Etaamb.openjustice.be
Vacante Bettreking
gepubliceerd op 07 december 2018

Ombudsdienst voor Telecommunicatie. - Oproep tot kandidaten voor ombudsman voor de telecommunicatiesector 1. Inleiding Er wordt ter kennis van de belangstellenden gebracht dat een mandaat voor een Franstalige ombudsman, met een hernieuwbare t De Ombudsdienst voor Telecommunicatie is een gekwalificeerde entiteit in de zin van boek XVI van he(...)

bron
ombudsdienst voor telecommunicatie
numac
2018032377
pub.
07/12/2018
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

OMBUDSDIENST VOOR TELECOMMUNICATIE


Ombudsdienst voor Telecommunicatie. - Oproep tot kandidaten voor ombudsman voor de telecommunicatiesector 1. Inleiding Er wordt ter kennis van de belangstellenden gebracht dat een mandaat voor een Franstalige ombudsman, met een hernieuwbare termijn van 5 jaar, vacant is bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie. De Ombudsdienst voor Telecommunicatie is een gekwalificeerde entiteit in de zin van boek XVI van het Wetboek van economisch recht. Deze dienst, die werd ingesteld bij artikel 43bis van de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven, is een onafhankelijke overheidsdienst zonder rechtspersoonlijkheid. Deze Ombudsdienst voor Telecommunicatie is bevoegd voor aangelegenheden die betrekking hebben op telecomproviders. Concreet is de dienst belast met het onderzoeken van klachten van gebruikers die zelf geen telecommunicatiediensten aanbieden.

De Ombudsdienst functioneert volledig onafhankelijk van de telecomoperatoren. Bij de uitoefening van zijn bevoegdheden krijgt de Ombudsdienst van geen enkele overheid instructies.

De Ombudsdienst bestaat uit twee leden; zij behoren tot een verschillende taalrol. De Ombudsdienst treedt op als college. De leden van de Ombudsdienst worden door de Koning benoemd bij een in Ministerraad overlegd besluit, voor een hernieuwbare termijn van vijf jaar.

In tegenstelling tot de ombudsman voor telecommunicatie, die een mandaatfunctie bekleedt, zijn de personeelsleden van deze Ombudsdienst gedetacheerde medewerkers van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT). Deze instantie is een parastatale met het statuut van regulator voor de Belgische post- en telecommunicatiesector. Ze treedt eveneens op als Belgische administratie voor de uitvoering van diverse opdrachten van openbaar belang. 2. De ombudsman Elke klant die ontevreden is over zijn telecomoperator kan de Ombudsdienst gratis vragen om tussen te komen.De ombudsman is bevoegd voor de hele telecommunicatiesector.

De Ombudsdienst is een beroepsinstantie: hij is niet bedoeld om de klantendienst van de telecomoperatoren te vervangen, maar kan optreden wanneer een klant tijdens zijn contacten met zijn telecomprovider geen bevredigende oplossing heeft gevonden.

In het kader van deze functie : O streef je naar consensus, luister je naar klanten en onderhandel je met bedrijven en bevoegde autoriteiten, zoek je pragmatische oplossingen voor de in de telecomsector ondervonden problemen.

O wijs je de gebruikers die zich schriftelijk of mondeling tot jou richten zo goed mogelijk op hun rechten en belangen, informeer je gebruikers en private en publieke ondernemingen over hun respectieve rechten en plichten en zet je de mogelijke opties alsook de eventuele gevolgen ervan uiteen met het oog op het bereiken van een minnelijke schikking tussen de twee partijen aangaande geschillen.

O behandel je de dossiers in alle objectiviteit en onafhankelijkheid op basis van de geldende wetteksten en reglementeringen, alsook door uit te gaan van het billijkheidsprincipe bij het zoeken naar praktische en innovatieve oplossingen.

O voer je onderzoeken door ter plaatse kennis te nemen van alle documenten en stukken van de betrokken onderneming die rechtstreeks betrekking hebben op het voorwerp van de klacht.

O werk je samen met andere onafhankelijke sectorale geschillencommissies, onafhankelijke of buitenlandse ombudsmannen en andere instanties, met name door hun klachten door te sturen die niet onder de bevoegdheid van jouw dienst ressorteren.

