Etaamb.openjustice.be
Bericht
gepubliceerd op 20 november 2003

Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit. Sector directe belastingen. - Bericht aan de instellingen die gemachtigd zijn kwijtschriften uit te reiken voor giften die de schenker van zijn totale belastbare netto-inkomsten kan aftrekk I. ALGEMEENHEDEN Dit bericht bevat de formaliteiten die de instellingen bedoeld in artikel 104, (...)

bron
federale overheidsdienst financien
numac
2003003517
pub.
20/11/2003
prom.
--
staatsblad
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/article_body(...)
Document Qrcode

FEDERALE OVERHEIDSDIENST FINANCIEN


Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit. Sector directe belastingen. - Bericht aan de instellingen die gemachtigd zijn kwijtschriften uit te reiken voor giften die de schenker van zijn totale belastbare netto-inkomsten kan aftrekken (1) I. ALGEMEENHEDEN Dit bericht bevat de formaliteiten die de instellingen bedoeld in artikel 104, 3° tot 5°, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 moeten vervullen om hun schenkers in staat te stellen de giften in geld van 30 EUR en meer per kalenderjaar, af te trekken van het geheel van hun netto belastbaar inkomen.

In de huidige stand van de wetgeving betreft het de giften in geld aan : 1. Belgische universiteiten of universitaire centra en de instellingen die met universiteiten zijn gelijkgesteld krachtens de wetten op het toekennen van de academische graden en het programma van de universitaire examens;2. koninklijke academiën, het Nationaal fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek, zomede aan de instellingen voor wetenschappelijk onderzoek die erkend zijn door de Minister van Financiën en door de Minister tot wiens bevoegdheid het beleid en de programmatie inzake wetenschap behoren, uitgezonderd de instellingen die rechtstreeks verbonden zijn met een politieke partij of lijst;3. openbare centra voor maatschappelijk welzijn;4. culturele instellingen waarvan het invloedsgebied één van de gemeenschappen of het gehele land bestrijkt en die door de Koning erkend zijn;5. instellingen die de oorlogsslachtoffers, de mindervaliden, de bejaarden, de beschermde minderjarigen of de behoeftigen bijstaan en die na advies van de raadgevende instellingen van de Staat of van de Gemeenschappen tot wiens bevoegdheid die bijstand behoort, worden erkend door de bevoegde organen van de Staat of van de Gemeenschappen waaronder die instellingen ressorteren en, voor de toepassing van de belastingwet, door de Minister van Financiën;6. het Rode Kruis van België, de Koning Boudewijnstichting en het Europees Centrum voor Vermiste en Seksueel Uitgebuite Kinderen - België - Stichting naar Belgisch recht;7. de Nationale Kas voor Rampenschade ten bate van het Nationaal Fonds voor Algemene Rampen of van het Nationaal Fonds voor Landbouwrampen, de provinciale rampenfondsen, evenals aan instellingen voor hulpverlening aan slachtoffers van rampen die de toepassing rechtvaardigen van de wet betreffende het herstel van schade veroorzaakt aan private goederen door natuurrampen, en die hiertoe zijn erkend door de Minister van Financiën;8. beschutte werkplaatsen die, ter uitvoering van de wetgeving betreffende de sociale reclassering van mindervaliden, opgericht of erkend zijn door de Executieve of door de bevoegde instelling;9. instellingen die zich bezighouden met het natuurbehoud of de bescherming van het leefmilieu en die als dusdanig erkend zijn door de Minister van Financiën en de Minister tot wiens bevoegdheid het Leefmilieu behoort;10. aan instellingen die het behoud of de zorg voor monumenten en landschappen ten doel hebben, waarvan het invloedsgebied het gehele land, één van de gewesten of de Duitstalige Gemeenschap bestrijkt en die door de Koning erkend zijn; 11. aan V.Z.W.'s waarvan het doel erin bestaat dierenasielen te beheren, die de erkenning hebben gekregen bedoeld in artikel 5 van de wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren en die voldoen aan de voorwaarden door de Koning vastgesteld op voorstel van de Minister van Financiën; 12. instellingen voor hulpverlening aan ontwikkelingslanden die als dusdanig erkend zijn door de Minister van Financiën en door de Minister tot wiens bevoegdheid de Ontwikkelingssamenwerking behoort;13. instellingen en verenigingen die hulp verlenen aan slachtoffers van zeer grote industriële ongevallen en die als dusdanig erkend zijn door de Minister van Financiën en door de Minister van Buitenlandse Zaken;14. Rijksmusea en, op voorwaarde dat de giften voor hun musea worden bestemd, giften aan Gemeenschappen en Gewesten, provincies, gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn. De sub 14 hiervoor bedoelde giften mogen eveneens door natuurlijke personen worden gedaan in de vorm van kunstwerken waarvan de internationale faam door de Minister van Financiën is erkend.

