Etaamb.openjustice.be
Aanwerving
gepubliceerd op 30 april 2009

Aanwerving en samenstelling van een **** **** Vast Comité van Toezicht op de ****, ingesteld bij de wet van 18 juli 1991 tot regeling van het toezicht op politie- en inlichtingendiensten en op het **** voor de **** **** dit verband dient het Vast **** **** onder meer klachten en aangiften te behandelen inzake de ****(...)

bron
vast comite van toezicht op de politiediensten
numac
2009018176
pub.
30/04/2009
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode
<****> VAST COMITE VAN TOEZICHT OP DE ********><****>
**** en samenstelling van een **** **** **** **** van Toezicht op de ****, ingesteld bij de wet van 18 juli 1991 tot regeling van het toezicht op politie- en inlichtingendiensten en op het **** voor de ****, heeft als opdracht toezicht uit te oefenen op de ****, een toezicht dat meer bepaald betrekking heeft op de bescherming van de rechten die de **** en de wetten aan de personen waarborgen, op de coördinatie en de doeltreffendheid van de **** en van het **** voor de ****.****><****>**** dit verband dient het **** Comité **** onder meer klachten en aangiften te behandelen inzake de werking, de tussenkomst, het optreden of het nalaten op te treden van de ****, het **** voor de ****, andere ondersteunende diensten en de leden van deze diensten.****><****>**** deze diverse opdrachten op optimale wijze te kunnen blijven verzekeren, **** het **** Comité **** over tot een selectieprocedure met het oog op de statutaire aanwerving in het administratief kader en op de samenstelling van een **** van een **** expert (****/****) - niveau ****. ****. **** voorwaarden - **** zijn en in België zijn woonplaats hebben; - van onberispelijk gedrag zijn en de politieke en burgerlijke rechten genieten; - op het ogenblik van afsluiting van de inschrijvingen, fysiek geschikt zijn verklaard voor de functie; - minimum 25 jaar oud zijn; - discreet zijn en de informatie waarvan men **** in de uitoefening van de functie geheimhouden.****><****>****. **** eigen aan de functie - houder zijn van een diploma van graduaat/bachelor in de rechtspraktijk; - een minimale ervaring van drie jaar hebben; - een goede (actieve en passieve) kennis hebben van het ****. Een goede kennis van **** en/of **** of een andere taal is een pluspunt; - goed met de computer en met diverse programma's kunnen werken en in staat zijn om nieuwigheden in dat verband aan te leren; - een goede kennis hebben van de wet van 18 juli 1991 tot regeling van het toezicht op politie- en inlichtingendiensten en op het **** voor de ****, de wet van 5 augustus 1992 op het **** en de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus; - een voldoende kennis hebben van de ****, het strafrecht, de strafvordering en het grondwettelijk recht; - een goede kennis van het **** en de inspectiediensten; - een daadwerkelijke belangstelling hebben voor de actualiteit en de maatschappelijke problemen alsook voor de problemen van de burger.****><****>****. **** **** rol van expert bij de **** van het **** **** bestaat niet enkel uit de behandeling van dossiers betreffende klachten ingediend tegen **** of -ambtenaren, maar ook uit de behandeling van informatie uitgaande van externe diensten. **** expert moet dus in staat zijn om het werk te organiseren, initiatieven te nemen en de dossiers te beheren die hem/haar zijn toevertrouwd, gegevens te analyseren, in te staan voor de opvolging van de taken die hem/haar zijn opgelegd, ****. **** moet hij/zij in staat zijn om al deze gegevens en documenten te registreren in een gegevensbank, daarbij blijk **** van een kritische en open geest. Tot slot, moet hij/zij perfect zijn/haar moedertaal beheersen, zeer goede redactionele vaardigheden bezitten, de verkregen informatie kunnen samenvatten, de hoofdgedachte van de informatie vervat in de dossiers op synthetische wijze kunnen weergeven, bereid zijn de taken uit te voeren die met deze opdrachten gepaard gaan (kopiëren, scannen, klasseren,...).