Etaamb.openjustice.be
Ministerieel Besluit van 26 oktober 2000
gepubliceerd op 07 november 2000

Ministerieel besluit tot goedkeuring van het reglement dat werd aangenomen door de raad van bestuur van BIAC, N.V. van publiek recht, van 15 juni 2000, betreffende de invoering van een geluidsquotasysteem tijdens de nacht en tot bepaling van de maximaal toegelaten hoeveelheid nachtlawaai op de luchthaven Brussel-Nationaal

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
2000014249
pub.
07/11/2000
prom.
26/10/2000
ELI
eli/besluit/2000/10/26/2000014249/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

26 OKTOBER 2000. - Ministerieel besluit tot goedkeuring van het reglement dat werd aangenomen door de raad van bestuur van BIAC, N.V. van publiek recht, van 15 juni 2000, betreffende de invoering van een geluidsquotasysteem tijdens de nacht en tot bepaling van de maximaal toegelaten hoeveelheid nachtlawaai op de luchthaven Brussel-Nationaal


ADVIES VAN DE RAAD VAN STATE De Raad van State, afdeling wetgeving, vierde kamer, op 19 oktober 2000 door de Vice-Eerste Minister en Minister van Mobiliteit en Vervoer verzocht hem, binnen een termijn van ten hoogste drie dagen, van advies te dienen over een ontwerp van ministerieel besluit « tot goedkeuring van het reglement dat werd aangenomen door de raad van bestuur van BIAC, N.V. van publiek recht, van 15 juni 2000, betreffende de invoering van een geluidsquotasysteem tijdens de nacht en tot bepaling van de maximaal toegelaten hoeveelheid nachtlawaai op de luchthaven Brussel-Nationaal », heeft op 23 oktober 2000 het volgende advies gegeven : Overeenkomstig artikel 84, eerste lid, 2°, van de gecoördineerde wetten op de Raad van State, ingevoegd bij de wet van 4 augustus 1996, moeten in de adviesaanvraag in het bijzonder de redenen worden aangegeven tot staving van het spoedeisende karakter ervan.

In het onderhavige geval luidt die motivering in de brief aldus : « ..., il s'agit de fixer le niveau du quota saisonnier octroyé à l'aéroport fédéral pour la saison prochaine, c'est-à-dire la saison d'hiver - IATA, avant le début de cette saison fin octobre. ». 1. In zoverre het ontworpen besluit ertoe strekt overeenkomstig artikel 195 van de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven een door de vennootschap « Brussels International Airport Company » aangenomen reglement goed te keuren, is het een handeling van administratief toezicht. Zulk een handeling is geen reglementair besluit in de zin van artikel 3 van de gecoördineerde wetten op de Raad van State.

Het ontworpen besluit behoeft derhalve niet om advies aan de afdeling wetgeving te worden voorgelegd. 2. Voorst bevat het ontworpen besluit verscheidene bepalingen in verband met quota die worden vastgesteld om geluidshinder van vliegtuigen te bestrijden. Bij de afdeling administratie van de Raad van State zijn verscheidene geschillen hangende waarbij de kwestie van de verdeling over de federale overheid en de gewesten van de bevoegdheden op het gebied van de strijd tegen de geluidshinder van vliegtuigen centraal staat. Er zijn meer bepaald vier verzoekschriften ingediend met het oog op de nietigverklaring van het besluit van 27 mei 1999 van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de bestrijding van geluidshinder voortgebracht door het luchtverkeer (1), dat in de aanhef van het ontwerp wordt vermeld.

Wanneer aldus geschillen hangende zijn bij de afdeling administratie, is het gebruikelijk dat de afdeling wetgeving geen opmerkingen maakt die beschouwd zouden kunnen worden als de bepaling van een standpunt met betrekking tot de kwesties die aan dat rechtscollege zijn voorgelegd.

Het is dan ook beter het voorliggende ontwerpbesluit niet de onderzoeken.

De kamer was samengesteld uit : de heren : R. Andersen, kamervoorzitter;

P. Lienardy, P. Vandernoot, staatsraden;

Mevr. C. Gigoy, griffier.

Het verslag werd uitgebracht door de H. B. Jadot, auditeur. De nota van het Coördinatiebureau werd opgesteld en toegelicht door Mevr. V. Franck, adjunct-referendaris.

De overeenstemming tussen de Franse en de Nederlandse tekst werd nagezien onder toezicht van de H. R. Andersen.

De griffier, C. Gigot.

De voorzitter, R. Andersen. _______ Nota (1) Zaken G/A.87.207/XIII-1.383; G/A. 87.214/XIII-1.384; G/A. 87.227/XIII-1.402; G/A. 87.224/VII-19.613.

