Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 13 december 2006

Twee vacante betrekkingen van adviseur bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën. - Oproep tot kandidaten Bij toepassing van artikel 6bis, § 2, van het koninklijk besluit va(...) Mogen zich kandidaat stellen voor deze betrekking : de ambtenaren van de Federale Overheidsdienst F(...)

bron
federale overheidsdienst financien en federale overheidsdienst personeel en organisatie
numac
2006003585
pub.
13/12/2006
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN EN FEDERALE OVERHEIDSDIENST PERSONEEL EN ORGANISATIE


Twee vacante betrekkingen van adviseur (klasse A3) bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën. - Oproep tot kandidaten Bij toepassing van artikel 6bis, § 2, van het koninklijk besluit van 2 oktober 1937 houdende het statuut van het rijkspersoneel, worden twee betrekkingen vacant verklaard van adviseur bij de Algemene Diensten van het Algemeen Secretariaat van de Federale Overheidsdienst Financiën, op datum van 30 november 2006.

Mogen zich kandidaat stellen voor deze betrekking : de ambtenaren van de Federale Overheidsdienst Financiën die denken te beantwoorden aan de voorwaarden bepaald in de functiebeschrijving en die op datum van 30 november 2006 : - hetzij geldelijk gekanteld zijn in de klasse A3; - hetzij geldelijk gekanteld zijn in de klasse A2 en ten minste vier jaar anciënniteit hebben in de klasse A2 (toepassing van artikel 41, § 1, van het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en de loopbaan van het rijkspersoneel); - hetzij geldelijk gekanteld zijn in de klasse A1 of A2 en een klasseanciënniteit hebben van zes jaar die volgt uit de anciënniteit die ze in de klassen A1 en A2 hebben verworven, alsook de graadanciënniteit die ze telden op 1 december 2004 in de graad waarvan ze titularis waren of in een andere graad van hetzelfde niveau en van dezelfde rang (toepassing van artikelen 226 en 216, § 2, van het koninklijk besluit van 4 augustus 2004 betreffende de loopbaan van niveau A van het rijkspersoneel).

De voorkeur zal worden gegeven aan de kandidaat die het best beantwoordt aan de inhoud van de hierna volgende functiebeschrijving.

Functiebeschrijving : Functiecontext : In het kader van de modernisering van de FOD Financiën heeft de Directeur van de Stafdienst Personeel & Organisatie de verantwoordelijkheid om de implementering van de resultaten van de Business Process Reengineering (Coperfin 1, 2 en 3) te organiseren en te coördineren.

Deze verantwoordelijkheid betekent dat hij onder meer een globale methodologie van coördinatie moet ontwikkelen, een permanente samenwerking moet verzekeren tussen de belangrijkste actoren, de methodologieën en de samenwerkingsstructuren moet optimaliseren, programma- en projectstructuren moet installeren, een kwaliteitscontrole moet invoeren, de verslaggeving moet organiseren, de managers en hun leidinggevenden moet responsabiliseren, de ondersteuning van de projectleiders met de nodige expertise moet organiseren, een nieuwe aanpak op HR-gebied moet invoeren, b.v. competentiemanagement, beheer van selectie- en aanwijzingsprocessen van medewerkers, opleiding op maat en « just in time », informatisering van deze processen.

Gezien het belang en de complexiteit van deze opdracht, wenst de Directeur van de Stafdienst P & O het team te versterken met strategische adviseurs, experten en medewerkers van de FOD Financiën.

Het team zal werken onder de directe hiërarchische leiding van de Directeur van de Stafdienst P & O en zal worden gehuisvest in de North Galaxy (toren B - 16e verdieping), Koning Albert II-laan 33, bus 80, te 1030 Brussel.

De Stafdienst zoekt twee medewerkers voor de functie van Strategisch adviseur Veranderingsmanagement voor het ontwikkelen en bevorderen van een globale methodologische aanpak om de operationalisering van de programma's en projecten te begeleiden en te optimaliseren en om de grote assen en mijlpalen van de verandering te beheren (implementering van de management- en businessprocessen, de informaticatools, de werkmethodes, de nieuwe organisatiestructuur, een nieuwe organisatiecultuur, de toewijzing van de personeelsleden).

De functie geeft leiding aan een groep van 1 tot 10 medewerkers (niveaus A, B en C).

Benaming van de functie : Strategisch adviseur Veranderingsmanagement.

