Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 02 maart 1998
gepubliceerd op 05 maart 1998

Ministerieel besluit tot vaststelling van de practische organisatie van de medische verkiezingen zoals bedoeld in artikel 211, § 1, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994

bron
ministerie van sociale zaken, volksgezondheid en leefmilieu
numac
1998022157
pub.
05/03/1998
prom.
02/03/1998
ELI
eli/besluit/1998/03/02/1998022157/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

2 MAART 1998. Ministerieel besluit tot vaststelling van de practische organisatie van de medische verkiezingen zoals bedoeld in artikel 211, § 1, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994


De Minister van Sociale zaken, Gelet op de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, inzonderheid op artikel 211, § 1, zoals gewijzigd door de wetten van 29 april 1996 en 22 februari 1998;

Gelet op het koninklijk besluit van 8 augustus 1997 tot vaststelling van de regels voor de medische verkiezingen zoals bedoeld in artikel 211, § 1, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, gewijzigd door het koninklijk besluit van 2 december 1997;

Gelet op het advies van het Comité van de verzekering voor geneeskundige verzorging, uitgebracht op 19 januari 1998;

Overwegende dat het Arbitragehof middels zijn arrest van 29 mei 1997 het beroep heeft verworpen waarbij de vernietiging werd gevraagd van artikel 123 van de wet van 29 april 1996 houdende sociale bepalingen, dat artikel 211 vervangt in de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecordineerd op 14 juli 1994, zodat pas sinds die datum volstrekte zekerheid bestaat over de wettelijke grondslag voor de medische verkiezingen, die onverwijld moeten worden georganiseerd, zodat de bepalingen van dit besluit tot vaststelling van de practische organisatie van die verkiezingen zo spoedig mogelijk moeten worden genomen en bekendgemaakt;

Gelet op de adviezen van de Raad van State, gegeven op 16 september 1997 en 2 februari 1998, met toepassing van artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, Besluit : HOOFDSTUK I. - Definities en algemene bepalingen

Artikel 1.§ 1. In dit besluit wordt verstaan : 1° onder « de Minister » : de Minister van Sociale Zaken;2° onder « de Leidend Ambtenaar » : de Leidend Ambtenaar van de Dienst voor geneeskundige verzorging van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering;3° onder « het koninklijk besluit » : het koninklijk besluit van 8 augustus 1997 tot vaststelling van de regels voor de medische verkiezingen zoals bedoeld in artikel 211, § 1, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994, gewijzigd door het koninklijk besluit van 2 december 1997; § 2. De termijnen bedoeld in de artikelen 2, 4, § 1, 5, § 2, 9, § 1 en 11, § 3, van onderhavig besluit moeten worden nageleefd op straffe van verval. Ze nemen een aanvang de dag na die van de gebeurtenis of de akte die hen doen ingaan, en omvatten alle dagen, ook de zaterdag, de zondag en de wettelijke feestdagen.

De vervaldag is in de termijn begrepen. Is die dag echter een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst op de eerstvolgende werkdag. § 3. Voor het bepalen van de datum van de aangetekende zendingen zoals bedoeld in dit besluit wordt enkel rekening gehouden met de datum van de poststempel. HOOFDSTUK II. - Erkenning van representatieve beroepsorganisaties van geneesheren

