Etaamb.openjustice.be
Wet
gepubliceerd op 31 juli 2006

Benoeming van de voorzitter en leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas. - Oproep tot kandidaatstellingen Met het oog op de benoeming van de voorzitter en leden van het directiecomité van d De Commissie is een autonoom organisme dat, krachtens de wet van 29 april 1999 betreffende de organ(...)

bron
federale overheidsdienst economie, k.m.o., middenstand en energie
numac
2006011362
pub.
31/07/2006
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST ECONOMIE, K.M.O., MIDDENSTAND EN ENERGIE


Benoeming van de voorzitter en leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas. - Oproep tot kandidaatstellingen Met het oog op de benoeming van de voorzitter en leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas nodigt de Minister van Economie, Energie, Buitenlandse Handel en Wetenschapsbeleid de personen die zich voor deze functies kandidaat wensen te stellen uit om hun kandidatuur in te dienen.

De Commissie is een autonoom organisme dat, krachtens de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt en de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van gasachtige producten en andere door middel van leidingen, belast is met een raadgevende taak ten behoeve van de overheid inzake de organisatie en werking van de elektriciteits- en gasmarkt, enerzijds, en met een algemene taak van toezicht en controle op de toepassing van de betreffende wetten en reglementen, anderzijds.

Het directiecomité staat in voor het operationeel bestuur van de Commissie en stelt alle handelingen die nodig of dienstig zijn voor de uitvoering van haar opdrachten. Het bestaat uit een voorzitter en drie andere leden die worden benoemd bij in Ministerraad overlegd koninklijk besluit voor een hernieuwbare termijn van zes jaar. De voorzitter en leden van het directiecomité zullen worden gekozen omwille van hun deskundigheid inzonderheid voor de aangelegenheden die onder hun bevoegdheid vallen : de voorzitter voor wat betreft het management van de commissie, de leden voor wat betreft de directies die zij moeten leiden.

De voorzitter van het directiecomité : De voorzitter van het directiecomité is belast met de leiding van de instelling in al zijn aspecten, zonder aan die functie de bevoegdheid over een eigen directie te verbinden. De voorzitter zal worden ondersteund door een beperkte staf en een secretariaat.

Als voorzitter van het directiecomité fungeert hij/zij als eerste aanspreekpunt voor de andere directieleden en is hij/zij in staat om visies vanuit juridische, technische of economische hoek te convergeren naar een sterke geïntegreerde visie via een multidisciplinaire aanpak. De voorzitter geeft leiding aan het directieteam en is daarom een "people manager" die kan delegeren, plannen, begeleiden, motiveren... maar ook ruimte laat voor eigen initiatief. De voorzitter fungeert als gezicht en extern vertegenwoordiger van de organisatie en vormt het aanspreekpunt voor alle externe participanten op de energiemarkt en de overheden.