Bestaansredenen en doelstellingen van de functie : * Het vertalen van de globale strategische organisatieveranderingen voor de FOD Financiën naar een operationele werkwijze; * Het omzetten van dit operationeel plan in acties en concrete methodologieën; * Ten behoeve van de Directeur van de Stafdienst P & O adviezen formuleren zowel over de strategische lijnen op het vlak van veranderingsbeheer met betrekking op o.a. de management- en businessprocessen, de BPR's, het kwaliteitsbeheer, de BSC, het veranderingsmanagement als over de implementering hiervan binnen de FOD Financiën en waarbij rekening wordt gehouden met de aspecten qua communicatie, budgetten, technologieën en HR in het algemeen; * Het ontwerpen of verbeteren en ter beschikking stellen van methodologieën en tools voor de optimalisering van de implementering van de BPR-resultaten; * Het organiseren, leiden en begeleiden van de coördinatie van de operationalisering van complexe programma's en moderniseringsprojecten van de FOD Financiën; * Het identificeren en omschrijven van problematieken inzake veranderingsbeheer en het voorstellen van effectieve alternatieve oplossingen; * Het organiseren van de ondersteuning, de begeleiding, de kwalitieitscontrole en de kennisoverdracht aan de belangrijke actoren van de operationalisering; * Het organiseren van de verslaggeving en de globale synthese van de veranderingsinitiatieven aan het Directiecomité; * Het organiseren van het kennisbeheer op het gebied van veranderingsbeheer.

Taken : * Operationeel vertalen van de strategie van de Directeur van de Stafdienst P & O inzake veranderingsbeheer; * Analyseren van de opdracht en de strategische doelstellingen en de gemeenschappelijke doelstellingen bepalen; * Formuleren van adviezen over de transversale strategie betreffende het veranderingsbeheer; * Bepalen van de implementeringstrajecten; * Oplossen van de gevoelige punten en problemen op het niveau van de uitvoering van het strategisch beleid inzake organisatieveranderingen; * Verzekeren van de coördinatie, de ontwikkeling en de opvolging van de verschillende projecten in samenwerking met de projectverantwoordelijken; * Deelnemen aan pilootgroepen binnen de FOD Financiën teneinde het respect van de methodologie te waarborgen en de systematische opvolging, de validatie en de sponsoring van de grote projecten te verzekeren; * Ontwikkelen en implementeren van een cultuur van projectbeheer; * Opstellen van lastenboeken en op zeer nauwgezette wijze de opleveringen bepalen wanneer een beroep wordt gedaan op externe consultants/tools; * Bepalen en ontwikkelen van een optimale methodologie voor de implementatie van de BPR's, de kwaliteitscontrole, de opvolging en de rapportering; * Ontwikkelen van benchmarks, samenwerkingsmodellen, identificeren en delen van goede praktijken, oprichten en in leven houden van netwerken; * Analyseren van een probleem, coachen van de betrokkenen met het doel een gemeenschappelijk inzicht in het probleem en in de verschillende dimensies ervan te verkrijgen; * Evalueren van de behoeften en beantwoorden van de vragen om ondersteuning in de veranderingsinitiatieven in de verschillende administraties; * Formuleren van adviezen betreffende de verschillende fases in het beheer van een veranderingsproject; * Deelnemen aan beperkte teamvergaderingen met het doel problemen op te lossen; * Onder de leiding van de Directeur van de Stafdienst P & O opstellen van een Masterplan en een Plan van Aanpak voor de implementering van de BPR's; * Bondige verslagen opstellen waarin duidelijk de genomen beslissingen en de te ondernemen acties zijn vermeld; * De uitvoering hiervan systematisch evalueren en instaan voor de verslaggeving aan het Directiecomité en de managers die verantwoordelijk zijn voor de operationalisering, informatie verstrekken over de afzonderlijke projecten; * Synergieën zoeken op het niveau van gelijkaardige behoeften, schaalvoordelen identificeren; * Evenementen organiseren, presentaties geven over veranderingsbeheer (seminaries, opleidingen,...); * Actief deelnemen aan professionele netwerken (uiteenzettingen geven, deelnemen aan pilootgroepen,...); * De kennis registreren, structureren en beschikbaar stellen.

Competenties : De volgende kennis en vaardigheden zijn vereist : * Grondige kennis van de consultingtechnieken, het bepalen van de visie/missie, de behoefteanalyse, de analyse van de stakeholders, de technieken van benchmarking, enz.; * Grondige kennis van het procesmanagement, het kwaliteitsbeheer, de technieken om tevredenheid te meten, de definiëring van KPI's, van de interne controle, enz.; * Grondige kennis van de methodes, technieken en instrumenten op het vlak van veranderingsbeheer; * Grondige kennis op het gebied van het omgaan met weerstand tegen veranderingen; * Een zeer grondige kennis van de federale administratie; * Grondige kennis van projectmanagement (lancering, planning, opvolging, geïnformatiseerd beheer,...); * Elementaire kennis van budgettering bij de overheid; * Grondige kennis van managementtechnieken : onderhandelingstechnieken, programmamanagement, scope management, risicomanagement....; * Expertise inzake overheidsmanagement; * Basiskennis van processen, tools en goede HR-praktijken; * Grondige kennis van verschillende vakgebieden : IT, organisatie, economie, enz.; * Leidinggevende capaciteiten; * Goede communicatie- en contactvaardigheden; * Een kritische geest, verantwoordelijkheidszin en de gedrevenheid om concrete doelstellingen waar te maken; * Een visie kunnen ontwikkelen, innoverend denken en organisatietalent bezitten; * Vergaderingen en werkgroepen leiden en op het einde van elke vergadering of opdracht komen tot een evenwichtig besluit en een actieplan; * Aandacht hebben voor het bevorderen van teamwerk, conflictbeheersing en het ontwikkelen van teamgeest; * Op professionele wijze beheren van interne en externe contacten met heterogene groepen; * De rol vervullen van centrale contactpersoon om de nodige adviezen te verstrekken over alle expertisedomeinen.

