Etaamb.openjustice.be
Omzendbrief van 11 juli 2008
gepubliceerd op 29 juli 2008

Omzendbrief betreffende de uitoefening, door het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, van het vernietigingstoezicht op de plaatselijke ziekenhuisverenigingen van het IRIS-net

bron
gemeenschappelijke gemeenschapscommissie van het brussels hoofdstedelijk gewest
numac
2008031383
pub.
29/07/2008
prom.
11/07/2008
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

GEMEENSCHAPPELIJKE GEMEENSCHAPSCOMMISSIE VAN HET BRUSSELS HOOFDSTEDELIJK GEWEST


11 JULI 2008. - Omzendbrief betreffende de uitoefening, door het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, van het vernietigingstoezicht op de plaatselijke ziekenhuisverenigingen van het IRIS-net


Aan de Dames en Heren Voorzitters van de raden van bestuur van de plaatselijke ziekenhuisverenigingen van het IRIS net en van de de IRIS-aankoopdienst Aan de Dames en Heren Leidende ambtenaren van de plaatselijke ziekenhuisverenigingen van het IRIS-net en de IRIS-aankoopdienst Aan de heer Voorzitter van de raad van bestuur van de koepelvereniging IRIS. 1. Inleiding Hoofdstuk XIIbis van de organieke wet van de O.C.M.W.'s regelt de werking van de Brusselse openbare ziekenhuizen (plaatselijke ziekenhuisverenigingen), in het bijzonder door de activiteiten onder te brengen onder de directie en het algemeen beheer van een IRIS-koepelvereniging.

In artikel 135septies voorziet de organieke wet van de O.C.M.W.'s in de uitoefening van een vernietigingstoezicht op de plaatselijke ziekenhuisverenigingen door het Verenigd College van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC).

Overigens voorziet artikel 135undecies in § 2 dat de door IRIS opgerichte instellingen onder dezelfde toezichtsregels vallen als de plaatselijke ziekenhuisverenigingen. In het kader van de huidige omzendbrief is de IRIS-aankoopdienst onderworpen aan dezelfde verplichtingen als de plaatselijke ziekenhuisverenigingen.

Dit toezicht is van toepassing op alle beslissingen genomen door de algemene vergadering, de raad van bestuur en de leidend ambtenaar van de plaatselijke ziekenhuisverenigingen, met uitzondering van de beslissingen die deel uitmaken van een bijzonder goedkeuringstoezicht en goedkeuringsprocedure van de IRIS-koepelvereniging.

Het bestuur van de GGC was tot op heden verantwoordelijk voor het organiseren van dit vernietigingstoezicht. Middels deze omzendbrief, informeren wij u dat dit laatste voortaan zal worden uitgeoefend door de Directie toezicht op de O.C.M.W.'s binnen het Gewestbestuur Plaatselijke Besturen. 2. Organisatie van het toezicht Ter herinnering, artikel 135septies voorziet dat de plaatselijke ziekenhuisverenigingen de volgende documenten aangetekend dienen op te sturen : - Kopieën van de agenda en de notulen van de vergaderingen van de algemene vergadering en van de raad van bestuur binnen vijftien dagen na de vergaderingen; - Een maandelijks overzicht van de beslissingen genomen door de Leidend ambtenaar, evenals een beknopte omschrijving van het onderwerp ervan.

Binnen een termijn van vijftien dagen, gerekend vanaf de datum van ontvangst van de documenten, kan het Verenigd College verzoeken om alle stukken voor te leggen die het nuttig acht voor de uitoefening van zijn toezicht.

De betrokken plaatselijke ziekenhuisvereniging beschikt eveneens over een termijn van vijftien dagen, gerekend vanaf de datum van de aanvraag, om deze stukken toe te zenden.

Indien de beslissingen, bedoeld in artikel 135septies, strijdig zijn met de wet of het algemeen belang schaden, kunnen zij door het Verenigd College vernietigd worden binnen een termijn van vijftien dagen, gerekend vanaf de datum van ontvangst van de opgevraagde stukken.

Alle bovengenoemde documenten dienen voortaan naar het volgende adres te worden verzonden : Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Directie Toezicht op de O.C.M.W.'s, Kruidtuinlaan 20, 1035 Brussel. 3. Motiveringsplicht De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen wijst op de noodzaak van afdoende juridische en feitelijke overwegingen die aan de beslissing ten grondslag liggen.Het schenden van de formele motiveringsplicht kan aanleiding geven tot het optreden van de overheid met administratief toezicht op grond van haar wettigheidstoezicht.

Bij het opmaken van de verslagen of overzichten die als basis dienen voor de uitoefening van het algemeen toezicht door het Verenigd College, dient eveneens voldoende aandacht besteed aan een zorgvuldige omschrijving van de beslissing. Voor overheidsopdrachten denken we bijvoorbeeld aan het onderwerp van de opdracht, de gekozen gunningswijze en het bedrag zonder BTW. Voor personeelsdossiers denken we bijvoorbeeld aan de naam van betrokkene, diens graad, desgevallend de duur van het contract en het respect van de taalwetgeving. 4. Contact Het is mogelijk dat de ambtenaren belast met deze taak bijkomende informatie nodig hebben.Teneinde het verzenden van stukken te vermijden en de risico's van verlies, zullen zij naar uw bestuur komen met het oog op een inventarisatie van de documenten die nuttig zouden kunnen zijn bij de uitoefening van het toezicht. Men treedt eerstdaags met u in contact om een afspraak te regelen.

Brussel, 11 juli 2008.

De Leden van het Verenigd College, bevoegd voor het beleid inzake de Bijstand aan Personen : P. SMET Mevr. E. HUYTEBROECK

^