O stuur je een aanbeveling naar de betrokken ondernemingen ingeval er geen minnelijke regeling kan worden gevonden.

Daarnaast ben je samen met de Nederlandstalige ombudsman dienstverantwoordelijke en hiërarchische chef van een team. In die rol : O organiseer en leid je de dienst op financieel, budgettair en operationeel gebied en op basis van de van kracht zijnde overheidsregels.

O vertegenwoordig je de dienst op openbaar en politiek vlak evenals bij de pers en bij nationale en internationale organisaties.

O breng je op vraag van de ministers of organisaties die bevoegd zijn voor postdiensten of consumentenbescherming advies uit in het kader van hun opdrachten.

O stel je elk jaar een activiteitenverslag op dat toegankelijk is voor het publiek en ook bedoeld is voor het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie, de postoperatoren, de minister bevoegd voor de telecommunicatiesector, de minister verantwoordelijk voor consumentenbescherming en de wetgevende kamers.

De ombudsmannen treden op als college. Niettemin mogen zij elkaar delegaties verlenen bij collegiale beslissing goedgekeurd door de minister die bevoegd is voor telecommunicatie.

O De leden van de Ombudsdienst mogen niet beraadslagen over een zaak waarin zij een direct of indirect belang hebben gehad of nog steeds hebben.

O De functie van ombudsman is onverenigbaar met een betaald openbaar mandaat, een openbaar mandaat verleend door verkiezingen, het beroep van advocaat, de functie van notaris, magistraat of gerechtsdeurwaarder, een mandaat of een functie bij een telecomprovider.

Zoals bepaald bij wet, ben je automatisch lid van het directiecomité van de Ombudsdienst voor de consument. De ombudsmannen van de economische ombudsdiensten (telecommunicatie, postsector, energie, treinreizigers, financiële diensten, verzekeringen) nemen samen de verantwoordelijkheid voor deze dienst op. Als lid van het directiecomité ben je verantwoordelijk voor: O de opstelling van de begroting en de controle op de uitvoering ervan, O de opstelling van de jaarrekeningen van de inkomsten en uitgaven, O de opstelling van het personeelsplan, O de goedkeuring van het jaarlijkse beleidsplan, O de behandeling van structurele klachten en de verstrekking van informatie aan het publiek, O de implementatie van de betrokken wetten en overeenkomsten. 3. Selectie en examen Dit mandaat is toegankelijk voor de kandidaten die aan de volgende voorwaarden voldoen : 1.het bewijs leveren van een master-/ licentiediploma en van nuttige ervaring voor het uitoefenen van de functie.

Belangrijk: artikel 44 van de wet van 21 maart 1991Relevante gevonden documenten type wet prom. 21/03/1991 pub. 09/01/2013 numac 2012000673 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Officieuze coördinatie in het Duits type wet prom. 21/03/1991 pub. 18/01/2016 numac 2015000792 bron federale overheidsdienst binnenlandse zaken Wet betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven. - Duitse vertaling van wijzigingsbepalingen sluiten betreffende de hervorming van sommige economische overheidsbedrijven voorziet in diverse bepalingen inzake de aanwervingsprocedure en het statuut alsook in de specifieke vereisten voor en onverenigbaarheden met de functie van ombudsman voor de Ombudsdienst van de telecommunicatiesector.

De jury, bestaande uit experts aangesteld door de Minister voor Telecommunicatie, voert een voorafgaande schriftelijke selectie uit op basis van de door de kandidaten ingediende CV's. 2. geslaagd zijn voor het bekwaamheidsexamen dat de volgende proeven omvat : a) een assessment om je management- en organisatorische vaardigheden te testen, b) een mondelinge proef omtrent de nuttige ervaring voor het uitoefenen van de functie. De lijst met geslaagden bestaat uit kandidaten waarvan het profiel het best aansluit bij de functieomschrijving en het competentieprofiel.

Deze lijst wordt aan de bevoegde Minister bezorgd. De Koning benoemt de leden van de dienst "Ombudsman", bij in Ministerraad overlegd koninklijk besluit.

De personen die zich voor de functie kandidaat wensen te stellen, worden verzocht hun kandidatuur met CV per aangetekende brief uiterlijk tegen 21 december 2018 in te dienen bij de directeur Personeel & Organisatie van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie, Vooruitgangstraat 50, 1210 Brussel.

^