Etaamb.openjustice.be
Samenwerkingsakkoord van 23 mei 2013
gepubliceerd op 23 juli 2013

Samenwerkingsakkoord tussen het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap over het opstarten van een gemeenschappelijk initiatief om gegevens te delen en over het gemeenschappelijk beheer van dit initiatief

bron
waalse overheidsdienst
numac
2013204168
pub.
23/07/2013
prom.
23/05/2013
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

23 MEI 2013. - Samenwerkingsakkoord tussen het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap over het opstarten van een gemeenschappelijk initiatief om gegevens te delen en over het gemeenschappelijk beheer van dit initiatief


Gelet op de Belgische Grondwet, zoals gecoördineerd op 17 februari 1994, inzonderheid op artikelen 121 tot 133 en 134 tot 140 ervan;

Gelet op de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, artikel 92bis;

Gelet op de wet van 8 december 1992 op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;

Gelet op het samenwerkingsakkoord tussen de federale, gewestelijke en gemeenschappelijke overheden teneinde de initiatieven te harmoniseren en te uitlijnen om een geïntegreerd e-government te verwezenlijken;

Gelet op het samenwerkingsakkoord van 21 februari 2013 tussen het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap tot organisatie van een gemeenschappelijke dienst inzake de administratieve vereenvoudiging en de elektronische administratie, "e-Wallonie-Bruxelles Simplification " (e-Wallonië-Brussel Vereenvoudiging) genoemd, afgekort "eWBS";

Overwegende dat de administratieve vereenvoudiging omschreven wordt als een geheel van stappen waardoor de administratieve formaliteiten die een gebruiker moet vervullen om aan de door de autoriteiten opgelegde regels te voldoen, verlicht en vereenvoudigd worden;

Dat e-government dan weer omschreven wordt als het gebruik van de Informatie- en Communicatietechnologieën (TIC) door de besturen ter verbetering van de openbare diensten en de democratische processen en ter versterking van de ondersteuning van de openbare beleidslijnen;

Overwegende dat de vereenvoudiging van de stappen ten gunste van de gebruiker zich als een verplichting opdringt daar, in tegenstelling tot de privé-sector, de gebruiker die in contact is met het bestuur de dienstverlener niet mag kiezen, maar ook omdat de internationale context, met name de Europese context, voor een vermindering van de administratieve lasten pleit;

Dat meer efficiënte en productieve openbare diensten noodzakelijk zijn, in het bijzonder voor ondernemingen maar ook voor de andere gebruikers : vereenvoudigde stappen en diensten besparen de gebruikers een hele reeks improductieve modaliteiten en administratieve rompslomp die hun activiteit belemmeren en ze in hun actie benadelen;

Dat de vereenvoudiging van de stappen voor de gebruikers zich tot slot als een opportuniteit opdringt daar ze de besturen de kans biedt om hun handelswijze opnieuw uit te denken waarbij ze hun opdrachten in overeenstemming met de werkelijke behoeften van de gebruikers vervullen;

Overwegende dat de prioritaire doelstelling erin bestaat de administratieve lasten voor de gebruiker te verminderen, waarbij zoveel mogelijk voorkomen moet worden dat die lasten aan de administratie overgedragen worden;

Overwegende dat de acties die inzake de administratieve vereenvoudiging en de e-government gevoerd worden, de door de Belgische federale structuur bepaalde opgelegde institutionele afbakeningen overschrijden;

Dat zowel het Waalse Gewest als de Franse Gemeenschap van de administratieve vereenvoudiging en de e-governement een belangrijke uitdaging hebben gemaakt en dat ze hun acties in die domeinen op lange termijn hebben uitgestippeld, waarbij ze volkomen rekening houden met de verminderingsuitdagingen van de administratieve taken zoals ze met name op Europees niveau zijn bepaald;

Overwegende dat de vereenvoudigingsaanvraag des te meer verantwoord is daar een groot deel van de vereiste inlichtingen in handen zijn van de besturen;

Dat een deel van de inhoud van een administratief dossier aldus wijst op gegevens die overigens reeds beschikbaar zijn binnen het Bestuur in het algemeen;

Dat wat op het eerste gezicht op een paradox kan lijken, geen contradictie meer is wanneer op de versnippering van de informatie tussen diensten van verschillende beleidsniveaus (federaal, gewestelijk, gemeentelijk, enz.) of zelfs binnen eenzelfde beleidsniveau wordt gewezen;

Overwegende dat de doelstelling is dat de besturen op termijn de gegevens waarover ze reeds beschikken of waarover een ander bestuur of een databank beschikt niet meer inzamelen en dat er slechts voor de gegevens die niet elders beschikbaar zijn een beroep op de gebruikers zou worden gedaan;

Dat een concrete toepassing van dit principe voor de ondernemingen in het kader van de overheidsopdrachten reeds actueel is, waarbij het bestuur ermee belast is tijdens de kwalitatieve selectiefase van de procedure voor de gunning van de opdracht;

Overwegende dat het actieplan e-government 2011-2015 van de Europese Commissie erin voorziet dat "de geplande acties de lidstaten moeten helpen om hun onnuttige administratieve lasten te schrappen. Dat is mogelijk, waarbij met name ervoor gezorgd wordt dat de openbare overheden de beschikbare personele informatie op intelligente wijze gebruiken en dat het princiep van de registratie van de gegevens eens en voor altijd wordt toegepast, krachtens welk de inlichtingen vereist door de particulieren slechts één keer worden verzameld, op voorwaarde dat de eisen inzake de bescherming van de gegevens en van de persoonlijke levenssfeer worden vervuld";

Gelet op het Samenwerkingsakkoord van 28 september 2006 tussen de Federale Staat, de Vlaamse, de Franse en de Duitstalige Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, het Waalse Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschapscommissie en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie betreffende de principes voor een geïntegreerd e-government en de bouw, het gebruik en beheer van ontwikkelingen en diensten van een geïntegreerd e-government bepaalt hetgeen volgt : "Partijen erkennen dat het actief uitwisselen van informatie, het gebruik van authentieke bronnen en de eenmalige inzameling van gegevens die ter beschikking worden gesteld van alle overheden en overheidsdiensten een sleutelsteen van geïntegreerde e-government processen en -toepassingen vormen.

Dit betekent onder meer ook dat binnen elke overheid moet worden vastgesteld welke gegevens of gegevenscategorieën door welke overheidsdienst in hun authentieke vorm worden opgeslagen en up-to-date gehouden. Dit, zo veel mogelijk in samenspraak met en rekening houdend met de behoeften van alle andere overheidsdiensten.

Hierdoor hoeven de andere overheidsdiensten die deze gegevens nodig hebben in staat worden gesteld te bepalen bij welke overheidsdienst ze deze authentieke gegevens kunnen betrekken, moeten zij deze gegevens slechts bewaren gedurende de tijd nodig voor de uitvoering van hun opdrachten, en hoeven zij zich niet te bekommeren om het bijhouden van de historiek van deze gegevens.