Art. 2.§ 1. De beroepsorganisatie van geneesheren die als representatief wil worden erkend in de zin van artikel 1, § 1, van het koninklijk besluit zendt daartoe binnen een termijn van twintig dagen na de datum waarop de kiezerslijst wordt opgesteld, per aangetekende brief ondertekend door haar voorzitter aan de Leidend Ambtenaar de volgende gegevens : 1° de statutaire documenten en, in bijkomende orde, de schriftelijke bewijsmiddelen, waaruit blijkt dat zij voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 1, § 1, A, 1°, 2°, en 3° van het koninklijk besluit;2° de statutaire of andere documenten die bewijzen dat aan de in 1° voormelde voorwaarden is voldaan in de loop van de twee jaar die voorafgaan aan de datum waarop de kiezerslijst wordt opgesteld;3° de naam, in het Nederlands en in het Frans, waaronder de organisatie aan de verkiezingen wenst deel te nemen;4° een verklaring op eer ondertekend door de voorzitter van de beroepsorganisatie waarin deze verklaart dat de beroepsorganisatie of de verenigingen waaruit ze is samengesteld voldoet aan de voorwaarde vermeld in artikel 1, § 1, A, 5°, van het koninklijk besluit. § 2. De groepering van twee beroepsorganisaties die als representatief wil worden erkend in de zin van artikel 1, § 2, van het koninklijk besluit zendt daartoe binnen de termijn bepaald in § 1 per aangetekende brief ondertekend door beide voorzitters aan de Leidend Ambtenaar de volgende gegevens : 1° voor de eerste beroepsorganisatie : de gegevens bedoeld in § 1, 1° en 2° van onderhavig artikel; 2° voor de tweede organisatie : a) de statutaire documenten of andere schriftelijke bewijsmiddelen waaruit blijkt dat de organisatie of de verenigingen waaruit ze is samengesteld bijdragen int zoals bedoeld in artikel 1, § 1, A., 3°, van het koninklijk besluit; b) alle gegevens waaruit blijkt dat ze, gedurende de twee jaar voorafgaand aan de datum waarop de kiezerslijst wordt opgesteld, de beroepsbelangen van geneesheren heeft verdedigd;3° voor de groepering : a) de naam in het Nederlands en in het Frans, waaronder de groepering aan de verkiezingen wenst deel te nemen;b) een door de voorzitter van beide organisaties voor echt verklaarde kopie van de onderlinge overeenkomst;de overeenkomst bevat de naam bedoeld in a) hierboven en de door beide partijen overeengekomen verdeling van de bij de verkiezingen behaalde mandaten in alle organen bedoeld in het koninklijk besluit van 23 september 1997 tot vaststelling van de verhouding van de algemeen geneeskundigen en de geneesheren-specialisten in sommige organen van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering, in toepassing van artikel 211, § 1, van de wet betreffende verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 en in het koninklijk besluit van 23 september 1997 tot wijziging van het koninklijk besluit van 3 juli 1996 tot uitvoering van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994; c) een verklaring op eer ondertekend door de voorzitters van de beroepsorganisaties waarin deze verklaren dat de beroepsorganisaties of de verenigingen waaruit ze zijn samengesteld samen voldoen aan de voorwaarden vermeld in artikel 1, § 2, B, van het koninklijk besluit.

Art. 3.§ 1. De Leidend Ambtenaar geeft bij aangetekende zending kennis van ontvangst aan elke beroepsorganisatie of groepering die haar aanvraag tot erkenning, zoals bedoeld in artikel 2 heeft ingediend. § 2. De Leidend Ambtenaar onderzoekt voor elke aanvraag tot erkenning de gegevens bedoeld in artikel 2, § 1, 1°, 2° en 3° en in artikel 2, § 2, 1°, 2°, 3°, a) en b).

De Leidend Ambtenaar neemt in overleg met de betrokken organisaties of groeperingen alle noodzakelijke maatregelen indien meerdere organisaties of groeperingen onder dezelfde naam of onder verwarringstichtende namen aan de verkiezingen willen deelnemen.

De Leidend Ambtenaar maakt de verklaringen bedoeld in artikel 2, § 1, 4° en artikel 2, § 2, 3°, c) over aan de Voorzitter van het Comité van de Dienst voor geneeskundige controle. De Voorzitter van het Comité van de Dienst voor geneeskundige controle, bijgestaan door twee inspecteurs van verschillende taalrol en aangeduid door de Leidend Ambtenaar van de Dienst voor administratieve controle, controleert de verklaringen bedoeld in artikel 2, § 1, 4° op de administratieve zetel van de beroepsorganisatie, in het bijzijn van een gerechtsdeurwaarder aangeduid door de beroepsorganisatie en de verklaringen bedoeld in artikel 2, § 2, 3°, c) op de administratieve zetel van een van de beroepsorganisaties die de groepering vormen, in het bijzijn van gerechtsdeurwaarders aangeduid door die beroepsorganisaties.

Ten behoeve van deze controle worden de volgende gegevens betreffende de aangesloten geneesheren ter beschikking gehouden : - de naam, de voornaam en het RIZIV-identificatienummer; - de naam van de beroepsorganisatie of de vereniging waarbij hij is aangesloten; - de datum waarop de bijdragebetaling werd verricht in de loop van de vijftien maanden voorafgaand aan de datum bedoeld in artikel 1, § 1, A, 5° of artikel 1, § 2, B van het koninklijk besluit; - het betaalde bedrag; - de verwijzing naar het betalingsbewijs of het desbetreffende boekhoudkundig bewijs; - het aantal geneesheren waarvan de gegevens worden vermeld; - het totaal van de bijdragen betaald door de hierboven vermelde geneesheren.