26 OKTOBER 2000. - Ministerieel besluit tot goedkeuring van het reglement dat werd aangenomen door de raad van bestuur van BIAC, N.V. van publiek recht, van 15 juni 2000, betreffende de invoering van een geluidsquotasysteem tijdens de nacht en tot bepaling van de maximaal toegelaten hoeveelheid nachtlawaai op de luchthaven Brussel-Nationaal De Minister van Mobiliteit en Vervoer, Gelet op de wet van 21 maart 1991 betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, inzonderheid de artikelen 194, 195 en 196;

Gelet op het beheerscontract afgesloten op 14 augustus 1998 tussen de Staat en de naamloze vennootschap "Brussels Airport Terminal Company", inzonderheid de artikelen 34 en 35, goedgekeurd bij het koninklijk besluit van 25 augustus 1998;

Overwegend het besluit dat de Brusselse Hoofdstedelijke Regering nam op 27 mei 1999 betreffende de bestrijding van de geluidshinder veroorzaakt door vliegtuigen;

Gelet op het ministerieel besluit van 31 december 1999 bepalende de maximale hoeveelheid lawaai die per seizoen 's nachts toegelaten is op de luchthaven Brussel-Nationaal;

Overwegend de beslissing van de ministerraad van 11 februari 2000;

Gelet op het reglement aangenomen door de raad van bestuur van BIAC, NV van publiek recht, op 15 juni 2000, betreffende de invoering van een geluidsquotasysteem tijdens de nacht op de luchthaven Brussel-Nationaal;

Gelet op het advies van de Inspectie van Financiën van 15 juni 2000;

Gelet op de beslissing van de Vlaamse Regering van 17 juli 2000;

Gelet op de beslissing die de Brusselse Hoofdstedelijk Regering nam op 20 juli 2000;

Gelet op de beslissing van de Waalse Regering van 12 oktober 2000;

Gelet op de hoogdringendheid, gewettigd door het feit dat de seizoenquota's voor het geluid onmiddellijk moeten worden vastgelegd, omdat het volgende IATA-seizoen, het winterseizoen 2000-2001 in de maand oktober begint;

Gelet op de beraadslaging van de ministerraad van 16 juni 2000 over de adviesaanvraag binnen een termijn van een maand;

Gelet op het advies dat de Raad van State gaf op 26 oktober 2000, in toepassing van art. 84, alinea 1, 2°, van de wetten betreffende de Raad van State, gecoördineerd op 12 januari 1973, vervangen door de wet van 4 augustus 1996, Besluit :

Artikel 1.Het reglement dat werd aangenomen door de raad van bestuur van BIAC, N.V. van publiek recht, op 15 juni 2000, betreffende de invoering van een geluidsquotasysteem tijdens de nacht op de luchthaven Brussel-Nationaal, wordt goedgekeurd. Voor de toepassing van dit besluit, worden de definities van dit reglement overgenomen.

Art. 2.§ 1. Voor de opstijgingen worden de volgende geluidsquota per seizoen ingevoerd : - winter 2000/2001 : 44.500 (21 weken); - zomer 2001: 68.500 (31 weken); - winter 2001/2002 : 41.500 (22 weken); - zomer 2002 : 55.500 (30 weken); - winter 2002/2003 : 36.500 (22 weken); - zomer 2003 : 48.000 (30 weken). § 2. Met uitzondering van de vrijgestelde bewegingen, moeten alle effectief verrichte bewegingen tussen 23.00 uur lokale tijd en 05.59 uur lokale tijd verricht zijn binnen de grenzen vastgesteld door de geluidsquota per seizoen. § 3. Indien, ingevolge de algemene IATA-regels betreffende de lengte van de seizoenen, deze seizoenen verlengd of verkort worden, worden de geluidsquota's per seizoen verhoudingsgewijs aangepast. § 4. Behoudens andersluidende verklaring van de Minister zal het onvolledig gebruik van de geluidsquota niet leiden tot een overdracht naar een volgend seizoen en worden overschrijdingen in mindering gebracht op de geluidsquota van het daaropvolgend overeenkomend seizoen. Onverminderd de sancties bepaald in art. 4, § 2.

Art. 3.Om ontvankelijk te zijn moet het verzoek bedoeld in art 7, § 2 van het reglement als bijlage bij onderhavig besluit worden ingediend voor 1 september 2002 en gewettigd zijn door een vertraging in de levering van een luchtvaartuig of door de onbeschikbaarheid op de markt van een vervangend vliegtuig dat stil genoeg is t.o.v. de maximum toegelaten GB krachtens dit reglement.

De Minister zal een antwoord formuleren voor 1 november 2002.

Art. 4.§ 1. Ten laatste veertien dagen na het einde van ieder IATA-seizoen verstrekt BIAC aan het Bestuur van de Luchtvaart alle noodzakelijke inlichtingen om deze toe te laten zich ervan te verzekeren dat alle bewegingen welke effectief werden verricht gedurende de perioden waarin de geluidsquota toepasselijk zijn, met uitzondering van de vrijgestelde bewegingen, geen geluidshoeveelheid hebben teweeggebracht welke hoger is dan degene vastgesteld door deze geluidsquota. § 2 Op het einde van elk seizoen zal een evaluatie verricht worden van de toepassing van onderhavig ministerieel besluit en het bijgevoegd reglement. Bij niet-naleving van een van beiden zullen de bevoegde ministers aan BIAC sancties kunnen opleggen die bepaald worden in artikel 37 van het beheerscontract dat op 14 augustus 1998 werd afgesloten tussen de Staat en de naamloze vennootschap « Brussels Airport Terminal Company ».

Art. 5.Het ministerieel besluit van 31 december 1999 bepalende de maximale hoeveelheid lawaai dat per seizoen 's nachts toegelaten is op de luchthaven Brussel-Nationaal wordt ingetrokken.

Art. 6.Dit besluit treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt gepubliceerd.

Brussel, 26 oktober 2000.

Mevr. I. DURANT

^