Iedere Partij bij dit samenwerkingsakkoord blijft evenwel verantwoordelijk voor het beheer van de gegevens waarvoor zij ingevolge een wettelijke of reglementaire bepaling bevoegd is. (...) De Partijen verbinden zich ertoe steeds de nodige organisatorische, technische en administratieve maatregelen te treffen om de integriteit, beveiliging en vertrouwelijkheid van de informatie en de gegevens van welke aard dan ook waarvan zij naar aanleiding van het ondernemen van gemeenschappelijke acties kennis krijgen, te verzekeren. De Partijen garanderen steeds de naleving van de wetten, reglementen en richtlijnen inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.";

Overwegende dat in 2008 de voorstellen van acties opgenomen in een studie van de OESO over het elektronisch bestuur in België met name bepalen dat : "de Belgische gouvernementele overheden zouden moeten overwegen om de synergieën rond een centrale visie en gemeenschappelijke strategische doelstellingen te verstevigen. De operationele samenwerking inzake elektronisch bestuur is heilzaam gebleken..." en dat "om de werking van de diensten van begin tot eind te verzekeren, alle gouvernementele overheden moeten streven naar een gemeenschappelijk algemeen platform dat betrekking heeft op het juridisch en reglementair kader voor elektronisch bestuur, met name de ontwikkeling, invoering en gebruik ervan.";

Overwegende dat in het kader van hun Gewestelijke en Gemeenschappelijke Beleidsverklaringen, de Regeringen zich ertoe hebben verbonden om het beginsel van "authentieke gegevens" die de gebruiker slechts één keer zal verstrekken, uit te voeren, en om met de andere beleidsniveaus ervoor te zorgen dat dezelfde informatieplicht niet meerdere keren wordt opgelegd;

Overwegende dat de doelstelling van dit samenwerkingsakkoord is een juridisch kader te creëren om de informatie-uitwisselingen tussen de openbare besturen met inachtneming van de regels betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer te vergemakkelijken;

Dat die vergemakkelijking van de uitwisselingen zal worden uitgevoerd door de invoering van een platform voor de uitwisseling van gegevens tussen besturen dat een kruispunt voor de gegevensuitwisseling (genoemd Kruispuntbank voor gegevensuitwisseling) zal zijn en door het instellen van de authentieke bronnen die zorgen voor de kwaliteit van de gehouden gegevens die behandeld en tussen de besturen uitgewisseld worden;

Dat de eenmalige gegevensinzameling één van de wezenlijke middelen is om de lasten te beperken, waarbij de door de besturen opgelegde procedures worden nageleefd;

Dat het principe van de authentieke bron van de gegevens een fundamenteel element is van de e-government;

Dat het de bedoeling is een modern en performant technologisch instrument te creëren en uit te voeren om de zogenaamde "administratieve" lasten die de gebruikers belemmeren, aanzienlijk te verlichten en voortdurend te streven naar de informatica-verbetering van het beheer van de gegevens;

Dat de Kruispuntbank voor gegevensuitwisseling alleen dienst doet als kruispuntorgaan waardoor elke gegevensuitwisseling tussen de authentieke bronnen en de databanken van authentieke bronnen gewoonlijk moet gebeuren;

Dat het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap wegens hun bevoegdheidsdomeinen zich volkomen bewust zijn van de noodzaak om er alles voor te doen om de adequatie tussen hun diensten en de verwachtingen van de maatschappij te versterken;

Overwegende dat artikel 92bis van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen de Gewesten en Gemeenschappen toelaat om samenwerkingsakkoorden te sluiten die met name betrekking hebben op de oprichting en het gezamenlijke beheer van diensten en instellingen, op de gezamenlijke uitoefening van eigen bevoegdheden of op de ontwikkeling van gemeenschappelijke initiatieven;

Dat dit akkoord als doel heeft een gemeenschappelijk initiatief te concretiseren inzake het delen van gegevens en het gezamenlijke beheer ervan te waarborgen;

Dat het belangrijk is, met het oog op versterkte samenwerkingen tussen beide entiteiten, te zorgen voor samenhang en complementariteit tussen de acties;

Dat die wil ook in de lijn ligt van een doelstelling die schaalbesparingen nastreeft;

Gelet op de protocollen nr. 582 en 411 van de Sectorcomités nr. XVI en XVII, gezamenlijk verenigd op 5 oktober 2012;

Gelet op de beslissing van de Waalse Regering van 23 mei 2013;

Gelet op de beslissing van de Regering van de Franse Gemeenschap van 23 mei 2013;

Het Waalse Gewest, vertegenwoordigd door zijn Regering, in de persoon van zijn Minister-President;

De Franse Gemeenschap, vertegenwoordigd door haar Regering, in de persoon van haar Minister-President, Zijn overeengekomen wat volgt : HOOFDSTUK I. - Algemene bepalingen Afdeling 1. - Begripsomschrijving en toepassingsgebied

Artikel 1.Dit samenwerkingsakkoord heeft als doel het gemeenschappelijke initiatief van beide partijen inzake het delen van authentieke gegevens te omkaderen en het gezamenlijke beheer van dit initiatief te formaliseren.