Het proces-verbaal van elke controle wordt in beide landstalen opgemaakt door de Voorzitter van het Comité van de Dienst voor geneeskundige controle en wordt mede ondertekend door de gerechtsdeurwaarders, die er hun eventuele opmerkingen kunnen in vermelden.

Tegelijkertijd met de controles bedoeld in de vierde alinea doen gerechtsdeurwaarders, aangeduid door Leidend ambtenaar, samen de nodige vaststellingen in verband met de toepassing van artikel 1, § 3, van het koninklijk besluit. Zij noteren daartoe op een lijst de naam, de voornaam en het RIZIV-identificatienummer van elke geneesheer die de beroepsorganisatie of de groepering ter beschikking houdt voor de controle bedoeld in de vierde alinea. Nadat al de genoemde controles zijn beëindigd gaan zij na of de naam, de voornaam en het RIZIV-identificatienummer van een geneesheer meer dan één keer voorkomt op de door hen opgemaakte lijsten. In het proces-verbaal van deze controles vermelden zij de naam, de voornaam en het RIZIV-identificatienummer van de geneesheren die voorkomen op meer dan één van de door hen opgemaakte lijsten, samen met de namen van de beroepsorganisaties en/of de groeperingen die hun identificatiegegevens ter beschikking hadden gehouden : deze geneesheren worden voor deze beroepsorganisaties en/of groeperingen niet in aanmerking genomen voor de toepassing van artikel 1, § 1, A, 5° en artikel 1, § 2, B van het koninklijk besluit. De processen-verbaal van alle controles worden ten laatste twintig dagen na het einde van de termijn bedoeld in artikel 2, § 1, overgemaakt aan de Leidend Ambtenaar die ze samenvoegt met de gegevens bedoeld in het eerste lid en op basis van de totaliteit van de gegevens zijn beslissing treft over elke aanvraag tot erkenning van de representativiteit. § 3. De Leidend Ambtenaar geeft ten laatste dertig dagen na het einde van de termijn bedoeld in artikel 2, § 1 per aangetekend schrijven aan elke organisatie of groepering kennis van zijn beslissing over de aanvraag tot erkenning van de representativiteit.

Art. 4.§ 1. Binnen een termijn van 15 dagen na de datum van het aangetekend schrijven bedoeld in artikel 3, § 3 kan de beroepsorganisatie of de groepering tegen de beslissing omtrent de representativiteit beroep aantekenen bij de Minister. Het beroep wordt ingesteld bij aangetekende brief en bevat : - een kopie van alle stukken met betrekking tot de gegevens bedoeld in artikel 3, § 2; - een kopie van de kennisgeving van de beslissing; - de grieven tegen de beslissing.

Aan de Leidend Ambtenaar wordt per aangetekende brief een kopie toegestuurd van het beroepsschrift; deze maakt aan de Minister de processen-verbaal bedoeld in artikel 3, § 2, laatste lid, over. § 2. De Minister beslist over het beroep en geeft binnen een termijn van 10 dagen te rekenen vanaf de dag waarop het beroep werd ingediend per aangetekende brief van zijn beslissing kennis aan de betrokken organisatie of groepering en aan de Leidend Ambtenaar. Elk beroep dat niet voldoet aan de voorwaarden bepaald in § 1 zal als onontvankelijk beschouwd worden. HOOFDSTUK III. - Getuigen

Art. 5.§ 1. Onmiddellijk na het afsluiten van de beroepsprocedure vermeld in artikel 4 zendt de Leidend Ambtenaar aan elke als representatief erkende organisatie en groepering een aangetekende brief waarin hen gevraagd wordt de identiteit mee te delen van de geneesheren die voor hen zullen optreden als getuigen bij de loting bedoeld in artikel 6 van onderhavig besluit en bij de telverrichtingen bedoeld in Hoofdstuk VII van dit besluit. § 2. Binnen een termijn van zeven dagen na de datum van de aangetekende brief bedoeld in § 1 delen de organisaties en groeperingen per aangetekend schrijven aan de Leidend Ambtenaar de naam, de voornaam, het identificatienummer en het correspondentieadres mee van de getuigen die voor hen zullen optreden. HOOFDSTUK IV. - Toekenning lijstnummers

Art. 6.§ 1. De nummers waaronder de erkende beroepsorganisaties en groeperingen deelnemen aan de verkiezingen worden bepaald door loting.