De drie directies zijn de volgende : 1) een directie voor de technische werking van de gasmarkt en de elektriciteitsmarkt De deskundigheid, vereist voor de aangelegenheden die vallen onder de bevoegdheid van de directie voor de technische werking van de elektriciteit- en gasmarkt, heeft onder meer betrekking op : - de vergunningsaanvragen voor de bouw van nieuwe installaties voor elektriciteitsproductie en nieuwe directe lijnen krachtens de artikelen 4 en 17 van de Elektriciteitswet onderzoeken en controle uitoefenen op de naleving van de voorwaarden van de afgeleverde vergunningen; - een advies uitbrengen over de prospectieve studie; - controle uitoefenen op de naleving door de transmissienetbeheerder van de bepalingen van artikel 9 van de Elektriciteitswet en de uitvoeringsbesluiten ervan; - controle uitoefenen op de toepassing van het technisch reglement; - een advies uitbrengen over het ontwikkelingsplan en het toezicht uitoefenen op de uitvoering van dit plan; - de uitvoering van de openbare dienstverplichtingen bedoeld in artikel 21, eerste lid, 1° van de Elektriciteitswet, en, in voorkomend geval, de toepassing van de afwijkingen toegestaan krachtens artikel 21, eerste lid, 2° van de Elektriciteitswet, controleren en evalueren; - in samenwerking met de Algemene Directie Energie van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie, de aanvragen voor de toekenning van vervoer- en leveringsvergunningen krachtens de artikelen 3 en 15/3 van de Gaswet onderzoeken en controle uitoefenen op de naleving van de voorwaarden van de toegekende vergunningen; - advies geven aan de Algemene Directie Energie van de FOD Economie over de prospectieve studie betreffende de zekerheid van de aardgasbevoorrading; - de belangrijkste voorwaarden voor de toegang tot de vervoernetten goedkeuren en de toepassing ervan door de vervoerondernemingen in hun respectieve netten controleren; -de uitvoering van de openbare dienstverplichtingen bedoeld in artikel 15/11 van de Gaswet controleren en evalueren; - de toepassing van de bepalingen van artikel 15/7 van de Gaswet controleren en evalueren. 2) een directie voor de controle op de prijzen en de rekeningen op de gasmarkt en de elektriciteitsmarkt De deskundigheid vereist voor de aangelegenheden die vallen onder de bevoegdheid van de directie voor de controle op de prijzen en de rekeningen in de elektriciteit- en gasmarkt heeft onder meer betrekking op : - de maatregelen vastgesteld in toepassing van artikel 7 van de Elektriciteitswet controleren; - in voorkomend geval, een methode uitwerken voor de berekening van de kosten en verliezen bedoeld in artikel 21, eerste lid, 3°, a) van de Elektriciteitswet, en deze berekeningen verifiëren; - de tarieven bedoeld in artikel 12 van de Elektriciteitswet goedkeuren; - erop toezien dat de tarifering voor de levering van elektriciteit gericht is op het algemeen belang en zich in het globale energiebeleid integreert en, in voorkomend geval, de maximumprijzen controleren die toepasselijk zijn op de eindafnemers en distributeurs, die eindafnemers die geen in aanmerking komende afnemers zijn, bevoorraden; - de rekeningen van de ondernemingen van de elektriciteitssector controleren inzonderheid ter verificatie van de naleving van de bepalingen van artikel 22 van de Elektriciteitswet en de afwezigheid van kruissubsidies tussen de productie-, transmissie- en distributieactiviteiten; - de afwezigheid van kruissubsidies tussen de categorieën van afnemers die geen in aanmerking komende afnemers zijn en tussen deze categorieën van afnemers en de in aanmerking komende afnemers controleren; - de afwezigheid van kruissubsidies controleren wanneer de netbeheerder artikel 8, § 2 van de Elektriciteitswet toepast; - de boekhouding van de ondernemingen van de gassector controleren, inzonderheid ter verificatie van de naleving van de bepalingen van artikel 15/12 van de Gaswet en de afwezigheid van kruissubsidies tussen de activiteiten van vervoer, distributie en opslag van aardgas. 3) een administratieve directie De deskundigheid vereist voor de aangelegenheden die vallen onder de bevoegdheid van de administratieve directie heeft onder meer betrekking op : - het administratief en financieel beheer van de commissie; - de juridische studies, incluis geschillenbehandeling; - de documentatie; - op eigen initiatief of op verzoek van de minister of van een gewestregering onderzoeken en studies uitvoeren; - in voorkomend geval, het beheer van het mechanisme ter financiering van alle of een deel van de netto-lasten die voortvloeien uit de maatregelen van marktorganisatie, waaronder de instelling van een systeem voor de toekenning van groenestroomcertificaten voor elektriciteit geproduceerd overeenkomstig artikel 6 van de Elektriciteitswet en de verplichting van de netbeheerder om groenestroomcertificaten afgeleverd door de federale en gewestelijke overheden aan te kopen tegen een minimumprijs en te verkopen, voor een verzekerde afzet op de markt, tegen een minimumprijs, van een minimumvolume elektriciteit geproduceerd met aanwending van hernieuwbare energiebronnen; - in voorkomend geval, het beheer van het fonds dat de volledige of een deel van de reële netto-kost van de openbare dienstverplichtingen ten laste neemt, voor zover deze kost een onbillijke last zou vertegenwoordigen voor de ondernemingen die tot deze verplichtingen gehouden zijn, alsook, in voorkomend geval, alle of een deel van de kosten en verliezen die elektriciteitsondernemingen niet kunnen terugwinnen wegens de openstelling van de elektriciteitsmarkt, in de mate en voor de duur toegestaan door de Europese Commissie; geheel of gedeeltelijk wordt gefinancierd door toeslagen op de tarieven bedoeld in artikel 12 van de Elektriciteitswet of door heffingen op alle of objectief bepaalde categorieën van energieverbruikers of marktoperatoren, volgens de nadere regels bepaald door hetzelfde besluit.

Bij dit alles wordt onder « Elektriciteitswet » verstaan : de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt en onder « Gaswet » : de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van gasachtige producten en andere door middel van leidingen.