Art. 2.In de zin van dit akkoord wordt verstaan onder : 1° "authentieke gegevensbron" : databank ingesteld krachtens een decreet of een besluit van de Regering van één van de partijen, die de gegevens betreffende natuurlijke of rechtspersonen bevat, die een enige waarde hebben voor de openbare overheden daar hun inzameling, opslag, bijwerking en schrapping uitsluitend door een bepaalde openbare overheid, genoemd, beheerder van authentieke bron, worden waargenomen en die bestemd zijn om door de openbare overheden opnieuw gebruikt te worden;2° "bank van gegevens van authentieke bronnen" : databank ingesteld krachtens een decretale bepaling, die een geheel van gegevens van authentieke bronnen of van verbindingen tussen de gegevens van authentieke bronnen bevat, waarvan de inzameling, de opslag, de bijwerking en de schrapping uitsluitend door een bepaalde openbare overheid, genoemd, beheerder van databank van authentieke bronnen, worden waargenomen en die bestemd zijn om door de openbare overheden opnieuw gebruikt te worden;3° "Kruispuntbank voor gegevensuitwisseling" : structuur ingesteld bij dit samenwerkingsakkoord om de rol te spelen van : a) een derde vertrouwenspersoon, namelijk een onafhankelijke vertrouwensentiteit die diensten biedt, die de betrouwbaarheid van de elektronische gegevensuitwisseling en van de registratie van gegevens vergroten en die zelf geen opdracht, noch belang heeft inzake de reële verwerking van persoonlijke gegevens;b) een dienstenintegrator, namelijk een wettelijk erkende instelling waarvan het de hoofdrol de uitwisseling is van gegevens van authentieke bronnen of databank van authentieke bronnen te organiseren en te vergemakkelijken tussen de verschillende openbare overheden en federale overheden, alsmede hoogst beveiligde diensten voor de toegang tot de authentieke bronnen te bieden met inachtneming van de voorschriften van de persoonlijke levenssfeer;4° "eWBS" : de gemeenschappelijke dienst tussen het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap belast met de administratieve vereenvoudiging en de elektronische administratie bedoeld in het samenwerkingsakkoord van 21 februari 2013 tussen het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap tot organisatie van een gemeenschappelijke dienst inzake de administratieve vereenvoudiging en de elektronische administratie, "e-Wallonie-Bruxelles Simplification " (e-Wallonië-Brussel Vereenvoudiging) genoemd, afgekort "eWBS";5° "externe authentieke gegevensbron" : databank beheerd door een internationale of een federale overheid, een andere Gemeenschap of een ander Gewest en de instellingen of de rechtspersonen die daaronder ressorteren, alsmede de privaatrechtelijke rechtspersonen die belast zijn met taken of opdrachten van algemeen belang;6° "Commissie Wallonië-Brussel voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen" : onafhankelijk orgaan belast met het regelen van de betrekkingen tussen de Kruispuntbank voor gegevensuitwisseling, de gebruikers, de authentieke gegevensbronnen, de banken van gegevens van authentieke bronnen en de openbare overheden, alsmede tussen de authentieke gegevensbronnen en de banken van gegevens van authentieke bronnen zelf;7° "Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer" : de commissie opgericht bij artikel 23 van de wet van 8 december 1992 op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;8° "openbare overheid" : a) voor het Waalse Gewest : elke Waalse dienst belast met een openbare opdracht, met inbegrip van de instellingen van openbaar nut van het Waalse Gewest en andere rechtspersonen samengesteld door het Waalse Gewest, alsmede alle, zowel provinciale als gemeentelijke, plaatselijke besturen die één of verschillende authentieke bronnen ter beschikking stellen of die gegevens via de Kruispuntbank voor gegevensuitwisseling inzamelen;b) voor de Franse Gemeenschap : elke dienst van de Franse Gemeenschap belast met een openbare opdracht, met inbegrip van de instellingen van openbaar nut van de Franse Gemeenschap en andere rechtspersonen samengesteld door de Franse Gemeenschap, alsmede alle, zowel provinciale als gemeentelijke, plaatselijke besturen die één of verschillende authentieke bronnen ter beschikking stellen of die gegevens via de Kruispuntbank voor gegevensuitwisseling inzamelen;9° "gebruiker" : elke natuurlijke of rechtspersoon, met inbegrip van de ondernemingen, inrichtingen, verenigingen en alle subdivisies van die persoon zelf, die in contact is met een in 8° bedoelde openbare overheid in het kader van een interactie of een administratieve voorziening die de gegevensuitwisseling tussen authentieke gegevensbronnen, banken van gegevens van authentieke bronnen, externe authentieke gegevensbronnen en de Kruispuntbank voor gegevensuitwisseling impliceert;10° "ontvanger" : elke persoon zoals bepaald in artikel 1, § 7, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;11° "betrokken persoon" : de persoon bedoeld in artikel 1, § 1, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;12° "verwerking van gegevens" : elke verwerking zoals bepaald in artikel 1, § 2, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;13° "persoonsgegevens" : elk gegeven zoals bepaald in artikel 1, § 1, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;14° "gecodeerde persoonsgegevens" : de gegevens bedoeld in artikel 1, 3°, van het koninklijk besluit van 13 februari 2001 ter uitvoering van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;15° "anonieme gegevens" : de gegevens bedoeld in artikel 1, 5°, van het koninklijk besluit van 13 februari 2001 ter uitvoering van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;16° "gevoelige gegevens" : de gegevens bedoeld in de artikelen 6 tot 8, van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens en in de artikelen 25 tot 27 van het koninklijk besluit van 13 februari 2001 ter uitvoering van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

Art. 3.Dit samenwerkingsakkoord is van toepassing op elke gegevensuitwisseling van authentieke gegevensbronnen, op elke uitwisseling van banken van gegevens van authentieke bronnen of uit externe authentieke bronnen binnen de perken van de bevoegdheden van het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap. Afdeling 2. - Principes

Art. 4.§ 1. De omzetting van een bestaande databank tot een authentieke bron houdt in dat de gegevens die ze omvat, verspreid zullen worden aan andere openbare overheden en door hen opnieuw gebruikt voor andere doeleinden dan degenen die door de oorspronkelijke inzameling waren nagestreefd.

Die verspreidingen en het hergebruik van gegevens zijn latere verwerkingen met inachtneming van de wet van 8 december 1992 op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. § 2. In het kader van dit samenwerkingsakkoord wordt een latere verwerking met historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden geacht onverenigbaar te zijn wanneer ze uitgevoerd wordt overeenkomstig de voorwaarden bepaald in hoofdstuk II van het koninklijk besluit van 13 februari 2001 ter uitvoering van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

Het "Institut wallon de l'Evaluation, de la Prospective et de la Statistique" (Waals Instituut voor Evaluatie, Prospectief Beleid en Statistiek) (IWEPS), ingesteld bij het decreet van 4 december 2003 is, als Waals Instituut voor Statistiek, de instelling waarop het statistische geheim van toepassing is. Dit geheim is ook van toepassing op elke andere openbare overheid met dezelfde doeleinden die in die zin door de Regering zou ingesteld zijn;

Art. 5.In de uitoefening van hun bevoegdheden leven de openbare overheden de eisen van de wet van 8 december 1992 op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens en de uitvoeringsbesluiten ervan na en met name het principe van noodzaak, doelgerichtheid, wettigheid, evenredigheid, rechtmatigheid en van doorzichtigheid.

Art. 6.Openbare overheden die ertoe gemachtigd zijn om authentieke gegevens via de Kruispuntbank voor gegevensuitwisseling te raadplegen, kunnen die gegevens niet meer rechtstreeks verlangen van andere openbare overheden of van gebruikers.

Zodra een gegeven beschikbaar is via de Kruispuntbank voor gegevensuitwisseling zijn de openbare overheden verplicht om zich voor een dergelijk gebruik tot de Kruispuntbank te richten behalve uitzonderingen bepaald bij of krachtens een wet of een decreet.

De gegevens van authentieke bronnen die via de Kruispuntbank voor gegevensuitwisseling worden ontvangen, hebben bewijskracht behoudens tegenbewijs onafhankelijk van de drager waarmee de mededeling gebeurt.