II. FORMALITEITEN De giften van ten minste 30 EUR per kalenderjaar moeten het voorwerp uitmaken van een kwijtschrift dat in twee exemplaren wordt opgesteld.

De instelling moet bovendien een verzamelstaat van de uitgereikte kwijtschriften opstellen.

Een exemplaar van die kwijtschriften moet samen met de verzamelstaat aan het bevoegde "Documentatiecentrum" worden toegestuurd (adressen, zie punt III hierna), binnen 2 maanden na het einde van ieder jaar.

Het andere exemplaar van de kwijtschriften moet, indien mogelijk binnen dezelfde termijn, aan de schenker worden toegezonden.

Voorstelling van de kwijtschriften De kwijtschriften moeten tenminste aan de hiernavolgende voorwaarden voldoen : 1° de vermelding dragen "Kwijtschrift uitgereikt met toepassing van artikel 107 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992";2° de volgende inlichtingen bevatten : a) het kalenderjaar waarvoor het kwijtschrift werd uitgereikt;b) het volgnummer (die nummering moet per kalenderjaar ononderbroken zijn en mag uitsluitend op giften in geld van 30 EUR en meer betrekking hebben);zo mogelijk, worden de kwijtschriften eerst gerangschikt volgens de volgorde van de postnummers van de gemeenten waarin de schenkers hun woonplaats hebben en vervolgens - per postnummer - in alfabetische volgorde volgens de namen van de schenkers; c) de volledige identificatiegegevens van de begiftigde instelling, d.w.z. haar statutaire benaming, het adres van haar maatschappelijke zetel alsmede haar nationaal nummer; d) de volledige identiteit en het volledige adres van de schenker;e) het bedrag van de gift en de bevestiging dat ze definitief en onherroepelijk is verricht.De instelling mag zich beperken tot het vermelden van het bedrag in cijfers voor zover die vermelding niet kan worden vervalst, inzonderheid door het bedrag te laten voorafgaan en te laten volgen door drie * of andere gelijkaardige tekens, zodat elke verwarring uitgesloten is (bv. ***150***EUR of ###150###EUR). Indien zulks niet het geval is moet het bedrag in cijfers en als één geheel getal in letters worden vermeld.

Het is sterk aan te bevelen de verschillende giften die een schenker gedurende een bepaald kalenderjaar heeft gestort te groeperen zodat voor dat jaar slechts één kwijtschrift per schenker wordt uitgereikt.

De kwijtschriften moeten niet worden ondertekend.

Verzamelstaat De verzamelstaat, bij voorkeur getypt of gedrukt, moet voor echt verklaard, gedagtekend en ondertekend zijn door een persoon die wettelijk bevoegd is om de instelling te verbinden en moet bestaan uit : a) een afzonderlijk blad met de vermelding van : 1.de volledige identificatiegegevens van de begiftigde instelling, d.w.z. haar statutaire benaming, het adres van haar maatschappelijke zetel alsmede haar nationaal nummer; 2. het jaar waarop de verzamelstaat betrekking heeft;3. het juiste aantal van de voor dat jaar uitgereikte kwijtschriften;4. het totale bedrag van de giften waarvoor kwijtschriften zijn uitgereikt voor dat jaar;b) bijbladen die allen de volledige identificatiegegevens van de begiftigde instelling en het jaartal waarop de verzamelstaat betrekking heeft, moeten vermelden, en waarop voor ieder uitgereikt kwijtschrift moet voorkomen : 1.het volgnummer; 2. de volledige benaming en het volledig adres van de schenker;3. het totaal bedrag van de giften. Indien in een bepaald jaar geen enkel kwijtschrift is uitgereikt, moet het onder a) hiervoor bedoelde document toch worden ingediend en moeten de gegevens sub a), 3 en 4, worden vervangen door de vermelding "nihil".