Deze nummers worden in numerieke volgorde vermeld op het stembiljet. § 2. In de aangetekende brief bedoeld in artikel 5, § 1 deelt de Leidend Ambtenaar de door hem vastgestelde datum en plaats mee waarop de loting zal plaatshebben. Die datum situeert zich tussen de achtste en de tiende dag na het afsluiten van de beroepsprocedure vermeld in artikel 4. De beroepsorganisaties en de groeperingen delen plaats en datum van de loting mee aan hun getuigen. § 3. De loting heeft plaats in aanwezigheid van de getuigen bedoeld in artikel 5, en het resultaat ervan wordt vermeld op het proces-verbaal van de loting dat door de Leidend Ambtenaar en de getuigen wordt getekend. § 4. Een kopie van het proces-verbaal van de loting wordt door de Leidend Ambtenaar per aangetekende brief gestuurd aan elke deelnemende organisatie en groepering. HOOFDSTUK V. - Kiezerslijst

Art. 7.§ 1. De kiezerslijst wordt opgesteld op de door de Koning vastgestelde datum. § 2. De kiezerslijst wordt opgesteld door het RIZIV. Ze bevat eensdeels de naam, de voornaam, het identificatienummer, het bij het RIZIV gekende repertoriumadres en de taalrol van elke geneesheer-specialist en elke geneesheer-specialist in opleiding gerepertorieerd door het RIZIV en anderdeels de naam, de voornaam, het identificatienummer en de taalrol van elke andere geneesheer gerepertorieerd door het RIZIV.

Art. 8.§ 1. Ten laatste de zevende dag na de in artikel 7, § 1 bedoelde datum wordt de lijst ter inzage gelegd op de hoofdzetels van de provinciale diensten van de Dienst voor geneeskundige controle van het RIZIV, op de volgende adressen : Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Bij de lijst gaat een informatie over de modaliteiten voor het indienen van het bezwaarschrift bedoeld in artikel 9. § 2. De lijst blijft gedurende vijftien dagen ter inzage.

Art. 9.§ 1. De geneesheer die bezwaar wenst aan te tekenen richt daartoe ten laatste twee dagen na het einde van de termijn bedoeld in artikel 8, § 2 aan de Leidend Ambtenaar een aangetekend schrijven met zijn grieven en desgevallend met zijn verzoek onder een andere taalrol op de kiezerslijst te worden ingeschreven. § 2. De Leidend Ambtenaar onderzoekt de bezwaarschriften en geeft binnen de vijftien dagen na ontvangst per aangetekende brief kennis van zijn beslissing. Elk bezwaarschrift dat niet voldoet aan de voorwaarden bepaald in § 1 zal als onontvankelijk beschouwd worden.

Art. 10.Ten laatste de vijftigste dag na de datum bedoeld in artikel 7, § 1, stelt de Leidend Ambtenaar de definitieve kiezerslijst vast en deelt deze per aangetekend schrijven mee aan de organisaties en groeperingen die deelnemen aan de verkiezingen. HOOFDSTUK VI. - Stemverrichtingen

Art. 11.§ 1. Ten laatste 15 dagen na de loting bedoeld in artikel 6, § 2, stuurt de Leidend Ambtenaar aan elke geneesheer die voorkomt op de definitieve kiezerslijst bedoeld in artikel 10, een aangetekende zending in de taal van de taalrol zoals die op de definitieve kiezerslijst is vermeld. § 2. De zending bevat : 1° instructies over de stemprocedure;2° een omslag met het stembiljet;3° een document met naam, voornaam en identificatienummer van de geneesheer door hem te ondertekenen indien hij aan de stemming wil deelnemen;4° een omslag om de omslag bedoeld in 2° met ingesloten het stembiljet en het getekende document bedoeld in 3° aangetekend aan het RIZIV terug te sturen. § 3. De geneesheer stuurt de omslag zoals bedoeld in § 2, 4° aangetekend aan het R.I.Z.I.V. terug binnen de vijftien dagen na de datum van de aangetekende zending van het RIZIV bedoeld in § 1. § 4. De omslagen bedoeld in § 2, 4° die niet aangetekend of niet binnen de termijn bepaald in § 3 worden verzonden worden niet in aanmerking genomen bij de telverrichtingen bedoeld in Hoofdstuk VII.

