse uitgevoerd overeenkomstig de artikelen 6 en 7 van de wet van 15 december 2013Relevante gevonden documenten type wet prom. 15/12/2013 pub. 31/12/2013 numac 2013021138 bron federale overheidsdienst kanselarij van de eerste minister Wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging sluiten houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging;

Gelet op het akkoord van de Minister van Begroting, gegeven op 20 november 2017;

Gelet op het advies 62.730/3 van de Raad van State, gegeven op 25 januari 2018, met toepassing van artikel 84, § 1, eerste lid, 2°, van de wetten op de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973;

Op de voordracht van de Minister van Energie, de Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid en de Staatssecretaris voor Noordzee, en op het advies van de in Raad vergaderde Ministers, Hebben Wij besloten en besluiten Wij : HOOFDSTUK 1. - Definities

Artikel 1.Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder : 1° "werkdagen" : elke dag met uitzondering van zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen;2° "wet" : de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt;3° "betrokken administraties" : de administraties vertegenwoordigd in de raadgevende commissie opgericht bij het koninklijk besluit van 12 augustus 2000Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/08/2000 pub. 27/09/2000 numac 2000011372 bron ministerie van economische zaken en ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Koninklijk besluit tot instelling van de raadgevende commissie belast met de coördinatie tussen de administraties die betrokken zijn bij het beheer van de exploratie en de exploitatie van het continentaal plat en van de territoriale zee en tot vaststelling van de werkingsmodaliteiten en -kosten ervan sluiten in uitvoering van artikel 3, § 5, van de wet van 13 juni 1969 inzake de exploratie en de exploitatie van niet-levende rijkdommen van de territoriale zee en het continentaal plat;4° "afgevaardigde van de minister" : de ambtenaar die wordt aangeduid overeenkomstig artikel 29;5° "installaties voor de transmissie van elektriciteit" : installaties noodzakelijk voor de transmissie van elektriciteit in de zeegebieden, waarin België rechtsmacht kan uitoefenen overeenkomstig het internationaal zeerecht, bedoeld in artikel 13/1 van de wet;6° "transmissie-project" : elke door de netbeheerder beoogde bouw en exploitatie van installaties voor de transmissie van elektriciteit;7° " koninklijk besluit van 12 maart 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/03/2002 pub. 09/05/2002 numac 2002011121 bron ministerie van economische zaken Koninklijk besluit betreffende de nadere regels voor het leggen van elektriciteitskabels die in de territoriale zee of het nationaal grondgebied binnenkomen of die geplaatst of gebruikt worden in het kader van de exploratie van het continentaal plat, de exploitatie van de minerale rijkdommen en andere niet-levende rijkdommen daarvan of van de werkzaamheden van kunstmatige eilanden, installaties of inrichtingen die onder Belgische rechtsmacht vallen sluiten" : koninklijk besluit van 12 maart 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/03/2002 pub. 09/05/2002 numac 2002011121 bron ministerie van economische zaken Koninklijk besluit betreffende de nadere regels voor het leggen van elektriciteitskabels die in de territoriale zee of het nationaal grondgebied binnenkomen of die geplaatst of gebruikt worden in het kader van de exploratie van het continentaal plat, de exploitatie van de minerale rijkdommen en andere niet-levende rijkdommen daarvan of van de werkzaamheden van kunstmatige eilanden, installaties of inrichtingen die onder Belgische rechtsmacht vallen sluiten betreffende de nadere regels voor het leggen van kabels die in de territoriale zee of het nationaal grondgebied binnenkomen of die geplaatst of gebruikt worden in het kader van de exploratie van het continentaal plat, de exploitatie van de minerale rijkdommen en andere niet-levende rijkdommen daarvan of van de werkzaamheden van kunstmatige eilanden, installaties of inrichtingen die onder Belgische rechtsmacht vallen;8° " koninklijk besluit van 7 september 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/09/2003 pub. 17/09/2003 numac 2003014212 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende de procedure tot vergunning en machtiging van bepaalde activiteiten in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten" : Koninklijk besluit van 7 september 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/09/2003 pub. 17/09/2003 numac 2003014212 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende de procedure tot vergunning en machtiging van bepaalde activiteiten in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten houdende de procedure tot vergunning en machtiging van bepaalde activiteiten in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België. HOOFDSTUK 2. - Domeinconcessies voor de bouw en de exploitatie van installaties voor de transmissie van elektriciteit Afdeling 1. - Toekenningscriteria

