Etaamb.openjustice.be
Arrest van 16 oktober 2014
gepubliceerd op 11 december 2014

Besluit van de Voorzitter van het directiecomité tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2014004003
pub.
11/12/2014
prom.
16/10/2014
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
links
Raad van State (chrono)
Document Qrcode

16 OKTOBER 2014. - Besluit van de Voorzitter van het directiecomité tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen


Gelet op het koninklijk besluit van 15 maart 2010Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 15/03/2010 pub. 31/03/2010 numac 2010003195 bron gewestelijke ontwikkelingsmaatschappij voor het brusselse hoofdstedelijk gewest Koninklijk besluit betreffende de oprichting van diensten in de schoot van de Federale Overheidsdienst Financiën, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid sluiten betreffende de oprichting van diensten in de schoot van de Federale Overheidsdienst Financiën, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;

Gelet op het koninklijk besluit van 19 juli 2013Relevante gevonden documenten type koninklijk besluit prom. 19/07/2013 pub. 02/08/2013 numac 2013003216 bron federale overheidsdienst financien Koninklijk besluit tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel sluiten tot vaststelling van het organiek reglement van de Federale Overheidsdienst Financiën en van de bijzondere bepalingen die van toepassing zijn op het statutair personeel, met name artikel 6;

Gelet op het ministerieel besluit van 23 april 2010Relevante gevonden documenten type ministerieel besluit prom. 23/04/2010 pub. 04/05/2010 numac 2010003273 bron federale overheidsdienst financien Ministerieel besluit waarbij delegatie wordt verleend aan de voorzitter van het directiecomité met betrekking tot de oprichting van diensten, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid sluiten waarbij delegatie wordt verleend aan de Voorzitter van het Directiecomité met betrekking tot de oprichting van diensten, de vaststelling van hun zetel en van hun materiële en territoriale bevoegdheid;

Gelet op het advies van de Inspecteur van Financiën, gegeven op 5 augustus 2014;

Gelet op het advies van de Douaneraad van de Belgisch-Luxemburgse Economische Unie, gegeven op 18 september 2014;

DEEL I. - STRUCTUUR EN ORGANISATIE

Artikel 1.De Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen, hierna benoemt AAD&A, bestaat uit : 1° op het niveau van de Administrateur-generaal, de Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning, de Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie en de Dienst van de Administrateur-generaal;2° de Administratie Klantenmanagement en Marketing, de Administratie Toezicht, Controle en Vaststellingen, de Administratie Enig Kantoor - Geïntegreerde Verwerking, de Administratie Onderzoek en Opsporing en de Administratie Geschillen;3° zeven regio's namelijk : Antwerpen, Bergen, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven en Luik 4° de Diensten van de Regiomanagers (Adviseur-generaal - Gewestelijk directeur). Het organogram van de AAD&A is opgenomen onder bijlage 1.