III. DOCUMENTATIECENTRA De adressen van de "Documentatiecentra" waaraan de in dit bericht bedoelde kwijtschriften en verzamelstaat moeten worden toegezonden zijn : a) voor de instellingen met maatschappelijke zetel in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest d.w.z. uitsluitend in één van de hierna opgesomde 19 gemeenten : Anderlecht, Brussel, Elsene, Etterbeek, Evere, Ganshoren, Jette, Koekelberg, Oudergem, Schaarbeek, Sint-Agatha-Berchem, Sint-Gillis, Sint-Jans-Molenbeek, Sint-Joost-ten-Node, Sint-Lambrechts-Wolume, Sint-Pieters-Woluwe, Ukkel, Vorst en Watermaal-Bosvoorde : Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit Documentatiecentrum - Bedrijfsvoorheffing te Brussel Belliardstraat 45 1040 Brussel b) voor de instellingen met maatschappelijke zetel in het Waalse of Duitse Gewest : Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit Documentatiecentrum - Bedrijfsvoorheffing te Bergen C.A.E. Chemin de l'Inquiétude 7000 Bergen c) voor de instellingen met maatschappelijke zetel in het Vlaamse Gewest : Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit Documentatiecentrum - Bedrijfsvoorheffing te Denderleeuw Kruisstraat 28 9470 Denderleeuw IV.OPMERKINGEN Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om aan sommige principes te herinneren : 1. De instellingen die aan een erkenning onderworpen zijn mogen slechts kwijtschriften in de zin van wat voorafgaat uitreiken nadat zij die erkenning voor het betreffende jaar hebben verkregen.2. De exemplaren van de kwijtschriften die de begiftigde instellingen aan de Administratie van de ondernemings- en inkomensfiscaliteit hebben toegezonden, worden aan de verschillende taxatiediensten van de schenkers toegestuurd en zijn in principe de enige stukken die in aanmerking worden genomen om de aftrek van de giften toe te staan. 3. De aftrekbaarheid van de giften is ingegeven door het nationaal belang en geldt bijgevolg enkel voor eigenlijke giften, d.w.z. schenkingen die zijn afgestaan zonder tegenwaarde, zodat uitgesloten zijn, abonnementen op tijdschriften, lidgelden, collegegelden, schoolgelden, les-, examen- en andere gelijkaardige kosten, inkomkaarten voor concerten, enz.

Wanneer de overgedragen sommen geheel of zelfs gedeeltelijk de levering van een goed of de prestatie van een dienst vergoeden, mogen daarvoor geen kwijtschriften worden uitgereikt, noch voor de totaliteit, noch voor een gedeelte van de gestorte sommen.

Om als aftrekbare gift in aanmerking te komen, moet het bedrag bijgevolg geheel om niet worden overgemaakt en mag aan de schenker geen enkel voordeel worden verstrekt (behalve zaken van zeer geringe waarde, zoals een zelfklever, een sobere informatiebrochure, enz.). 4. Een instelling die gemachtigd is kwijtschriften uit te reiken in de zin van de hiervoor vermelde richtlijnen (cf.punt I hiervoor), mag niet optreden als doorgeefluik voor een andere instelling en dergelijke kwijtschriften uitreiken voor de sommen die in feite bestemd zijn voor deze andere instelling. 5. Er mogen geen kwijtschriften worden uitgereikt voor stortingen die de opbrengst vertegenwoordigen van collectieve geldinzamelingen en dus niet werkelijk voortkomen van een individuele schenker.6. De giften die op het einde van een bepaald jaar worden gestort of overgeschreven op de financiële rekening van de begunstigde instelling mogen, met het akkoord van de schenker, worden aangemerkt als giften van datzelfde jaar, op voorwaarde dat de rekening van de instelling één van de eerste drie werkdagen van het volgende jaar is gecrediteerd. _______ Nota (1) Dit bericht vervangt de berichten die in het Belgisch Staatsblad van 2 februari 1999 en 14 december 2000 werden bekendgemaakt.Het gaat om een actualisering in gevolge van de definitieve overgang naar de euro.

^