Specifieke functie- en competentievereisten : * Ervaring : minimum vijf jaar in een functie van niveau A in medewerking aan een BPR, aan het beheer van een project of een programma, aan de programmacoördinatie in het kader van de ondersteuning en de begeleiding van de operationalisering, waarvan ten minste : o twee jaar in veranderingsmanagement (concipiëren, implementeren, in werking doen treden en evalueren van BPR's) of o drie jaar in grootschalig en complex project/programmabeheer (planificatie, coördinatie, leiding, budgetbeheer,...); * Ervaring binnen HR in de brede betekenis; * Ervaring in de strategie voor wat betreft de leiding en de coördinatie van de BPR-programma's bij de FOD Financiën; * Ervaring als leidinggevende van een dienst of een organisatie; * Houder zijn van een diploma van basisopleiding van de 2e cyclus van het universitair onderwijs of het hoger onderwijs van het lange type, of titularis zijn van een functie van niveau A; * Gesprekken kunnen volgen in het Frans.

Arbeidsvoorwaarden : Klasse A3. Weddeschaal A31 (32.380 - 44.860 gekoppeld aan de spilindex 138,01, ofwel 45.338,48 - 62.812,97 na toepassing van de indexatiecoëfficiënt 1,4002).

Procedure : De belangstellende kandidaten worden verzocht om hun sollicitatie te verrichten door middel van het gestandaardiseerde sollicitatieformulier, dat op volgend adres te vinden is : - http://finesse/aspfiles/finselect/index.asp?taal=1; - of via Intranet, door rechts op het scherm in de kolom « Links en toepassingen » te klikken op « P & O » en daarna op « Nieuwe Coperfinfuncties »; - of via Intranet, door in de middelste kolom « Mededelingen » op het scherm te klikken op « Openstelling van de nieuwe Coperfinfunctie - Strategisch adviseur « veranderingsmanagement ».

In geval van problemen bij het solliciteren via Intranet, indien geen andere oplossing wordt voorgesteld door de stafdienst P & O, en enkele op uitdrukkelijk verzoek van de ambtenaar, mag de sollicitatie schriftelijk gebeuren. Het sollicitatieformulier moet in dat geval worden aangevraagd bij de Stafdienst Personeel & Organisatie (bij de heer Rudi Rondou, North Galaxy, Koning Albert II-laan 33, bus 86, 1030 Brussel, 02-576 81 31) en daarna per aangetekend schrijven worden teruggestuurd naar hetzelfde adres.

De uiterlijke datum van sollicitatie is in beide gevallen vastgesteld op vrijdag 5 januari 2007.

Ontvangst zal gemeld worden van de kandidaatstellingen.

Vertegenwoordigers van de Stafdienst P & O zullen in een persoonlijk onderhoud met de kandidaten de elementen van het sollicitatieformulier alsook hun motivatie nagaan. Hiervan zal dan een selectieverslag opgesteld worden.

De kandidaatstellingen zullen worden onderzocht door een selectiecomité, samengesteld uit zowel Nederlands- als Franstalige vertegenwoordigers van de administraties van de FOD Financiën. Dit comité onderzoekt de sollicitaties per functie op basis van het curriculum vitae, het selectieverslag en het persoonlijk dossier, en doet een voorstel, rekening houdend met : - de rangschikkingsregels zoals bepaald in het koninklijk besluit van 7 augustus 1939 betreffende de evaluatie en loopbaan van het rijkspersoneel; - de overeenkomst tussen de vaardigheden en kennis van het personeelslid met de vereisten van de gesolliciteerde functie.

Onverminderd de bevoegdheden van het Directiecomité, dat zal instaan voor de eindvoorstellen aan de bevoegde overheid, deelt het selectiecomité zijn voorstellen mee aan de personeelsleden die hun kandidaatstelling hebben ingediend.

De Minister van Financiën, D. REYNDERS

^