De Waalse Regering en de Regering van de Franse Gemeenschap mogen om technische of organisationele redenen en voor alle of sommige openbare overheden de toepassing van dit artikel opschorten voor een tijdelijke periode van hoogstens vijf jaar te rekenen van de aanduiding van de authentieke bron om de openbare overheden in staat te stellen daarop op werkelijke wijze in te loggen. HOOFDSTUK II. - Authentieke gegevensbronnen en banken van gegevens

Art. 7.§ 1. Bij decreet of, overeenkomstig een procedure die door de Regeringen in gezamenlijk overleg wordt bepaald, bij besluit van de Regering, worden de authentieke gegevensbronnen (die zullen worden gebruikt als referentiebronnen voor de gegevens die ze verwerken) aangewezen onder de gegevensbanken beheerd door de openbare overheden die de gegevens verzamelen en bijwerken.

Het aanwijzingsdecreet of -besluit vermeldt onder meer, voor elke authentieke bronnen : - de identiteit van de beheerder van de authentieke bronnen belast met de verzameling en de opslag van de authentieke bronnen; - de modaliteiten, naast de verplichtingen waartoe de beheerder van de authentieke bronnen krachtens de wet gehouden is, volgens welke de door hem opgenomen gegevens, worden bijgewerkt en toegankelijk gemaakt; - de doelstelling(en) van de authentieke bronnen in verband met de verzameling van de gegevens die ze verwerkt; - de lijst van de gegevens vervat in de authentieke bronnen.

Elk aanwijzingsbesluit van een authentieke bron wordt eerst onderworpen, voor advies, aan de Toezichtcommissie Wallonië-Brussel voor het gegevensverkeer.

De gegevens worden kosteloos ter beschikking gesteld van de openbare overheden. § 2. De gegevensbanken van authentieke bronnen, kunnen enkel bij decreet worden vastgesteld.

Het decreet vermeldt onder meer, voor elke bank van gegevens van authentieke bronnen : - de identiteit van de beheerder van de bank van gegevens van authentieke bronnen, belast met de verzameling en de opslag van de authentieke bronnen; - de modaliteiten, naast de verplichtingen waartoe de beheerder van de authentieke bron krachtens de wet gehouden is, volgens welke de door hem opgenomen gegevens, worden bijgewerkt en toegankelijk gemaakt; - de doelstelling(en) van de bank van gegevens van authentieke bronnen in verband met de verzameling van de gegevens die voortvloeien uit de authentieke bronnen die ze verwerkt; - de lijst van zowel de gegevens die uit de authentieke bronnen voortvloeien als de authentieke bronnen waaruit ze voortvloeien of van de banden tussen de gegevens die uit de authentieke bronnen voortvloeien.

Elk decreet tot vaststelling van een bank van gegevens van authentieke bronnen, wordt eerst onderworpen, voor advies, aan de Toezichtcommissie Wallonië-Brussel voor het gegevensverkeer.

De gegevens worden kosteloos ter beschikking gesteld van de openbare overheden.

Art. 8.§ 1. De openbare overheden die gegevens kunnen raadplegen (die ter beschikking worden gesteld door een authentieke bron of een bank van gegevens van authentieke bronnen), kunnen deze gegevens niet meer rechtstreeks vragen aan de betrokken burgers, bedrijven of instellingen behalve als deze gegevens niet toegankelijk zijn wegens juridische of technische redenen. § 2. Wanneer ze inlichtingen rechtstreeks vragen aan burgers, bedrijven of instellingen, vermelden de openbare overheden bedoeld in paragraaf 1 bovendien het soort gegevens die ze raadplegen bij de authentieke bronnen of banken van gegevens van betrokken authentieke bronnen. § 3. Vooraf vullen ze de aan de burgers, bedrijven of instellingen gerichte aanvragen tot inlichtingen in met de gegevens verkregen bij de authentieke bronnen of banken van gegevens van authentieke bronnen.

In dat geval vermelden ze de oorsprong van deze gegevens.

Art. 9.§ 1. Naast de verplichtingen met betrekking tot de wet van 8 december 1992 betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van de persoonsgegevens, voorziet elke beheerder van authentieke bronnen of van banken van gegevens van authentieke bronnen, eventueel in overleg met of via de Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens, in technische middelen om de betrokken personen de mogelijkheid te bieden om op elektronische wijze : - hun persoonsgegevens, die in deze authentieke bron worden behouden, te raadplegen, indien deze gegevens elektronisch beschikbaar zijn; - de rechtzetting van onnauwkeurige, onvolledige of onjuiste persoonsgegevens te vragen die hen betreffen; - kennis te nemen van alle overheden, instellingen en personen die, gedurende de laatste zes maanden, hun persoonsgegevens hebben geraadpleegd of bijgewerkt, met uitzondering van de bestuurlijke en gerechtelijke overheden die belast zijn met de opsporing en bestraffing van misdrijven alsmede van de Veiligheid van de Staat en de Algemene Dienst inlichting en veiligheid van de Krijgsmacht. § 2. De Waalse Regering en de Regering van de Franse Gemeenschap bepalen, in gezamenlijk overleg, de technische middelen die nodig zijn voor de aanwending van de rechten tot inzage en verbetering alsook de regeling waaraan de kennisneming bedoeld in paragraaf 1 wordt onderworpen.

De Waalse Regering en de Regering van de Franse Gemeenschap kunnen, in gezamenlijk overleg, de toepassing van dit artikel op een authentieke bron schorsen voor een overgangsperiode van hoogstens één jaar, te rekenen vanaf de aanwijzing van deze authentieke bron overeenkomstig artikel 7 van deze overeenkomst.

Art. 10.§ 1. De beheerder van de authentieke bronnen of van de banken van gegevens van authentieke bronnen : - behandelt de persoonsgegevens overeenkomstig de wet van 8 december 1992 betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van de persoonsgegevens; - zorgt voortdurend voor, onder andere, de kwaliteit van de gegevens alsook voor hun veiligheid, zowel op technisch vlak als op organisationeel vlak, die nodig zijn voor de naleving van de wet van 8 december 1992 betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van de persoonsgegevens; - werkt samen met de Toezichtcommissie Wallonië-Brussel voor het gegevensverkeer, door haar de nodige informatie te verstrekken voor de uitvoering van haar opdrachten en door haar de toegang te geven tot de dossiers en de systemen voor de verwerking van de informatie zodra de Toezichtcommissie Wallonië-Brussel voor het gegevensverkeer het verzoekt; - houdt een historiek van de gegevens, voor zover dit noodzakelijk is ten opzichte van de vooropgestelde doelstellingen. § 2. Bij vaststelling door de bestemmeling van de gegevens van onnauwkeurige, onvolledige of onjuiste persoonsgegevens, dient hij dit onmiddellijk aan de beheerder van de authentieke bronnen te melden, of aan de beheerder van de bank van gegevens van authentieke bronnen, die daaraan gevolg moet geven.

De Waalse Regering en de Regering van de Franse Gemeenschap bepalen, in gezamenlijk overleg, de modaliteiten in verband met deze mededeling en de verplichting om daaraan gevolg te geven. HOOFDSTUK III. - Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens Afdeling 1. - Algemene bepalingen en opdrachten

Art. 11.§ 1. Binnen eWBS en volgens de modaliteiten bepaald bij deze overeenkomst, wordt een Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens opgericht die de nodige autonomie geniet om zijn taken te vervullen.

