Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 19 november 2004

Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering Vacante betrekking van adviseur-generaal Oproep tot kandidaten Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Dienst voor uitkeringen van het Rijksinstituut voor ziekte(...) Overeenkomstig artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de eval(...)

bron
federale overheidsdienst sociale zekerheid
numac
2004022883
pub.
19/11/2004
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST SOCIALE ZEKERHEID


Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering Vacante betrekking van adviseur-generaal (rang 15) Oproep tot kandidaten Een betrekking van adviseur-generaal is te begeven bij de Dienst voor uitkeringen van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering.

Overeenkomstig artikel 20sexies van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het Rijkspersoneel, zoals het van toepassing is verklaard op de instellingen van openbaar nut door het koninklijk besluit van 24 januari 2002 houdende vaststelling van het statuut van het personeel van de openbare instellingen van sociale zekerheid en overeenkomstig het koninklijk besluit van 18 oktober 2001 betreffende de mobiliteit van het personeel van sommige overheidsdiensten, kunnen zich kandidaat stellen : 1. de vastbenoemde ambtenaren van de openbare instellingen van sociale zekerheid bedoeld in artikel 3, § 2 van het koninklijk besluit van 3 april 1997 houdende maatregelen met het oog op de responsabilisering van de openbare instellingen van sociale zekerheid, met toepassing van artikel 47 van de wet van 26 juli 1996 tot modernisering van de sociale zekerheid en tot vrijwaring van de leefbaarheid van de wettelijke pensioenstelsels, die titularis zijn van een graad van rang 15 en die licentiaat economische wetenschappen en/of wiskunde en/of statistiek zijn;2. de vastbenoemde ambtenaren van het Rijksinstituut voor ziekte en invaliditeitsverzekering die titularis zijn van een graad van rang 13 en die ten minste één jaar graadanciënniteit en twaalf jaar anciënniteit in het niveau 1 tellen. Er moet aan de bevorderingsvoorwaarden worden voldaan op het ogenblik van de benoeming.

Beschrijving van de opdrachten van de directie financieel en statistisch beheer van de Dienst voor uitkeringen : De Directie financieel en statistisch beheer van de Dienst voor uitkeringen (DFSBDU) is een kenniscentrum inzake begrotingsbeleid, controle van de uitgaven en statistische studies en analyses. Zij bereidt de jaarlijkse begroting voor en de sociale rekeningen van de uitkeringsverzekering van de werknemers en zelfstandigen, alsook van de invaliditeitsverzekering van de mijnwerkers. Zij voert controles uit, statistische studies en analyses met betrekking tot de uitgaven inzake arbeidsongeschiktheid (totaal of specifiek per categorie van gerechtigden en/of één van de gedekte risico's). Zij bestudeert alle vragen die door de instanties die voor die materie bevoegd zijn, worden gesteld.