Art. 2.De criteria waaraan de aanvraag moet voldoen voor de toekenning van een domeinconcessie met het oog op de bouw en de exploitatie van installaties voor de transmissie van elektriciteit, zijn de volgende : 1° het transmissie-project is opgenomen in het investeringsprogramma vervat in een door de minister goedgekeurd ontwikkelingsplan, bedoeld in artikel 13 van de wet of, bij gebrek daaraan, is in beginsel in het voornoemd ontwikkelingsplan opgenomen;2° de gelijkvormigheid van de installatie met het technisch reglement van het transmissienet, genomen in uitvoering van artikel 11 van de wet;3° een studie betreffende de invloed van de installatie op de toegestane activiteiten in de zeegebieden krachtens een andere wetgeving of reglementering;4° de kwaliteit van het project op technisch en economisch gebied, inzonderheid door de toepassing van de beste beschikbare technologieën;5° de kwaliteit van het voorgelegde plan inzake uitbating en onderhoud, volgens de meest recente methoden;6° de kwaliteit van het voorstel van technische en financiële bepalingen voor de behandeling en het weghalen van installaties wanneer zij definitief buiten gebruik worden gesteld met het oog op het herstel van de zeegebieden;deze bepalingen omvatten inzonderheid de samenstelling van een reserve door de netbeheerder die wordt gecontroleerd door de afgevaardigde van de minister en door de commissie met het oog op het waarborgen van de herinrichting van de gebieden. De netbeheerder maakt hiervoor een gedetailleerde raming van de ontmantelingskosten; 7° onverminderd artikel 6/2 van de wet, de verbintenis tot vestiging van voldoende risicodekking op het vlak van burgerlijke aansprakelijkheid met betrekking tot de geplande installaties voor de transmissie van elektriciteit;8° de verenigbaarheid van de lokalisatie van de installaties voor de transmissie van elektriciteit met de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten en met het koninklijk besluit van 20 maart 2014 tot vaststelling van het marien ruimtelijk plan. Afdeling 2. - Indiening van de aanvragen

Art. 3.§ 1. De aanvraag van een domeinconcessie voor de bouw en de exploitatie van installaties voor de transmissie van elektriciteit wordt door de netbeheerder gericht aan de afgevaardigde van de minister per een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs.

De aanvraag bevat drie originele exemplaren op papier van de informatie bedoeld in § 2 en twintig elektronische dragers met een kopie van de aanvraag. § 2. De aanvraag bevat ten minste : 1° de maatschappelijke naam en maatschappelijke zetel van de netbeheerder en de contactgegevens van de personen die gemachtigd zijn om het aanvraagdossier namens de netbeheerder te behandelen;2° een algemene nota met het voorwerp en een globale beschrijving van het transmissie-project alsook de voorzieningen voor de uitbating en het onderhoud van de installaties voor de transmissie van elektriciteit;3° een afzonderlijke nota waarin wordt aangetoond dat het transmissie-project beantwoordt aan de toekenningscriteria bedoeld in artikel 2; 4° een dieptekaart (in projectie WGS 84), op schaal 1/100.000 met aanduiding van de volgende elementen : a) de afbakening van het blok, binnen de door het koninklijk besluit van 20 maart 2014 tot vaststelling van het marien ruimtelijk plan afgebakende zone, waarvoor de aanvraag wordt ingediend met verduidelijking van de lokalisering van de installaties voor de transmissie van elektriciteit in verhouding tot de maritieme activiteiten die er worden verricht;b) de aanduiding van de grenzen van de domeinconcessie bestemd voor de inplanting van de installaties voor de transmissie van elektriciteit alsook de grenzen van de installaties voor de productie van elektriciteit waarvoor reeds een domeinconcessie werd toegekend;c) de tracés of geplande tracés voor de elektriciteitskabels die op de installaties voor de transmissie van elektriciteit worden aangesloten; 5° een nauwkeurig plan ten hoogste op schaal 1/10.000 van de inplanting van de geplande installaties voor de transmissie van elektriciteit en waarop de volgende elementen zijn aangeduid : a) de gasvervoersleidingen en de elektriciteitskabels gelegen in een zone van duizend meter ten opzichte van de uiterste grenzen van de geplande installaties voor de transmissie van elektriciteit;b) de kunstmatige eilanden en de installaties voor de productie van elektriciteit die gelegen zijn in een zone van vijfhonderd meter ten opzichte van de uiterste grenzen van de geplande installaties voor de transmissie van elektriciteit;c) de telecommunicatiekabels die gelegen zijn in een zone van tweehonderd vijftig meter ten opzichte van de uiterste grenzen van de geplande installaties voor de transmissie van elektriciteit;6° een nota met de beschrijving van de uit te voeren bouw- en exploitatie-activiteiten, de bij elke etappe aangewende technische middelen alsook de toepassing ervan, incluis de planning van al deze activiteiten;7° de nodige documenten die aantonen dat er voldoende waarborgen zullen zijn ter dekking van het risico van burgerlijke aansprakelijkheid zoals bedoeld in artikel 2, 7°, en artikel 11, 8° ;8° desgevallend, en onverminderd een verklaring van openbaar nut bedoeld in artikel 17, een voorstel met betrekking tot de rechten en verplichtingen van de netbeheerder in geval van plaatsing, door deze, van installaties voor de transmissie van elektriciteit op deze van de titularis van een domeinconcessie bedoeld in artikel 6 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten, dat voor akkoord zal worden voorgelegd aan laatstgenoemde, alsook met betrekking tot het lot en de rechten van deze installaties voor de transmissie van elektriciteit, in geval de rechten met betrekking tot één van voornoemde concessies zijn beëindigd. Zodra ondertekend, wordt het akkoord bedoeld in het voorgaande lid, binnen een termijn van tien werkdagen vanaf de datum van het afsluiten ervan en voor de aanvang van de exploitatiefase van de MOG, overgemaakt aan de Algemene Directie Energie. § 3. De afgevaardigde van de minister kan bijkomende kopieën opvragen van alle of een gedeelte van de documenten bedoeld in § 2. De aanvrager verstrekt op verzoek van de afgevaardigde van de minister aan die laatste bijkomende exemplaren van de in § 2 bedoeld documenten. Afdeling 3. - Behandeling van de aanvragen

