Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 30 november 1999

Algemene Diensten Vacante betrekking van adviseur-generaal Oproep tot kandidaten Een betrekking van adviseur-generaal zal op 1 maart 2000 te begeven zijn bij de Dienst Mobiliteit, Coördinatie, Controle (bij het Bestuur van het V(...) Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de e(...)

bron
ministerie van verkeer en infrastructuur
numac
1999014279
pub.
30/11/1999
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

MINISTERIE VAN VERKEER EN INFRASTRUCTUUR


Algemene Diensten Vacante betrekking van adviseur-generaal (rang 15) Oproep tot kandidaten Een betrekking van adviseur-generaal zal op 1 maart 2000 te begeven zijn bij de Dienst Mobiliteit, Coördinatie, Controle (bij het Bestuur van het Vervoer te Land) van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur.

Overeenkomstig het artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel en overeenkomstig het artikel 13 van het koninklijk besluit van 16 juli 1998 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de rijksambtenaren die titularis zijn van een graad van rang 15;2. de vastbenoemde ambtenaren van het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur die titularissen zijn van een graad van de rang 13 en die ten minste een jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. Functiebeschrijving : De adviseur-generaal van de Dienst « Mobiliteit, Coördinatie, Controle » komt in drie domeinen tussen : a) De mobiliteit : De reden van bestaan van een entiteit belast met het beheer van de mobiliteit ligt in de noodzaak om het vervoersbeleid te land op nationaal en internationaal vlak evenals op het vlak van het vervoer van personen en goederen te coördineren. Deze entiteit moet bijdragen tot het doorvoeren van een mobiliteitsbeleid dat één van de belangrijkste uitdagingen van onze moderne maatschappij vormt.

Zij houdt zich bezig met de valorisatie van de intrinsieke troeven van de verschillende vervoermiddelen en vervoerswijzen, de promotie van de complementariteit tussen deze vervoermiddelen en vervoersmodi, het nastreven van een betere leefbaarheid van de verschillende verkeerssystemen en het terugdringen van de externe gevolgen van de vervoersactiviteit. Hierbij wordt in de eerste plaats gedacht aan het terugschroeven van de onveiligheid en van de vervuiling in het verkeer. b) De coördinatie : De coördinatiefunctie vindt haar reden van bestaan in het feit dat talrijke dossiers die door het Bestuur van het Vervoer te Land worden beheerd op meerdere vervoersmodi betrekking hebben. Bovendien behelst deze functie eveneens het beheer van de personeelsdossiers en van de logistieke aspecten. c) De controle : In dit domein is de adviseur-generaal belast met de leiding van de Directie Controle van het Bestuur van het Vervoer te Land. Deze directie staat hoofdzakelijk in voor de preventie en de beteugeling van de inbreuken inzake vervoer van goederen en personen over de weg. Daartoe voert zij controles en inspecties uit, zowel op de weg als in de ondernemingen.

Zodoende draagt ze bij tot het bereiken van het volgend drievoudig doel : - het verbeteren van de verkeersveiligheid; - het verzekeren van de eerlijke concurentie onder de transporteurs; - het bevorderen van de sociale voorwaarden eigen aan het beroep van chauffeur.

Profiel van de kandidaat : De functie van leidend ambtenaar van de Dienst « Mobiliteit, Coördinatie, Controle » vereist een bepaalde kennis op juridisch, socio-economisch en administratief vlak.

Zo vereist de betrekking een uitstekende kennis van alle sectoren van het vervoer te land.

Er wordt ook vereist dat de kandidaat kan inspelen op de zeer talrijke interacties tussen de transportwereld en zijn externe aspecten (leefmilieu, ruimtelijke ordening, fiscaliteit,. . .) die bij het voeren van een vervoersbeleid een steeds belangrijkere plaats innemen.

Naast deze socio-economische vaardigheden wordt eveneens een zeer uitgebreide juridische en reglementaire kennis vereist, aangezien de actie van deze dienst, inzonderheid van de Directie Controle, zich niet alleen op nationaal maar ook op internationaal vlak in een steeds wijzigend kader afspeelt.

Op nationaal vlak moet de kandidaat de werking van de Belgische instellingen kennen, aangezien het merendeel van de betrokken materies zowel onder federale als onder gewestelijke bevoegdheid ressorteert.

Hij moet op federaal vlak ook de departementale en interdepartementale werkingsmechanismen beheersen.

Op internationaal vlak moet de kandidaat zich kunnen inwerken in de activiteiten van alle internationale instellingen waaraan het departement zijn medewerking verleent (Benelux, Europese Unie, Economische Commissie voor het Europa van Genève, ECMT, OESO).

De kandidaat moet bekwam zijn om deel te nemen aan onderhandelingen en besprekingen op alle niveaus (internationaal, nationaal, interdepartementaal en departementaal), waarbij zeer vaak de professionele gesprekspartners van alle vervoerssectoren evenals vertegenwoordigers van gewestelijke instanties en andere Belgische overheden betrokken zijn.

De kennis van de tweede nationale taal evenals deze van het Engels en het Duits is een bijkomende troef.

Op administratief vlak moet de kandidaat instaan voor een strikte uitvoering van de diverse wetgevingen en reglementeringen, met het oog op een klantvriendelijke dienstverlening waarbij gestreefd wordt naar de verbetering van de doeltreffendheid en van de prestaties van de administratie, hetgeen een goede zin voor organistie veronderstelt.

Tenslotte vereist deze functie, inzonderheid op het vlak van de controle, een grote gereserveerdheid en een grote verantwoordelijkheidszin.

Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer Michel Looze, adviseur-generaal - Dienst Personeel - Aarlenstraat 104, te 1040 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijk feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij afhangt worden vermeld en een uiteenzeting betreffende zijn aanspraken.

De kandidaten die niet tot het Ministerie van Verkeer en Infrastructuur behoren, moeten een voor eensluidend verklaard document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad.

^