Etaamb.openjustice.be
Arrest van 12 januari 2004
gepubliceerd op 30 januari 2004

Besluit van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie en de Nederlandse Minister van Verkeer en Waterstaat, houdende wijziging van het besluit vrijstelling loodsplicht Scheldereglement

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2004035171
pub.
30/01/2004
prom.
12/01/2004
ELI
eli/besluit/2004/01/12/2004035171/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

12 JANUARI 2004. - Besluit van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie en de Nederlandse Minister van Verkeer en Waterstaat, houdende wijziging van het besluit vrijstelling loodsplicht Scheldereglement


De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie en de Nederlandse Minister van Verkeer en Waterstaat, Gelet op artikel 9, tweede lid, onder a, van het Scheldereglement, Besluiten :

Artikel 1.In artikel 1 van het besluit vrijstelling loodsplicht Scheldereglement worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de bepaling onder 1° wordt vervangen door wat volgt : « 1° Londonlengte : lengte, bedoeld in artikel 2, onder 8, van het op 23 juni 1969 te Londen tot stand gekomen Internationaal Verdrag betreffende de meting van zeeschepen;»; 2° er wordt een 3° toegevoegd, die luidt als volgt : « 3° Rijnschip, Denemarkenvaarder, binnen-/buitenschip, register : hetgeen daaronder wordt verstaan in het Nederlandse Loodsplichtbesluit 1995.»

Art. 2.In artikel 2, eerste lid, worden de volgende wijzigingen aangebracht : 1° de bepaling onder 5° wordt vervangen door wat volgt : « 5° Rijnschepen, Denemarkenvaarders en binnen-/buitenschepen die bij of krachtens de in Nederland geldende wettelijke voorschriften zijn vrijgesteld van de loodsplicht en die als zodanig zijn ingeschreven in het register, als zij zich niet zeewaarts Vlissingen-Rede bevinden;» 2° er wordt een 9° toegevoegd, die luidt als volgt : « 9° oorlogsschepen die behoren tot de Koninklijke Marine, de Belgische Zeemacht of een bondgenootschappelijke zeemacht.»

Art. 3.In hetzelfde besluit wordt een artikel 2bis ingevoegd, dat luidt als volgt : « Art. 2bis . Onverminderd het bepaalde bij of krachtens artikel 11 van het Scheldereglement zijn voorts vrijgesteld van de verplichting, bedoeld in artikel 9, eerste lid, van het Scheldereglement : 1° zeeschepen met een lengte over alles tot en met 80 meter en een diepgang tot en met 5,5 meter, indien zij de monden van de Schelde vanaf de Magneboei, via het Oostgat, de Galgeput, de Sardijngeul en Vlissingen-Rede tot aan de havens van Vlissingen Oost bevaren;2° zeeschepen met een lengte over alles tot en met 80 meter, indien zij de monden van de Schelde via een andere dan de onder 1° bedoelde scheepvaartweg bevaren. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op zeeschepen met een Londonlengte tot en met 75 meter, maar met een lengte over alles van meer dan 80 meter.

De vrijstelling, bedoeld in het eerste lid, geldt niet voor zeeschepen, gebouwd of geschikt gemaakt voor het vervoer in bulk van vloeibare lading van ontvlambare aard of gebezigd voor het vervoer van gas of chemicaliën in bulk, en geheel of gedeeltelijk daarmee geladen, dan wel leeg maar nog niet ontgast of ontdaan van gevaarlijke residuen, met uitzondering van schepen die ten anker liggen, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel 4°. »

Art. 4.Dit besluit treedt in werking op 1 februari 2004 en wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en de Nederlandse Staatscourant.

Brussel, 12 januari 2004. 's-Gravenhage, 12 januari 2004.

De Vlaamse minister, De Nederlandse Minister,

^