Na instemming van de Regering van de Franse Gemeenschap en binnen het besluit houdende vaststelling van de organieke personeelsformatie van eWBS, bepaalt de Waalse Regering de personeelsformatie van de Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens met inachtneming van de in artikel 19 van deze overeenkomst vastgestelde organisatie. § 2. De Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens heeft als opdracht : 1) het uitwerken van een gemeenschappelijke strategie inzake het delen van gegevens in verband met de aangelegenheden gebonden aan de respectievelijke bevoegdheden van de Franse Gemeenschap en van het Waalse Gewest;2) de bevordering en het bewaken van de homogeniteit en consistentie van het beleid met deze gemeenschappelijke strategie;3) het begeleiden van de instellingen van het Waalse Gewest en van de Franse Gemeenschap bij de uitvoering van deze gemeenschappelijke strategie;4) het uitwerken van de nodige normen, standaarden en basisarchitectuur voor een efficiënte inzet van de informatie- en communicatietechnologie ter ondersteuning van deze strategie, en het opvolgen van de naleving ervan;5) het uitwerken van projecten en diensten die potentieel alle openbare overheden overkoepelen en deze gemeenschappelijke strategie ondersteunen;6) het voorzien in de uitwisseling van gegevens op basis van authentieke bronnen of van banken van gegevens van authentieke bronnen;7) het beheren van de samenwerking met andere overheden inzake uitwisseling van gegevens. De Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens, in het kader van deze opdracht : a) hanteert technische middelen voor de communicatie van de informatie tussen haar en de authentieke bronnen, tussen haar en de banken van gegevens van authentieke bronnen, tussen haar en de openbare overheden en tussen haar en de bestemmelingen;b) neemt, in samenwerking met het "Institut wallon de l'Evaluation, de la Prospective et de la Statistique" (Waals Instituut voor Evaluatie, Toekomstwetenschap en Statistiek), initiatieven inzake standardisatie van de gegevens en labeling van de authentieke bronnen van gegevens en van de banken van gegevens van authentieke bronnen;c) houdt een referentiesysteem van de beschikbare gegevens en werkt een gids van de authentieke bronnen en van de banken van gegevens van authentieke bronnen bij, alsook van de gegevens die ze vervatte, alsook een register van de interconnecties waarin een kadaster (die toegankelijk moet zijn voor de burger) wordt opgesteld van de inkomende en uitgaande authentieke bronnen en banken van gegevens van authentieke bronnen;d) heeft een algemene ondersteunende opdracht bij de authentieke bronnen en bij de banken van gegevens van authentieke bronnen alsook bij hun uitvoering, met name de mogelijkheid om diensten te verlenen;e) moet een register opstellen en bijwerken van de bronnen van gegevens die authentieke bronnen kunnen worden en kan daartoe de nodige middelen gebruiken;f) zorgt voor de bevordering, de begeleiding en de coördinatie van authentieke bronnen van gegevens bij de openbare overheden;g) aan de hand van een taakverdeling tussen alle betrokken partijen, duidelijke afspraken maken over : - wie welke authenticaties, verificaties en controles verricht aan de hand van welke middelen en wie daarvoor de verantwoordelijkheid draagt; - hoe tussen de betrokken partijen de resultaten van de verrichte authenticaties, verificaties en controles op een veilige wijze elektronisch worden bewaard en uitgewisseld; - wie welke loggings bijhoudt; - hoe ervoor wordt gezorgd dat bij onderzoek, op initiatief van een betrokken partij of van een controleorgaan of naar aanleiding van een klacht, volledig kan gereconstrueerd worden welke natuurlijke persoon welke dienst of transactie omtrent welke burger of onderneming wanneer heeft gebruikt, via welk kanaal en voor welke doeleinden; h) overeenkomstig de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, een verwijzingsrepertorium beheren, waarin aangegeven wordt bij welke instanties welke types van gegevens worden bewaard over welke personen, ondernemingen of instellingen, of dat verwijst naar de gegevensbron waar die gegevens kunnen worden geraadpleegd, of dat per natuurlijke persoon of onderneming aangeeft welke soorten gegevens ter beschikking worden gesteld aan welke instanties of externe overheden voor welke periode, met vermelding van het doel waarvoor de instantie of externe overheid die gegevens nodig heeft, en een autorisatierepertorium beheren dat bepaalt wie onder welke voorwaarden toegang krijgt tot welke gegevens.Het verwijzings- en autorisatierepertorium kan pas geimplementeerd worden na advies van de Toezichtcommissie Wallonië-Brussel voor het gegevensverkeer.

Art. 12.§ 1. De beheerders van de authentieke bronnen van gegevens en van de banken van gegevens van authentieke bronnen laten de Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens toe om de gegevens van deze bronnen of banken na te kijken, te kopiëren en over te maken.

Ze plegen overleg met de Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens betreffende de verwezenlijking van de technische toegang tot deze gegevens. § 2. De openbare overheden gebruiken de Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens voor de toegang tot de authentieke bronnen van gegevens en tot de banken van gegevens van authentieke bronnen alsook tot de buiten authentieke bronnen van gegevens behalve deze toegang onmogelijk is wegens technische redenen, en behalve uitzonderingen bepaald bij of krachtens een wet of een decreet. § 3. Elke openbare overheid die toegang tot de authentieke bronnen van gegevens en tot de banken van gegevens van authentieke bronnen heeft, wijst binnen haar personeelsleden een adviseur inzake de informatieveiligheid en bescherming van de persoonlijke levenssfeer aan die eveneens de functie vervult van aangestelde voor de gegevensbescherming bedoeld in artikel 17bis van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

Elke openbare overheid die toegang tot de authentieke bronnen van gegevens en tot de banken van gegevens van authentieke bronnen heeft, is verplicht : 1° bij naam de personen aan te wijzen die, omwille van hun bevoegdheden, gemachtigd zijn om toegang te hebben tot de persoonsgegevens of er mededeling van te bekomen en hen over te maken overeenkomstig artikel 16, § 2, van de wet van 8 december 1992 op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens;van deze organen of aangestelden moeten ze een lijst opstellen; 2° de personen die daadwerkelijk belast zijn met het verwerken van de identificatiegegevens een verklaring te laten ondertekenen waarin zij zich ertoe verbinden het vertrouwelijke karakter van de persoonsgegevens te bewaren.

Art. 13.In haar opdracht van dienstenintegrator kan de Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens, in overleg met de buiten authentieke bronnen van gegevens, een kopie maken van de gegevens die ze behandelt, met het oog op een latere doorgifte van die informatie en dit, met inachtneming van de volgende voorwaarden : - ze wijzigt de informatie niet; - ze werkt de informatie bij, overeenkomstig de regels bepaald bij de buiten authentieke bronnen van gegevens; - ze handelt prompt om de door hem opgeslagen informatie te verwijderen of de toegang ertoe onmogelijk te maken, zodra hij er daadwerkelijk kennis van heeft dat de informatie verwijderd werd van de plaats waar zij zich oorspronkelijk in het net bevond, of dat de toegang ertoe onmogelijk werd gemaakt, of zodra een administratieve of gerechtelijke autoriteit heeft bevolen de informatie te verwijderen of de toegang ertoe onmogelijk te maken.

De Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens zal, in het kader van haar opdracht betreffende de integratie van diensten en binnen haar bevoegdheden, samenwerken met de andere dienstenintegrators, zowel op federaal vlak als op het vlak van de deelgebieden.

Art. 14.Wanneer de Toezichtcommissie Wallonië-Brussel voor het gegevensverkeer enkel een vergunning verleent voor de overmaking van geanonimiseerde of gecodeerde gegevens, zorgt de Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens voor de codificatie en/of de anonimisering van deze gegevens.

Art. 15.De Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens kan de openbare overheden bijkomende diensten verlenen, als de erkenning van gegevens van verschillende authentieke bronnen.

De Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens kan gegevens van authentieke bronnen herbergen voor de rekening van authentieke bronnen die, om materiële of technische redenen, hun gegevens niet kunnen herbergen of weergeven.

Art. 16.De Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens en het "Institut wallon de l'Evaluation, de la Prospective et de la Statistique" (Waals Instituut voor Evaluatie, Toekomstwetenschap en Statistiek) of elke andere openbare overheid die door de Regering voor de statistische behandeling van de gegevens zou zijn opgericht, behandelt de persoonsgegevens met inachtneming van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens. Daarvoor zorgt ze op elk ogenblik voor de veiligheid van deze gegevens en de overmaking ervan. Ze werkt samen met de Toezichtcommissie Wallonië-Brussel voor het gegevensverkeer, verstrekt haar de nodige informatie voor de uitvoering van haar opdrachten en geeft haar, op elk verzoek, toegang tot de dossiers en de systemen voor de behandeling van de informatie.

Bij de uitoefening van haar opdrachten, leven de Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens en het "Institut wallon de l'Evaluation, de la Prospective et de la Statistique" (Waals Instituut voor Evaluatie, Toekomstwetenschap en Statistiek) of elke andere openbare overheid die door de Regering voor de statistische behandeling van de gegevens zou zijn opgericht, de voorschriften na van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

Art. 17.De Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens ontwikkelt, in overleg met de authentieke bronnen, technische middelen om de betrokken personen de mogelijkheid aan te bieden tot hun persoonsgegevens elektronische toegang te hebben, als deze gegevens elektronisch beschikbaar zijn, en tot de informatie betreffende de automatische behandelingen van deze gegevens.

De betrokken persoon heeft het recht kennis te nemen van alle openbare overheden die, gedurende de laatste zes maanden, zijn gegevens hebben geraadpleegd of bijgewerkt. Hij heeft toegang tot deze informatie via het kadaster van de inkomende en uitgaande authentieke bronnen dat de Kruispuntbank voor de Uitwisseling van Gegevens moet houden.

De betrokken personen kunnen deze gegevens wijzigen indien ze niet op nauwkeurige, volledige en juiste wijze worden opgenomen.

Art. 18.De kruispuntbank voor gegevensuitwisseling kan technische middelen ontwikkelen om informatie ter beschikking te stellen van het publiek die geen persoonsgegevens zijn.

De kruispuntbank voor gegevensuitwisseling kan partnerschappen sluiten met privé partners om de terbeschikkingstelling van deze informatie te vergemakkelijken. Afdeling 2. - Werking

Art. 19.§ 1. De kruispuntbank voor gegevensuitwisseling wordt als volgt georganiseerd : - het geheel van de taken m.b.t. het beheer van de projecten (coördinatie, promotie en advies), de juridische begeleiding en de transversale diensten worden uitgevoerd door een organisationele pool opgericht binnen de "eWBS"; - de technische opdrachten, voornamelijk de ontwikkeling en exploitatie, worden door een informatica pool uitgevoerd. § 2. De informatica pool steunt, wat het Waalse Gewest betreft, op de diensten van de Waalse Regering belast met de bestuursinformatica en, voor de Franse Gemeenschap, op het Overheidsbedrijf voor de Nieuwe Informatie- en Communicatietechnologieën van de Franse Gemeenschap (ETNIC).

De coördinatie tussen de twee polen bedoeld in § 1 wordt georganiseerd binnen een gecentraliseerde interface die samengesteld is uit vertegenwoordigers van beide polen. § 3. Een strategisch Comité kruispuntbank voor gegevensuitwisseling wordt opgericht.

Het comité wordt belast met de globale sturing van de kruispuntbank voor gegevensuitwisseling en o.a. met de bepaling of de validering van de ontwikkelingskansen van de kruispuntbank voor gegevensuitwisseling, de bepaling of de validering van de beleidslijnen op middellange of lange termijn, de evaluatie van de projecten voorgesteld door de organisationele pool, het bepalen of ze al dan niet in aanmerking komen rekening houdend met de verschillende te bepalen criteria (verwachte winsten, geraamde kosten, beschikbare begrotingskredieten, betrokkenheid van de actoren,...) en de bepaling van de prioriteiten onder de geselecteerde projecten.

De Regeringen van de partijen bepalen, in onderlinge overeenstemming, de samenstelling van dit strategisch Comité.

Art. 20.De veiligheidsadviseurs van eWBS en van de informatica pool vormen samen een veiligheidscomité voor de aspecten die betrekking hebben op de kruispuntbank voor gegevensuitwisseling.

Dit veiligheidscomité is belast met : 1° de verstrekking van adviezen van deskundigen inzake de beveiliging van de informatie en de sensibilisering terzake, met een bijzondere aandacht voor de beveiliging van de gegevens en van het netwerk;2° een samenhangende benadering van de informatiebeveiliging tot stand te brengen;3° de opdrachten die hem worden toevertrouwd inzake de informatiebeveiliging tot een goed einde te brengen.

Art. 21.De werking en de opdrachten van de kruispuntbank voor gegevensuitwisseling worden gedekt door de middelen ten laste van de begrotingen van het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap, verdeeld, in onderlinge samenspraak tussen de Waalse Regering en de Regering van de Franse Gemeenschap.

De Regeringen organiseren ook, in onderlinge samenspraak, de verdeling van de middelen toegekend aan de kruispuntbank voor gegevensuitwisseling tussen de organisationele pool en de informatica pool. HOOFDSTUK IV. - De "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen

Art. 22.§ 1. Er wordt een "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen opgericht bij het Waals Parlement en het Parlement van de Franse Gemeenschap, hierna "de Parlementen van de partijen" genoemd.

De "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen heeft als opdracht om te zorgen voor de naleving van de bepalingen van deze samenwerkingsovereenkomst betreffende de gegevensuitwisseling van authentieke gegevensbronnen en gegevensbanken van authentieke bronnen op een homogene wijze in het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap.