Sectie 1. - De Stafdiensten

Art. 2.Op het niveau van de Administrateur-generaal, bevinden zich de volgende diensten : 1° De Dienst van de Administrateur-generaal die bestaat uit de diensten : a) De Dienst voor Algemene Controle en Organisatie die als opdracht heeft : 1) het uitgebouwde risicobeheer en het bereikte niveau van risicobeheersing door de AAD&A te analyseren en te evalueren wat haar werking en de uitvoering van haar activiteiten betreft;2) adviezen te geven;3) rechtzettingen en verbeteringen aan te bevelen voor de ontwikkeling en de optimalisering van het interne controlesysteem.b) De Dienst Managementondersteuning die het enige contactpunt voor de coördinatie van internationale en nationale samenwerking is met de andere overheidsinstanties op strategisch, tactisch en voor bepaalde aspecten op operationeel niveau.Hij is eveneens verantwoordelijk voor de werking van het Nationaal Forum. Hij volgt de logistieke en financiële problematieken op die tot de bevoegdheid van de AAD&A behoren. 2° De Dienst Operationele Expertise en Ondersteuning die bestaat uit de diensten : a) De dienst Expertise Wet- en Regelgeving die belast is met : 1) het uitwerken van of het deelnemen aan het uitwerken van de wettelijke bepalingen inzake douane en accijnzen;2) het weergeven van een uniforme, duidelijke en begrijpbare interpretatie van de wetgeving;3) het verzekeren van de coherentie tussen de toepassingsbepalingen en deze wettelijke bepalingen.b) De Dienst Specifieke Opleidingen die belast is met : 1) het centraliseren, het prioritiseren en het organiseren van specifieke opleidingen voor de AAD&A;2) het ondersteunen van de opstelling van het gemeenschappelijk ontwikkelingsplan P&O;3) het ter beschikking stellen van lesgevers.c) De Dienst Doelgroepenmanagement, Risicobeheer en Handhaving staat in voor de ontwikkeling van het beleid inzake risicobeheer, compliance, controle, opsporing en crisismanagement.Dit omvat de opstelling van het methodologisch kader, de voorbereiding, de uitvoering en de opvolging van het beleid. d) De Dienst Gegevensbeheer en Intelligence die zorgt voor het verzamelen, beheren, verrijken en analyseren van digitale gegevens die nuttig zijn voor de besluitvorming van de AAD&A op strategisch, tactisch en operationeel niveau.e) De Dienst Ondersteuning Automatisering is verantwoordelijk voor het beheer en de opvolging van alle ICT projecten van de AAD&A die, voortvloeiend uit communautaire of nationale regelgeving en/of ter ondersteuning van de operationele activiteiten, worden gerealiseerd. Dit omvat het leveren van de nodige expertise om nieuwe projecten uit te voeren en het evolutief en correctief onderhoud van de operationele systemen op te volgen en te beheren. 3° De Dienst Operationele Coördinatie en Communicatie die bestaat uit de diensten : a) De Dienst Strategie en Veranderbeheer die de Administrateur-generaal adviseert inzake strategische keuzes en ondersteunt bij de uitrol ervan en bij de analyse van bekomen resultaten;b) De Dienst Operationeel PMO die het portfolio van programma's en projecten beheert en hierover rapporteert.De dienst ondersteunt de programma-managers, de projectleiders en de projectmedewerkers binnen de AAD&A; c) De Dienst Operationeel Business Proces Management die de processen die eigen zijn aan de AAD&A opvolgt en de proceseigenaars bij het modelleren, het optimaliseren, het onderhouden en het implementeren van hun processen begeleidt;d) De Dienst Interne Controle die de interne controleontwikkelingen binnen de AAD&A ondersteunt, coördineert, bewaakt en documenteert, volgens de binnen de Federale Overheidsdienst Financiën toegepaste methodologie;e) De Dienst Communicatie die belast is met de aansturing en de omkadering van de communicatie -initiatieven voor de AAD&A.Hij bepaalt de strategie en verzekert de coherentie in de communicatie, in het bijzonder wat het imago betreft van deze Algemene Administratie.

Sectie 2. - De opdrachten van de Administraties van de AAD&A

Art. 3.De Administratie Klantenmanagement en Marketing heeft als doel de relaties met klanten gestructureerd uit te bouwen teneinde de partnerschappen met de AAD&A te verbeteren en te verhogen. Zij geeft prioriteit aan eenduidige communicatie aan doelgroepen en aan het begeleiden van bedrijven in het creëren van een mogelijk partnerschap door middel van het statuut van geautoriseerde marktdeelnemer (AEO) of soortgelijk of een vergunning.

De Administratie Klantenmanagement en Marketing werkt rond drie hoofdassen : faciliteren, controleren en risicobeheer.

De Administratie Klantenmanagement en Marketing bestaat uit een centrale component en regionale componenten.

Art. 4.De Administratie Toezicht, Controle en Vaststelling heeft als hoofdopdracht de uitvoering van de opdrachten inzake toezicht en eerstelijnscontroles van de AAD&A. Zij is eveneens verantwoordelijk voor de uitvoering van het risicobeheer "goederen", alsook voor het opstellen van werkmethoden en controlemodellen toebehorend aan deze administratie.

De Administratie Toezicht, Controle en Vaststelling bestaat uit een centrale component en regionale componenten

Art. 5.De Administratie Enig Kantoor - Geïntegreerde Verwerking heeft als hoofdopdracht : 1° de behandeling, de ondersteuning en de opvolging van aangiften met betrekking tot douane en/of accijnzen, nationaal en internationaal, elektronisch of op papier;2° de inning van de rechten en taksen waarvan de inning toevertrouwd is aan de AAD&A;3° het beheer van de borgstellingen die gegeven zijn door de economische operatoren voor het dekken van hun verplichtingen inzake douane en/of accijnzen;4° de helpdesk - functie ten aanzien van de economische operatoren alsook van de diensten van de AAD&A betreffende de informaticatoepassingen inzake aangiftebehandeling met betrekking tot douane en accijnzen Art.6. De Administratie Onderzoek en Opsporing staat in voor de opsporing en vaststelling van misdrijven in het domein waarover de AAD&A wettelijk bevoegd is, op basis van haar geëigende onderzoeks- en opsporingsmethoden en met gebruikmaking van nationale en internationale wettelijke instrumenten ter bestrijding van de fraude en illegale handel.