Art. 4.De afgevaardigde van de minister controleert of het bij de aanvraag gevoegde dossier alle in artikel 3 bedoelde documenten bevat.

Indien het dossier onvolledig is, wordt de netbeheerder daarvan in kennis gesteld binnen vijftien werkdagen na ontvangst van dit dossier door de afgevaardigde van de minister, met vermelding van de vastgestelde ontbrekende elementen, waarna de netbeheerder zijn aanvraag aanvult binnen vijftien werkdagen na ontvangst van die kennisgeving.

Art. 5.Binnen vijftien werkdagen volgend op de ontvangst van de aanvraag, eventueel verlengd met de termijn die de netbeheerder nodig had om zijn dossier aan te vullen, wordt de aanvraag door de afgevaardigde van de minister aan de betrokken administraties en aan de commissie bezorgd voor advies.

De betrokken administraties en de commissie onderzoeken binnen vijftien werkdagen volgend op de ontvangst van de adviesaanvraag of de elementen van het dossier hen toelaten zich ten gronde uit te spreken.

Op verzoek van de betrokken administraties en de commissie vraagt de afgevaardigde van de minister binnen tien werkdagen, aan de netbeheerder de bijkomende inlichtingen die voor hun onderzoek nodig zijn. In dit geval wordt de termijn bepaald in artikel 6 verlengd met een duur gelijk aan de termijn waarbinnen de netbeheerder antwoordt.

Art. 6.De betrokken administraties en de commissie evalueren het technisch dossier dat met betrekking tot de aanvraag is aangelegd. Ze brengen hun advies uit binnen dertig werkdagen nadat de zaak bij hen aanhangig werd gemaakt. Het advies kan een voorstel bevatten tot het opleggen van technische voorwaarden, inzonderheid in verband met de maatregelen bedoeld in artikel 11, 3°.

De adviezen, met inbegrip van de eventuele voorstellen tot het opleggen van technische voorwaarden, worden door de afgevaardigde van de minister binnen tien werkdagen na ontvangst van deze adviezen integraal overgemaakt aan netbeheerder.

Art. 7.§ 1. Binnen veertig werkdagen na ontvangst van de adviezen krachtens artikel 6, of, bij gebrek aan adviezen, binnen veertig werkdagen na het verstrijken van de termijn bedoeld in artikel 6, eventueel verlengd overeenkomstig artikel 5, derde lid, maakt de afgevaardigde van de minister zijn voorstel tot toekenning van een domeinconcessie of zijn voorstel tot weigering, alsook het geheel van het dossier dat hiermee verband houdt, inzonderheid de stukken bedoeld in artikel 3, § 2, en de adviezen van de betrokken administraties en de commissie, over aan de minister. § 2. Het voorstel tot toekenning of weigering van de domeinconcessie wordt door de minister ter goedkeuring aan de Ministerraad voorgelegd binnen een termijn van dertig werkdagen, te rekenen vanaf het tijdstip waarop de minister het voorstel van de afgevaardigde van de minister heeft ontvangen.

Art. 8.§ 1. Indien de Koning beslist de domeinconcessie toe te kennen, wordt het in de Ministerraad overlegde koninklijk besluit bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad. Desgevallend vermeldt dit besluit bijzondere toekenningsvoorwaarden.

Het koninklijk besluit tot toekenning van de domeinconcessie wordt door de afgevaardigde van de minister ter kennis gebracht van de aanvrager, de commissie en de betrokken administraties via aangetekend schrijven binnen dertig werkdagen na de betreffende Ministerraad bedoeld in artikel 7, § 2. § 2. Indien de Koning beslist de domeinconcessie niet toe te kennen, worden de aanvrager, de commissie en de betrokken administraties daarvan in kennis gesteld door de afgevaardigde van de minister bij aangetekend schrijven, binnen dertig werkdagen na de betreffende Ministerraad bedoeld in artikel 7, § 2.

Art. 9.Wanneer voor de installaties voor de transmissie van elektriciteit die het voorwerp uitmaken van een domeinconcessie, één of meer bijkomende vergunningen of machtigingen vereist zijn op grond van een andere wetgeving, blijft de inwerkingtreding van de betekende domeinconcessie opgeschort tot, en afhankelijk gesteld van, de toekenning of overdracht en inwerkingtreding van iedere voor de bouw van de installaties vereiste bijkomende vergunning of machtiging.