Art. 12.De stem kan enkel geldig uitgebracht worden door het cirkeltje voorafgaand aan de naam van één organisatie of één groepering te kleuren. HOOFDSTUK VII. - Telverrichtingen

Art. 13.De datum van de telling wordt vastgesteld door de Leidend Ambtenaar. Die datum situeert zich ten laatste de vijftigste dag na de loting bedoeld in artikel 6, § 2.

Art. 14.§ 1. Ten laatste twintig dagen vóór de datum van de telling stelt de Leidend Ambtenaar het aantal telbureaus vast dat moet worden samengesteld, en duidt hij de ambtenaren van het RIZIV aan die er deel zullen van uitmaken. § 2. Ten laatste vijftien dagen voor de datum van de telling stelt het hoofdtelbureau de telbureaus samen. De ambtenaren die er deel van uitmaken worden door de Leidend Ambtenaar in kennis gesteld van hun aanduiding en van de datum van de telling.

Art. 15.Ten laatste vijftien dagen voor de datum van de telling roept de Leidend Ambtenaar de getuigen bedoeld in artikel 5 per aangetekende brief op aanwezig te zijn bij de telling.

De verrichtingen in het hoofdtelbureau en in elk telbureau mogen worden bijgewoond door één getuige van elke deelnemende organisatie en elke deelnemende groepering.

Art. 16.De dag van de telling worden, in aanwezigheid van de getuigen van de deelnemende organisaties en groeperingen, de omslagen bedoeld in artikel 11, § 2, 4° die door het RIZIV werden ontvangen, geopend en worden de namen van de geneesheren die het document bedoeld in artikel 11, § 2, 3° hebben ondertekend aangestipt op het daartoe bestemde exemplaar van de kiezerslijst.

Art. 17.De Leidend Ambtenaar bepaalt het model van het proces-verbaal van het hoofdtelbureau en van de telbureaus.

Art. 18.Het proces-verbaal van elk telbureau vermeldt : 1° het nummer van het telbureau;2° de naam van het kiescollege waarvoor het is samengesteld;3° de naam van elke deelnemende organisatie en van elke deelnemende groepering, samen met het door hen behaald aantal stemmen;4° het aantal omslagen bedoeld in artikel 11, § 2, 4°, dat ter beschikking wordt gesteld van het telbureau;5° het aantal blanco en ongeldige stembiljetten;6° het aantal omslagen bedoeld in artikel 11, § 2, 2°, dat niet werd geopend omdat het document bedoeld in artikel 11, § 2, 3°, ontbreekt in de omslag bedoeld in artikel 11, § 2, 4°, of niet is ondertekend of niet identificeerbaar is overeenkomstig de kiezerslijst;7° desgevallend de opmerkingen van de getuigen, gevolgd door hun handtekening;8° de handtekening van de leden en de aanwezige getuigen.

Art. 19.Het hoofdtelbureau verzamelt de processen-verbaal van de telbureaus. Per kiescollege maakt het hoofdtelbureau de som van de stemmenaantallen die voor elke organisatie of groepering werden opgetekend in het proces-verbaal van elk telbureau.

Art. 20.Het proces-verbaal van het hoofd-telbureau vermeldt voor elk kiescollege : 1° de naam van elke deelnemende organisatie en groepering, gevolgd door het door hen behaalde aantal stemmen opgetekend in elk telbureau en de som van deze aantallen;2° het aantal blanco en ongeldige stemmen opgetekend per telbureau en de som daarvan;3° desgevallend de opmerkingen van de getuigen gevolgd door hun handtekening;4° de handtekening van de leden en van de aanwezige getuigen. HOOFDSTUK VIII. - Bekendmaking

Art. 21.De Leidend Ambtenaar zendt de uitslag van de verkiezingen naar : 1° de Minister;2° de Algemene raad bedoeld in artikel 15 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994;3° het Verzekeringscomité bedoeld in artikel 21 van voornoemde wet;4° het Comité van de Dienst voor geneeskundige controle bedoeld in artikel 140 van voornoemde wet. HOOFDSTUK IX. - Slotbepaling

Art. 22.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad is bekendgemaakt.

Brussel, 2 maart 1998.

Mevr. M. DE GALAN

^