Functiebeschrijving van adviseur-generaal van de Directie financieel en statistisch beheer van de Dienst voor uitkeringen (DFSBDU) : 1. Doel van de functie 1.Leiden en invoeren van de ontwikkeling/formele verwezenlijking/correctie/toepassing van een begrotingsbeleid, een beleid voor de controle van de uitgaven en een coherent, uniform, kwalitatief hoogstaand en aangepast beleid inzake financiële en statistische analyse teneinde - werkinstrumenten te ontwikkelen voor de financiële evaluatie van de uitvoering van de beleidsmaatregelen die op het vlak van de uitkeringsverzekering zijn genomen; - de verschillende begrotings- en boekhoudkundige nota's die aan de beheersorganen worden bezorgd, te optimaliseren en op een aangepaste, snelle en precieze wijze een antwoord te geven op de talrijke vragen van de beleidsmakers, de beheersorganen van de verzekering, alsook van de externe instellingen; - de informatisering van de controles voort te zetten en hun verwerking te bespoedigen; - een geïntegreerd beheer van alle gegevens van de Dienst voor uitkeringen te verwezenlijken en de informatisering van de overdracht van de boekhoudkundige en statistische documenten door de V.I.'s te intensiveren; - de getrokken statistische gegevens opnieuw te onderzoeken (toepasselijkheid, updating, vergelijking); - beter op de hoogte te zijn van de oorzaken van de vastgestelde ontwikkelingen inzake uitgaven zowel op het vlak van de primaire ongeschiktheid als van de invaliditeit (uitvoeren van grondige studies met een analyse van de verklarende factoren). 2. Als lid van het managementteam en leidinggevende van de DFSBDU, bijdragen tot een optimale interne en externe werking, een optimaal beheer van de middelen en een optimale ontwikkeling van de organisatie van de DFSBDU teneinde - met succes de opdrachten, visie en modernisering van de DFSBDU te verwezenlijken en voortdurend te zorgen voor de opvolging ervan. 3. Optreden als deskundige van het financieel en statistisch beleid en van de GVU-verzekering en als één van de sleutelfiguren in de interne en externe communicatie van de DFSBDU teneinde - bij te dragen tot de optimalisering (doeltreffendheid en rendement) van de RIZIV-activiteiten in het algemeen en van leiding van de DFSBDU in het bijzonder - bij te dragen tot de optimale samenwerking met de externe partners en de personen die betrokken zijn bij de verzekering G.V.U., alsook tot een goede naam van de DFSBDU, de Dienst voor uitkeringen en het RIZIV. 2. Permanente doelgebieden 1.Als eindverantwoordelijke voor het begrotingsbeleid en de controle van de uitgaven - in samenwerking met het team van economisten-statistici en programmeurs, de ontwikkeling/correctie leiden en bewerkstelligen van een coherent, uniform en kwalitatief hoogstaand begrotingsbeleid en toezicht op de uitgaven, en instaan voor de formele verwezenlijking van dit beleid; - de controle van de uitgaven voor alle gedekte risico's (boekhoudkundige documenten) superviseren; - de uitwerking van de sociale en begrotingsrekeningen van de uitkeringsverzekering van de werknemers en de zelfstandigen superviseren; - zorgen voor een optimale samenwerking tussen de DFSBDU en de V.I.'s teneinde - werkinstrumenten te ontwikkelen voor de financiële evaluatie van de uitvoering van de beleidsmaatregelen die op het vlak van de uitkeringsverzekering zijn genomen; - de verschillende begrotings- en boekhoudkundige nota's die aan de beheersorganen worden bezorgd, te optimaliseren; - de informatisering van de controles voort te zetten en hun verwerking te bespoedigen; - de informatisering van de overdracht van de boekhoudkundige en statistische documenten door de V.I.'s te intensiveren; - nieuwe synergieën tussen de DFSBDU en de V.I.'s te ontwikkelen Aanvullende opdracht Voorstellen en verdedigen van de verschillende begrotings- en boekhoudkundige nota's tijdens de vergaderingen van het beheerscomité van de Dienst voor uitkeringen, alsook van de boekhoudkundige en statistische commissie van het RIZIV. 2. Als eindverantwoordelijke voor de uitvoering van statistische studies en analyses - in samenwerking met het team van economisten-statistici en programmeurs, de ontwikkeling/correctie leiden en bewerkstelligen van een coherent, uniform en kwalitatief hoogstaand begrotingsbeleid en toezicht op de uitgaven, en instaan voor de formele verwezenlijking van dit beleid; - toezien op de kwaliteit, actualisering en toepasselijkheid van de getrokken statistische gegevens; - voor een optimale samenwerking zorgen tussen de DFSBDU en de directie medische zaken van de Dienst voor uitkeringen teneinde - een geïntegreerd beheer van alle gegevens van de Dienst voor uitkeringen te verwezenlijken en een invalidenbestand van hoge kwaliteit op te bouwen; - op een aangepaste, snelle en precieze wijze een antwoord te geven op de talrijke vragen van de beleidsmakers, de beheersorganen van de verzekering, alsook van de externe instellingen; - de informatiestromen te optimaliseren en een bijgewerkte en kwalitatief hoogstaande databank te creëren; - beter op de hoogte te zijn van de oorzaken van de vastgestelde ontwikkelingen inzake uitgaven zowel op het vlak van de primaire ongeschiktheid als van de invaliditeit (uitvoeren van grondige studies met een analyse van de verklarende factoren);