De betekende domeinconcessie blijft eveneens geschorst totdat het transmissie-project is opgenomen in het investeringsprogramma vervat in een door de minister goedgekeurd ontwikkelingsplan, bedoeld in artikel 13 van de wet of, bij gebrek daaraan, in beginsel is opgenomen in het voornoemd ontwikkelingsplan.

De betekende domeinconcessie vervalt van rechtswege indien binnen 3 jaar te rekenen vanaf de betekening ervan niet de vereiste bijkomende vergunningen of machtigingen werden verkregen of wanneer het transmissie-project binnen dezelfde voornoemde termijn niet is opgenomen in het investeringsprogramma vervat in een door de minister goedgekeurd ontwikkelingsplan, bedoeld in artikel 13 van de wet .

Art. 10.De domeinconcessie wordt verleend voor een bepaalde duur van veertig jaar, die kan verlengd worden telkens met een periode van ten hoogste tien jaar zonder een totale duur van zeventig jaar te overschrijden. Afdeling 4. - Verplichtingen van de houder van de domeinconcessie

Art. 11.De netbeheerder, houder van de domeinconcessie : 1° informeert voorafgaandelijk de afgevaardigde van de minister en de commissie over elke wijziging betreffende de technische en financiële elementen, vermeld in het oorspronkelijk dossier op basis waarvan de domeinconcessie werd toegekend;2° zorgt ervoor dat, onverminderd de verplichtingen betreffende de Modular Offshore Grid bedoeld in en voorzien krachtens artikel 6/2 van de wet, de installaties voor de transmissie van elektriciteit zijn gebouwd en in werking zijn gesteld en zodoende de aansluiting met productie-installaties en de transmissie van elektriciteit wordt mogelijk gemaakt, binnen een termijn van drie jaar te rekenen vanaf de dag van de kennisgeving van de domeinconcessie of in geval van opschorting met toepassing van artikel 9, vanaf de dag waarop de reden(en) voor zulke opschorting verdwijnen behoudens indien kan aangetoond worden dat deze indiensttreding niet redelijkerwijs mogelijk is wegens externe redenen;3° treft alle noodzakelijke maatregelen voor de bescherming van de openbare veiligheid, zowel tijdens de bouw als tijdens de exploitatie van de installaties voor de transmissie van elektriciteit en bij de stopzetting ervan;4° bouwt een permanent systeem uit voor de evaluatie en de controle van de verplichtingen bedoeld in 3° ;5° treft alle nodige maatregelen ter bescherming en behoud van het marine milieu, zoals bepaald door de vergunning of de machtiging verleend krachtens artikel 25 van de wet van 20 januari 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 20/01/1999 pub. 12/03/1999 numac 1999022033 bron ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu Wet ter bescherming van het mariene milieu in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten ter bescherming van het marine milieu en ter organisatie van de mariene ruimtelijke planning in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België;6° treft tijdens de bouw en gedurende de uitbatingsfase en bij de stopzetting alle nodige maatregelen inzake signalisatie en lichtbakens, die voorgeschreven zijn door de van kracht zijnde wetgevingen en reglementeringen om het risico te voorkomen dat schepen, luchtschepen en andere drijvende of vliegende toestellen met de installaties voor de transmissie van elektriciteit zouden in botsing komen;7° bouwt de installaties volgens de normen en reglementen die van toepassing zijn in België, op een wijze die de uitbating, het onderhoud en alle andere tussenkomsten op een veilige manier toelaten;8° beschikt, onverminderd de verplichtingen bedoeld in en voorzien krachtens artikel 6/2 van de wet, over voldoende waarborgen voor de dekking van het risico van burgerlijke aansprakelijkheid ten gevolge van de nieuwe installaties voor de transmissie van elektriciteit, volgens de criteria die in het algemeen door de verzekeringsmaatschappijen worden toegepast en brengt de afgevaardigde van de minister en de commissie op de hoogte van elke wijziging van voornoemde waarborgen. Afdeling 5. - Wijziging, uitbreiding en verlenging van de

domeinconcessie Onderafdeling 1. - Wijziging of uitbreiding

Art. 12.§ 1. De bepalingen van afdelingen 3 en 4 zijn van toepassing op : 1° de aanvragen tot wijziging van de in dit besluit beoogde domeinconcessie;2° de aanvragen tot uitbreiding van de perimeter van de in dit besluit beoogde domeinconcessie. § 2. De titularis van de domeinconcessie moet : 1° indien de statuten van de vennootschap waaraan de domeinconcessie is toegekend, zoals zij zijn toegevoegd aan de concessieaanvraag, aanzienlijk gewijzigd worden, deze wijzigingen evenals het proces-verbaal van de buitengewone algemene vergadering die daartoe heeft beslist meedelen aan de afgevaardigde van de minister en aan de commissie;2° de afgevaardigde van de minister en de commissie informeren over elke aanzienlijke wijziging van die aard dat zij het technisch en financieel vermogen zullen wijzigen, waaronder in het bijzonder maar niet uitsluitend iedere wijziging in de controle over de vennootschap. In geval van wijziging van controle van de houder van de domeinconcessie bedoeld in dit besluit, maakt de afgevaardigde van de minister, na advies van de commissie, aan de minister een voorstel over om al dan niet over te gaan tot een vernieuwing van de domeinconcessie.