Door middel van analyse en communicatie van haar informatie over fraude draagt de Administratie Onderzoek en Opsporing verder bij tot de voorbereiding en de uitvoering van het beleid inzake douane en accijnzen voor de eigen administratie en voor het beleid van andere bevoegde instanties, zowel op nationaal als internationaal vlak.

De Administratie Onderzoek en Opsporing bestaat uit een centrale component en regionale componenten.

Art. 7.De Administratie Geschillen is belast met de bestraffing en vervolging van de inbreuken op de Europese en nationale wetgeving inzake douane en accijnzen, voor de invordering van de daarbij ontstane schulden en voor de uitvoering van de vonnissen. Ze heeft daarbij onder meer als opdracht : 1° het behandelen van overtredingen inzake fiscale materies vastgesteld met een akte tot en met de uitvoering van bekomen gerechtelijke beslissingen;2° het invorderen van de vastgestelde rechten, het nemen van bewarende maatregelen;3° het inleiden en behandelen van geschilzaken voor de rechtbank en 4° het behandelen van de beroepsprocedures. De Administratie Geschillen bestaat uit een centrale component en regionale componenten.

De centrale component behandelt tevens de administratieve beroepen ingesteld tegen beschikkingen die door de AAD&A zijn getroffen.

Sectie 3. - De opdrachten van de Regiomanagers (Adviseur-generaal - Gewestelijk directeur)

Art. 8.De Diensten van de Regiomanagers (Adviseur-generaal - Gewestelijk directeur) zijn belast met : 1° het definiëren en opvolgen van de operationele doelstellingen van de regio;2° het beheren van de menselijke en materiële middelen binnen de regio en de communicatie en de opleiding op regionaal niveau. Sectie 4. - De diensten per standplaats

Art. 9.De bijlage 2 beschrijft per standplaats de diensten van de AAD&A die er gevestigd zijn.

DEEL II. - TERRITORIALE BEVOEGDHEDEN/AMBTSGEBIEDEN

Art. 10.De bijlage 3 beschrijft de ambtsgebieden van de regio's van de AAD&A.

Art. 11.De diensten van één regionale component van de Administratie Klantenmanagement en Marketing, van de Administratie Toezicht, Controle en Vaststelling, van de Administratie Onderzoek en Opsporing en van de Administratie Geschillen zijn bevoegd voor het ambtsgebied van deze ganse regio.

DEEL III. - DIVERSEN

Art. 12.§ 1. De Voorzitter van het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Financiën machtigt de Administrateur-generaal van de Douane en Accijnzen om alle voorafgaande beslissingen die betrekking hebben op een materie die in dit besluit geregeld wordt, op te heffen. § 2. Tot op de datum van opheffing van alle voorafgaande beslissingen die betrekkingen hebben op een materie die in dit besluit geregeld wordt, behouden de erin vermelde diensten hun territoriale en materiële bevoegdheden. De operationalisering van de diensten opgericht krachtens onderhavig besluit zal gefaseerd in de tijd uitgevoerd worden, gedurende de periode van 1 november 2014 tot 30 juni 2015 volgens een planning uitgewerkt door de Administrateur-generaal van de Douane en Accijnzen. De diensten opgericht krachtens onderhavig besluit zullen hun territoriale en materiele bevoegdheden opnemen op de datum van hun effectieve operationalisering.

Art. 13.Dit besluit treedt in werking op de eerste dag van de maand na die waarin het is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

Brussel, 16 oktober 2014.

H. D'HONDT

Bijlage 1 van het besluit van 16 oktober 2014 van de Voorzitter van het directiecomité tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld Gezien om toegevoegd te worden bij het besluit van 16 oktober 2014 van de Voorzitter van het directiecomité tot oprichting van de nieuwe diensten van de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen.

H. D'HONDT

Voor de raadpleging van de tabel, zie beeld

^