Aanvullende opdracht Voorstellen en verdedigen van de statistische nota's en analyses tijdens de vergaderingen van het Beheerscomité van de Dienst voor uitkeringen en van de technische commissies 3. Als lid van het managementteam van de Dienst voor uitkeringen Als directe medewerker van de leidend ambtenaar regelmatig verslag uitbrengen over zijn activiteiten en aldus uitleg verschaffen over de verwezenlijking en voortzetting van de opdrachten, de visie en de modernisering van de DFSBDU. In samenwerking met de andere leden van het managementteam van de Dienst voor uitkeringen : - de modernisering en de permanente professionele ontwikkeling van de Dienst voor uitkeringen bewerkstelligen - de strategische en operationele doelstellingen van de Dienst voor uitkeringen, in samenhang met die van het RIZIV, formuleren en/of bepalen en de verwezenlijking ervan stimuleren en superviseren teneinde - een maximale synergie en samenhang tussen de verschillende middelen en opdrachten van de Dienst voor uitkeringen te realiseren - een optimale samenwerking en synergie tussen de Dienst voor uitkeringen en de andere diensten van het RIZIV te bevorderen - de werking van de DFSBDU te verbeteren en ervoor te zorgen dat zij aan de verwachtingen van de andere diensten voldoet.

Eventuele opdracht toezien op, coördineren van de uitvoering van projecten (onder andere in het raam van de Bestuursovereenkomst en van het strategisch en operationeel plan RIZIV/Dienst voor uitkeringen). 4. Als leidinggevende - bevorderen van de optimale werking van de DFSBDU aan de hand van precieze en uniforme instructies, een optimale taakverdeling (projecten), resultaatgebieden, begeleiding/coaching, toezicht op kwaliteit en feedback; - systematisch informeren van de medewerkers en het administratief team over de evaluatie (sterke en zwakke punten) van hun activiteit en over het gevolg dat daaraan moet worden gegeven; - bevorderen van de gewenste professionalisering en responsabilisering van de teams en de medewerkers aan de hand van een aangepaste (volgens de situatie) stijl van leidinggeven; - in samenwerking met de HR-dienst, de werving organiseren van kandidaat economisten-statistici en programmeurs, de selectie uitvoeren en hun opleiding vorm geven; - een optimale synergie tot stand brengen tussen de verschillende teams (economisten - programmeurs - administratief personeel) van de DFSBDU teneinde - de professionele ontwikkeling van iedere medewerker te stimuleren door aandacht te schenken aan de vaardigheden, de bekwaamheden, en de beroepsattitude - alle medewerkers te responsabiliseren en hen actief te laten deelnemen aan de verwezenlijking van de visie op de opdrachten van de DFSBDU - te helpen de motivatie, de persoonlijke en professionele tevredenheid van de medewerkers te verhogen - bij te dragen tot een optimale interne communicatie - met succes de opdracht, visie en modernisering van de DFSBDU te verwezenlijken en voort te zetten Eventuele opdrachten In samenwerking met het Centrum voor informatieverwerking (C.I.V.) de verwerkings- en controleprocedure voor de uitgavendocumenten moderniseren. 5. Als deskundige en/of adviseur Door gebruik te maken van de ruime ervaring die hij op het terrein heeft opgebouwd en zijn uitgebreide kennis inzake begrotingsbeleid, statistische en financiële analyse en de toepassing van de wet en de reglementering : - adviseren en bijstaan van de toezichthoudende overheid, de administrateur-generaal van het RIZIV en de leidend ambtenaar van de Dienst voor uitkeringen betreffende de besluitvorming inzake het begrotingsbeleid, de controle van de uitgaven en de uitvoering van studies en statistische analyses met betrekking tot de uitkeringsverzekering van de werknemers en de zelfstandigen - ad hoc adviezen en praktische richtlijnen formuleren voor de collega's, de medewerkers of de personen die bij de GVU-verzekering betrokken zijn teneinde - bij te dragen tot de ontwikkeling van een coherent en efficiënt beleid inzake begrotingsbeleid, de controle van de uitgaven en de uitvoering van studies en statistische analyses met betrekking tot de uitkeringsverzekering van de werknemers en de zelfstandigen - bij te dragen tot de optimalisatie (doeltreffendheid en rendement) van de activiteiten van het RIZIV in het algemeen en van de Dienst voor uitkeringen in het bijzonder. 6. Als woordvoerder en extern communicator Optreden als de woordvoerder en de contactpersoon van de Dienst voor uitkeringen inzake financieel en statistisch beheer van de uitkeringsverzekering van de werknemers en de zelfstandigen teneinde bij te dragen tot een goede samenwerking met de externe partners en de personen die bij de G.V.U. zijn betrokken, alsook tot een goede naam van de DFSBDU, de Dienst voor uitkeringen en het RIZIV. 3. Profiel waaraan de adviseur-generaal van de DFSBDU beantwoordt 3.1 Diploma - Licentiaat economische wetenschappen en/of wiskunde en/of statistiek 3.2. Kennis, competenties en attitude Kennis/competenties - hij/zij beschikt over een actuele en grondige kennis en over ervaring inzake begrotingsbeleid, controle van uitgaven en inzake financiële en statistische analyse; - hij/zij beschikt over een actuele en grondige kennis van de wetgeving en de reglementering betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen; - hij/zij beschikt over goede noties van de mogelijkheden die de ICT momenteel bieden (databanken...) en is in staat om als manager (niet als ICT-specialist) mee de leiding te voeren over de ontwikkeling en de implementatie van een aangepast ICT-beleid voor de DFSBDU; - hij/zij is in staat om een dienst te leiden en beschikt over de nodige managementcapaciteiten om de doeltreffendheid, de kwaliteit en het rendement van de dienst op een duurzame manier te bevorderen; - hij/zij is bekwaam om snel en volledig autonoom beslissingen te nemen waarbij hij/zij altijd zijn/haar verantwoordelijkheden opneemt en snel en voldoende optreedt om een goed verloop van de opdrachten van de Dienst voor uitkeringen, en van de DFSBDU in het bijzonder, te waarborgen; - hij/zij beschikt over een analytische geest en heeft zin voor synthese; - hij/zij kan duidelijke en precieze instructies opstellen en geven; - hij/zij is communicatievaardig; - hij/zij kan een dossier snel en synthetisch voorstellen; - hij/zij kan onderhandelen en overtuigen; - hij/zij is luistervaardig.