De beslissing van de minister over de noodzaak van een vernieuwing wordt aan de titularis overgemaakt binnen een termijn van zestig werkdagen te rekenen vanaf de ontvangst van dit voorstel.

Indien een vernieuwing noodzakelijk is, zijn de bepalingen van afdelingen 1, 2, 3 en 4 van dit hoofdstuk, van toepassing op de aanvraag tot vernieuwing van de concessie.

De toekenningscriteria bedoeld bij artikel 2 worden in aanmerking genomen voor zover de omstandigheden die doorslaggevend waren voor de beslissing van de minister, de oorspronkelijke beoordeling zouden wijzigen.

In het aanvraagdossier verbindt de aanvrager zich ertoe de voorwaarden van de oorspronkelijke concessie na te leven indien zij ongewijzigd zijn.

Bij ontstentenis van een aanvraag tot vernieuwing van de concessie binnen de negentig werkdagen na de betekening aan de titularis krachtens het derde lid, vervalt de oorspronkelijke concessie van rechtswege.

Onderafdeling 2. - Verlenging

Art. 13.§ 1. De aanvraag tot verlenging van de in dit besluit beoogde domeinconcessie, wordt door de netbeheerder gericht aan de afgevaardigde van de minister per een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs.

De aanvraag bevat drie originele exemplaren op papier van de informatie bedoeld in § 2 en twintig elektronische dragers met een kopie van het aanvraagdossier.

Enkel de aanvragen tot verlenging die ten minste twee jaar voor het verstrijken van de geldigheidsduur van de domeinconcessie werden ingediend zijn ontvankelijk. § 2. De aanvraag bevat ten minste : 1° de maatschappelijke naam en maatschappelijke zetel van de netbeheerder en de contactgegevens van de personen die gemachtigd zijn om het aanvraagdossier namens de netbeheerder te behandelen;2° een algemene nota met het voorwerp en een globale beschrijving van het transmissie-project alsook de voorzieningen voor de uitbating en het onderhoud van de installaties voor de transmissie van elektriciteit;Deze nota bevat de opgave van de redenen waarom de toekenningscriteria, bedoeld in artikel 2, vervuld zullen blijven; 3° een nota met de beschrijving van de eventueel uit te voeren onderhoud- en herstellingswerken of investeringen, de daarbij aangewende technische middelen, met inbegrip van de planning van al deze activiteiten;eventuele herinvesteringen dienen te zijn goedgekeurd door de minister in een door de netbeheerder opgemaakt ontwikkelingsplan waarbij de daarin opgenomen investeringskosten in aanmerking werden genomen door de commissie. § 3. De aanvraag tot verlenging van de domeinconcessie, wordt volgens de procedure van afdeling 3 behandelt. Afdeling 6. - Het vervallen en de intrekking van de domeinconcessie

Art. 14.De rechten die met de domeinconcessie verbonden zijn, eindigen van rechtswege : 1° op de vervaldag van de concessie, onverminderd de mogelijkheden tot verlenging van de concessie bedoeld in artikelen 10 en 13;2° op het moment dat de installaties die het voorwerp zijn van de domeinconcessie geen deel meer uitmaken van het transmissienet;3° In geval van herroeping van de aanstelling als netbeheerder of op het einde van zijn mandaat, onder de voorwaarden voorzien in artikel 10, § 2 van de wet. De houder van de domeinconcessie kan geen afstand doen van de domeinconcessie.

Art. 15.In de gevallen bedoeld in artikel 14, 1° en 2° worden de maatregelen die voorgeschreven zijn voor het definitief buiten gebruik stellen en het weghalen van de installatie, voor het beveiligen van de betrokken zone en voor het behoud en de bescherming van het marine milieu, verwezenlijkt door de netbeheerder en onder zijn verantwoordelijkheid.