In dit opzicht is ze o.a. bevoegd voor : - de overdrachten toelaten van authentieke gegevensbronnen van gegevens of gegevensbanken van authentieke bronnen, behalve als deze overdracht reeds onderworpen is aan een toestemming van een sectorcomité, opgericht binnen de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer; - nagaan of de verdere behandeling van deze gegevens door potentiële bestemmelingen rechtmatig is; - als controleorgaan optreden voor de activiteiten betreffende het delen van gegevens gevoerd door de kruispuntbank voor gegevensuitwisseling. § 2. De "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen moet waarborgen van onafhankelijkheid en onpartijdigheid aanbieden t.o.v. de authentieke gegevensbronnen, de gegevensbanken van authentieke bronnen, de kruispuntbank voor gegevensuitwisseling, de entiteiten die klant zijn bij de authentieke gegevensbronnen en de gegevensbanken van authentieke bronnen, alsook de overheid in het algemeen.

Binnen de perken van hun bevoegdheden krijgen de voorzitter en de leden van de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen van niemand onderrichtingen. Zij kunnen niet van hun mandaat worden ontheven voor meningen die zij uiten of daden die zij stellen bij het vervullen van hun functie.

Art. 23.De toegang tot persoonsgegevens van een authentieke gegevensbron of een gegevensbank van authentieke bronnen vereist de voorafgaande toestemming van de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen.

Deze toestemming wordt aan een voorafgaand onderzoek onderworpen dat zelf wordt uitgevoerd op grond van de eisen vervat in de wet van 8 december 1992 op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens en vermeld in artikel 4 van deze samenwerkingsovereenkomst.

De conformiteitscontrole van de gegevensoverdracht wordt uitgevoerd ten opzichte van de wet van 8 december 1992 op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, alsook deze samenwerkingsovereenkomst en haar uitvoeringsmaatregelen.

Art. 24.§ 1. De "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen is een onafhankelijk orgaan samengesteld uit zes gewone leden en zes plaatsvervangende leden die gezamenlijk door de Parlementen van de partijen worden aangewezen voor een eenmalige hernieuwbare periode van zes jaar na een openbare oproep tot de kandidaten en een selectieprocedure bepaald door een specifiek reglement opgesteld door de Parlementen van de partijen en bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Na overleg met de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer wijzen de Parlementen van de partijen onder de gewone en plaatsvervangende leden van de Franse taalrol van deze commissie, drie leden aan van de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen, alsook een plaatsvervanger voor elk lid.

De drie andere leden van de toezichtscommissie, waaronder de voorzitter, zijn respectievelijk een jurist of een magistraat, een informaticus en een persoon die beroepservaring kan voorleggen in het beheer van persoonsgegevens. Ze worden aangewezen door de Parlementen van de partijen die voor elk lid een plaatsvervanger benoemen.

Om tot vast dan wel plaatsvervangend lid van de Commissie te worden aangewezen en het te blijven, moeten de kandidaten aan de volgende voorwaarden voldoen : - Belg zijn; - de burgerlijke en politieke rechten genieten; - geen lid zijn van het Parlement; - geen lid zijn van de Regering; - alle waarborgen bieden met het oog op een onafhankelijke uitoefening van hun opdracht alsmede volkomen deskundig zijn op dat vlak; - geen beheerder zijn van een authentieke gegevensbron of van een gegevensbank van authentieke bronnen; - geen lid zijn van de kruispuntbank voor gegevensuitwisseling zelf, van de federale kruispuntbank of van een andere dienstenintegrator; - geen lid zijn van het beheerderscomité bedoeld in artikel 30 van deze samenwerkingsovereenkomst.

De plaatsvervangende leden vervangen de gewone leden bij verhindering of afwezigheid van laatstgenoemden. § 2. Binnen de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen kunnen de Parlementen van de partijen kamers oprichten voor specifieke materies. § 3. Het secretariaat van de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen wordt door de kruispuntbank voor gegevensuitwisseling waargenomen.

Het secretariaat wordt onder het gezag en de leiding van de voorzitter van de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen geplaatst.

De plaatsvervangende voorzitter en de gewone of plaatsvervangende leden hebben recht op presentiegelden waarvan het bedrag door het Parlement van de partijen wordt bepaald. Dit bedrag wordt aangepast aan het indexcijfer van de consumptieprijzen.

De voorzitter heeft recht op anderhalve keer het bedrag van de presentiegelden.

Elk lid heeft recht op vergoedingen voor reis- en verblijfkosten overeenkomstig de bepalingen die van toepassing zijn op de personeelsleden van de diensten van de Waalse Regering voor de graden van categorie A.

Art. 25.§ 1. Binnen de maand van haar installatie moet de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen haar huishoudelijk reglement opstellen. Het wordt medegedeeld aan de Parlementen van de partijen.

Het huishoudelijk reglement bepaalt o.a. de regels inzake de voorbereiding van de voorgedragen dossiers alsook de toe te passen regels in geval van een vraag om dringend advies.

De "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen kan alleen maar op geldige wijze beraadslagen wanneer ten minste de meerderheid van haar leden aanwezig is. Zij beslist bij volstrekte meerderheid. Bij staking van de stemmen is de stem van de voorzitter of bij diens afwezigheid, van zijn plaatsvervanger doorslaggevend. § 2. De "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen brengt, hetzij uit eigen beweging, hetzij op verzoek van de Regeringen of de Parlementen van de partijen, een advies uit over de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in het kader van deze overeenkomst en haar uitvoeringsbepalingen.

De "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen moet voor advies worden geraadpleegd vooraleer de authentieke bronnen aan te wijzen of de daaruit ontstane gegevensbanken, bedoeld onder artikel 7 van dit akkoord, evenals voor ieder decreet of arrest houdende de materies bedoeld in dit akkoord.

De "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen brengt haar advies uit binnen zestig dagen te rekenen van het tijdstip waarop de adviesaanvraag volledig is. § 3. De "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen geeft, hetzij uit eigen beweging, hetzij op verzoek van de Regeringen of de Parlementen van de partijen, aanbevelingen omtrent iedere aangelegenheid die betrekking heeft op de toepassing van de grondbeginselen van de persoonlijke levenssfeer in het kader van deze overeenkomst en haar uitvoeringsbesluiten. § 4. Binnen zestig dagen na ontvangst van de volledige aanvraag verleent de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen machtigingen voor elke behandeling van persoonsgegevens die door een authentieke gewestelijke of gemeenschapsbron ter beschikking wordt gesteld,.

Tijdens het onderzoek van een dergelijke aanvraag baseert de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen zich op de eisen vervat in de wet van 8 december 1992 op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

Om ontvankelijk te zijn bij de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen moet de machtigingsaanvraag alle nodige gegevens voor een degelijk onderzoek bevatten.

