Etaamb.openjustice.be
Arrest van 21 augustus 2002
gepubliceerd op 28 september 2002

Besluit van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie en de Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat, houdende vaststelling van het "Besluit vrijstelling loodsplicht Scheldereglement"

bron
ministerie van de vlaamse gemeenschap
numac
2002036248
pub.
28/09/2002
prom.
21/08/2002
ELI
eli/besluit/2002/08/21/2002036248/staatsblad
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

21 AUGUSTUS 2002. - Besluit van de Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie en de Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat, houdende vaststelling van het "Besluit vrijstelling loodsplicht Scheldereglement"


De Vlaamse minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Energie, en de Nederlandse minister van Verkeer en Waterstaat;

Gelet op artikel 9, tweede lid, onderdeel a, van het Scheldereglement, Besluiten :

Artikel 1.In dit besluit wordt verstaan onder : 1° lengte : de lengte over alles;2° Vlissingen-Rede : het gedeelte van de Westerschelde dat in het Scheepvaartreglement Westerschelde 1990 als redegebied Vlissingen is omschreven.

Art. 2.Onverminderd de bepalingen van of krachtens artikel 11 van het Scheldereglement, zijn de gezagvoerders van de volgende categorieën schepen vrijgesteld van de verplichting, bedoeld in artikel 9, eerste lid, van het Scheldereglement : 1° binnenschepen, als ze zich niet zeewaarts Vlissingen-Rede bevinden;2° estuaire vaart : binnenschepen, die uitsluitend in een beperkt vaargebied langs de Belgische kust varen, en als zodanig door de Belgische overheid zijn geregistreerd;3° fluviomaritieme vaart : binnenschepen, die over een zeebrief beschikken, die uitsluitend in een beperkt gebied op zee mogen varen en als zodanig door de Belgische of de Nederlandse overheid zijn geregistreerd;4° zeeschepen die ten anker liggen;5° zeeschepen met een lengte tot en met 80 meter en een diepgang tot en met 5,5 meter, indien zij de scheepvaartweg vanaf de Magneboei, via het Oostgat, de Galgeput, de Sardijngeul, en de rede van Vlissingen tot aan de havens van Vlissingen Oost bevaren, en zeeschepen met een lengte tot en met 80 meter, indien zij de overige scheepvaartwegen waarop het Scheldereglement van toepassing is, bevaren;6° vaartuigen, gebouwd voor het winnen of vervoeren van zand, baggerspecie of grind, tenzij ze tijdens de vaart voor een ander doel worden ingezet;7° zeeschepen in eigendom van of in beheer bij de Vlaamse of Nederlandse loodsdienst;8° schepen in eigendom van of in beheer bij de Belgische, Vlaamse of Nederlandse overheid. De vrijstelling, bedoeld in het eerste lid, geldt niet voor zeeschepen, gebouwd of geschikt gemaakt voor het vervoer in bulk van vloeibare lading van ontvlambare aard of gebezigd voor het vervoer van gas of chemicaliën in bulk, en geheel of gedeeltelijk daarmee geladen, dan wel leeg maar nog niet ontgast of ontdaan van zijn gevaarlijke residuen, met uitzondering van schepen die ten anker liggen als bedoeld in het eerste lid, onderdeel 4.

Art. 3.Dit besluit treedt in werking met ingang van de datum waarop het Scheldereglement in werking treedt en wordt bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en de Nederlandse Staatscourant.

Art. 4.Dit besluit wordt aangehaald als « Besluit vrijstelling loodsplicht Scheldereglement ».

Brussel, 21 augustus 2002. 's-Gravenhage, 21 augustus 2002.

De Vlaamse minister De Nederlandse minister

^