In functie van de evolutie van de technieken, en mits akkoord van de minister, na advies van de betrokken administraties en van de commissie, kunnen er andere maatregelen worden toegepast dan die welke bij de toekenning van de domeinconcessie voorzien zijn en die ten minste een evenwaardig resultaat garanderen. HOOFDSTUK 3. - Overdracht van de administratieve vergunningen betreffende de elementen van het Modular Offshore Grid bedoeld in artikel 7, § 3, tweede lid, van de wet

Art. 16.De vergunningen die verleend werden krachtens het koninklijk besluit van 12 maart 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/03/2002 pub. 09/05/2002 numac 2002011121 bron ministerie van economische zaken Koninklijk besluit betreffende de nadere regels voor het leggen van elektriciteitskabels die in de territoriale zee of het nationaal grondgebied binnenkomen of die geplaatst of gebruikt worden in het kader van de exploratie van het continentaal plat, de exploitatie van de minerale rijkdommen en andere niet-levende rijkdommen daarvan of van de werkzaamheden van kunstmatige eilanden, installaties of inrichtingen die onder Belgische rechtsmacht vallen sluiten voor de elementen van het Modular Offshore Grid bedoeld in artikel 7, § 3, tweede lid van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten, worden, na gezamenlijk overleg tussen de twee voornoemde partijen, overgedragen door de houder van een domeinconcessie bedoeld in artikel 6 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten aan de netbeheerder, uiterlijk op het tijdstip van de eigendomsoverdracht aan de netbeheerder van de installaties die het voorwerp zijn van de betreffende vergunningen. De procedure van artikel 20 van het koninklijk besluit van 12 maart 2002Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 12/03/2002 pub. 09/05/2002 numac 2002011121 bron ministerie van economische zaken Koninklijk besluit betreffende de nadere regels voor het leggen van elektriciteitskabels die in de territoriale zee of het nationaal grondgebied binnenkomen of die geplaatst of gebruikt worden in het kader van de exploratie van het continentaal plat, de exploitatie van de minerale rijkdommen en andere niet-levende rijkdommen daarvan of van de werkzaamheden van kunstmatige eilanden, installaties of inrichtingen die onder Belgische rechtsmacht vallen sluiten is niet van toepassing op deze overdracht.

De overdracht van de vergunningen bedoeld in het eerste lid wordt ter kennis gegeven aan de minister door de netbeheerder en door de overdragende domeinconcessiehouder binnen 30 dagen na deze overdracht.

De vergunningen die verleend werden krachtens het koninklijk besluit van 7 september 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/09/2003 pub. 17/09/2003 numac 2003014212 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende de procedure tot vergunning en machtiging van bepaalde activiteiten in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten voor de elementen van het Modular Offshore Grid bedoeld in artikel 7, § 3, tweede lid van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten worden overdragen van de houder van een domeinconcessie bedoeld in artikel 6 van dezelfde wet aan de netbeheerder in overeenstemming met de procedure van artikel 40 van het koninklijk besluit van 7 september 2003Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 07/09/2003 pub. 17/09/2003 numac 2003014212 bron federale overheidsdienst volksgezondheid, veiligheid van de voedselketen en leefmilieu Koninklijk besluit houdende de procedure tot vergunning en machtiging van bepaalde activiteiten in de zeegebieden onder de rechtsbevoegdheid van België sluiten.

De overdracht van de voornoemde vergunningen blijft geschorst tot het moment van de eigendomsoverdracht van de betrokken installaties. HOOFDSTUK 4. - Verklaring van openbaar nut voor het plaatsen van installaties voor de transmissie van elektriciteit binnen een domeinconcessie bedoeld in artikel 6 van de wet alsook voor het gebruik van uitrustingsgoederen die toebehoren aan de houder van zo een concessie en voorwaarden voor het toezicht, het onderhoud en de reparatie van deze installaties Afdeling 1. - Verklaring van openbaar nut

Art. 17.De Koning kan de installatie door de netbeheerder van installaties voor de transmissie van elektriciteit binnen de perimeter van een domeinconcessie bedoeld in artikel 6 van de wet van openbaar nut verklaren alsook het gebruik door de netbeheerder in functie van de installaties voor de transmissie van elektriciteit, van goederen of uitrustingsgoederen die toebehoren aan de titularis van de concessie bedoeld in artikel 6 van de wet.

Art. 18.De Koning beoordeelt het openbaar nut rekening, houdende met het technisch en economisch belang voor de netbeheerder zodat de netbeheerder op die plaats installaties voor de transmissie van elektriciteit kan plaatsen of de betrokken uitrustingsgoederen gebruikt zonder de belangen van de houder van de domeinconcessie bedoeld in artikel 6 bovenmatig te schaden. Afdeling 2. - Indiening en behandeling van de aanvragen tot verklaring

van openbaar nut

Art. 19.De aanvraag tot verklaring van openbaar nut kan ofwel geïntegreerd worden in de concessieaanvraag bedoeld in artikel 3, § 1, ofwel afzonderlijk per aangetekend schrijven met ontvangstbewijs gericht worden aan de afgevaardigde van de minister.

De aanvraag bevat de informatie bedoeld in artikel 20 in drie papieren exemplaren en vijf courante elektronische dragers met een kopie van de aanvraag.