De Commissie is ertoe gemachtigd om een machtiging op te schorten of in te trekken in het geval waarin de voorwaarden voor de tenuitvoerlegging van de overdracht niet worden nageleefd door de beheerder van de authentieke bron of van de gegevensbank van authentieke bronnen, of de bestemmeling.

De Regeringen bepalen gezamenlijk en, na advies van de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen, de toepassingsvoorwaarden van deze intrekkingsbevoegdheid. § 5. De adviezen, aanbevelingen en machtigingen van de Commissie worden gemotiveerd. § 6. De voorzitter van de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen leidt en coördineert het overleg en de samenwerking met de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Hij zorgt voor de verenigbaarheid van de aanbevelingen, de adviezen en de beslissingen van de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen en de ontwerpen van decreet of besluit die hem worden voorgelegd, met de privacywet.

De voorzitter kan aan de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen vragen om een advies, een aanbeveling of een beslissing uit te stellen en het dossier aan het voorafgaand advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer voor te leggen.

De "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen is ertoe verplicht om een advies uit te stellen op gewoon verzoek van een betrokkene.

In dit geval wordt de bespreking van het dossier binnen de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen opgeschort en wordt het dossier onverwijld aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer meegedeeld.

Indien de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer geen advies uitbrengt binnen een termijn van dertig kalenderdagen na ontvangst van het dossier, brengt de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen haar advies of haar aanbeveling uit, of neemt ze haar beslissing zonder het advies van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer af te wachten.

Het standpunt van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer wordt uitdrukkelijk in het advies, de aanbeveling of de beslissing van de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen opgenomen. In voorkomend geval, geeft de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen een uitdrukkelijke motivering van de redenen waarom ze het standpunt van de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer geheel of gedeeltelijk niet volgt. § 7. De "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen houdt een register bij van de toegekende machtigingen, alsook van de adviezen of aanbevelingen en van de schorsingen en intrekking van machtiging. Dit register staat ter inzage van het publiek volgens de modaliteiten bepaald door de Regeringen.

Art. 26.De Commissie is bevoegd om klachten in ontvangst te nemen van elke persoon die haar identiteit en belang kan bewijzen, ten opzichte van een overheid die de machtiging bedoeld in artikel 25, § 4, van deze samenwerkingsovereenkomst verkeerd zou hebben uitgevoerd, onverminderd de toepassing van de wet van 8 december 1992 op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens.

De procedure wordt door het huishoudelijk reglement geregeld. Dit voorziet in de uitoefening van een recht van verdediging.

Art. 27.In het kader van haar functies beschikt de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen over een onderzoeksbevoegdheid, de overheden moeten haar dan ook elk informatie verstrekken en de nodige toegangen verschaffen telkens als zij erom vraagt.

Art. 28.De "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen legt de Parlementen van de partijen een jaarlijks verslag voor over haar activiteiten van het vorig jaar.

Art. 29.De middelen die noodzakelijk zijn voor de werking van de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen vallen ten laste van de begrotingen van het Waalse Gewest en de Franse Gemeenschap.

Ze worden verdeeld in onderlinge samenspraak tussen de Waalse Regering en de Regering van de Franse Gemeenschap. HOOFDSTUK V. - Het beheerderscomité

Art. 30.Er wordt een beheerderscomité voor het delen van de gegevens opgericht.

Het bestaat uit minstens één vertegenwoordiger van elke pool van de kruispuntbank voor gegevensuitwisseling en een vertegenwoordiger van de verschillende authentieke bronnen of gegevensbank van authentieke bronnen.

Andere vertegenwoordigers van de overheid kunnen ook betrokken worden bij de werkzaamheden van het beheerderscomité.

Art. 31.Het voorzitterschap en het secretariaat van het beheerderscomité worden waargenomen door de kruispuntbank voor gegevensuitwisseling.

Art. 32.Het beheerderscomité wordt minstens jaarlijks bijeengeroepen op initiatief van het voorzitterschap of telkens wanneer één van de leden van het comité daarom verzoekt.

Art. 33.Het beheerderscomité brengt aan de kruispuntbank voor gegevensuitwisseling advies uit over : 1) de mogelijke ontsluiting via de kruispuntbank voor gegevensuitwisseling van authentieke bronnen of gegevensbanken van authentieke bronnen;2) de mogelijke aanpassing van authentieke bronnen of gegevensbanken van authentieke bronnen zodat, voor zover mogelijk, enkel authentieke gegevens worden ontsloten;3. het gebruik van verwijzingen naar het authentiek gegeven in de authentieke bron wat gegevens betreft die geheel of gedeeltelijk overlappen met een authentiek gegeven in een authentieke bron;4) de verdeling van aansprakelijkheid tussen de kruispuntbank voor gegevensuitwisseling, de authentieke bronnen of de gegevensbanken van authentieke bronnen rekening houdend met de bevoegdheden die hen door deze overeenkomst zijn toegewezen. Het beheerderscomité beraadslaagt over initiatieven ter bevordering en ter bestendiging van de samenwerking inzake het delen van gegevens, en over initiatieven die kunnen bijdragen tot een rechtmatige en vertrouwelijke behandeling van de gegevens.

Het beheerderscomité verstrekt tevens adviezen of formuleert aanbevelingen inzake informatisering of aanverwante problemen.

Art. 34.Het gebruikerscomité kan in zijn schoot werkgroepen oprichten waaraan het bijzondere taken toevertrouwt. HOOFDSTUK VI. - Slotbepalingen

Art. 35.De Regeringen zullen deze overeenkomst en haar uitvoeringsmaatregelen regelmatig beoordelen en, voor de eerste keer, drie jaar na haar inwerkingtreding.

Het beoordelingsverslag wordt aan de Parlementen van de partijen overgemaakt.

Art. 36.De opdrachten van de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen of van één of meerdere specifieke kamers van deze commissie kunnen worden overgedragen, in uitvoering van een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de federale overheid, de Gemeenschappen en de Gewesten, aan een gemeenschappelijk sectorcomité zoals bedoeld in artikel 31bis van de wet van 8 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens, opgericht binnen de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

De Regeringen van de partijen bepalen op welk tijdstip de taken en bevoegdheden van de "Commission Wallonie-Bruxelles" voor het toezicht op de gegevensuitwisselingen of van één of meerdere specifieke kamers van deze commissie worden overgedragen aan het gemeenschappelijk sectorcomité bedoeld in het eerste lid.

Art. 37.de geschillen tussen de partijen die deze overeenkomst hebben ondertekend, worden gezamenlijk beslecht door de Regeringen.

Art. 38.Deze overeenkomst wordt voor een onbepaalde duur gesloten.

Deze overeenkomst treedt in werking op 1 januari van het jaar volgend op de laatste instemming met deze samenwerkingsovereenkomst.

Namen, 23 mei 2013.

Voor het Waalse Gewest : De Minister-President, R. DEMOTTE Voor de Franse Gemeenschap : De Minister-President, R. DEMOTTE

^