****><****>**** moet de expert : - een analytisch vermogen en een kritische geest hebben om de essentiële van de bijkomstige informatie te onderscheiden en de **** te kunnen weergeven, juiste van foute informatie te kunnen onderscheiden, coherente en aannemelijke informatie te distilleren, bijkomende inlichtingen te vergaren in geval van twijfel over de inhoud van de informatie; - problemen die zich voordoen op autonome wijze oplossen, nieuwe situaties in goede banen leiden en blijk geven van initiatief wanneer de situatie dat vereist en zijn ervaring aanwenden om alle mogelijke oplossingen te overwegen en de meest geschikte te kiezen; - verslagen kunnen opstellen; - blijk geven van collegialiteit, zich gemakkelijk integreren in de groep en spontaan hulp bieden aan collega's in de uitoefening van hun taken en voor de oplossing van problemen; - aan zijn collega's gegronde en volledige informatie meedelen, antwoorden op hun vragen en hen pertinente raad geven; - een duidelijk klassement maken van de dossiers en documenten om de informatie makkelijk toegankelijk te maken; - in staat zijn om de **** taken te bepalen en zijn werk organiseren in functie van de deadlines; - zichzelf nieuwe dingen kunnen aanleren en zo zijn kennis en ervaring vergroten; - foutloos kunnen spellen en zelfstandig en correct kunnen schrijven; - kunnen omgaan met dringende of ****, flexibel en beschikbaar zijn.****><****>****. Selectieprocedure **** dienen hun kandidatuur per aangetekend schrijven bij de post te sturen ter attentie van Mevr. de griffier van het **** Comité ****, **** 52, 1040 ****.****><****>De uiterste datum voor inschrijving is dertig dagen vanaf de datum van publicatie van deze oproep tot kandidaatstelling in het Belgisch Staatsblad.****><****>De kandidaturen dienen vergezeld te zijn van de volgende documenten : - een gedetailleerd curriculum vitae en een handgeschreven motivering voor de kandidaatstelling. **** curriculum vitae moet dusdanig zijn opgesteld dat de leden van de selectiecommissie kunnen overgaan tot de **** waarvan hierna sprake; - een recent bewijs van goed zedelijk gedrag (afgeleverd na 30 november 2008); - een gewoon medisch getuigschrift waaruit de fysieke geschiktheid van de kandidaat blijkt om de functie te vervullen; - een kopie van het vereiste diploma.****><****>De selectieprocedure zal uit de volgende stappen bestaan : - een onderzoek naar de ontvankelijkheid van de ontvangen kandidaturen; - een selectie van de ontvankelijk verklaarde kandidaturen, op basis van de conformiteit van voornoemde voorwaarden met de inhoud van het curriculum vitae en het onderzoek van de geformuleerde motivering. **** volledigheid en de voorstelling van het dossier ingediend ter ondersteuning van de kandidatuur zijn tevens criteria die in aanmerking zullen worden genomen. **** de tien best genoteerde kandidaten zullen worden toegelaten tot de ****; - een mondelinge proef voor een jury, die een praktisch gedeelte (schriftelijk of ander) kan bevatten, om de kennis van de kandidaten te evalueren en na te gaan of ze geschikt zijn om de functie te vervullen, in het licht van het **** dat hierboven is beschreven. De kandidaten moeten minimum 60 % halen op deze proef.****><****>**** afloop van deze procedure zal het **** Comité ****, op voorstel van de griffier, beslissen welke kandidaat zal worden toegelaten tot de stage en welke kandidaten zullen worden opgenomen in de ****.****><****>De indiensttreding is voorzien binnen een minimale termijn van één maand na afsluiting van de selectieprocedure.****><****>Het **** Comité **** is er niet toe gehouden de geselecteerde kandidaat aan te werven, indien deze laatste niet beschikbaar kan zijn binnen een maximale termijn van drie maanden volgend op de afsluiting van de selectieprocedure.****><****>Het **** Comité **** behoudt zich tevens het recht voor om niet over te gaan tot aanwerving indien zou blijken dat geen enkele goede kandidaat kon worden geselecteerd na afloop van de selectieprocedure zoals beschreven in deze oproep tot kandidaatstelling.****><****>****. Bijkomende inlichtingen De stageperiode loopt over één jaar, behoudens eventuele verlenging.****><****>De geïndexeerde **** bij aanvang bedraagt 2.897,51 ****.****><****>De rechten en plichten van het administratief personeel van het **** Comité **** zijn opgenomen in het statuut gepubliceerd in het Belgisch **** van 3 september 2002.****><****>Bijkomende inlichtingen kunnen worden verkregen bij de griffier van het **** Comité ****, op volgend telefoonnummer : 02-286 28 06 of per ****-mail : «*****».
^