Art. 20.De aanvraag bevat : 1° een nota met een gedetailleerde beschrijving van het voorwerp van de aanvraag en een beschrijving van het technisch en economisch belang; 2° een dieptemetingskaart (in projectie WGS 84) op schaal 1/100.000 met vermelding van het volgende : a) de aanduiding van de grenzen van de domeinconcessie bedoeld in artikel 6 van de wet alsook de grenzen van de productie-installaties en van de kabels waarop deze concessie betrekking heeft;b) de bestaande en geplande installaties voor de transmissie van elektriciteit;3° de documenten die aantonen dat de passende verzekeringen zijn genomen om het risico inzake burgerlijke aansprakelijkheid te dekken zoals bedoeld in artikel 2, 7° ;4° de motieven die volgens de netbeheerder het openbaar nut rechtvaardigen en die bevestigen dat de verklaring van openbaar nut de belangen van de houder van de domeinconcessie bedoeld in artikel 6 van de wet niet bovenmatig schaden.5° een voorstel met betrekking tot het lot en de rechten van de installaties behorende tot de netbeheerder en die geplaatst werden op deze van de domeinconcessiehouder bedoeld in artikel 6 van de wet waarop een verklaring van openbaar nut wordt gevraagd, in geval de rechten met betrekking tot één van voornoemde concessies zijn beëindigd. De afgevaardigde van de minister gaat na of de aanvraag alle documenten bedoeld in het eerste lid bevat.

Indien het dossier onvolledig is, wordt de netbeheerder daarvan binnen een termijn van vijftien werkdagen na ontvangst van dat dossier door de afgevaardigde van de minister in kennis gesteld met vermelding van de elementen die ontbreken, waarna de netbeheerder zijn aanvraag aanvult binnen de vijftien werkdagen na de ontvangst van die informatie.

Art. 21.Binnen vijftien werkdagen na ontvangst van de aanvraag, eventueel verlengd met de termijn die nodig is voor de netbeheerder, om zijn dossier te vervolledigen, verstrekt de afgevaardigde van de minister een afschrift van de aanvraag van de verklaring van openbaar nut aan de titularis van de domeinconcessie bedoeld in artikel 6 van de wet. Laatstgenoemde beschikt over dertig werkdagen vanaf de ontvangst van het afschrift van de aanvraag, om zijn bedenkingen en opmerkingen schriftelijk mee te delen aan de afgevaardigde van de minister.

Het in vorige lid bedoeld advies met de eventuele technische voorwaarden worden door de afgevaardigde van de minister binnen tien werkdagen na ontvangst meegedeeld aan de netbeheerder.

Art. 22.Indien de verklaring van openbaar nut geïntegreerd is in de aanvraag van de domeinconcessie bedoeld in artikel 13/1 van de wet, wordt beslist over de verklaring van openbaar nut in de beslissing over de aanvraag van de concessie.

In het tegenovergestelde geval wordt er binnen veertig werkdagen na ontvangst van de bedenkingen en opmerkingen van de titularis van de domeinconcessie bedoeld in artikel 6 van de wet krachtens artikel 21, of, bij ontstentenis van advies, binnen veertig werkdagen na het verstrijken van de in artikel 21 bedoelde termijn, brengt de afgevaardigde van de minister zijn voorstel tot het toekennen van een verklaring van openbaar nut of zijn voorstel tot weigering van een verklaring van openbaar nut, alsook het gehele desbetreffende dossier, ter kennis van de Koning. De Koning beslist over de aanvraag van een verklaring van openbaar nut binnen een termijn van dertig werkdagen, te rekenen vanaf de datum waarop de Koning een voorstel ontvangen heeft van de afgevaardigde van de minister.

Als de Koning beslist om de verklaring van openbaar nut toe te kennen, wordt zijn beslissing bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en wordt ervan kennis gegeven aan de netbeheerder en aan de titularis van de domeinconcessie bedoeld in artikel 6 van de wet.

Als de Koning beslist om de verklaring van openbaar nut niet toe te kennen, worden de netbeheerder en de houder van de in artikel 6 van de wet bedoelde domeinconcessie hiervan per aangetekend schrijven geïnformeerd. Afdeling 3. - Rechten en verplichtingen van een titularis van een

verklaring van openbaar nut

Art. 23.De verklaring van openbaar nut verleent aan de netbeheerder, volgens de modaliteiten die zij voorziet, het recht om installaties voor de transmissie van elektriciteit te plaatsen onder, in, op of boven installaties die het voorwerp zijn van de domeinconcessie bedoeld in artikel 6 van de wet, onverminderd de verschillende administratieve vergunningen die nodig zijn voor dit doel.

Indien van toepassing, kent de verklaring aan de netbeheerder ook het recht toe om de goederen en de uitrustingen van de houder van de domeinconcessie, bedoeld in artikel 6 van de wet, te gebruiken teneinde de plaatsing, de exploitatie, het onderhoud en de reparatie van de in de perimeter van de genoemde domeinconcessie gesitueerde installaties voor de transmissie van elektriciteit te garanderen, op de wijze zoals bepaald in de verklaring.

Art. 24.De verklaring van openbaar nut levert een wettelijke erfdienstbaarheid van openbaar nut op die elke handeling verbiedt waardoor schade kan worden berokkend aan de oprichting en de werking van de installaties voor de transmissie van elektriciteit die zij beoogt. Zij geeft geen enkele aanleiding tot een buitenbezitstelling van de houder van de domeinconcessie, bedoeld in artikel 6 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten.