Zowel de functie van voorzitter als de directeursfuncties vereisen in hoge mate : - interne en externe sociale vaardigheden; - bekwaamheid met mensen om te gaan; - bekwaamheid tot netwerken; - bekwaamheid om in een zeer heterogene omgeving met actoren met tegengestelde belangen een open relatie aan te knopen, open te staan voor dialoog en in staat te zijn een consensus te bereiken; - luisterbereidheid; - vermogen tot coördineren en organiseren; - motiverend vermogen; - (bij)sturend vermogen (strategiebewaking).

Voor de vier functies komen in aanmerking : - houders van een universitair diploma of gelijkgesteld van burgerlijk ingenieur, licentiaat in de Economie, Toegepaste Economie of Handels- en Financiële wetenschappen of licentiaat in de Rechten; - met, voor wat betreft de kandidaten voor de functies van directeur, een ervaring van minimum 5 jaar inzake, hetzij productie en/of transport van elektriciteit en/of gas, hetzij kostprijscalculatie met betrekking tot productie en/of transport van elektriciteit en/of gas, hetzij financieel en administratief beheer, inclusief juridische ondersteuning van alle afdelingen van de instelling; - met, voor wat betreft de kandidaten voor de functie van voorzitter, een ervaring van minimum 5 jaar inzake leiding geven op hoog niveau, teambuilding en vertegenwoordiging van de instelling naar de buiten-wereld; - bovendien is een basiskennis van de tweede landstaal en een passieve kennis van het Engels vereist.

Krachtens het koninklijk besluit van 3 mei 1999 tot vaststelling van de regels toepasselijk op de voorzitter en leden van het directiecomité van de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas inzake onverenigbaarheden en belangenconflicten mogen de leden van de Wetgevende Kamers, het Europees Parlement en de Gemeenschaps- en Gewestraden, de Ministers, de Staatssecretarissen, de leden van Gemeenschaps- of Gewestregering, de leden van het kabinet van een lid van de federale Regering of van een Gemeenschaps- of een Gewestregering en de leden van de bestendige deputaties van de provincieraden de functie van voorzitter of lid van het directiecomité niet uitoefenen. De voorzitter en andere leden van het directiecomité mogen bovendien geen enkele functie of activiteit uitoefenen, al dan niet bezoldigd, ten dienste van de netbeheerder, van één van de neteigenaars, van een producent, van een distributeur of van een tussenpersoon, zoals bepaald in artikel 2 van de wet van 29 april 1999 betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt, hierna genoemd "elektriciteitsondernemingen", of van een gasonderneming, zoals bepaald in artikel 1 van de wet van 12 april 1965 betreffende het vervoer van gasachtige producten en andere door middel van leidingen. Dit verbod blijft van kracht gedurende één jaar na afloop van het mandaat van de titularis. De titularissen mogen geen aandelen of andere met aandelen gelijk te stellen waardepapieren, uitgegeven door elektriciteitsondernemingen (andere dan zelfopwekkers) of gasondernemingen, bezitten, noch financiële instrumenten die toelaten om dergelijke aandelen of waardepapieren te verwerven of over te dragen, of die aanleiding geven tot een betaling in contanten welke hoofdzakelijk afhankelijk is van de evolutie van de waarde van dergelijke aandelen of waardepapieren.

De voorzitter en leden van het directiecomité dienen beschikbaar te zijn om binnen een zeer korte termijn (vermoedelijke datum : 1 november 2006) na hun benoeming hun functie voltijds op te nemen. Aan de functies is een aantrekkelijke en marktconforme verloning verbonden.

De personen die aan alle hogervermelde wettelijke en reglementaire voorwaarden voldoen en zich kandidaat wensen te stellen voor één van de functies binnen het directiecomité, dienen hun kandidatuur, met uitdrukkelijke vermelding van de functie of functies waarvoor zij zich kandidaat stellen, op het daartoe voorziene sollicitatieformulier, dat u kan vinden op www.dewittemorel.be, in te dienen.

De kandidatuur mag zowel elektronisch worden ingediend, als schriftelijk worden gericht aan Hudson/De Witte & Morel t.a.v. dhr.

Kris Heeren, Moutstraat 56, 9000 Gent, tel. 09-222 26 95, fax 09-221 23 55, e-mail hrs.gent@hudson.com De kandidaturen dienen uiterlijk op 14 september 2006 bij Hudson/ De Witte & Morel toe te komen.

Assessement center en selectieproef zullen plaatsgrijpen in de periode van 18 september tot 6 oktober 2006.

^