Competenties/attitude - hij/zij kan de uitvoering van een project delegeren zonder de impact op het project te verliezen; - hij/zij kan op een gecoördineerde en efficiënte wijze initiatieven nemen; - hij/zij stimuleert teamwork en kan zijn/haar medewerkers motiveren door hen warm te maken voor en te betrekken bij de modernisering en de continue professionalisering van de DFSBDU; - hij/zij staat open voor ideeën die door zijn/haar collega's worden geopperd; - hij/zij geeft blijk van een groot vermogen om met zijn medewerkers te overleggen - hij/zij evalueert voortdurend de kwaliteit van het geleverde werk en waakt tegelijkertijd ook over de doeltreffendheid en het rendement ervan; - hij/zij integreert de specifieke opdrachten van de DFSBDU in de algemene context van de visie en de opdrachten van de Dienst voor uitkeringen en het RIZIV in het algemeen; - hij/zij is stressbestendig; - hij/zij is loyaal en is direct in de omgang.

Indiening van de kandidaturen : De belangstellende kandidaten worden verzocht hun kandidatuur bij ter post aangetekende brief te richten aan de heer Jo De Cock, administrateur-generaal, Tervurenlaan 211, te 1150 Brussel, binnen een termijn van tien werkdagen die ingaat op de eerste werkdag, volgend op de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad (de poststempel geldt als bewijs). Wanneer de laatste dag van de termijn een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag is, wordt de termijn verlengd tot de eerstvolgende werkdag.

In de kandidatuurstelling moet de datum, de naam, de voornamen, de graad en de dienst waarvan hij/zij afhangt worden vermeld en een uiteenzetting betreffende zijn/haar aanspraken.

Te dien einde dient er een gedetailleerde beschrijving van de verworven ervaring gegeven te worden waarbij de afstemming van het profiel op de beschreven functie wordt onderstreept, alsook een curriculum vitae.

De kandidaten die niet tot het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering behoren, moeten een document verstrekken, afgeleverd door de personeelsdienst van de instelling die hen tewerkstelt, waarin bevestigd wordt dat zij een graad van rang 15 definitief bekleden en met vermelding van de datum van benoeming in die graad, samen met een afschrift van het diploma.

^