Art. 25.De netbeheerder plaatst en exploiteert zijn installaties voor de transmissie van elektriciteit, staat in voor het toezicht, voert alle werken uit of maakt gebruik van de goederen en uitrustingen van de domeinconcessiehouder bedoeld in artikel 6 van de wet, op een manier die de beperkingen voor de exploitatie van de productie-installaties van voornoemde titularis zo gering mogelijk houden.

Art. 26.De netbeheerder beschikt over een permanent recht van toegang tot de installaties voor de transmissie van elektriciteit bedoeld in de verklaring van openbaar nut, met het oog op het verzekeren van de plaatsing of het toezicht ervan en met het oog op het uitvoeren van de noodzakelijke werkzaamheden voor hun onderhoud of reparatie.

Afgezien van de gevallen van noodsituaties, geeft de netbeheerder kennis van zijn voornemen om installaties voor de transmissie van elektriciteit te plaatsen, om onderhouds- en reparatiewerkzaamheden uit te voeren, of handelingen van toezicht uit te voeren, ten minste 15 dagen op voorhand, aan de houder van de in artikel 6 van de wet bedoelde domeinconcessie. Hij deelt hem tegelijkertijd de informatie mee inzake de uit te voeren tussenkomst, om hem in staat te stellen om alle eventuele maatregelen in die zin te nemen.

De verklaring van openbaar nut bevat specifieke voorwaarden voor de plaatsing en de ontmanteling van de installaties voor de transmissie van elektriciteit, de uitoefening van het toezicht en de uitvoering van onderhouds- en reparatiewerkzaamheden.

Art. 27.§ 1. De verklaring van openbaar nut zoals bedoeld in artikel 17 en de eraan gerelateerde wettelijke erfdienstbaarheden van openbaar nut nemen van rechtswege een einde op het tijdstip waarop : 1° de domeinconcessie waarop zij betrekking heeft is beëindigd door verstrijking van de duur, door intrekking of door verval;2° in het geval van herroeping van de aanstelling als netbeheerder of het einde van zijn mandaat onder de voorwaarden bedoeld in artikel 10, § 2 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten;3° desgevallend, bij het vervallen van de domeinconcessie bedoeld in artikel 3, § 1 onverminderd de mogelijkheden tot verlenging van de concessie bedoeld in artikel 10 en 13. In het geval bedoeld in het eerste lid, 1°, dient de netbeheerder de voorgeschreven maatregelen te nemen bedoeld in artikel 15 teneinde het lot en de rechten op de installaties behorende tot de netbeheerder en geplaatst op deze van de domeinconcessiehouder bedoeld in artikel 6 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten waarop een verklaring van openbaar nut is gevestigd te regelen.

In het geval bedoeld in het eerste lid, 3°, dient de netbeheerder onder zijn verantwoordelijkheid de maatregelen te nemen die zijn voorgeschreven in de verklaring van openbaar nut met het oog op de ontmanteling van de installaties voor de transmissie van elektriciteit. § 2. De verklaring van openbaar nut zoals bedoeld in artikel 17 en de eraan gerelateerde wettelijke erfdienstbaarheden van openbaar nut nemen eveneens een einde wanneer de Koning, na raadpleging van de netbeheerder en de domeinconcessiehouder bedoeld in artikel 6 van de wet van 29 april 1999Relevante gevonden documenten type wet prom. 29/04/1999 pub. 11/05/1999 numac 1999011160 bron ministerie van economische zaken Wet betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt sluiten die door de verklaring van openbaar nut geaffecteerd wordt, beslist dat er geen openbaar nut meer is om de voornoemde verklaring te behouden. HOOFDSTUK 5. - Straf- en slotbepalingen

Art. 28.De inbreuken op de bepalingen van artikelen 11, 16 en 23 tot 26 van dit besluit worden gestraft met een gevangenisstraf van één maand tot zes maanden en met een geldboete van vijftig euro tot vierhonderd vijfennegentig euro achtenzeventig eurocent of met één van die straffen alleen.

Art. 29.De minister duidt onder de ambtenaren van de Algemene Directie Energie van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, de afgevaardigden aan die belast worden met : 1° hem te vertegenwoordigen in de gevallen bedoeld in dit besluit;2° het toezicht op de toepassing van dit besluit.

Art. 30.De minister bevoegd voor Energie en de minister bevoegd voor de Noordzee zijn, ieder wat hem betreft, belast met de uitvoering van dit besluit.

Gegeven te Brussel, 1 maart 2018.

FILIP Van Koningswege : De Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, M. DE BLOCK De Staatssecretaris voor Bestrijding van de sociale fraude, Privacy en Noordzee, Ph. DE BACKER De Minister van Energie, Leefmilieu en Duurzame Ontwikkeling, M. C. MARGHEM

^